DS Khir.., rakyat tetap bersamamu.

Share


Disebalik perbicaraan bekas Menteri Besar Selangor DS Khir Toyo, Anwar serta seluruh pengikut Pakatan pembangkang di Malaysia harus belajar sesuatu darinya. Kematangan berpolitik DS Khir yang berani “bersemuka” dengan undang-undang wajar disanjung tinggi.

Tak seperti Anwar yang berpuluh kali mempermainkan Mahkamah, menangguhkan perbicaraan dan menimbulkan pelbagai perspektif buruk tentang institusi undang-undang negara, DS Khir harus dipuji kerana membiarkan undang-undang itu sendiri mengadilinya.

Walaupun ada kedengaran tentang desas desus mengatakan keputusan Mahkamah terhadap beliau dipengaruhi dengan perbicaraan Anwar, rakyat Malaysia menjadi saksi bahawa bekas Menteri Besar Selangor tersebut percaya dengan badan kehakiman serta proses undang-undang dalam negara.

Para penyokong setia DS Khir di Selangor juga amat matang dan beretika. Mereka bukan seperti penyokong Anwar yang seringkali membuat kecoh di perkarangan Mahkamah. Penyokong DS Khir juga tak pun sibuk mengugut untuk melakukan provokasi terhadap kerajaan jika pemimpin mereka didapati bersalah.

Inilah yang dinamakan berpolitik secara waras dan beradab. Malaysia adalah sebuah negara yang percaya kepada kedaulatan undang-undang. Kita juga menghormati sistem perundangan didalam negara. Jadi, walaupun ada rasa tak puas hati, ia disalurkan mengikut saluran yang betul.

Berbanding dengan Anwar serta para penyokongnya, mereka lebih gemar menterjemahkan kekecewaan di jalanan. Emosi serta rasa marah diluahkan kepada umum untuk mencari perhatian. Padahal, apa yang mereka lakukan, hanya akan merugikan mereka dan kumpulan mereka sendiri.

Bukan mudah untuk seorang pemimpin utama seperti DS Khir “menyerah diri” kepada institusi kehakiman negara bagi diadili. Anwar sendiri tak mampu melakukan seperti apa yang DS Khir tunjukkan kepada umum. Ini saja sudah membuktikan jiwa besar yang ada pada DS Khir.

Cuba bandingkan perjalanan perbicaraan DS Khir dengan perbicaraan Anwar Ibrahim. DS Khir mendapat sokongan rakyat bukan saja di Selangor, malah di seluruh negara. Tetapi Anwar.., beliau dibenci serta disumpah seranah oleh rakyat kerana asyik mengelak dari dibicarakan.

Ini jelas menunjukkan yang DS Khir mampu mengawal ego beliau dan menunjukkan tauladan yang baik kepada rakyat Malaysia dan Selangor khususnya. Anwar pula menghasut rakyat supaya membenci institusi kehakiman dan juga menolak undang-undang yang ada di negara ini.

Semua ini Anwar lakukan hanya kerana dia bimbang untuk kembali semula ke penjara sebagai hukuman diatas salahlaku yang ditimbulkan. Ego Anwar ternyata terlalu tebal untuk menerima hakikat bahawa yang salah pasti akan mendapat balasan setimpal.

Kepada DS Khir, rakyat Malaysia bukannya buta untuk menilai keadaan sebenar yang Tuan hadapi. Rakyat Malaysia tahu bahawa Tuan telah dijadikan kambing hitam untuk menunjukkan kepada pembangkang tentang betapa telusnya sistem keadilan di Malaysia.

InsyaAllah, keadilan itu tetap berpihak kepada mereka-mereka yang benar. Dan hanya mereka-mereka yang redha dengan ketentuannya saja yang mampu menghadapi semua ujian ini. Rakyat Malaysia khususnya di Selangor tetap akan berada dibelakang Tuan.



9 thoughts on “DS Khir.., rakyat tetap bersamamu.

  • December 23, 2011 at 6:32 pm
    Permalink

    Babaric aku pun tak lah se dajal pemimpin2 tertinggi umno yang tiga. Tu. Wahai orang melayu..dajal bukan muncul dari tanah tapi dah muncul di depan mata.

    Reply
    • December 23, 2011 at 11:03 pm
      Permalink

      dajal banyak dalam pkr & pas….

      Reply
  • December 23, 2011 at 11:38 pm
    Permalink

    insyaallah, KT akan berjaya dlm proses rayuannya kelak.

    Reply
    • December 25, 2011 at 1:20 am
      Permalink

      Memang wayang kulit betullah. Lepas ni masuk mahkamah Rayuan, ..tu dah makan setahun. Aku yakin… lagi dua tiga hari nak setahun , mahkamah rayuan tetap kata Toyol bersalah. Lepas tu dia amik MC dari doktor pulak. Akhirnya dia selamat dari penjara.
      Samalah plan diorang dengan Polis yang pukul Anwar dulu tu. DAH BOLEH BACA PUNYA.

      Reply
  • December 24, 2011 at 12:03 am
    Permalink

    doa org yg teraniaya makbul, insyallah Dr. Khir akan berjaya dikemudian hari …

    Reply
  • December 24, 2011 at 3:34 am
    Permalink

    Saya kurang arif maklumat pasal kes Dr Khir, jika beliau benar bersalah, diharapkan beliau bermuhasabah, bertaubat ats kesilapan lalu..semoga diterima sbg org yg benar..
    tp jika beliau dipihak benar, tp teraniaya, pasti kebeneran akan muncul juga..semoga beliau Insya Allah akan terbela dan berjaya dari ujian ini!
    AMIN!

    Reply
  • December 24, 2011 at 10:27 pm
    Permalink

    Politic is about numbers. Khir toyo harus bangun semula. Dan rapatkan barisan. Sekarang dia tentu dah tahu siapa sahabat sebenar. Pengajaran yang berharga

    Reply
  • December 24, 2011 at 10:56 pm
    Permalink

    khir toyo dianaiyai oleh nor omar!

    Reply
  • December 27, 2011 at 12:40 pm
    Permalink

    Adoi macha…RAKYAT AKAN BERSAMA MU???? bukan rakyat la deeiii… PENCACAI da …kah..kah..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *