Komunis, Bersih & Mat Sabu: Satu Puzzle Yang Lengkap

Masih ingat bukan tangkapan pihak polis ke atas Ahli Parlimen Sg Siput Dr. Michael Jeyakumar Devaraj dari Pakatan Rakyat  dan 5 yang lain atas dakwaan terlibat dengan unsur-unsur subversif kerana cuba menghidupkan kembali fahaman komunis?

Sebelum itu dua warga asing yang diketahui terlibat dengan golongan aliran kiri Romeo Castillo dan Min Young Song, masing-masing dari Filipina dan Korea Selatan turut ditahan kerana terlibat dalam kempen PSM mempromosikan Bersih 2.0.  Romeo Castillo adalah aktivis komunis di negara asalnya Filipina.

Ketika ditahan Dr. Jeyakumar dan anggota partinya (PSM) sedang mempromosikan perhimpunan haram Bersih 2 di Pulau Pinang.  Selain t-shirt kuning Bersih, turut dijumpai ialah t-shirt yang mengagungkan perjuangan komunis.



Bercakap tentang Bersih, siapa pula yang menjadi Timbalan Pengerusi Bersih?  Mat Sabu.

Mula-mula dulu banyak jugak pihak yang ragu-ragu dengan tindakan polis menahan Dr. Jeyakumar dan gerembolannya dibawah Akta Darurat, maklum ketika itu tidak nampak apa yang berkaitan antara Dr. Jeyakumar dengan Bersih dan komunis.

Kini dengan Mat Sabu begitu kuat memberikan sokongan terhadap perjuangan komunis sehingga mahu mengubah sejarah negara ini dengan meletakkan mereka sebagai pejuang kemerdekaan, semua yang dulu kabur dan ragu, kini sudah tidak lagi.

Puzzle yang dulu berselerak, kini bercantum dengan sempurna sekali.  Orang putih kata make sense.

Tidak keterlaluan kalau penulis katakan bahawa perhimpunan Bersih yang dikelabukan dengan alasan untuk membaiki sistem pilihanraya sebenarnya adalah permulaan kepada gerakan untuk menghidupkan semula fahaman komunis yang kita percaya didalangi DAP.

Logik penulis, ketika komunis meletakkan senjata (bukan menyerah kalah) pada 1989, tak sepucuk pun senjata mereka yang diserahkan kepada pihak berkuasa.  Yang dirampas itu banyak, termasuk ketika pertempuran, tapi yang diserah semula kepada pihak berkuasa sewaktu proses meletakkan senjata, tidak ada, walaupun sepucuk pistol.

Atas alasan itulah kenapa kerajaan masih tidak menghapuskan 2 Ordinan Darurat (1948 & 1969) yang semuanya berkaitan dengan komunis kerana percaya komunisme masih lagi menjadi ancaman kepada negara ini.

Sekarang fahamlah kita semua kenapa PKM tidak menyerahkan senjata kepada pihak berkuasa pasca perjanjian damai ditandatangani pada 1989.  Rupanya komunis tahu dan mahu fahaman mereka dihidupkan semula di negara ini melalui parti-parti politik yang mirip-mirip dengan perjuangan mereka seperti PSM, PSRM dan DAP.

Walaupun ketinggalan zaman dibanding dengan senjata moden milik pasukan keselamatan sekarang, ia masih lagi senjata api yang mampu menyebabkan maut dan kecederaan yang bukan sedikit.

Dimana senjata semua itu disimpan dan disurukkan?  Mungkinkah dibelakang rumah Mat Sabu yang kini dilihat sebagai pemimpin komunis melayu alaf baru, pasca Rashid Maideen, Abdullah CD dan Shamsiah Fakeh?

Apa sekalipun pihak keselamatan perlu menyiasat dan memeriksa semula maklumat-maklumat risikan dahulu yang tersimpan sebaik perletakkan senjata PKM pada 1989.  Perlu dikenapasti lokasi senjatan-senjata tersebut disimpan.

Generasi muda hari ini yang dibesarkan dan dimewahkan dengan segala pembangunan dan kemodenan, mungkin tidak tahu dan tidak peduli pun dengan anasir komunis yang pernah menjadi musuh nombor satu negara sebelum diambil alih oleh penyalahgunaan dadah.  Generasi inilah yang kini membentuk 30% dari keseluruhan warganegara kita.

Tidak hairan juga kenapa DAP dan Pakatan menyasar kepada orang muda.  Untuk menghidupkan perjuangan komunis, patut dimulakan dengan pihak yang tidak faham langsung apa yang dikatakan komunis dan kesannya kepada masyarakat negara ini satu ketika dulu.

Begitujuga dengan kesatuan sekerja.  Jika perjuangan komunis dulu turut menyasar kesatuan-kesatuan sekerja di Malaya atau Tanah Persekutuan Melayu sebelumnya, apa yang berbeza dengan Pakatan Rakyat hari ini?  Hari ini bila bercakap tentang kesatuan sekerja, tidak sah kalau tidak menyebut sekali pemimpin Pakatan yang menduduki barisan kepimpinannya.

Anwar mungkin sibuk nak melaksanakan agenda yahudi tapi PAS dan DAP sibuk nak melaksanakan agenda komunis!!!

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

63 thoughts on “Komunis, Bersih & Mat Sabu: Satu Puzzle Yang Lengkap

    • August 29, 2011 at 4:31 PM
      Permalink

      mcm siyal…hahahahahha

      Reply
    • August 30, 2011 at 11:46 PM
      Permalink

      ABU tu selepas jadi ARANG !!!!

      Reply
  • August 28, 2011 at 4:00 PM
    Permalink

    asal bukan Umno, kira masuk komunislah tu

    Reply
  • August 28, 2011 at 5:00 PM
    Permalink

    setelah menonton video ceramah beliau .apa yang tidak disebutkan oleh sipeng khalwat dan si bangsat ini ialah fakta bahawa pihak komunis yang mengganas dan menyerang balai polis bukit kepong itu semua nya cina cina bangsat belaka yang merupakan talibarut dan agen penjajah negara komunis cina.
    Fakta kedua yang tak di ceritakan oleh abang kandung kesayangan Lim Guan Eng ini bahawa kesemua anggota polis dan keluarga mereka yang syahid itu Melayu semuanya Walaupun benar mereka itu polis British tapi kita yakin akan keikhlasan perjuangan mereka adalah demi agama bangsa dan tanah air bukanya demi British.Kalau tidak kerana agama bangsa dan tanahair tak mungkin ketahap sehingga sanggup mengorbankan nyawa mereka..Kalau mereka berjuang kerana British mereka boleh saja memilih menyerh diri kepada komunis komunis bangsat tersebut .nyawa mereka pun boleh selamat. Tapi itu bukan tindakkan yang mereka pilih.sebalik nya mereka terus berjuang hingga kehujung nyawa.ALFATIHAH KEPADA SEMUA MEREKA!!!!!

    Reply
    • August 28, 2011 at 5:07 PM
      Permalink

      Mat mat ….. hang bila bak berubah aaaa

      Reply
      • August 30, 2011 at 11:48 PM
        Permalink

        Kalu tak ada Mat, PAS pasti sunyi !!!

        Reply
    • August 28, 2011 at 10:43 PM
      Permalink

      1 SEPTEMBER 2011…
      akan kembalinya 3 empangan yang ada kat JOHOR tapi di kuasai oleh SINGAPOR kepada kerajaan BN JOHOR…. ALHAMDULILAH…
      dengan itu juga hilang lah untuk SELAMA-LAMANYA hak milik SINGAPOR di MALAYSIA, JIKA NAK DIBANDINGKAN DENGAN TANJUNG PAGAR YANG HANYA DIPINDAHKAN KE WOODLAND… yang penting MALAYSIA TETAP MENANG DENGAN TINDAKKAN NAJIB yang setuju untuk menyelesaikan isu ini dengan cara TIMBANG TARA..
      NAK DI BANDINGKAN LUAS EMPANGAN DENGAN TANJUNG PAGAR NIJAUH TERSANGAT JAUH BESARNYA EMPANGAN NI…
      lepas ni MOOOOOO, ABU, BUJUK, NETURON DAN SENGAL YANG LAIN AKAN MENYALAK MELOLONG SEBAB KENA TIPU NGAN KETUA MEREKA YANG MENYATAKAN MALAYSIA TERGADAI TANAH KE SINGAPOR…
      selamat hari raya, maaf zahir batin…

      Reply
  • August 28, 2011 at 5:05 PM
    Permalink

    ADA KOMUNIS.ADA PELIWAT.ADA PENIPU AGAMA….dahhhhhh cukup lengkap 3 ideologi utama pembangkang…tak perlu kita ulas lagi, yang celik akan kenal. yang buta akai makaghop sintok akan terus menyokong sebuah pakatan yang sekotor ini..

    Reply
    • August 29, 2011 at 4:32 PM
      Permalink

      ade ade…3 ekor berok dalam mykmu ni duk skodeng je pe kite ckp….ye le yang myokong pengotor ni pun yg jenis pengotor la jugak…hahahahahahahaha

      Reply
    • August 30, 2011 at 11:50 PM
      Permalink

      kalau kita ikut depa, kita pun sama !!!! biarkan Mat terjun dengan labu-labunya ….

      Biarkan biarkan

      (tolong sambung)

      Reply
  • August 28, 2011 at 8:57 PM
    Permalink

    Lagi satu harakahdaily takde pun mengeluarkan atau mengutarakan atau menulis apa² tentang ceramah Mat Sabu di Tasek Gelugor..

    Mat Sabu telah membuat satu kesilapan kerana cuba menjadi atau menukarkan sejarah.

    Sekarang harakahdaily mengeluarkan/menulis berita mengatakan bahawa Mat Sabu nak tgk balik apa yang diucapkan kerana dia tak ingat..

    Mcm mana nak jadi pemimpin kalau simple matter mcm ni pun tak boleh nak ingat..short memory is not good asshole

    Reply
    • August 29, 2011 at 4:29 PM
      Permalink

      kalo mat sapu tak ingat pun..ape susah…tarik kepala dia tonton semule video yang dia dah ucapkan tu..ape ade hal…kalo bini orang punye pasal sampai mati pun boleh ingat punye..itu lah dia sandiwara budus mat sapu

      Reply
  • August 28, 2011 at 10:06 PM
    Permalink

    isu komunis menyebabkan lebih ramai penganot pas dari bekas tentera dan polis akan keluar pas…lebih hebat pas sanjung komunis, lebih meriah melayu berduyun-duyun keluar dari pas…

    melayu penjilat kronik dubur lim guan eng saja menyanjung dan memuja komunis…Di China daerah yg.ramai umat islam dilarang berterawih dan mengerjakan sembahyang berjemaah di bulan ramadhan ini…komunis tak mengiktiraf agama..

    Reply
    • August 29, 2011 at 4:34 PM
      Permalink

      tanye abu tu..dia biase jilat pun….malah gian kalo tak dpt jilat dlm sehari…tak caye tanye dia..hahahha

      Reply
    • September 5, 2011 at 12:22 AM
      Permalink

      Jangan jaja fitnah.. PAS tak pernah sokong/ sanjung komunis. Klau tak faham apa Mat sabu cakap lebih baik diam kerana menabur fitnah tu lebih buruk dari membunuh.
      Buktikan apa yg. PAS kata hingga ko tuduh PAS sanjung KOMUNIS.

      Reply
  • August 28, 2011 at 11:25 PM
    Permalink

    hangpa semua hidup ke masa kejadian bukit kepong tu? kalau tak diam aje laaa. nak kepoh2 pe hal. bulan posa ni buat perangai elok sikit. masa kejadian tu malaya lum merdeka lagikan? so polis masih dibawah british kan. tak wujud lagi pun polis diraja malaysia. so masa depa serang pun ibarat sama2 penjajah berperang. kominis serang british……

    Reply
    • August 29, 2011 at 12:36 AM
      Permalink

      Sdra sunangunungtahan, polis dibawah british tu bukan beragama islam ka, komunis yg dok serang polis kenapa pulak pakat bunuh budak-budak dan isteri anggota polis. Mereka dihumban hidup-hidup kedalam api. Apakah pada sdra itu semua tak apa sebab nak menghalalkan kenyataan mat sabu. Patutnya sdra sendiri merasa malu dengan pemimpin sdra yg celupar mulut serta tidak tahu menjaga perasaan orang lain. Inikah tarafnya pemimpin parti islam yang sdra banggakan, pada saya amat memalukan dan memual. Ibarat kahak hijau yang diludah keluar.

      Reply
      • September 5, 2011 at 12:18 AM
        Permalink

        Apakah tuan berani kata Mat Indera(seorang hafiz dan guru agama) sebagai kafir? Hari ini pemimpin k’jaan hantar pulang orang hanyut(pendatang cina sebab politik) yg. beragama Islam balik semula ke Cina(komunis), sedang ada hadis nabi yg. suruh kita pertahankan saudara seagama dari ancaman musuh. Sekarang kita serah saudara seagama pada musuh kita… apa pegangan/pandangan tuan dalam hal ini?
        apakah bangsa lebih tuan utamakan dari agama… sedang dalam kubur nanti kita diajar mengaku saudara kita adalah umat Islam bukannya umat melayu…

        Reply
    • August 29, 2011 at 8:39 AM
      Permalink

      Zaman tu berbeza dengan zaman skrg. Jangan samakan keadaan terdesak ketika tu. Masa tu, rakayat Tanah Malaya takde pilihan. Sama ada nak pilih komunis atau British. Jika kita terpaksa memilih antara dua benda yang mudarat. Kita terpaksa pilih yang kurang sikit mudaratnya iaitu British. Orang Melayu bersekongkol dengan British adalah kerana pada masa tu kita tiada peralatan kelengkapan perang yang moden. Takkan nak harapkan keris dan tombak semata-mata. Jangan ingat orang Melayu setuju 100% dengan British. Ingat lagi tak macamana Orang-orang Melayu memberontak terhadap British apabila British nak tubuhkan negara mengikut acuan mereka sendiri. Mana-mana penjajah pun tidak perlu disanjungi sama ada British, Komunis atau Jepun. Tapi jika terpaksa memilih antara ketiga-tiganya, sudah tentulah Orang Melayu terpaksa memilih British. Harap jelas dan terang tentang sejarah kemerdekaan negara.

      Reply
      • August 29, 2011 at 4:38 PM
        Permalink

        tak usah lah dilayan sibudus tuh…duk nak menegakan juga si mat sapu tuh…sekurang2nye simpati la gak bangsa melayu dibunuh kt kapir harbi tu…ini lah dia bangsa siyal

        Reply
      • August 31, 2011 at 3:50 PM
        Permalink

        begitu lemahnya melayu zaman itu sehingga terpaksa buat pilihan. Demi gila kuasa pemimpin umno sanggup membenarkan bangsa asing mengambil bahagian dlm politik negara ini. Alangkah bodohnya kepimpinan dahulu. Umno bodoh dulu kini dan selamanya.

        Reply
        • September 3, 2011 at 9:47 PM
          Permalink

          Memang benar orang Melayu ketika itu amat lemah sehingga terpaksa membuat pilihan untuk menerima orang bukan Melayu dan Islam sebagai warganegara Tanah Melayu. Bahkan sesetengah orang Melayu terpaksa mendapatkan pertolongan kaum Cina daripada PKM untuk menghalau British daripada Tanah Melayu. Namun sebenarnya kebodohan dan kelemahan Melayu tidak hanya berlaku pada masa sekitar tahun 1945-1957 sahaja malah lebih lama daripada itu daripada semenjak kerajaan Melayu Melaka lagi dan sehinggalah pada hari ini dan ia tidak hanya melibatkan tokoh pemimpin politik dan raja-raja Melayu bahkan melibatkan tokoh pemimpin agama da perniagaan juga. Misalnya semasa pemerintahan Kerajaan Melayu Melaka untuk melindungi Melaka daripada serangan Kerajaan Siam maka Kerajaan Melayu Melaka mendapatkan perlindungan Kerajaan China. Kononnya sebagai simbol hubungan diplomatik maka dikahwinkan Puteri Hang Li Po dengan sultan Melaka dan hasilnya kita lihat hari ini keturunan mereka ini masih ada di Melaka. Malah pada hari ini pun kebodohan dan kelemahan Melayu masih lagi berterusan di mana pada hari ini nama Allah pun sudah boleh diguna pakai oleh bukan Islam dan Bible di dalam bahasa Melayu pun turut dibenarkan semata – mata kerana mahu meraih sokongan undi bukan Melayu dan Islam. Begitu juga terlepasnya Pulau Pinang daripada kerajaan Kedah, terlepasnya Singapura daripada Kerajaan Johor kepada Inggeris dan berlakunya campurtangan Inggeris di negeri Perak sehingga terjadinya suasana politik, ekonomi dan sosial seperti yang apa kita lihat hari ini adalah berpunca daripada kelemahan dan kebodohan dan sikap tidak berpandangan jauh kepimpinan Melayu daripada dahulu sehinggalah sekarang. Jika adapun yang agak boleh dibanggakan antaranya adalah seperti Tun Dr. Mahathir barangkali sebab separuh darahnya adalah darah mamak barangkali. Oleh itu kebodohan dan kelemahan kepimpinan Melayu bukanlah secara mutlak milik pemimpin Melayu UMNO malah juga milik pemimpin Melayu PAS dan PKR juga dan kepimpinan-kepimpinan Melayu lain sebelumnya. Kelemahan dan kebodohan inilah yang telah dipergunakan sebaik-baiknya oleh penjajah Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun dan Bintang Tiga komunis PKM.

          Reply
      • September 5, 2011 at 12:11 AM
        Permalink

        Yg. jelasnya negara tunduk pada Penjajah british kerana selepas 54 tahun merdeka m’sia masih menggunakan undang2 british sebagai rujukan. Semua undang2 yg. tidak lengkap dan ada kilaf pasti akan dirujuk pada british hingga semasa krisis PERAK, UMNO panggil peguam british untuk tafsir undang2? Apakah tuan rasa hingga sekarang kita masih TERDESAK???
        Kalau terdesak, siapa yg. membuatkan kita terdesak selepas 54 tahun MERDEKA?

        Reply
  • August 28, 2011 at 11:30 PM
    Permalink

    hangpa umno dok bela cina puluh taun dah, hangpa yang bawak masuk kominis pas tu nak kepoh2 plak pe hallllllllllllll

    Reply
    • August 29, 2011 at 12:37 AM
      Permalink

      pe hal pulak… sdra nak melolong. Kalu UMNO dok bela cina berpuluh tahun maka sekarang halal ka pulak kalu pas dok bela dan sembah cina. haaaaaaaaaaaaaakkk tuihhhhhh

      Reply
      • August 30, 2011 at 11:51 PM
        Permalink

        Hoiii .. hang pun GAGAP jugak

        Reply
    • August 29, 2011 at 1:05 AM
      Permalink

      UMNO setakat bela Cina berpuluh tahun tetapi PAS telah pun mula bukan setakat membela malah sanggup menjilat segala anggota badan Cina DAP dan PKR. Jadi siapa yang lebih hina? Ni bila masa pulak UMNO bawak masuk komunis ni, setahu aku yang menyokong Chin Peng balik ke Malaysia ialah Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng.

      Reply
    • August 29, 2011 at 1:12 AM
      Permalink

      UMNO kawan dengan kafir ZIMMI PAS kawan ngan kafir HARBI… Kafir Zimmi dibenarkan berkawan kafir HRBI macam DAP haram kita buat kawan.. Akibat kawan dgn Kafir HARBI apadah jadi dgn PAS????? tunggang terbalik habih… serban tah kemana kopiah tah kemana???… masa komunis masuk UMNO tak dak gi… bila komunis tunjuk jahat maka UMNO jadi lah hero PAS pun tak dak gi, PAS masih dalam hutan adapun kawan PAS waktu tu adalah monyet dan beruk… pasai tu perangai sikit2 ada macam makhluk tersebut
      Tidoq atas jalan lawan raja yang berbangsa sendiri, raja yang beragama islam sama
      agama dgn makhluk PAS… itulah betapa bodohnya bangsa ini yang tak tau sejarah…
      WALLAHUALLam

      Reply
      • August 29, 2011 at 1:18 AM
        Permalink

        Sorry bukan komunis masuk UMNO.. masa komunis masuk tanah melayu UMNO tak wujud lagi lepas tu sambung baca balik … HE he he

        Reply
        • September 2, 2011 at 1:05 AM
          Permalink

          memang umno 2 komunis pun.. lebih truk dr komunis… silap2 syaitan pun tabik ngan umno.. kononnya baik ngan rakyat.. baik ada makna 2…

          Reply
    • August 29, 2011 at 10:15 PM
      Permalink

      Takat bela..bagi makan..nih tahap jilat pungggung nih apa ke jadahhhhhhhhhhhh!!! Dah laaa sudah-sudah laaaaa…kalau hitler kontot sokong komunis..yang malaun-malaun lain pun nak sokong jugak…Bengap tahap sarjana dahhh para penyokong komunis…oppp lupa laa pulak imam besaq depa ada kat tanjong nuhhh…khalifah umar..heheh hahah..

      Reply
  • August 29, 2011 at 12:50 AM
    Permalink

    sunagunungtahan kini merapu
    Dalam membela si mat sabu
    Demi kuasa politik jadi kelabu
    Puja komunis, mat sabu seru

    Puja komunis, DAP uar dulu
    Tapi kurang cerdik mat sabu
    Konon lupa apa dia beritahu
    Belaan Harakah tutup malu

    Jika sunangunugtahan aku
    Timbalan Presiden Pas gitu
    Jelas kerjabuat PKM setuju
    Salah cakap tidak fikir dulu

    Reply
  • August 29, 2011 at 7:59 AM
    Permalink

    Hujjah para bijak pandai PAS berkaitan penyataan Timbalan Presiden PAS ialah pada tahun 1950 Malaya belum merdeka. Cuma yang PAS tak sebut ialah cina pada masa itu bukan Rakyat Malaya dan Raja-Raja Melayu tidak pernah jemput cina datang ke Malaya, bahkan mereka juga bukan rakyat Nusantara, yang jemput cina datang ke Malaya ialah British, juga tidak di sebut ialah beribu-ribu Melayu di sembelih oleh kumpulan cina yang sama pada tahun 1948 walau pun orang melayu tidak pernah berseteru dengan mereka sepanjang mereka menumpang di Tanah Melayu, alasan mereka bahawa orang melayu ini berkawan dengan jepun semasa perang dunia ke2 tidak boleh di pakai sama sekali, kerana kenapa mesti bunuh orang melayu jika musuh sebenar mereka pada masa itu adalah orang jepun. ..motif sebenar mereka ialah untuk menakutkan orang melayu pada masa tersebut supaya tunduk kepada mereka, ini yang di namakan bangsa parasit.. sudahlah mereka ini datang tak berjemput, jadi samseng dan kemudian nya membunuh orang melayu, memang sewajarnya Mat Indera patut kena hukum gantung sebagai penghianat bangsa, kini yang sedihnya kaum PAS lantik mereka dan agungkan mereka sebagai idola, kemudian nya para bijak pandai PAS cuba spin pula cerita konon nya pada tahun 1950 Malaya belum merdeka maka ianya wajar di nyatakan oleh pemimpin tertinggi mereka .. ….. maka sah lah bahawa para pemimpin PAS adalah pendokong dan penyokong penghianat agama, bangsa dan negara…

    DI SINI KITA TIDAK BERKATA TENTANG POLITIK, KITA BERKATA TENTANG MARUAH AGAMA DAN BANGSA

    yang di kotak katikkan oleh sekumpulan penghianat bangsa

    selepas dari ini kita kena lah fikir sendiri… bayangkan apabila sebahagian dari ternakkan dalam kandang sudah di jangkiti penyakit kuku dan mulut….

    Reply
  • August 29, 2011 at 1:53 PM
    Permalink

    Terbaru. Mat Sabu telah membuat kenyataan kepada Malaysian Insiders yang beliau tidak pernah menyebut perkataan Komunis. Beliau mendakwa Utusan telah memfitnahnya dan akan menyaman akhbar tersebut. Kalau diteliti video ceramah memang betul dia tak sebut perkataan Komunis. Apalah Mat Sabu ni. Siapa pulak yang nak ditemberang. Walau pun tak sebut perkataan Komunis semua orang tahu yang menyerang balai polis Bukit Kepong tu adalah pengganas Komunis. Yang ini pun dia nak spin. Aku ingat lawyer dia pun tak mahu saman takut nanti kena kencing.

    Reply
    • August 30, 2011 at 11:52 PM
      Permalink

      Ha ha ha ha … cam pernah dengan ajer !!!!

      Reply
  • August 29, 2011 at 3:18 PM
    Permalink

    kalu bngsat2 nie x rti sjarah ak bule nk ajaq kn… ak pown bkan pndai sngt sjarah nie, tpi bule la nk bka mnda bngsat2 nie blik…

    Reply
  • August 29, 2011 at 4:47 PM
    Permalink

    UTUSEKS RAJA SPIN..MAT SABU TAK SEBUT Mohamad Indera dan Goh Peng Tun
    WOI PUAK UTUSAN>>ANDA SEKARANG DICABAR MAT SABU<<TINDAKAN MAHKAMAH MENYUSUL..ADA TELUR KAAA??

    Reply
    • August 29, 2011 at 5:51 PM
      Permalink

      Betul2 Toya. Cuba dengar balik video ceramah tu. Mat Sabu ada menyebut yang Mohd Indera mengetuai serangan ke atas balai polis Bukit Kepong. Tak kanlah Mohd Indera menyerang seorang diri. Dalam pasukannya ada Goh Peng Tun dan 200 lagi pengganas Komunis. Memanglah Mat Sabu tak sebut nama Goh dan 200 nama pengganas lain tetapi mereka semua dibawah pimpinannya ketika itu. Kenalah faham Toya. Samalah juga bila diberitakan Tan Sri Khalid Ibrahim dan semua ahli EXCOnya hadir dalam jamuan makan malam dengan penduduk Shah Alam. Tak sebut nama pun semua faham yang Teresa Kok, Elizabeth Wong, Hassan Ali, Ronnie Liu dll hadir sama.

      Reply
    • August 29, 2011 at 8:10 PM
      Permalink

      hang ni toya….kalau komen mesti ada cerita telur….

      awat….hang suka makan telur ke….hehehe

      Reply
      • August 29, 2011 at 11:00 PM
        Permalink

        telor tu ada…tapi tak la nk tunjukan kat 1 dunia….mcm!!!!!……

        Reply
  • August 29, 2011 at 8:18 PM
    Permalink

    Sebusuk busuk British pun kita boleh saksikan rata rata negara negara yang pernah mereka jajah akhir nya mereka pulang kan kembali kepemilik asal nya termasuk negara kita ini,Cuba kita tegok ada ke seinci wilayah Malaysia ini yang mereka cilok jadi kan wilayah mereka?Jawapan nya tidak ada. kerana mereka masih ada sekelumit rasa hormat bahawa negara ini bukan milik mutlak mereka ,tapi ada pemilik asal nya.
    Sebalik nya cuba kita banding kan dengan puak komunis pendatang di negara ini ,yang tak sedar diri
    mereka lah sebenar nya yang berhajat menjajah,Bukti nya Singapura yang satu waktu dulu milik orang melayu kini dah macam negara warisan tok nenek dia.Manakala Pulau Pinang dalam proses kearah itu dan mungkin akan mengalami nasib seperti Singapura jika orang melayu terus lalai menjilat dan memuja puak puak ini.Kalau kita lihat di negara asal mereka bagaimana mereka menjajajh wilayah umat Islam Turkistan Tmur dan dinamakan pula sebagai xinjiang.wilayah Tibet pun mengalami nasib yang sama.Wilayah wilayah ini hampir mustahil akan dapat dimiliki pemilik asal nya.Cara penjajahan nya sama seperti apa yang berlaku di sngapura dan penang ETNIC CLEANSING LA!!! Penduduk di Tibet dan Xinjiang kini sdah jadi rakyat minoriti.Ingat lah cara penjajahan mereka jauh lebih buruk dan jahat berbanding penjajah barat yang lazim nya hanya menjajah atas faktor ekonomi

    Reply
    • September 3, 2011 at 5:04 PM
      Permalink

      Aslkm, Ni satu anologi bodoh plus bangang ( maaf ye….) kalau puak UMNO rasa cam tu nak buek camno lagi…. Mamak tak paham mentaliti korang ler…

      Reply
  • August 29, 2011 at 8:43 PM
    Permalink

    aku dok dengak kata kalau tibet dan jinjiang ni merdeka negara cina ni dah hilang separuh keluasannya
    betui ka??

    Reply
  • August 30, 2011 at 10:48 AM
    Permalink

    mat sabu ni memang dah lama sial dan celako…….dia ni wajib gunikan saja

    Reply
    • August 30, 2011 at 9:35 PM
      Permalink

      jgn setakat digunikan….siap humban dlm lombong sekali

      Reply
  • August 31, 2011 at 1:47 AM
    Permalink

    Polis pun Bodoh! Hampa ingat nak gertak mat sabu dengan panggil interview,aku gerenti lepas keluar soal siasat dia akan SAMAN polis kerana torture dan kekerasan terhadap dia! Dia lagi ligat pada polis. 😉

    Reply
    • August 31, 2011 at 1:56 AM
      Permalink

      Sejak bila orang jadi bodoh jadi salah di sisi undang2. hampa dah tahu mat sabu ni bodoh,polis tak bolih buat apa2 kat dia,lawyer dia pun tahu. Perhabis duit tax payer punya duit aje.

      Reply
  • August 31, 2011 at 5:19 PM
    Permalink

    Mat Sabu kata dia akan menulis semula buku sejarah!!! Uhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..uhhhhhhhhhhhhhh hahahaha..elok laaaa.Tapi selebih afdhalnya tulis saja sejarah macam mana dia TERKANTOI sewaktu di cekup oleh pencegah maksiat suatu masa duluuu…Haaaa sejarah ini lah yang sepatutnya dibukukan semula semoga kaum kerabat parti tak cukup makan itu tauuuu apa yang dia telah lakukan di dalam, bilik hotel tersebut. Patutnya tulis sejarah macam mana dia melakukan stunt sewaktu himpunan haram bersih tempoh hari, Tulis sejarah tuhhh dan jangan lupa tulis juga wang sagu hati oleh Lim Guan Eng waktu masuk spital hari tuuuuuuuuuu. Sejarah dalam buku sejarah tak payah nak tulisss orang tau dahhhhh. Hahahaah..sejarah diri sendiri pun dia buat-buat lupa ada hati nak tulis sejarah malaysia…pirrrrraaaaaaaahhhhh!!!

    Reply
  • September 1, 2011 at 9:00 AM
    Permalink

    Salam Aidilfitri buat semua forumer myKmu, maaf,zahir,batin.
    Banyak isu panas semasa aku cuti raya…..
    Pertama sekali aku tak sokong KOMUNIS(Ideologi dia) sebab aku orang ISLAM. Dalam isu ni kalau boleh aku mintak HISHAMUDIN dan Mat Sabu bersemuka dalam wawancara yg. dihoskan oleh Syed Munawar(TV1) supaya seluruh rakyat dapat penjelasan apa sebenar yg. diperlkatakan.
    Semua sedia maklum peristiwa Bukit Kepung berlaku sebelum MERDEKA. Sama seperti Datuk Mahajalela, TukJanggut, MatKilau, Kiai Salleh dan seangkatan mereka. Mereka mengangkat senjata untuk pertahankan Negara dari PENJAJAH. Bezanya hanyalah Mat Indera disokong oleh cina komunis sedang yg. lain disokong orang Melayu Islam.
    Persoalannya adakah kita melebel pejuang negara melalui BANGSA dan AGAMA?
    Jika begitu Hanya UMNO, PAS & KITA sahaja pejuang NEGARA pada masa ini, sedangkan MCA,MIC, DAP, PKR dan lain2 parti pukan pejuang.
    Sekarang kita keluar negara sebentar, lihat apa berlaku di Afganistan semasa rejim NAJIBULLAH memerintah dibawah telunjuk RUSIA. Apakah peranan Hekmatyar dan beberapa kumpulan lain yg. menentang Najibullah, apakah mereka pengkianat atau pejuang Afganistan?. Begitu juga di ISRAEL sekarang pasti ada orang PALESTIN yg. bekerja dengan ISRAEL atau menyokong/talibarut Israel. Disebabkan kerajaan yg. sah adalah Israel, apakah penyokong/talibarut ini pejuang PALESTIN?
    Saya berpendapat semua pertubuhan atau individu yg. menentang PENJAJAH adalah pejuang NEGARA. Sebaliknya apabila NEGARA MERDEKA bebas dari PENJAJAH, semua PENENTANG adalah PENGKIANAT. Jadi dalam setuasi ini saya memilih KUMONIS adalah PEJUANG semasa ada PENJAJAH sebaliknya mereka adalah PENGKIANAT apabila negara telah MERDEKA.

    Reply
    • September 2, 2011 at 11:48 PM
      Permalink

      Itu yang kau fikir tentang komunis. Tapi faktanya ialah perjuangan PKM pada masa itu bukan nak membebaskan Tanah Melayu daripada penjajahan British.Tujuan PKM adalah untuk melebarkan doktrin komunis dan memerintah Tanah Melayu. Mana lebih elok negara diperintah oleh komunis atau British?

      Perkara ini dah jadi bahan sejarah dan tak ada pertikaian apa2 dah pun, kecuali di bangkitkan oleh pihak2 yang berkepentingan sahaja seperti Mat Sabu. Ini disebabkan dia tak ada kerja dan isu untuk mengalih perhatian rakyat kepada isu besar pemimpin PR yang sedang dibincangkan sekarang ini.
      Tapi rakyat tidak pernah lupa tentang isu moral pemimpin PR walaupun ada isu baru yang dibangkitkan. Yang lupa sebenarnya ialah Mat Sabu sendiri.

      Reply
      • September 3, 2011 at 2:54 PM
        Permalink

        sejarah kita ditulis oleh British atau pendokong british, kenapa Jepun yg. juga penjajah dikutuk dan dinggap pengganas sedang british juga penjajah dijulang? habis harta negara dirompak dan Tanah Melayu jadi Malaysia. Sekarang dah takda Tanah Melayu tapi kita bergaduh menuntut hak yg. british bahagikan samarata pada semua kaum. Kalau itu yg. tuan kata kan baik…

        Reply
        • September 3, 2011 at 4:57 PM
          Permalink

          Aslkm, Kamu betul pakcik bujuk… Dia orang ni dah kenyang makan suap kaedah BIG LIE yang biasa di guna Nazi… sebab tu la apa saja UMNO cakap dia orang kata itula yang betul… malang sungguh…

          Reply
          • September 4, 2011 at 10:26 PM
            Permalink

            Aku faham bujuk, kau sebenarnya tidak setuju pun dengan komunis atau pun ideologi yang seumpamanya. Tapi disebabkan yang bercakap itu adalah pemimpin kau bagi tujuan menyalahkan UMNO, maka kau pun angguk lah juga.

            Agak-agak lah bujuk.

          • September 4, 2011 at 10:28 PM
            Permalink

            Kau lebih baik lagi makan taik pemimpin kau daripada sokong komunis. Sekurang-kurangnya aqidah tak terjejas.

          • September 5, 2011 at 12:02 AM
            Permalink

            Azam jawab persoalan, bukan buat tuduhan. Mat Sabu tak cakap pun sokong komunis…
            masalahnya kenapa ada perbezaan antara penjajah jepun, portugis dan british??? kenapa british diagung2kan hingga sekarang…? Apakah aqidah kristian tu betul pada tuan hingga m’sia kena ikut undang2 britain(lord reid) dan menolak undang2 Islam (hudud)…?
            Yg. terbaik kita memerintah sendiri dengan kepercayaan kita, tak guna kata kita orang Islam tapi tolak undang2 Islam… betulkah Aqidah tuan dengan menolak undang2 Islam?

        • September 4, 2011 at 10:19 PM
          Permalink

          Mana lebih baik jika komunis berjaya memerintah Tanah Melayu?

          Reply
  • September 2, 2011 at 8:13 PM
    Permalink

    itu matsabu ada pikir sikit senget sikit. dia tat tau nenek kita sam long di triang pahang kena hamtam komunis. itu komunis sangat jahat ooo. suma orang dia hantam kalau tadak sokong mereka. ini matsabu bangasa cina ka india? gua ingat dia tuntu bukan orang malayu. haiya saya dengar dia sangat jahat oo. dulu dia ada hantam isteri olang, butul ka? haiaya ini kali dia hantam kita. manyak jahat ini sabu. gilaaa punya sabu

    Reply
  • September 3, 2011 at 4:53 PM
    Permalink

    Aslkm, Ni mamak ada copy and paste rencana Mohd Hadi AlMajwi untuk bacaan dan renungan bersama….

    Yayasan Warisan Johor iktiraf Mat Indera:

    Saya tidak perlu membuat rujukan daripada pelbagai sumber untuk membuat pendirian bahawa Mat Indera ialah seorang pejuang kemerdekaan, seperti yang disebutkan oleh Mat Sabu. Saya hanya merujuk kepada buku biografi Pengukir Nama Johor yang diterbitkan oleh Yayasan Warisan Johor pada tahun 2004. Di dalam buku ini terdapat 22 biografi ringkas tokoh-tokoh ternama Johor dan salah seorang daripadanya ialah Mat Indera sendiri. Jangan tak percaya, Yayasan Warisan Johor meletakkan nama Mat Indera sebaris dengan Almarhum Sultan Ismail dan Tun Sulaiman Ninam Shah, bekas pengerusi tetap UMNO. Malah foto Mat Indera juga menjadi sebahagian daripada kulit hadapan buku ini. Buku ini adalah hasil karya pelbagai penulis, tetapi biografi Mat Indera ditulis oleh Ismail Adnan, bekas guru kanan yang pernah menjadi Timbalan Pengarah, Institut Kepimpinan dan Latihan Semangat Dato’ Onn. Buku ini juga telah disunting oleh Profesor Datuk Abu Bakar A. Hamid, bekas Profesor di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya dan Md Ismail Zamzam, Tokoh Guru Berjasa Johor 2002. Prakata buku ini pula ialah daripada Menteri Besar Johor sendiri, Dato’ Abdul Ghani Othman. Pendek kata, penerbitan buku ini mendapat restu kerajaan Johor. Nah, saya tak pasti adakah selepas ini nama-nama ini pula akan dilabelkan sebagai pengkhianat tetapi merekalah yang bertanggungjawab mengangkat ketokohan Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan.

    Siapa Mat Indera

    Mat Indera, atau Ahmad bin Indera lahir di Kampung Gombak, Peserai, Batu Pahat, Johor pada tahun 1920. Beliau pernah bertugas sebagai guru agama di Parit Setongkat, Muar pada tahun 1937. Diceritakan juga Mat Indera pernah berguru dengan Haji Yassin, ayah kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menggesa Mat Sabu supaya bertaqwa baru-baru ini. Di dalam peperiksaan Darjah Khas untuk guru-guru agama, Mat Indera pernah menerima anugerah butang perak daripada kerajaan Johor di atas kecemerlangannya di dalam peperiksaan tersebut. Selepas lulus peperiksaan Darjah Khas, beliau bertugas di Sekolah Agama Bandar Pontian sebagai guru agama.

    Sewaktu pendudukan Jepun, Mat Indera bekerja sebagai peniaga beras. Setelah British kembali, Mat Indera bertugas pula sebagai ketua pengangkut beras di Pelabuhan Muar. Di waktu inilah Mat Indera membabitkan diri di dalam perjuangan menuntut kemerdekaan. Pada awalnya, Mat Indera dilantik menjadi Setiausaha Angkatan Pemuda Insaf (API) daerah Muar sewaktu API dipimpin oleh Ahmad Boestamam. Ketika British menguatkuasakan undang-undang darurat pada tahun 1948, semua parti politik berhaluan kiri diharamkan, termasuklah API (UMNO masih halal ketika ini dan hanya pernah haram sekali sahaja pada tahun 1988). Secara tidak langsung, Mat Indera menjadi buruan penjajah British. Oleh kerana hanya komunis sahaja yang berjuang menentang British di dalam hutan, tidak dapat tidak Mat Indera terpaksa menjalinkan hubungan dengan komunis. Tindakan Mat Indera bersatu tenaga dengan komunis mencetuskan kemarahan British yang menawarkan hadiah sebanyak $25,000.00 kepada sesiapa yang berjaya menangkap Mat Indera. Ibu bapa Mat Indera, adiknya Johan Shah serta datuk dan nenek Mat Indera terpaksa keluar masuk penjara selama beberapa bulan kerana disoal siasat oleh pihak British, namun Mat Indera masih gagal diberkas oleh penjajah.

    Mat Indera dan Bukit Kepong

    Peranan Mat Indera di dalam tragedi Bukit Kepong juga hangat diperdebatkan. Banyak teori yang dikemukakan, ada yang mengiyakan, tapi tak kurang juga yang menafikan. Namun hampir kesemuanya bersetuju Mat Indera terbabit secara langsung menyerang Rumah Pasung Bukit Kepong. Misalnya, anggota polis marin yang terselamat di dalam tragedi itu, Abu Bakar Daud menafikan bahawa Mat Indera turut menyerang anggota polis, sebaliknya Mat Indera melindungi dan menyelamatkan keluarga anggota polis daripada menjadi mangsa pihak komunis. Seorang komunis Melayu, Shahran Abdul Ghani yang pernah aktif di kawasan Yong Peng mengesahkan bahawa serangan ke atas Rumah Pasong Bukit Kepong diarahkan oleh Mat Indera. Adik Mat Indera, Johan Shah pula mendedahkan bahawa abangnya mengaku bahawa beliau (Mat Indera) bertanggungjawab mengarahkan serangan ke atas Rumah Pasung Bukit Kepong tetapi tidaklah sehingga ke tahap membunuh dan membakar balai polis. Apa yang berlaku ialah orang-orang bawahannya yang berbangsa Cina telah melanggar arahan Mat Indera dan membuat pakatan rahsia tanpa pengetahuan Mat Indera.

    Apa pun peranan sebenar Mat Indera dalam tragedi Bukit Kepong itu, pihak British telah melabelkan Mat Indera sebagai pengganas dan tawaran dinaikkan kepada $75,000.00 untuk sesiapa yang berjaya menangkap Mat Indera. Rancangan demi rancangan diatur, akhirnya pada 1952, Mat Indera tertangkap setelah diperdayakan oleh rakan yang dipercayai olehnya. Beberapa pemimpin Melayu, antaranya Kadi Haji Ahmad Shah Haji Abdul Jabar cuba memujuk Mat Indera supaya bertolak ansur dengan penjajah sewaktu perbicaraan di mahkamah untuk melepaskan diri daripada hukuman mati, tetapi semua ini ditolak oleh Mat Indera. Akhirnya, Mat Indera didapati bersalah dan dihukum gantung sampai mati pada 30 Januari 1953.

    Reply
    • September 3, 2011 at 8:21 PM
      Permalink

      //Adik Mat Indera, Johan Shah pula mendedahkan bahawa abangnya mengaku bahawa beliau (Mat Indera) bertanggungjawab mengarahkan serangan ke atas Rumah Pasung Bukit Kepong tetapi tidaklah sehingga ke tahap membunuh dan membakar balai polis. Apa yang berlaku ialah orang-orang bawahannya yang berbangsa Cina telah melanggar arahan Mat Indera dan membuat pakatan rahsia tanpa pengetahuan Mat Indera.//

      Ini yang menimbulkan kemusykilan kepada saya kenapa Mat Indera sebagai ketua tidak dapat mengawal orang – orang bawahannya yang berbangsa Cina seolah-olah mereka lebih berkuasa daripada Mat Indera sendiri. Apabila orang-orang bawahan yang berbangsa Cina boleh melanggar arahan Mat Indera dan membuat Pakatan Rahsia tanpa pengetahuan Mat Indera ini bermaksud orang-orang Cina yang menyertai PKM mempunyai agenda lain dan sulit selain daripada hendak menghalau penjajah British daripada Tanah Melayu. Ini bermakna orang-orang bawahan berbangsa Cina tidak perlu tertakluk kepada arahan Mat Indera kerana mereka hanya perlu mematuhi arahan pemimpin atasan yang lebih tinggi kedudukannya daripada Mat Indera. Lagipun kalau benar hendak menghalau British kenapa mesti menyerang balai polis Bukit Kepong yang di dalamnya adalah terdiri daripada anggota-anggota polis Melayu Islam kenapa tidak dibunuh sahaja pegawai-pegawai tadbir berbangsa Inggeris dan Residen British ? Datuk Maharaja Lela apabila menentang penjajahan British di Perak dia bunuh Residen British JWW Birch.

      //Oleh kerana hanya komunis sahaja yang berjuang menentang British di dalam hutan, tidak dapat tidak Mat Indera terpaksa menjalinkan hubungan dengan komunis. Tindakan Mat Indera bersatu tenaga dengan komunis mencetuskan kemarahan British yang menawarkan hadiah sebanyak $25,000.00 kepada sesiapa yang berjaya menangkap Mat Indera//

      Saya memahami tekanan yang dialami oleh para pejuang kemerdekaan Melayu yang begitu merasa benci terhadap penjajah British dan sanggup mengangkat senjata dan bergadai nyawa menentang British. Namun memilih menjalinkan pakatan dan kerjasama dengan komunis dan PKM saya fikir bukanlah pilihan yang wajar kerana sebarang pertolongan dan kerjasama yang diberi oleh komunis dan PKM bukanlah pertolongan percuma semata-mata melainkan ada pulangan dan balasan yang bernilai– kuasa pemerintahan dan kebebasan menyebarkan fahaman komunis ke seluruh Semenanjung Tanah Melayu. Shamsiah Fakeh dan Musa Ahmad juga adalah antara pemimpin PKM Melayu yang mempunyai pendidikan yang tinggi dan baik di dalam bidang agama Islam namun kerana kebencian yang meluap-luap terhadap British mereka terpaksa bekerjasama dengan komunis/PKM dan akhirnya mereka sendiri terperangkap ke dalam fahaman dan ideologi komunis ini sendiri.

      Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.