Melayu itu Islam adalah salah.., PAS itu Islam baru betul..

Share


Didalam satu forum wacana yang bertajuk ‘Belia: Antara Seni dan Maksiat’ sempena Karnival Belia Muslim di Taman Kubang Gajah semalam, Mohd Hakim Lokman atau yang lebih dikenali dengan nama Bob Lokman menyifatkan istilah Melayu itu Islam adalah salah.

Bob yang tidak sampai setahun menyertai PAS mengaku bahawa selama 47 tahun dia terpengaruh dengan istilah Melayu itu Islam sehingga tak dapat membezakan antara betul dan salah.

Diatas sebab istilah tersebut, Bob Lokman mendakwa dirinya tidak pernah terdetik untuk menilai semula tauhid serta menuntut ilmu berkaitan dengan Islam sebelum dia mengenal PAS. Bob juga menegaskan bahawa istilah Melayu itu Islam juga melalaikannya untuk kembali kejalan yang benar.

“Saya baru 9 bulan berada di atas jalan pulang yang benar…tau kenapa setelah umur 47 baru sedar? Sebab kesilapan paling besar saya lambat ialah kerana selama ini saya terpengaruh dengan istilah Melayu itu Islam”, kata Bob.

Agak mengejutkan apabila Bob Lokman juga menyalahkan institusi keluarga apabila dia menyifatkan sebahagian keluarga melayu tidak peka kepada agama. Kata Bob lagi, kebanyakan keluarga melayu rasa tidak kisah jika pergi konsert buka, aurat dan pergaulan bebas. Semuanya kerana selesa dengan pegangan Melayu itu Islam.

Disini nampak seperti Bob Lokman mahu menyalahkan ibubapanya sendiri diatas kelewatannya menyertai PAS. Apa bezanya keluarga Bob jika dibandingkan dengan keluarga-keluarga melayu yang ditohmahnya itu? Dari satu segi, Bob Lokman secara tak langsung mengatakan bahawa PAS itulah adalah Islam yang sebenar.

Mengikut definasi Bob Lokman, hanya PAS lah yang mampu membawa kembali manusia ke jalan yang benar dan PAS sajalah yang mampu menyekat gejala sosial dari berlaku dikalangan anak muda generasi sekarang.

Dengan ucapan dari Bob itu, kita sebenarnya patut bersimpati kepada kedua-dua ibubapa Bob Lokman kerana sudah jelas mereka mempunyai anak yang tak tahu bersyukur. Bob Lokman sendiri mengaku yang selama 47 tahun dia sesat akibat tak diajar mengenai dimana letaknya Islam yang sebenar.

Bob secara tak langsung menyalahkan ibubapa sendiri telah diatas sebab kekurangan tersebut. Dan ibubapa Bob Lokman juga seolah-olah dipertanggung jawabkan sebagai gagal didalam memberikan ajaran tauhid kepada anak mereka sendiri.

Semua ini bukti bahawa ajaran PAS bukan saja mampu menyelewengkan aqidah, tetapi ajaran PAS juga mampu menjadikan seorang anak menidakkan jasa serta pengorbanan ibubapanya hanya kerana terlampau taksubkan sifat kepartian yang bertopengkan agama.

Jika beginilah keadaannya.., PAS ternyata lebih berbahaya dari ajaran-ajaran sesat lain yang terdapat didalam negara. Rakyat Malaysia harus berhati-hati terhadap tipudaya PAS yang amat licik ini. Bob Lokman telah membuktikannya dengan mengibaratkan PAS itu sebagai Islam yang sebenar.


51 thoughts on “Melayu itu Islam adalah salah.., PAS itu Islam baru betul..

  • October 27, 2011 at 5:55 pm
    Permalink

    Bebal sungguh manusia2 jahil mcm ni.. kenapa disalahkan bangsa? Melayu atau apapun bangsa adalah kejadian Allah SWT yang ada hikmah nyata atau tersembunyi.
    Jika tidak kenal Islam, jahil hidup dlm maksiat, kenapa Bob Lokman salahkan Melayu? salahkan bangsa? Kita yang tidak mahu cari Islam, keras hati, lagak sombong, kenapa bangsa di salahkan?

    Salahkan bangsa ibarat tidak redho dengan ketentuan Allah..sbb itu kejadiannya…dan Allah SWTtidak pernah berfirman terhadap pengharaman bangsa..cuma Allah tegahkan sikap berpuak2 dan assobiah yg melebihi persaudaraan Islam.

    Bob nk jadi Nik Aziz Junior ke? meroyan jugak bila berhujah!

    Reply
    • October 27, 2011 at 10:53 pm
      Permalink

      Sudah memang pe’el puak2 ni, kesilapan dan kesalahan mereka sendiri yang lakukan, tapi salahkan orang lain. Namun nak mengaku diri tu bebal dan bodoh sebelum ini, tidak sama sekali.

      Reply
    • October 27, 2011 at 11:24 pm
      Permalink

      Astafirullah,
      Orang yang ada ilmu, tapi tak tegur orang yang jahil, samalah subahat orang yang jahil itu. Orang yang ada ilmu dalam jamaah PAS jika tidak tegur kata-kata yang salah dari orang yang jahil, malah diiyakan pula kenyataan orang jahil itu, maka orang yang ada ilmu itu lebih berat dosanya dari orang yang jahil.
      Orang islam yang berilmu dalam PAS tu, jangan ditulikan telinga, jangan dibutakan mata, jangan didungukan minda, jangan dikaratkan otak, jangan di bisukan mulut untuk menegur kenyataan jahil ahli jemaah.

      Reply
  • October 27, 2011 at 6:15 pm
    Permalink

    kalau mak bapak dia dulu berbangsa israel, blum tentu si gemuk ni beragama islam…mcm tak bersyukur jea ape yg Allah dah tentukan….berapa ramai sgt org yg dilahirkan berbangsa cina dan india di msia ni yg memeluk isam….terlupakah si gemuk ni, sejarah keislaman dia bermula dari bangsa yg mak bapak datuk nenek dia miliki…bangsa majoriti ape yg ada kat msia ni, mensyiarkan islam…portugis ke?….

    Reply
  • October 27, 2011 at 6:44 pm
    Permalink

    Mcm Pork Nik cakap dia lebih suka dilahirkan cina….tetapi adakah bila dia cina dia akan Islam??…entah2 lagi terok kot……Islam pun ditentangnya……
    Itulah silap bila membuat rumusan tanpa merujuk fakta dan kesahihan yg tetap….itulah silap jika amik firman Allah atau Sabda Nabi tanpa memikirkan kenapa Allah dan Nabi turunkan ayat2 tersebut….bukan dgn mencampurkan adukan dgn politik…….

    Reply
  • October 27, 2011 at 7:41 pm
    Permalink

    Dari apa yang aku perhatikan si mangkuk ni sebenarnya TERDESAK atas dosa yang dia buat dulu , lalu menyalahkan orang lain atas apa yang dia dah buat… jalan singkat yang dia amik ialah masuk PAS sebab MASUK PAS, MASUK SYURGA…
    macam bodo je aku baca apa yang encik bob ( boboiboy PAS) ucapkan… lepas tu aku pikir semula BIASA LA NI KAN TARAP-TARAP “ustaz” PERANG SARAF PAS YANG ASAL BOLEH..
    TALK-TALK-TALK NOTHING HAPPEND!!

    Reply
  • October 27, 2011 at 7:45 pm
    Permalink

    iye la tu..Islam sangat la tu..Hidayah la tu…apa punya mangkok..BONGOK

    Reply
  • October 27, 2011 at 8:12 pm
    Permalink

    memang lah PAS tu Islam ….. parti Islam semalaysia ……

    UMNO tak ada nama islam pun…. United Mangkok Nonok Organisation

    Reply
    • October 27, 2011 at 8:18 pm
      Permalink

      sat lg lawak hang ni kena tibai la C4….PAS tu islam…he he he he….kah.. kah…kah..

      Reply
      • October 27, 2011 at 8:26 pm
        Permalink

        halamak..raja lawak dah start..hehe

        Reply
        • October 27, 2011 at 8:39 pm
          Permalink

          PAS tu islam..he he he he…tak abih2 mabuk deepavali lg kot C4 ni….HamPAS..

          Reply
          • October 27, 2011 at 8:43 pm
            Permalink

            Indah kabar dari rupa…mmg hamPAS

          • October 27, 2011 at 8:53 pm
            Permalink

            tp rupa pun mcm kontol jea HamPAS ni…tah mane islam nye pun tak tau….sedap2 jea dorang bg nama parti islam…bubuh lah nama Parti Ajaran Sesat…baru la matching dgn ideologi dorang…tak le org marah nak buat ape2 benda yg sesat pun..ini nama parti islam… perangai mcm setan…..emmmmmm

          • October 27, 2011 at 8:58 pm
            Permalink

            Hehe…betul la bro..tukar je le jd Pati ajaran sesat..dah confirm tak konfius..ni guna nama Islam tp macam setan..memalukan Islam je..GO-BLOG

          • October 27, 2011 at 9:01 pm
            Permalink

            sebenarnye HamBurger dgn HamPAS tu sama jea…dua2 haram jadah…

          • October 27, 2011 at 9:07 pm
            Permalink

            Patut la C4 suke rupenye sama ngan hamBurger..hehe..sama dengan BODO…

    • October 27, 2011 at 8:49 pm
      Permalink

      bukan PAS tu PASbeg.

      Reply
    • October 27, 2011 at 9:00 pm
      Permalink

      Seperti yang dikata, kalau namanya Muda, umur 80 tahun pun orang panggil Muda.

      Reply
    • October 27, 2011 at 10:55 pm
      Permalink

      Ni sekoq lagi bebai tahap haprak PAS ada la petubuhan politik mengeksploit agama islam untuk menarik minat pauk puak hamPASasau yang bebai macam pemimpin munafiq tu beri sokongan padu pada depa.. Melayu ada la salah satu suku bangsa seperti arab,jepun dll. Islam ada la keyakinan sesorang terhadap kewujudan tuhan Yang Maha Esa seperti kristian & yahudi. Islam tak semesti nya Melayu, Melayu tak semesti nya Islam pi tengok kat Indonesia etnik Jawa,Bugis pun ada bergama Islam,Hindu,Kristian & Buddha. PAS bukan nya islam tapi ideologi perjuangan nya untuk mengembang kan islam. Tu cuma lips service pemimpin haprak waraq depa ja,begitu jugak Islam tak semesti nya PAS & PAS tak semesti nya Islam. Pi tengok perangai pemimpin tertinggi hamPASasau tahap Ularmak semoa nya munafiq,fasiq & setan gondoi buat fatwa songsang bercanggahn ngan Islam wahyu Allah…!!!

      Reply
    • October 27, 2011 at 11:04 pm
      Permalink

      memanglah PAS itu Islam….Parti Islam SeMalaysia. Kalau setakat megah dengan nama Islam tapi asek pis (kencing) umat Islam je dipentas ceramah apalah gunanya. Bertambah teruk apabila tidur setilam sebantal sekelambu….mimpi disiang hari, fitnah dimalam hari dengan biaDAP kafir harbi dan PKR liberal-plural; akhirnya terpaksa jadi Puak Angguk Saja. Hakikatnya PAS itu hamPAS….hamPAS itu PAS…Parti Ajaran Sesat….sesat lagi menyesatkan.

      Reply
    • October 28, 2011 at 1:59 am
      Permalink

      Bagi C4@ ANAK HARAM JADAH nie, pakai serban, jubah , dahi lebam dan bila berucap tak lepas dari mulut nadis dan ayat Quran kira dah ISLAMIK habis lah…..yg lain tak penting dah……..ada otak tak tau nak guna……..

      Reply
      • October 30, 2011 at 10:57 pm
        Permalink

        Puak puak bebai macam keldai hamPASasau ni memang hebat menghapai alquran & hadis tapi sayang depa sendiri pun tak paham apa yang di baca kan seolah olah depa ni burung kakaktua apa yang di serbut oleh Ularmak haprak waraq tu depa dok ulang ulang macam depa ni hebat tapi sebenaq nya depa dah PANDIAQ. Sebab bila kita mintak penjelasan detel tafsiran tersebut depa terkedu diam habih mola la dok pusing cerita lain nok tutup kebebalan minda depa. Ni la karekteristik puak puak bingai nih …!!!.!!!

        Reply
  • October 27, 2011 at 9:20 pm
    Permalink

    Tok guru kena tambah satu lagi rukun Islam. Yang ke 6 percaya kepada pas (hanya untuk juak pAS AJE) ORANG ISLAM dinasihatkan jangan guna nanti rosak alidah

    Reply
    • October 28, 2011 at 3:39 am
      Permalink

      Nko tak tahu ker Rukun Isle PAS yang pertama ia lah mengucap 3 kalimah syahadah?
      Tiada Tuhan melainkan ALLAH, Muhammad Rasul Allah, PAS itu parti ALLAH.
      kedua nya membayar yuran setiap tahun.

      Rukun Iman dia
      Percaya pada Nicky dan pemimpin PR.
      Percaya Pada ALLAH (tgk lah kalau peintah selari dgn kehendak PAS)
      Percaya Pada Rasul
      Percaya pada Malaikat
      Percaya pada Kitab…Harakah, Suara Keadilan, Roket, AL Quran
      Percaya pada Qada’ dan Qadar
      (bala jika musibah pada UMNO, ujian jika pada PAS… Jika ALLAH lepas kan doa org UMNO, ALLAH bagi leka, jika ALLAH lepas doa org PAS ALLAH redha)
      Percaya pada hari AKHIRAT (org UMNO akan bersoal jawab, org PAS terus masuk syurga)

      Reply
  • October 27, 2011 at 9:37 pm
    Permalink

    Masok PAS Bob Lokman seperti baru diberi hidayah. Diberi petunjuk yang telah meyakinkan dia tentang hala tuju hidupnya yang sekian lama kabur .

    Jika dia mengaku dia jahil sebelum ini, kejahilan itu bukan kerana melayu nya dia. Bukan kerana permerintah negara yang menjahilkan dia. Bukan Umno tentunya dan bukan juga BN.

    Tidak berilmunya dia kerana dia tidak diajar beragama. Barangkali dia tidak disuruh sembahyang, puasa , berzakat dan tentang haji secara bersungguh sungguh. Mungkin dia belajar mengaji dan bersyahadah tetapi tanpa amalan lain nya dia merasa betapa kurang islamnya dia.

    Syukur, tetapi Bob Lokman juga seharusnya tahu bahawa Islam bukan PAS dan PAS bukan islam. Dan Bob Lokman belum sampai kemana mana tetapi hanya masok dalam sebuah parti politik yang memboleh kan dia berceramah politik dengan janggut dan ketayap, tak lebih dari itu. Apa kah dengan menampakkan keselekehan sesaorang itu menjadi lebih islam nya dia.

    Wallahu Alam

    Reply
  • October 27, 2011 at 11:05 pm
    Permalink

    Aku pun setuju.Malas aku nak berbangga jadi melayu. Yg jai pemimpin yg menolak hudud tu melayu. Yg jadi pemimpin tak ambik hukum Islam tu dan ambik Lord Reid pun Melayu. Eeeeeee…. Malunya aku jadi melayu. Yg kuat rasuah pun melayu…eee…malunya….Uwekk Ptui..!!

    Reply
    • October 27, 2011 at 11:19 pm
      Permalink

      habis kau nak mengaku bangsa apa? Keling atau apek? ker bangsa baru babiga?

      Reply
      • October 28, 2011 at 2:03 am
        Permalink

        Moooooo tuukan LEMBU bkn babiga bro…LEMBU!!!!!!!!manalah ada bangsa…tak betul Moooooooooooooooooooooooooooooooo……….moooooooooooooo

        Reply
    • October 28, 2011 at 6:50 am
      Permalink

      Pakar LIwat dan penggemar pelacur pun Melayu. Tapi aku tetap bangga dilahirkan Melayu. Kerana melayu yang bermaksiat hanya melayu kapir

      Reply
    • October 29, 2011 at 5:30 pm
      Permalink

      Orang yang tak ngaku diri depa melayu coba nok membantah ciptaan Allah yang manusia dijadi kan Nya berbangsa bangsa dari pelbagai bahasa serta warna kulit. Dah sah puak puak hamPASasau ni dah fasiq kerana tak tau bersyukoq pada Allah kerana berada dalam dunia ni…!!!

      Reply
  • October 28, 2011 at 8:25 am
    Permalink

    Apa lah ilmu yang ada kat Bobby tu.Aku biasa dengaq, no contents, tiada ilmiah, cuma caci mencaci. Aku lebih suka dia jadi pak lawak bodoh dgn slang pantai timur macam dulu. Nampak baik, la ni nampak samseng. Bab ugama, wrong person to listen lah.Its a waste of time.

    Reply
  • October 28, 2011 at 8:59 am
    Permalink

    Ikhlaskan hati tuan….
    BOB tak salahkan bangsa, tapi salahkan kenyataan yg. ada dalam perlembagaan yg. mengatakan ” MELAYU itu ISLAM”. Kenyataan ini salah, Allah jadikan manusia berbagai bangsa, tapi Allah hanya jadikan ISLAM sebagai Agama yg. diredhainya. Allah tak pandang bangsa kamu tapi AGAMA kamu. Kenyataan menyatakan “MELAYU ITU ISLAM” telah menyebabkan sebahagian orang melayu ambil ringan tentang AGAMA kerana merasakan walaupun dia buat jahat, walaupun dia tak sembahyang, tak puasa, tak bayar zakat, berzina, minum arak, berjudi, sembah hantu, sembah manusia dan sebagainya dia masih ISLAM. KERANA MELAYU ITU ISLAM…. betul ke kenyataan macam ni?

    Bab korang kata PAS itu ISLAM adalah kenyataan korang, PAS adalah wadah perjuangan. Sama seperti UMNO jugak wadah perjuangan umat melayu, apakah UMNO itu MELAYU? belum tentu kerana dalam UMNO ada dayak, iban, murut, orang asli, bangla, vetnam dan sebagainya.

    Reply
    • October 28, 2011 at 10:13 am
      Permalink

      Bujuk please get your statement right before you spill all your dirt.

      Memang benar Melayu tidak semestinya Islam. Islam adalah untuk semua masyarakat atau kaum didalam seluruh pelusok dunia ini.

      Tetapi dengan melabelkan atau menamakan Melayu itu semestinya beragama Islam secara tidak langsung menguatkan talian persaudaraan diantara umat Islam Melayu dengan umat Islam arab, umat Islam europah, umat Islam China, umat Islam India dan sebagainya.

      Diantara tujuan utama perlembagaan mendefinisasikan Melayu itu Islam, bukan sebenarnya bertujuan perkauman tetapi adalah untuk menseratkan Islam kedalam bangsa Melayu.

      Kerana seandainya perkara ini tidak dilakukan kemungkinan sekarang kita sudah pun ada Melayu Kristian, Buddha, ataupun Hindu..dimana saya rasa kamu (bujuk/c4) semestinya tidak akan senang hati bukan???

      Walaubagaimanapun ternyata PAS telah pun secara tidak langsung bersetuju hak kebebasan agama terhadap orang melayu dimana orang melayu apabila Pakatan Rakyat memerintah, bolehlah fikir balik sama ada mahu kekalkan agamanya Islam ataupun hendak menukar ke agama lain.

      Lagi pun dalam forum atau artikel² portal bebas yang pro-pembangkang telah menanamkan sifat Agama merupakan HAK INDIVIDU dan TERHAD kepada Individu itu sendiri. Dan portal² sedemikian tidak pun dibidas oleh kamu (bujuk,c4) kerana kamu terlalu taksub dengan keajaiban Anwar bin Ibrahim. Dimana DSAI pun tak bising dengan perjuangan wardah DAP.

      Jadi disini bolehkah saya menyatakan bahawasanya Melayu boleh jadi Kristian atau Buddha? Oleh yang sedemikian adalah lebih baik kita izinkan penganut Kristus, dan kultus Hindu serta pendeta Buddha menghasut supaya Melayu diberikan option untuk memilih agamanya..

      Dan boleh lah saya selepas ini melabelkan atau mengsyak bahawa kamu (bujuk/c4 serta yang lain²) bahawa kamu tidak semestinya Islam? Betul???

      Saya cadangkan bujuk,c4 dan sekutunya…Besok atau lusa hari Isnin nanti, kamu pergilah ke JPN dan suruh diaorang buangkan status Islam kamu..kerana melayu itu bukan Islam..tidak wajib pun melayu itu Islam..

      Kalau saya berfikiran terbuka, Alangkah bestnya dapat teman wanita melayu kristian kerana tak perlu commitment pun apabila berpacaran..hahahahaha

      Tetapi kerana saya seorang Melayu yang beragama Islam maka saya sekatkan diri saya daripada membuat perkara² sedemikian

      Reply
      • October 28, 2011 at 3:40 pm
        Permalink

        Apakah selama 54 tahun UMNO memerintah M’sia tiada melayu kristian, hindu dan budha?
        Habis kenapa Mufti Perak kata ada lebih 200,000 melayu murtad?
        Apa terjadi pada kes Aisyah bukhari dan Lina JOY?
        Apa agama mereka sekarang?
        Apakah boleh ditukarkan melayu mereka?
        Orang Arab pun berbagai agama, malah ada yg. yahudi. Sebab tu kita perlukan hukum HUDUD bukan nya perlembagaan untuk menjamin agama kita.
        Apa gunanya nama Islam tapi amalan hidup seperti kafir?
        Bukankah ini merosakkan nama baik Islam.
        Cadangan tuan untuk saya tukar status agama adalah terlalu dangkal kerana saya seorang Islam, kenapa harus saya tukar agama yg. saya yakini dan amalkan. Ini yg. lina joy (dah murtad) nak buat dan mahkamah halang, apakah dengan status lina joy sebagai Islam maka dia bukan kristian?
        Sedangkan jika hudud dilaksanakan lina joy hanya perlu pilih Islam atau pancung dan aku yakin dia akan pilih Islam.
        Bro.. lu cerita tak buat maksiat sebab lu melayu? sedih laaa….orang Islam tak buat maksiat sebab Allah melarang kita(hambanya) daripada buat maksiat. Tapi Allah bagi jalan lain untuk tunaikan fitrah kita tapi bukan maksiat sebaliknya ibadat iaitu Pernikahan. Tuan boleh menikah dengan semua bangsa yg. tuan suka asalkan mereka Islam. Bukankah Islam itu indah….
        Kalau tuan kata agama lain boleh berpacaran tampa komitmen… cecita agama apa dan bangsa apa yg. buat camtu tak salah?

        Reply
        • October 30, 2011 at 11:20 pm
          Permalink

          Mufti tu torak ja lebeh bila orang mintak bukti dia dok sengap sampai la ni…!!!

          Reply
      • October 29, 2011 at 5:37 pm
        Permalink

        Ni la kalo aku kata hang ni bebai macam keldai hang pa marah tapi tu la hakikat nya. Definasi melayu ikut Perlembagaan Malaysia ada la dari perspektif negara ini yang terdiri dari pelbagai bangsa. Jadi no perjelaih kan lebih ditel perlu la ada kriteria tertentu. Ini perlembagaan negara kita bukan perlembagaan dunia la bangang melantun lantun. Lagu mana nok respek pada puak puak hang pa yang bodo piang macam tiang letrik akai langsung tak leh pakai seduit pun,lebeh baik cakap ngan budak tadika …!!

        Reply
    • October 28, 2011 at 11:31 am
      Permalink

      apa ke bangang la kau ni. Kalau cakap Melayu itu Islam betul la, sebab nak jadi melayu kena ikut Islam. Yang salah nyer kalau cakap Islam itu melayu baru salah sebab nak jadi Islam kena ikut melayu. apa masalah nyer ? ke bodoh sangat kau nak paham statement ni?

      Reply
      • October 28, 2011 at 3:43 pm
        Permalink

        Apa ko nak kata pada melayu yg. dah murtad?

        Reply
    • October 28, 2011 at 3:45 pm
      Permalink

      Bujuk..bujuk..spin utk membela org jahil mcm Bob tu xbawak untung apa2 pada Islam.
      Bob tu dh jd Nick Ajis JR, gaya bahasanya.. Tiada sapa kaitkan Melayu-Islam itu melebihi definisi biasa, iaitu uruf asal bangsa Melayu sejak kedatangan Islam di Nusantara ini ialah BERAGAM ISLAM!

      Uruf atau budaya mulia inilah yang wajib kita kekalkan!

      Mana ada dalam dunia apabila dirujuk suatu bangsa maka terus diaggap dan diangkat sebagai Islam..itu satu kemuliaan buat bangsa Melayu yang Allah SWT takdirkan..

      ISU SEKARANG..

      bukan masalah bangsa atau Islam itu..tp masalah perangai org Melayu..terutama bangsa PAS.

      PAS lah yg terlalu banyak memutarbelit isu bangsa Melayu ini sebab DENGKI pada UMNO dalam dendam politik..jd segala yg khilaf dijadikan mutlak..supaya UMNO dilihat xbetul. Tiada siapa yg mengiktiraf Melayi itu melebehi ketinggian agama..melainkan Melayu itu beriman dan bertaqwa.. maka bangsa Arab pun kalah..

      UMNO tidak pernah menghalalkan Melayu itu jadi agama lain..sebab itu walaupun haprak2 UMNO dlm bab syariat..bab Aqidah cukup dijaga, UMNO yg dikatakan jahil belum pernah melanggar bab Islam secara bongkak (kalau tk reti atau xsedar itu cerita lain) mcm PAS sudah dan sedang buat..sedangkan PAS konon Islamik?

      Sbb itu Malaysia tidak meniru konsep Indonesia, wpun kita dari rumpun yang sama, jiran yg cukup dekat dan banyak Ulamak2 hebat disana disana, tetapi celaru haru biru secara rasminya diamalkan.. kahwin Islam dan Kristian dibolehkan..sbg contoh

      Istilah Melayu dan Bumiputera itu jelas dlm Perlembagaan, mana ada rujuk semua itu Islam..

      dkt2 nk PRU ni bawak lah isu yg bernas sikit..yg rakyag oleh ‘tumpang’ sama..
      jgnlah bawak isu2 bodoh, yg destracutive.. jd pembangkang yg membina la bujuk

      Reply
      • October 30, 2011 at 11:09 pm
        Permalink

        Kat Indonesia konsep & doktrin depa berlainan ngan kat Malaysia. Negara kita islam ada la agama rasmi yanfg tercatat dalam Perlembagaan tapi di Indonesia doktrin pelbagai agama di jadi kan teras perlembagaan depa. Di sana tak dak jabatan khusus menjaga agama islam ngan undang undang syariah tu sebab rakyat depa liberal islam bole kawin ngan penganut agama keristian,hindu,buddha tak perlu pasangan menganut islam sebab tak dak klausa dalam undang undang & perlembagaan depa melarang berbuat sedemikian.

        Reply
  • October 28, 2011 at 12:29 pm
    Permalink

    Bukan depa tak faham, oleh kerana depa sangat benci kat UMNO, depa sanggup benci bangsa Melayu sendiri dan ugama orang Melayu. Depa Islam PAS, tak sama dengan Islam orang Melayu.Depa tak dak bangsa, depa bangsa PAS. Depa sentiasa telepas lah, tak dak bangsa.

    Reply
    • October 28, 2011 at 3:49 pm
      Permalink

      Bukan benci tapi sayang… kalau tak sayang kat bangsa melayu buat apa buang masa tegur kerosakan korang. Lantak korang la nak jadi apa pun, tapi sebab sayang maka aku tegur pendapat korang yg. menyimpang agama. Nabi orang arab, Islam diturunkan melalui orang Arab. Tapi tak ada statment yg. kata arab itu Islam… kenapa? Sebabnya jika kata Arab tu Islam, semua keburukan orang Arab akan dikaitkan dengan Islam. Maka Islam yg. sempurna akan nampak hodoh pada pandangan agama lain.

      Reply
      • October 28, 2011 at 5:22 pm
        Permalink

        Memang tak dak statement macam tu,tapi Perlembagaan cuba jugak kaitkan supaya Islam di beri taraf yang tinggi di Malaysia. Tapi kita tak boleh sangkal Islam tu sinonim dengan orang Melayu, dilahir sebagai Islam dalam Melayu, walaupun ada yang tak beriman. Begitu jugak dgn orang Arab. Jadi kalau nak tegur bangsa sendiri, jangan hina dan malu jadi Melayu, bangsa kita sendiri, macam si Moooo tu.Tegur secara constructive.Kalau Melayu jatuh, Islam jatuh dalam Malaysia ni. Macam mana masa depan anak cucu kita nanti. DAP seronok kalau tu terjadi. Dah lama depa rancang nak jatuhkan orang Islam melalui orang Islam.Kita mesti sedaq agenda depa.

        Reply
      • October 29, 2011 at 5:46 pm
        Permalink

        Sebab apa islam di remeh oleh agama lain ia la penganut islam sendiri yng bikin onah macam konsep Jihad yang di anuti oleh militan muslim bangsa Arab sanggup pi bunuh diri ngan pakai bom di badan kat tempat awam sapa yang jadi korban ? Bukan ka orang tak berdosa termasuk kanak kanak…?? Tu sebab orang bukan muslim baik barat mau pun timoq selalu dok skeptikal kat muslim kerana pahaman sempit muslim militan yang tak ikut ajaran Alquran termsuk puak puak hamPASasau di negara ni…!!!

        Reply
      • October 30, 2011 at 1:34 am
        Permalink

        bujuk..ha’ahaa jawapan ko tu ‘menjerat’ kepala ko sendiri..

        >>Tapi tak ada statment yg. kata arab itu Islam… kenapa? Sebabnya jika kata Arab tu Islam, semua keburukan orang Arab akan dikaitkan dengan Islam. Maka Islam yg. sempurna akan nampak hodoh pada pandangan agama lain.>>

        apa kata kalau ko gantikan ‘arab’ tu dengan PARTI POLITIK PAS??

        itulah kesesatan PAS selama ini.. YANG MANA TIDAK ADA DALIL ATAU QAUL MANA2 KITAB MAHUPUN IJMA’ YANG MENGATAKAN PARTI PAS ITU ISLAM!!!

        SEBAB APA?? SEGALA KEBURUKAN, KEJAHATAN, PENIPUAN, BOHONG, DUSTA, FITNAH, MAKSIAT2 LAIN, YANG DIGUNAKAN UNTUK MENGHALALKAN POLITIK SEKULAR PAS YANG MAHA KOTOR ITU AKAN TERPALIT DAN DIKAITKAN SAMA DENGAN ISLAM!!

        MAKA ISLAM YANG SEMPURNA ITTU AKAN NAMPAK TERHINA DARI PANDANGAN ORG JAHIL ATAU BUKAN ISLAM!!!

        Reply
  • October 29, 2011 at 8:00 am
    Permalink

    Kesian aku dengan si Bob Lokman tu….rupanya dia melayu jee..tapi tak mengerti apa itu islam..tetapi dia punya bengap dan salah sendiri …nak disalahkan kaum pulak…kah kah kah..Bob ..orang tau laa ko tu sape…disebabkan ko rasa nak dapat duit dari sumber jadi artis tu udah kureng…ko berpaling kepada PAS …ko dah nampak rezeki yang ko bakal dapat..dah laa dengan sekejap je dipanggil ustaz..tapi duit kutipan derma daripada penyokong bangang pun ko dapat sapu…

    ishh …PAS tu PARTI ANGGUK SAJEE….laa sebab tu laa asyik dok jadi barua dan pacacai kepada sikapir.

    Reply
  • October 29, 2011 at 4:17 pm
    Permalink

    sebenarnya…ko orang semua lg bebal…..ISLAM tu untuk semua…..dan ko org ingat kalau melayu semesti nya ISLAM ?…habis tu kat negeri China tu ko ingat x de ISLAM ke!!!!!!!!!!!

    Reply
    • October 30, 2011 at 12:50 am
      Permalink

      ape yg ko merepek ni sobat….memang la islam utk semua, tp forumnye, citer pasal konteks agama islam dan bangsa melayu dimsia…yg ko smpai ke china tu apekejadah nye…

      Reply
    • October 30, 2011 at 1:41 am
      Permalink

      sobat..sebenarnya…ko ni lawak bodoh lah.. lepas ko taip dgn KEBEBALAN dan NGOK tersendiri tu ko bace semula tak??

      dlm bebal2 tu ko tahupun Islam tu bkn hak sesuatu puak..ISLAM itu itu semua ko tahu tak..ISLAM tu bukan hak PAS! bukan hak AJIS, bukan hak Hadi!! bukan jugak hak Bob Lokman kaki bebal tu..

      Islam tu Ad-Din utk semua.. tp kena beramal lah…jgn hya buat modal politik!!

      Reply
  • October 30, 2011 at 11:17 pm
    Permalink

    Islam tu Ad-Din ato Cara Hidup di dunia ni. Cara hidup tu luas tak semesti nya solat jerr tapi pelbagai ragam aktiviti untuk mensejahtera kan diri,keluarga & bangsa umat. Umat tak bermakna muslim tapi semua umat manusia di alam jagat ni. Pi tengok nas Alquran tak di sebut ” Wahai orang islam ” tapi di sebut sebagi ” Wahai orang yang percaya “. Ni bermakna sesiapa yang mempercayai ajaran dari Allah…!!!

    Reply
    • December 15, 2011 at 6:42 pm
      Permalink

      bukan wahai orang yg percaya,wahai orang yang beriman-beriman maknanya bukan sahaja percaya pada ajaran Allah tapi juga melaksanakan..orang muslim dan orang yg beriman mmberi makna yg berbeza..pandangan saya tak dek pun stament yg bob keluarkan untuk slahkan keluarganya, tapi cara penulisan penulis blog yang mengulas tanpa pandangan yg tengah2..so saya nasihatkan para pembaca jgan terlalu percaya dengan sebarang artikle2 terutama dari hanya dari pandangan peribadi..rujukan-usul ishrin(usul ke 6)sebab silap2 kita salah mengandai..kata2 perlu dijaga..inikah akhlak islam??usah sempitkan pemikiran anda..seandainya ia benar ,maka terimalah walau ia perkongsian dari seorang budak yg tiada jawatan jawtan..allahualam ma fil qalbi..

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *