Tol Di Kelantan: Belum Pun Memerintah Dah Mungkir Janji

Share


PAS sudah memerintah Kelantan selama 21 tahun, bukan satu jangka masa yang singkat tu ya.  Bayi yang lahir pada tahun Nik Aziz angkat sumpah buat pertama kali sebagai Menteri Besar Kelantan pada 1990, kini sudah berusia 21 tahun, dan masih menatap wajah Nik Aziz sebagai Menteri Besar.

Arus pembangunan yang begitu pesat di negeri-negeri selain Kelantan sepanjang tempoh tersebut begitu pesat sekali, Kelantan terpinggir dan tidak banyak berubah.  Termasuk yang tidak berubah itu ialah Menteri Besarnya yang kita yakin sekali akan pegang jawatan tersebut hingga mati!

Tapi bukan itu yang nak penulis kongsikan hari ini.

Tulisan penulis hari ini adalah merujuk kepada kenyataan Husam Musa, Exco Kerajaan Negeri Kelantan beberapa hari lepas mengenai cadangan pembinaan lebuhraya bertol 4 lorong menghubungkan Kota Bharu dan Kuala Kerai sejauh 63km, agak sedikit mengelirukan penulis.  Keliru kenapa?  Kejap lagi penulis terangkan.

Kata Husam, lebuhraya tersebut akan dibina oleh pihak swasta melalui konsep penswastaan (tiru kerajaan BN) setelah kerajaan pusat tidak meluluskan peruntukkan untuk membina lebuhraya tersebut yang dijangka bernilai RM 1.9 billion.

Disini yang penulis keliru tu sebab Pakatan Rakyat yang dianggotai PAS beria-ia nak hapuskan tol di seluruh Malaysia kalau berjaya memerintah kerajaan persekutuan besok.  Janji ini dinyatakan secara jelas dalam buku Jingga yang dikeluarkan mereka.

Tapi PAS pulak nak membina lebuhraya bertol?  Macam mana sekejap kata nak hapuskan tol di seluruh negara tapi buat lebuhraya baru di Kelantan, kena tol?  Ini bukan penulis sorang saja yang keliru, rakyat jelata turut keliru sama.

Apa justifikasi Husam nak mengenakan tol?  Bukankah kerajaan PAS kerajaan berkebajikan kononnya, bagi free sajalah.

Untuk pengetahuan pembaca, dalam soal peruntukkan tidak diluluskan ini, tidak timbul soal tidak adil atau balas dendam kerana memang kerajaan persekutuan tidak pernah membelanjakan duit rakyat untuk tujuan membina lebuh raya dimana-mana negeri pun (termasuk yang diperintah BN).

Semua lebuhraya di Malaysia adalah dibina oleh pihak swasta melalui konsep penswastaan yang sekarang nak ditiru oleh PAS.  Sekadar menyebut beberapa, lebuhraya utara selatan dibina oleh pihak PLUS, Lebuh Raya Pantai Timur oleh MTD Prime Sdn Bhd dan LEKAS oleh Lebuhraya Kajang Seremban Sdn Bhd

Memang sekarang PLUS dimiliki kerajaan melalui Khazanah, tapi itu hanya berlaku pada 2002 (setelah lebuhraya siap), sebelum itu PLUS dimiliki oleh Kumpulan Renong milik Tan Sri Halim Saad.  Bila ambil alih, bukan aset saja yang dimiliki kerajaan tapi hutang juga, maka itu kutipan tol untuk lebuhraya utara selatan diteruskan.

So, apa cerita sekarang?  PAS bina lebuhraya dengan kerjasama pihak swasta, boleh kutip tol, kerajaan BN tak boleh?  Itu hal yang pertama, apa hal pulak dengan janji nak menghapuskan tol dalam buku Jingga tu?

Petikan Buku Jingga Mengenai Tol

Ini untuk rakyat nilaikan tahap kebolehpercayaan puak-puak ini.  Macam-macam yang negatif dituduh kepada kerajaan BN dalam isu tol ini tapi rupanya depa pun buat perkara yang sama juga, bukan setakat itu saja, justifikasi yang digunakan pun sama macam kerajaan BN (penswastaan).

Ini belum lagi kita sebut soal kemampuan kewangan, kebolehan, keupayaan, syarikat mana dan sebagainya ya, baru cerita tol saja ni.



66 thoughts on “Tol Di Kelantan: Belum Pun Memerintah Dah Mungkir Janji

  • August 13, 2011 at 10:01 pm
    Permalink

    Memang konfiuslah Pok Nik nih…Semalam cakap lain esok cakap lain lak. Semalam kafir esok Isle lak. Macam-macam yang tak konsisten. Pencacai Pakatan Rakyat pun konfius sebab pakai ulamak Terompah yang bising bila dipakai tetapi hanya layak letaknya dikaki sahaja.

    Reply
    • August 14, 2011 at 6:07 pm
      Permalink

      tak perlu sakit kepala hingga kompius, poknik mmg cenggitu, trademark dia.. sebab tu kalau dia cuba berkata benar orang akan pelik, dan selalunya besok lusa dia akan spin.. cuma puak2 depa ja boleh terima, pasal sama2 sengal!

      Reply
    • August 14, 2011 at 8:52 pm
      Permalink

      satu demi satu topeng dan nanah fuckatan terbuka hujab demi hijab sejak sembahyang hajat MEGA kat stadium melawati untuk minta Allah tunjuk kebenaran.

      orang gila pon geleng kepala tengok tahap celaru identiti oleh pas sekarang…dah buang negara islam dan hudud bukan keutamaan, patuh dan ta’at membuta tuli pada dap , tutup sebelah mata cerita 12 melayu kat gereja di DUMC dan kini nak mansuhkan bacaan Quran sebelum azan subuh…apa lagi nak digadai untuk dapat undi cina PRU13 agaknya..

      Reply
    • August 14, 2011 at 11:35 pm
      Permalink

      Bukan itu saja.Dulu Niki Ajiz proclaim akan jual Putrajaya jika PAS berjaya tawan Putrajaya.Katanya membazir.Sekarang senyap tak berketip.Sibuk nak jadi PM kat Putrajaya.

      Reply
      • August 15, 2011 at 12:56 am
        Permalink

        Dah jual Putrajaya, pas tuu nak memerintah katna…agaknya..kalaulah dah rampas Putrajaya…satu lagi Rajaporno tuu nak letak mana..Oppps terlupa lak, dia ho;iday kat Sg.Buluh Resort masa tuuu…

        Reply
    • March 27, 2012 at 1:50 am
      Permalink

      kerajaan PAS tk usah berlagak nak buat lebuhraya…22 tahun tadbir…air AKSB PUN tk selesai…parti ceramah mmg tk reti buat keja

      Reply
  • August 14, 2011 at 1:02 am
    Permalink

    tak buat lagi laa broo… tak ada majlis pecah tanah perasmian yang di buat janganlaa dok tabur fitnah lagi pasal lebuhraya bertol yang akan di buat ni, bagi konfirm dulu laa
    yaa lah dulu “bailout” halim saat Rakyat yang tanggung bukannya kerajaan tanggung sama macam indahwater mas dan ipp
    hang dapat apa bila kera jaan bailout plus aka halim saat dulu ?
    dulu pemimpin umno sedunia samy veluu yang juga menteri pengangkutan tak mau bagi lebuhraya dekat Melayu Kelantan buat sampai Terangganu saja sebab kerajaan Kelantan tak mau lebuhraya di kenakan Tol
    kalau Melayu tak sedar lagi umno sanggup korbankan bangsa sendiri seperti di Kelantan tak taulah
    sekurang-kurang di Kelantan adalah jugak perasaan tak di kenakan Tol

    Reply
    • August 14, 2011 at 2:55 pm
      Permalink

      sengal.. kalau dah husam kuar kenyataan akhbar cenggitu, fitnah kejadahnya.. kalau nak pusing pun rujukla balik keratan kat atas tu, baca pun tidak, siapa fitnah siapa…?

      Reply
    • August 15, 2011 at 1:01 am
      Permalink

      Bro politikar, tuu dulu sekarang dah lain…sama gaklah PAS dulu utk ISLAM tapi sekarang PAS rela GADAI ISLAM utk dpt kuasa yg diterajui KAFIR DAPigs…jadi KALDAI…

      Reply
    • August 15, 2011 at 11:54 pm
      Permalink

      aku antara anak kelantan yang terpaksa merempat mencari rezeki di negeri orang….lebih 20th memerintah kelantan semakin hancus…banyak khazanah negeri sewaktu era bn dulu habis dijual kepada kaum asing…yang tinggal hanya serban nik ajis belum dijual… tunggu pru 13 ni kot….

      Reply
  • August 14, 2011 at 1:05 am
    Permalink

    pas pkr dap memang jenis cakap tak serupa bikin..menipu je kerjanya..

    Reply
  • August 14, 2011 at 1:18 am
    Permalink

    Aku baca 2X artikel diatas, tak jumpa ayat lebuhraya tersebut akan dikenakan tol oleh kelantan. Yg. ada pembinaan secara penswastaan. Yg. kata ada tol hanya penulis dan bukan kenyataan Husam(k’jaan kelantan). Atau aku tersilap?

    Reply
    • August 14, 2011 at 2:17 am
      Permalink

      selalunye silap dan silap selalu…

      Reply
    • August 14, 2011 at 9:06 am
      Permalink

      kau ade bace gambar keratan akhbar kat atas tu?…

      Reply
      • August 14, 2011 at 2:59 pm
        Permalink

        depa kalau dah bab ludah jatuh kemuka, baca beriban kali pun takkan faham bro.. diaorang alergik dengan benda2 yang betul.. kalau depa sakit perut berak cirit-birit pun depa “spin” kata sakit perut sebab selsema…

        Reply
    • August 14, 2011 at 2:52 pm
      Permalink

      dia tak jumpa takpa sebab orang baca harakah nih mmg sengal sikit, susah nak faham..

      diulang.. ” Mungkin akan ada tol nanti tapi kadarnya lebih murah dan berbeza mengikut musim”

      .. ada perbezaan tak antara ” Mungkin akan ada ” dan ” Mungkin ada” dan ” akan ada” .. rasanya kalau guna “Mungkin akan ada” tuh dah kira compom ada la tu.. ye tak?

      Reply
      • August 15, 2011 at 1:12 am
        Permalink

        Spinlah sebanyak munkin, …nak kata apa pon katalah….yg pasti PAS dah tak seperti mana yg dipimpin oilh yg terdahulu.Berpolitik utk ISLAM..Eloklah tuu berkawan dgn orang2 sperti Nuar, LGE, LKS, Karpal Singa, Ambiga …Bagus sangat2…Penang dah nak jadi mcm Singapork,(apa pon dulu bolih demi Islam, dah mula ditarik) Selangor dah kuda olih CINA Kristian DAPigs..(JAIS yg salah & “I’m SORRY” statement MB Bengap)..Masih tak sadar & nampak apa yg berlaku…Lepas nie tak tahu apa lak yg nak Jadi…..

        Reply
    • August 15, 2011 at 4:11 pm
      Permalink

      kalo dibina secara penswastaan… maknanya akan dikenakan tol.. bujuk… hang jangan purak2 pengsan pulak

      Reply
    • August 15, 2011 at 11:57 pm
      Permalink

      dah nama lagi swasta…..kau ingat swasta ni free ke…..apa la bahalul sangat….

      Reply
  • August 14, 2011 at 2:06 am
    Permalink

    mengucap weeii….dok fitnah ja…tak kira masa…

    Reply
    • August 14, 2011 at 2:59 pm
      Permalink

      bro..ko suruh c4 mengucap utk ape? Dia tu kafirun.. Syaitan bertopengkan
      anjing tu..

      Reply
      • August 14, 2011 at 6:02 pm
        Permalink

        rilek2 bro jebat.. rilek2.. kita berpuasa nih ( puasa tak? heheh ) .. mmg kerja syaitan untuk menaikkan marah kita.. jgan tuduh dia kafir, berdosa lak.. kita jgn jadi cam puak depa.. rilek aa bro jebat.. C4 tu mmg setan!

        Reply
        • August 14, 2011 at 8:01 pm
          Permalink

          ya aku setan…….. bulan posa ni mana ada setan …

          semua dah kena ikat

          Reply
          • August 15, 2011 at 1:27 am
            Permalink

            SETAN JELMAAN MANUSIA….C4???

          • August 15, 2011 at 1:30 am
            Permalink

            yg kena ikat tu setan ori…yg mcm setan ada seekor terlepas kat sni…

  • August 14, 2011 at 2:23 am
    Permalink

    Tak lama lagi kluar la fatwa politik Hardy&Nicky…dlm islam kita tak panggil TOL..tp SEDEKAH / WAKAF…suatu perkara yg dimuliakan dlm islam….

    Reply
    • August 14, 2011 at 3:01 pm
      Permalink

      haha.. like.. tak pun dipangil “derma suci tulus ikhlas” ( kalau tak bayar derma tak boleh lalu )

      Reply
  • August 14, 2011 at 4:24 am
    Permalink

    hai dah 21 tahun memerintah kelantan baru nak terfikir nak buat lebuhraya,apakah muslihat PAS dlm isu ni,adakah takut isu pembangunan akan menghantui pemimpin2 PAS kelantan atau hanya nak beri janji manis kpd rakyat kelantan lebih2 lagi pilihanraya akan tiba tak lama lagi.dan sudah pasti isu tol akan menjadi isu hangat dikalangan rakyat,sedangkan umum tahu bahawa kerajaan PAS kelantan adalah kerajaan yang termiskin di malaysia.agak2 ada tak individu atau syarikat KEBAJIKAN yang sanggup taja free buat lebuhraya dikelantan yg berharga 1.9 billion ataupun mungkin C4,bujuk,politikari dan ahli2 PAS yg lain sanggup pungut tol setiap kali habis ceramah yg dilakukan oleh pemimpin2 mereka.mari kita renungkan bersama….

    Reply
    • August 14, 2011 at 3:06 pm
      Permalink

      jangan lupa tokeh2 singapore yang dapat projek ladang rakyat.. rasanya mmg menguntungkan sebab memendekkan perjalanan para pengeksport barangan thailand ke negeri2 lain dan secara tidak langsung bisnes orang thai berkembang maju..

      Reply
      • August 15, 2011 at 1:17 am
        Permalink

        Dah 21 tahun memerintah baru nak buat..tuuu pon tah jadi tah tidak..Biasalah org PAS/PR berjanji setinggi langit tapi menunaikan nya belum tentu lagi…Jalan kampong pon berlubang sana sini nak buat Lebuhraya????..KUIH RAYA bolihlah aku ingat depa buat….

        Reply
  • August 14, 2011 at 9:04 am
    Permalink

    first dah la ko ni berburuk sangka… lepastu fitnah pulak tu…
    kau tak puasa ke C4?…

    Reply
  • August 14, 2011 at 10:11 am
    Permalink

    Husam dah tau kelantan akan jatuh pada PRU 13 nanti sebab tu dia nak buat lebuhraya tu .Jadi segala masalah akan ditanggung oleh kerajaan yang baru ………..Macam MRT kat kl

    Reply
  • August 14, 2011 at 11:54 am
    Permalink

    ” Kerajaan Negeri Kelantan Merancang Bina Lebuh Raya 63 Kilometer Dari Kota Bharu Ke Kuala Krai

    KOTA BHARU 10 Ogos – Kerajaan Negeri Kelantan merancang membina lebuh raya empat lorong sepanjang 63 kilometer antara Kota Bharu ke Kuala Krai yang bakal menyaksikan penduduk negeri ini membayar tol buat pertama kali selepas lebih 20 tahun pemerintahan PAS di sini. Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa (foto) berkata, pembinaan lebuh raya itu dijangka menelan belanja RM1.9 bilion termasuk kos pengambilan tanah. Husam mendakwa, permohonan mereka sebelum ini untuk pembangunannya di bawah Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK9) dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) tidak mendapat perhatian Kerajaan Persekutuan, justeru kerajaan negeri mengambil keputusan membangunkannya sendiri sebagai jalan negeri secara penswastaan. “Kerajaan negeri mengambil keputusan memulakan sendiri pembangunan lebuh raya ini tanpa menunggu lagi Kerajaan Persekutuan kerana mungkin Kerajaan Persekutuan tidak melihatnya sebagai keutamaan mereka. “Tujuan kita ambil inisiatif ini untuk membantu anak Kelantan terutama yang pulang berhari raya mengelak kesesakan yang teruk, kalau ada jalan terus dari Kuala Krai ke Kota Bharu, kita jangka masa perjalanan hanya akan mengambil masa antara 30 hingga 40 minit sahaja. “Memang ada pihak swasta yang sudah datang sebelum ini dan membuat beberapa cadangan tetapi kita perlu melalui beberapa proses dan penilaian terlebih dahulu,” katanya selepas mesyuarat mingguan Exco Kerajaan Negeri di sini, hari ini. ”

    http://paskangar.blogspot.com/2011/08/kerajaan-negeri-kelantan-merancang-bina.html

    jelas kat atas tunjuk bayar tol. dan source pun blog pembangkang. so nak spin apa lagi?

    kat buku jingga cakap akan hapuskan tol. tapi kat atas jelas akan buat tol. apakes?

    Reply
    • August 14, 2011 at 3:09 pm
      Permalink

      heheh bukan tol tu.. tu ” derma suci tulus ikhlas”..

      Reply
      • August 15, 2011 at 9:53 am
        Permalink

        Kalau tidak pun Infa’ Akhirat nampak lebih Isle.

        Reply
    • August 14, 2011 at 8:58 pm
      Permalink

      sebab utama pembinaan highway tu bagi ”memudahkan rakyat kelantan balik berhari raya”..
      nampak sangat kat kelantan tak ada peluang pekerjaan…

      Reply
      • August 15, 2011 at 1:24 am
        Permalink

        Kelakar betul ..itu sebabnya nak bina Highway…nak balik Raya punya pasal…alahai tak ekonomik langsung..Idea dari sapa lah nie…kok..kor SiNuar pakar ekonomi PR….kah..kah……

        Reply
    • August 15, 2011 at 2:13 pm
      Permalink

      ala..gimmick je tu..dah dekat pilihanraya..lepas pilihanraya hampehh

      Reply
  • August 14, 2011 at 2:43 pm
    Permalink

    Berapa lama jangkamasa antara kedua2 kenyataan di atas dikeluarkan? pada masa yang sama? selang sejam ? selang 6 jam? selang sehari? ..

    Reply
  • August 14, 2011 at 4:43 pm
    Permalink

    fokus kepada isu asal: isu lebuhraya bertol.

    C4 sekali lagi tukar topik.

    Reply
  • August 14, 2011 at 5:31 pm
    Permalink

    LARIKAN TAJUK NAMPAK… BERSALAH?

    Reply
  • August 14, 2011 at 6:32 pm
    Permalink

    Pemimpin pemimpin hamPAS ni semakin hari semakin bebai,kalut dan semakin keliru pikiran depa ni. Ini menunjuk kan depa ni cuma tau nok kritik tapi tak tau bagi idea bari lagi kresatif. Ada idea pun cuma idea ciplak UMNO/BN gak..!!

    Reply
  • August 14, 2011 at 11:15 pm
    Permalink

    apa lah UMNo ni mangkok sangat ………. tak buat pembangunan salah ….. nak buat pun salah ….

    bila hati dah busuk tu memang macam tu lah ……….

    Reply
    • August 15, 2011 at 1:25 am
      Permalink

      Pembagunan apa C4…sebak nak balik RAYA aje sebabnya…anyway jalan kampong dah repair ker???????

      Reply
    • August 16, 2011 at 12:08 am
      Permalink

      bukan masalah pembangunan tapi masalah tol tu……kata nak hapus tol…..tak baca buku jingga ke….kitab bohong fuckatan tu…

      Reply
    • August 16, 2011 at 10:32 am
      Permalink

      hehe..buku jingga dah tukar kaler le

      Reply
  • August 15, 2011 at 12:08 am
    Permalink

    aku pun pening dgn pas nie….sekejap tak boleh sekejap boleh..apara pun otak.
    otak udang ker otak letak kat kepala lutut.

    Reply
  • August 15, 2011 at 12:16 am
    Permalink

    kalau kutip tol pun, cofirm duit tol tu masuk tabung jihad pas..bila tol bankrap, salahkan umno..tau dah skrip drama puak2 ni..

    Reply
  • August 15, 2011 at 12:51 am
    Permalink

    Tog Garu Babi Nik Najis sokong majlis fatwa penang larang masjid pasang Al-Quran guna pembesar suara! Syabas Tok Garu Nik Najis. Kapir harbi guna nama Allah dalam bible – Nik Najis sokong. DAP bantah penyerbuan gereja – pun dia sokong. Lepas ni apa pulak? Dia nak cakap hak kristian untuk tarik orang Islam masuk kristian sebab tu hak diorang? Atau orang Islam boleh murtad sebab tu hak asasi manusia? Memang sah babi tua ni wajib diperangi…

    http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/4908-larang-guna-pembesar-suara-selaras-syarak

    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0814&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_08.htm

    Reply
  • August 15, 2011 at 1:33 am
    Permalink

    alaa C4…lantak la dorang nak kata ko setan…dh memang tu kejadian ko, nk buat mcm mane…tak kan nk salah kan ibu mengandung plak…dosa tau C4….

    Reply
  • August 15, 2011 at 3:28 am
    Permalink

    teman kalau pok nik aziz bercakap…seduit pon tak percaya… karut dan tak boleh pakai termasuk balacinya jugak… mana lak tumpahnya pembohongan nik aziz kalau tidak kepada husam.. anak bapak katakan…

    Reply
  • August 15, 2011 at 12:09 pm
    Permalink

    UMPORNO JUBO LEMBU..mcm taik perangai sekor2 pncacai UMNOPONO nih..aku sumpah smpai mapus aku x kn pangkah UMNPORNO….BODO NK MAMPUS UMPORNO BEE END….Pembela melayu konon tp pembela kroni…BONGOKKKKK UMPORNO nihh..

    Reply
    • August 16, 2011 at 12:08 am
      Permalink

      Nuar, Bini & anak2 & Madu/ Lim Kit Siang & Lim Guan Eng /Karpal & Govin Sing / Nikky & Menantu…..ko nak cita pasal UMNO puya Kroni……cermin muka ko dulu laaaaa….UMNOPORNO

      Reply
    • August 16, 2011 at 10:35 am
      Permalink

      hekeleh…bangang punye umnoporno..bodoh tolol bengap..memang elok mampus je org mcmni

      Reply
  • August 15, 2011 at 3:21 pm
    Permalink

    Bila la Islam nak bersatu? Kenapa UMNO begitu sibuk menawan Kelantan? Kan Kelantan Org Melayu juga yg memerintah. Pergilah tingkatkan usaha menawan Penang tue….

    Reply
    • August 16, 2011 at 12:03 am
      Permalink

      nak tawan kelantan sebab nak bangunkan negeri melayu islam yang lebih 20th ketinggalan arus pembangunan…..aku anak kelantan dah 12 th merempat kerja di negeri orang ….ambo nok graso jugok klik krijo di kelante…..tapi malang peluang kerja tak ada …kalau adapun gajinya ciput je….

      Reply
      • August 16, 2011 at 12:14 am
        Permalink

        Kalau aku , biarkan saja Nikky drgn Labu2nya…(Raayat Kelantan)..Depa memeng suka dok mcm tuuu…Kelantan tuu pon bukan ada apa yg istimewa pon..anak dara byk yg Janda…Lelaki pon pemalas nak kerja….Klu ada Pelabur nak melabur pon , confirm BUNGKUS Projek sebab depa mana suka nak kerja…main Dam Haji sukalah..

        Reply
      • August 16, 2011 at 4:07 pm
        Permalink

        Setahu aku negeri paling miskin ialah terengganu. Minyak banyak, mana hasilnye pergi? Mmm….anom ni, cuba tgk rakyat Johor plak. Berapa ramai kerja di Singapura? Kenapa mereka bekerja di Singapura? Tidak bekerja di Johor? Cuba selidik. Selamat………….

        Reply
        • August 16, 2011 at 10:23 pm
          Permalink

          RAKYAT JOHOR KERJA KAT SINGAPORE? RAMAI SANGAT KE ? TAK KIRA RAKYAT SINGAPOR YANG KERJA KAT MALAYSIA.. NAK CERITA BIAR BERFAKTA JANGAN CERITA JE..
          MALU LA JADI ORANG YANG TAK BERFAKTA…
          KALAU NAK KERJA KAT SINGAPOR PUN APA KE HALNYA ?.. MEREKA NAK DUIT LEBIH.. KAT JOHOR BUKAN MACAM KAT KELANTAN YANG MEMANG TAK ADA KERJA UNTUK RAKYATNYA..
          FAKTA YANG PALING BANGSAT AKU BAGI IALAH KO TENGOK NOMBOR FLAT KENDERAAN KAT JOHOR.. SEKARANG NI DAH JNB**** , BETAPA MEWAHNYA MEREKA, BUKAN MACAM SELANGOR N PENANG… ITULAH NIKMAT MENYOKONG KERAJAAN.

          Reply
          • August 17, 2011 at 12:25 pm
            Permalink

            Pembangunan bersandarkan no flat kenderaan…..hahahahaha

          • August 18, 2011 at 1:14 pm
            Permalink

            adoiiii…aku org johor, keje n tinggal kat johor…hang nak sembang per? nak ckp johor xder keje sampai kna ke singapore cari keje?…lawakla ko nih..mcm yg zumarore ckp diorg keje sbb nk duit lbh sbb gaji tinggi kat sana tp ptg blk dok kat johor balik sebab makan mahal,umah mahal,minyak mahal..sanggup keje jer tp tinggal kat sana xsanggup semata2 nak duit lebih jer.

            kat johor gak bersepah org kelatan hanya semata2 nak kerje kilang n jd cashier..bila aku tya sana xder keje..bukan sorg jer malah bawak adik beradik n anak beranak..setakat nih xder plak aku terjumpa org ganu dtg johor semata2 nk cari keje kat sini…

  • August 16, 2011 at 10:56 am
    Permalink

    pas bukannya nak jual putrajaya tapi nak lelong putra jaya macam tu juga dengan lebuhraya utara selatan, jambatan pulau pinang, ditentang hebat oleh lim kit siang dan puak puaknya sebagai membazir wang rakyat, api sekarang siapa yang paling banyak guna jambatan pp kalau bukan anak beranak lim

    Reply
  • June 4, 2012 at 12:29 am
    Permalink

    Salam bro,
    Very good article. Mintak kebenaran menggunakan perenggan2 diatas untuk promosi kpd pemuda2 kelante.
    twit: myguarding

    Reply
  • December 21, 2013 at 12:43 pm
    Permalink

    Sedap rmai2 dok pakat mengumpat kepimpinan negeri kelantan..skrang harga brg smua naik dgn tol2 skali naik..tahniah la kt pengundi2 BN..teruskn mengundi parti yg menzalimi rakyat2 malaysia..asalkn m’sia terus aman katanya..akan amankah bila rakyat2 byk masalah kewangan dan kes kecurian bertambah2..keselamatan xterjamin..pemimpin terus menerus makan duit rakyat..akhirat sana pndai2 la jwb ttg amanah yg dberikn oleh rakyat kpd pemimpin2 kerajaan m’sia..tahniah pengundi BN!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *