Tony Pua panas punggung dengan KR1M.

Share


Tak habis-habis lagi rupanya Pakatan Haram menaburkan fitnah terhadap Kedai Rakyat 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri. Ini semua berpunca dari sifat dengki mereka dengan apa sahaja kebajikan yang dilakukan oleh kerajaan untuk menjaga kebajikan rakyat.

Hari ini, Pakatan pembangkang mendakwa barang-barang yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia adalah sangat mahal berbanding dengan apa yang dijual di Pasaraya lain. Bukan itu saja, Pakatan pembangkang juga mempersoalkan peruntukan wang yang diberikan kepada pengendali rangkaian Kedai Rakyat tersebut.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah serta Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara iaitu Tony Pua mendakwa mereka sendiri telah membuat survey keatas Kedai Rakyat 1Malaysia. Tony Pua menjelaskan di Parlimen hari ini, terdapat 23 barangan keperluan KR1M yang mahal termasuklah peluntur yang dijual 60 sen lebih mahal dari harga luar.

Persoalannya, betulkah hasil survey yang dibuat oleh kedua-dua wakil pembangkang ini? Untuk pengetahuan kita bersama, terdapat 250 jenis barangan keperluan yang dijual 30 peratus lebih murah di Kedai Rakyat 1Malaysia. Barangan ini boleh dikenalpasti dengan label 1Malaysia yang tertera padanya.

Kalau beli barangan yang tak ada label tersebut, memanglah mahal berbanding dengan apa yang dikategorikan sebagai barangan 1Malaysia. Takkan itu pun Tony Pua dan Nurul Izzah tak faham?

Sedikit fakta mengenai barangan di Kedai Rakyat 1Malaysia yang sempat saya singgah di Presint 2 Putrajaya, produk susu pekat hanya dijual dengan harga RM2.00 berbanding pasaraya besar lain yang menjual paling murah pun RM2.40. Begitu juga dengan Sardin yang dijual pada harga RM 1.05, Lychee dalam Tin semurah RM 1.99 dan juga beras gred 10% hancur yang dijual jauh lebih murah dari harga pasaran semasa.

Sebenarnya, Kedai Rakyat 1Malaysia ini merupakan idea yang paling baik untuk mengatasi kenaikan harga barangan keperluan harian. Jika hendak di layan mereka-mereka yang tak berpuas hati dengan usaha kerajaan ini, ia memang tidak pernah habis. Tambah-tambah pula dengan segala macam fitnah dari pihak pembangkang yang sememangnya irihati dengan kerajaan.

Cuba bayangkan jika pihak kerajaan tidak usahakan perkara-perkara sebegini, sudah tentu pembangkang akan menuduh kerajaan Barisan Nasional tidak cekap dan juga tak mahu membantu golongan yang berpendapatan rendah.

Tetapi apabila dilakukan usaha memperkenalkan barangan keperluan dengan harga murah serta berpatutan seperti Kedai Rakyat ini, ada pula suara sumbang yang menuduh kerajaan mahu melingkupkan perniagaan mereka dan juga menyediakan barangan yang tak berkualiti.

Selama inipun, ramai peniaga-peniaga diluar sana khususnya kaum cina selalu menyalahkan kerajaan dan UMNO setiap kali harga barang melambung-lambung. Sekarang ini dengan adanya Kedai Rakyat 1Malaysia, berani kah mereka yang sebelum ini lantang menyalahkan kerajaan, menurunkan harga mereka untuk bersaing dengan KR1M?

Apapun, mengapalah hendak dipertikaikan sangat Kedai Rakyat ini? Ia merupakan salah satu usaha kerajaan bagi menolong rakyat supaya tak tertekan dengan kos kehidupan yang semakin tinggi. Selama ini, ada tak peniaga-peniaga cina khususnya membantu rakyat miskin terutama bangsa melayu? Cekik darah lagi ada lah..

Jadi, rakyat sebenarnya harus menyokong usaha murni yang di ideakan oleh Perdana Menteri kita ini. Bertahun-tahun barangan keperluan dikawal serta dimanipulasi harganya oleh pemborong. Kini kerajaan melakukan inisiatif untuk menghalang ini semua. Bukan kah ini sesuatu yang baik?


16 thoughts on “Tony Pua panas punggung dengan KR1M.

  • November 9, 2011 at 7:07 pm
    Permalink

    bila kedai jual babey DAP tak laku..maka nak cari salah kedai rakyat 1 malaysia la pulak..

    kedai DAPigs ni popular..kedai jual buret amoi cina cam SPA, rumah urut, disko, kelab gay dan macam macam lagi la yang PAS dan PGAYR sokong…heheh

    Reply
  • November 9, 2011 at 7:58 pm
    Permalink

    strategi perniagaan paling bernas oleh kumpulan professional dari pakatan : MEMFITNAH, PUTAR BELIT, MENIPU.

    Reply
  • November 9, 2011 at 10:24 pm
    Permalink

    Kalau diikutkan oleh anjing2 bertuankan DAP cina komunis, semua usaha kerajaan (dibaca sebagai kerajaan melayu pada pandangan DAP) adalah tak betul….

    Tgklah cita2 mereka bila berkuasa…nak mengurangkan separuh penjawat awam…betui ke nak kurangkan atau mereka nak gantikan dengan bangsa cina komunis lulusan sekolah vernakular…

    Yang pas plak duk tak habis2 cerita hudud dan hudud dan hudud dan islam…itu sahaja modal mereka berpolitik , walaupun telah diberi Allah swt menjaga sebuah negeri di belah timur semenanjung Malaysia….MBnya plak tunggu nyawa nak dicabut jek…jantung ada, athma pun ada, penyakit saraf pun ada..semua jenis penyakit lah…masih lagi tak ingat nak berhenti…bak dia kata dulu seperti menongkat dagu ke langit..tunggu nyawa melayang dicabut barulah letak jawatan…

    Reply
  • November 9, 2011 at 11:03 pm
    Permalink

    Aku sokong KR1M, adalah lebih baik dan berfaedah sekiranya kedai2 ni letaknya di Kampung2 dan felda2. Logiknya di Kampung dan felda barangan keperluan sangat mahal berbanding di bandar yg. banyak kedai harga patut seperti mydin, giant dan pasaraya besar.
    Lagi satu inilah masanya nak bantu bumiputra/melayu, kalau k’jaan sediakan kedai buat macam koperasi atau tubuh sykt. seperti MARA lebih baik. Banyak faedah pada rakyat termasuk peluang kerja.
    Isu pasal komplen MP pakatan tak perlu layan sangat kalau k’jaan yakin ianya baik. Pembangkang dah tugas dia lawan pemerintah. Mereka mungkin bandingkan harga dengan pasaraya borong yang munkin harga lebih rendah, sedangkan k’jaan banding dengan harga kedai biasa.

    Reply
  • November 10, 2011 at 8:39 am
    Permalink

    Biasalah bangsa sepet nie kalau mereka jual barang runcit harga tinggi dan diselit dgn penipuan tak salah apabila idea PM kita buat KR1M mereka bangsa sepet mula rasa tergugat sbb penjualan kedai runcit kaum sepet mula kurang demand dan collection pun mula merosot, usah dilayan cina barua ni kita rakyat Malaysia teruskan sokongan kpd KR1M.

    Reply
  • November 10, 2011 at 8:52 am
    Permalink

    Bangsat celaka babi ni dah mula rasa kesan kedai 1Malaysia ni….baru dia tahu selama ni diaorang naikkan harga sewenang2nya…lepas tu salahkan kerajaan kononnya naik harga…siapa yang untung ? si pukimak sepet ni jugak la….nah sekarang aku harap kerajaan banyakkan lagi kedai !Malaysia ni…biar semua kedai babi ni bungkus dan balik ke tong kang tu…..orang melayu mesti beri kerjasama dengan membeli barangan buatan malaysia bumiputera sahaja….kalau boleh….cuba kurangkan dan kalau boleh elakkan beli dari kafir harbi ni….lepas tu tengok apa diaorang rasa….Harap2 lepas ni kerajaan buat pulak Bengkel Kereta dan Motor 1Malaysia, Kedai Elektrik 1Malaysia dan banyak lagi yang murah2……aku sangat setuju

    Reply
    • November 10, 2011 at 9:27 am
      Permalink

      Bro.. kut ye setuju KR1M janganlah emosi sampai kutuk2 orang.

      Reply
  • November 10, 2011 at 8:58 am
    Permalink

    kedai 1malaysia bila nk sampai pasir gudang johor

    Reply
    • November 10, 2011 at 7:06 pm
      Permalink

      saya ada beli susu dan oren juice 1 malaysia,saja nak try,conclusion memang ada quality dan murah.

      Reply
  • November 10, 2011 at 9:15 am
    Permalink

    Cina babi puki lancau cibai mampos haram jadah…apasal nak dengki plak? Sebab kedai cina yang selalu menipu orang dah tak laku???? Takpa wahai pendatang2 pukimak yang tak pernah berterima kasih, suatu hari nanti akan berlaku “pembersihan” besar-besaran orang cina babi di Tanah Melayu ni…

    Reply
    • November 10, 2011 at 9:31 am
      Permalink

      Bro… sabar, tak tau lagi KR1M ni berapa panjang hayatnya. Jangan hangat2 tahi ayam sudah. Takut nanti bila MCA dan gerakan masuk jarum habis semua musnah. Dan rakyat m’sia kembali bergantung pada tokey cina seperti sekarang.

      Reply
  • November 10, 2011 at 10:26 am
    Permalink

    Cina mana suka orang melayu berniaga korang ni pun..takkan masih tak nampak lagi? Asalkan orang melayu niaga jer..semuanya mereka kata tak betul. Mereka tidak pernah percaya sedikit pun pada orang melayu ni.

    Tu pasal Tony Pua (Demonic Action Party) hendak mengurangkan kakitangan kerajaan. Sebenarnya dia hendak mengurangkan orang melayu. Bukannye dia hendak mengurangkan jumlah pekerja pun. Atas alasan bahawa ramai yang tak efficient elok diberhentikan kerja. Jadi yang tak efficient ni dia nak buatkan mereka² menjadi balaci atau kuli batak yang bertuankan cina.

    Contoh: Katakanlah ada seorang gadis melayu yang tak reti bercakap atau fasih bahasa inggeris yang bekerja di sektor kerajaan akan diberhentikan kerja. Jadi gadis ini akan terpaksa mencari kerja di sektor swasta. Pulaknya nanti sektor swasta mementingkan petuturan bahasa inggeris. Jadi lama² gadis ini menjadi tidak produktif. Apabila tidak produktif semangat juang gadis ini dalam mencapai cita² untuk mendapat punca pendapatan yang selesa pun terjejas. Ini akan menyebabkan gadis melayu ini boleh terjerumus untuk menjadi GRO dibawah naungan syarikat karaoke Cina.

    Contoh bagi kaum melayu lelaki pula: Lelaki melayu itu akan kekal menjadi rempit, penjual air tebu tepi jalan, ataupun pengutip sampah.

    Memang sistematik cara DAP hendak merendahkan orang melayu. Mula² mereka serang institusi MARA..kemudian mereka menyerang golongan tenaga pengajar..pastu akhir sekali diaorang serang sektor awam.

    Macam sial betul

    Reply
  • November 10, 2011 at 1:28 pm
    Permalink

    Bodoh betul 3 ekor kaldai Pakatan Haram ni..itu pun nak dijadikan isu.

    Reply
  • November 10, 2011 at 2:38 pm
    Permalink

    Aku dah shopping kat KR1M ni..memang murah dan aku dah tak beli kat kedai-kedai Cina dah.Aku tengok bangsa Cina paling ramai membeli.

    Reply
  • November 10, 2011 at 2:40 pm
    Permalink

    Bukan Cina namanya kalau tak menipu.Bangsa paling licik dengan penuh tipu muslihat tentulah bangsa Cina.Aku bukan rasis malah aku sendiri generasi ketiga keturunan Cina dan aku tahu hati nurani keturunan aku yang berdarah Cina ni.Tatak untung kalau tatak tipu maaa….

    Reply
  • November 11, 2011 at 7:33 pm
    Permalink

    Toni Pelaq tuuuuuuuuhhhhhh

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *