TBH: Pakatan Rakyat Patut Malu, Politikkan Kes Bunuh Diri

Share


Sekarang sudah confirm yang TBH membunuh diri.  Ia diputuskan Suruhanjaya Diraja yang dimintak sangat oleh Pakatan Rakyat sejak dari mula kejadian ini berlaku.  Dalam hal kematian TBH ini, sudah banyak adu domba dan fitnah yang dilempar kepada kerajaan dan SPRM, semuanya oleh penyokong Pakatan Rakyat.

Mempolitikkan hal orang mati ini memang antara kepakaran Pakatan Rakyat.

Demi nak tunjuk popular di kalangan orang cina, sudah ada melayu yang terhangguk-hangguk di depan keranda TBH (Anwar), sudah ada yang ikut adat istiadat Buddha dengan turut serta dalam upacara candle vigil (Nizar).

Demi Politik, Gugur Akidah Pun Takpe, Nizar

Watak utama dalam drama kematian TBH ini tentulah DAP kerana kematian TBH ada kaitan dengan siasatan SPRM ke atas ADUN Seri Kembangan dari DAP.   Ean Yong Hian Wah.  Siasatan itu berkenaan dengan penyalahgunaan dana awam bagi projek-projek DUN dalam negeri Selangor dibawah seliaan Ean Yong Hian Wah.

Kata kuncinya ‘penyalahgunaan dana awam’ dan ini jelas bertentangan dengan cakap besar DAP mengenai akauntabiliti dan kredebiliti.

Yelah, dalam DAP sibuk mempersoalkan tahap intergriti dan kredebiliti BN, mereka sendiri melakukannya di negeri-negeri yang mereka menjadi sebahagian daripada kerajaanya seperti Selangor.

Maka itu DAP perlu mempolitikkan isu ini demi mengalih perhatian rakyat kepada salah laku yang berlaku.

Yang tak faham tu, kenapa pulak PAS dan PKR turut serta dalam sandiwara DAP?  Bukan setakat turut serta malah balaci PAS dan PKR sanggup dilihat bodoh dengan menjaja gambar-gambar TBH di dalam sebarang pilihanraya kecil yang diadakan selepas Julai 2009.

Kalau iyapun nak menunjukkan kesepakatan antara komponen Pakatan, kematian TBH ini lebih banyak mendatangkan keburukkan daripada kebaikan.  Baiklah kepada BN yang penulis sokong tapi sebagai melayu beragama Islam, sedih jugakla tengok begitu mudah orang melayu PAS dan PKR diperbodohkan DAP.

Kebodohan Penyokong PAS - Membela Orang Mati Bunuh Diri

Yang sebenarnya, tidak perlu kepakaran dalam bidang undang-undang pun untuk menentukan kematian TBH adalah disebabkan oleh bunuh diri.  Tapi kerana tersepit di antara permainan sandiwara Pakatan Rakyat dan keperluan untuk menjawab kepada rakyat, kerajaan BN menurutkan juga keperluan mengadakan inkues dan kemudiannya Suruhanjaya Diraja.

Kerajaan juga perlu memikirkan semula kebijakan melayan semua sandiwara Pakatan Rakyat.  Justifikasi penulis mudah, di kepala penyokong Pakatan Rakyat, keputusan sudah ditetapkan siapa nak dipilih dalam pilihanraya nanti , pedulilah apa pun keputusannya.

Peluang yang ada digunakan untuk mencalar imej BN, bukan sebab nak cari kebenaran, jauh lagi keadilan.

Asas kepada kenyataan itu mudah.  TBH adalah saksi kepada SPRM dan kehadirannya diperlukan untuk membuktikan kes terhadap Ean Yong Hian Wah.  Logiknya, takkanlah SPRM nak bunuh saksi mereka sendiri!!!

Budak-budak pun tahu ini adalah sandiwara politik tapi kerana peranan pemutar belit undang-undang yang menguasai DAP, maka diadakan juga inkues dan Suruhanjaya Diraja yang jelas memakan belanja yang bukan sedikit.

Sedangkan keputusan daripada siasatan Suruhanjaya ini sudah lama diketahui.

 



44 thoughts on “TBH: Pakatan Rakyat Patut Malu, Politikkan Kes Bunuh Diri

  • July 21, 2011 at 10:19 pm
    Permalink

    Kesian lebai bodo n pompuan melayu bertudung yang diperbabikan oleh DAP ni…

    Reply
  • July 21, 2011 at 10:23 pm
    Permalink

    Akhirnye TBH di katakan bunuh diri oleh Suruhanjaya….x kan dgn kes yg melibatkan tuduhan rasuah rm2k TBH dikenakan siasatan melampau mengalahkan seorg tahanan perang oleh CIA utk mengorek rahsia yg membolehkan atau menyebabkan kematian……2 ribu……yg lebih besar lagi spt khir toyo melibatkan juta tapi siasatan hanye berkisar soaljawab tanpa deraan fizikal…….cuba tuan-tuan bandingkan cara siasatan yg dilakukan oleh SPRM bijak sungguh demi menjaga ameno dan tuan-tuanyer….

    Buang masa, buang tenaga, buang duit je buat SURUHANJAYA ni… Lepas ni tak payah buat apa2 juga SURUHANJAYA. Keputusan hasil suruhanjaya dah boleh diteka…
    nama SURUHANJAYA tu patut tukar jadi SURUHANUMNO

    Inilah dia otak SPRM duplicate dari umngok
    Nasib Pegawai Kastam tu pun begini juga akhirnya
    Terjatuh………….!
    berapa banyak terrrr da!

    Reply
    • July 21, 2011 at 10:30 pm
      Permalink

      DAH AKU AGAK DAH , ANJING AKAN MENYALAK BAYANG PUNYA

      Reply
      • July 21, 2011 at 10:37 pm
        Permalink

        anjing sial ni memang babi

        Reply
        • July 24, 2011 at 12:14 am
          Permalink

          orang akal lemah mmg tak reti nak berfikir, nampak sangat akal dangakal.. konon nak tunjuk dia hebat, cuma 2K yang dihighlightnya.. kan dah kata siasatan kearah jumlah yang lebih besar, kematian TBH menyebabkan siasatan terpaksa dihentikan.. so yang 2K je lah yang boleh dijadikan salah satu bukti..
          hih hangin tul la aku pada melayu yang bodoh sombong!! ada otak taknak pakai.. nih la hasil dari perang psykologi penjajah british dulu.. DNA keturunannya tak boleh berevolusi dengan zaman sekarang.. BODOH SOMBONG!! orang bodoh yang menunjukkan kesombongannya!!
          hih geram betul aku!!

          Reply
          • July 26, 2011 at 10:40 pm
            Permalink

            dia kena bayar tu… kang dia tka buat keje boss dia spot check

    • July 21, 2011 at 11:46 pm
      Permalink

      kamu ni dah jauh terpesung,bawa lah mengucap atau kamu ni betul2 ke orang melayu jangan2 bukan melayu kut. saya pernah belajar di universiti islam, dimana yg bukan melayu pandai menulis huruf jawi petah berbahasa melayu tetapi tetap berjiwa bukan melayu! kamu ni aku rasa something like that lah, now apapun kebenaran kamu akan tetap buta hati ditambah dengan sikap irihati kpd bangsa melayu dan sanggup bermatian untuk alkafirun tapi Allah maha berkuasa satu hari nanti mungkin hati kamu akan terbuka untuk menjiwai bangsa melayu!!!

      Reply
    • July 22, 2011 at 2:25 am
      Permalink

      Apa nak buat bos SPRM suruh cari bukti yg. tiada untuk dakwa YB PR. Ini Suruhanjaya kata, bukan aku kata… aku hanya ulang kata suruhanjaya.

      Reply
      • July 24, 2011 at 12:28 am
        Permalink

        ni satu lagi.. dah tentu la kena cari.. kalau dah ada baru boleh dijadikan bukti.. tak tau jangan guna apa orang cakap.. jangan tunjuk pandai…
        walaupun aku nih spesis tak pandai, meh aku ajar cara berfikir :
        asas pertuduhan dah ada, sekarang kena cari bukti ( maknanya mende tu takda lagi kat tangan untuk mendakwa )
        Cthnya : pok nik aziz gi umrah atas rasuah pihak tertentu, asas dah ada ( semua orang tau, pas kata sumbanganlah ), poknik rasa malu terus kensel
        – bab nih kena cari bukti yang depa takdak lagi untuk pendakwaan, tapi oleh kerana kekurangan sokongan ramai untuk menjadi saksi bagi mengumpul bukti so, kes tak kuat, maka pendakwaan tidak dapat dilakukan.. (padahal semua orang yang ada akal tau ia rasuah )
        ## hang dengar tak “mengumpul bukti” maknanya bukti takdak lagi… depa kena cari!!
        — hang kena banyak tgk CSI ka NCIS ka untuk bukak sikit otak hang tu, jgn jadik jumut, baca semua akhbar, aku pun baca harakah, walaupun penuh fitnah aku cuma nak tgk tahap pemikiran golongan pemikir pas.. ( aku tak la hebat pun)
        — baik polis ka pendakwaraya ka peguambela ka doktor ka malah cikgu sekolah pun kena cari bukti yang anak muridnya buat salah..
        ceh!! menda camni pun aku kena ajar.. harakah hang tak ajar ka?
        buang masa aku ja… tak nak layan kesian pulak aku tgk!!

        Reply
    • July 22, 2011 at 5:49 am
      Permalink

      maka anjing2 DAP terus menyalak membela TBH.. Yg menyedihkan melayu islam pun turut menjadi anjing suruhan DAP.. Walau apapun keputusan suruhanjaya di raja anjing2 ini akan terus menyalak..

      Reply
      • July 23, 2011 at 7:06 pm
        Permalink

        Bukan itu je.. Puak2 ni, kalau kena makan babi dan anjing pun sanggup, asalkan nama kerajaan dan UMNO busuk..

        Manusia jenis apa tah..

        Reply
    • July 22, 2011 at 6:23 pm
      Permalink

      awat hang jadi bodoh sebab nak pertahan PR?

      dah dia saksi SRPM…takkan SPRM nak bunuh dia…lagi la susah nak siasat….bangang gila….

      Reply
  • July 21, 2011 at 10:59 pm
    Permalink

    Cuba bila keputusan ni jadi sebaliknya…apa agaknya komen babi ni kan…hehehehe

    Reply
    • July 24, 2011 at 12:30 am
      Permalink

      depa kata “system di mahkamah masih berfungsi dengan baeeekk!! ”
      ayat standard kalau dah menang!!

      Reply
  • July 21, 2011 at 11:11 pm
    Permalink

    C4, saya lihat awak ni seperti orang yang telah ditutup pintu hati oleh Allah untuk melihat kebenaran.

    Reply
  • July 21, 2011 at 11:26 pm
    Permalink

    Akhirnya terbukti bunuh diri, walaupun dah tahu.Berkat solat hajat PAS/PKR di Shah Alam.Tak kira lah 2 ribu ka, 2 ringgit ka,2 kupang ka yang penting dah final.Jasadnya pun dah confirm masuk neraka, kapiak kan.Sebenarnya jumlah tu banyak, sebab dia dah pi, siasatan terhenti.Mana-mana pencacai yang masih tak puas hati, bawak pi kat United Nation, NATO ka atau pi jumpak Obama ka, kot depa boleh tolong.

    Reply
    • July 22, 2011 at 2:22 am
      Permalink

      Rasulullah dulu sedih jika ada orang kafir mati kerana tidak dapat mengIslamkan mereka… Itu beza Rasulullah dengan korang yg. suka dan bersorak bila org. kafir mati. Tak taula apa alasn korang….
      Ikut cerita SPRM, TBH bukan tertuduh tapi saksi… so apa kesalahan dia sehingga diberi tekanan keterlaluan, hingga tak boleh tidur dan dihina sampai sanggup bunuh diri? Apakah tuan sanggup terima perkara ini terjadi pada keluarga tuan?

      Reply
      • July 22, 2011 at 5:53 am
        Permalink

        bujuk..bujuk..TBH yg ada anak luar nikah tu ko bela..

        Reply
        • July 24, 2011 at 12:33 am
          Permalink

          sempat guna agama lagi tu untuk masukkan TBH dalam syurga depa walaupun kafir tu dah mati!,
          lepas solat, hang ada ka doakan supaya orang kafir diampun kan dosa depa?

          Reply
      • July 22, 2011 at 9:08 am
        Permalink

        abis tu hang sama mcm Rasulullah? dah berapa ramai kafir yang hang dah islamkan?sapa plk yg bersorak kat sini?dah bunuh diri ckp bunuh diri la takkan nak kata melompat ikut tingkap sebab hobi kot?

        Reply
      • July 23, 2011 at 7:11 pm
        Permalink

        Hang nak spin macamana bujuk oii!!! Bukan hang sorang je baca lapuran tu. Suruhanjaya tu cakap TBH yang menapis dan membuat keputusan. Sudah-sudah lah tu bujuk…

        Reply
  • July 21, 2011 at 11:30 pm
    Permalink

    he…he puak PAS ni apa pun sanggup….usung gambar cina mampoih bunuh diri pun depa sanggup……..mana pi harga diri depa pun aku tak tau…..

    kalau sebaliknya…hangpa ingat cina DAP sanggup ke nak usung gambar melayu mampoih bunuh diri tengah-tengah panas ?…..

    tak cerdik-cerdik lagi rupanya totok-totok ni……

    Reply
    • July 22, 2011 at 2:16 am
      Permalink

      LGE pernah masuk penjara semata2 membela budak pumpuan melayu yg. dirogol….

      Reply
      • July 22, 2011 at 9:22 am
        Permalink

        haaaa ? buat homework skit apasal dia masuk panjara ….

        hang pergi kan……ari depa uruskan mayat cina mampoih bunuh diri tu…..hang serkup kepala hang dengan guni kan……

        Reply
      • July 24, 2011 at 12:37 am
        Permalink

        hang tak sebut pulak nama2 ASKAR ka POLIS ka yang meninggaldunia kerana membela cina/melayu kena bunuh/rogol ngan kominis, jepun.. lagi hebat sampai nyawa jadi taruhan!!

        Reply
  • July 21, 2011 at 11:49 pm
    Permalink

    Melayu PAS dengan Melayu PKR memang bodoh dan dungu. Dah tentu la TBH tu bunuh diri, gengster kat luar tu dah tunggu dia. Daripada mati kena bunuh baik bunuh diri. Tapi nape la lebai-lebai PAS ni bodoh teramat sangat. Tu la jadi Melayu bodoh kena ayat sikit dengan ayat-ayat quran dah teruja apatah lagi dengar ceramah si kaki jubur… He..he.. Bodoh piang pengikut Parti Ajaran Syaitan(PAS) ni..

    Reply
  • July 21, 2011 at 11:52 pm
    Permalink

    Aku amat simpati dengan si nizar tu…..hangpa tengok pic kat atas antara 3 orang samdol tu…..muka dia yang paling sedih….dah macam nak nangis !!

    mat lilin….lilin…lilin….lilin…lilin….

    Reply
  • July 21, 2011 at 11:57 pm
    Permalink

    Nanti kalau Wali Selipar N.Ajis mampuih mesti geng2 DAPig nyalakan lilin he..he.. bahagiala N.Ajis di alam syurga..

    Reply
  • July 22, 2011 at 12:10 am
    Permalink

    Apa yg. aku dengar dari berita TV, Nazri Aziz kata TBH bunuh diri kerana provokasi dan tekanan melampau. Hebat sungguh orang SPRM hingga boleh sebabkan pesalah bunuh diri dengan provokasi dan tekanan melampau. Polis patut belajar pada SPRM untuk kes2 edar dadah dan pembunuhan sebab tak perlu bicara bertahun2, bagi je tekanan melampau hingga pesalah bunuh diri.
    Aku harap kes rasuah TBH ni akan diteruskan untuk memastikan TBH tak mati sia2…..

    Reply
    • July 24, 2011 at 12:41 am
      Permalink

      dah buat salah, sapa yang tak tertekan..
      kalau hang kentut dalam kereta tutup tingkap pun hang ada rasa tertekan sebab orang tau hang bersalah sebab melepaskan ” gas busuk ” hang tu…

      Reply
  • July 22, 2011 at 12:16 am
    Permalink

    sedih aku lihat bangsa aku diperbodohkan sekian rupa, kan lebih baik pak lebai dan yg bertudung tu duk di rumah atau masjid berzikir atau membuat amalan yg lebih berfaedah dari pegang gambar orang cina mampus yg dah sah akan masuk neraka, itupun kalau kamu percaya adanya neraka dan syurga.!, lagi satu aku harap la lebai2 dan yg bertudung jagalah maruah kamu kerana apabila kita membawa imej pakaian islam biar la action kita selari dengannya ,jangan nodai ugama kita!

    Reply
    • July 22, 2011 at 2:14 am
      Permalink

      LGE pernah bela nasib budak melayu yg. dirogol… ini isu kemanusiaan, isu kezaliman, diluar batas bangsa dan agama… sama isunya dengan pegawai Kastam Ahmad Shazani, mereka mungkin bersalah, tapi SPRM tiada hak untuk memberi tekanan melampau dan menghina saksi atau tertuduh hingga membunuh diri…. Agama Islam pun tak suruh buat macam tu, kalau betul rasuah(mencuri hak orang lain) potong tangan, supaya mereka insaf dan bertaubat. Kalau bunuh diri macamana nak taubat, org. sebabkan org. lain bunuh diri apa pulak hukumnya? Teringat cerita seorang yg. sangat zalim dan jahat sehingga melakukan pelbagai jenis maksiat dosa besar, dia telah membunuh 99 orang… dia ingin bertaubat dan mencari orang alim untuk bertaubat. Orang alim pertama katakan Allah tak akan mengampuni dosa dia, lalu org. tersebut dibunuh, kemudian pergi jumpa org. Alim ke-2, dia menyatakan Allah maha pengampun dan Allah akan mengampuninya jika dia benar2 bertaubat dan tidak mengulanginya. Maka dia pun bertaubat…

      Reply
      • July 22, 2011 at 9:24 am
        Permalink

        Jangan try nak spin isu la bro. Lain kali kalau sesiapa rasa nak bunuh diri (Nauzubillah) tulis nota: Ini perbuatan membunuh diri sendiri. Tak menyusahkan orang. Teringat citer P Ramlee: Hidup susah mati lagi susah. Kepada pencacai Pas yang tolong pegang gambar tu boleh amik upah menangis di mana-mana majlis pengkebumian. Duit dapat, glamour pun dapat.

        Reply
        • July 24, 2011 at 1:09 am
          Permalink

          Ya Allah, Subahanallah.. sempat lagi dia guna agama untuk sokong TBH.. hang jangan guna agama pada bukan tempatnya boleh tak.. sia2 dapat dosa.. setau aku si TBH nih tak dak pun crita dia nak masuk Islam ka, jadik insaf ka, semua orang takdak klua kenyataan kata dia insaf.. dia bunuh diri pasal “tertekan”, sebab nanti kegiatan DAPig akan terbongkar.. dia mati atas alasan dengan kematian dapat melindungi kejahatan mereka sendiri.. wallahuallam..
          sendiri mau ingat la.. kalau lu bocor itu ganster punya kegiatan, lu ala ingat lu moleh idup sinang ka? suma lu punya famili tala lapat idup sinang… lu tau ka?

          Reply
        • July 22, 2011 at 6:27 pm
          Permalink

          sebab yang meliwatnya tu anugerah tuhan….

          Reply
      • July 23, 2011 at 1:48 pm
        Permalink

        Baguslah Melayu ni. Cina yang sorang mampus ni, sanggup Melayu melalak pegang gambar. Tak pernah aku tengok Cina bising menentang kekejaman Israel.Sedangkan kat negara Eropah, orang putih turut mengutuk kekejaman Israel.Mana sifat kemanusiaan Cina Malaysia?

        Reply
      • July 23, 2011 at 7:19 pm
        Permalink

        Bujuk, hang tengok apa yang nizar buat kat atas tu. Kalau orang UMNO, mesti hang libas kan..

        Reply
  • July 22, 2011 at 12:47 am
    Permalink

    si nizar ni lagi teruk ,diberi pangkat banyak tu pun dah lupadiri sanggup gadai prinsip, body dengan pegang lilin sungguh memalukan ,Jangan bagi anak2 kita ikut contoh begini.!!

    Reply
  • July 22, 2011 at 1:34 am
    Permalink

    Kesian PAS… dah jadi macam Pati Anutan Setan bila org kuat macam niz patung dapig dan ai liwat tu macam sembahyang mayat cina je… apa sudah jadi. Nikk Ajis tak keluar fakwa ke yg dua org gila tu dapat syafaat nikk Ajis…

    Reply
  • July 22, 2011 at 9:17 am
    Permalink

    TBH terbukti bunuh diri..perjuangan PR lepas ni ialah penyiasat2 SPRM yg terlibat tu mesti dijatuhkan hukuman seberat2nya..tp hukum mcm mana pun tetap tak puas hati punya selagi boleh dijadikan isu..

    Reply
  • July 22, 2011 at 10:26 am
    Permalink

    mana pergi pengampu2 pakatan syaitan.. Dah mati akal ke..

    Reply
  • July 22, 2011 at 8:21 pm
    Permalink

    Hot : Papa gomo lupa
    daratan – pengakuan
    esklusif tun faisal.
    FRIDAY, JULY 22, 2011
    Baca bawah neh. Berhubung isu
    yang papagomo komplain di
    blognya semalam. Jadi selama
    neh persepsi bumiputera berjaya
    dan kebanyakan dari kami
    bahawa papagomo menerima
    bayaran adalah hal yang benar.
    Dan tun faisal sendiri
    menjelaskan bahawa papagomo
    ialah penipu. Kalau benda
    macam neh dia boleh tipu..
    apatah lagi benda lain?
    kah kah kah
    Ada beberapa blogger yang saya
    kenali sebagai penipu. Salah
    seorang daripadanya adalah
    Papagomo. Cuma sebelum ini
    saya fikir penipuannya
    bertempat, namun nampaknya
    penipuannya memang
    melampaui batas.
    Dulu Papagomo tidak ego dan
    bongkak seperti hari ini. Ada
    yang bercerita, kabarnya dulu
    Papagomo adalah seorang
    anggota polis yang menghadapi
    tindakan kes disiplin. Benar atau
    tidak saya tidak mahu
    mengambil tahu sangat sebab
    ianya tidak penting kepada saya
    ketika itu. Cuma saya
    dimaklumkan bahawa Papagomo
    hanya berpendidikan menengah
    dan terpaksa menyara hidup
    dengan berniaga di uptown
    menjual barangan tiruan.
    Ketika itu Papagomo tidak
    seperti Papagomo yang sekarang
    yang bongkak dan penuh
    penipuan. Penipuan yang nyata
    ialah apabila saya minta dia
    menjelaskan tentang kandungan
    sms saya – sama ada ada disebut
    di dalam sms itu tentang hendak
    membawa dia ke Lembaga
    Disiplin parti, dia gagal menjawab
    Ya atau TIDAK. Dia tahu dia
    berbohong. Sebab itu saya
    mintakan pula dia tunjukkan sms
    itu kepada rakan-rakan twitter
    yang lain, itu pun dia tidak
    berani lakukan sebab pasti
    pembohongannya akan
    terbongkar.
    Papagomo juga tidak beretika.
    Ketika dia menyerang saya
    menggunakan blog selepas PRK
    Kerdau, saya telah mengambil
    masa untuk menjelaskan
    pelbagai perkara melalui BBM.
    Saya fikir ia akan berakhir di
    BBM sahaja, tetapi sikap tidak
    beretika Papagomo amat ketara
    apabila dia bertindak
    memburuk-burukkan saya dan
    UMB melalui tambahan dua lagi
    posting di blognya.
    Dalam kes terbaru, Papagomo
    merasa tidak puas hati apabila
    saya melaporkan tweetnya
    berkaitan Menteri Dalam Negeri
    dan KDN kepada Setiausaha
    Politik. Ini adalah rutin biasa
    seorang pagawai dan saya telah
    mencadangkan kepada
    Setiausaha Politik untuk menegur
    Papagomo melalui saluran parti,
    iaitu melalui Ketua UMNO
    Bahagian Wangsamaju
    memandangkan Papagomo
    adalah ahli Pergerakan Pemuda
    UMNO Bahagian Wangsamaju.
    Dalam hal ini hanya empat pihak
    sahaja yang perlu tahu. Saya,
    Setiausaha Politik, Ketua UMNO
    Bahagian Wangsamaju dan
    Papagomo. Sama ada dia setuju
    atau tidak dengan teguran itu,
    respon terhadap teguran itu
    boleh dibuat melalui saluran
    yang sama tanpa perlu
    menghebahkannya kepada
    sesiapa. Tetapi, oleh kerana
    Papagomo ini tidak memahami
    kaedah parti, dia telah
    menjadikannya sesuatu isu yang
    besar menggunakan
    media online.
    Soalan saya – Apakah Papagomo
    terlalu besar, lebih besar
    daripada Perdana Menteri
    sehingga tidak boleh ditegur
    secara politik? Bongkaknya
    seorang blogger dan ahli parti
    jika berfikiran sebegini.
    Bagi saya Papagomo sudah
    terlalu bongkak dan merasakan
    dia sentiasa betul, tetapi penakut
    dan bacul.
    Nasihat saya kepada Papagomo,
    jangan berlagak pondan.
    Masalah Papagomo hanyalah
    dengan saya. It’s between you
    and me. Jangan jadi bacul
    dengan menggunakan nama
    blogger-blogger lain, seolah-olah
    hendak bersembunyi di belakang
    mereka.
    Selepas Kerdau dan PRN
    Sarawak telah timbul banyak
    prasangka di antara blogger
    dengan UMB disebabkan oleh
    perbuatan dan hasutan
    Papagomo. Saya terpaksa
    mengambil begitu banyak masa
    untuk memperbetulkan
    hubungan yang rosak akibat
    tohmahan Papagomo. Malah
    tuduhan bahawa blogger-
    blogger dilacurkan adalah
    penipuan kerana saya tidak
    pernah menggunakan nama
    sebarang blogger yang tidak
    mahu bersama UMB untuk
    memohon sebarang peruntukan.
    Jika Papagomo berani, tidak
    perlu gunakan nama blogger
    lain, sebaliknya hanya berdepan
    dengan saya sendiri. Apa yang
    hendak ditakutkan?
    Papagomo berjuang tanpa
    dibayar? Sangat kelakar bila
    dia mengatakan perkara ini.
    Sukar sebenarnya hendak
    memberi tugasan kepada
    Papagomo semasa PRK kerana
    dia tidak boleh mematuhi disiplin
    tertentu. Misalnya, dia akan
    sibuk menghurungi VIP sebab
    jika dia pergi menghurungi VIP,
    dia tahu dia akan mendapat
    sesuatu daripada mereka. Fokus
    akan hilang sebab yang penting
    bukan psy-war PRK lagi tetapi
    coverage VIP tertentu.
    Dalam PRN Sarawak, apa sahaja
    posting Papagomo? Paling
    kelakar semasa orang sibuk
    menyerang pembangkang dan
    mempertahankan BN, Papagomo
    khayal dangan kisah dia ditahan
    polis. Seolah-olah dia pula
    selebriti; mengalahkan PM dan
    menteri-menteri lain la pulak.
    Mujurlah ada video seks yang
    menyelamatkan mengangkat
    `martabat’ Papagomo. Dalam
    PRN Sarawak sebenarnya ada
    lebih ramai blogger yang benar-
    benar menghasilkan posting
    yang secara tepat menjawab isu
    dan menyerang pembangkang
    dengan jauh lebih baik semasa
    PRN Sarawak berbanding
    Papagomo. Papagomo tidak
    ada peruntukan semasa di
    Sarawak? Satu lagi cerita
    kelakar…
    (Saya dah menulis sini tentang
    soal Papagomo dan bayaran,
    tetapi tidak mengapa saya
    simpan dulu untuk masa akan
    datang)
    Bagus. Papagomo telah
    berjaya meningkatkan taraf
    hidup. Bersyukurlah sebab
    masih ramai blogger termasuk
    yang selalu mengikuti
    program UMB yang belum ada
    pendapatan tetap dan
    berdepan dengan pelbagai
    masalah kewangan. Mereka ini
    tidak mengecapi apa yang telah
    dinikmati oleh Papagomo hari ini,
    tetapi mereka tetap berjuang
    untuk parti tanpa perlu
    menyerang sesama sendiri di
    dalam parti.
    Cukup-cukuplah menyalahkan
    UMB. UMB tidak ada masalah
    bekerja dalam serba kekurangan
    dan jika diberi penghak upayaan
    hanya semasa PRK dan PRN. Jika
    kita gagal semasa PRK dan PRN,
    UMB sebagai jentera parti akan
    memikul tanggung jawab itu.
    Tetapi jangan memfitnah UMB
    kononnya UMB mendapat begitu
    banyak peruntukan, sedangkan
    Papagomo sendiri menerima
    keistimewaan yang lebih banyak
    berbanding dari rakan-rakan
    tertentu di dalam UMB.
    Nasihat saya, jika telah
    menerima peruntukan, tetapi
    masih gagal melaksanakan
    tugas dengan baik semasa
    Perhimpunan Haram Bersih,
    walaupun dilengkapi dengan
    peralatan yang begitu
    canggih, Papagomo kena jadi
    berani dan tampil ke depan
    untuk memikul tanggung jawab.
    Jangan yang baik-baik saja claim
    credit, peruntukan sudah diambil
    tetapi tidak berani menanggung
    kelemahan. Bila sudah gagal,
    memfitnah dan menunding jari
    ke arah UMB sedangkan UMB
    tidak menerima keistimewaan
    seperti yang Papagomo terima.
    Papagomo, anda blogger
    sepenuh masa dan berbayar,
    buatlah tugas sebaik-baiknya.
    Alhamdulillah, walaupun tidak
    diberikan peruntukan seperti
    kumpulan tertentu, UMB telah
    berusaha melaksanakan tugas
    sebaik-baiknya. Latihan perang
    siber telah dilaksanakan secara
    berterusan agar lebih ramai
    pejuang siber di dalam parti
    dapat terlibat dalam kaedah
    yang lebih bersistematik dalam
    peperangan siber. Jika ada
    peruntukan, insya-Allah lebih
    cepat dan lebih banyak lagi
    program ini dibuat di seluruh
    negara. Jika tiada, tugas anggota
    UMB akan dijalankan seperti
    biasa.
    Saya sudah cukup bersabar
    dengan kerenah Papagomo yang
    suka berbohong dan memfitnah.
    Jika berterusan saya terpaksa
    mendedahkan lebih banyak
    kebenaran. Saya masih mahu
    berpegang kepada etika dan
    kerahsiaan, tetapi Papagomo –
    cukup, cukuplah…..
    * Ada yang minta saya letakkan
    gambar Papagomo seperti yang
    dilakukan oleh Papagomo dalam
    postingnya mengenai saya,
    supaya mereka boleh kenal
    siapakah Papagomo yang
    sebenar. Tapi tidak mengapalah,
    saya masih mahu berpegang
    kepada etika, biarlah Gomo
    dengan cara jalanannya.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *