Mampukah Kerajaan Menangani Syak Wasangka Rasuah

Share


Oleh Datuk Rejal Arbee

Walaupun rata-rata sudah gah meramalkan pilihanraya umum ke 13 akan diadakan dalam beberapa bulan saja lagi tetapi hingga sekarang tiada siapa pun boleh memastikan tarikhnya yang sebenar melainkan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak. Sebelum ini pun ramai telah menjangkakan ia akan diadakan bulan November lalu tetapi jelas sakaan itu sudah meleset.

Apa pun ramai yang berangan besar mahu menjadi wakil rakyat khususnya dikalangan sesetengah anggota Pakatan Rakyat yang mahu menjadi anggota parlimen kerana kononnya Pakatan itu kali ini akan dapat mempengaruhi secukup jumlah pengundi bagi membolehkannya menduduki kerusi empuk pemerintahan negara.
Maka itulah sejak ujudnya desas desus PRU13 itu akan diadakan dalam bulan-bulan awal 2012 ini pertelingkahan juga berlaku di kalangan PR lebih-lebih lagi dalam DAP dan Pas.

Begitu yakinnya mereka akan dipilih pengundi untuk menduduki Putrajaya sudah tidak habis-habis berita menunjukan keghairahan sesetengah daripada mereka yang menonjol-nonjolkan diri untuk mendapatkan tempat sebagai calon.

Dalam pada itu Najib nampaknya sudah mendahului inisiatif untuk mendapatkan sokongan ramai dengan berbagai sekim bantuan yang telah pun dilaksanakan antaranya bantuan murid sekolah, bantuan RM500 kepada keluarga berpendapatan kurang dari RM3000 sebulan, menyediakan perumahan PRIMA untuk mereka yang berpendapatan sederhana yang tidak mampu membeli rumah dikawasan-kawasan bandar besar seperti Lembah Kelang kerana rumah yang sedia ada atau pun yang baru mahu dibina berharga diluar kemampuan mereka .

Ini sebagai tambahan kepada sekim Perumahan Rakyat untuk mereka yang berpendapatan kurang dari RM3000 sebulan.
Dalam pada itu kerajaan Pusat juga telah mewujudkan kedai rakyat 1 Malaysia (KRIM) dan kini kedai ikan Rakyat 1Malaysia. Sejumlah 20 buah kedai demikian telah pun didirikan yang menawarkan sehingga 250 barangan generik dijual pada harga antara 30 hingga 50 peratus lebih rendah daripada harga pasaran barangan berjenama walau pun di pasaraya besar.

PR sendiri telah sedar betapa sokongan terhadap kedai itu akan memberikan impak baik kepada kerajaan dan beberapa anggotanya berusaha menggagalkannya dengan membuat berbagai tohmahan kononnya barangan yang disediakan di KRIM tidak seperti yang di war-warkan.

Jelas tohmahan itu kemudiannya didapati tidak berasas dan orang ramai berterusan berpusu-pusu mendapatkan barangan keperluan mereka dari kedai itu.
Tetapi apa yang boleh mengelecek usaha ini ialah ujudnya desas desus perlakuan rasuah besar-besaran yang tidak terjawab hingga sekarang. Misalnya apa jadi dengan tempahan bot ronda di mana berbilion ringit telah diberikan kepada pembekal yang kononnya boleh menyediakan kapal itu. Tetapi hingga sekarang dikatakan hanya dua buah saja telah diadakan itu pun tidak boleh beroperasi sebagaimana dikehendaki.

Bagaimana pun pembekalnya dikatakan sudah pun diberikan bayaran yang melebihi harga untuk dua bot. Malangnya mereka yang bersangkutan dengan perlakuan ini tidak pula dikemukakan ke pengadilan.

Demikian juga dengan berbagai lebuhraya yang diadakan. Timbalan Menteri Kerjaraya Yong Khoon Seng memberitahu Parlimen baru-baru ini bahawa syarikat-syarikat yang mengendalikan 27 buah lebuhraya bertol memperolehi sejumlah RM37.7 bilion dari kutipan tol ditambah RM2.1bilion diberikan kerajaan sehingga akhir 2010.

Pemberian kerajaan itu kononnya sebagai gantirugi kerana kerajaan tidak membenarkan mereka menambahkan kadar tol mengikut perjanjian.
Sebenarnya syarikat-syarikat itu telah menggondol keuntungan sehingga RM13 bilion, berbanding dengan kos pembinaan RM26.4 bilion. PLUS misalnya dikatakan sudah pun mendapat kembali kos membina jalanraya itu tetapi hingga sekarang penggunanya masih dibebankan dengan bayaran tol yang akan dinaikan mengikut jadual yang ditetapkan dalam perjanjian.

Konsesi itu akan berlarutan hingga 2039 walau pun hingga kini PLUS sudah pun mengutip sejumlah RM23.5 bilion ditambah gantirugi yang diberikan kerajaan (duit rakyat) sebanyak RM735.2 juta walaupun harga binaannya hanya RM5.9 bilion.

Demikian juga Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) dibina dengan harga hanya RM1.1billion tetapi telah pun mengutip RM2.1bilion ditambah RM631juta bayaran saguhati oleh kerajaan.

Jelas kerajaan waktu memberikan konsesi itu tidak prihatin dan meneliti dengan sebenarnya pulangan yang bakal diperolehi syarikat konsesi. Syarikat-syarikat perunding yang diamanahkan meneliti projek juga tidak dapat membuat unjuran yang sebenarnya dan dengan itu pengguna jalan berterusan saja dibebankan hanya kerana perjanjian yang berat sebelah itu.

Maka itulah walau pun syarikat-syarikat itu harus menampung kos membangunkan lebuhraya ditambah kos penyelenggaraan tahunan tetapi pendapatan dari pengguna sudah pun melebih apa yang dibelanjakan.

Demikian juga berbagai macam perlakuan rasuah yang melibatkan berbilion ringgit masih menghantui kerajaan tanpa adanya sebarang penjelasan dan hingga sekarang tidak terlerai atau mereka yang telibat di bawa ke pengadilan. Dan rakyat terus tertanya-tanya.

Maka itu tohmahan mengenai rasuah yang melibatkan bukan lagi berjuta tetapi sudah pun mencecah berbilion ringgit berterusan ditimbulkan. Kiranya cakap-cakap mengenai hal ini tidak ditangani dan diberikan jawapan sebenar apakah ia berlaku atau tidak, selagi itulah rakyat akan berterusan meragui kebersihan orang-orang tertentu dalam kerajaan baik dalam parti mahu pun dikalangan pentadbir dan mereka yang didiberi kuasa membuat keputusan.

Selagi setiap keputusan melibatkan pembelian, kontrek dan projek termasuk syarikat-syarikat kaitan kerajaan (GLC) dicalar dengan syak wasangka demikian selagi itulah kerajaan akan menghadapi masaalah kredibiliti dimana rakyat tidak yakin terhadap ketelusan sesuatu keputusan itu.

Inilah yang harus diberi pertimbangan tetapi apakah kerajaan mampu menanganinya?

Rejal
28 Dis 2011



49 thoughts on “Mampukah Kerajaan Menangani Syak Wasangka Rasuah

  • December 29, 2011 at 2:54 pm
    Permalink

    aku sokong penuh penulis,kata shahrizat mana ada pemimipin umno yang tidak mempunyai masalah! hahaahahah undilah PAS!

    Reply
    • December 29, 2011 at 7:30 pm
      Permalink

      nak undi PAS??? gila ke ape? nak suruh DAP bermaharajalela.. tony ko ni betul2 agen DAP..

      Reply
      • December 29, 2011 at 10:29 pm
        Permalink

        Sekarang ni national carrier hak milik Tony F. Melayu kah dia?? Ini hasil umno yg memertabatkan melayu!!

        Reply
        • December 29, 2011 at 11:04 pm
          Permalink

          kenapa mesti kita halang org yang nak berjaya? hanya kerana bangsa dan agamakah? islam yg meniti dibibir digunakan utk berhujah kepentingan diri sahaja tanpa mempraktikan sebagaimana yg dikehendaki.. sedih2…melihat ajaran PAS yg mendidik pencacai mempergunakan agama..

          Reply
          • January 1, 2012 at 9:55 pm
            Permalink

            Patut la UMNO takut Hudud,maklumlah bini sendir pun free hair.

          • February 3, 2012 at 4:11 pm
            Permalink

            sebab itu kita undi DAP atau MCA kan.. tak kira ugama dan bangsa.. sedih..sedih pukimak ko..

            Kita bukan halang keling kristian ni berjaya tapi Mahathir s/o Kutty yang bagi bahlol.. tak faham? UMNO dah kena tipu dengan Keling ngok betul..

          • February 29, 2012 at 4:42 pm
            Permalink

            haha…dak pakatan punye pandangan selalu negatif…. mengong…

            yang penting sekarang kite dapat lihat sape lagi bodoh, sape lgi terang2 gadai maruah parti dan agama…

            nuar nak jalinkan hubungan dengan israil kalau die jadi PM..hahaha…

            korang undi lah die yep….

            dah banyak giler bantuan dan keistimewaan kerajaan bagi kat bumiputra untuk majukan diri…. tapi kalau dah pemikiran macam budak pakatan… tau nak suap je lepastu ckap gomen x tolong… bile tgok gomen tolong bukan melayu sikit macam2 dicaci mmg susah la nak maju…. buduss…

      • December 30, 2011 at 11:37 am
        Permalink

        walaupun melayu perintah malaysia ….pemimpin UMNO bagi projek kat China …..

        Reply
        • February 3, 2012 at 4:21 pm
          Permalink

          Betul tu. Pemimpin UMNO buka nak kayakan orang Melayu.
          Semua projek bagi Cina. Pengkhianat.

          Nur Jazlan – UDA bagi Cina
          Azman Mohktar – tanah johor 12 billion bagi Yeoh Tiong Lay — penghkinat besar

          Azman Mokhtar- MAS bagi Keling Kristian Fernandes – free!

          Azman Mokhtar – Proton bagi arab yemen – Said bukhari..

          Affendi Nawawi TNB – bagi Keling ananda

          Melayu pergi undi najib , hishamuddin, zaid, tiap2 2 tahun buat apa?

          Subsidi gule untuk kilang cina!
          subsidi disel 32 bilion setahun untuk industri Cina!
          Dia orang ni jual tanah melayu pada Cina dan Keling.

          UMNO ada ke taqkde sama aje. Nazir Razak yang kaya.

          Kalau Umno tak de kita boleh maju lagi, rampas lesen beras, gula, telekomunikasi, bank yang presiden2 UMNO bagi pada Cina dan Keling.

          Reply
        • February 29, 2012 at 4:47 pm
          Permalink

          kerajaan pakatan selangor banyak giler bgi projek kat cina siap nak roboh asrama yayasan selangor untuk dibuat tempat comersial… hahaha..dan pelbagai lgi..

          anyway… kadang2 bukan takank bgi..tpi bile bgi, dah dapat duit je terus buat keje tak seberape..xde kualiti… macam mane?.. ade juga yg diberi tender pada orang melayu.. tu orang melayu yang boleh pecaya….

          ehem ehem… lari tajuk sat…

          PAS sedia nak lantik jawatan tertinggi PAS tu sendiri dari org bukan islam… harap2 PAS tikar la name ok… jgn gune islam lgi…buat malu je…

          Reply
    • January 2, 2012 at 11:21 pm
      Permalink

      undi BN ketuanan Melayu, Undi PAS ketuanan Cina. Dasar perjuangan pun digadaikan kerana tekanan cina. DAP izinkan ke orang melayu sebut pasal ketuanan Melayu?

      Reply
      • February 29, 2012 at 4:48 pm
        Permalink

        sekarang dah duk bgi bukan islam duduk jawatan tertinggi lak bro….

        tengok je la kita pertelingkahan diorang dalam pakatan…

        Reply
  • December 29, 2011 at 3:31 pm
    Permalink

    Kerajaan boleh menglakkan syak wasangka ini jika ia memberi perhatian terhadap kebajikan rakyat secara keseluruhan membabitkan kos sara hidup, pendidikan dan keselamatan.

    Syak wasangka rasuah ini muncul sebab rakyat kurang senang dengan keadaan hidup hari ini terutamanya kos sara hidup dan kenaikan bil TNB, Petrol dan perbelanjaan pendidikan.

    Reply
    • December 29, 2011 at 9:38 pm
      Permalink

      Aku tak setuju pendapat ko… cara ko ialah tutup mulut rakyat dengan memberi gula2. Dulu mungkin boleh, sekarang rakyat dah bijak. Rakyat mahukan ketelusan k’jaan bukan gula2 sebagai pemanis, kami mahu hak kami. Apakah patut rakyat dapat RM500 ringgit sedang pemimpin melahap harta hingga berbilion ringgit. K’jaan akan berputih mata jika menganggap rakyat boleh digula-gulakan.

      Reply
      • December 29, 2011 at 10:20 pm
        Permalink

        rakyaat ? rakyaat tak pernah memilih pembanggang untuk memerintah negara…

        rakyaat berfikiran panjang…pembanggang memerintah bererti kemusnahan besar-besaran..

        seperti selalu…pembanggang akan mengigit jari…

        Reply
        • December 29, 2011 at 10:23 pm
          Permalink

          PRU13 rakyat akan pilih PR sebagai pemenang InsyaAllah. Tunggulah saat2 kejatuhan UMNO/BN. Sejarah akan tercipta…

          Reply
          • December 29, 2011 at 10:28 pm
            Permalink

            hehe…sana sini ahli-ahli pembanggang keluar parti akibat hilang kepercayaan …masih bermimpi ??…tak pe teruskan lah mimpi tu….jangan basah cukuplah…

            hehe…

          • December 29, 2011 at 11:06 pm
            Permalink

            walau dijanjikan 16 september tarikh keramat peralihan kuasa di putrajaya namun ianya tetap tidak berlaku.. sampai kiamat la pencacai angkat najis pakatan haram duk percaya kata2 org munafik spt anwar aljuburi ini..

          • December 29, 2011 at 11:55 pm
            Permalink

            keluar parti???? kalau percaya utusan parti PAS,DAP dan PKR dah takda ahli. Tapi sekarang dah ada 4 negeri. Next election tinggal 4 negeri utk. BN, InsyaAllah.
            kami tak percaya pada Anwar, tapi kami berusaha bersama-sama Anwar untuk mencapai cita2 kami. jangan marah…

          • December 30, 2011 at 1:01 pm
            Permalink

            kaki bontot nak diangkat jadi pemimpin? he..he..dunia nak kiamat…

          • February 29, 2012 at 5:09 pm
            Permalink

            hehe….bujuk… bile kerajaan bgi 500 dan bantuan macam2 kau kate tu gule2 pilihanraya….

            bukan ke dah lame kerajaan beri bantuan kat rakyat?.. tu hak rakyat…

            kerajaan pelahab?… mane buktinya?…
            kau x nampak ke duit kerajaan tu kemane?..

            dengan bemacam2 bantuan, subsidi dan banyak lgi…

            cam bodo je bile kau ckap rakyat akan pilih PR… ko ingat rakyat bodo cam ko ke?.. realiti la siket… kau tengok la sendiri PR sekarang macam mane…

            dengan janji lame pon tak tertunai.. haha… PR bgi gula2 jgk kat rakyat…gula2 janji..dah dapat janji entah kemane..rakyat kne tipu bulat2…

            kerajaan bagi bantuan kat rakyat, kau kate gula2… habis ape maksud kebajikan dalam PAS?… dimana kebajikanya?..

  • December 29, 2011 at 7:41 pm
    Permalink

    Excellent article. It shows even within UMNO there people with integrity and principle. I support Dtk Rejal approach that shows even in Umno that we are aware of the rakyat woes and we too internally can suggest corrective measures and not leave it to the opposition to bring the matter up.

    Reply
  • December 29, 2011 at 9:42 pm
    Permalink

    Kalau baca statement Kak Ijat, tiada seorang pun pemimpin K’jaan yg. bersih dari rasuah…. amacam PM berani siasat ke? dulu kata pemimpin K’jaan perlu istihar harta…. so apa tindakan k’jaan?

    Reply
    • December 29, 2011 at 10:24 pm
      Permalink

      pemimpin pembanggang ada istihar harta ? sebelum PRU konon-konon semua mesti istihar harta….ada ka ?

      CAT di pulau pinang…apa dah jadi ? Guan eng berkuasa penuh untuk tentukan kontrak

      Nasib baik BN dapat memerintah Perak…kalau tidak lingkup ! sampai kontrek buat pakaian seragam pun ngeh bagi kat bini dia…apa cerita ?

      apa pembanggang buat ?…senyap ruyup !

      Reply
      • December 29, 2011 at 10:30 pm
        Permalink

        Laa….. kalau ada rasuah macam kes TBH, RM1,200 pun MACC siasat sampai 3 pagi….

        Reply
        • December 29, 2011 at 10:36 pm
          Permalink

          tu tak kira kes rasuah 10 inggit kat kelantan ya moooo…siap pegawai-pegawai MACC naik flight nak pi siasat….ya kan mooo ? hahahahahaha…hahahah…

          hang ni moooo…kalau kelentong confident jer hang ingat orang percaya….hehe

          by the way moooo…aku respect la hangpa pembanggang…dah complete dah !

          Nabi pun dah ada.
          Khalifah pun dah ada..

          yang terbaru…!! imam mahadi pun dah ditabalkan !!

          hehe…kalau ada P Ramlee…mesti dia buat filem…agama 69…hehe

          cukup la hangpa ni !

          Reply
          • December 29, 2011 at 10:40 pm
            Permalink

            Eh…korang yg reka, korang kata PR pulak yg reka, inilah hasil bnyk membaca Utusan dan TV3 serta Metro.

            Kes RM10 tu explanation MACC. Pls browse…

          • December 29, 2011 at 10:46 pm
            Permalink

            by the way mooo….dalam suruhan jaya siasatan di raja kes TBH…terbongkar kes kontrek kelas E/F yang di khaskan untuk bumiputera…semua telah di sapu bersih oleh kontrektor cina DAP

            hangpa buat apa ? senyap ruyup ! DAP termalu..terus boikot siasatan !

            hang pi mana masa tu ?…hang bukannya tau apa…dok nga-nga baca harakah..apa pun hang tak tau

            typical pecacai DAP/PAS/PKR..hmmm sedih

          • December 29, 2011 at 11:07 pm
            Permalink

            benda ni tak ada dalam TV mooo…
            tu la hang…media alternative ni banyak membongkar kemunafikan pembanggang..

            hangpa jer yang tak tau…hari-hari dok nga-nga baca harakah…apa yang hang tau ?

          • December 30, 2011 at 12:03 am
            Permalink

            Alah jingga… bagitau aku sekolah siapa buat?, bangunan k’jaan siapa buat, jalanraya siapa buat? semua pakai lesen BUMIPUTRA juga. Siapa yg. hang nak tipu ni… NFC je laki Kak Ijat dapat dan buat sendiri, tapi lagi banyak rasuah dia.

      • December 29, 2011 at 11:59 pm
        Permalink

        Yg. aku dengar kontrak berhubung PLKN semua Kak ROS bolot. Takpa la dia bukan menteri kan…. macam kak Ijat.
        YB PR insyaAllah semua bersih, yg. rasuah dah lompat jadi BEBAS, sebab UMNO nak bersihkan nama diorang.

        Reply
        • December 30, 2011 at 1:03 pm
          Permalink

          he..he..busuk hati sungguh pembangkang ni.. cakap islam berderau2 tp pelaksanaan nya masih jauh…

          Reply
  • December 29, 2011 at 10:36 pm
    Permalink

    Article bodoh- sumbangan Najib hasil duit cukai jugak. Takeover PLUS, sama macam dalam Buku Jingga, namun dah lama gomen dok tolong PLUS ni…eh gomen BN ni tolong PLU ka tolong rakyat.

    Take a note in Malaysia highway ni macam luxury, punya lah byk toll, dah la tu tinggi la pulak… Negara lain kurang macam Thailand, Europe, Australia. Cuba dok Klang Valley ni…anda dapat rasakan…

    Reply
    • December 29, 2011 at 10:51 pm
      Permalink

      aikk ! cerita tol la pulak !! spin mooo jangan tak spin !

      aku pun nak spin sikit boleh ?

      Semua orang tahu DAP dibawah pemerintahan Ketua Menteri Sosialis paling celaka dalam sejarah Pulau Pinang bersikap diktator, malah cina buangan rakyat Melaka ini berlagak bagaikan khalifah agung yang didewakan oleh Khawarij PAS.

      Beliau mengula gulakan pimpinan melayu haprak beberapa kupang dengan memberi bantuan kepada umat Islam semata mata mahu menutup tindakan beliau dan gerombolan komunis menghakis kepentingan melayu bumiputra di Pulau Pinang secara diam.

      Peniaga Melayu vs Peniaga Cina

      Isu peniaga melayu ditindas dan anaiya tidak berpenghujung sejak dibawah pemerintahan kerajaan sosialis DAP yang cukup terkenal dengan anti Islam dan Melayu.

      Tetapi amat malang ,DAP diberi pembelaan oleh segolongan melayu haprak yang mendambakan bekas air kaki khalifah sosialis ini untuk mendapat pengiktirafan sebagai tidak rasis.

      Untuk menyakinkan Ultra Kiasu Chauvanist DAP mereka sanggup melakukan apa saja,walaupun menyedari terpahat didahi gelaran DAYUS & BANGSAT DAP demi mengekalkan kuasa politik .

      Kemuncak kemarahan melayu di Pulau Pinang apabila satu demonstrasi SEDAQ di adakan, namun pada masa yang sama penjilat tegar DAP mempertahankan kerajaan haprak ini, kononnya dewan perniagaan melayu berniat jahat dan cuba membuat fitnah kepada DAP dan kerajaan negeri.

      Bantahan yang dibuat punyai justifikasi dan kebenaran, bukan berniat politik, buktinya kita dapat melihat tindakan penguatkuasan yang double standard dan terpilih. Banyak kawasan peniagaan gerai makan orang cina langsung tidak disentuh malahan diberi layanan istimewa oleh kerajaan DAP contohnya di New Lane dan di Raja Uda.

      Mengapa tidak ada sebarang tindakan dikenakan kepada peniaga di New Lane sebaliknya diberi layanan dan keistimewaan yang amat menyerlahkan ketidak adilan kerajaan sosialis DAP!

      Mereka memberikan alasan kononnya telah memberi notis kepada 300 penduduk di kawasan tersebut namun tiada bantahan menjadikan justifikasi membenarkan jalan tersebut ditutup untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas dan memberi lebih ruang kepada peniaga cina untuk membuka lebih banyak lagi gerai.

      Mengapa kerajaan dibawah Ketua menteri paling celaka dalam sejarah Pulau Pinang begitu beriya iya sangat untuk meruntuhkan gerai Do Re Me? Walhal langsung tidak mengganggu lalu lintas, malahan tiada bantahan dari penduduk di kawasan tersebut.

      Reply
      • December 30, 2011 at 12:06 am
        Permalink

        Kalau betul apa ko tulis, aku cabar MB UMNO bertindak serupa pada peniaga cina di negeri UMNO, ada berani?
        Takat tulis, budak tadika pun boleh…

        Reply
        • January 17, 2012 at 1:00 pm
          Permalink

          Aku hanya boleh komen apa yang aku nampak sahaja. Di tempat aku peniaga melayu yang berniaga kecil-kecilan dibiarkan sahaja sekiranya tiada bantahan penduduk. Kemudian setelah berniaga agak maju, diberi peringatan untuk mengambil lesen majlis. Di Kuantan pun begitu, ramai para peniaga Melayu yang dapat cari makan kecil-kecilan di sana. Ini MB UMNO kan?

          Reply
  • December 29, 2011 at 11:47 pm
    Permalink

    sudahlah,banyak gerai-gerai orang melayu diroboh oleh DBKL u pun tak bising!masa knir toyo dulu banyak rumah setinggan orang melayu dirodoh tanpa diberi pampasan u pun tak bising!penyokong fanatik umno macam awak selalu melihat sesuatu isu dalam kaca perkauman!harap awak insaf dan kembali kepada ajaran islam sebenar!

    Reply
    • January 17, 2012 at 1:03 pm
      Permalink

      Kalau perniagaan mereka menghalang lalulintas pun boleh biar juga ke? Kalau perniagaan mereka di ali babakan boleh biarkan juga ke. Hang pi Chai Leng Park di Seberang Perai (kawasan DAP). Kerajaan DAP tak akan ambil tindakan punya, itu kubu kuat mereka.

      Reply
  • December 29, 2011 at 11:48 pm
    Permalink

    Yang pasti rasuah dalam swasta lagi besar contoh : IDR/Digi tu tak masuk kat tempat lain lain sebab orang dok kata gomen rasuah tapi kat swasta makan besar punya sebab tak ramai yang kena tangkap.

    Reply
  • December 30, 2011 at 12:13 am
    Permalink

    Walau pun semua meneka PRU13 pada march nanti tapi kita pasti gomen tidak payah oblige mana mana pihak untuk mengadakanya bulan itu. Gomen ada masa sampai 2013 untuk buat ding dong.

    Ramai menyokong kelengahan ini. Amacam kita pergi pangkah ramai ramai selepas sungai buluh jail bertambah penghuni. Biar dia berkempen kat dalam tu mengadap dinding. Cikgu bad pun kempen depan kerusi saja.

    Reply
  • December 30, 2011 at 7:23 am
    Permalink

    Maka mau gelak juga sama ini Datok… matalamat menghalalkan cara…. kah..kah… Apa apa pembangunan yang memberi kesan positif pada kehidupan rakyat SANGAT DI ALU ALUKAN.. tarak kira la Ameno atau pembangkang yang buat…

    TETAPI…kalau pembangunan yang sepatutnya boleh buat dengan RM1 juta ditulis jadi RM5 juta… kereta perisai patut patut harga RM5 juta sebiji boleh bertukar pulak jadi RM25 juta sebiji… tidak kah mengundang tanggapan negatif??? Ini lah bahana nya Melayu mentaliti lumbu feedlot yang hanya menunggu untuk disuap kah..kah….

    Reply
  • December 30, 2011 at 8:51 am
    Permalink

    raplahjingaa says:

    aikk ! cerita tol la pulak !! spin mooo jangan tak spin !

    aku pun nak spin sikit boleh ?

    Semua orang tahu DAP dibawah pemerintahan Ketua Menteri Sosialis paling celaka dalam sejarah Pulau Pinang bersikap diktator, malah cina buangan rakyat Melaka ini berlagak bagaikan khalifah agung yang didewakan oleh Khawarij PAS.
    Komen Moo: Khalifah itu adalah term rekaan umno.

    Beliau mengula gulakan pimpinan melayu haprak beberapa kupang dengan memberi bantuan kepada umat Islam semata mata mahu menutup tindakan beliau dan gerombolan komunis menghakis kepentingan melayu bumiputra di Pulau Pinang secara diam.
    Komen Moo: Menggulakan pemimpin melayu??? Beliau adalah KM P Pinang, tak Kisah lah nak tolong bangsa appa pun. 50 tahun melayu perintah PP, apa dah jadi, cuma bila 13 Mac 2008, melayu terus jatuh miskin setelah pimpinan dipegang PR. Eh 50 tahun dulu apa buat?? Mana tanah2 melayu yg diallocated kan dulu??? Pi Tanyalah Ibrahim Saad…

    Peniaga Melayu vs Peniaga Cina

    Isu peniaga melayu ditindas dan anaiya tidak berpenghujung sejak dibawah pemerintahan kerajaan sosialis DAP yang cukup terkenal dengan anti Islam dan Melayu.
    Komen Moo: Mereka bukan anti Islam, anti Islam ialah MCA dan dipersetujui oleh rakan mereka dalam umno yg sekular. Ditindas?? Kat mana??? Untuk rekod, lebih byk gerai melyu yg dirobohkan (on annual basis) sewaktu pemerintahan BN berbanding gerai cina.

    Tetapi amat malang ,DAP diberi pembelaan oleh segolongan melayu haprak yang mendambakan bekas air kaki khalifah sosialis ini untuk mendapat pengiktirafan sebagai tidak rasis.
    Komen Moo: melayu yg dibagi kat Tony Fernandez MAS tu, tony tu melayu ka??? Itu National Carrier tu..

    Untuk menyakinkan Ultra Kiasu Chauvanist DAP mereka sanggup melakukan apa saja,walaupun menyedari terpahat didahi gelaran DAYUS & BANGSAT DAP demi mengekalkan kuasa politik .
    Komen Moo: Merkea Bangsat?? Hello mereka adalah rakyat Malaysia yg keistimwaan/hak mereka termnaktub dlm perlembagaan. Yg ramai org indon/pilipines kat Sabah tu tak nak pulak korang kecoh..?

    Kemuncak kemarahan melayu di Pulau Pinang apabila satu demonstrasi SEDAQ di adakan, namun pada masa yang sama penjilat tegar DAP mempertahankan kerajaan haprak ini, kononnya dewan perniagaan melayu berniat jahat dan cuba membuat fitnah kepada DAP dan kerajaan negeri.
    Komen Moo: Eh boleh lak umno berdemao??? Kalau PR tak boleh. Lepas tu yg ada mamak dan minah indo (depa hire) untuk berdemo. melayu sungguh…

    Bantahan yang dibuat punyai justifikasi dan kebenaran, bukan berniat politik, buktinya kita dapat melihat tindakan penguatkuasan yang double standard dan terpilih. Banyak kawasan peniagaan gerai makan orang cina langsung tidak disentuh malahan diberi layanan istimewa oleh kerajaan DAP contohnya di New Lane dan di Raja Uda.
    Komen Moo; Tak double stndard, peniaga melayu punkena. Kalu tak ikut peraturan, semua kena tak kira kaum.

    Mengapa tidak ada sebarang tindakan dikenakan kepada peniaga di New Lane sebaliknya diberi layanan dan keistimewaan yang amat menyerlahkan ketidak adilan kerajaan sosialis DAP!

    Mereka memberikan alasan kononnya telah memberi notis kepada 300 penduduk di kawasan tersebut namun tiada bantahan menjadikan justifikasi membenarkan jalan tersebut ditutup untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas dan memberi lebih ruang kepada peniaga cina untuk membuka lebih banyak lagi gerai.

    Mengapa kerajaan dibawah Ketua menteri paling celaka dalam sejarah Pulau Pinang begitu beriya iya sangat untuk meruntuhkan gerai Do Re Me? Walhal langsung tidak mengganggu lalu lintas, malahan tiada bantahan dari penduduk di kawasan tersebut.
    Komen Moo; kalau tak ikut peraturan, tetap tak ikut peraturan.
    10:51 PM on December 29, 2011

    Reply
    • December 31, 2011 at 2:45 pm
      Permalink

      apa yang hang komen merapu…ishh3…nk jawab jugak tu wlaupun akai tak cukup……lantak….

      Reply
  • December 30, 2011 at 11:29 am
    Permalink

    bagi bantuan ambil…. apa susah semua tu duit rakyat…..

    bila mengundi undi pembangkang ….apa UMNO boleh buat …..

    Reply
    • December 31, 2011 at 2:46 pm
      Permalink

      anjing kurap jea perangai mcm tu…maen sesah jea…

      Reply
  • January 16, 2012 at 5:29 pm
    Permalink

    Tambo Sutan Nan Salapan

    November 14, 2011 in Kerajaan, Tambo | 2 comments

    Pada tahun 1050 H (1680 M) Kerajaan Pagaruyung telah mengeluarkan satu keputusan berupa Sunnah 1050 yang berisikan penempatan Raja-Raja di Rantau ( Darat dan Laut ) di mana ada terdapat masyarakat yang berasal dari ketiga Luhak di Minangkabau.

    Naskah ini disebut juga Tambo Nan Salapan dengan isi sebagai berikut:

    1) Adapun nan tingga di tanah Aceh ialah nan banamo Sultan Syariat berpangkat Rahim. Anak cucu Daulat yang dipertuan dalam Nagari Pagaruyung, asal mulonyo rajo-rajo di negeri Aceh, malimpah ka Patahan Batu, lalu ka tanah labuah kaliliang, lalu ke Deli. Adapun Deli taklukka Aceh. Itulah kebesaran Rajo Aceh nan turun tamurun, lalu sakarang kini, nan tiada marubah rubah, waris nan manjawek dek Rajo Aceh, nan di tarimo dari Niniak kito. Wallahualam.

    2) Adapun nan tingga di dalam nagari Banten, malimpah lalu ka Batawi, Sultan Nan Banamo: Marhabat Maruhum Alam, anak cucu yang dipertuan di dalam nagari Pagaruyung, tatkala asa mulonyo Raja di tanah Jawa, lalu ke Johor ka Manggali, kaliliang Banten Batawi, semuanya tanah Banten ialah kebesaran Raja Banten, beroleh khalifah dari yang dipertuan nan sati, memberi ijin mutlak serato sumpah sati, kalalamullah di dalam Koto Pagaruyung, Darussalam

    baginda sinang / raja kapiceh | January 16, 2012 at 7:45 am | Reply

    3) Adapun nan tinggal turun temurun di dalam nagari Jambi Sultan Bagindo Tuan Rabbi, anak cucu Daulat yang di pertuan dalam nagari Pagaruyung, tatkala asa yang dipertuan dalam nagari Pagaruyung, tatkala asa mulonyo jadi rajo dalam nagari Jambi, lalu melimpah ka Batang Hari sampai ka hulu Batang Sangie, tatkala asa mulonyo jadi Rajo di dalam nagari Jambi 12 Koto Sungai Babi, tatkala masa dahulunyo, itulah kabasaran dan mukjizat, Sultan Bagindo Rabbi, nan dijawek turun tamurun, beroleh derajat nan tinggi di bari Allah Subhanahuwataala, amin ya rabbal alamin.

    4) Adapun yang turun tamurun ka Palembang katurunan di tanah Jawa asal mulonyo jadi Raja ialah, nan banamo Sultan Bagindo Ibnu Rahim, anak cucu Daulat yang dipertuan di dalam nagari Pagaruyung, Tinggal di dalam Nagari Palembang, malimpah lalu ka Musi, sampai turun ka Bugis Makasar, di dalam laut kaliliang tanah Bugis, ialah darajat dan mukjizat Sultan Bagindo Ibnu Rahim, Khalifatullah Muhammad Rasulullah. Amin

    5) Adapun nan turun tamurun ka nagari Pariaman tatkala, akan badiri, belum banamo Tiku Pariaman, hanyo banamo Sungai Salak, nan tingga didalam nagari Pariaman, ialah nan banamo Sultan Maharajo Dewa, anak cucu Daulat yang dipertuan Nan Sati di dalam Koto Pagaruyung, tatkala asa mulonyo manjadi Rajo di Pariaman, malimpah lalu ka Natal sakuliliangnyo, kurnia Allah subhanahuwataala, baroleh Khalifah dari pado bapaknyo, karena mukjizat Tuanku Nan Sati, dalam Nagari Pagaruyung, Nan Khalifah datang dari dalam syurga jannatun naim. Rahman Muhammad Rasulullah.

    6) Adapun nan turun tamurun dalam nagari Indrapura, tatkala asa mulonyo jadi Raja Indrapura, nan banamo Sultan Muhammad Syah, anak cucu daulat nan dipertuan nan Sati, didalam nagari Pagaruyung, itulah yang mulo-mulo jadi Rajo di Indrapura, balahan tingga di dalam nagari Muko-Muko, Partamuan Rajo Rajo dahulunyo, balun banamo Muko Muko, sakalian hamba rakyat mangko turun ka tanah Padang, hinggo Lawik Nan Sadidiah, lalu ka pulau kaliliangnyo, kapado Rajo Indrapura Kaliling itu, itulah kabasaran Sultan Muhammad Syah Indrapura, nan oleh Khalifah di bari Allah, katurunan Daulat nan dipertuan Sati, Khalillullah di Pagaruyung.

    7) Adapun nan turun tamurun ka dalam nagari Sungai Pagu, iolah nan banamo Sultan Besar, Barambuik Putieh, Bajangguik Merah, anak cucu daulat dipertuan nan Sati, dalam koto Pagaruyung, asa mulonyo jadi Rajo dalam Alam Sungai Pagu, malimpah lalu kabandar Nan Sapuluah, di situlah Rajo nan Barampek, keliliang Alam Sungai Pagu. Semuanya itu beroleh Khalifah, dari pado Tuhan yang banamo Rahman, tatkala manjunjung mangkuto alam nan mamilih Tanah Nan Sakapa di dalam alam nangko, berwasiat Sungai Pagu yang terjadi di dalamnyo.

    8) Adapun nan turun tamurun ka nagari Indragiri, Sultan Kadhi Indra Sakti, anak cucu daulat nan dipertuan di dalam nagari Pagaruyung, asa mulonyo manjadi Rajo di nagari Indragiri lalu ka Kuantan sampai ka Riau, kaliling Indragiri Riau, adapun Riau takluk pado Indragiri, Riau baroleh Khalifah dari Indragiri, katurunan daulat nan Sati dari nagari Pagaruyung, itulah daulat na baroleh mukjizat, nan di bari Allah swt Alaihissalam, katurunan Adam di dalam syurga jannatun nain, amin ya rabbalalamin Tuhan Yang Maha Esa.

    Bamulo Sultan Nan Salapan Rajo ialah nan banamo Sultan Rajo Siak anak cucu nan dipertuan dalam nagari Pagaruyung jua adonyo, ialah nan Kerajaannya di nagari Siak Malimpah lalu ka Kualo Kampar.

    Tambo ini ganti baganti, salin basalin, turun tamurun kapado urang tuo kito, datang datang sakarang kini, barubahpun tiak barang sadikit syak dan mungkir akan tambo ini, dimakan kutuk daulat yang dipertuan, dimakan biso kawi dinagari, karena itulah Read the rest of this entry »

    baginda sinang / raja kapiceh | January 16, 2012 at 8:04 am | Reply

    Harimau Campa Dalam Tambo

    Harimau Campa adalah nama seorang tokoh yang disebut-sebut di dalam Tambo Alam Minangkabau. Bersama-sama Kucing Siam, Kambing Hutan dan Anjing Mualim, mereka berempat adalah para pengiring Ninik Sri Maharaja Diraja dan rombongan. Mereka semua adalah para pendekar yang di kemudian hari menjadi orang-orang pertama pendiri cikal bakal Silek Minang. Mereka juga dipercaya sebagai leluhur orang-orang di Luhak Nan Tigo.

    Reply
  • January 27, 2012 at 4:27 am
    Permalink

    pkr parti yg tk da maruah.pas pula sibuk dgn mencaci org melayu. tk ada pn nk mengata bangsa lain.kutuk mengutuk sampai hari kiamat, bnyk lgi krja yg dia blh buat. mcm mner nk bersihkn pusat pelacuran yg berluasa skrg.

    Reply
  • February 3, 2012 at 4:52 pm
    Permalink

    siapa yang meragui keberadaan datuk hang tuah ,saya semasa ekspadisi kepuncak gunung ledang dengan izin allah subhanahuataala jua ,dapat ber jumpa dan bersalam dengan datuk hang tuah ,serta datuk maharaja lela .jadi kesimpulanya ,mereka mereka yang berjuang di jalan allah ,serta mendapat rezeki dari allah ,mereka mereka ini tidak mati ,melainkan cuma pindah tempat .dulu dari alam ruh kedalam perut ibu / rahim ibu ,seterusnya alam dunia ,seterusnya ke alam ghaib bagi kebanyakan orang ,dan orang yang allah subhanahuataala beri pengetahuan hal berkenaan ruh , bagi orang seperti ini ,alam ghaib bagi mereka seperti di sebelah pintu / dibalik pintu . allahu qulli ruhumin amri rabbi wama uutii tuminal ilmi illa qalila .artinya, di beritahu kan hal ruh sedikit . sedikit pada allah tentu saja seluruh alam ini bagi manusia .iya tanya aja ustaz .ustaz kan banyak kan

    Reply
  • February 14, 2012 at 12:00 pm
    Permalink

    urang yang nampak allah taala dari segala arah berpandukan kitab suci al quran dan kitab hadis ,rasanya tak perlu di kuatiri yang ianya sesat ,cuma yang di kuatiri salah pemahaman,sebab punca semua masaalah ialah salah pemahaman,yang menentukan sesat seseorang ,tak lain dan tak bukan ,selain allah taala dan rasulnya nabi muhammad s a w , adenko sabana nyo adenko belajar dengan kitab suci al quran dan kitab hadis ,seterusnya dengan alim ulama pewaris nabi ,seterusnya menjadikan alam takambang jadikan guru , jadi dari sudut mana sekali pun kaji selidik di lakukan asal raja dan kerajaan di wilayah nusantara / antara nusa ini /antara bangsa ,ianya tetap menuju ke arah ,pagaruyung batu sangka yang meletakan mana mana raja di dalam wilayah nusantara ini termasuklah ,raja dan kerajaan pasai di acheh, perkataan, pasai, dalam minang kabau artinya kemewahan yang melimpah ,itulah buktinya mana mana raja dan kerajaan yang ada di wilayah nusantara ini ,di asaskan oleh raja dan kerajaan pagaruyung, jadi mana mana raja dan kerajaan yang di asaskan raja dan kerajaan pagaruyung ,cuba mau mengajar raja dan kerajaan asal, yang meletakan raja disitu dari belahanya dirinya sendiri ,sudah tak betul dan tak kena pada tempatnya ,seperti se orang anak yang mendurhaka kepada kedua ibu bapa yang melahirkanya , berkenaan tarikh serta masa ,saya sendiri cuba memastikan tarikh dan tahun kedatangan nabi adam di hantar kedunia ini ,sampai sekarang ,masih belum dapat dipastikan ,kecuali ,tarikh dan masa berkaitan ,nabi muhammad s a w,seperti tarikh kelahiran /tarikh kerasulan / dan tarikh masa kelahiran nabi isa alaihissalam ,itupun berpandukan tarikh dan tahun masehi /tahun kelahiran nabi isa , dan tarikh nabi nabi yang lain yang pernah di utus allah subhanahuataala kepada umat manusia .cuma sekadar kira kira /anggaran ,saja ,tarikh dan masanya, begitu juga tarikh dan masanya raja dan kerajaan pagaruyung batu sangka , cuma yang dapat di kesan serta dipastikan ialah ,selain dari wilayah asalnya raja /kerajaan pagaruyung batu sangka .tampeik basarang ula nago duduak tamanuang tiok sabanta takana juo ,oi oi ayam den lapeh . pengrtianya di atas pertambahan penduduk ,di atas dunia ini ,setiap dari suku kaum atau masyarakat ,bila sudah ada 4 dari suku yang berlainan ,pada suatu penempatan baru maka di situ /dikawasan itu di letakan sa orang raja ,untuk memimpin masyarakat /penduduk kawasan itu , sama ada di wilayah /kepulauan sumatra /jawa/ sulawesi /kalimantan ,di kamboja /malaysia/pilipina/mungthai selatan , jadi adakah wilayah acheh di luar dari kepulauan sumatra /lebih jauh dari itu cubalah fikir fikir kan , sedangkan istana raja china dan istana raja jepun juga mengambil rupa dan bentuk bumbungya juga menyerupai istana raja minang kabau ,jadi adakah itu suatu kebetulan atau mereka juga sebagai keluarga asalnya minang kabau atau pagaruyung /asalnya dari keluarga yang sama .sebabnya dalam ilmu pengetahuan yang boleh di pertanggung jawabkan ,segala sesuatu /semuanya sudah di rancang /terancang sejak azali lagi ,falsafah awalnya alam takambang jadikan guru ……….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *