Lynas: Apa Masalah Lagi Si Fuziah Toron Ni?

Share


Penulis betul-betul hairan, hairan macam mana orang yang bukan ahli radiasi, nuklear macam si Fuziah Toron ni boleh menjadi jurucakap penduduk berhubung bantahan ke atas pembinaan kilang memproses nadir bumi (rare earth) di Balok, Pahang.

(Toron yang disebut bersama nama Fuziah itu ialah sejenis bahan kimia dalam buangan yang dihasilkan kilang Lynas yang konon boleh mencemarkan sungai Balok yang berada berhampiran dengan loji – bacaan lanjut disini)

Balok pulak dalam kawasan Parlimen Indera Mahkota (Azan Ismail – PKR) tapi Fuziah yang duduk di Kuantan pulak yang kecoh, ibarat pepatah lebih sudu dari kuah.  Dia jadi jurucakap penduduk mana satu pun penulis tidak pasti sebab ahli Parlimen PKR yang wakil Indera Mahkota dimana kilang tersebut terletak pun tak bising macam dia.Lynas Apa Masalah Lagi Si Fuziah Toron Ni

Mungkin Azan tahu yang kilang tersebut sedia banyak peluang pekerjaan untuk penduduk tempatan, sebab tu dia tak bising.

Ingatkan selepas ahli parlimen Hulu Langat dari PAS, Dr. Che Rosli sendiri mengesahkan yang kilang Lynas tidak merbahaya kepada masyarakat, isu ni dah selesai, rupanya ada lagi berbaki.  Dr. Che Rosli ialah pakar nuklear dan radiasi, sudah tentu cakapnya itu ada lebih isi dibanding dengan Fuziah yang mengaji psikologi.  Orang sakit jiwa bolehlah hantar kepada Fuziah.

Rupanya tak selesai juga lagi bila terbaru, Fuziah Toron menuduh Menteri Perdagangan AntaraBangsa dan Industri, Dato Mustapha Mohammad sebagai jurucakap Lynas hanya kerana Menteri tersebut memberi jawapan di Parlimen yang sama dengan apa yang pernah disebutkan Lynas sebelum ini.

Kalau dah jawapannya memang begitu, nak kata apa lagi?  Tak pasal Mustapha Mohd tampil mempertahankan diri sedangkan buat apa dilayan sangat si Fuziah tu.  Buat macam mana pun tetap akan dipandang buruk sebab isunya bukan Lynas tapi kepentingan politik Pakatan haram pembangkang.

Berbilion pelaburan yang masuk tu, memanglah pakatan haram pembangkang cemburu disamping desakan beberapa taukeh cina yang jadi penyokong kuat PKR di Kuantan tak dapat projek dalam kes pembinaan kilang Lynas.

Siapa Fuziah nak menyangkal fakta mengenai Lynas?  Dia ahlil kimia kah, ahlil radiasikah atau ahlil nuklear kah?  Kalau dah pihak IAEA sendiri kata kilang Lynas tidak merbahaya, kenapa pulak si Fuziah Toron nak mengatakan sebaliknya?  Bukan IAEA saja bahkan Fuziah juga menolak komen Dr. Che Rosli dan beberapa orang pakar tempatan dan luar negara mengenai Lynas.

Pergh..macam hebat betul si Fuziah ni ya, habis semua pakar cakap dia bangkul sampahkan.  Macam mana tu?  Cakap pakar tak mahu dengar, cakap yang bukan pakar pulak yang kena dengar?  Langsung tak masuk akal.



6 thoughts on “Lynas: Apa Masalah Lagi Si Fuziah Toron Ni?

  • November 4, 2011 at 3:18 pm
    Permalink

    kilang pun belum beroperasi, pencemaran apa bendany? Bangang puak2 ni.

    Reply
  • November 4, 2011 at 3:57 pm
    Permalink

    fauziah toron yang gila….ntah2 mentang radiasi pun dia tak tahu….bising sahaja lebih, saintis nuklear sendiri akui kilang lynas tidak menghasillkan radiasi yang merbahaya…bukan cam loji nuklear…

    fauziah spin kata lynas adalah spt loji nuklear…hahahahahahahaha yang penyokong spt mata sepet cina komunis pun sama ikut jaja cerita….auta sahaja lebih

    Reply
  • November 4, 2011 at 7:20 pm
    Permalink

    orang cakap pasal nuklear dia nak cakap pasal nuklear….orang cakap pasal cokodok dia pun nak cakap pasal cokodok…..hehe….haram habuk pun dia tak tau apa….

    Reply
  • November 6, 2011 at 9:20 pm
    Permalink

    Nak tumpang Glamour lah tuuuu…..dah kawasan dia takda modal nak jual…

    Reply
  • November 7, 2011 at 6:59 pm
    Permalink

    fuziah toron ahli bangang penjubur..heheh

    elok fuziah toron ni rendamkan dalam nadir bumi tu terus je..terngok dia gol ke tak kene radiasi?? bangang punya si fuziah toron!!

    Reply
  • November 7, 2011 at 7:00 pm
    Permalink

    apa kata prof pas yang kata tak merbahaya tu?? adakah fuzian toron leh terima tak??

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *