PR Lebih Untung Kalau Anwar Masuk Penjara

Penulis baca dalam Harakah versi cetak hari ini, Rafizi Ramli (Pengarah Strategi PKR) kata pemenjaraan Anwar akan mempercepatkan laluan Pakatan haram ke Putrajaya, tapi dengan keputusan yang tidak seperti jangkaan, apakah sekarang kata Rafizi?

Laluan perlahan atau tersekat terus?

Kata-kata Rafizi itu membuktikan bahawa banyak pihak dalam Pakatan haramsudah menjangka yang Anwar akan dipenjarakan kerana bukti DNA itu tidak pernah disangkal sesiapa, itulah sebabnya Anwar mengadakan road tour kerana yakin dia akan masuk penjara kali ini.

Tapi momentum itu tidak seperti jangkaan yang menyebabkan penyudahnya, semua pakar strategi Pakatan haram mula mengatur strategi baru pula – nak dibuat macam mana dengan keputusan mahkamah yang mengejut dan tiba-tiba ini?

Jangkaannya berdasarkan perkembangan seminggu sebelum Anwar dibebaskan, semua mengharap Anwar akan masuk penjara kerana dengan itu lebih mudah untuk raih simpati rakyat – mengulangi episod 1998.  Pakatan haram dijangka lebih banyak raih undi simpati orang melayu, tambahan undi cina sudah solid akan pergi ke Pakatan haram.

Tahun 1999 dulu undi cina semua pergi kepada BN sehingga Kit Siang dan Karpal pun boleh kalah.

Penulis lihat Anwar sendiri pun tidak berapa gembira walaupun bebas, peguamnya Karpal Singh awal-awal sudah minta pihak pendakwaan tidak kemuka rayuan kerana katanya Anwar akan jadi Perdana Menteri.  Apa maksud cakap Karpal itu, kita pun tidak faham, seolahnya dengan menjadi Perdana Menteri, akan kebal dari tindakan undang-undang.

Mana ada sesiapa atas undang-undang, waima DYMM Yang Dipertuan Agung.

Yang sebenar beruntung ialah UMNO.  Semua pihak nampak yang Anwar penipu bila menuduh UMNO dalang konspirasi.  UMNO tidak masuk campur dalam hal lubang dubor Saiful yang diterjah Anwar atau tidaknya, itu masalah dia yang perlu diselesaikan di mahkamah.

Yang teraniaya ialah Saiful kerana jadi mangsa atas percaturan apa hakim buat keputusan sedemikian.  Tapi buat Saiful, penulis doakan jangan gentar kerana proses pengadilan belum berakhir.  Dahulu pun ada 10 mahkamah yang menyabitkan Anwar dengan pertuduhan liwat sebelum mahkamah ke-11 iaitu yang tertinggi sekali mengatakan Anwar tak bersalah, bukan sebab tak buat tapi sebab tarikh diberi Azizan tidak konsisten.

Yang ini pun bukan kata Anwar tak buat tapi hakim ragu-ragu bukti DNA itu tidak dicemari.

Tapi kita yakin, Anwar akan tetap berkeras memusing fakta tang mana konar untuk mengatakan UMNO itu dan UMNO ini.  Tapi sekali dua ‘cong’ bolehlah, banyak-banyak kali orang pun naik jelak.

Semua yang dituduh mengenai UMNO dalam kes liwat Anwar ini tidak benar dan keputusan pagi tadi membuktikan segalanya.

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

138 thoughts on “PR Lebih Untung Kalau Anwar Masuk Penjara

  • January 9, 2012 at 11:11 PM
    Permalink

    Yang teraniaya ialah Saiful kerana jadi mangsa atas percaturan apa hakim buat keputusan sedemikian.kenyataan ini sudah membukti sistem kehakiman malaysia berada 100% kawalan BN!

    Reply
    • January 9, 2012 at 11:24 PM
      Permalink

      hang goyang inul ke tony…hang pun tau mana ada Peliwat tak Meliwat kan….u-turn nampak!!!!

      Reply
    • January 9, 2012 at 11:37 PM
      Permalink

      Huyooo..tony ko ni dah macam tuan hakim la pulak..bole jatuhkan hukuman sendiri la pulak ..hehe

      Reply
    • January 10, 2012 at 10:43 AM
      Permalink

      Kalau ikut statement ni, HAKIM diarah supaya bagi kemenangan pada Anwar supaya momentum PR jatuh waktu PRU13. Camtu ke ADAMYAN?
      Atau follow keputusan kes DUN Perak, masuk rayuan keputusan bertukar?

      Reply
    • January 10, 2012 at 3:14 PM
      Permalink

      mana ada Saiful teraniaya ….. dia seharusnya berterima kasih ….. kerana juboq (stor kunyit) dia diliwat lah ….dia boleh jumpa najib dan rosmah….

      bukan senang nak jumpa najib dan rosmah …. ketua bahagian UMNO pun tak semudah itu….nak jumpa najib…..

      Reply
      • January 10, 2012 at 10:19 PM
        Permalink

        ko pon tahu dan mengaku yek..yg SiNuar nie kaki JUBOR….dia tahu ker ko nie Anak Haram Jadah c4????

        Reply
    • January 10, 2012 at 8:37 PM
      Permalink

      Pulak dah…apa ni dulu hang dok sebok kata mahkamah tak adil kerana tidak memihak pada puak puak haprak hang pa. La ni hang jugak kata mahkamah di kuasai BN walau pun hakim lepas kan & bebas kan Anwaq dari kes liwat.

      Dasaq lidah biawak sat kata lagu ni sat kata lagu tu pulak….!!!

      Reply
      • January 10, 2012 at 10:21 PM
        Permalink

        dah Boss kaki Belit & Putar alam anak2 dia apa kureng nya…..sikit ari lagi jadi kaki Jubor gak lah tuuuuuu….

        Reply
  • January 9, 2012 at 11:19 PM
    Permalink

    pembebasan anwar langsung tiada kaitan dengan kebebasan kehakiman malaysia!anwar dibebaskan akibat tekanan daripada rakyat dan komuniti antarabangsa!najib bukan tun M, dia takut oleh itu dia terpaksa bebaskan anwar!

    Reply
    • January 9, 2012 at 11:24 PM
      Permalink

      Anda dilihat terus menerus hanyut dalam arus dunia baghal dan bahalul anda.

      Anda berbunyi bodoh tak bolih ditunjuk, pandai tak bolih diikut.

      Reply
    • January 9, 2012 at 11:41 PM
      Permalink

      tony mengawan ni..kejap bole jd tuan hakim..kejap bole jd PA Najib..hehe..ahlil nujum taknak jd ke

      Reply
      • January 10, 2012 at 12:39 PM
        Permalink

        kejap lagi boleh tadah juboq kat Nuar….

        Reply
    • January 10, 2012 at 10:45 AM
      Permalink

      Sebab tu ke Najib lari p afrika selatan

      Reply
      • January 10, 2012 at 11:38 AM
        Permalink

        ..atas jemputan dirg le

        Reply
      • January 10, 2012 at 4:27 PM
        Permalink

        setakat tu je pemikiran ko bujuk? pembangang sungguh..

        Reply
        • January 10, 2012 at 11:30 PM
          Permalink

          Aku dah kata dulu…. korang tak percaya, korang kata Anwar akan lari. Sekarang marah pulak bila terbukti PM tu penakut…

          Reply
          • January 10, 2012 at 11:34 PM
            Permalink

            mana pergi balaci2 yg menuduh kerajaan akan memasukkan anwar aljuburi kedalam penjara? mana intergriti balaci2 bodoh lagi bangang ni??

          • January 10, 2012 at 11:56 PM
            Permalink

            mana fitnah2 korang yang mengatakan mahkamah semua ikut telunjuk kerajaan..mana ada..lepas jugak mat juburi tu kan..

          • January 11, 2012 at 9:28 AM
            Permalink

            hahaha…. meroyan ke?
            Kan korang yg. kata Anwar akan ke Sg. Buluh, jadi PM d sana.
            Dah terlepas cakap, nak salahkan orang pulak.Macai-macai…..

          • January 11, 2012 at 1:45 PM
            Permalink

            elok la jugak..biarkn dia jd liabiliti korang punya pakatan..hehe..

          • January 11, 2012 at 8:27 PM
            Permalink

            bukan meroyan bro..cuma sekadar memulangkan semula apa yg korang kata dulu..padahal korang yg buat tohmahan

    • January 10, 2012 at 1:12 PM
      Permalink

      makna nya najib ni seorang yg penakut lah ……

      Reply
      • January 10, 2012 at 4:29 PM
        Permalink

        mana pergi ratus ribu utk menyambut anwar aljuburi masa pengumuman kes liwat? makin lama makin suram.. ramai melayu islam dah sedar betapa bahaya menyokong aljuburi ni..

        Reply
        • January 10, 2012 at 11:31 PM
          Permalink

          Polis bagi kawasan 5,000 lebih dia akan halau. Hang tak baca statement KPN ka? Kami patuh arahan POLIS.

          Reply
          • January 11, 2012 at 1:46 PM
            Permalink

            korang reti ek ikut arahan polis..? hehe

    • January 10, 2012 at 10:24 PM
      Permalink

      macam tuuu lak cita nya……..Musuk kedalam salah…dibebaskan pon salah…Tony dah daftar Pemutihan tak??????…Nuar tak masuk tapi ko lak yg masuk kedalam…

      Reply
      • January 11, 2012 at 9:29 AM
        Permalink

        umnooooo memang serba tak kena…. alih2 umno yg. terkena. kesiannnnn…

        Reply
        • January 11, 2012 at 8:32 PM
          Permalink

          sape yg tak kene ni moo..sebenarnya semuanya dah berpatah balik pada korang..cumanya korang tak sedar..takpe disbbkan korang masih selebret teruskan la selebret..hepi2 la dulu ye..

          Reply
    • January 11, 2012 at 11:07 PM
      Permalink

      Kamu ni betul ada penyakit. Sakit yg tak bolih di ubat. Semoga Allah buka hati kamu yg dah gelap tu. Kamu ni kaum sejenis Bung Anuar B Ibrahim ke?Berpusing pusing cakap.

      Reply
  • January 9, 2012 at 11:20 PM
    Permalink

    Selepas cuba memahami dengan membaca berulang ulang barukan kawan dapat menerima hakikat bahawa tersembunyi terlalu banyak hikmah besar disebalik acquittal seorang peliwat yang didakwa meliwat. Tetapi meliwat secara sukerela tanpa PAksa. Jelasnya liwat tetap LIwat walau paksa atau paksarela.

    Terlepas beban PM dan kerajaan yang telah diserang, dituduh dan ditohmah bahawa meliwatnya Nuar kerana “disuruh’ UMNO.

    PM seharusnya merasa terlalu lega selega kita semua kerana verdict sedemikian rupa sebenarnya pelepas beban berat atas kepala kita. Semua dengan kehendak Allah dan tidak ada kuasa lain lagi yang bolih menidakkan kehendak ini. Tiap apa yang diputusNya ada sebab musabab dan hikmah disebaliknya.

    Yang Maha Kuasa menyeru Nuar untuk akur dan insaf diri. Untuk menyedarkan dia tentang hak & batil, dosa & pahala. Untuk Nuar menjaga mulut dan tuturkatanya perlu dibuat berdasar akal bukan hati.

    Hukum manusia terlepas, hukum Allah masih menunggu.

    Reply
    • January 10, 2012 at 10:52 AM
      Permalink

      Kalau sukarela kenapa dakwa d mahkamah? memadai buat kenyataan akhbar Saiful mengaku adalah teman tempat tidur Anwar. Jadi beban pada Anwar untuk saman Saiful… Kalau tak saman, kepercayaan rakyat pada dia akan merudum.
      Atau Saiful kena buat kenyataan dia kena pukau atau Anwar bagi dadah sampai tak sedar diri. Ni kebiasaan alasan wanita d rogol tampa kecederaan walaupun sendiri serah body.

      Reply
      • January 10, 2012 at 10:31 PM
        Permalink

        Dah sah lah kan yg SiNuar nie PELIWAT..sbab konyet2 dia pon megesahkannya…..Tu yg raayat patut tahu dan sedar sapa dia sebenarnya”PELIWAT” jadi “PERINGATAN INI HARUS KITA WAR2KAN SELURUH GENAP PELUSOK MALAYSIA”..jika SiNuar nie masuk kampung kita, “AWAS” SUAMI2, ISTERI2,TERUNA & DARA PELIWAT GANAS ADA DIKAWASAN KAMU………

        Reply
        • January 10, 2012 at 11:35 PM
          Permalink

          Tapi Saiful dakwa d paksa, bila takda bukti d paksa maknanya dia menipu dan fitnah. Doktor pun kata tiada kecederaan dan kesan rogol/liwat, maknanya Saiful ni TERUNA lagi.

          Reply
  • January 9, 2012 at 11:32 PM
    Permalink

    kes ini patut dibuang sejak awal lagi terutama terbongkarnya saiful menjalinkan hubungan cinta dengan pendakwahraya kes tersebut! perkara ini hanya akan berlaku dan dibenarkan di mahkamah malaysia sahaja!hahaahahhaah malukan!

    Reply
    • January 9, 2012 at 11:35 PM
      Permalink

      kuatnya goyang gerudi inul hang ni tony….gelek jgn tak gelek….hang goyang yea…

      Reply
    • January 10, 2012 at 10:57 AM
      Permalink

      Kes sama cam Azizan dulu, masih terus bekerja dan mesra dengan Anwar walaupun kata dipaksa LIWAT.
      Normalnya kalau tak suka letakjawatan ketika tu jugak dan buat laporan gangguan seksual. Gaji bukan mahal sangat pun, kerja kilang lagi mahal.

      Reply
      • January 10, 2012 at 10:34 PM
        Permalink

        AYAT dia POWER kot….mcm ANU dia gak

        Reply
  • January 9, 2012 at 11:32 PM
    Permalink

    Sekarang terbukti bukan Najib yg spray ayaq mani Aljuburi dlm pungkok saipol…..so sapa yg masukkan??????…YA Hakim hanya menyatakan Ayaq tu mungkin tercemar….tapi ayaq mani siapakah yg YA Hakim maksudkan tu?????…..jeng3….

    Tunggu episod seterusnya di Mahkamah Rayuan….

    Reply
    • January 10, 2012 at 11:38 PM
      Permalink

      Kalau Anwar sah buat benda tu mustahil ada sperma Saiful dan sperma asing. Tanya saiful betul2, apa sebenarnya berlaku?

      Reply
      • January 12, 2012 at 1:45 AM
        Permalink

        dah tanye saipol dah bujuk…memang sperma tu boss hang yg punye….hang dah tanye saipol blum….pi la tanye….

        Reply
  • January 9, 2012 at 11:41 PM
    Permalink

    air mani dalam dubur saiful itu satu fitnah dan pembohongan!lain orang punya air mani dimasukkan ke dalam dubur saiful lepas tu mencipta bukti palsu mengeliru mahkamah dan seluruh dunia! siapa punya kerja faham-fahamlah!

    Reply
    • January 9, 2012 at 11:44 PM
      Permalink

      Hui..!!..jd doktor pakar pulak..perrrhh ko ni tony mengawan memang terrer mengawan sambil spin..tak pernah dibuat orang hehe

      Reply
      • January 10, 2012 at 8:14 AM
        Permalink

        Bro Slamber; ko jangan layan sangat si bodoh Tony tu…..kepala otak taruk kat lutut…..ada lagi satu bebal puak pecacai kata….air mani anwar kena curi….kemudian masukkan dalam botol mineral…..dan pakai botol mineral tu untuk tujah air mani anwar yang telah dicuri tu untuk dimasukkan dalam lubang kunyit sepol…..tak ke macam ayat harem jadah tuh…..mentality pembangkang, Spin 24 jam tak sudah….kah…kah…kah….

        Reply
        • January 10, 2012 at 10:36 AM
          Permalink

          seronok jugak melayan diorg ni bro..hehehe

          Reply
          • January 10, 2012 at 12:42 PM
            Permalink

            layannn bang…layan org bangang…

        • January 10, 2012 at 11:07 AM
          Permalink

          Bukan curi, tapi masa LIWAT 1 Anwar telah dipaksa bagi sperma dia untuk ujian. Jadi fikir sendiri lah…
          Maknanya selepas ni kalau ada kes macam ni, tak payah buang masa kecuali dapat tangkap terang2. Ada saksi mata…

          Reply
          • January 10, 2012 at 11:21 AM
            Permalink

            camana yg dikatakan ‘dipaksa’ bg sperma dia tu ye..

          • January 10, 2012 at 11:49 AM
            Permalink

            Tanya doktor la….
            biasanya onani la…

          • January 10, 2012 at 12:32 PM
            Permalink

            hmm..sedangkan nak dapatkn sampel DNA pun nuar tak bg inikan pulak dia bg sampel sperma dia..iye ke ni..bole caya ke ni..ke ni cuma imaginasi je

          • January 10, 2012 at 10:54 PM
            Permalink

            Ya Allah…kat mana lak si bujuk ni dapat teori yg terbaaaeek ni..pehhh dajjal pun boleh termenung di buatnya…cayalah lu bro….anda yg terbaaaeeek di kalangan yg terbaaaik..creme de le creme…hail Bujuk..

          • January 10, 2012 at 11:40 PM
            Permalink

            D mana korang masa LIWAT 1?
            Masih keadaan sperma atau dah wujud? Cerita ni semua orang tau, antara hujah Anwar tak bagi sampel pun sebab dia kata dah bagi masa kes LIWAT 1.

          • January 10, 2012 at 11:53 PM
            Permalink

            liwat 1 takkn nak gunakn pembuktian yg sama utk kes liwat 2..tentu dah tak bole diguna pakai..bro

          • January 11, 2012 at 9:31 AM
            Permalink

            kenapa tak boleh?
            Apa DNA seseorang boleh berubah ke? Anwar dah tahu awal2 tektik UMNO.

          • January 11, 2012 at 1:53 PM
            Permalink

            hekeleh..awalnya nuar sdri pun dah confident masuk sg buluh..hehe..faham2 je le..DNA tetap sama tp bahan bukti tak relevan la jdnya sbb berlainan kes..faham tak dol

          • January 12, 2012 at 12:47 AM
            Permalink

            itu semua alasan….

          • January 12, 2012 at 1:01 AM
            Permalink

            Nuar yg banyak bg alasan kan..penangguhan demi penangguhan..ape citer

  • January 9, 2012 at 11:46 PM
    Permalink

    hehehehe…tony2…hang ingat ayaq mani tu senang2 nk di transfer mcm air paip ka???…tak tau la kalau ayaq hang?…

    Reply
    • January 9, 2012 at 11:53 PM
      Permalink

      Camana agaknya cara nak kuarkn air mani Nuar tu ye tony mengawan..hehe..ceciter sikit

      Reply
  • January 9, 2012 at 11:53 PM
    Permalink

    yakah susah sangatkah!hospital itu milik siapa ! jawapan: kerajaan BN!kesemua pakar-pakar doktor yang menjadi saksi di mahkamah adalah bekerja dengan BN!

    Reply
    • January 9, 2012 at 11:55 PM
      Permalink

      habis adam adli tu belajar di institusi awam bawah kerajaan BN …belajar dan bekerja untuk BN?…

      Reply
    • January 9, 2012 at 11:58 PM
      Permalink

      masalahnya camana dokter2 pakar yg kononnya org BN tu yg keje utk BN tu kuarkan air mani Nuar pastu..ceciter sikit..takkan Nuar suka & rela bg diorg kuarkan air mani dia sdngkn doktor2 sume kan org BN..bole ngam ke nuar ngan doktor (BN)..hehe ceciter..

      Reply
      • January 10, 2012 at 11:12 AM
        Permalink

        Diorang ambik masa ujian LIWAT 1. P tanya doktor yg. buat Ujian LIWAT 1, dia ada ambik tak sperma Anwar?
        Sebab tu bila mahkamah minta lagi DNA, Anwar tak bagi sebab dulu dah ambik dah, diorang buat apa?
        jadi sekarang tau lah bahawa diorang tuang kat jubur Saiful sampai habis, sebab tu ada DNA asing pada jubur Saiful. Boleh terima alasan aku?

        Reply
        • January 10, 2012 at 11:22 AM
          Permalink

          tak logik alasan tu..

          Reply
    • January 10, 2012 at 8:18 AM
      Permalink

      Kalau tak suka duduk sini disebabkan BN…..ko dipersilakan balik INDON…..ok tak pak tony……kah…kah…kah…..

      Reply
    • January 10, 2012 at 12:46 PM
      Permalink

      silap tu tony…memule Nuar tutoh doktor tu dulu… pastu epol lak datang ngadu sakit juboq… Nuar ade lagi mase tu kat balik tirai…. Nuar pikir ni mesti bole buat konspirasi… jadi Nuar suruh doktor tu gi jamban amik sikit ayaq mani dia ( Nuar )…suruh pakat taruh kat juboq epol…maka jadi la hikayat konspirasi….jeng3…

      Reply
  • January 9, 2012 at 11:54 PM
    Permalink

    kalau dulu hadirin adalah puuhan ribu, sekarang hanya ribuan …kelak Allah swt akan tunjukkan hanya puluhan saja akan hadir….

    tiada sesuatu itu berlaku tanpa tujuan..pembebasan hari ini ‘mungkin’ hukuman bagi masa hadapan….mana nak tahu PRU 13 masa kempen anwar dengan tak sengaja meliwat orang diatas pentas cemarah….

    Reply
    • January 10, 2012 at 11:38 AM
      Permalink

      Kan POLIS dah ingatkan 5000 orang saja. Kalau lebih nak sumbat d mana? Korang ni, ikut arahan polis pun tak kena. tak ikut lagi lah korang marah.

      Reply
      • January 10, 2012 at 2:25 PM
        Permalink

        alahai bujuk….ikut arahan polis ke atau rakyat dah tak nk ikut aljuburi lg…….hang ni kalau bab2 spin world class la…..

        Reply
        • January 10, 2012 at 11:43 PM
          Permalink

          Anwar pergi k’tan solat hajat pun lebih 10,000. Ni Anwar bukan Najib bro…

          Reply
          • January 10, 2012 at 11:58 PM
            Permalink

            korang ni reti ikut arahan polis ke..?

          • January 11, 2012 at 9:34 AM
            Permalink

            kan dah d buktikan, tak caya lagi?
            Tu la… banyak sangat baca utusan fitnah, benda depan mata pun dah tak percaya.

          • January 11, 2012 at 1:58 PM
            Permalink

            eleh..10 syarat2nya pun dilanyak jugak pun..hehe..tu pun nasib le nuar bebas kalau tak meletup2 la pulak bom2 atom..dimaki hamun la pulak mahkamah..polis dah tentu la jd bahan cacian..hmmmm faham dah

          • January 12, 2012 at 12:50 AM
            Permalink

            Kita hanya berhimpun bukan nak buat rusuhan… tangan kosong je.

          • January 12, 2012 at 1:04 AM
            Permalink

            ko sorg je kot yg ckp tangan kosong..yg lain ko bole tahu ke?

          • January 12, 2012 at 1:10 AM
            Permalink

            guna heller jugak kan..ada kain rentang jugak kan..provok jugak kan..berarak jugak kan..memekik melolong jugak kan siap nyanyi2 lg koir dari muslimah pas tu..pastu meletup2 jugsk kan..hehe..mcmni dikatakan tangan kosong..bujuk..bujuk..cuma nasib nuar tu bebas kalau tak..jenjengjeng

          • January 13, 2012 at 1:04 AM
            Permalink

            standard la… berarak mauludil rasul pun ada sepanduk dan hiler. Macamana nak kawal orang ramai takda hiler? Ibrahim Ali berkumpul tak sampai 20 orang pun ada sepanduk… patut2 la.

  • January 9, 2012 at 11:58 PM
    Permalink

    hahhaahahaha hanya 50 penyokong umno yang datang sokong saiful!

    Reply
  • January 10, 2012 at 12:02 AM
    Permalink

    minta PAS buatkan solat hajat kerana Anwar di bebaskan. suruh Anwar yang jadi imam dan kita akan tahu apa akibatnya.

    Reply
    • January 10, 2012 at 12:10 AM
      Permalink

      betul tu..kalau berani sahut la cabaran YB Zul..kalau betul2 di pihak yg benar buat la perkara yg disarankan oleh beliau..

      Reply
    • January 10, 2012 at 11:42 AM
      Permalink

      Ibrahim Ali pun ikut belakang je… masa solat hajat d Masjid Wilayah, awat tak suruh Saiful jadi Imam?
      Cukuplah.. tutup isu bab LIWAT ni, tak menguntungkan sapa2 pun. Zul ni batu api je.. tunggu lepas PRU13 baru tahu langit tinggi/rendah.

      Reply
  • January 10, 2012 at 12:05 AM
    Permalink

    air mani anwar dalam dubur saifui langsung tak wujud pun ,doktor-doktor tu berbohong dan memalsukan dokumen untuk menganaiyai anwar!

    Reply
    • January 10, 2012 at 12:08 AM
      Permalink

      bukan ko ke yg pandai berbohong..hehe

      Reply
      • January 10, 2012 at 3:20 AM
        Permalink

        senangnya ko tuduh org..fitnah doktor pulak.. mentaliti rosak anjuran parti paksi syaitan (PR)

        Reply
    • January 10, 2012 at 8:17 AM
      Permalink

      He…he…he….yang kata liwat suka sama suka tu sapa Tony….kan Si Karpal yang cakap….maknanya, ada la perbuatan liwat tu…..kesiannnn tony….kena bodo je seumur hidup….kan…kan…kan….

      Reply
  • January 10, 2012 at 3:32 AM
    Permalink

    Hasan Ali dipecat..manakala Anwar dibebaskan.. org yg baik akhlak, yg jelas mempunyai ciri MUJAHID, perjuangkan agama di hina, dihukum manakala org yg diketahui buruk peribadi, banyak maksiatnya pula disanjungi..

    ditakuti ini semua mengundang kemurkaan Allah.. dimana hati2 rakyat Malaysia menjadi semakin BUTA dr kebenaran dan tidk dpt lg bezakn mna yg baik dan mana yg buruk.. akhirnya dr kalangan rakyat yang JAHAT ini akan memilih dikalangan mereka yg JAHAT juga utk jd pemimpin..

    akhirnya ditakuti apa kesengsaraan di negara Islam luar yg selama ini hanya dilaporkan melalui media akanm berlaku di negara tercinta ini akibat KEZALIMAN.. (nauzubillah..)

    kita sepatunya berfikir diluar kotak politik sempit ini dlm isu2 besar UMAT..melihat jauh ke depan pd sudut hati yg ikhlas krn Allah.. apakah ini yg kita mahukan?

    di manakah Islam akan terbela jika kita muhasabah 2 pertiswa pada hari ini? yg baik digugurkan yg buruk dijunjung…

    inilah hasil tarbiah PAKSI KEJAHATAN-Pakatan RAkyat

    Allahuakbar.. Walaa hau lawala khu wata illa billah…

    Reply
  • January 10, 2012 at 8:24 AM
    Permalink

    TAHNIAH KEPADA PAKATAN. NAMPAK GAYANYA
    NEGARA AKAN MEMPUNYAI PM YANG BERGELUT
    DENGAN MASALAH MORAL.CLINON MENGUNDUR
    DIRI DENGAN RELA HATI BILA SKANDEL SEX
    NYA DIKETAHUI OLEH RAKYAT.INI PEMIMPIN
    BESAR.

    Reply
    • January 10, 2012 at 2:57 PM
      Permalink

      macam mana dengan najib …adakah Najib ini seorang yang bersih ???? aku rasa dia pun ada skandal sex dengan seorang penyanyi tempatan di port dickson dulu ….??????

      pada aku kalau bini orang pun diboleh rampas ….. makna nya moral najib pun teruk….. bagaimana seoranG PM boleh meruntuhkan rumah tangga orang lain…. demi lobang rosmah yang lebar lagi tembam tu…..

      Reply
      • January 10, 2012 at 9:47 PM
        Permalink

        berok C4 sekor ni cukup minat dgn kelucahan yer.. bini ko bekas pelacor ke C4?

        Selagi tiada bukti, Najib tetap bersih.
        Yg berbukti jelas pun boleh lepas..so jgn komplen lah ye..ngok2 PR ye

        Najib kahwin sah dgn isterinya..itu bukan rampas namanya.. bukan ditangkap di hotel bersekedudukan dgn bini org.. mcm di Hotel Perdana dulu tu..

        kalau ckp soal Moral.. pemimpin2 PR menjuarai carta top-10 paling tidak bermoral..

        Reply
        • January 10, 2012 at 9:53 PM
          Permalink

          halo c4..takde 4 saksi pun..hehe

          Reply
      • January 10, 2012 at 11:48 PM
        Permalink

        C4 jangan la ko fitnah PM dan Isteri kalau takda 4 saksi. Nanti diorang penjarakan ko pulak….

        Reply
  • January 10, 2012 at 8:33 AM
    Permalink

    Anwar memang bebas dari di penjara tapi Jiwanya terpenjara.

    Reply
    • January 10, 2012 at 3:17 PM
      Permalink

      aku ada baca satu blog pro-UMNO..
      blogger ni marah sangat pasal anwar bebas.. dia pun bukak satu teori

      dia kata… anwar dah deal dengan najib supaya anwar bebas , tapi dengan syarat, PRU13 nanti bagi BN menang..

      hahaha… aku lupa la blog mana…

      Reply
      • January 10, 2012 at 9:50 PM
        Permalink

        yes tukul, Anwar sbnya terpenjara jiwa, wajahnya kalu kita lihat tidak jernih pn spt kegembiraan org yg lepas dr hukuman..

        berkerut..masam..xhappy..jiwanya diselubungi dgn masalah2 peribadinya sendiri..

        Reply
        • January 10, 2012 at 9:51 PM
          Permalink

          C1.. pulak dah..spin kes situ.. sampai bila nak aman negara ni kalau spesis dajjal ada.

          Reply
  • January 10, 2012 at 8:49 AM
    Permalink

    MasyaAllah… cacai Ameno masih tarak takut pada hukum Allah ka? kenapa suka masuk golongan atau suka dapat title FASIK???… syak wasangka sahaja tidak melayakkan sedara sedari menghukum Anwar dan hanya melayakkan cacai suma masuk dalam golongan ini… bertaubat lah…

    Lagi satu… semalam mamak ada tengok TV itu analisis dari oran TV sendli bahawa dari tinjauan hanya 1 dari 5 orang rakyat Mesia yang ada juga percaya Anwar bersalah… maknanya hanya 20% saja ( termasuk cacai cacai suma ) majoriti tarak percaya ini kes… ini TV arus perddana cakap haa…

    Reply
  • January 10, 2012 at 8:59 AM
    Permalink

    dah kalah senyap je la..dh orang x buat nk fitnah plak..nk cover apa lagi pencacai umporno..

    Reply
    • January 10, 2012 at 9:53 AM
      Permalink

      ada lagi video tak dakwa lagi…..

      atau ada individu lain mengaku bontot nya disontot oleh anwar ibrahim….

      DRAMA LIWAT 3 AKAN DATANG ….

      Reply
      • January 10, 2012 at 12:51 PM
        Permalink

        agak2 lu ade bran angakt sumpah laknat kat masjid tak… senang jer…klu bran la…angkat sumpah laknat menyatakan ko tak pernah menipu sesiape seumur hidup…atau yg paling ringan..ko tak pernah menipu mak ko… ade bran…bukak la akal yg dikurnia Allah pada mu wahai insann…

        Reply
    • January 10, 2012 at 10:43 AM
      Permalink

      Bebas tak bererti tak buat salah bro..

      Reply
      • January 10, 2012 at 1:08 PM
        Permalink

        aku pun bukan suka sangat dengan anwar ibrahim ….. tapi cara kau orang UMNO jatuh kan dia macam tak bermaruah …. cari lah jalan lain…

        Reply
        • January 10, 2012 at 1:49 PM
          Permalink

          memang patut dia diperlakukan begitu..mmg patut dia disingkirkan dari politik..kita jatuhkan maruah dia seorg sahaja..akan tetapi kita kene ingat dia telah menjatuhkan maruah seluruh org Islam khusunya bangsa Melayu..ada faham

          Reply
          • January 10, 2012 at 2:53 PM
            Permalink

            “dia telah menjatuhkan maruah seluruh org Islam khusunya bangsa Melayu”….. macam mana tu …terangkan sikit

          • January 10, 2012 at 9:56 PM
            Permalink

            malas la nak terangkn kat ko..ko tu buta hati tak reti nak menilai kebenaran mana bole terang..semuanya gelap gulita..hehe..

  • January 10, 2012 at 9:54 AM
    Permalink

    DRAMA “LIWAT3” AKAN KELUAR NANTI….

    ARAHAN BERSAMA BNAJIB DAN ROSMAH ….

    PENONTON2 SEKALIN TUNGGU DAN LIHAT

    Reply
  • January 10, 2012 at 10:02 AM
    Permalink

    JAKARTA – Seorang lelaki warganegara Malaysia ditemui mati di sebuah bilik hotel di sini pagi Ahad dan polis percaya beliau mati akibat terlebih mengambil ubat kuat (peransang seks).

    Difahamkan mayat lelaki berusia 56 tahun itu dijumpai pada kira-kira pukul 5 pagi. Beliau berasal dari Selangor.

    Polis tidak mengesyaki sebarang perbuatan khianat. Jenazahnya dihantar ke rumah mayat Hospital Cipto Mangunkusumo (RSCM) untuk bedah siasat.

    Polis telah memaklumkan kejadian itu kepada Kedutaan Besar Malaysia di sini. – BERNAMA

    kerajaan UMNO kena dakwa kes ini…..

    Reply
  • January 10, 2012 at 10:21 AM
    Permalink

    sudah2 lah..rakyat x nak kerajaan or pembangkang yang memainkan issue2 mcm nie..buang masa jer..lebih baik kerajaan & pembangkang berkempen issue2 rakyat..harga barang..ekonomi negara..rasuah..selesaikan masalah rakyat, kempen dgn fakta2 yg ada, tunaikan janji2 anda..kalau dlm 10 janji, hanya 5 y dpt diunaikan..itu dah memadai..kemudian kemukakan kaedah penyelesaian untuk 5 lg janji2 yg belum tertunai..susun dan selesaikan nye sebaik mungkin..bkn dgn sekadar slogan dan kata2 sahaja..rakyat akan faham..insyaAllah kita semua akan berjaya..hentikanlah kempen2 yg meloyakan nie semua.. baik dr pembangkang or kerajaan..yg rugi siapa? kita..rakyat malaysia..terutamanya islam & melayu yg suka pd benda2 yg melalaikan umat sendiri..betulkan asas perjuangan masing2..x salah menyokong mana2 party..yg penting apa yg anda semua perjuangkan dan mahukan..insyaAllah kalau semua penyokong kerajaan & pembangkang berada dlm landasan yg betul..kita semua yg dapat faedahnye..bukan segelintir manusia yg mengambil kesempatan dr kita..teruskan perjuangan anda yg murni itu..

    Reply
  • January 10, 2012 at 10:27 AM
    Permalink

    Buat atau tak buat, nuar je yg tau. Tapi hal china doll tu, gua yakin nuar yg buat..hihi. Confirmed!
    Org china ramai yg percaya mana ada anjing yg tak makan najis? Cuba tanya LGE.

    Reply
    • January 10, 2012 at 10:56 AM
      Permalink

      Betul tu…kita tak peduli Anwar balon ke tak balon hanya Kapak singh je yang resah menyuruh…Anwar mesti bertaubat.

      Reply
      • January 10, 2012 at 3:15 PM
        Permalink

        betul.. lepas anwar taubat kita nagkat dia jadi PM ke-7 malaysia..

        mari undi pakatan rakyat

        Reply
        • January 10, 2012 at 3:30 PM
          Permalink

          PM SUKA SAMA SUKA…

          Reply
        • January 10, 2012 at 10:04 PM
          Permalink

          PEHHH..!! haramjadah sape la yg nak angkat mamat tu jd PM..mintak jauhkan la..

          Reply
  • January 10, 2012 at 12:46 PM
    Permalink

    Hanya orang-orang yang telah dibutakan mata hatinya yang akan mengatakan AI itu orang yang baik, hanya orang-orang yang ditulikan telinganya yang akan percaya HA orang yang jahat dan mesti disingkirkan dari perjuangan Islam. Hidup Najib!!! Hidup UMNO!!!

    Reply
    • January 10, 2012 at 1:05 PM
      Permalink

      nak cakap apa soal ketuanan melayu….apa…

      ketuanan melayu….sekarang ..Vincent tan, Ananda Krishnan, Lim Goh Tong, YTL …yang menjadi tuan kepada penyokong2 UMNO….

      Reply
      • January 10, 2012 at 1:42 PM
        Permalink

        Ketuanan Melayu adalah icon Anwar. Melayu Baru icon Team A lawan Team B semasa Anwar lawan Gaffar Baba. Tetapi icon main bontot zaman Anwar di MCKK. Dah lama dah

        Reply
        • January 10, 2012 at 2:51 PM
          Permalink

          melayu UMNO yang bertuankan Cina….

          biar lah melayu dengan ketuanan dia …

          cina rasuah pemimpin melayu UMNO yang berkuasa……

          pemimpim UMNO berbohong dengan orang melayu ….kononya mempertahankan melayu……

          Reply
          • January 10, 2012 at 5:58 PM
            Permalink

            Apa beza PAS jual balak kepada taukeh cina hinggakan Husam dapat awek cina yand simpan di condo KL. Balik Kelantan pijak semut pun tak mati tapi sampai KL main kayu tiga

  • January 10, 2012 at 1:14 PM
    Permalink

    selagi manusia tidak mengetahui ilmu alam ghaib ,selagi itulah manusia tededah kepada penganiayaan faham fahamlah keculi yang mendiamkan diri dari hal menyakat /fitnah/umpat /cerita karut marut

    Reply
  • January 10, 2012 at 2:49 PM
    Permalink

    mamat stor kunyit saya fool tu kat mana sekarang ????

    Reply
    • January 10, 2012 at 3:13 PM
      Permalink

      dia tgh beromen dengan papagomo

      Reply
    • January 10, 2012 at 3:38 PM
      Permalink

      kebenaran belum tertutup…jgn suka sangat…

      Reply
  • January 10, 2012 at 3:11 PM
    Permalink

    Berita Anwar dapat perhatian media antarabangsa

    WARTAWAN SINAR HARIAN
    January 10, 2012
    KUALA LUMPUR – Keputusan perbicaraan kes Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat perhatian media di seluruh dunia sebagai berita utama.

    CNN International di New York dan CNN Asia di Hong Kong, mendahului senarai dengan tajuk utama jam 12.45 tengah hari semalam, iaitu ‘Mahkamah Malaysia Mendapati Ketua Pembangkang Anwar Tidak Bersalah Atas Tuduhan Liwat’.

    Diikuti stesen Bloomberg yang menyaksikan temu bual, sejurus beliau bebas dari tuduhan itu, manakala Al Jazeera berpangkalan di Doha, Qatar juga tidak ketinggalan mendapat perhatian pelayar Internet, apabila sebahagian besar rantau Timur Tengah yang masih awal pagi, memperoleh berita dalam Bahasa Inggeris, sebelum diterjemahkan ke dalam Bahasa Arab.

    Di United Kingdom, The Guardian dan Sky News memaparkan berita terkini, sebelum menjadi berita penuh dengan video rakaman pembebasan.

    BBC News dalam laporannya, memaparkan Anwar Ibrahim sebagai tajuk utama lebih awal dengan berita utama, sekitar jam 1140 pagi semalam, dengan tajuk ‘Anwar Tidak Bersalah Atas Tuduhan Liwat’.

    Tidak ketinggalan Kenya, Nigeria dan Somalia serta Afrika Selatan, memaparkan tajuk utama, sekitar jam 12 tengah hari sebagai berita terkini.

    Manakala di rantau Asia, The Straits Times Singapura, mendahului dengan carian lebih 45,000 sejak keputusan diumumkan.

    Di Jepun, akhbar utama negara itu, Asahi Shimbun menulis tajuk utama ‘Mahkamah Malaysia Mendapati Anwar Tidak Bersalah Atas Tuduhan Liwat’.

    Ini sekali gus membuktikan, pengaruh Anwar Ibrahim terus mendapat perhatian dunia.

    —————————————

    hebat pemimpin macam anwar ni kan… terkenal serata dunia..

    aku rasa kalau najib masuk mahkamah bicara kes bunuh minah monggol… gerenti lagi hebat dan mendapat perhatian dari anwar… huhhh

    Reply
    • January 10, 2012 at 3:32 PM
      Permalink

      Dapat perhatian yahudi pun hang syok….

      Reply
      • January 10, 2012 at 4:30 PM
        Permalink

        dah dia pun yahudi..

        Reply
        • January 10, 2012 at 9:05 PM
          Permalink

          biasala…bab bab liwat memang depa dahulukan dulu..hehehhe….cuba bab bunuh orang islam??? haram tak dpt liputan…tambah pulak si peliwat ni geng yahudi mabuk kuasa..heheh

          Reply
          • January 10, 2012 at 9:59 PM
            Permalink

            tu le keje diorg..pandai mengata kerajaan sokong yahudi tp Nuar tu lg ejen yahudi mabok..pandai puter2..

  • January 10, 2012 at 4:45 PM
    Permalink

    dunia ini hanya pentas lakonan..betul tk anwar.

    Reply
    • January 10, 2012 at 6:01 PM
      Permalink

      Anwar akan menderita kesakitan di dunia. Belakang kepala Anwar dah kelihatan botak kerana sakitan yang Allah swt sahaja yang tahu keatas perbuatannya yang munafik

      Reply
      • January 10, 2012 at 10:02 PM
        Permalink

        biarkan luncai terjun dgn labu2nya..mmg elok la..lg elok kalau Allah bg dia penyakit2 betul2 sebagaimana yg dia telah buat tipu helah dia tu..patah tengkuk..patah pinggang..mati kote..hilang ingatan..hilang upaya..n mcm2 lg la..biar dia insaf sikit

        Reply
    • January 10, 2012 at 10:09 PM
      Permalink

      Dan pentas lakunan ini dimenafaat sepenohnya oleh manusia bernama Anwar.

      Dia memainkan watak utama, dia juga pelakun pembantu, kamera man dan lighting man. Diakhir episod ini dia tersenyum lebar , puas dan penoh bangga. Lalu dia melantik dirinya sebagai manusia terkuat dunia dan yang paling digeruni.

      Hebat kan ?

      Semua kita seharusnya merasa gerun dan ngeri. Tetapi bukan ketika berdepan dengan Anwar. Gerun kalau kita berjalan diDEpan Anwar.

      Reply
  • January 11, 2012 at 8:34 AM
    Permalink

    Polis sahkan BOM JANGKA yang meletup itu milik peserta perhimpunan..
    Sebab Polis telah lakukan pemeriksaan ditempat berkenaan sebelum perhimpunan..clear dr bom.

    So, moralnya..inilah description KEBEBASAN ala-Mesir yang diidam2kan oleh binatang2 peliharaan Anuwar laknatullah ini..

    jikapn beliau bebas dr kesalahan liwat, berpuluh lg kesalahan beliau terhadap umat Islam dan negara ini masih terhutang.. ideologi yng diterapkan oleh makhluk bernama Anuwar ini amat2 bahaya dan bertentang dgn syariat Islam.. sbbtulah ianya mudah popular berbanding seruan Islam sebenar yang tidak diminati umat Islam sendiri..

    Fikir2lah..

    Reply
    • January 11, 2012 at 1:14 PM
      Permalink

      jahat nya musuh anwar ibrahim pasang bom.. konon nak menunjukkan yang penyokong anwar ni yang mencetuskan kekecohan dan jahat…..

      ishk..ishk..

      Reply
      • January 11, 2012 at 1:36 PM
        Permalink

        4500000 penyokong peliwat ada kat situ…x kan tak nampak sorang jea musuh anwar pasang bom…..hangpa buat apa kat situ….gesel2 dgn muslimah PAS ke???…

        Reply
  • January 11, 2012 at 11:22 AM
    Permalink

    Tibai depan ,tibai belakang ,gunakan
    se maksima mungkin pemberian dan kelebihan yang ada didunia ini
    apa macam best ke? tak pe dapat syer
    penuh kat dunia ni… nanti listing kat
    akhirat.. berapa index yg naik.. atau
    turun, masa tu manusia masing sibuk
    dgn diri sendiri tak de sape nak bantu
    dah..sendiri jawab laa…sendiri tanggung la…

    Reply
  • January 11, 2012 at 11:13 PM
    Permalink

    Pada penyokong Bung Anuar B Ibrahim disini.. minta penjelasan .. apa yg dimaksudkan Karpal…” SUKA SAMA SUKA ” dalam kes LIWAT ni. Atau pun saudar sausara semua akan kata Karpal tak mengatakan demi kian..!

    Reply
  • January 12, 2012 at 12:45 PM
    Permalink

    hehe..PUAK UMNGOK MASIH TAK DAPAT TERIMA HAKIKAT ANWAR TAK BERSALAH WAKKAAK..NAJIB KENA PANGGIL SEMUA KETUA BHGN UMNO UTK PLAN B PULAK..PLAN A DAH ROSAK HAHAHAHA…

    Reply
  • January 12, 2012 at 12:47 PM
    Permalink

    PUASNYA HATI AKU NAMPAK KEMARAHAN PUAK2 LEMBU BILA ANWAR DIBEBASKAN WKAAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAK…………………………….

    Reply
  • January 16, 2012 at 6:20 PM
    Permalink

    ada berapa % umat manusia mengerti ilmu peringkat awal,dan berapa % dari umat manusia yang tau ilmu peringkat kedua,serta berapa % dari umat manusia yang tau ilmu peringkat ketiga ,seterusnya berapa % pula dari orang islam yang tau ilmu peringakat keempat yaitu,juga disebut pengetahuan berhubung dengan ruh ,inilah ilmu rahasia ,ilmu pemisah antara haq dan yang batil ,kepada para nabi dan rasul ilmu ini disebut ilmu wahyu .kepada alim ulama pewaris nabi ilmu ini ,di sebut ilmu ilham dan makrifat , contoh yang senang di ambil tau hal ilmu ini ialah ,bagaimana sejarah yang berlaku semasa nabi musa alaihissalam di suruh allah subhanahuataala berguru dengan nabi khidir alaihissalam,dimana nabi khidir ini semasa seluruh ilmu pengetahuan ,allah subhanahuataala saMPAIKAN KEPADA JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD S A W IMAM PARA NABI DAN PENGHULU PARA RASUL ALAIHISSALAM SERTA PENUTUP PARA NABI MAKA NABI KHIDIR INILAH YANG BERDIRI BERHAMPIRAN DENGAN NABI MUHAMMAD S A W SEMASA MENERIMA WAHYU DARI ALLAH SUBHANAHUATAALA ITULAH SEBABNYA NABI KHIDIR INI DI PANGGIL SEBAGAI ORANG YANG BER ILMU DARI KALANGAN PENDUDUK LANGIT DAN PENDUDUK BUMI,ITULAH RAHASIANYA

    baginda sinang / raja kapiceh | January 16, 2012 at 3:02 am | Reply

    ALIM ULAMA PEWARIS NABI INI DENGAN IZIN ALLAH SUBHANAHUATAALA DAPAT MENYAKSIKAN DI MANA MANA TEMPAT DI SELURUH ALAM INI DALAM BENTUK ILHAM DAN MAKRIFAT WAL HAL APA YANG BERLAKU DI SURGA DAN APA YANG BERLAKU DI NERAKA ,SERTA SIAPA YANG ADA DI DALAM TEMPAT KEDUANYA ,SAMA ADA ORANG ITU MASIH HIDUP DI DUNIA INI ATAU YANG TELAH MENINGGAL ALAM DUNIA INI ,BAGAI MANA BOLEH TERJADI YANG DEMIKIAN ,ITULAH SEBAGAI CONTOH BERKENAAN KEBAIKAN DAN KEJAHATAN ,SIAPA AMALANYA YANG MENDAPAT KEREDAAN ALLAH SUBHANAHUATAALA,DAN SIAPA PULA AMALANYA YANG MENDAPAT KE MURKAAN ALLAH SUBHANAHUATAALA,SEMUANYA DAPAT DI SAKSIKAN DALAM BENTUK ILHAM DAN MAKRIFAT INI WALLAHU ALAMBISSAWAB,LAHAULAWALAQUATA ILLA BILLA HIL ALIYIL AZIM

    baginda sinang / raja kapiceh | January 16, 2012 at 3:15 am | Reply

    YA DIMANA KITA BISA MENEMUI ,ORANG YANG DIKATAKAN ,ALIM ULAMA PEWARIS NABI INI ,YA INI SEMUA RAHASIA ALLAH SUBHANAHUATAALA ,JADI KALAU BEGITU ,TENTU KENA MINTA DENGAN ALLAH SUBHANAHUATAALA ,YA MINTA JUMPA ORANG SEPERTI INI AMA ALLAH TAALA ,PESAN DARI GURU SAYA SEMASA SAYA BERADA DI DURI RIAU ,CARILAH AHLINYA DIMANA KITA BERADA DI SITU ADA AHLINYA ,YANG PENTING JANGAN PUTUS ASA ,USAH WAJIB DI TERUSKAN

    baginda sinang / raja kapiceh | January 16, 2012 at 7:40 am | Reply

    Tambo Sutan Nan Salapan

    November 14, 2011 in Kerajaan, Tambo | 2 comments

    Pada tahun 1050 H (1680 M) Kerajaan Pagaruyung telah mengeluarkan satu keputusan berupa Sunnah 1050 yang berisikan penempatan Raja-Raja di Rantau ( Darat dan Laut ) di mana ada terdapat masyarakat yang berasal dari ketiga Luhak di Minangkabau.

    Naskah ini disebut juga Tambo Nan Salapan dengan isi sebagai berikut:

    1) Adapun nan tingga di tanah Aceh ialah nan banamo Sultan Syariat berpangkat Rahim. Anak cucu Daulat yang dipertuan dalam Nagari Pagaruyung, asal mulonyo rajo-rajo di negeri Aceh, malimpah ka Patahan Batu, lalu ka tanah labuah kaliliang, lalu ke Deli. Adapun Deli taklukka Aceh. Itulah kebesaran Rajo Aceh nan turun tamurun, lalu sakarang kini, nan tiada marubah rubah, waris nan manjawek dek Rajo Aceh, nan di tarimo dari Niniak kito. Wallahualam.

    2) Adapun nan tingga di dalam nagari Banten, malimpah lalu ka Batawi, Sultan Nan Banamo: Marhabat Maruhum Alam, anak cucu yang dipertuan di dalam nagari Pagaruyung, tatkala asa mulonyo Raja di tanah Jawa, lalu ke Johor ka Manggali, kaliliang Banten Batawi, semuanya tanah Banten ialah kebesaran Raja Banten, beroleh khalifah dari yang dipertuan nan sati, memberi ijin mutlak serato sumpah sati, kalalamullah di dalam Koto Pagaruyung, Darussalam

    baginda sinang / raja kapiceh | January 16, 2012 at 7:45 am | Reply

    3) Adapun nan tinggal turun temurun di dalam nagari Jambi Sultan Bagindo Tuan Rabbi, anak cucu Daulat yang di pertuan dalam nagari Pagaruyung, tatkala asa yang dipertuan dalam nagari Pagaruyung, tatkala asa mulonyo jadi rajo dalam nagari Jambi, lalu melimpah ka Batang Hari sampai ka hulu Batang Sangie, tatkala asa mulonyo jadi Rajo di dalam nagari Jambi 12 Koto Sungai Babi, tatkala masa dahulunyo, itulah kabasaran dan mukjizat, Sultan Bagindo Rabbi, nan dijawek turun tamurun, beroleh derajat nan tinggi di bari Allah Subhanahuwataala, amin ya rabbal alamin.

    4) Adapun yang turun tamurun ka Palembang katurunan di tanah Jawa asal mulonyo jadi Raja ialah, nan banamo Sultan Bagindo Ibnu Rahim, anak cucu Daulat yang dipertuan di dalam nagari Pagaruyung, Tinggal di dalam Nagari Palembang, malimpah lalu ka Musi, sampai turun ka Bugis Makasar, di dalam laut kaliliang tanah Bugis, ialah darajat dan mukjizat Sultan Bagindo Ibnu Rahim, Khalifatullah Muhammad Rasulullah. Amin

    5) Adapun nan turun tamurun ka nagari Pariaman tatkala, akan badiri, belum banamo Tiku Pariaman, hanyo banamo Sungai Salak, nan tingga didalam nagari Pariaman, ialah nan banamo Sultan Maharajo Dewa, anak cucu Daulat yang dipertuan Nan Sati di dalam Koto Pagaruyung, tatkala asa mulonyo manjadi Rajo di Pariaman, malimpah lalu ka Natal sakuliliangnyo, kurnia Allah subhanahuwataala, baroleh Khalifah dari pado bapaknyo, karena mukjizat Tuanku Nan Sati, dalam Nagari Pagaruyung, Nan Khalifah datang dari dalam syurga jannatun naim. Rahman Muhammad Rasulullah.

    6) Adapun nan turun tamurun dalam nagari Indrapura, tatkala asa mulonyo jadi Raja Indrapura, nan banamo Sultan Muhammad Syah, anak cucu daulat nan dipertuan nan Sati, didalam nagari Pagaruyung, itulah yang mulo-mulo jadi Rajo di Indrapura, balahan tingga di dalam nagari Muko-Muko, Partamuan Rajo Rajo dahulunyo, balun banamo Muko Muko, sakalian hamba rakyat mangko turun ka tanah Padang, hinggo Lawik Nan Sadidiah, lalu ka pulau kaliliangnyo, kapado Rajo Indrapura Kaliling itu, itulah kabasaran Sultan Muhammad Syah Indrapura, nan oleh Khalifah di bari Allah, katurunan Daulat nan dipertuan Sati, Khalillullah di Pagaruyung.

    7) Adapun nan turun tamurun ka dalam nagari Sungai Pagu, iolah nan banamo Sultan Besar, Barambuik Putieh, Bajangguik Merah, anak cucu daulat dipertuan nan Sati, dalam koto Pagaruyung, asa mulonyo jadi Rajo dalam Alam Sungai Pagu, malimpah lalu kabandar Nan Sapuluah, di situlah Rajo nan Barampek, keliliang Alam Sungai Pagu. Semuanya itu beroleh Khalifah, dari pado Tuhan yang banamo Rahman, tatkala manjunjung mangkuto alam nan mamilih Tanah Nan Sakapa di dalam alam nangko, berwasiat Sungai Pagu yang terjadi di dalamnyo.

    8) Adapun nan turun tamurun ka nagari Indragiri, Sultan Kadhi Indra Sakti, anak cucu daulat nan dipertuan di dalam nagari Pagaruyung, asa mulonyo manjadi Rajo di nagari Indragiri lalu ka Kuantan sampai ka Riau, kaliling Indragiri Riau, adapun Riau takluk pado Indragiri, Riau baroleh Khalifah dari Indragiri, katurunan daulat nan Sati dari nagari Pagaruyung, itulah daulat na baroleh mukjizat, nan di bari Allah swt Alaihissalam, katurunan Adam di dalam syurga jannatun nain, amin ya rabbalalamin Tuhan Yang Maha Esa.

    Bamulo Sultan Nan Salapan Rajo ialah nan banamo Sultan Rajo Siak anak cucu nan dipertuan dalam nagari Pagaruyung jua adonyo, ialah nan Kerajaannya di nagari Siak Malimpah lalu ka Kualo Kampar.

    Tambo ini ganti baganti, salin basalin, turun tamurun kapado urang tuo kito, datang datang sakarang kini, barubahpun tiak barang sadikit syak dan mungkir akan tambo ini, dimakan kutuk daulat yang dipertuan, dimakan biso kawi dinagari, karena itulah Read the rest of this entry »

    baginda sinang / raja kapiceh | January 16, 2012 at 8:04 am | Reply

    Harimau Campa Dalam Tambo

    Harimau Campa adalah nama seorang tokoh yang disebut-sebut di dalam Tambo Alam Minangkabau. Bersama-sama Kucing Siam, Kambing Hutan dan Anjing Mualim, mereka berempat adalah para pengiring Ninik Sri Maharaja Diraja dan rombongan. Mereka semua adalah para pendekar yang di kemudian hari menjadi orang-orang pertama pendiri cikal bakal Silek Minang. Mereka juga dipercaya sebagai leluhur orang-orang di Luhak Nan Tigo.

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.