Pakatan Nak Buang Kakitangan Awam Bila Memerintah

Share


Penulis nak ucapkan tahniah dan selamat maju jaya kepada semua kakitangan awam yang mana sekarang begitu giat sekali menyokong Pakatan haram pembangkang.  Ini lanjutan daripada pendedahan oleh sebuah akhbar cina yang memetik Ketua Publisiti DAP, Tony Phua sebagai berkata bahawa Pakatan haram pembangkang akan mengurangkan jumlah kakitangan awam sekarang yang berjumlah 1.3 juta kepada satu jumlah yang munasabah.

Untuk itu, telah diadakan satu perancangan yang dipanggil Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam yang mengguna pakai model sama yang digunakan oleh kerajaan komunis China.

DAP, komunis, China.  Nampak macam kena sangat-sangat.

Menurut Tony Phua, jumlah kakitangan awam di Malaysia terlalu tinggi jika dibandingkan dengan jumlah kakitangan awam di negara serantau yang lain seperti Thailand, Filipina dan Korea.  Penulis ingat dia nak sebut Singapura (maklum saja) tapi tak pula disebutkannya.

Mintak maaf, orang melayu mana yang sekolah melayu memang tak tahu sebab berita ini disiarkan sebuah akhbar cina Sin Chew Daily (m/s 8) semalam yang memetik kenyataan Tony Phua sewaktu menghadiri seminar yang diadakan Pemuda DAP Johor dan Harakah yang selalu jadi bahan rujuk melayu pro pembangkang tak akan petik cerita ni atas sebab akan menjatuhkan lagi rating Pakatan haram pembangkang yang sedang berada di paras tidak selamat ke paras sangat tidak selamat.

Penulis tidak mahu cakap banyak sebab mahu orang-orang kerajaan berfikir sendiri untung nasib mereka kalau memilih puak-puak ini menjadi pemerintah besok.  Di Malaysia, kita tidak mewajibkan orang kerajaan mengundi kerajaan macam mana yang pernah dilakukan parti Golkar bawah pimpinan Suharto di Indonesia dulu.

BN memberi kebebasan untuk kakitangan awam memilih mana yang jernih dan mana yang keruh, terpulanglah nak menilaikan mana parti yang mampu membela nasib mereka.  BN ada banyak pendekatan lain untuk meningkatkan mutu perkhidmatan kakitangan awam selain daripada pilih jalan senang – buang.

Tony Chua turut dipetik sebagai berkata yang Pakatan Rakyat nanti tidak akan meneruskan tradisi mengambil pelajar-pelajar lepasan universiti seperti mana yang diamalkan kerajaan BN sekarang dan mana-mana kakitangan kerajaan yang berusia akan diberikan persaraan awal.

Jadi boleh kata tertutuplah peluang untuk pelajar-pelajar baru universiti untuk berkhidmat dalam kerajaan.  Terpaksa bersaing dengan pekerja berpengalaman terlatih (walau tidak ada ijazah) di dalam pasaran buruh yang lebih terbuka.  Dengan keadaan sekarang pun bersepah graduan lepasan Universiti yang tidak mempunyai pekerjaan, bayangkan jika kerajaan pun menutup pintu untuk mereka, kemana yang mereka ni nak pergi?

Dasar terbaru kerajaan BN yang menaikkan umur persaraan kepada 60 tahun juga akan dihapuskan oleh Pakatan Rakyat demi menjayakan projek khas mengurangkan kakitangan awam ini.  Dengan jangka hayat hidup rakyat Malaysia yang meningkat, apa agaknya nak dibuat pesara-pesara kerajaan ini nanti apabila diberi persaraan awal oleh kerajaan pimpinan Pakatan?  Boleh ke menampung hidup dengan duit pencen yang separuh dari gaji terakhir tu (itupun kalau tiada potongan lain).

Fikir-fikirkan lah.



15 thoughts on “Pakatan Nak Buang Kakitangan Awam Bila Memerintah

  • November 4, 2011 at 4:37 pm
    Permalink

    INi yg dikatakan Pakatan Cina Komunis Laknatullah..
    belum dpt kuasa lagi sudah tunjuk kuasa..
    bangsa kafir yg tamak dan dengki..
    kakitangan awam yg ramai inilah yang membolehkan urusa niaga dlm negar aaktif,
    gaji yg dibayar setiap bulan pd hampir satu juga kakitangan awam ini
    yg membolehkan mereka emmbeli belah, merancakkan sektor pembuatan, services, dn mcm2 lagi yg dikuasia oleh Cina Kafir.

    Jadi hasilnya circulation rantaian ekonomi ini bawa manfaat utk semua.
    kalau org Melayu miskin, majoriti yg mempunyai kuasa membeli ini jatuh miskin, sebab kena bunag dr jd kakitangan awam..kurang lah yg membeli belah, perkhidmatan

    jd Cina Kafir laknat ini jg yg akan rugi, tk boleh buat untung, cukai xboleh bayar, akhirnya negara akan jatuh taraf ekonomi.

    Tp bangsa Cina Kafir tamak dengki mcm Tonny Pua ini mmg tidak akan puas hati slagi tidk tgk bangsanya menguasai segala2nya dn mehu lihat Melayu itu miskin, mundur.. barulah adil dan puas hati mereka

    jangan haraplah DAP laknatullah ini dpt masuk Putrajaya, jauh sekali utk ubah dasar2 utk Melayu ini!
    ..Semoga Allah pelihara Malaysia ini dtadbir oleh UMNO-BN.AMINNN

    Reply
    • November 4, 2011 at 10:22 pm
      Permalink

      Kakitangan k’jaan ramai tapi tak buat kerja, ni yg. masalah. Aku buat bicara kuasa 6 bulan lalu, bila tanya bila nak keluar keputusan, dia boleh jawab dalam proses penilaian harta. Aku tanya korang penilaian harta berapa lama? Tak logik akal 6 bulan tak selesai lagi. Sebelum tu aku tunggu 1 tahun dari tarikh hantar borang bicarakuasa hingga tarikh bicara kuasa. Tu pun lebih 3 kali naik pejabat, ini pengalaman aku.
      Aku tak kesah ramai kakitangan k’jaan melayu, tapi tolong jangan rosakkan nama baik k’jaan BN. UMNO kena tegas dengan pegawai makan gaji buta camni, kalau taknak nama busuk.

      Reply
      • November 5, 2011 at 12:20 am
        Permalink

        bro ko ni salah konsep lah..
        kakitangan awam yang lembap atau tak ikut SOP..apehal UMNO kena tegas?
        ko paham cmne ni? UMNO tu parti politik.. kakitangan kerajaan tu bawah perkhidmatan awam, ada penolong pegawai, ada pegawai, ada ketua jabatan, ada timbalan pengarah, pegarah… mereka inilah yang diberikan amanah untuk jalankan tugas supaya perkhidmatan awam berfungsi dgn baik..

        gaji dan bonus dituntut..kerajaan tunaikan.. so salah siapa skrg? yg makan gaji buta tu UMNO ke atau pekerja awam tu?

        mcm mana nk tegas kalau dlm kakitangan awam skrg ramai pro-Al jubri, pro ajis dan pro Lge.. geng keras kepala.. pantang kena tegur..

        skrg ni yg tkbuat kerja tu mungkin segelintir..bukan majoriti.. so apehal nk khianat pd kakitangan lain? majoriti Melayu Islam..

        apa yg betul, ketua2 jabatanlah yg wajib kuatkuasakan integriti..kalau sistem yg ada tidak cukup untung mengekang, mereka boleh usulkan ke peringkat kementerian..gubal semula sistem yg lebih baik.. ini tiba2 menggila nk buang kakitangan awam..RACIST tk sudah2!

        dhtu..apa kena mengena dgn UMNO /BN pulak?

        Reply
        • November 5, 2011 at 8:59 am
          Permalink

          Tuan, parti mana k’jaan sekarang?
          Kalau ketua pejabat ambil tindakan tapi ketua bahagian UMNO defend pekerja, agak2 kena tindakan tak?
          Ko kata ramai kakitangan awam orang PR, so apa maslah nak buang diorang kalau tak buat kerja? Ada aku suruh buang semua kakitangan awam. aku cadangkan tindakan pada mereka yg. tak berminat nak kerja tapi tiap2 bulan ambik gaji.

          Reply
          • November 5, 2011 at 3:21 pm
            Permalink

            “Kalau ketua pejabat ambil tindakan tapi ketua bahagian UMNO defend pekerja, agak2 kena tindakan tak?”

            bila keluar ayat ko mcm ni mmg sah lah ko ni otak pembangkang…part ni mengesahkan inilah ‘ahlul bohong’.

            jabatan mana yang buat kerja bodoh mcm tu? tolong bawak bukti kejap? Ketua UMNO bahagian mana pulak yg lebih berkuasa dr Ketua Jabatan, yang lebih tinggi dr Ketua Setiausaha Negara?

            Ko ingat sistem pentadbiran awam kerajaan Malaysia ala ‘koboi’ mcm sistem politik pembangkang ke? Sistem yang ada skrg tidak ada langsung ruang utk ahli politik boleh bg arahan kepada ketua jabatan..kecualai otak pencacai PR je yg anggap mcm tu.

            Melainkan itu dgn arahan Menteri, itupun setelah mendapat nasihat drpd pihak atasan kementerian.

            Cerita bohong mcm ni kalau cerita kt kedai kopi di kg org PAS boleh lah pakat meleleh2 air liur percaya. Cerita nk bonhong pun bglah ada asas…

            cerita sekarang seolah2 ko menyokong DAP lah? DAP yg sentiasa cari ruang untuk lemahkan penguasaan org Melayu?

            Janganlah bebal sgt tp menampakkan kebodohan, nk spin pasal UMNO pn bg lah logik akal.. celah mana pulak yg ketua bahagian UMNO dikaitkan dgn isu pemalas kakitangan awam?

            Yang harus diperbaiki ialah sistem tadbir awam. Urusan utk buang atau pecat pekerja itu termasuk dlm peruntunkan undang2 tadbir awam.. ko ingt senang2 ke nk pecat/ buang? nnt kerajaan kena sama berjuta, Majlis Peguam tumpang sekakilah dgn PR main isu

          • November 8, 2011 at 11:42 pm
            Permalink

            Bro.. pergi mana2 pejabat k’jaan akan jumpa jenis memonteng. PuncCard lepas tu hilang. ada lagi teruk langsung tak datang berhari2 tampa cuti, tapi ketua pejabat buat tak nampak je… tiada tindakan. Tu, laporan Audit dah bertahun cerita pasal pembelian aset berkali ganda harga maksimum, tak pernah dengar lagi ada kena buang. Ini bukan reka cerita. Mana SPRM, langsung tak siasat. kena tunggu arahan menteri ke?

  • November 4, 2011 at 6:25 pm
    Permalink

    kalau x silap, perkhidmatan awam ni ada di sentuh dalam perlembagaan negara kita. yg mana keutamaan diberi kepada orang melayu untuk berkhidmat dalam perkhidmatan awam. juga merupakan sebahagian dari hak keistimewaan bumiputera..

    oleh sebab perkara ini dijamin oleh perlembagaan persekutuan, maka hari ini kita dapat melihat majoriti penjawat awam adalah dari kalangan bumiputra or melayu..

    adakah benar projek khas DAP seperti dinyatakan oleh tony pua itu bertujuan menghimpit melayu secara halus?

    jika diperhalusi hujah DAP, iaitu bertujuan untuk menjimatkan kos operasi kerajaan, maka banyak perkara yang boleh dipertikaikan.

    pertama, menguruskan kerajaan bagi sesebuah negara tidaklah boleh 100 peratus disamakan seperti mengurus sesebuah syarikat korporat atau syarikat2 konglomerat. sebab, sesebuah syarikat korporat beroperasi dan diuruskan hanya bermatlamatkan “memaksimakan keuntungan dengan meminimumkan kos”. tujuannya adalah untuk mengaut kekayaan sebanyak mungkin.

    akan tetapi, dalam menguruskan negara, selain turut menambah pendapatan dan mengurang hutang negara, kerajaan terikat dengan tanggungjawab mensejahterakan kehidupan rakyat.

    mungkin ada rasionalnya juga pendapat DAP itu iaitu bermatlamat untuk menjimatkan perbelanjaan dan kos operasi kerajaan, tetapi mengapa mesti dengan mengurangkan kakitangan atau penjawat awam? tidakkah ada cara lain yang lebih efektif untuk mengurangkan beban perbelanjaan awam selain dari pengurangan penjawat sedia ada?

    ini samalah seperti tindakan kerajaan PAS kedah, untuk meningkatkan pendapatn kerajaan negeri, tebang saja balak dan naikkan cukai tanah universiti. memanglah pendapatan meningkat, tetapi apa yang manafaatnya untuk jangka masa panjang?

    berbalik kepada isu perkhidmatan awam, kita akui, suatu hari nanti sektor awam akan mengalami tahap “tepu”, tetapi mengapa ia mesti dielakkan dengan membuang kakitangan sedia ada? tidakkah lebih baik jika diwujudkan perjawatan baru atau jika keadaan telah menjadi kronik, setidak2nya dikurangkan atau dibekukan seketika saja pengambilannya, bukan dengan mengurang dan membuang pekerja sedia ada secara berkala.

    jika “kerajaan angan2” DAP mengatakan kekangan kewangan menyebabkan perlu disingkirkan penjawat awam sedia ada, maka, sepatutnya apa yang mesti dilakukan adalah dengan berusaha menambah pendapatan kerajaan dengan menarik dan menambah pelaburan asing dan tempatan, meluaskan kek pendapatan negara, dan memperkenal inisiatif baru untuk penjawat awam, bukan dengan jalan pintas iaitu membuang pekerja.

    sekali lagi diingatkan, mengurus kerajaan tidaklah sama 100% seperti mengurus syarikat korporat. kebajikan rakyat selaku kakitangan awam perlu diberi keutamaan.

    hujah seterusnya yang mengatakan, bahawa peratusan penjawat awam di malaysia adalah tinggi berbanding di negara2 lain juga boleh diperbincangkan lagi. di negara2 lain, sektor swastanya bertindak sbagai penyerap kepada lebihan sektor awam. tetapi di malaysia, trend masa kini menunjukkan bahawa berlaku pemilihan perkauman secara serius untuk menembusi sektor swasta. kebanyakan graduan2 melayu agak sukar untuk diterima masuk berkerja di syarikat2 swata khususnya syarikat2 bukan bumiputera.

    walaupun tiada kajian khusus mengenai perkara tersebut, kita boleh melihat iklan2 kekosongan jawatan di sektor swasta yang meletakkan syarat agak ganjil seprti mesti boleh berkomunikasi dalan bahasa mandarin dan sebagainya.

    kita mengakui kepentingan penguasaan bahasa asing selain dari bahasa melayu, tetapi tidakkah ini menunjukkan pasaran kerja dalam sektor swasta kini menjurus kearah mengehadkan peluang kepada bumiputera.

    adakah suatu hari nanti, jika DAP menjadi kerajaan (minta dijauhkan) maka salah satu syarat untuk diterima untuk berkerja dalam perkhidmatan awam ialah mesti menguasai bahasa mandarin selain bahasa inggeris dan bahasa melayu?

    niat “murni” DAP untuk mengurangkan kos operasi kerajaan adalah dialu2kan. cuma caranya agak kontroversi. bukankah lebih elok jika penjimatan didatangkan dari cara2 lain seperti mengurangkan kos kertas, kos elaun keraian dan entah segala macam elaun bagi pegawai atasan, mengurangkan kos elektrik pejabat2 awam2 dan pelbagai cara lagi. bukan dengan hanya melihat, pengurangan kakitangan sedia ada sahaja. pengambilan kakitangan yang benar2 efektif sahaja, juga adalah satu langkah yang dapat mengurangkan perbelanjaan kerajaan.

    benar, rakyat perlu diasuh untuk berdikari dan tidak terlalu bergantung kepada kerajaan semata2. ini diakui langkah yang penting. sebab itu kita melihat kerajaan BN sekarang menggerakkan secara besar2an usaha ke arah melahirkan masyarakat atau komuniti usahawan. tetapi adakah DAP berminat untuk membantu usahawan bumiputera jika kakitangan awam yang rata2nya bumiputra pun hendak dibuang?

    rasanya mustahil akan wujud program membantu usahawan bumiputra jika DAP memerintah. kita sebenarnya dengan mudah boleh mengagak apa sebenarnya yang cuba “dikurangkan” oleh mereka..

    Reply
  • November 4, 2011 at 8:33 pm
    Permalink

    Entah apa lagi yg perlu kita buktikan, beritahu atau cara penyampaian yg berkesan utk mereka yg Menyokong Pakatan Haram Jadah ini yg terutama pada kakitangan K’jaan. Masih lagi nak menyokong Pakatan yg akan menutup rezeki sendiri atau tidak mahu percaya apa yg kabarkan????. TEPOK DADA SENDIRI DAN BUATLAH KEPUTUSAN YG TIDAK AKAN MERUGIKAN DIRI SENDIRI DAN , KELUARGA DAN YG UTAMA NEGARA KITA…

    Reply
    • November 4, 2011 at 10:31 pm
      Permalink

      Pada aku elok pun mereka yg. makan gaji buta ni dibuang kerja, punckad 8.00am pergi minum. Balik office baca akhbar, 10.00 minum lagi, 11.00 balik sembang kawan2, 12.30 balik ambik anak sekolah, 2.00 masuk kerja baru tengok kerja. 3.30 keluar minum lagi, 4.00 balik borak2 hingga time balik.
      Ini pekerja biasa k’jaan, susah dapat pekerja yg. dedikasi dalam satu bangunan. Inilah orang yg. memburukkan nama baik k’jaan. Diaorang takkan pangkah PR sebab diorang tau selamat dibawah BN. Tapi apakah BN nak simpan orang camni?

      Reply
      • November 5, 2011 at 12:10 am
        Permalink

        setau aku yg perangai curi tulang pemalan mcm ni penyokong pembangkang dlm kerajaan..
        mereka ni lah kuat habis masa kt kedai kopi/ kafeteria kerja xbuat tp hentam org itu ini..
        pekerja awam yg pemalas dan ngok mcm ni apa kena mengena dgn UMNO?
        UMNO ni parti politik..bukannya Ultraman.. bukannya malaikat.. yg salahnya kakitangan kerajaan yg pemalas dan tk produktif ini.

        Setau aku kakitangan awam biasa yg bukan tidak berpolitik cukup menjaga produktiviti kerja. Jika kerajaan nk buang..kena buang kakitangan pro-PAS, pro-PR yg cukup pemalas, suka layan blog2, baca Harakahdaily.net pagi petang, baca Meloyakini.com dr mula punch sampai out..

        so apa kena mengena pulak dgn UMNO? sistem yg ada dlm kerajaan skrg sudah banyak nikmat buat kakitangan awam, so buat lah kerja betul2.. sistem penguatkuasaan tatatertib pun sudah ada, itu tugas ketua jabatan, tugas pengarah jabatan..dsbnya..

        APEHAL YANG KAITKAN dgn UMNO? BEBAL Ke?

        Reply
        • November 5, 2011 at 9:03 am
          Permalink

          Yg. layan MyKmu sepanjang hari pun kena buang jugak baru tak rasis.. hehe.
          Dalam k’jaan hari semua dah lengkap dan betul, yg. tak betulnya individu yg. tak jalankan tugas. Macamana nak ambil tindakan pada mereka… kalau ketua k’jaan tak ambil tindakan.

          Reply
          • November 5, 2011 at 3:29 pm
            Permalink

            “Dalam k’jaan hari semua dah lengkap dan betul, yg. tak betulnya individu yg. tak jalankan tugas. Macamana nak ambil tindakan pada mereka… kalau ketua k’jaan tak ambil tindakan.”

            Haaa mengakupun..abih tu apesal sikit2 naik masuk ke UMNO/BN? Kalau bab Polis ambil tindakan tegas ke atas pencacai BERSIT dikatakan Polis zalim, ejen UMNO.. sbb ape? sbb itu tidak menepati selera DAP/PR wpun Polis buat kerja betul!

            Tp bila bab kakitangan awam, Ketua Jabatan dan para pegawai yg di amanahkan tk jalankan penguatkuasaan, UMNO pulak yg disalahkan?

            Buat apa ada sistem berkerajaan kalau semua benda top leader nk kena buat? takpayah bayar gajilah!

            SO be logic and fair lah bro.. jgnle marah sgt pada UMNO smpai bab yg xkena mengena pn tembak UMNO/BN.
            nnt jd…
            siakap senohong gelama ikan duri..
            bercakap bohong lama2 jd mcm Al-jubri..

          • November 8, 2011 at 11:49 pm
            Permalink

            Basic la bro, kalau negeri PR MB yg. tak ambil tindakan pada kakitangan negeri juga sama. MB perlu bagi arahan dan amaran keras supaya pekerja tak main2.
            Masalahnya ramai kakitangan k’jaan bekerja atas ihsan MB,YB dan sokongan orang politik. Bila mudah dapat kerja mereka main2 dan bila ketua ambil tindakan mereka mengadu pada orang politik. Bila orang politik bagi amaran, siapa berani lawan atau nak kena tukar atau silap2 dia yg. kena buang.

  • November 4, 2011 at 8:41 pm
    Permalink

    depa nak ganti dengan kaum cina komunis jek….bukannya nak mengecilkan jumlah penjawat awam…tak percaya? undilah DAP sebagai kerajaan Pusat..nescaya ramailah orang melayu jadi penganggur

    Reply
    • November 5, 2011 at 12:23 am
      Permalink

      bro.. jgn risau talibarut komunis Melayu ramai..yg tukang pencacai dan akan sokong dan ckp betul.. jilat segala muslihat DAP komunis wpun akan bunuh bangsa, agama sendiri! tgklah nnti..

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *