Anwar Boleh Kurang Hutang Negara?

Share


Kita faham, penulis faham.  Sebagai sebuah parti yang tidak ada matlamat perjuangan jelas melainkan memperjuangkan nasib seorang individu yang mengasaskan penubuhannya dari belakang tirai besi, sudah tentu PKR akan bermati-matian mengagung-agungkan Anwar Ibrahim sebaik yang boleh.

Dengan semua cabang dalam komponen pakatan haram pembangkang menumpukan isu hutang negara (lanjutan dari pendedahan laporan ketua audit 2010) sebagai senjata terbaru untuk menjatuhkan keyakinan rakyat terhadap pentadbiran Perdana Menteri, maka banyaklah apa yang dipanggil ‘kajian-kajian’ oleh badan-badan yang tidak tahu dari mana asal, sejauh mana kredebeliti dan intergritinya, yang timbul untuk menyokong ‘fakta’ yang kononnya Anwar lebih baik dalam soal mengurus kewangan.

Terbaru, dikatakan yang Anwar telah berjaya menurunkan hutang negara sepanjang menjadi Menteri Kewangan selama 6 tahun (1992 – 1998).  Ini adalah berdasarkan penemuan yang dibuat oleh Kajian Politik Untuk Perubahan (KPRU), sebuah badan pemikir diketuai Ooi Heng yang ditubuhkan selepas pilihanraya 2008 untuk mengkaji prestasi kewangan negara yang lepas-lepas dibanding dengan sekarang.

Sebelum kita bermula lebih jauh, nama lama KPRU ialah Keadilan Parlimentary Research Unit.

Tapi sudah tentu media pembangkang seperti Harakah tidak akan menyebut yang itu, sebaliknya menggunakan ‘Kajian Politik Untuk Perubahan’ untuk menggambarkan KPRU kononnya nak tunjuk yang badan ini dan penemuan yang dibuatnya bebas dari pengaruh politik.  Tapi kita belum bodoh lagi.

Apa pun, bila badan pemikir yang dibiayai Anwar mengeluarkan kajian, apa yang boleh kita harap dari hasil kajian tersebut?  Adakah ia akan memberi gambaran yang buruk  tentang Anwar?  Sudah tentu tidak, nak mati ke?

Cakap soal kewangan negara ini, apa yang penting ialah bukan perkara yang lepas tapi perkara yang akan datang.  Anwar pun dulu Menteri Kewangan saja dan Timbalan Perdana Menteri, bukan Perdana Menteri pun.  Apa yang pembangkang nak bangga sangat dengan ‘kehebatan’ Anwar semasa menjadi menteri dalam kerajaan BN yang mereka tentang?

Secara tak langsung pembangkang akui juga bahawa ada satu tempoh sepanjang lebih 50 tahun BN memerintah ini yang keadaan kewangannya ‘hebat’.  Takdelah macam sekarang, semua pun tak baik dari dulu sampai sekarang.

Balik pada tajuk.

Dengan Anwar sebagai Penasihat Ekonomi Kerajaan Selangor dibawah pemerintahan pakatan haram pembangkang, sejauh mana hebat Anwar menguruskan ekonomi yang kita boleh bangga sangat?  3 tahun memerintah, 3 tahun perbelanjaan defisit.  Memang masa bentang belanjawan tidak defisit tapi selepas itu berapa banyak perbelanjaan tambahan yang dipohon hingga akhirnya belanjawan menjadi defisit?

Ini baru bercakap tentang pengurusan kewangan negeri, bagaimana dengan pengurusan kewangan negara yang sudah tentu jauh berbeza.

Penulis tak pastilah hebat mana Anwar dulu.  Memang pertumbuhan dalam negara kasar Malaysia antara 1990 – 1997 itu berkembang disekitar 8%, tapi itu bukan disebabkan Anwar seorang.  Tanpa dia pun negara akan tetap mencapai pertumbuhan pada kadar yang sama, dipengaruhi oleh perkembangan ekonomi serantau sesuai dengan kebangkitan Asia sebagai kuasa ekonomi pada ketika itu.

Cuma pada yang telah mempunyai pinjaman perumahan antara 1997 dan 1998, cuba ingatkan kembali bagaimana Anwar (ketika itu Menteri Kewangan) menaikkan Basic Loan Rate (BLR) yang mempengaruhi bayaran balik pinjaman bulanan sehingga ada yang tidak mampu dan akhirnya rumah terpaksa dijual.

Pada penulis yang terasa kesan tindakan Anwar, itulah legasi ‘kehebatan’ Anwar dalam mengurus kewangan negara pun.

Kesimpulannya beginilah, disaat ini Anwar benar-benar ketandusan isu untuk menyaingi populariti Perdana Menteri yang semakin meningkat.  Tapi taklah penulis sangka, betul punya terdesak sehinggakan kajian tahap sampah macam ini pun digunakan oleh Anwar untuk menunjukkan dirinya hebat dalam mengurus kewangan.



41 thoughts on “Anwar Boleh Kurang Hutang Negara?

  • October 29, 2011 at 10:21 am
    Permalink

    apa jadi dengan negeri bawah PR hah?? aku tengok semuanya defisit…kelantan toksah cakap la….lagi teruk…nampaknya hajat pembangkang nak bangkrapkan Malaysia dah nak berjaya..elok sangat la tu..hehehe..baru perintah negeri…lom perintah negara dah makin teruk!! hehe

    Reply
    • October 29, 2011 at 10:49 am
      Permalink

      Fui yoo…. satu kereta lebih kurang RM29juta?? orang lain bayar RM4-6juta saja. Taruk la Mesia guna spec tercanggih sekali pun takkan nak tambah lagi RM10juta kot?? MELAYU tipu MELAYU memang canggih…kah..kah… kalau di Chenai ini worang sudah kena baling kasut….kah..kah…

      Reply
      • October 29, 2011 at 5:05 pm
        Permalink

        kalau di iran ini worang sudah kena sula wooo…PENJUBUR tipu PENJILAT…

        Reply
      • October 29, 2011 at 7:28 pm
        Permalink

        he..he..india mari negara org cari makan..negara sendiri hancussss byk sgt kasta…

        Reply
    • October 29, 2011 at 4:04 pm
      Permalink

      YER KER NEGERI PR DEFISIT..AKU TGK AUDIT NEGARA BANYAK PUJI NEGERI PR NI HAHAHHA..YANG AKU TAU MALAYSIA UNDER NAJIB LAGI DEFISIT HAHAH..

      APA TAKNYA ELAUN KAPAL SELAM 500 JUTA BRO…

      Reply
      • October 29, 2011 at 6:02 pm
        Permalink

        aku paham….perasaan kau..jiwa kacau memang cam tu…mula mula selangor defisit..lepas tu..penang defisit..kelantan dah lama defisit…kedah je aku lom dengar ngaku defisit…tak lama la tu ..tapi awal awal dah mintak bantuan federal dah…hehehe…

        takper..kitaorang paham perasaan totok pembangkang ni..JIWA KACAU pasal tak mampu tadbir negeri sendiri…hehehe

        Reply
        • October 29, 2011 at 7:02 pm
          Permalink

          malaysia pun defisit……..2 tahun lps htg negara 300 billion lebih skrg dah jadi 400 billion setengah…………singapore plk surplus….apa nak jadi negaraku malang….beli kmptr 2 ribu jadi 11 ribu, beli teropong mlm…harga 2 ribu jadi 50 ribu……kereta perisai 2 bilion jadi 7 bilion, syarikat air selangor rugi, MB marah ke ketua audit plk.apa cerita ni! realiti politik melayu. kiri kanan atas bawah kroni dululah sapu….tak heran, nak dgr cerita…sat tadi member dari K.Trg turun KL nak tgk bola final mlm ni. tiket dpt free aje tapi utk set2 JKK saja…..kalau dah tiket bola pun ambil kira politik…apatah lagi kerbau gemuk diatas sana…..apa sal singapre bleh surplus kita tmbh hutang….ulas siket puak2 biru dan puak jingga. Bebas Sokmo bimbang juga duit KWSP masa makan gaji dulu, dgr kabar bagi pinjam kat tmpt tiada jaminan kerajaan……

          Reply
          • October 29, 2011 at 11:55 pm
            Permalink

            Semua org BEBAS berkata apa juga….tapi jika kata saja tampa bukti nak buat apa…aku pon bolih kata duit aku dlm bank ada RM1 billion SiNuar bagi aku tolong simpankan masa dia jadi TPM dulu…ko pecaya x apa yg aku kata??????

    • October 29, 2011 at 4:07 pm
      Permalink

      LANGSUNG SIKIT PUN AKU TAK CAYA KALAU ANUWAR BOLEH URUS KEWANGAN NEGARA!!!
      PENGIKUT2NYA YANG TAKSUB DAN JUMUD BOLEHLAH DIKELENTUNGNYA.

      Reply
      • October 29, 2011 at 4:18 pm
        Permalink

        KALAU ANWAR PERINTAH KOMISEN2 NI TAK AKAN WUJUD LAGI..BUKAN MCM NAJIB..KERAJAAN BELI, KERAJAAN JGK YG BAGI KOMISEN HAHAHAH

        Reply
        • October 29, 2011 at 5:03 pm
          Permalink

          memang la komisen tu tak wujud, sebab di dah matikan dalam poket dia…sudah la toya, tok sah nk spin laju2…

          Reply
          • October 30, 2011 at 1:20 pm
            Permalink

            MAKNANYA KOMISEN INI MEMANG WUJUD DI DALAM UMNO HAHAHAHAH..
            500 JUTA NAJIB BAWA LARI ORG UMNO DUK DIAM2..
            HAHHAHA

  • October 29, 2011 at 11:16 am
    Permalink

    berapa banyak buku jingg-GAY dah terjual hah?? …hehehe….

    Reply
    • October 29, 2011 at 5:13 pm
      Permalink

      banyak dah jadi buat bungkus nasi lemak ade la bro…..

      Reply
  • October 29, 2011 at 12:53 pm
    Permalink

    boodooooo punya lembu2 anwar……… depa bkn tau anwar belajar kesusasteraan melayu d UM….. kalau nk buat majlis berbalas pantun blh la refer anwar………. bangang betui………

    Reply
    • October 29, 2011 at 8:43 pm
      Permalink

      hehehe….jual jual pantun pun boleh…dan lembu anwar..nak jual bontot kat anuwar pun dia lagi suka! hehehe tambah pulak anuwar jual TEMBERANG! gehe

      Reply
  • October 29, 2011 at 1:43 pm
    Permalink

    Bodoh betul budak neutron ni..projek kereta perisai rm7.55 bilion tu apa kena mengenaa dengan audit? Itu pembangunan AV 8×8 buatan tempatan, pindahan teknologi dari turki kenderaan PARS yang akan dibina dalam negara…kos termasuk meriam, armor, battle management system, aku cakap banyak-banyak pun bukan yang bodoh reti semua ni (maccam neutron)..

    Yang penting, projek tu jalan pun tak lagi, macam mana nak kata pembaziran, apatah lagi kena mengena dengan audit?

    Reply
    • October 29, 2011 at 4:06 pm
      Permalink

      ASAL UMNO PEGANG MESTI BAZIR PUNYA..
      UMNO RAJA KOMISEN HAHAH

      Reply
      • October 29, 2011 at 5:10 pm
        Permalink

        Memang membazir, sebab menyara org yg mcm ko ni….jaga berok kat hutan lbih baik dari jaga berok”s PASPKR ni….harap2 kerajaan jgn membazir lagi jaga kebajikan berok’s pencacai ni…..

        Reply
      • October 29, 2011 at 11:58 pm
        Permalink

        SiNuar Raja segala PORNO, mana lagi BEST carlos ?????? Porno lah kan???bagi pemganut2 Mat CD

        Reply
      • October 30, 2011 at 1:25 am
        Permalink

        bodo la toya ni..

        Reply
    • October 30, 2011 at 9:53 am
      Permalink

      Aslkm, Dei tambi??? itu kereta harga pasaran RM3-4 juta saja… spec tercanggih itu Amalika pakai pun taruk la 4x lebih mahal dari harga ori = RM12-16 juta atau bahas senang 1 biji kereta Amalika sama harga macam 4 biji kereta Turki…. takkan pindah teknologi 13 juta sebiji??? Deftech dah pun dapat teknologi T72 tak la semahal ni….. banyak tarak bijak… sikit lagi jadi bodoh…

      Reply
  • October 29, 2011 at 1:56 pm
    Permalink

    Salam. Sememangnya Pakatan Syaitan akan melakukan apa sahaja untuk menyakinkan rakyat kononnya kerajaan telah gagal dalam pentadbiran. Kita setuju pada era tahun 90an negara kita membangun dengan pesat dan maju. Banyak projek-projek mega telah dilaksanakan pada era tersebut seperti Highway Utara – Selatan, KLIA, Litar Lumba Sepang, Putrajaya, LRT, KLCC dan lain-lain lagi yang tidak dapat kita tuliskan kerana telalu banyak. Akan tetapi itu semua tidak akan tercapai jika bukan Tun Mahathir yang membawa dan menyakinkan pelabur untuk melabur dinegara kita. Infrastuktur maju yang dibangunkan kerajaan menyakinkan mereka melabur. Karisma yang ditunjukkan oleh Tun Mahathir dalam ekonomi ialah pembangunan dan kemajuan yang selari dengan kehendak dan tujuan ekonomi. Sebagai contoh Highway Utara – Selatan, KLIA, Pelabuhan Tanjung Pelepas dan Litar Lumba Sepang adalah bagi tujuan urusan ekonomi negara dapat dilakukan dengan cepat dan teratur. Urusan import dan eksport, penghantaran barangan dari kilang-kilang dan penyertaan negara-negara luar dalam sukan antarabangsa dapat dilakukan dengan cepat, jimat dan berkesan dengan projek-projek mega yang disebutkan. Pada satu peringkat Singapura begitu cemburu dengan kemajuan Pelabuhan Tanjung Pelepas sehingga menggugat pendapatan pelabuhan mereka. Maka mereka bertindak memburukkan Pelabuhan Tanjung Pelepas. Kerana itu mereka tidak bersetuju untuk berkerjasama dan resah apabila Tun Mahathir mencadangkan Jambatan Bengkok bagi menggantikan Tambak Johor. Semuanya itu dapat kita nikmati dengan daya usaha dan pemikiran Tun Mahathir. Sehinggalah kita telah diserang oleh penyagak matawang dan dipercayai menglibatkan seorang kabinet. Pada peringkat awal kita menjangkakan kemelesetan ekonomi Mexico kerana kelemahan pentadbiran tetapi akhirnya kita akui krisis matawang menjadi punca kegawatan ekonomi negara-negara membangun dengan tujuan politik untuk menukar kerajaan. Ini terbukti di Indonesia dan negara-negara Amerika Selatan lain yang telah bertukar kepimpinan negara mereka seperti kejatuhan Suharto. Dinegara kita tujuan dan matlamat mereka juga adalah sama. Bersyukurlah kita kerana Tun Mahathir telah bertindak tepat dan cepat dengan memecat Menteri Kewangan pada ketika kerana gagal menangani kejatuhan matawang ringgit dan kegawatan ekonomi dengan berkesan. Kebodohan Menteri Kewangan ini terselah apabila bertindak dengan menaikkan kadar faedah pinjaman bank yang tinggi. Kesannya banyak syarikat-syarikat Melayu dari sektor perkhidmatan, pengangkutan dan pembuatan gulung tikar kerana tidak keupayaan untuk membayar hutang bank. Rakyat juga mendapat kesan kerana banyak kereta-kereta yang kena tarik dan rumah-rumah dilelong. Bukan setakat itu sahaja kepengoran Menteri Kewangan ini diulangi apabila dengan keras mencadangkan meminjam daripada IMF bagi membantu memulihkan negara. Sekali lagi kita bersyukur kerana Tun Mahathir tidak bersetuju dengan cadangan itu dan menjadikan Indonesia sebagai contoh kegagalan IMF menangani krisis ekonomi Indonesia. Akhirnya ekonomi negara kita dipulihkan apabila Tun Mahathir mengenakan perngawalan matawang ringgit dipasaran. Cara yang lebih berkesan dari meminjam dan berhutang dengan IMF. Lebih teruk lagi hutang yang mungkin tidak ada keupayaan untuk membayar balik dan akhirnya rakyat yang menderita. Sememangnya kerajaan Selangor itu betul dengan membayar penasihat ekonomi mereka dengan RM1 kerana itulah taraf dia sebagai ahli ekonomi. Malangnya itulah satu-satunya tindakan kerajaan Selangor yang betul. Selainnya adalah hancur. Ya, kita akui negara berhutang untuk pembangunan dan kemajuan tetapi tindakan ini untuk kesejahteraan rakyat. Tidak menjadi isu jika hutang itu kita mampu untuk membayar balik. Kita percayai Malaysia bukan satu-satunya didunia ini yang berhutang. Amerika Syarikat adalah negara hutang yang paling tinggi pada bank dunia dan sekarang diambang muflis. Persoalannya apa yang mungkin terjadi jika kita meminjam dari IMF pada peristiwa kegawatan ekonomi pada tahun 1997-1998? Kita mungkin sudah muflis. Itulah yang Anwar mahu.

    SUDAHKAH ANDA MENDAFTAR SEBAGAI PENGUNDI? Jika belum… DAFTARLAH SEKARANG DENGAN SPR.

    BELILAH BARANGAN BUATAN MELAYU DIKEDAI MELAYU

    BOIKOTLAH BARANGAN CINA DAN KEDAI CINA

    Reply
    • October 29, 2011 at 4:08 pm
      Permalink

      SORI TULISAN ANDA PANJANG SGT..YANG AKU TAU UMNO NI RAJA KOMISEN DAN DAN RAJA BODEK..THANK YOU

      Reply
      • October 29, 2011 at 7:25 pm
        Permalink

        nampak sangat kebodohan montoya ni.. Hakikatnya pembangkang malaysia memang bodoh..cakap je besar tp hampas..

        Reply
        • October 30, 2011 at 12:01 am
          Permalink

          Dia pon tahu yg Boss Mat CD tu, Raja PORNO SeMalaysia

          Reply
  • October 29, 2011 at 5:23 pm
    Permalink

    Salam.besa lah..anwar ni mmg pndai ckp sng prangkap ssorg dgn ucapan2 dia.cramah dia pon brapi kot..dok rasuk org.tp akhlah dia tu xbrapa elok,kes ngn liwat pon ada ngn perempuan pon dia ada kes.bhya kot org ni jd pmimpin.ayat manis anwar ni..hati2..

    Reply
  • October 29, 2011 at 5:25 pm
    Permalink

    kalau di arab saudi dh kna rejam smpai mati..

    Reply
  • October 29, 2011 at 11:03 pm
    Permalink

    Apakan daya air sudah nak sampai paras hidung. Dalam keadaan yang terlalu kritikal begini sesiapa pun akan cuba berpaut apa saja yang hanyut didepan untuk dijadikan float guna menyelamatkan diri dari mati lemas tenggelam dalam air.

    Come November Anwar pasti nya kembali to where he belongs. Seorang bekas banduan pakar LIWat dimana lagi dia nak duduk kalau tak didalam jeriji.

    Dengan Anwar didalam apa yang tinggal diluar. Apa presidentnya bolih buat. Setakat mana kuat dan berpengaruhnya timbalan president. Azmin berdiri dengan adanya Anwar. Semasa Anwar kat dalam selepas siri drama pertama dulu kabarnya Azmin hanya penganggur, tak bekerja. Penganggur kaya.

    Dalam mempromosikan agenda lapuk mereka, mereka akan menyebut tentang hutang negara. Jumlah nya dibanding dengan reserve Singapura. Bukan hutang yang Singapura ada yang % nya jauh lebih besr dari % hutang negara kita.

    Sudah tinggal tak berapa hari. Siapa yang pandai masak pulut kuning yang sedap, masak lah dan hantar sepinggan kerumah Anwar biar dia makan. kat dalam nanti tak ada pulut kuning. Laut telur rebus pun sedap tak payah buat rendang atau kari ayam. Jangan lupa alas dengan daun pisang dibawahnya, pulut jadi wangi dan sedap.

    Reply
  • October 30, 2011 at 1:10 am
    Permalink

    Dah terbukit kehadiran nuar berahi tidak mampu menjana ekonomi selangor apatah lagi ekonomi malaysia. dia hanya seorang penyair. ilmunya yg hanya utk berpidato. manusia yg menuntut ilmu dengan sastera hanya layak jadi penulis atau pemidato. sebelum mahu menjadi seorang pakar ekonomi saya sarankan nuar pergi sekolah dan belajar berkaitan ekonomi dahulu. ia brbza dengan pm, PM adalah seorang yg berkelulusan yg brkaitan ekonomi. sememang sesuai PM layak duduk dibangku seri perdana.

    Semasa kecil, beliau bersekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Stowell, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Kemudian, beliau meneruskan pengajian persekolahan menengahnya di Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dari tahun 1960 hingga 1966. Semasa di MCKK, beliau aktif dalam Persatuan Bahasa Melayu dan wakil pemidato sekolahnya. Beliau juga pernah dilantik sebagai Ketua Pengawas MCKK. Semasa di MCKK, Anwar mengenali Sanusi Junid, Kamaruddin Jaafar dan Yahaya Ahmad. Selepas itu pada tahun 1967, beliau melanjutkan pelajaran tinggi di Universiti Malaya dalam Pengajian Melayu (Sastera).

    Best Nation.

    Reply
    • October 31, 2011 at 5:40 pm
      Permalink

      hidup anwar ibrahim…. bapa bahasa melayu malaysia.

      Reply
  • October 30, 2011 at 9:24 am
    Permalink

    ASLKM, Pencacai tak dapat menerima realiti… UMNO PEROMPAK NEGARA…. nak mengaku tapi malu..kah..kah…. Alang alang taksub biar sama sama ke neraka…. kah..kah… Majoriti Melayu adalah tak bijak( kalau kata bodoh nanti korang marah pulak…) kah..kah…

    Reply
  • October 30, 2011 at 9:27 am
    Permalink

    Aslkm, Mod MYKAD UTK KAMU sibuk menapis maklumat berguna pada semua disini…sebab tu korang jadi jumud dan tak mahu mengaku kelemahan MELAYU… betapa MELAYU SUKA TIPU MELAYU….

    Reply
  • October 30, 2011 at 3:58 pm
    Permalink

    bila masa singapore surplus…2nd quarter 2011 spore hampir bangkrap kau tk tau…macam betul je kau ni

    Reply
  • October 31, 2011 at 5:38 pm
    Permalink

    anwar ni bagus…. economic knowledge dia tahap dewa…..

    Reply
  • October 31, 2011 at 10:29 pm
    Permalink

    mungkin singapore surplus, tapi kalau tanya rakyatnya, kos sara hidup sangat tinggi, nak beli rumah flet nak kena ada setengah juta sing dollar, harga kete mahal….. semua mahal….

    Reply
  • February 16, 2012 at 4:41 pm
    Permalink

    Ada satu artikel yg menarik tentang hakikat sebenar hutang di Malaysia yang dapat menjawap segala persoalan dan fitnah yg dimainkan oleh pihak sebelah. Saya copy pastekan di sini ya,;)kredit kepada darahtuah.wordpress.com atau bacaan penuh di http://darahtuah.wordpress.com/2011/02/09/isu-hutang-negara/
    ………………………………..

    Hutang Negara

    6. Pembangkang timbulkan isu Kerajaan BN banyak hutang dan negara boleh bankrupt. Kononnya setiap rakyat Malaysia, termasuk budak baru lahir, sudah tanggung hutang yang besar.

    Ringkasan

    7. Kerajaan Malaysia (BN) berhutang kerana hendak membangunkan negara bagi faedah rakyat; bukan untuk joli. Hutang Kerajan Persekutuan kecil sahaja (7.7%) dari jumlah hutang atau 2% daripada KDNK. Hutang yang besar ialah oleh sektor swasta. Kerajaan mampu bayar – pada kadar 2 sen daripada setiap RM10 dari hasil eksport (0.2%).

    8. Defisit Fiskal (Perbelanjaan melebihi hasil) – % KDNK (GDP)

    Malaysia – 5.6% (Terendah)
    UK – 12.8%
    Greek – 12%
    Ireland – 11.7%
    Sepanyol – 9.3%
    Portugal – 7.3%.

    9. Hutang Negara % KDNK (GDP)

    Malaysia – 34% (Terendah)
    Sepanyol – 60%
    Portugal – 82%
    USA – 90%
    Singapura – 98%
    UK – 158%
    Greek – 160%
    Jepun – 200%

    10. Hutang Negara Per Kapita

    Malaysia – RM7,918 (US$2,514)/seorang – Terendah
    USA – US$31,000/seorang
    Belanda, Switzerland dan Denmark – US$25,000/seorang
    Luxemburg, Sweden dan Kanada – US$17,000/seorang
    Australia – US$11,400/seorang

    5 Untuk memakmurkan rakyat, termasuk mengurangkan hutang negara, YAB PM DSN komited untuk melonjakkan Malaysia ke tahap negara berpendapatan tinggi. Kita semua perlulah sokong usaha beliau itu.

    Penjelasan Lanjut

    6. Hutang Negara terbahagi kepada 3 komponen:

    Jenis 2009 (Bilion) 2010 (Bilion)

    6.1 Hutang Sektor Awam:

    a) Hutang Kerajaan Pusat = RM13.8 (16.2%) RM17.1 (20.0%)
    b) PABK* = RM71.6 (83.8%) RM68.3 (80.0%)
    c) Jumlah = RM85.4 RM85.4

    • Perusahaan Awam Bukan Kerajaan (seperti TNB dan Telekom)

    6.2 Sektor Swasta = RM 70.0 RM 64.2
    6.3 Hutang Jangka Pendek = RM 77.8 RM 72.1
    6.4 Jumlah = RM233.1 RM221.7

    7. Hutang-hutang di atas dibayar oleh pihak-pihak yang berkenaan; bukanlah dibayar oleh rakyat (seperti kita bayar hutang kereta, hutang rumah dan sebagainya) sekalipun pihak-pihak tersebut tak mampu membayarnya. Rakyat bukan penjamin.

    8. Hutang Kerajaan Pusat (HKP) yang sebenar adalah KECIL sahaja iaitu hanyalah RM17.1 Bilion (2010) atau 17.1% daripada hutang Sektor Awam atau 7.7% daripada keseluruhan Hutang Negara ataupun hanyalah 2% daripada KDNK.

    9. HKP – Dari segi Nisbah Khidmat Hutang Luar Negeri (bayaran balik hutang), hanyalah 1.2% (2009) dan turun kepada 0.2% pada tahun 2010; jauh di bawah threshold 20%. Maksudnya, dari segi konsep berhemah, as a rule of thumb, jika kita berhutang, bayaran balik seelok-eloknya janganlah melebihi RM20 sebulan kalau pendapatan kita adalah sebanyak RM100 sebulan.

    10. HKP adalah bagi tujuan pembangunan / pelaburan seperti membina jalan, hospital, sekolah dan seumpamanya yang akan mendatangkan faedah kepada rakyat. Bermkna bukan bagi tujuan operasi / consumption seperti bayar gaji dan elaun yang tak ada pulangan. Rakyat tentulah mahukan jalan, hospital, sekolah, bekalan air dan api. Pembangkang tak mahu?

    11. Kerajaan Pusat amat berhemah dalam membelanjakan wang rakyat – sentiasa ada lebihan dalam akaun semasanya (2009 = RM1.2 bilion; 2010 = RM10.0 bilion). Maksudnya hasil kerajaan (2010 – RM162.1 bilion) melebihi perbelanjaan mengurus (2010 – RM152.1 bilion) seperti gaji, elaun, pencen, api dan air.

    12. Jika dicampurkan dengan perbelanjaan pembangunan, kedudukan kewangan/fiskal Kerajaan Pusat terhutang (defisit) sebanyak RM47.4 bilion (2009). YAB PM berjaya menurunkannya kepada RM43.3 bilion pada tahun 2010.

    13. Dari segi ukuran standard dunia (IMF, World Bank), defisit fiskal Malaysia hanyalah 7% daripada nilai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) atau GDP (2009) dan turun kepada 5.6% (2010); diunjurkan akan turun lagi kepada 5.4% (2011). Lebih rendah daripada UK (12.8%), Greek (12%), Ireland (11.7%), Sepanyol (9.3%) dan Portugal (7.3%).

    14. Dari segi hutang negara, ukuran standard yang digunapakai adalah berapa % hutang itu dari KDNK. Hutang Negara Malaysia adalah terendah (34%) berbanding Sepanyol (60%), Portugal (82%), USA (90%), Singapura (98%), UK (158%), Greek (160%) dan Jepun (200%).

    15. Hutang Negara Malaysia, jika dipuratakan setiap seorang = RM7,918 (US$2,514); jauh lebih rendah dari USA (US$31,000/seorang), Belanda, Switzerland dan Denmark (US$25,000/seorang); Luxemburg, Sweden dan Kanada (US$17,000/seorang) dan Australia (US$11,400).

    16. Untuk memakmurkan lagi rakyat dan negara, termasuklah mengurangkan hutang negara, YAB PM DSN komited untuk melonjakkan Malaysia ke tahap negara berpendapatan tinggi. Melalui pendapatan yang tinggi ini, nilai KDNK akan melompat dan hasil cukai (pendapatan Kerajaan Pusat) akan bertambah. Maka hutang negara dapatlah dikurangkan lagi. Justeru kita semua perlulah menyokong usaha DSN itu bagi kebaikan kita juga.

    Reply

Leave a Reply to abgsudin Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *