Mat Sabu Dihalau: PKM & PAS Sama-Sama Alat Penjajah British

Share


Maaflah kalau tajuk diatas itu sedikit mengelirukan, penulis sedang menulis ketika satu perkara baru datang kepada penulis.  Tidak mahu membazir masa dan ruang, penulis rangkumkan kedua cerita sedikit berbeza tapi sama dari segi punca sebagai tatapan pembaca sekelian.

Yang pertama tentang persamaan PAS dan Komunis.

Ada molek juga bila Mat Sabu cuba menulis kembali sejarah negara dengan meletakkan komunis sebagai pejuang kemerdekaan sebenar dibanding anggota pasukan keselamatan di Bukit Kepong yang bermandi darah mempertahankan Bukit Kepong aka tanah air sendiri.

Penulis sebut molek kerana polemik yang dicetus Mat Sabu ini menyebabkan pihak-pihak menentang dan menyokong mula menyelak kembali kisah-kisah sejarah berkaitan dalam nak dijadikan bahan menyokong atau menghentam Mat Sabu.

Subjek sejarah ini waima di sekolah-sekolah pun kurang mendapat sambutan pelajar. Tidak hairan kenapa kesempatan ini diambil Mat Sabu untuk memutar belit fakta terutama disudut-sudut penceritaan yang agak kabur untuk kepentingan politik PAS.

Jadi bila ada keperluan semacam ini maka subjek yang kurang diminati diperingkat sekolah dulu kini menjadi bahan yang sangat dicari-cari pewaham dan penyokong hujah pro komunis oleh Mat Sabu.

Tidak terkecuali dalam hal ini ialah penulis sendiri. kebetulan pula penulis memang meminati Sejarah dari zaman persekolahan lagi cuma perlu membuat penelitian semula dalam memastikan tidak tertulis fakta yang salah.

Dalam usaha ini, penulis dapati PAS dan Parti Komunis Malaya (PKM) yang menjadi sanjungan Mat Sabu rupa-rupanya berkongsi persamaan yang sangat nyata – dua-dua pun alat kepada penjajah British.

Yang berbeza, PKM jadi alat British dalam kempen gerila menentang Jepun, PAS menjadi alat British dalam memecah belahkan sokongan orang melayu terhadap perjuangan kemerdekaan oleh UMNO.

Tapi kedua PKM dan PAS tetap berkongsi latar belakang yang sama – penubuhan mereka atas sebab untuk menjadi alat penjajah British

Tidak hairan kenapa PAS begitu kurang semangat patriotismenya dan begitu anti nasional. Dulu kabur jugak sebab PAS bijak menutup kekurangan itu dengan retorik mengenai penubuhan negara Islam tapi kini dengan itu pun (negara Islam) dah menjadi bahan arkib sejarah (diganti dengan negara kebajikan), kekaburan yang dulu kini sudah menjadi jelas.

Rupanya PAS masih belum merdeka, masih terbelenggu dengan asas yang ditanam penjajah British dalam hal meluluskan penubuhan mereka lebih 50 tahun dahulu.

Mungkinkah ada perjanjian sulit antara Haji Fuad Hassan (Yang Dipertua PAS yang pertama) dengan penjajah British?  Silap-silap, penubuhan PAS dicadangkan sendiri oleh British, mengambil kesempatan dari kekecewaan Haji Fuad yang kalah bertanding jawatan Yang DiPertua UMNO dengan Allahyarham Tunku.

Kemungkinan itu ada kerana singkatan PAS itu sendiri tidak membayangkan maksud sebenarnya iaitu Parti Islam Se-malaya (PIS). Nampak sangat bukan orang melayu yang mengejakan tapi orang bukan melayu, sebab itu salah!!!

Alang-alang nak menulis semula sejarah negara seperti disaran Mat Sabu, jangan lupa masukkan bab yang ini juga.

Selesai bab pertama.

Kedua, datang ke pengetahuan penulis yang Mat Sabu semalam dihalau dan dihalang daripada bertemu dengan mangsa Bukit Kepong yang masih hidup,  Jamilah Abu Bakar.  NST turut melapurkan bahawa Jamilah enggan bertemu dengan Mat Sabu kerana perasaannya terganggu dengan pandangan Mat Sabu yang menyanjung tinggi pengganas komunis yang terlibat membunuh keluarganya dalam kejadian tersebut.

Diiringi konvoi 3 buah kenderaan yang dikepalai Timbalan Ketua Kawasan PAS Pulai, Zaaba Ibrahim, Mat Sabu dihalang 40 orang lelaki terdiri daripada saudara mara dan jiran Jamilah.  Hebat betul tentangan masyarakat umum ke atas kenyataan Mat Sabu, macam mana dia boleh tidak berperasaan dan masih menegakkan pandangannya yang salah lagi tergelincir itupun penulis tidak faham.

Kalau UMNO yang hentam mungkin alasan politik, kalau Utusan yang hentam, alasan yang sama tapi kalau dah mangsa dan saudara maranya sendiri yang bangkit menentang, itu nak kata apa?  UMNO upah?  UMNO bayar?

Cubalah berhenti jadi bodoh dan terima sajalah hakikat bahawa kenyataan Mat Sabu itu memang mengguris hati masyarakat, apatah lagi waris yang terselamat.

Walaupun Jamilah sudah berusia 65 tahun, beliau bukan bodoh macam Menteri Dalam Negeri yang masih main wayang kulit bila arwahnya Datonya sendiri di label sebagai pegawai penjajah dan dinafikan hak sebagai pejuang kemerdekaan.  Hanya rakyat biasa yang tidak punya kuasa, Jamilah masih punya maruah dan tidak mahu orang yang menyanjung tinggi pembunuh ibu dan adiknya dalam kejadian pada Februari 1950 itu menjejak kaki ke rumahnya pun.

Begitulah hinanya Mat Sabu dimata masyarakat sekarang.  Tidak hairan kenapa para pemimpin PAS masing-masing menjauhkan diri dalam hal ini dan membiarkan Mat Sabu terkontang kanting sendirian.  Paling tidak, ada lah kenyataan Azizan Razak yang menyamakan komunis dengan Hang Jebat demi mempertahankan Mat Sabu, itupun dua kali lima bodoh macam Mat Sabu jugak.

Menulis satu lagi artikel mengenai Azizan ini hanya membuang masa yang menulis dan membaca.



106 thoughts on “Mat Sabu Dihalau: PKM & PAS Sama-Sama Alat Penjajah British

  • September 6, 2011 at 3:19 pm
    Permalink

    Bijak Mat Sabu mengalihkan topik yang lebih besar yang melanda PAS dan PR berkaitan dengan gerakan mengkristiankan umat islam oleh gereja DUMC di Selangor, Mat Sabu hanya alihkan kepada isue serangan kumunis dan Mat Indera di Balai Polis Bukit Kepong Muar, menjadi topik hangat perbincangan umom, walau pon cerita itu telah lebih 60 tahun berlalu, maka hilanglah cerita ketidak mampuan PAS dan PR menjawab keterlibatan PAS dan PR membantu mengkristiankan umat islam masa kini, orang melayu boleh mengibaratkan PAS dan Mat Sabu seperti harapkan pagar, pagar makan padi pada nasib orang melayu, biarkan si Luncai terjun dengan labu-labunya, biarkan…..biarkan.

    Reply
    • September 6, 2011 at 4:29 pm
      Permalink

      cerita mungkin sudah beralih kpd topik baru
      tapi orang melayu.. orang islam… tetap tidak pernah lupa peranan pas dalam isu mengkristiankan orang islam oleh mubaligh kristian.
      kini ibarat sudah jatuh tangga, pas terpaksa berhadapan dgn kemelut Mat Sabu mengherokan pengganas komunis yang mana sejarah keganasan mereka bukan sahaja terhadap penjajah inggeris tetapi juga terhadap pasukan keselamatan dan rakyat2 jelata yang menderita hilang harta mahupun nyawa.
      Segala kekecewaan dan rasa muak orang melayu.. orang islam terhadap pas akan diterjemahkan semasa PRU13 nanti. Sudah pasti!

      Reply
      • September 7, 2011 at 12:31 pm
        Permalink

        APa cerita pendedahan Mufti Perak pasal ratusan ribu melayu MURTAD sekitar tahun 2005 dulu?
        Waktu ni PR hanya perintah Kelantan saja… siap ada gereja untuk orang melayu?
        Kalau dikira bilangan 12 dengan 200 ribu jauh bro… lagipun 12 orang tersebut masih muslim, mereka hanya terima bantuan gereja…Lain2 kena tunggu hasil siasatan.

        Reply
        • September 7, 2011 at 3:19 pm
          Permalink

          mufti perak yang puak2 hamPAS gelarkan sebagai haramsani tu ke? yang korang gelarkan ejen umno tu? heh. hamPAS, hamPAS, memang korang munafik.

          Reply
        • September 7, 2011 at 8:32 pm
          Permalink

          woi bujuk….mike wat topik amende lak tuh..hahahahahha ni citer mat sabu jadi hero lah…meh le sokong hero mike tuh…hahahahah

          Reply
        • September 7, 2011 at 10:45 pm
          Permalink

          betul2 munafik la ko ni bujuk.. Ko ambik separuh2 je yg mufti perak
          cakap,,

          Reply
          • September 9, 2011 at 7:52 am
            Permalink

            Cakap mufti bukan cakap Nabi bro… masih ada kekurangan sana-sini. yg. baik ambil, yg. salahh tolak. Imam Malik pun kata pada anak murid dia jika ada pandangan dia yg. menyalahi Al-Quran dan Hadis maka ikutlah Al-Quran dan hadis dan tinggalkan pandangannya. Jauh bro.. nak nilai mufti perak dengan Imam Malik.
            Korang pun tolak jugak pandangan mufti ni, Mufti kata pernah nasihat TunM jangan fitnah Anwar tahun 1998.. apakah TunM munafik tak ikut nasihat mufti?

        • September 7, 2011 at 11:01 pm
          Permalink

          Apa cerita ngan pusat pelacuran yang dekat ngan rumah Murshitdul pas , serta dekat ngan pejabat MB merangkumi Murshitdul? Diam aje nampak? Sepatut nya ini tak berlaku kat Serambi Mekah ye tak? Saperkara lagi Masjid tak pernah di bina olih kerajaan yang sedia ada dulu dan kini, why oh why? Mana pergi nya duit yang di pinta sewaktu ceramah? Apa sai bolih approve patung Buddha yang terbesar , masjid tak bolih bina , apa sai? serambi Mekah? tunjuk lah kepimpinan bertauladan kan Islam untuk negeri yang lain mengambil contoh ye tak? Mana pergi nya duit konsesi balak? Kocek Siapa?

          Reply
          • September 9, 2011 at 7:54 am
            Permalink

            Jahilnya kamu ni…..

  • September 6, 2011 at 4:25 pm
    Permalink

    Mula-mula Mat Sabu kata dia tak ingat apa yang dikatakan. TAK INGAT ni ada 3 kategori :-
    1. Tak ingat kerana dah mati.
    2. Tak ingat kerana mabuk,pengsan atau tak sedar diri.
    3. Tak ingat kerana gila!.
    Dia termasuk kedalam ketiga-tiga kategori.
    Komdian tanya Hadi : Hadi kata, dia samakan peristiwa tersebut dengan peristiwa Rasullah berdepan dengan kafir Qurish di Mekah. Hebat!!!!. Komdian tanya pula Zizan : Zizan kata. dia samakan peristiwa tersebut dengan peristiwa Jebat berentap dengan Tuah. Hebat juga!!!. Tanya pula Husam, Husam kata, dia tak baca sejarah tapi baca fizik. Haru biru!!!(konfius). Tanya Karpal, Karpal kata Mat Sabu harus menarik balik kenyataan beliau. Macam dolu-dolu, dia suruh Anwar bertaubat, alih-alih jadi loyer dia! Tak hairan jika dia akan Poosing 360 darjah dengan menyokong kenyataan Mat Sabu ni. Bila tanya menteri KDN. Dia kata, semua waris yang terlibat SAMAN Mat Sabu kerana menghina pejuang kemerdekaan termasuk Allahyarham Dato’ Onn dan Tunku Abdul Rahman. Hok ni, lagi hebat, lagi haru biru dan lagi konfius!!!!!!

    Reply
    • September 7, 2011 at 12:37 pm
      Permalink

      Cayalah paklong… itu kepelbagaian tafsiran orang politik
      Yg. akhir tu paling kelakar, sebab cucu Dat’o Onn suruh waris yg. terlibat saman Mat Sabu. Dia sebagai KDN, waris Dat’o Onn duduk diam2 dalam bilik aircond.

      Reply
    • September 7, 2011 at 7:54 pm
      Permalink

      nak ingat camne.baru lepas kena sabu tu yg melalok semacam

      Reply
  • September 6, 2011 at 4:40 pm
    Permalink

    “Silap-silap, penubuhan PAS dicadangkan sendiri oleh British, mengambil kesempatan dari kekecewaan Haji Fuad yang kalah bertanding jawatan Yang DiPertua UMNO dengan Allahyarham Tunku…”
    Anda mula menabur fitnah… Seperti anda tak suka pihak pembangkang membuat cerita tidak betol, anda pun apa kurangnya…

    Reply
    • September 7, 2011 at 11:51 am
      Permalink

      Kpd LaDy, Dulu saya tak percaya tentang konspirasi penubuhan PAS oleh British.Sekarang saya mula berfikir, kenapa British yg sangat dibenci oleh PAS berbanding komunis membenarkan penubuhannya? Bukankah sepatutnya PAS berterima kasih kpd British kerana membenarkan keujudannya?British sudah berpandangan jauh dalam membenarkan keujudan PAS,sudah pasti orang melayu tidak boleh bersatu dan berpecah belah kerana bersaing dgn UMNO.British tidak mahu bekas jajahannya menjadi kuat sepeninggalannya.Sebab itu India berpecah pada Pakistan dan Bangladesh.Jadi jika British sengaja membenarkan keujudan PAS utk memecah belahkan UMNO ada kebenarannya.Jika dari segi memecahkan UMNO tidak jadi masalah kerana itu permainan politik antara kedua2 parti.Hakikatnya sekarang PAS telah memecahbelahkan perpaduan melayu dan juga Agama Islam, ini tidak dapat dinafikan.

      Reply
      • September 7, 2011 at 12:44 pm
        Permalink

        PAS lahir sebulum/selepas MERDEKA?
        Kalau selepas merdeka jelas tiada kaitan dengan british. Jangan reka fitnah sebab Datuk paklah yg. bagi tarikh merdeka dan semua tau sebab PAS ditubuhkan kerana UMNO tidak pedulikan ISLAM.(semak sejarah), bukan kerana kuasa.

        Reply
        • September 7, 2011 at 2:44 pm
          Permalink

          PAS tertubuh sebelum merdeka tahun 1951

          Reply
          • September 7, 2011 at 8:35 pm
            Permalink

            Jangan lupe Mat Sabu sebagai hero nye…

        • September 7, 2011 at 11:08 pm
          Permalink

          Tak kira lah Parti Ajaran Sesat ni lahir bila masa pun! Pucuk pangkal nya apa ke jadah nya kepada ajaran islam, hukum hudud, dan menjadikan negara Malaysia sebuah negara Islam? Tiba tiba tukar haluan menjadikan modal negara kebajikan? Woit, ini kona baring nampak, dah kena telan Dappig ke bro? Apa sudah jadi Amanat Haji Hadi? Jangan buat lupa, kami melayu yang tak lupa ngan Amanat Haji Hadi. Semua yang bukan ahli pas, orang islam ada lah kapir , mengikut amanat tu, apa dah jadi, ada kah ada nya amanat baru dari lim kit siang atayu pun lim guang eng? Amanat ni dah superseeded amanat haji hadi ke?

          Reply
          • September 9, 2011 at 7:56 am
            Permalink

            Negara Islam adalah negara kebajikan… Berani ko nafikan fakta ni?

          • September 23, 2011 at 2:02 pm
            Permalink

            Bro man on da street…
            bawak mengucap kalo ko islam bro… jaga ayat tu…”Pucuk pangkal nya apa ke jadah nya kepada ajaran islam, hukum hudud, dan menjadikan negara Malaysia sebuah negara Islam?” … hukum hudud adalah hukum Allah… ape yang ada dalam islam? Allah s.w.t kan… so ko tak terima hudud bermakna tak terima islam… bila tak terima islam akan jadi murtat… murtat adalah kafir… berjaga2… islam itu mudah… tetapi berhati2lah…

  • September 6, 2011 at 4:43 pm
    Permalink

    Mat Indera mengaku kat adik dia bahawa dia bukan komunis.. yang tuduh dia komunis adalah puak2 British… jadi sape yg tuduh Mat Indera KOMUNIS adalah SAMA SEPERTI PUAK BRITISH…
    Jangan lupa, kerajaan negeri Johor mengangkat Mat Indera sebegai pejuang kemerdekaan.. antara 21 orang yang berjuang utk kemerdekaan tanah malaya… fakta ini ada di Yayasan Johor, negeri kelahiran UMNO!

    Reply
    • September 6, 2011 at 9:14 pm
      Permalink

      LaDy***, dah fitnah Yayasan Johor pulak. Itu hanya dakwaan Mat Sabu dan kuncu kuncunya. Menurut editor buku tersebut, Prof. Datuk Abu Bakar A. Hamid yang membidas kenyataan kontroversi itu turut menegaskan bahawa Mat Sabu tidak layak menentukan siapa pejuang kemerdekaan negara yang sebenar kerana beliau bukan orang yang arif dalam bidang sejarah.

      “Biarlah ahli sejarah yang arif dalam bidang sejarah menentukan siapakah sebenarnya pejuang kemerdekaan negara. Sebagai politikus (Mat Sabu) tidak layak mencampuri hal-hal sejarah kerana dia bukan orang yang arif dalam bidang itu. Ini kerana apabila orang yang bukan arif bercakap tentang sejarah, ia akan mengelirukan pemikiran masyarakat.

      “Sebenarnya isi kandungan buku ‘Pengukir Nama Johor’ yang ditulis Ismail (Adnan) yang telah meninggal dunia tiga tahun lalu mengajak pembaca berfikir siapa sebenarnya Mat Indera yang terlibat dalam peristiwa berdarah Balai Polis Bukit Kepong 61 tahun lalu, sama ada hero atau pengkhianat negara?” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini.

      http://sejarahmelayu.blogspot.com/2011/09/editor-buku-balun-mat-sabu-komunis.html

      Reply
      • September 7, 2011 at 12:58 pm
        Permalink

        Editor tak benarkan buku yg. diedit beliau dehebahkan…. pelik? Apakah beliau nak katakan buku yg. beliau edit salah dan hanya beliau faham apa yg. beliau edit? Habis buang masa buat buku kerana hanya beliau dan penulis saja tau.
        Semua penulis buat buku untuk sebarkan ilmu/fakta pada umum. Ini bukan Novel/cerpen yg. banyak khayalan, ini buku sejarah.
        Jika Mat Sabu salah petik maka tanggungjawab beliau jelaskan bukan halang Mat Sabu hebahkan. Rasanya buku ni akan dapat tempat dikalangan pembaca dan Mat Sabu dah berjasa mempopularkan buku ni. Rakyat akan lebih tahu sejarah negara. Beliau patut berterima kasih pada Mat Sabu walaupun Mat Sabu mungkin salahfaham. Beliau tak patut serahkan pada ahli sejarah tentukan kebenaran yg. beliau edit, kerana rakyat m’sia berhak tahu sejarah negara.

        Reply
    • September 6, 2011 at 11:37 pm
      Permalink

      Woi! Kalau dia bukan komunis kenapa dia bersama komunis serang Bukit Kepong? Akai ada ka?

      Reply
      • September 7, 2011 at 1:02 pm
        Permalink

        Dalam himpunan BERSIH 2, ada suhakam dan NGO bersama… Adakah anda kata SUHAKAM dan NGO yg. memantau aktiviti BERSIH2 sebagai BERSIH juga?

        Reply
        • September 7, 2011 at 3:04 pm
          Permalink

          bujuk, bujuk,

          ko baca balik ayat ko, suhakam & NGO “memantau” aktiviti bersih kata ko kan? pantau memang la tak dicop sebagai tukang demonstrasi, unless sama2 buat kecoh.

          Masalahnya sekarang indera tu “serang” bukit kepong. komunis pun serang bukit kepong! dua2 tu perbuatan yang sama! Apa bangang sangat ko ni? sendiri taip sendiri tak paham. aduh. skuad baring atas jalanraya hamPAS ke ni?

          Reply
          • September 9, 2011 at 8:01 am
            Permalink

            Mereka ada sama2 BERSIH berhimpun bro… itu maksud aku. Jadi kira Mat Indera pantau komunis serang bukit kepong sebab tu ada Polis yg. diselamatkan oleh mat indera. Kalau mat indera komunis tentu dia tak selamatkan polis tersebut sebaliknya akan bunuh polis tersebut… ada catatan mat indera bunuh angota polis atau komunis bunuh anggota polis?

        • September 7, 2011 at 11:16 pm
          Permalink

          MEMANTAU, Polis MEMANTAU, Media MEMANTAU, Majlis peguam MEMANTAU, NGO MEMANTAU, Anwar Ibrahim, Ambiga, Ahli Dap, Ahli Pas, Ahli PKR, KUNTAU sewaktu BERSIH itu lah beza nya bahlol!!!!!!!!

          Reply
          • September 9, 2011 at 8:04 am
            Permalink

            Bila pulak POLIS pantau… polis penjenayah pada operasi bersih sebab serang hospital….hahahhaha… apa la, itu pun tak tau. Lagii satu UMNO penakut dan dayus kerana guna polis untuk halang tindakan AWAM…. ini hak perlembagaan dan di sahkan PBB.

    • September 7, 2011 at 12:38 am
      Permalink

      tapi dia serang pasukan polis persekutuan tanah melayu bersama-sama komunis..

      quote : “jadi sape yg tuduh Mat Indera KOMUNIS adalah SAMA SEPERTI PUAK BRITISH”

      adakah bolehkah diguna pakai perumpamaan puan dengan
      ” jadi sape yang berjuang bersama komunis membunuh anggota polis dan KELUARGA mereka adalah sama seperti komunis yang jahat”?

      Reply
      • September 7, 2011 at 1:13 pm
        Permalink

        Camnilah…
        kita ambil kesah yg. berlaku depan mata beberapa tahun lepas.
        Di Iraq selepas Sadam jatuh, US memerintah bersama polis Iraq. Adakah rakyat Iraq yg. menyerang tentera US yg. dibantu polis Iraq adalah pengkianat atau mereka yg. bersama US adalah talibarut penjajah untuk musnahkan Iraq?
        Siapa lebih petriotik yg. pertahankan negara dari diceroboh kuasa luar atau yg. bersama kuasa luar untuk mendapatkan kuasa?
        Tarbaru di Libya sekarang?

        Reply
        • September 7, 2011 at 3:07 pm
          Permalink

          bujuk,

          komunis sebelum jadi pkm, dilatih oleh british untuk lawan jepun. bila jepun kalah, mereka taknak letak senjata dan lawan british pulak dan tubuhkan pkm. diorang bukan bantai british je, orang awam rakyat tanah melayu pun kena bunuh. siapa yang khianat? ko dah tentu2 salah seorang pengkhianat.

          Reply
          • September 9, 2011 at 8:06 am
            Permalink

            bagi perhatian di Iraq…. jangan ulas komunis dulu.

        • September 8, 2011 at 12:12 am
          Permalink

          Salah tu. Contoh yang diberikan adalah salah. Bezanya disini Tanah Melayu pada masa itu dalam proses kemerdekaan bukan lagi diceroboh. Samalah juga dengan orang kampung Tanah Melayu pada masa itu yang sama-sama menetang Komunis. Adakah anda bersetuju dengan Mat Syabu bahawa mereka ini juga pengkianat dan ejen British hanya kerana mereka menjaga keamanan kampung? Sedangkan mereka inilah yang dirompak tanamannya, makanannya dan ternakannya oleh Komunis dan dibunuh kejam.

          Reply
          • September 9, 2011 at 8:07 am
            Permalink

            Polis Iraq juga dalam proses yg. sama. jagan tidakkan perkara yg. semua masyarakat dunia tahu.

          • September 9, 2011 at 8:08 am
            Permalink

            Mat Indera serang balai polis bukan orang kampong….

  • September 6, 2011 at 5:14 pm
    Permalink

    Mat sabu punnn ada hati laaaa juga nak nama dia tercatat di dalam buku sejarah.tak kiraa laa sejarah moden tingkatan 1-7. kalau tau dapat di dalam silibus sekolah dalam buku sejarah tadika pastiii pun tak paa janji ada tertulis’KOMUNIS ADALAH PERWIRA SEBENAR” dalam makna kata lain..dia sokong komunis jadik secara langsungnya dia adalah salah seorang yang namanya WAJIB di tulis sebagai wira sejagat!! Alahaiiiii…meloya halkum aku….macam mana punnn LiPAS tetap menjadi hamba abdi PigDAP..

    Reply
    • September 7, 2011 at 1:15 pm
      Permalink

      Takda pulak Mat Sabu sebut sokong KOMUNIS, dia hanya martabatkan Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan….

      Reply
      • September 7, 2011 at 11:25 pm
        Permalink

        Nak sebut sokong apa? dah memang dia komunis pun.

        Reply
        • September 9, 2011 at 8:10 am
          Permalink

          Hahaha… ko pun perangai dahh macam komunis, paksa semua orang ikut cakap ko…..hahahaha.

          Reply
  • September 6, 2011 at 5:39 pm
    Permalink

    Hadi atau Nik Ajis tetap akan bersuara memberi kesinambongan kepada ketololan Mat Sabu. Cuma mereka ini masih berdiam buat seketika sambil membaca gerak geri atau tindak tanduk seteru nya.

    Yang pasti salah seorang akan keluar dengan maksud hadis atau firman yang seiras dengan peristiwa yang berlaku.

    Paling elok baginya dia akan cakap yang bukit kepong tidak ada tercatit dalam mana mana surah di Alqur’an nur-karim. Maka apa apa yang tidak terdapat didalam Qur’an adalah tidak relevant dengan penghidupan orang islam. Jadi issue ini tidak perlulah diperbesarkan kerana ketiadaan fakta didalam kitab suci.

    Begitu ????

    Reply
  • September 6, 2011 at 6:07 pm
    Permalink

    Setuju dengan Mohar.
    Buat masa ni belum ada pimpinan tertinggi PAS yang mengeluarkan kenyataan berlandaskan Al Quran dan Hadis, kebanyakkannya hanya menggunakan akal fikiran mereka sendiri.
    Mungkin mereka belum berjumpa dengan ayat2 atau hadis2 yang boleh digunakan. Kita tunggu aje lah.

    Reply
  • September 6, 2011 at 8:36 pm
    Permalink

    Kalau boleh kita sentuh sikit pasa kenyataan kapal karam atau Karpal King yang mintak Mat Sabun tarik un balik kennyataan nya .Sebenar nya kita jangan teruja dgn kenyataan si kapal karam ni.Amat suka untuk kita percaya kenyataan itu datang dari hati nya yang ikhlas..Ianya lebih kepada usaha untuk cool down setelah mereka sedar kenyataan bodoh mat sabun itu bakal menimpakan malapetaka besar kepada pembangkang.Manakan tidak si kapal karam ni lah orang nya yang sering memperlekeh kan raja raja melayu /pasukan /polis /ketua hakim negara/sprm dan lain lain pemimpin kerajaan, tiba tiba nak jadi hero pasukkan keselamata kita pulak Boleh ke di percayai? sudah tentulah sukar!!

    Nak dikatakan kenyataan itu mmencerminkan pandangan DAP jauh sekali ,Harus kita ingat sehingga setakat ini belum ada seekaor pun peminpin parti cauvinis ULTRA KIASU itu yang mengeluarkan kenyataan membantah pendapat bodoh mat 121 ini

    Reply
  • September 6, 2011 at 10:22 pm
    Permalink

    den maleh nak amik pot pasal perkara nih.. pegangan den sikit pun tak kurang, komunis ttp pengknianat, den amat meluat dan “getik” bila ada muka melayu disiarkan di Astro sebagai bekas anggota komunis (Malaya Emergency).. dengan bangga mereka bercerita mengenai perjuangan mereka.. cilaka!

    bukan untuk bangga diri, tapi minat den pada sejarah tak pernah luntur, malah den pun pernah dapat terbaik bagi matapelajaran sejarah.. bagi den cuma orang yang buta hati je yang sanggup mainkan perkara2 sebegini.. point sebeginilah yang diperlukan untuk melayu berpecah belah.. mereka dengan sengaja memutarbelitkan fakta untuk megelirukan anak muda demi survival politik jangkamasa panjang..

    siapapun mereka, menyokong atau menyanjungi mereka adalah cilaka! lupakah kamu wahai cilaka dimana nenek moyang serta saudaraku yang dipasung!, ditarik ususnya ketika masih bernyawa!, disembelih!, ditanam hidup-hidup.. arwah atuk n opah aku ada bercerita bahawa hidup dizaman komunis mengganas adalah lebih perit dan menderita dari zaman jepun menjajah.. ramai saudara den dibunuh sebab dek kerana tak mau ikut n support mereka.. kau memang cilaka wahai komunis, bekas komunis, penyokong komunis, lagi cilaka bagi pencacai yang menyokong komunis! aku tak kira dia wali tahap gaban ka, selagi bersetongkol dengan komunis cilaka, mereka mmg cilaka! apa dosa saudara2 aku hingga kau sanggup tanam mereka hidup2 wahai cilaka! cilaka komunis! cilaka mat sabu! dan cilaka juga kepada abu, c4, neutron, bujuk dan seangkatan dengannya kerana cuba mengakat martabat komunis yang terang2 cilaka.. keturunan aku takkan memaafkan kecelakaan komunis wahai pencacai cilaka.. dan aku akan terus menanamkan kebencian terhadap nama komunis kepada keturunan aku supaya mereka tidak lupa pada apa yang telah dilakukan kepada nenek moyang dan sedara2 aku!!!! bangsat kau wahai pencacai !!!

    Reply
  • September 7, 2011 at 1:09 am
    Permalink

    Mat Indera…. seorang berpendidikan agama Islam yang tinggi, seorang hafiz, guru agama dan pejuang kemerdekaan telah tersilap langkah berkawan dengan komunis, yang tidak beragama menurut sejarah dunia, untuk menentang British. Dengan mengarahkan serangan ke atas balai polis Bukit Kepong, Mat Indera dari seorang pejuang kemerdekaan telah menjadi pengkhianat agama, bangsa dan negara.
    Terimakasih Mat Sabu…. kerana telah menguatkan hujah-hujah bahawa jika kita berkawan dengan golongan yang tidak baik, lambat laun kita akan terpengaruh atau terikut dengan perbuatan mereka.
    Ahli-ahli PAS patut mengambil iktibar dari kes Mat Indera dan berhati-hati dengan siapa yang mereka berkawan pada hari ini…
    Tidak dinafikan memang Mat Indera itu adalah pejuang kemerdekaan tetapi setakat Februari 1950 sahaja kerana selepas itu beliau menjadi pengkhianat agama, bangsa dan negara (from a hero to a villain). Semoga PAS tidak mengambil jalan yang sama seperti Mat Indera.

    Reply
  • September 7, 2011 at 2:09 am
    Permalink

    Rujuk Dokumetari RTM 1970an :

    Yusuf Rono mengaku Mat Indera selamatkan nyawanya dari ditembak komunis
    “Saya adalah penyokong kuat UMNO yang pernah berada di mukim Lenga, Johor. Di Johor kalau seseorang itu kuat UMNO ia akan dipanggil UMNO totok.

    Jadi, saya ini adalah salah seorang UMNO totok. Tetapi sejak akhir-akhir ini kepincangan dalam UMNO tlh membuatkan saya merasa amat benci terhadap UMNO.

    Ini kerana UMNO tlh bnyk memesongkan fakta sejarah negara dan juga mengamalkan kuropsi. dlm peristiwa Bukit Kepong ini adanya betul pendapat YB Mat Sabu yang menyatakan Mat Indera adalah hero sebenar Tanah Melayu pada waktu itu.

    Ini kerana dia ingin membebaskan negara ini daripada pemerintahan British. Pada waktu itu bukan ada lagi Polis Di Raja Malaysia, tetapi diwujudkan Polis British E II R. Nahhh!!! Siapa yg betul sedangkan filem Bukit Kepong arahan Dato’ Jins Shamsudin juga telah diputar belitkan oleh UMNO dan PDRM.

    Apalah yg bezanya perjuangan Mat Indera yang ingin membebaskan Tanah Melayu ini daripada British seperti apa yg dibuat oleh Tok Janggut, Dato’ Maharaja Lela, Ontoros Antanom, Yamtuan Antah, Mat Salleh, Rentap, Abd. Rahman Limbong, Sharif Masahar, Dol Said, Dato’ Bahaman, Mat Kilau pada era tahun 1800 ke atas.

    Pada saya, tindakan YB Mat Sabu itu betul. Kalau nak dikirakan filem Bukit Kepong arahan Dato’ Jins Shamsudin telah banyak tidak ditunjukkan kesilapan Polis British pada waktu ini, oleh sebab watak Sarjan Jamal yg sebenarnya beliau adalah anggota terawal kematiannya.

    Tetapi dalam filem itu, watak sarjan ini ditamatkan jadi HERO dalam filem tersebut sudah lari dari fakta. Kedua, kenapa ramai polis tidak bersedia pada waktu itu?

    Sebilangan besar ANGGOTA POLIS TELAH DIJAMU DENGAN ARAK oleh masyarakat cina. Orang kampung tidak berani untuk menegur perbuatan tersebut.

    Maklumlah, polis amat berkuasa, jadi pada masa tu pegangan akidah anggota polis tidak berapa kuat. Jadi polis-polis tersebut telah minum arak sehingga mabuk. Ini tidak pula diterangkan dlm filem tersebut.

    KENAPA?? kalau tidak percaya, orang-orang UMNO Lenga boleh tanya di kedai-kedai kampung lama di Bukit Kepong. Untuk makluman semua, pihak RTM ada menayangkan satu slot dokumenteri mengenai sejarah Bukit Kepong melalui program WARISAN pada tahun 1970an.

    Dalam program itu ada diterangkan En. Yusof Rono di saat akhir selepas kominis balik. Apabila En. Yusof Rono telah diarahkan di kepala oleh salah seorang kominis, Mat Indera telah menghalang komunis itu daripada menembak En. Yusof Rono, sambil berkata “sudahlah, yg dah lepas, biarkan” ini bermakna Mat Indera masih ada perasaan simpati pd Polis British itu. Kalau boleh, pihak RTM tayang balik Dokumenteri tersebut yg dikeluarkan pada tahun 1970an.

    Siapa HERO sebenar? Kalau bukan Mat Indera. Dengan ini, kita cuba perbetulkan Sejarah Negara semula yang telah lama dipesongkan.

    Al-fatihah buat “HERO SEBENAR MALAYA” iaitu, MAT INDERA. Amin

    SIASAHKINI

    Reply
    • September 7, 2011 at 7:38 am
      Permalink

      rujuk pula pada kenyataan karpal singh, tuan anjing Mat Sabu. Dia kata Mat Sabu sudah silap. sebenarnya Mat Sabu telah diberi RASUAH OLEH PAB utk merosakkan pemikiran melayu. itu sebab dia buat oerkara pelik. tapi yg ini, terlampau pelik hinggakan karpal sendiri pun tak boleh terima.
      tolong bacakan al-fatihah buat karpal singh.

      Reply
    • September 7, 2011 at 9:22 am
      Permalink

      aku pelik betul dengan md sabu yg tak cukup dokumen sejarah tapi nak tegaskan nama indera dalam pengukir nama johor……..spt yg aku ckp sebelum ni…ramai yg bodoh sejarah….buku sejarah yg terbaik ialah ALQURAN..slain buku ALQURAN kita boleh persoalkan dan sambungkan piece of history……

      tapi bukit kepong masih ada saksi hidup….dia bukan blank history yg hanya bergantug pada dokumen dan cebisan sejarah sahaja….jadi debat adalah perkara terbaik spt yg diuar2kan PAS…tapi kalau tiap2 tahun merdeka nak debat letih la…jadikan dokumen sejarah malaysia dokumen berdaulat cam declaration of independence US…sapa persoal terus gugur kerakyatan lepas nie…

      balik soal ALQURAN…sib baik ALLAH turunkan ALQURAN …kalau x kita akan puja dan puji semua terlibat perang khandak….sbb dia tak cerita pasal tentera islam yg ingkat arahan MUHAMMAD SAW jgn kejar harta perang…tunggu arahan…kalau takder QURAN cerita camtu mesti PAS akan angkat penderhaka arahan MUHAMMAD SAW hingga mengakibatkan BAGINDA cedera dan patah gigi sebagai pejuang dan perwira macam mat indera…..

      so abu..kalau nak spin…spin laa…cuma jgn la bontot je pemimpin PAS apa depa kata semua betul…kan ALLAH dah bg kita semua ALQURAN sebagai panduan…

      Reply
    • September 7, 2011 at 10:06 am
      Permalink

      ko ni sedap² jer kata diaorang minum arak, ko ada ke time tu? Yang berikan info dekat kamu pun sapa? Eh brader, mana ada minum arak..aku anak jati kampung tui keturunan aku dari kampung tui dekat sangat dengan bkt kepong..

      Kamu memandai jer reka..sudah lah abu kamu tak boleh pakai

      Reply
    • September 7, 2011 at 11:30 am
      Permalink

      “Siapa HERO sebenar? Kalau bukan Mat Indera.”

      bunuh orang islam dan KELUARGA mereka di kira hero?
      berjuang menentang polis PERSEKUTUAN TANAH MELAYU di kira hero?
      bersekongkol dengan komunis dikira hero?

      Reply
      • September 7, 2011 at 2:04 pm
        Permalink

        Apa nak disebut pada polis yg. tangkap Mat Indera, Maharajalele dan Tok Janggut pulak… mereka ni bukan Islam atau kurang Islam dari polis PERSEKUTUAN TANAH MELAYU.?

        Reply
        • September 7, 2011 at 3:18 pm
          Permalink

          fuh, cayalah bujuk, cubaan untuk menyamakan mat indera dengan Maharajalela dan Tok Janggut. Heh. Cuba lagi bujuk, beza sangat mat indera dengan Maharajalela dengan Tok Janggut. Maharajalela dan Tok Janggut tak balun bangsa sendiri.

          Reply
          • September 7, 2011 at 8:36 pm
            Permalink

            bujuk tu bodoh…..tak tau nak bezakan pun..bangang tahap hardcore..

        • September 8, 2011 at 3:06 pm
          Permalink

          babi kau bujuk, mat indera tak setaraf Maharajalela.. dia tak hantar platun untuk bunuh umat Islam yang mempertahan kan tahah air dia.. cilaka kau bujuk!

          Reply
          • September 9, 2011 at 8:12 am
            Permalink

            Tapi polis yg. tangkap dan bunuh Maharajalela, tok janggut dan lain2 tu korang nak sebut apa???

    • September 7, 2011 at 11:53 am
      Permalink

      Mat Indera? Tak pernah dengar pun. Dia tak berjaya merdekakan Malaya atau Tanah Melayu, kira fail la tu. Fail tak layak bergelar hero.
      Walaupun bukan bersama komunis tapi berjuang bersama komunis apa jadahnya. Sama macam mintak tolong zionis nak tumbangkan rejim gadafi, mubarak dll.
      Bullshit la bro. Komunis tak letak senjata pun tahun 1957 lepas merdeka.

      Nak debate pasal sejarah siapa hero pun tak banyak faedahnya. Macam nak glorify suicide bomber kat palestine. Benda dah lepas, bukan boleh tukar pun. Nak tunjuk PAS, DAP terlibat sama memerdekakan negara? So what.. Baik pergi interview dengan balu2 yang kehilangan suami masa tengah makan sekeluarga di kampung dan home guard2 Melayu yang kutip kepala2 Cina yg kena sembelih disebabkan gerakan komunis dulu, ada juga pengajarannya..

      Reply
      • September 7, 2011 at 1:40 pm
        Permalink

        Tengok peristiwa Iraq selepas Sadam jatuh. M’sia pun ambil port juga benarkan serangan keatas Iraq.
        Apakah rejim yg. memerintah Iraq sekarang pejuang atau mereka yg. pertahankan Iraq dari diceroboh kuasa luar pejuang. Benar Sadam zalim pada rakyatnya tapi bukan semua penentang US adalah askar Sadam, ada rakyat biasa dan pertubuhan kecil yg. tak mau dijajah.
        Ini situasi Tanah Melayu masa tu walaupun tak 100%. Sebab tu kita 70% ikut british termasuk undang2, hingga satu masa tulisan jawi dihapuskan dan ada PSSMI untuk hapuskan bahasa melayu.
        Aku tak sokong komunis apatah lagi ideologi mereka, begitu juga Mat Indera. tapi orang melayu tak ramai yg. berani tentang british. Sama situasi di Iraq bila US serang, rakyat tak sokong Sadam tapi mereka masih bertanggungjawab pertahankan negara dari penjajah.
        Malah jika berlaku perkara yg. sama di M’sia aku akan tetap pertahankan negara dengan darah dan nyawa dari kuasa luar walaupun aku tak suka UMNO.

        Reply
        • September 7, 2011 at 3:10 pm
          Permalink

          bujuk,

          tolong kasi bukti Malaysia benarkan serangan atas saddam. Tolong.

          Reply
          • September 7, 2011 at 8:37 pm
            Permalink

            lagi kenyataan bodoh bujuk…….memang kompom bangang la dia ni

          • September 9, 2011 at 8:15 am
            Permalink

            Dalam utusan ada tulis masa tu…. aku ingat lagi Presiden US, Bush telefon pemimpin dunia minta sokongan untuk serang Iraq, korang ingat US serang Iraq sendiri ke? dia guna nama PBB dan satu dari negara PBB tu M’sia. Pi tanya TunM, hidup lagi orang tua tu….

    • September 8, 2011 at 12:19 am
      Permalink

      Ini adalah kelebihan Melayu. Masih ada perasaan yang mana bangsa lain tiada kerana Melayu tidak makan babi. Melayu makan daging sembelih. Samalah juga dengan Black Hawk Down filem Hollywood yang mungkin anda terpesona tengok. Siapakah hereo sebenar dalam filem itu? Komunis tiada kepercayaan agama. Apakah mungkin seorang yang tiada pegangan agama di sedekahkan Al-Fatihah?

      Reply
  • September 7, 2011 at 8:11 am
    Permalink

    NAJIB KATA TOLAK KOMUNIS, TAPI AMBIK MENANTU KOMUNIS..WKAKAKAKAKAKKAKA
    p/s bukan salah najib..salah anak dia

    Reply
      • September 7, 2011 at 8:38 pm
        Permalink

        lagi seko bodoh melampau….toya toya…anak sape lah nih

        Reply
        • September 7, 2011 at 10:54 pm
          Permalink

          carlos kursus ngan anwar la tu.. Fitnah perkara biasa..

          Reply
  • September 7, 2011 at 8:46 am
    Permalink

    DAP tuan, PAS hamba….DAP babi, PAS anjingnya…DAP kapir harbi, PAS ikut jer…semata-mata kebulur undi kapir, tapi belum tentu cina-cina babi akan beri undi kat PAS. Takde lagi parti politik sebodoh PAS yang pernah wujud dalam dunia ni…

    Reply
    • September 7, 2011 at 11:10 am
      Permalink

      Ingin tau apakah hasil survey dlm media B. China dgn soalan2 berikut: “下屆大選時,你會投回教黨嗎?"(ada kah anda menyokong PAS pada pru akan dtg?). Soalan ke2: “你信認回教黨嗎?(adakah anda percaya dgn parti PAS?).

      Reply
  • September 7, 2011 at 10:57 am
    Permalink

    “Bekas PM Singapore LKY telah berkata bahawa negaranya sedia berperang jika isu tanah di Tanjong Pagar tidak diberikan balik oleh Malaysia pada masa yang telah ditetapkan dan jika isu mengenai air ditimbulkan.
    Sangat berani dan yakin LKY ni hingga sanggup berkata begitu!

    Atas dasar apa LKY berani dan yakin? Sila lihat fakta berikut:

    Changi Air Base (West)

    112 Sqn 4 KC-135R (Aerial refuelling)

    121 Sqn 4 Fokker 50 (Transport), 5 Fokker 50 ME2 (Maritime patrol)

    Changi Air Base (East)

    145 Sqn 20 F-16D Blk 52+ (Strike)

    Paya Lebar Air Base

    122 Sqn 6 C-130H (Transport), 4 KC-130B (Transport/Aerial refuelling)

    141 Sqn 6 F-5S (Interceptor), 1 F-5T (Training/Interceptor) – Disbanded since Nov 2005 with aircraft being reassigned to 144 and 149 Sqn.

    144 Sqn 15 F-5S (Interceptor), 7 F-5T (Training/Interceptor)

    149 Sqn 15 F-5S (Interceptor), 1 F-5T (Training/Interceptor); currently transitioning to the F-15SG (Strike), received 5 F-15SG to date.[23]

    Sembawang Air Base

    120 Sqn 20 AH-64D Longbow Apache (Attack)

    123 Sqn 6 S-70B Seahawks (ASW)

    124 Sqn 4 EC120 Colibri (Training)

    125 Sqn 22 AS332M Super Puma (Transport/SAR)

    126 Sqn 12 AS332M1 Cougar (Transport/SAR)

    127 Sqn 10 CH-47SD (Heavylift)

    Tengah Air Base

    111 Sqn 4 E-2C Hawkeye (AEW & C); currently transitioning to G550 CAEWs

    140 Sqn 7 F-16C (Interceptor), 5 F-16D Blk 52 (Strike)

    142 Sqn 18 T/A-4SU Super Skyhawks (Fighter-bomber) – disbanded in 2004.

    143 Sqn 2 F-16C (Interceptor), 10 F-16D Blk 52 (Strike)

    RSAF Black Knights – RSAF’s aerobatic team.

    Chong Pang Camp SADA (Singapore Air Defense Artillery)

    3rd DA RBS 70 SAM, IGLA SAM, Giraffe Radar

    6th DA RBS 70 SAM, IGLA SAM, Giraffe Radar

    9th DA RBS 70 SAM, IGLA SAM, Giraffe Radar

    18th DA Mistral SAM

    160 Sqn Oerlikon 35 mm AA Guns (Airfield defence)

    Lim Chu Kang Camp II SADA (Singapore Air Defense Artillery)

    163 Sqn I-HAWK SAM (Medium altitude air defence)

    165 Sqn Rapier Blindfire SAM (Low altitude air defence)

    Other assets of SADA (Singapore Air Defense Artillery)

    201 Sqn FPS 117 Radar (Fighter control, SAM control, Surveillance, ASP)

    203 Sqn LORADS Radar (RASP, SAR, “listening watch” for distress signals)

    Murai Camp

    116 Sqn Hermes 450 (Reconnaissance)

    128 Sqn 40 IAI Searcher (Reconnaissance)

    Sedangkan Malaysia hanya ada :

    1st Division

    2 Squadron – Fokker F-28 Fellowship, Falcon 900, Global Express, Boeing BBJ (737-700), Subang AFB

    3 Squadron – S-61A4A Nuri, Butterworth AFB

    6 Squadron – BAE Hawk 108/Hawk 208, Kuantan AFB

    10 Squadron – S-61A4A Nuri, Kuala Lumpur AFB

    11 Squadron – Su-30MKM Flanker, Gong Kedak AFB

    12 Squadron – Northrop F-5E/F, RF-5E, Butterworth AFB

    15 Squadron – BAE Hawk 108/208, Aermacchi MB-339AM, Butterworth AFB

    16 Squadron – Beech 200T, Subang AFB

    18 Squadron – Boeing F/A-18D Hornet, Butterworth AFB

    19 Squadron – MiG 29N/UB, Kuantan AFB

    20 Squadron – Lockheed C-130H Hercules, C-130T Subang AFB

    21 Squadron – CN-235-200M, Subang AFB

    2nd Division

    5 Squadron – S-61A4A, Nuri Labuan AFB

    7 Squadron – S-61A4A, Nuri Kuching AFB

    14 Squadron – Lockheed C-130H Hercules, Labuan AFB

    Training Division

    1 FTC PC-7/PC-7 Mk II, Alor Setar AFB

    2 FTC Alouette III Alor, Setar AFB

    3 FTC MB-339AM/CM, Kuantan AFB

    Ini cuma perbandingan Tentera Udara saja belum yang lain-lain.

    Mampukah Malaysia mempertahankan diri??

    Reply
    • September 7, 2011 at 10:50 pm
      Permalink

      Bro, lu bandingkan air supremacy antara Singapork ngan Malaysia, tu air supremacy! But try comparing the land mass , the jungles and the access towards the Malaysian soils, lu ada ambik kira ke? Cuba lah tembak satu round meriam katak kat singapork dari pantai lido Jb? tak kan tak mati orang kat sebelah sana kut? Itu satu round ngan meriam katak, What about missiles, exorcets, meletupkan, jejambat, meracunkan bekalan air dari JB untuk penyaluran ke Singapork. Cara lu cakap bro, belum lawan dah surrender, memalukan lah,! Cuba ambil kira keangotaan angkatan tentera darat, navy, air force, askar Melayu, di Malaysia berbanding ngan singapork? Apa anda anggap angkatan tenterra kita akan berpeluk tubuh saja kah wei? Ada kah singapork sudah bersedia untuk urban dan jungle warfare? Apa ? awak ingat kita hantar askar kita untuk menyertai pasukan NATO untuk bunuh diri ke? Ini ada lah untuk menimba ilmu bagi pasukan tentera kita with real war scenarios, bahlol! Jangan lah perkecilkan pasukan tentera kita. Ada kah anda pernah menjadi anggota tentera atau pun pasukan simpanan, itu pun jadi lah. Jangan jadi “arm chair critics” jikalau tak paham kesiapsiagaan angkatan tentera malaysia! Sungguh kesal sekali lah mempunyai rakyat Malaysia saperti lu lah, membangga ngan negara orang! Tak langsung mempercayai keupayaaan negara sendiri. Saya bolih cakap sebab saya pernah berkhidmat untuk negara saya! Lu ??????

      Reply
      • September 9, 2011 at 8:20 am
        Permalink

        Kenytaannya memang m’sia takut, jet pejuang singapura dari dulu hingga. kini bebas bergerak di ruang udara m’sia. Nak PRU, menteri bagi amaran pada sing. habis pru keadaan sama cam biasa….

        Reply
    • September 8, 2011 at 12:29 am
      Permalink

      Dari segi teknologi mungkin kita kalah. Tetapi apa gunanya teknologi dan pesawat banyak-banyak jika anggotanya tidak cukup kuat untuk bertindak. Singapura itu hanya sebesar bandar Melaka. Mampukah rakyatnya menanggung penderitaan kesan perang? Apa yang mungkin boleh memenangkan mereka ialah jika Amerika campur tangan dalam konflik ini.

      Reply
  • September 7, 2011 at 11:31 am
    Permalink

    Barulah kita tahu bahawa ramai pejuang melayu yang menentang penjajah British mati di tali gantung seperti Mat Indera dari Johor, Tok Janggut dari Kelantan, Rosli Dobi dari Serawak, Dato’ Maharajalela dari Perak, Mat Salleh dari Sabah dan begitu juga yang menentang dari hutan seperti Mat Kilau, Tok Gajah dan Datuk Bahaman dari Pahang dan Tok Naning dari Negeri Sembilan…mereka2 inilah sebenarnya PEJUANG hingga sanggup ke TALI GANTUNG bukan macam pemimpin UMNO yang kononnya PEJUANG tetapi menjadi talibarut British dan mati atas KATIL…sejarah pejuang melayu perlu diperbetulkan semula….

    Reply
    • September 7, 2011 at 1:49 pm
      Permalink

      Pada UMNO talibarut british adalah pejuang… mereka marah talibarut ini mati diserang tapi suka bila pejuang sebenar seperti Mat Indera, Tok Janggut dan Dat’o Maharajalela dibunuh penjajah, buktinya mereka tangkap dan guna kuasa sultan untuk nampakkan tindakan mereka benar. Apa nak buat kita diajar taat pada pemerintah seperti Hang Tuah. Tak tau mana silap kita….. apakah nyawa saudara-mara kita yg. jadi talibarut lebih berharga dari pejuang2 tanahair seperti Mat Indera, Tok Janggut dan Dat’o Maharajalela.

      Reply
      • September 7, 2011 at 3:13 pm
        Permalink

        komunis lawan british maknanya komunis pejuang, macam tu jepun lawan british pun jepun pejuang? begitu? mat indera serang polis melayu dikira pejuang, jepun bunuh orang2 tanah melayu kira lagi bagus dari pejuang la ye tak? bagus minda puak2 lalat ijau ni.

        Reply
        • September 9, 2011 at 8:22 am
          Permalink

          bila pulak penjajah jepun jadi pejuang… ko demam air sejuk ke?

          Reply
      • September 7, 2011 at 11:06 pm
        Permalink

        benci sungguh bujuk dgn umno! Bujuk siapa lg
        yg boleh jadi pemerintah? Boleh bg tau aku tak?

        Reply
        • September 9, 2011 at 8:23 am
          Permalink

          zaman Firaun dulu itulah soalan dia pada rakyat dia…. apa kesudahan hidup firaun?

          Reply
      • September 8, 2011 at 3:03 pm
        Permalink

        babi kau bujuk, pencacai komunis cilaka lu!! jangan dok spin la.. cilaka kau.. tok sedara aku yang ditanam hidup2 puak cilaka komunis tu camna hang nak jawab.. memang babi la korang wahai pencacai.. taik kau kata Mat Indera pejuang.. kau tau sejarah ke babi… dia tak layak diletak setaraf Dato’ Maharajalela la babi oii..

        Reply
        • September 9, 2011 at 8:26 am
          Permalink

          Aku tak sokong/ angkat komunis…. aku hanya pertahankan Mat Indera sebagai pejuang.
          Mat Indera pernah bunuh orang kampong ke, pernah tanam atok ko hidup2 ke, pernah pancong orang awam ke?

          Reply
  • September 7, 2011 at 1:09 pm
    Permalink

    Parti Islam SeMalaysia itu PAS dan bukannya PIS . Asalnya nama parti tu dieja dalam ejaan jawi.
    Parti (Pa Alif Ra Ta Ya). Islam (Alif Sin LamAlif Mim). Semalaysia (Sin Mim Lam Sin Ya Alif) dan singkatannya Pa Alif Sin. Ianya diejakan oleh orang Islam dengan mengunnakan ejaan jawi. Harap maklum. Jangan salah anggap.

    Reply
    • September 8, 2011 at 12:36 am
      Permalink

      Kalau macam tu tak bolehlah panggil PAS. Kena panggil Pa Aliff Sin juga. Istilah Jawi. Kalau pakai PAS itu dah ejaan roman. British tu. Pandai British bagi nama kepada PAS.

      Reply
      • September 9, 2011 at 8:29 am
        Permalink

        UMNO pulak macamana asal usul nama ni?
        hahahahaaa……………………. dah habis perkataan dalam bahasa melayu ke, tu pun tak ngaku lagi jadi alat penjajah.

        Reply
  • September 7, 2011 at 1:16 pm
    Permalink

    UMNO parti baik…… cuma rasuah jea……

    Reply
    • September 7, 2011 at 11:08 pm
      Permalink

      c4 dulu baik.. Tp kini jadi @#*”‘#=

      Reply
  • September 7, 2011 at 1:17 pm
    Permalink

    “Jamilah enggan bertemu dengan Mat Sabu kerana perasaannya terganggu dengan pandangan Mat Sabu yang menyanjung tinggi pengganas komunis” …….. AYAT BAIK PUNYA ……….

    Reply
    • September 7, 2011 at 1:51 pm
      Permalink

      Kenyataannya Mat Sabu angkat Mat Indera dan bukan komunis…
      Utusan berjaya merosakkan pemikiran rakyat.

      Reply
      • September 7, 2011 at 3:12 pm
        Permalink

        tapi secara perlahan2, nama Mat Indera cuba di snyapkan
        dan yg di tinggalkan cuma Komunis……

        baik pnyer spin oleh utusex dulu kini dan selama nye

        Reply
        • September 7, 2011 at 3:14 pm
          Permalink

          perlahan2, kes murtad dumc cuba disenyapkan oleh hamPAS, begitu juga kes liwat yang sampai sekarang tak ada alibi cuba dialihkan perhatian dengan lawak bodoh mat sabu. jangan ingat rakyat lupa ye.

          Reply
          • September 7, 2011 at 3:45 pm
            Permalink

            ye aku pun hrap ko tak lupe psal mmberi kerakyatan pada warga asing tuk mngundi…dan bnyak lagi isu2 lain yg aku hrap ko jngan lupa yg mane isu2 itu mmberi kesan secara lansung kepada RAKYAT Malaysia ni.

            kes DUMC, baik ko tnye JAIS, nape lembab sngat mereka siap kan laporan…mcam siput tau sngaje lembab sbb nak kasi pluang pade utusex spin crite ni ?

            kes liwat, ko bleh mntak kat utusex ari2 spin je crite ni, sbb kes ni msih lagi di mahkamah…..

            crite Mat Sabu ni yg mula2 kuar kan ialah si utusex, so sape yg bikin kecoh ? jngan jadi bute dan bebal dlam mnuduh orang lain yg nak spin…..kat mykmu ni pun ari2 crite ni ade…..

          • September 7, 2011 at 3:51 pm
            Permalink

            abu,

            aku harap ko ada bukti kerakyatan warga asing untuk mengundi untuk ko tunjuk kat kami? Ke ko nak cerita pasal ic xxxxxx-71-xxxx lagi? Heh.

            baekk punya ko balun JAIS ye tak? biasa la. dah gelabah beruk, ko nak balun JAIS pun ko rasa sapa exco agama kat Selangor? Heh, sapa pulak yang balun exco tu walaupun sekapal? korang memang munafik.

            ko ada ikut perkembangan kes liwat tu tak samdol? ko paham tak pasal alibi? tu la, kalau dok baring atas jalanraya je bila ko nak maju?

          • September 7, 2011 at 3:53 pm
            Permalink

            ohh lagi satu abu, beriya2 ko name-calling “utusex”, “utusex”, aku tau la ko banyak baca iklan “ubat kuat” dalam haramkahdaily. Heh

          • September 7, 2011 at 4:36 pm
            Permalink

            haha….ko mntak bukti dari aku ?
            melambak2 bukti dah diserah pda KDN tu mreka buat aper ?
            simpan ? sbb dalang utama nye JPN di bwah KDN kan

            benggong, ni soal yg ko sndiri mntak, ko kate isu ni cuba di snyapkan, tapi tnya lah JAIS mreka yg buat laporan nyer… munafik abah lu ? lain persoalan lain plak jwabpan ko

            baghal….cita liwat pndakwaan pling karton, dalam Malaysia.
            mngkin ko ikut prkmbangan nye, tapi source dari utusex mmg lah ko angguk jer

          • September 7, 2011 at 4:38 pm
            Permalink

            utusan tu mmg tak layak jika hnya di pnggil utusex
            sbb bnyak lagi gelaran2 hina elok tuk mereka
            -perosak minda rakyat
            -pencetus rase kurang selesa antara kaum dan agama
            -penipu maha hebat
            -pemutar crita pling hebat dulu kini dan selama nye

          • September 7, 2011 at 4:45 pm
            Permalink

            abu,

            sah ko ni bangang. perbicaraan kes liwat tu bukan utusan saja yang cover. apasal la ko ni malas nak membaca. aduhhh. macam2 press ada cover perbicaraan tu. apa jadah ko nak depend dengan utusan? jangan jadi malas samdol. banyakkan membaca.

            melambak2 bukti serah kat kdn? haha. bagi aku link, aku nak tengok. setakat cerita “melambak2 bukti” je, anugayrah idola ko pernah cakap dia ada “6 kotak bukti penyelewengan” yang dah bertahun2 dok tunggu tapi hampeh. Ko nak ikut taktik basi tu jugak ke?

            aku tengok ko ni terlampau fobia dengan utusan. haha. lawak beb. teruskan reply. lagi menyerlah mentaliti ko. aku tunggu.

          • September 8, 2011 at 2:59 pm
            Permalink

            babi kau abu.. pencacai komunis cilaka !!

          • September 9, 2011 at 8:33 am
            Permalink

            Utusan yg. spin isu… korang nak salahkan PR jugak. Tanyalah Utusan siapa suruh spin isu Mat Indera dan nak tutup isu mana sebenarnya?

      • September 7, 2011 at 11:11 pm
        Permalink

        cian bujuk dulu pertahankan aljuburi tp tak berjaya…
        Kini mat babun pulak..
        Tak pe bujuk ko cube lagi..
        Harap2 timbalan presiden pas tu dpt jadi
        timbalan perdana menteri…

        Reply
  • September 7, 2011 at 5:56 pm
    Permalink

    “Dalam usaha ini, penulis dapati PAS dan Parti Komunis Malaya (PKM) yang menjadi sanjungan Mat Sabu rupa-rupanya berkongsi persamaan yang sangat nyata – dua-dua pun alat kepada penjajah British.
    Yang berbeza, PKM jadi alat British dalam kempen gerila menentang Jepun, PAS menjadi alat British dalam memecah belahkan sokongan orang melayu terhadap perjuangan kemerdekaan oleh UMNO.
    Tapi kedua PKM dan PAS tetap berkongsi latar belakang yang sama – penubuhan mereka atas sebab untuk menjadi alat penjajah British”…………..saya setuju dengan idea penulis..apa agaknya pandangan orang2 hamPAS

    Reply
  • September 7, 2011 at 8:35 pm
    Permalink

    Kepada penyanjung Mat Sabun dan penyokong “anti british “, gua ucapkan syabas terhadap hujahan yang mengenai batang hidung sendiri. Ada kah saudara mara anda sekelian yang masih hidup bolih menceritakan pengalaman mereka sewaktu zaman “emergency” ? Ada yang makan ubi kayu, di ugut kalau tak menyokong, di rogol, di bunuh tak kira lah agama apa pun atau pun bangsa apa pun, sewaktu komunis ni bermaharajalela, ni lah cerita yang kedengaran dan di sampaikan olih semua orang orang tua kepada semua orang. Ini yang di perlakukan terhadap masyarakat umum sewaktu itu! Tak pernah pun kedengaran puak komunis ni berlaku adil dan membela rakyat jelata, this is is a fact! Kepada nama nama yang di sebut sebut sebagai “hero” apa sai la ni baru kata hero, dik kerana mereka , sengsara telah kenakan terhadap bangsa sendiri sewaktu itu , baru la ni mau kata hero ka? Fuck them all.! Kepada orang MELAYU yang menyanjungi puak komunis ni, ada lah bukan melayu yang tulin , mereka ni ada lah golongan yang menolak manusia yang ada berpendirian agama, kerana komunis tidak ada agama, tidak mempercayai agama, itu asas KOMUNIS! Tak percaya? tengok sahaja di mana mana negara KOMUNIS, mereka tidak bolih menganuti mana mana agama dan tidak ada tempat penganut agama untuk bersembahyang! Olih itu Mat Sabun ni yang konon nya dari Parti Pas agama apa yang beliau mahu tegakkan, agama komunis? Ya itu ATHEIST! ( Yang tidak mempercayai apa apa agama!). Itu satu bab, kata lah Komunis bejaya memenangi peperangan mereka sewaktu itu hingga kini, ada kah kita akan menjadi negara saperti soviet union atau pun komunis cina era Mao Tse Tong? Tidak ada sekolah agama, tahfiz, surau , masjid, tidak akan ada sambutan Ramaddan, atau pun Syawal! Yang ada hanya sambutan hari jadi BAPAK KOMUNIS, bahlol! Yang lebih menyedihkan ia lah tidak ada dasar ekonomi untuk kaum BUMIPUTRAS, atau pun “BUMIPUTERA”! Kepada penyanjung dan pengampu KOMUNIS, sila lah mohon kepada Wisma Putera permit dan Visa untuk menjadi penduduk tetap di negara China atau pun Russia, atau pun Cuba, sila lah jadi warga negara komunis, rasa lah sendiri untuk menikmati kebebebasan bersuara saperti sekarang. Jangan pergi jauh lah bro, di seberang tambak pun sudah lah, pembangkang hampir tiada, tak bersyukur ke? Korang ni bolih di iktirafkan melayu tak sedar diri!

    Reply
    • September 7, 2011 at 8:41 pm
      Permalink

      dengor semua balaci2 PR….amanat man on da street nih…..kalo tak caye tanye la kt bapak mike semua betol ke tidak…ada paham?

      Reply
    • September 9, 2011 at 8:44 am
      Permalink

      Mat Sabu dan PAS tak pernah menyokong/ angkat KOMUNIS jangan percaya Utusan fitnah… kami hanya angkat Mat Indera sebagai pejuang. Semuua orang maklum kekejaman/ kezaliman komunis yg. iaitu askar upahan british ketika jepun menjajah malaya. Jangan salah tafsir…………………………………………………

      Reply
  • September 7, 2011 at 11:14 pm
    Permalink

    c4,abu,bujuk,carlos pun komunis gak…
    Kah..kah..kah..

    Reply
    • September 9, 2011 at 8:39 am
      Permalink

      hati2 jebat…. sebab ada ayat Quran sebut, janganlah kamu menggelar sebahagian lelaki yg. lain dengan gelaran yg. buruk kerana ia akan berbalik kepada yg. menggelar sekiranya orang tersebut tidak sedemikian… lebihkurang maksudnya.

      Reply
  • September 8, 2011 at 11:16 pm
    Permalink

    aku ni orang brunei…tak nak campur urusan kat malaysia ni…tapi aku pernah jugak tengok ceta bukit kepong….sampai sekarang pun aku masih rasa pilu tiap kali tengok ceta tu…dan aku jugak ingat masa aku masih sekolah dulu MAt Sabu ni pernah ditangkap khalwat…memang aku ingat pasal dia ni cakap gembor2 aku sangka alim…kemudian baru ni dia kata kena langgar polis kemudian ada pulak video dia jatuh sendiri….memang aku ingat…aku ingat sangat sebab muka MAt Sabu ni sama dengan bapak mertua saudara aku kat Brunei ni…nama dia LAtip Angin….dia kalau cakap memang gembar-gembor tapi otak tak ler bijak sangat…cakap memang berapi tapi tak boleh pecaya punya…cakap lepas je…tp dia memang gile betina….

    Reply
  • September 9, 2011 at 11:03 am
    Permalink

    Jika Mat Indera yg. serang balai polis British dikatakan KOmunis kerana komunis bersamanya menyerang British…
    Apa agaknya sejarah akan tulis pada Sasterawan Negara A.Samad Said yg. menentang PPSMI dan menyokong BERSIH? Apakah Dato A.Samad Said(A.SS) akan dikatakan ahli DAP lagi 20 tahun akan datang? Apakah pejuang bahasa yg. tiada parti ini akan difitnah menjadi ahli DAP, kerana DAP ada bersama A.SS semasa perhimpunan BERSIH?
    Malang sungguh orang melayu sejarawan menulis sejarah ikut penguasa….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *