Masjid pun tak mampu bina.., hebat sangat kah PAS di Kelantan?

Share


Di Kelantan, terdapat lebih kurang 1.5 juta orang penduduk.. Kaum Melayu merupakan kaum yang terbesar dengan 95%, diikuti dengan kaum Cina 3.8%, kaum India 0.3% dan lain-lain kaum 0.9%..

Jumlah penduduk Siam di Kelantan pula seramai 13,000 orang yang mendiami 30 kampung. Apa yang saya tahu.., penduduk Siam tinggal di kampung-kampung di daerah Tumpat, Bachok, Pasir Puteh, Tanah Merah, Pasir Mas dan Kota Bharu.

Tapi satu perkara menarik yang patut anda tahu ialah.., di Kelantan terdapat patung Buddha tidur yang kedua terbesar di dunia.. Selain itu, ada juga patung Buddha duduk yang kedua terbesar di Asia Selatan.

Semua itu dibina dibawah pentadbiran Nik Aziz… Hebat tak Kerajaan PAS Kelantan..?

Yang menjadi peliknya.., tak ada satu pun Masjid yang dibina oleh kerajaan PAS sejak mereka memerintah selama 20 tahun lebih di negeri tersebut.. Inilah yang dipersoalkan.., kerajaan PAS di Kelantan itu kerajaan siam atau kerajaan Isle?

Satu-satunya masjid yang dibina kerajaan PAS Kelantan yang saya tahu ialah sebuah Masjid di Rantau Panjang.. Yang bestnya.., Masjid itu masih lagi terbengkalai sejak tiga tahun lepas biarpun duit peruntukan RM 1 juta sudah diluluskan… Ajaib tak?

Jadi…, anda semua mesti hairan.., kenapa Nik Aziz yang mendabik dada kononnya pejuang Islam tapi agak kurang penekananuntu buat Masjid… Saya ada jawapan untuk menjawab kehairanan anda semua..

Pada tahun 2008.., Nik Aziz sendiri mengaku bahawa PAS tidak membina masjid sepanjang 18 tahun pemerintahannya di Kelantan. Ini bukan rekaan sebab kenyataan Nik Aziz ini dinyatakan sendiri dihadapan wartawan

Dia berkata.., kerajaan negeri hanya membina masjid sekiranya penduduk menyediakan tapak atau membinanya terlebih dahulu.

“Kalau beri, kita tak beri semua (peruntukan), kita beri yang padan (mampu) dengan kita saja. Demo (rakyat) buat dulu masjid, beli tanah dulu baru kita beri (peruntukan),” katanya ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Gaal di Kampung Telosan di Pasir Putih.

Inilah jawapan mengapa Kerajaan negeri PAS Kelantan selama ini mengabaikan pembinaan rumah Allah tersebut.

Jadi.., harap kepada sesiapa yang ada kawan-kawan dikalangan pengikut PAS di Kelantan, ceritakanlah kepada mereka bahawa masjid yang mereka beribadat di Kelantan sekarang ni adalah hasil usaha UMNO/BN..

Tempat sujud dan Mimbar yang menjadi pentas mereka menghentam kerajaan selama ini di masjid Kelantan tu pun adalah hasil jerit perih UMNO/BN…

Kalau nak rasa hasil usaha PAS.., bolehlah “sujud” di Tokong Siam Slepping Buddha atau Sitting Budha di negeri yang sama.. Itu saja lah yang PAS boleh berbangga pun….


90 thoughts on “Masjid pun tak mampu bina.., hebat sangat kah PAS di Kelantan?

  • August 21, 2011 at 3:15 pm
    Permalink

    hebat.. inilah yang dikatakan kemajuan oleh poknik, teringat masa poknik naik minyak.. suruh TPM TS Muhyiddin datang melawat kelantan untuk menunjukkan kelantan mmg ada kemajuan.. TS tak gi pun, kalau gi sana pun yang ditunjuknya projek dari kerajaan pusat, buat apa!…

    Apapun sebagai penambah perisa, ada satu negara asia yang mmg takdak pengaruh Islam atau pedagang Islam sampai ( sebab zaman dahulu mereka mengamalkan dasar pintu tertutup ) iaitu jepun, negara beragama shinto ini pun ada lebih dari 60 buah masjid , yang paling awal dan tahan adalah masjid kobe, kena tempias serangan atom pun masih berdiri megah! walaupun kebanyakannya di bina oleh muslim sendiri, ada juga diantaranya di biayai oleh kerajaan jepun..

    Kerajaan kapir pun ada hati nak beri sumbangan, tu contoh yang benar la.. klau setakat berkuasa tapi tak tau nak memerintah dan jalankan tanggungjawab, berilah pada yang layak.. toksahla nak syok sendiri.. memusuhi musuh politiknya sehingga sanggup mengkafirkan saudaranya, dalam masa yang sama meminta bantuan/sedekah dari saudara yang dianggap sebagai “musuh” untuk membangunkan kemudahan asas kepada rakyatnya..

    Reply
    • August 23, 2011 at 7:14 pm
      Permalink

      Baru2 ni wally ajis umum buat STADIUM BOLA kat kelantan..
      Apa tafsiran kita semua? setelah 20 tahun, antara masjid dan bola, dia buat projek duniawi.

      lagi satu, bab lebuhraya bertol untuk orang kelantan balik beraya….Sedang mereka sibuk menjilat balik ludah mereka bab hapus tol,,kerajaan kini satu persatu hapus tol berperingkat-peringkat..

      Reply
  • August 21, 2011 at 4:05 pm
    Permalink

    Islam tidak mengahalang kebebasan agama. Royalti Kelatan yg berbillion yg dituntut, sbb apa tidak diberikan??? Malah Ku Li sendiri menjadi salah seorang panel yg menuntut hak Rakyat kelantan yg telah dinafikan. Kjann Pok Jib melalui Annuar Musa dan awang adek, nak menyedapkan, hanya bagi RM20 juta sahaja berbanding dgn berbillion2 yg mereka patut dapat- Hak Rakyat Kelantan. Malah Annuar Musa (yg pernah dikaitkan dgbn Kes Rasuah Amanah Ikhtiar-di mana kereta Merc S500 nya telah di masuk ke lokap MACC, tapi tuan empunya badan tak kebna apa2) telah menulis surat kepada Fedral Government bagi menyekat hak rakyat Kelantan.

    Apakah syiar Islam diukur dgn jumlah masjid?? Cuba tengok Neger Trengganu, begitu bnyk masjid yg besar2 tapi under utilised. (sape dapat projek buat masjid2 tu?? Masjid kaca dibuat Oleh Patrick Lim).

    Reply
    • August 21, 2011 at 4:28 pm
      Permalink

      Walaupun syiar Islam tidak di ukur terus dengan bilangan masjid,tetapi perkembangan Islam boleh di ukur dengan bertambahnya masjid untuk menampung pertambahan penduduk Islam.Contoh, di bandar Ho Chi Minh sudah betambah kepada 13 masjid, Muslim tak lebih 10%. Masjid di Kelantan di bina oleh BN, sekarang banyak yang terputus bekalan air, termasuklah kampung -kampung sebab Pok Nik tok leh settle masaalah air di Kelate. Suroh dio bersaro sudoh lah. Terimo hakikat, dia tok pandai, tok bijok.

      Reply
      • August 21, 2011 at 6:01 pm
        Permalink

        Zaman Nabi dulu tak byk masjid, maka maksud nya tak kuat syiar Islam kah???

        Nabi saw ketika perang Khandak pernah bersabda bahawa suatu hari Islam dapat ditegakkan di kota Konstantinaple (tak tau splleing dia in BM). Nabi bersabda lagi Rajanya adalah seorang yg raja yg sangat baik.

        Selepas sahaja sahabat mendengar perkara tersebut, terus sahabat cuba menakluki kota tersebut kerana menurut Nabi, siapa yg menjadai raja, dia adalah Raja yg sangat di Redhai, tetapi gagal (terbunuh), hinggalah (aku tak ingat berapa puluh tahun selepas kewafatan Nabi saw) baru lah Kota itu berjaya ditakluki (salehuddin Ayyubi?) yg hanya berumur 19 tahun. Tentera yg dipimpin beliau semuanya menjadi kuat kerana amalan mereka. Iaitu mereka semua mendirikan giamullail.

        Ingat, ummah yg kuat bukan berdasarkan jumlah masjid seperti konsep umno, tetapi pada kekuatan amalannya.

        Kalau ikut teori umno maka hancus lah…

        Reply
        • August 21, 2011 at 10:44 pm
          Permalink

          Ko ni bodo cam lembu la Mooo…dengan adanya masjid….kan lagi senang untuk meluaskan sinar islam….dulu zaman nabi mana boleh samakan dengan zaman sekarang….zaman sekarang semuanya senang….kat masjid orang boleh sembahyang….belajar fardu ain….mengaji…dan macam macam lagi….Ni tidak….macam ayat Hadey la….kamera cctv tiada mata dan telinga….zaman nabi tiada cctv…..zaman sekarang…macam macam ada….itulah maksud aku ye lembu….

          Reply
          • August 21, 2011 at 11:38 pm
            Permalink

            Memang MOOOOO ni BEBAL…. tak wajib di ajaq dah..

          • August 21, 2011 at 11:53 pm
            Permalink

            cara untuk menutup keburukan/ kelemahan dengan kembali ke zaman sebelum Islam berkembang ..

        • August 22, 2011 at 9:51 am
          Permalink

          eh, bukan org UMNO semua kafir harbi ka?? jadi la ni PAS sembahyang dlm tokong la ni sbb masjid semua di bangunkan oleh UMNO.. tak tau malu ka PAS woi??? hangpa ludah kena muka sendiri balik ishh…hinanya PAS oi….

          Reply
        • August 22, 2011 at 3:45 pm
          Permalink

          Teringin nak menyampuk…
          Kalau banyak sgt masjid tapi under utilized pun buat apa.. memang betul tu.. kalau memang masjid digunakan utk mengembangkan syiar islam takpe la.. tapi kalau dok guna masjid utk berpolitik.?? mau kena panah petir.. padan muka..
          Tapi betul jugak.. byk mesjid tapi jemaah 2-3 saf je .. baik sembahyang kat surau je.. pendapat saya.. mungkin kat kelantan tpt2pengajian2 islam ni dah byk kot..sebab tu tak perlu ada byk masjid.. lagipun masjid besar-besar cuma time sembahyang jumaat dan sembahyang raya je penuh … time2 lain hempehh.. time bulan puasa pun hanya penuh 2 minggu pertama je.. lepas tu..cuba pegi tgk kat kebanyyakn masjid or surau..ada berapa ramai yg fully utilize masjid ni.. outtt…lagipun. pada saya.. masjid kalau dibina dan dihias catik2 dah jadi menimbulkan riak la pulak.. cukup facilities dan menampung jemaah cukup la .. yg penting. ramai org betul2 gunakan masjid.. kalau buat masjid cantik2 tapi utk jadi tumpuan pelancong je baik tak payah.. tu tempat beribadat..
          bab patung buddha tu.. kerajaan kelantan ke yg bagi duit buat patung ke-2 terbesar tu?? kalau kerajaan kelantan yg bagi.. mmg celaka lah mereka2 itu.. baik salur kat anak yatim.. seb baik la patung yg kat batu caves tu dgr cerita duit kuil ngan sumbangan corporate.. kalau duit kerajaan.. mmg aku tak halalkan ar duit aku yg byr income tax tu.. hehehhe

          Reply
          • August 23, 2011 at 1:03 am
            Permalink

            bila ada masjid….tapi jemaah tak ramai yang pergi….salah masjid tu ke ?

            hmmmm……

            apa pun masjid tu tetap menjadi rumah Allah swt…….dan dah tentu pembina masjit tersebut akan mendapat ganjaran Allah swt.

          • August 23, 2011 at 7:16 pm
            Permalink

            masjid mmg.banyak di negara ini dan tak pernah under utilise kerana pas akan guna semaksimum semua masjid untuk sebar dakyah pas..dari tazkirah,ceramah,majlis amal dalam masjid sentiasa ada balaci pas.

        • August 23, 2011 at 1:05 am
          Permalink

          hmmmm….hang kena ingat jugak mooo oii…

          ummah yang kuat jugak tak semestinya bergantung kepada bini yang ramai…

          kalau bini dah ramai…..benda lain kot yang kuat….hehe

          Reply
        • August 23, 2011 at 7:59 am
          Permalink

          bodoh ke mooh nie..jgn la samakn zaman dulu ngn skrg..zaman dulu naik kuda ngn unta dia..zaman skrg naik kete kuda mcm azmin ali tu..ferrari f430..nie dipanggil katak bawah tempurung..

          Reply
      • August 22, 2011 at 12:30 am
        Permalink

        tapi pok nik tak lah ambil rasuah kapal terbang dengan kapal selam…..

        bini dia juga tak beli cincin sampai 24 juta ……

        Reply
        • August 22, 2011 at 1:11 am
          Permalink

          Rasuah gi haji tak cerita ke C4…..

          Reply
        • August 22, 2011 at 9:44 am
          Permalink

          eh, si TORAK dah sampai oi….!!!! lama tak nampak bangang hang C4, rindu pulak kat hang… hang pi menuntut kat gua mana? or hang takdak modal nak smash??? kehkehkeh…

          Reply
        • August 22, 2011 at 9:52 am
          Permalink

          Membiak fitnah x abis2…! Bosan lah!

          Reply
        • August 22, 2011 at 11:47 am
          Permalink

          Betui ka? Kontrektor sponsor 60 ribu pi haji macam mana? lepas tu tak jadi sebab semua orang tau. Pok Nik boleh mengajar mengaji Kuran, stick tu that sudahlah.Yang lain dia tak pandai.Surohlah dia bersara.

          Reply
  • August 21, 2011 at 5:02 pm
    Permalink

    Pastinya, demo tunggu kerajaan BN yang bina masjid !!!

    Reply
    • August 21, 2011 at 5:53 pm
      Permalink

      Kjaan BN kalau bina masjid pun, bukan semuanya dana datang dari ahli BN pun, bukan dari poket Najib pun, hasil dari cukai ke atas rakyat dan perniagaan di Msia.

      Reply
      • August 21, 2011 at 10:10 pm
        Permalink

        sudah la kau……bila masjid kata duit pembayar cukai….kau ingat semua masjid duit pembayar cukai ke ? banyak lagi usahawan derma cuma mereka tak nak menonjol je…..kat kelantan kan ramai usahawan yang kaya2…kenapa mereka taknak sponsor buat masjid ye….musykil2…..

        Reply
        • August 22, 2011 at 12:32 am
          Permalink

          memang lah puak2 UMNO dapat projek juta2 ….

          buat masjid berapa sangat …….

          Reply
          • August 22, 2011 at 9:58 am
            Permalink

            hah.. tau pun buat masjid berapa sgt.. tapi mana pi ‘dermawan’ kelantan?? takkan semua kemut nak derma buat masjid kot?? PAS mintak sedekah pun juta2 tapi semua pi mana?? awat tak buat masjid, si TORAK oi?? berapa sangat la buat masjid tu kan…

            kalau ‘mendirikan masjid’ yakni tambah cawangan al-bini semua puak hang dok keghabat smp bini org pun sebat..

            hang cakap meroyan tak ketahuan ni awatnya, torak oi??

          • August 23, 2011 at 1:07 am
            Permalink

            c4…dengki la tuuuu….ialah tak kan projek tu nak bagi kat orang mexico kot…..ada ka.

      • August 21, 2011 at 10:32 pm
        Permalink

        Cehhh Moooo….pigidah….duit pembayar cukai konon….la ni ke ko nak cakap duit dari pembayar cukai….tak silap aku la kan….puak pembangkang ni memang susah nak bayar cukai….mereka akan kata…cukai tu semua akan masuk dalam poket kerajaan….nah…sekarang kerajaan pulangkan balik duit pembayar cukai melalui pembinaan masjid….bodoh punya lembu….

        Reply
      • August 22, 2011 at 1:38 am
        Permalink

        Hang ni memang dah laloq bnyak togak ayaq ketum la tu. memang BN bina masjid guna wang rakyat dari kutipan cukai pendapatan & cukai lain bodohhhh… Tak dak sapa pun kata wang dari Najib cuma hang yang kata lagu tu..!!

        Reply
  • August 21, 2011 at 5:52 pm
    Permalink

    Tak faham maksud sebenar penulis…. Banyak isu hangat hari ni kenapa pilih isu lama dan dah dijawab berkali2 oleh TGNA dan PAS.
    Isu patung Budha terpanjang adalah pendapat ulamak yg. menghalang agama lain meninggikan tempat ibadat mereka lebih dari Masjid. Ulama kata kalau nak juga kena bagi tidur patung tersebut dan bukan berdiri seperti di Batu Caves yg. nak sama tyinggi dengan bukit. (dengar ceramah Ust.Kazim). Sebab tu K’tan benarkan patung yg. panjang dan bukan tinggi. Tapi UMNO tak belajar Agama benarkan Patung setinggi bukit hingga jadi mercutanda, sapa nak jawab? betul jadi tarikan pelancong dan dapat hasil… itukah saja akal UMNO, ekonomi 3x… tapi orng melayu tak kaya2 jugak.
    Isu PAS tak bina Masjid di K’tan itu biar TGNA jawab, sebab PAS lebih pentingkan pengisian. Tak guna masjib baru, besar dan cantik kalau tiada jemaah, tiada kelas pengajian dan pengisian. Jadi selagi masjib lama mampu menampung penduduk k’tan kenapa nak membazir. Bukan Masjid saja rumah MB pun TGNA tak mintak peruntukan juta2 untuk repair seperti rumah PM&TPM rm76juta setahun untuk maintenance saja. Masuk PM baru ke Putrajaya puluhan juta duit rakyat dibazirkan… setiap 3 tahun repair lagi….juta2 lagi. Inikah yg. korang semua suka?
    Duit pembayar cukai bukan duit PM, apatah lagi duit UMNO. Jadi kenapa dibazirkan…?
    Umumnya jangan samakan kuasa dan sumber ekonomi negara dengan Negeri…. Negeri UMNO pun tak buat masjid jugak kan.

    Reply
    • August 21, 2011 at 6:44 pm
      Permalink

      Sudah la, tak payah nak cover.
      Dah tak buat masjid tu, tak buatlah..
      Takde priority pun nak buat masjid, kan.

      Reply
    • August 21, 2011 at 10:36 pm
      Permalink

      Tapi….persoalannya sekarang….kenapa wat buddha boleh bantu….tapi pembinaan masjid tak boleh….aku confius ni….kata negeri serambi mekah….patutnya dengan pembinaan masjid di Kelantan…orang luar akan memberi persepsi bahawa Negeri Kelantan adalah negeri Islam…..ni tidak….buddha diutamakan….islam dipinggirkan….lepas ni aku nak suggest kat Tok Wally Selipar suruh buat Patung Tonggeng pujaan Al-Juburi Waliwati pulak….sah Nuar hari hari gi Kelantan….kah…kah…kah…

      Reply
    • August 21, 2011 at 11:24 pm
      Permalink

      spin jgn tak spin bujuk…tinggi la, tidur le, panjang la….tu jea ke talian hayat yg ko ada….emmmm

      Reply
      • August 21, 2011 at 11:57 pm
        Permalink

        Lepas ni patung bengkok plak…tiru si peliwat punya belalai…kah…kah…kah…

        Reply
    • August 22, 2011 at 2:05 am
      Permalink

      Aku tak jumpa fakta dan alasan korang dalam menolak hujah aku…? Takkan untuk semua perkara korang ulas kosong.

      Reply
      • August 22, 2011 at 5:12 am
        Permalink

        Ko nak fakta apa lagi Bujuk…..yang pasti air mani Anwar ada dalam kantung kunyit Saiful lah….kah…kah…kah…ini fakta apa….

        Reply
        • August 22, 2011 at 9:25 am
          Permalink

          hhahahahahah….
          tak boleh jawab spin Anwar kes.. takat tu je la….
          Masalahnya Anwar belum dijatuhkan bersalah oleh mahkamah, boleh didakwa hina mahkamah tau.

          Reply
          • August 24, 2011 at 12:53 am
            Permalink

            Rakyaat dah tau sangat anwar bersalah…..buat la macam mana pun…..rakyaat tau sangat dah.

    • August 22, 2011 at 10:39 am
      Permalink

      bujuk oi,hang tak boleh la nak compare antara batu caves dgn kelantan nu sbb kat negeri Selangor berapa peratus pulak yg hindu?? kat kelantan budha terlampau minority tapi patung masyaalllah punya besaq.. hang kata patung kat batu caves nu jadi mercu tanda so mcm mana pulak 2 patung kat kelantan nu?? jadi mercu apa pulak?? dah,hang jgn nak spin smp ke batu caves pulak.. ni pasal kelantan bukan batu caves!!

      Ya betul rumah PM perlu maintenance yg tinggi tapi itu KEDIAMAN RASMI KETUA NEGARA!! hanya yg memimpin Malaysia shj layak utk tinggal disitu sbb itu HAK MILIK KERAJAAN MALAYSIA!! hang toksah nak sembang sbb puak PR pun dok idam2 kan rumah tu jugak… kes kediaman rasmi MB Perak tu hang dok pertahankan sampai tak mau keluaq dari rumah tu even kerajaan PR perak dah tumbang.. rumah MB tu tak perlu kos maintenance ke bujuk oi???

      memang betul yg duit pembayar cukai bukan duit PM hatta UMNO skalipun. dlm BN parti yg mewakili melayu & Islam ialah UMNO. jadi setiap kawasan UMNO akan usulkan pembinaan masjid. dimana tempatnya dan berapa kosnya smplah ke urusan permit diuruskan oleh org2 UMNO.. takkan MCA or MIC nak buat kerja tu pulak.. tapi dimana org2 kerajaan PAS kelantan yg kononnya melayu islam?? depa dok sibuk “mendirikan masjid” utk tambah cawangan cukup ramai.. siap dapat bantuan utk sesapa yg nak kawin janda.. “buat masjid” yg ni memang membazir tp bg hangpa yg ni “tiket utk ke syurga”..
      oppss.. silap, JIHAD…..

      Reply
    • August 22, 2011 at 12:01 pm
      Permalink

      Pengisiannya lebih kepada fitnah, memaki hamun orang Isle yang tak sokong dia.

      Reply
    • August 21, 2011 at 6:45 pm
      Permalink

      Kau tu yg bangang. Buat masjid esok nanti terpaksamintak sedekah sana sini guna budak sekolah agama.

      Reply
      • August 21, 2011 at 10:40 pm
        Permalink

        Betul tu Bro Umno Over…kat tempat aku….tiap tiap bulan ada je anak anak yatim dari Kelantan datang dari rumah ke rumah nak pungut derma buat masjid kat Kelantan….kesian ye….

        Reply
      • August 21, 2011 at 11:24 pm
        Permalink

        Ye la mintak sedekah, kami bukan the ruling government. The ruling government is BN yg berhak kepada hasil percukainan. Takkan ko tak tahu sistem pemerintahan Malaysia. kalau BN kalah nanti, kita boleh lihat bertapa sengkeknya BN dan time tu pulak adegan yg tak pernah kita lihat bila BN mintak sedekah dari ahli parti.

        Anyway apa salah kami sumbangkan kat parti. Macam pemimpin2 umbno yg berjuang zamn dulu, ada depa mintak lebih2 ??? Semua ikhlas…. Hai ini ada pejuang umno macam tu???

        Reply
        • August 21, 2011 at 11:51 pm
          Permalink

          Ehhh…salah Bn jugak ke? mana hasil percukai di negeri Kelantan…..yilek….salah sendiri la woiiii….aku dengar Kelantan nak buat highway ada tol….kah…kah…kah…kebajikan konon….hhhaaaakkkk pptuuuiiii..

          Reply
          • August 22, 2011 at 2:09 am
            Permalink

            UMNO dah mentekedarah royalti minyak kelantan ko masih melalak tak tentu pasal. Tunggu saman K’tan dalam perbicaraan, KuLi orang yg. t.tangan perjanjian sendiri kata royalti hak K’tan dan Negeri.

          • August 22, 2011 at 5:13 am
            Permalink

            Ehhh…tetibe sokong KULI lak….kan orang UMNO tu…tak takut haram ke Bujuk…kah…kah…kah…

          • August 22, 2011 at 9:28 am
            Permalink

            Bukan sokong KuLi, tapi pendirian dia dan kebenaran yg. dia kata.

          • August 22, 2011 at 10:44 am
            Permalink

            hang kalau chin peng masuk PAS pun hang sokong jugak… senang cerita sesapa yg sealiran dgn PAS secara automatic jadi saudara jihad hang… adoyai, bujuk….bujuk….

        • August 22, 2011 at 4:26 pm
          Permalink

          Ada betulnya. Kerajaan yg memerintah mmg byk duit.. boleh buat apa saja.. Tapi itulah politik.. disebabkan Kelantan di bawah PAS maka dianak tirikan.. nasib la.. apa nak buat.. seb baik la Selangor ni bandar.. kalau tidak sama nasib la mcm kelantan.. hahahaha sape soh sokong bulan. Apa-apa pun..sebenarnya kat kelantan tu nak bangunkan pun tak berapa nak commercial arr.. perabih duit je pun.. cuba tgk Area Bukit bintang tu.. dah berapa lama bawah DAP.. tapi membangun jugak.. malantak2 haa dia punya pembangunan (kelab malam, pusat pelacur, pusat commecial, semua ada).. sebab apa?? sebab ada nilai arr…

          Reply
    • August 21, 2011 at 10:38 pm
      Permalink

      UMNO bodo boleh diajar….tapi lembu bodoh macam ko ni…kena cucuk hidung pun sanggup…jadi penjilat jubur DAP….

      Reply
      • August 21, 2011 at 11:20 pm
        Permalink

        mooolembooo dah tertekan…tu jea yg dia bleh counter,,,

        Reply
      • August 21, 2011 at 11:56 pm
        Permalink

        betul bro.. belajar sampai bila pun tak abes.. orang yang tak mo belajar je yang takkan boleh maju ke depan..

        Reply
  • August 21, 2011 at 7:32 pm
    Permalink

    Kerajaan Kelantan sebenarnya dok perasan pandai..sebenarnya bodo piang….

    Reply
  • August 21, 2011 at 10:42 pm
    Permalink

    PAs nak bina masjid pun tak mampu…jambatan yang dijanjikan kat manek urai pun tak terbina..ada hati nak kelentong rakyat kelantan…

    tapi MB naik mercedes dengan harrier mampu pulak…

    Reply
    • August 21, 2011 at 10:51 pm
      Permalink

      Bro….kat Manek Urai tu…walaupun BN kalah…tapi tetap meneruskan pembinaan jambatan tu…padahal….tanggungjawab kerajaan Kelantan kan…kan…kan…

      Reply
    • August 22, 2011 at 2:11 am
      Permalink

      Agak2 ko Mercedes dengan Masjid yg. mana lagi mahal…?
      Lain la PM&TPM maintenance rumah RM76 juta setahun… berapa buah masjid boleh buat?

      Reply
      • August 22, 2011 at 5:15 am
        Permalink

        Tapi kalau Ahli Parlimen atau Adun PAS kalau jual Merc tu…agak agak dapat bina masjid tak….kah…kah…kah…spin lagi Bujukkkkk…..

        Reply
      • August 22, 2011 at 10:47 am
        Permalink

        hang boleh tanya berapa masjid boleh buat?? baru taksat hang kata “buat apa membazir”… hai bujuk..bujuk…kahkahkah… hang nak corner mana pulak ni bujuk oi…..

        Reply
  • August 21, 2011 at 11:18 pm
    Permalink

    sapa kata di kelantan tak banyak masjid yg PAS buat…cuba tanye pak lebai-pak lebai kulup PAS tu…berapa masjid dorang dah buat setiap sorang…ambo ada 2 , ambo ada 3, ambo ada 4….tanye plak bini’s dorang ambo no 2, ambo no 3, ambo no 4….masjid tu cepat plak tumbuh mcm cendawan…

    moooolemboooo, persoalannye kalau sebuah rumah Allah pun tak mampu nak usahakan, jgn la mendabik dada yg korang jea yg islam dari seluruh umat islam di dunia ni…

    Reply
    • August 21, 2011 at 11:27 pm
      Permalink

      Waa…nak gauge Islam berdasarkan jumlah masjid…waaa………aku ingatkan dari amalan ummah/masyarakat…

      Konsep hancus umno……dalam menilai kekuatan ummah berdasarkan jumlah masjid…

      Reply
      • August 21, 2011 at 11:45 pm
        Permalink

        bukan ke masjid lambang perpaduan ummah…kan ke masjid tu rumah Allah…tak kan nk solat jamaah fardu/jumaat share kat sebelah patung yang panjang dan berbaring yang mcm bujuk suka tu…..

        Reply
        • August 21, 2011 at 11:54 pm
          Permalink

          Aku rasa kan bai….dah meroyan si Moo ni….maklumlah…nak raya ni…bekalan lembu tak cukup….silap silap sembelih lembu yang ni kot….tapi…aku tak lalu lembu sekor ni…kah…kah…kah…

          Reply
          • August 22, 2011 at 1:14 am
            Permalink

            he he he…lemboooo ni nk buat baka pun tak bleh dah menopaus…jd maskok PR jea la…

  • August 21, 2011 at 11:22 pm
    Permalink

    Tu keta kjaan. MB Pok Nik Buruk jer.. Tapi pemimpin UMNO depan rakyat naik Perdana, belakang rakyat…fullamak. Munafik gilerr..Belajo2 le bukak Majalah tatler tu..tengok pemimpin umno.

    manek Urai tu… Perlu ka aku percaya berita dari org2 fasiq.??

    Contoh:

    Hari ni, keluar berita Kompas mintak maaf. Eh hari tu bila Kompas laporkan, apasal Media Malaysia tak laporkan apa yg didakwa kompas???? Ini bukan bakanced of news.

    Anyway, ada KDN siasat? Macc siasat?? Senang2 je Imelda Mansor nafikan…

    Reply
    • August 21, 2011 at 11:36 pm
      Permalink

      alaa hai moolemboo…kan ke media korang dah amik alih pukul gendang pasal isu tu……anyway bila ko nak menyusun sepuluh jari memohan ampun dan maaf pada PM & Family…tak salah pun mintak maaf kalau dah buat salah….fitnah pastinya tidak bertahan lama kerana Allah tidak menutup kebenaran dan menyimpan kepalsuan…….kerana Allah bersifat Maha Adil….tak gitu moooo…….

      Reply
      • August 23, 2011 at 12:53 am
        Permalink

        moooo tak perlu minta maaf pada sesiapa pun…..voucher masuk syurga dia dah dapat….apa lagi mau minta maaf ?

        tunggu jer tiba masanya…wali selipar akan sambut tangan dia di pintu syurga……hehe

        hidup moooo….ahli syurga rupanya

        Reply
    • August 21, 2011 at 11:55 pm
      Permalink

      Rumah wally selipar depan kayu…belakang batu tuuuu…kah…kah…kah…

      Reply
  • August 22, 2011 at 12:27 am
    Permalink

    zaman nabi pun buat masjid dengan pelepah tamar jea…..

    kalau buat masjid beso2 macam masjid kristal tapi tak boleh sembahayang buat apa…..

    buat masjid beso2 nak tunjuk riak dan takbur ??????

    Reply
    • August 22, 2011 at 10:52 am
      Permalink

      wooo… jadi la ni kita tak payah pi solat kat masjid dah woi sbb nnt C4 kata kita nak tunjuk riak… lgpun puak depa dok pegang colok sembah cina mampus so masjid tak payah jejak lg…

      hmmm si torak ni bg hujah guna kepala lutut btul…. huahuahua…

      Reply
      • August 23, 2011 at 12:56 am
        Permalink

        nak tanya sikit feeder killer….

        c4 ni aka torak ke ?…….bukan apa aku teringat si torak….pecacai PAS yang selalu buat lawak kat sini….3/4 tahun sudah…si torak !

        cara penulisan tak berpelajaran rasa-rasa sama jer macam si torak

        Reply
        • August 23, 2011 at 1:28 pm
          Permalink

          ntah la raplah… gaya penulisan dan kebangangan mcm dia tp mungkin bukan kot.. typical si torak guna caps lock.. dia ni dak pulak.. tp yg penting ciri2 penulisan yg sentiasa provoke dan kelucahan melampau melayakkan C4 mendapat anugerah ‘SI TORAK ABAD INI’…

          p/s: rindu pulak dgn arwah torak yg lama nu…huahuahua..

          Reply
  • August 22, 2011 at 12:35 am
    Permalink

    Masjid banyak tak pun masjid sikit..surau banyak tak pun surau sedikit tetapi jika ianya disalahgunakan seperti menghentam orang atau mengutuk serta menjijik umat Islam yang lain..saya rasa tak de gunanya

    Masjid adalah tempat untuk beribadah..menimba ilmu..majlis (meeting) atau discussion..disetengah tempat masjid jd tempat penghakiman

    Di Malaysia = masjid digunakan untuk sembahyang/bersolat/menimba ilmu/membincang/perkahwinan/serta ceramah..bukan tempat kita hendak menjatuhkan hukum ataupun tempat kita hendak menjijikkan umat Islam lain yang tidak sependapat dengan kita..apabila kita memberi ceramah yang mengutuk atau menghina maka akan tercetus difikiran ummah adalah negative persepsi..dan secara tidak langsung ianya boleh mendorong kepada fitnah atau rekaan cerita bagi lagi sedap didengar..

    Kita lihat saja masjid² atau surau² di Selangor tidak dibenarkan langsung untuk berceramah mengenai hal keburukkan Pakatan Rakyat malah diberi izin kepada bukan Islam untuk memberi tazkirah pula..

    Reply
    • August 22, 2011 at 4:36 pm
      Permalink

      Masjid sikit kat KELANTAN sebab ramai org sokong PAS… masjid banyak kat TERENGGANU sebab ada masjid UMNO..ada masjid PAS.. takleh sembahyang sekali.. hehehe bodohhhh mmg bodoh… nama saja org Islam tapi masuk bab politik umat Islam berpecah belah.. sok senang senang je org Kafir musnhakan Islam.. sebab org islam sendiri mengutuk mencerca sesama sendiri.. bab agama patutnya semua bersatu.. tak kira apa ideologi politik sekalipun..
      Nanti anak sendiri Murtad pun tak tahu… syabas Melayu Islam Malaysia

      Reply
  • August 22, 2011 at 3:00 am
    Permalink

    umno bina masjid kaa? tak pernah jumpa lagi masjid umno apatah lagi surau umno ? memang ada orang umno yang jadi buruh bina masjid tapi umno tak pernah keluar duit bina masjid masjid di bina atas simbangan orang umno adalah jugak macam masjid siti datuk k, ada lagi masjid lain kot aruah ayah dan datuk ada juga keluar harta tanah dan duit buat masjid sampai aruah ayah buat sendiri masjid dengan pertolongan orang2 kampung tapi tak pulak dia claim buat masjid tu
    yang tau masjid di buat oleh kerajaan guna duit pembayar cukai iaitu rakyat atau duit hasil sumbangan orang ramai atau duit hasil cukai di kutip kerajaan negeri hasil balak, minyak dan lain2 lagi tak ada pernah dengar atau jumpa guna duit umno
    apalah hangpa nak politik pun tau rodong pig buta…nak buat macammana taqlid pig buta kat pok jib dan flom dan pope daripada Ulama

    Reply
    • August 22, 2011 at 5:17 am
      Permalink

      Ehhh…betul apa kerajaan dibawah UMNO bina masjid….tapi orang UMNO tak pernah pun cop tu masjid UMNO….cuma puak banggang ko je yang cop tu masjid untuk PAS…kah…kah…kah…

      Reply
      • August 22, 2011 at 9:37 am
        Permalink

        hahahaha… ko belit sampai terbelit, memang sah pembelit ngalahkan ular sawa.

        Reply
        • August 22, 2011 at 3:32 pm
          Permalink

          sape yang terbelit tu bujuk? bende betul tu juk..

          Reply
      • August 23, 2011 at 10:09 am
        Permalink

        aku setuju coz tmpt aku tggl bila time azan je smp 2 masjid azan…bila d tny diorng kata itu azan masjid umno yg nie azan surau pas…bila time hari raye plak sape g solat kat masjid umno solatnye x d trima Allah.aku bkn pandai sgt bab agama n jahil plak …tp aku nak tny org2 pas apa hukum MENGKAFIRKAN saudara se-ISLAM…bkn ape aku tgk bangsa aku sdendri bertikam lidah sesama sendri demi kepentingan org lain…korg x malu ke cina,india bertepuk tgn tgk gelagat kite bangsa melayu bergaduh….ini tanah air kita diorg tu menumpang aje…spatutnye kite kena pertahankan nye…renung2 kan lah…

        Reply
        • August 24, 2011 at 12:25 pm
          Permalink

          Tak boleh kafirkan orang Islam tapi perlu kafirkan orang kafir.

          Reply
  • August 22, 2011 at 3:12 am
    Permalink

    mrs skandal bukan islam juga di benarkan melawat masjid jamek dan masjid putrajaya tolong faham laa nooo…. isunya jangan lah dok salahkan kapiaq bila mereka nak masuk bagi bantuan kat masjid atau surau sebab melayu umno boleh derma kat f1 saja beratus juta kan elok jika bagi kat masjid atau surau ikut kapasiti masjid atau surau kalau nak tarik orang pi masjid atau surau tu duit komisyen kapalselam contohnya rm500 juta bagilah kat razak baginda 100 juta 400 juta lagi bagi kat masjid atau surau sebagai insentif untuk tarik orang susah pi solat atau buka puasa contohnya mat rempit ajak mereka pi solat bagi duit bulanan atau tahunan baru boleh ambik asalkan jangan rempit dan pergaulan bebas dan dadah jika mereka buat juga potong duit tu, rasanya boleh kurang kes remaja melayu rempit,dadah dan pergaulan bebas
    fikirkan rm400 juta tu kita boleh bina banyak surau atau masjid begitu juga rm300 juta yang pok jib bagi kat f1 1malaysia begitu juga rm211 juta untuk flom berapa banyak boleh di bina masjid atau surau atau di bangun orang melayu dan mencegah melayu dari muratad ?

    Reply
    • August 22, 2011 at 11:59 pm
      Permalink

      ntah2 duit tokeh judi bayar cukai, tu yang dia buat sponsor kat F1 heheh, sekurang2nya dapat gak promosi.. tak leh pakai untuk buat masjid atau kemudahan lain ( poknik punya statement, duit cukai dari jualan arak n judi boleh buat kemudahan seperti jalan dll.. hang check balik la tikaq, aku tak reti nak fitnah) abih tu camna pulak kelab2 bola yang dapat sponsor baju dari syarikat2 besar, hang ingat tu derma ka? nih lagi sorang contoh otak yang tak mau di kembangkan.. sponsor ngan derma tu ejaan dia dah lain.. haha.. dah tentu niat dia pun lain..

      pasal kapal selam tuh hang gi la check balik information yang lama ( kalau ada lagi ), tak abes2 nak ulang.. tak reti2.. tak paham2 jugak.. benak sungguh!

      Reply
  • August 22, 2011 at 9:01 am
    Permalink

    Walau macam mana sekalipun, PAS tetap parti politik paling bangang pernah wujud di muka bumi. Pendirian takdak…Pulak tu, ikut kapir harbi menjahanamkan Islam. Nama jer ‘parti Islam’ Wajib dah kite perangi PAS jahanam ni. Teringin nak tengok Tok Garu Nik Najis dipijak beramai-ramai bila Isle di Malaysia ni hancur dikerjakan babi tua sekor ni…

    Reply
  • August 22, 2011 at 12:27 pm
    Permalink

    masjid je besar tpi jemaah xde wtpe..membazir jer..

    Reply
    • August 22, 2011 at 6:17 pm
      Permalink

      salah sorang jemaah yg x de tu ko la……salah org buat masjid ke atau salah org yg malas prgi masjid…..org tak de agama jea ckp buat masjid membazir…betapa besarnya ganjaran org2 yg berusaha membina masjid di sisi Allah…

      mengucap la bro….

      Reply
    • August 23, 2011 at 12:57 am
      Permalink

      ialah tu…..masjid biar la kecik….biar la kotor….bini kena ramai….baru lah PAS !!

      Reply
  • August 22, 2011 at 3:18 pm
    Permalink

    Kerajaan Kelantan tak buat masjid sbb miskin duit takde cuma harap minta simpati juak Pas itu pun yg bagi RM 1.00 je….nak berjihad apa jadahnya…

    Jika pemimpin itu bagus pasti cukai dpt dikutip dgn baik tetapi kelantan nasib malang dapat pemimpin isle Nik Aziz yg lemah dr ekonomi hingga urus tadbir….

    pemimpin mcm ni memalukan seluruh umat islam…..mcm mana nak tadbir Putrajaya bro!!!

    Dulu kata nak lelong putrajaya tapi sekarang Jamban temapat Berak PM pun nak ambil jugak ker
    kahkahkah…..

    PaShit Munafik!!

    Reply
  • September 28, 2012 at 6:35 pm
    Permalink

    KAWE GINI OYAK… HOK ALAH2 KB – TUMPAT JAH.. MASJID MUHAMMADI, MASJID ANNUR, MASJID MUKIM PASIR PEKAN, MASJID TELEPOT, MASJID KUBANG KERIAN, MASJID TUMPAT, MASJID ROUNDABOUT PASIR PEKAN.. BALASOH BETAMBUNG…. DEMO XKENO CARO NIH

    Reply
    • April 15, 2018 at 5:36 pm
      Permalink

      Fitnah mudoh dih, bodo orang ni

      Reply
  • March 18, 2014 at 2:45 am
    Permalink

    duit umno tu dtg dari mane..

    Reply
  • March 18, 2014 at 2:45 am
    Permalink

    duit umno tu dtg dari mana,,

    Reply
  • April 15, 2018 at 5:35 pm
    Permalink

    Orang kalau bunyi nok bina masjid, pakat nak buat amal jariah.. ada duit sikit terus kasi untuk buat amal.. x dapat wakaf sejuta, wakat pintu masjid pon dah kira OK

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *