Boleh atau tidak kafir menggunakan ayat Quran dan Hadis?

Share


Apakah didalam Islam dibolehkan untuk orang kafir membaca Quran atau membaca hadis Nabi saw? Banyak ulamak-ulamak terdahulu termasuklah dikalangan ulamak Mahzab Syafie sendiri bersetuju bahawa orang kafir tidak ditegah untuk membaca Quran diatas alasan, mereka itu tak tahu akan kehormatan kitab Allah tersebut.

Seorang bekas Ketua Lajnah Fatwa Al-Azhar juga mengatakan bahawa , golongan bukan Islam tidak ditaklifkan dengan syariat dan hukum-hakam Islam kerana asal syariat itu tidak terdapat di sisinya. Maka mereka tiadalah halangan untuk membaca, membawa dan menyentuh al-Quran al-Karim walaupun tanpa wudhuk.

Manakala sebahagian ulama lagi berpendapat, Golongan bukan Islam turut ditaklifkan dengan hukum-hakam dan permasalahannya. Mereka juga akan dihisab oleh Allah Taala di atas pentaklifan syariat ini. Maka mereka tidak dibolehkan untuk membaca, menyentuh atau membawa al-Quran al-Karim jika tidak berada di dalam keadaan bersuci.

Tetapi jangan pula kita salah faham dan salah tafsir. Semua perbuatan yang dibenarkan oleh para cendikiawan Islam dan para ulamak terdahulu itu tadi hanyalah tertakluk kepada orang kafir yang berminat dengan agama Islam dan berniat untuk mempelajarinya dengan lebih mendalam lagi. Jika hanya mahu membaca sekadar untuk mencari modal politik atau mendapatkan kepentingan dari perbuatan tersebut, ianya tetap salah dan tak dibenarkan.

Ini bermakna, pemimpin-pemimpin politik kafir didalam negara ini tak seharusnya menggunakan ayat Quran ataupun hadis didalam hujah mereka kerana sudah jelas tujuan mereka hanya mahu mendapatkan kepentingan dari ayat serta hadis tersebut. Selain itu, mereka menghafal ayat kitab dan hadis bukanlah kerana mereka benar-benar mahu mendalami islam, tetapi mereka hanya mahu mempergunakan agama Islam sahaja.

Bukankah semua ini menunjukkan penghinaan mereka terhadap agama Islam? Apabila agama Islam secara terang dipergunakan oleh orang kafir didalam menjuarai hujah politik mereka, adakah kita boleh kategorikan itu sebagai satu kejayaan umat Islam berdakwah kepada orang bukan Islam? Sejak bila pula penghinaan terhadap agama ditafsirkan sebagai penghormatan bagi kerja-kerja dakwah? Ini adalah satu pengertian yang amat salah!

Kita harus menyedari bahawa prinsip Islam itu sangat jelas didalam menangani penghinaan terhadap agama. Sebenarnya, tiada tolak ansur langsung ke atas setiap usaha yang dilihat menjadi penghinaan kepada Quran dan Sunnah baginda Rasul. Umat Islam dituntut supaya mempertahankan kemuliaan agamanya daripada dirosakkan oleh para kafir laknatullah.

Umat Islam keseluruhannya diwajibkan untuk mempertahankan kesucian ayat kitab dan hadis daripada dihina. Tak kiralah penghinaan itu datangnya dari umat Islam sendiri apatah lagi dari pihak kafir. Jadi apakah kita semua sanggup bertoleransi apabila ada pihak yang mempunyai kepentingan didalam politik mempersendakan agama dan juga membenarkan kafir menghina Islam?

Umat Islam dipertanggung jawabkan untuk memperkenalkan Islam kepada orang kafir, bukannya membenarkan mereka menjadikan Islam itu sebagai modal politik mereka. Jika ada parti politik yang katanya mahu berdakwah kepada orang-orang kafir didalam satu parti lain, Al Quran dan Sunnah perlu diperjelaskan dan diterangkan sehabis baik. Bukannya sekadar membiarkan kafir-kafir itu menafsirkan agama Islam dengan pengetahuan mereka sendiri sahaja.

Inilah yang sebenarnya gagal di dilakukan oleh pihak-pihak yang kononnya mahu berdakwah didalam negara. Islam menjadi bahan mainan golongan kafir akibat dari kegagalan mereka yang berjubah dan berserban ini menunaikan tanggung jawab dakwah yang sebenar.



93 thoughts on “Boleh atau tidak kafir menggunakan ayat Quran dan Hadis?

  • July 19, 2011 at 10:21 am
    Permalink

    Sedangkan kumpulan nasyid (orang-orang Islam) sendiri tidak digalakan memasukan unsur zikir dalam lagu-lagu nyanyian kerana bimbang tersalah sebutan dan tafsiran inikan pula orang-orang kafir. HENTIKAN GUNA KESUCIAN AGAMA ISLAM DEMI MENCAPAI MAKSUD POLITIK.

    Reply
    • July 19, 2011 at 4:57 pm
      Permalink

      KITAB BARU…AGAMA BARU….

      Reply
      • July 19, 2011 at 5:01 pm
        Permalink

        PENDAKWAH BARU…AJARAN BARU…SEMUA KENA IKUT…FAHAM

        Reply
  • July 19, 2011 at 10:22 am
    Permalink

    KIta pernah quite socrates, dan phisolosopher yg lain. Salahkah? Adakah kita menjadikan pegangan agama kita? Salah kah bila org lain quote dari Al Quran?? Aku tgk byk company/corporation yg quote al quran contohnya mengenai insurance dan Will (Wasiat).

    Bila lagi kita nak tengok non muslim berjinak2 dgn agama kita? Apakah sewaktu Umar r.a. merampas dan mengambil al quran yg dibaca oleh adik/sepupunya itu sudah menganut Islam? Bukan kan…? Maksud dia sewaktu dia membaca Quran, dia masih lagi bukan islam.

    Umno nak menjadikan Al Quran itu sebagai hiasan dindidng dan hiasan di rumah sahaja.

    Reply
    • July 19, 2011 at 10:49 am
      Permalink

      bagi saya mudah sahaja. ada org bukan islam buka quran sbb nak pelajari islam. ada org bukan islam buka quran sbb nak cari kelemahan dan mempergunakan islam. byk terjadi kepada paderi atau musuh islam cuba lihat quran dari sudut negatif. tapi akhirnya hati mereka terbuka dengan kebenaran quran walaupun pada awal niat mereka untuk menghina.

      oleh itu rasanya tak salah org bukan islam hendak merujuk kepada quran.

      Reply
      • July 19, 2011 at 11:19 am
        Permalink

        Tapi masalah yg paling besar org Islam sendiri yg tak mengahayati Al Quran.

        Reply
        • July 19, 2011 at 1:01 pm
          Permalink

          Menghayati Islam atau memperalatkan Islam? Kalau benar-benar nak mendekati Islam, bacalah buku-buku, tanya ustaz-ustaz. Ni nak cakap pasal Islam, tak nak masuk Islam.

          You tahu tak maksud memperalatkan? Kalau Cina pakai logo halal tapi makanan tak halal, adakah itu mendekati Islam atau memperalatkan Islam?

          Reply
          • July 19, 2011 at 2:33 pm
            Permalink

            Itu namanya nak mencari untung dari Islam dengan menghina orang Islam yg. tak tau. Dakwa mereka… aku marah orang kafir yg. ambil kesempatan macam ni.

    • July 19, 2011 at 11:03 am
      Permalink

      Errr Umar r.a membaca al-quran semasa dia masih lagi bukan islam dan kerana kandungan al-quran beliau masuk islam…tapi err Ng Suee Lim dia nak masuk islam ke atau nak gunakan sgt isi kandungan al-quran untuk kepentingan diri???? lu tanya sat kat dia.

      Reply
      • July 19, 2011 at 11:07 am
        Permalink

        saya akui saya tak mungkin dapat tanya dia. tapi saya sendiri tak tahu klu sebelum dia mati dia sempat memeluk islam.

        Reply
      • July 19, 2011 at 11:22 am
        Permalink

        Mana ko tahu?? Kalau ko hidup dizaman Umar, pada mulanya dia penentang Islam yg kuat. Siapa tahu dia jangka dia akan memeluk Islam?? Siapa tahu bila ada non muslim yg erjinak2 dgn Islam, ada org lain yg bukan Islam pulak yg terpengaruh dgn Islam.

        Cuma kita tidak boleh mencerca agama lain.

        Reply
        • July 19, 2011 at 1:33 pm
          Permalink

          baca ayat al-quran demi dapat modal dalam ceramah politik…
          puak PAS tepuk tangan kat belakang …

          Reply
        • July 19, 2011 at 1:36 pm
          Permalink

          kalau betul nak berjinak dengan islam…belajar la dari kenal huruf jawi, bacaan dan sebagainya… ni tak.. tiba2 terus nak bace ayat al-quran..entah betul entah tidak puak PAS hanya mampu tepuk tangan kat belakang saja… nak tegur salah ke betul ke ,tak berani…

          Reply
          • July 19, 2011 at 11:49 pm
            Permalink

            Kalau UMNO tahu salah tegurlah…. tapi kalau betul wajib diikut walaupun yg. tegur tu kafir sebab dia guna kitab Al-Quran yg. mana Umat Islam wajib beriman dengannya.

          • July 20, 2011 at 12:05 am
            Permalink

            kafir mana yang tegur orang islam guna Al-Quraan tu bujuk…?
            kapal sink ke ?

            hang ni makin lama makin merapu tak ketahuan…….

      • July 20, 2011 at 10:58 am
        Permalink

        umar r.a mandi dulu sebelum baca ayat alquran…cuba baca balik tawarikh islam..bagaimana pengislaman umar r.a

        Reply
        • July 20, 2011 at 5:46 pm
          Permalink

          betul. . dia disuruh mandi oleh adik dia lagi..

          Reply
    • July 19, 2011 at 11:22 am
      Permalink

      kaum kau lah yang banyak guna alquran (digantung untuk menarik perhatian pelanggan) di masa yang sama ada calit kat dahi dan benang oren kat tangan

      Reply
    • July 19, 2011 at 9:25 pm
      Permalink

      apakah perlu seorang kafir hanya mebaca ayat al quran semata mata untuk tujuan politik sedangkan beliau tidak beriman atau tidak percaya kepada agama islam .
      persoalan disini sanggup kah kita orang islam melihat orang kafir mempergunakan atau memperalat al quran untuk tujuan peribadi?
      disini sikafir ini bukan membaca alquran dan hadis untuk mendalami islam tetapi mengajar orang islam seperti peribahasa ikut resmi ayam berkokok berderai2 tetapi punggung bergelumang tahi.atau mengajar itik berenang.diri tidak percaya pada islam ada hati nak mengajar islam pada orang islam.lebih baik jadi perhiasan dinding daripada dijadikan bungkusan daging babi.hanya allah yang berhak menghukum bukanya kau si mooooohydeen.

      Reply
      • July 19, 2011 at 11:54 pm
        Permalink

        Yg. penting betul atau tidak hujahnya bukan Islam atau tidak dia.
        Contoh, setiap Ibubapa akan tegur @ marah anak dia hisap rokok walaupun ibubapa tersebut merokok. Anak tersebut perlu dengar nasihat ibubapa tersebut walaupun dia tahu ibubapa dia salah hisap rokok.
        Kalau ikut cara ko ni, anak tersebut boleh bantah ibubapa dia tegur dia merokok sebab ibubapa dia juga merokok. Apakah anda mahu anak anda pertikaikan kesalahan dia semata2 anda juga bersalah?

        Reply
        • July 20, 2011 at 12:07 am
          Permalink

          he..he bujuk buat contoh yang paling bodoh dalam sejarah….hang spin bujuk….spinnnnnnn….hang dah pening melelong….

          Reply
        • July 20, 2011 at 11:01 am
          Permalink

          ayat ko nih macam mengata diri sendiri jer…

          Reply
    • July 19, 2011 at 11:21 pm
      Permalink

      Kali ini aku sangat setuju dengan apa yang dok kata la ni. Wahyu di turunkan melalui Muhamad untuk semua manusia di atas muka bumi jadi memang wajib Alquran di jadi kan kitab panduan hidup dalam berbagai aspek seperti ekonomi,pendidikan,sosial,politik dll. Tapi penggunaan Alquran mesti la ada bataih bataih nya bukan main hentam keromo ja yang penting hati mau bersih bukan seperti Pemimpin BERSIH,jujuq tak dak nak cari untung diri sendiri guna kan agama semacam puak puak waraq haprak hamPAS tu. Depa ni sama ja dengan puak puak DAP saja nak guna kan Alquran & Hadis nak cari untung politik.ekonomi & sosial. Puak puak haprak DAP tak mau guna Buddhism,Confucism,kristian & hinduism untuk cari untung pada bangsa bukan melayu kerana kaum kaum tersebut dah menyokong perjuangan kesaksamaan,meritokrasi & hak asasi dalam doktrin Malaysian Malaysia. Jadi untuk mempergunakan orang melayu yang kuat pegangan islam nya bagi dapat sokongan politik dalam PRU 13. Depa dah nampak orang melayu akan teruja bila depa guna kan Alquran & Hadis semacam pemimpin PAS dok buat selama ni yang berjaya pecah belah kan melayu dalam ideoloji masing masing sama ada agama,politik & kepercayaan peribadi.

      Kerajaan,ulama ulama dan jabatan agsma islam semua negeri jangan halang depa nak baca ayat ayat cinta Alquran & Hadis demi kebaikan sejagat. Lain la kalo puak, puak haprak ni sengaja nak melekeh kan kesucian islam memang patut di ambil tindakan. Tapi lagu mana kita nak bukti kan yang depa ni ada niat busuk di sebalik penggunaan ayat ayat cinta islami untuk goda umat muslim yang bebai lagi jahil nih..?

      Reply
      • July 19, 2011 at 11:59 pm
        Permalink

        Apakah tuan tidak percaya pada kuasa Allah yg. boleh membolak-balikkan hati manusia. Bukan kerja kita nak tentukan keiklasan orang lain, yg. penting kita sendiri kena iklas. Samada mereka pergunakan Al-Quran atau sebaliknya biar Allah tentukan, tapi sebagai muslim kita wajib percaya pada Al-Quran walau siapapun yg. membacanya. Tapi kalau dah tau dia kafir, kenalah pastikan apa yg. disebutkan itu betul supaya kita tak diperangkap.

        Reply
        • July 20, 2011 at 12:30 am
          Permalink

          hangpa dah terperangkap lama dah…..hang cerita apa ni bujuk.
          mangkok ayon ngeh tu baca surah ”aura”….ntah kitab mana mai aku pun tak tau…..kuda-kuda tua PAS siap tepuk tangan lagi tu….

          sampai macam tu sekali kedhaifan agama puak-puak PAS neh…..
          bujuk nak tanya sikit…..hidup hangpa ni lagu mana ? cuba hang cerita mai sat…..

          nak kata berpandukan Al-Quraan…..dah macam-macam hukum hangpa redah…..nak kata berpandukan hadis…..hangpa dok kira nak menang election jer….lagu mana ni bujuk ?

          Reply
          • July 20, 2011 at 3:48 am
            Permalink

            Aku nak bagitau hang, dalam parti manapun akan ada orang baik/jahat, bijak/bodoh, kaya/miskin dan sebagainya. Aku tak tau isu sebenar ko tulis jadi taknak komen banyak takut silap. Sebagai umat Islam aku cakap pasal diri aku je dan tidak mewakili parti atau kumpulan2 lain, hidup aku sebolehnya aku nak ikut Al-Quran dan Hadis sebab Nabi bersabda sesiapa yg. berpegang pada Al-Quran dan Hadis sesungguhnya akan selamat dunia dan akhirat.
            Kalau pasal PAS ko kena tanya Murshidul Am TGNA. Aku pilih PAS sebab PAS meletakkan Al-Quran dan Sunah sebagai perlembagaan tertinggi. Kalau ko kata PAS tak ikut Al-Quran dan Hadis ko kena berhujah dengan TGNA mana yg. salah dan tak betul. Masalah UMNO cakap PAS tak betul tapi bila ajak berhujah UMNO gagal bersemuka. UMNO lebih suka hujah sehala melalui TV atau Utusan, ini bukan cara yg. baik kerana PAS tak boleh membalas hujah UMNO. Mangsanya rakyat bergaduh sesama sendiri kerana pertahankan hujah pemimpin mereka. Lebih kurang macam kita la…..hehehehe.

          • July 20, 2011 at 3:34 pm
            Permalink

            bujuk…

            kalau nak cakap pasal diri sendiri…cuba hang buat blog sendiri…kan lebih elok…hang cerita lah pasal cara pemikiran hang….hang cerita pasal minda hang…

            manalah tau…kot-kot ada yang boleh di pakai terima..hehe

          • July 20, 2011 at 11:56 pm
            Permalink

            Ko tanya aku, bila aku jawab ko spin benda lain pulak…. tak apa aku faham ko dah pening…. bawa bertenang.

        • July 20, 2011 at 12:34 am
          Permalink

          Cakap tentang kusa Allah bole membolak balik kan hati manusia memang susah hendak di bincang kan. Perkara ni perlu berhati hati untuk kita bincang jangan pakai borong aja nanti termasuk lubang neraka.Konsep takdir & qadak & qadar kena kaji betoi betoi kalo tak paham jangan nak cakap tau. Bermacam macam pendapat di keluaq kan oleh ulama salaf & kalaf semua nya bole atau tak bole di terima. Sebagai manusia Allah bagi kita akai supaya kita berpikiaq dan di adakan pula bataih bataih nya sebagai mana di ajaq dalam Alquran. Nak cakap tentang teologi & perkara perkara ghaib yang di luaq batas pemikiran manusia tak perlu la kita bincangkan. Jangan macam setengah ulama dok ghairah sembang tentang tentang zat Allah,syurga neraka dan hal hal selepas mati ada yang sampai ke tahap melalut lalut ketahyulan nya sampai ada yang berani kata perkara pertama yang di tanya Allah ialah solat. Betoi ka apa yang depa dok sembang tu dari mana depa tahu pada hai dalam alquran tak dak sebut tentang perkara selepas mati. Ini al yang kita dok takut pi sembang pasai perkara ghaib kerana Allah dah larang umat nya cakap pasai tu nant jadi sesat berunsuq tahyul & khurafat pulak. Lebih baik kita cakap pasai lagu mana nak hidup dalam dunia ni pasai apa semua aktiviti kat dunia ni akan ada hikmah pada akhirat kelak sama ada baik ato buruk.

          Reply
          • July 20, 2011 at 3:35 am
            Permalink

            Salam tuan… perkara ghaib ni banyak Allah cerita dalam al-Quran tapi Zat Allah memang Allah larang bincangkan kerana itu hanya pengetahuan Allah.
            Tapi berkenaan kiamat, seksa kubur, kebangkitan semula, mahsyar, mizan, titian sirat, syurga dan neraka terlalu banyak Allah ceritakan supaya kita tidak lalai dengan kemewahan dunia yg. sedikit dan sementara.

          • July 21, 2011 at 2:23 am
            Permalink

            Memang betoi amaran tentang kiamat,azab neraka dan penghakiman di padang mahsyar ada di sebut dalam Alquran tapi seksa kubur tak pulak ada nas dalam Alquran. Depa petik cerita ni dari mana hah ? Dari kitab kitab Israliyah kot !

  • July 19, 2011 at 10:55 am
    Permalink

    Berjinak jinak dengan maksud yang baik tak apa …….Tapi jika yang dibaca dan diterangkan itu bercangah dengan maksud sebenar itu yang salah dan boleh menyesatkan orang orang yang mendengarnya ….Terutama orang orang pas dan PKR…….yang cuma berlagak alim ……….tapi habuk pun tak ada ………..Nanti ramailah orang orang DAP masuk syurga kerana baca potongan ayat quran dan hadis ………….Macam mana orang pas nak komen?

    Reply
    • July 19, 2011 at 2:39 pm
      Permalink

      Jika kita tau tafsiran dia salah, wajib kita tegur dan terangkan yg. sebenar. Tapi kita tak boleh haramkan mereka belajar atau membacanya. Sekelian ramai pendita dan rahib belajar dan baca Al-Quran untuk mencari kelemahan Islam, ramai juga antara mereka mendapat hidayah Allah tentang kebenaran Al-Quran dan menerima Islam sbagai pegangan mereka malah lebih alim dari kita.

      Reply
      • July 19, 2011 at 4:23 pm
        Permalink

        yup…macam ustaz ridhuan tee…..tapi hangpa kata kat dia macam-macam…..piraaah bujuk…hang boleh tak jangan cakap pasal Islam kalau niat di hati hang tu busuk !……

        meloya aku…!!

        Reply
        • July 20, 2011 at 12:04 am
          Permalink

          Aku respek Ust. Riduan Tee, Ust.Farid.. dan lain2. Tapi itu tak bermakna aku kena sokong semua hujah mereka. Kalau hujah Agama ada Nas dan Hadis kita tak boleh tolak, tapi kalau hujah politik dan akal dia semata2 kita berhak untuk tolak. Kita sama-sama Allah kurniakan akal untuk berfikir apa yg. terbaik untuk diri kita. Bukan ust. Riduan tolong kita masa dimasyar nanti kalau kita salah pilih pemimpin.

          Reply
          • July 20, 2011 at 12:10 am
            Permalink

            oooo…macam tu..

            aku pulak bujuk lain sikit….
            aku tak respek lansung kat ustaz PAS ni….macam hang kata kita di beri akal untuk menolak hujah-hujah politik…..dan aku tolak hujah-hujah politik ustaz PAS….

            boleh kan ?

          • July 20, 2011 at 3:28 am
            Permalink

            Boleh saja, asal tak tolak Al-Quran dan Hadis yg. mereka sampaikan…. kita sendiri boleh asingkan yg. mana hujah cari makan dan mana hujah kebenaran.

          • July 20, 2011 at 11:04 am
            Permalink

            cuma aku heran..bila riduan tee mengecam dap..ramai orang pas marah…dengan macam macam label…

          • July 21, 2011 at 12:05 am
            Permalink

            Apa kene-mengena dengan ko pulak kalau org. pas kecam Ust. Riduan hentam DAP, Org. PAS tak suka isu perkauman melarat jadi isu agama, ini tak baik untuk rakyat m’sia. Ko pun tau Ust. riduan ni cina Islam, bila dia kutuk cina lain secara tak langsung nama Islam dibawa bersama. PAS tak kesah pun kalau Cua Soi lek & Khoh So Kun yg. hentam DAP sebab dia bukan Islam.

  • July 19, 2011 at 11:11 am
    Permalink

    saya paling tak layak untuk memberi pendapat…kerana kedaifan ilmu saya…tp saya suka memberi sudut pandangan saya…

    pandangan saya….mmg diorang boleh….sbb apa diorang buat pun diorang ttp masuk neraka….dan neraka paling ringan ialah untuk bapa saudara Rasulullah dimana diletak bara api diatas kepalanya dan setiap kalai dia meminta air akan diberi dari air bara api….

    kesimpulannnya, bukan islam adalah hak ALLAH untuk memberi mereka taufik dan hidayah, Nabi dah buat macam2 tapi tak penah pula bersekongkol semata2 nak pakcik Baginda cuba2 baca ayat alquran..KERANA…

    jelas dalam alquran ALLAH ada kata aku amanahkan kamu beberapa perkara yang akan dipertanggungjawabkan keatas kamu…mengikut ulama amanah ALLAH yang paling besar ialah Quran yang diwasiatkan orleh NABI Muhammad kepada umatnya…

    oleh sedemikian, tiada salah orang kafir membaca alquran…tetapi adalah menjadi tangungjawab setiap orang islam untuk mempertahankan kesucian alquran, kalimah ALLAH dan amanah ALLAH….

    tepuk dada tanya alquran…pastikan kita ada jawapan depan ALLAH kelak…xkesah la jawapan boleh atau tak…janji kita lepas dari azab ALLAH

    Reply
    • July 19, 2011 at 11:16 am
      Permalink

      bila ramai termasuk nik aziz kata orang kafir tersebut mahu belajar dan berminat dengan islam…saya fikir kalau kita ikhlas poada diri kita sudah tentu kita tahu orang kafir itu membaca al-quran atas niat apa…mungkin kita boleh tipu diri kita, tipu orang lain…tapi sesekali kita tak mampu tipu ALLAH….

      spt yang saya kata, xkesah lah apa sahaja hujah kita dalam mykmu…pastikan kita ada jawapan bila ditanya ALLAH kelak..kerana janji ALLAH adalah benar….dan ALLAH berjanji akan menghitung setiap perbuatan kita walau sebesar hama sekalipun…walau kita type . sekalipun…. dah kira besar dari hama…

      Reply
  • July 19, 2011 at 11:13 am
    Permalink

    Memang lebih haram seorang kafir menggunakan surah dari alquran atau hadis untuk menyebutkan quotation mereka. Mereka tidak ghusl atau beristinja’. Rujuk kepada rukun Islam. Sebagai seorang Islam, setiap individu mesti mengerjakan lima rukun Islam. Kenapa orang-orang PAS berdiam diri sahaja? Kenapa mereka tidak pertikaikan kepada si adun dari sekincan ini? Aku tengok mukanya macam orang dilanda ‘down syndrome’. Orang dari PAS mesti tahu dari sudut ilmu tauhid. Dia orang kafir dan murtad.

    Reply
  • July 19, 2011 at 11:26 am
    Permalink

    Sudah2 lah pertikai kan org, mereka tak hina Islam pun.

    Org umno yg berkokok cakap pasal Islam, tapi isu kat Kedah baru2 ni, ada org Umno menyumbang/mempertahan kan islam? Apa..chua soi seks sorang kah yg bersuara dari BN merendah2kan Islam.

    UMNO tak layak langsung cakap pasal Islam. Korang cakap pasal gelang Imelda Mansor US500k cukup lah…

    Reply
    • July 19, 2011 at 12:01 pm
      Permalink

      balaci anwar kalau bercakap..lucu lah..menegakkan..@$%^# yg kendur

      Reply
    • July 19, 2011 at 12:52 pm
      Permalink

      lagi nak salahkan UMNO.kalau lah hamPAS beria2 nk tegakkan undang2 larangan tue nape pas DAP tk setuju korang tarik balik? kalau btul nk kuatkuase undang2 tue pagi mampos lak kalau DAP tk setuju pun..cakap nk tegakkan undang2 Islam..tegakkan lah woi..baru kena gertak da tarik balik ..lahabau..

      Reply
      • July 19, 2011 at 1:39 pm
        Permalink

        orang yang tak pernah mengaku salah sendiri ni paham2 je la orang yang jenis macam mane…. dah tak mampu nak buat… salahkan orang lain…

        Reply
    • July 19, 2011 at 1:33 pm
      Permalink

      mooooo….nak spin isu lagi…..orang cakap hal lain….tiba-tiba korner pulak mr mooooo…..pi gelang pamiran tu pulak dah…..

      mooooo…moooo….tak boleh kot ni…pusing kot tu…tak lepas kot tu….pusing kot ni…..layan jer la moooo…..

      Reply
    • July 19, 2011 at 1:37 pm
      Permalink

      mana ko tau diorang tak hina islam?… ko boleh baca isi hati diorang ke?…
      kesian ko….

      Reply
    • July 19, 2011 at 2:48 pm
      Permalink

      Mooohyiden… aku rasa tak perlu spin isu kedah disini. Bab Al_Quran ni rasanya kita perlu Iklas berdebat, isu besar. Al-Quran ni Allah turunkan untuk rahmat sekelian alam, bukan untuk umat Islam ajee… sama macam Nabi kita, rahmat sekelian alam. Sebagai mat Islam kita kena pertahankan Al-Quran dari dihina dan sebagainya. Tapi sebelum tu jujur dan Iklaskan diri kita.
      Aku setuju kalau YB cina ni diambil tindakan kalau dia salah tafsir ayat Al-Quran… Aku nak tanya, apa kesalahan YB ni yg. sahabat2 UMNO marah sangat hingga kena buang dewan?

      Reply
      • July 19, 2011 at 4:46 pm
        Permalink

        hanyir nya politik ciptaan PAS.. Atas nama kesepakatan PR semua dihalalkan.. Apakah PAS akan mempertahankan dalilnya bila yg membaca al quran itu adalah cina MCA atau india MIC???

        Reply
        • July 20, 2011 at 12:08 am
          Permalink

          Kalau dia baca Al-Quran dan Hadis yg. betul siapa pun yg. baca Umat Islam wajib ikut. Kalau tak ikut maknanya tolak Al-Quran dan Hadis, tolak rukun Iman, hai adik-beradik kufur ni bro….
          Pada aku kalau Yahudi yg. baca Al-Quran, aku akan patuh perintah Al-Quran tapi aku takkan patuh perintah Yahudi tersebut.

          Reply
          • July 20, 2011 at 12:16 am
            Permalink

            he..he..hang cakap pusing-pusing….hang pening ke bujuk..

            masaalah nya bujuk…kitab orang PAS ni bertukar-tukar ikut 4 musim….

            dulu kawan dgn kafir…kita pun kafir….
            la ni….kawan dgn kafir dapat menang kerusi….tak pe..boleh kawan…

            dulu haram binatang sembelihan orang UMNO…..
            la ni….tok sah kira halal haram….janji dapat free…kira harus..

            habis camna bujuk ? cer citer..cer citer..cer citer…

          • July 20, 2011 at 3:10 am
            Permalink

            Ko baca sekerat-sekerat….
            Tengok la.. apa alasan dia… kalau kawan semata2 nak undi untuk kalahkan parti yg. mendokong Islam memanglah salah. Sebaliknya kalau bergabung untuk membawa kabaikan dan berdakwah mestilah boleh. Kan Allah kata dia pandang niat orang tu. Bab sembelihan orang UMNO haram ko kena tanya prof. Mat Noor Desih yg. dah masuk UMNO. ni fatwa dia rasanya…

          • July 20, 2011 at 3:38 pm
            Permalink

            cuba kau mahasabah diri….benar-benar sangat ke PAS nak mendokong Islam….atau hanya retorik semata-mata….

            berlaku jujur pada di sendiri…..dan kau akan dapat jawapannya….letak sentimen kepartian di sebelah….fikir lah….

          • July 21, 2011 at 12:10 am
            Permalink

            Kalau PAS tak benar2 bawa Islam kenapa nak letak Al-Quran dan Hadis sebagai perlembagaan tertinggi(Utama). Bukan TGNA dan TGHH yg. buat, memang dari awal penubuhan macam tu, antara orang yg. terawal ialah Datuk Tun Abdullah. Bekas Ulama UMNO yg. tentukan tarikh hari Merdeka. Apakah ko nak kata ulama2 UMNO ni dulu gila kuasa dan berjuang bukan kerana Allah?

    • July 19, 2011 at 8:42 pm
      Permalink

      dah pasal gelang pulak dah… spin moo, spin lg….

      Reply
    • July 19, 2011 at 11:45 pm
      Permalink

      Alamak ! Ini aku dah tak sokong hang apa pasai UMNO tak layak bercakap tentang islam ? Jadi sapa pulak yang ada otoriti boleh buat peraturan orang itu tak leh orang ni pulak bole gila apa ? Dalam Alquran tidak ada nas yang menyebut kan sapa yang layak dan layak cakap tentang perturan hidup – Addin. Allah cuma reda kan pada mereka yang beriman dan berilmu saja yang layak bercakap tentang islam.

      Apa ka UMNO tidak ada ilmu dan PAS pula ada limu nak bercakap tentang islam. Apa maksuyd islam tu. Ni yang ramai orang dok keliru depa ingat islam tu cuma ada kat Rukun Islam yahg Lima. Kalo lagu tuh pemikiran muslim la ni memang dah salah besaq. Alquran menganjur kan ajaran ajaran Allah dalam pelbagai aspek – ibadat dan kifayah. Kita kena ingat ayat pertama yang di turun kan Allah bukan nya rukun rukun dalam 5 perkara yang di ajaq oleh Imam Shafie. Ayat Iqra’ ada la ayat pertama di turun kan semata mata suruh umat membaca,meneliti,lihat.renungi dan paham kan segala tanda tanda di bumi ato yang terpancaq dalam minda manusia yang di zahir kan melalui tulisan & lisan.

      Agak nya la ni dah ramai orang islam dah malaih membaca sebab tu depa jadi bebai senang di perguna kan oleh orang bijak haprak yang tak berjiwa bersih. Jadi senantg la puak puak hamPAS & DAP dok seleweng kan ayat ayat Alquran & Hadis untuk menipu orang bebai macam lembu lembu dok berarak dalam Perarakan BERSIH. Aku berani gerenti lembu lembu yang datang dari luaq bandaq dari negeri negeri munduq memang dungu tak dak pikiran waras kerana depa malaih membaca jadi minda depa sentiasa tumpoi payah dah nak di asah bagi tajam sebab tu depa mudah di upah sebanyak RM100.00 untuk sertai demo tu hari. Pikiran depa cuma duit jadi senang depa jadi lembu suruhan untuk menanduk dan menendang nendang…!

      Reply
      • July 20, 2011 at 12:18 am
        Permalink

        Perenggan atas tu baik khubah ko, tapi perenggan bawah hang dah mula nak mengata dan fitnah orang. Tak baik la camni… masalah dalami Ilmu Al-Quran ni bukan masalah parti, tapi masalah ummah. Sebab tu kita kena galakkan anak kita masuk sekolah agama dan peruntukan sekolah agama kena sama banyak dengan sek. kebangsaan kalau tak lebihpun. Tapi ada pemimpin kita potong peruntukan sek. agama yg. memang sedikit. Gaji guru sek. Agama sangat sedikit berbanding guru sek. kebangsaan. Akhirnya kurang guru agama, anak2 kita juga kurang agama dan lahirlah generasi buta Al-Quran dan agama. Pemimpin politik tak kira parti UMNO atau PAS kena duduk semeja supaya ilmu agama anak-anak kita hebat begitu juga gaji guru2 agama mesti selaras dengan gaji guru sek. kebangsaan kerana mereka akan melahirkan anak-anak yg. soleh yg. akan mendoakan kita bila kita mati nanti.

        Reply
        • July 21, 2011 at 2:29 am
          Permalink

          Aku bercakap bukan fitnah beb tapi fakta. Cuba pi hang tengok ucapan Hadi Awang dalam tahun 80’an dalam kaset ceramah dia asyik caci,fitnah & tuduh terhadap UMNO kunun sebagai Taghut kerana tak ikut islam. Tapi la ni dia kata tak dak negara islam dalam Alquran lalu ubah konsep baru sebagai Negara Kebajikan pulak apa certia ni asyik berubah ubah macam lidah biawak pulak dah..!

          Reply
  • July 19, 2011 at 12:57 pm
    Permalink

    Saya terbaca komen di Utusan.

    Kalau hadis dan quran, nak pulak digunakan. Pakai songkok tak nak pulak. Sebab songkok dikatakan ada kaitan dengan Islam.

    So benarkah mereka ingin mendekati Islam? Kenapa mereka anti dengan songkok? Sedangkan songkok tiada kena mengena dengan Islam. Mereka tak mahu pakai songkok kerana mereka sangka songkok tu melambangkan Islam.

    DAP anti-Islam.

    Reply
    • July 19, 2011 at 1:41 pm
      Permalink

      DAP memang anti islam…. cume puak PR macam maknusia bernama Moooo tu je yg taknampak…. lpas tu ckap macam bagus…

      Reply
    • July 19, 2011 at 2:49 pm
      Permalink

      Songkok tu pakaian Melayu, depa anti melayu kot… bukan anti Islam.

      Reply
      • July 19, 2011 at 11:49 pm
        Permalink

        Jadi la ni hang dah sedaq sapa sebenaq nya DAP yang anti melayu..Jadi buat apa puak puak bodo piang pi dok sdokong depa tu hah..?.!

        Reply
        • July 20, 2011 at 12:25 am
          Permalink

          Kami tak pentingkan Melayu seperti kami pentingkan Islam. Kami boleh bertolak ansur hak melayu tapi kami takkan bertolak ansur hak Islam. Kami tau Cina/india tak boleh jadi Melayu seperti ust. Riduan Tee dan Ust.Farid Ravi tak boleh jadi Melayu kerana bangsa ni dah ditetap oleh Allah, tak boleh ubah. Tapi semua bangsa boleh beragama Islam kerana Allah tetapkan hanya Islam agama yg. Allah benar dan diredhai. Dan Islam adalah agama yg. selamat.

          Reply
          • July 20, 2011 at 12:40 am
            Permalink

            kami pulak lain sikit….hak melayu pun tak leh tolak ansur…hak Islam pun tak leh nak tolak ansur….kerana di negara ni…..Melayu itu Islam…dan negara ini di tunjangi oleh orang Melayu yang beragama Islam….

          • July 20, 2011 at 3:13 am
            Permalink

            Tapi korang ambik ahli tak kira melayu atau Islam semua korang sebatkan?
            UMNO sekarang tak boleh kata parti melayu sebab berbagai bangsa dan agama ada dalam UMNO, atau aku silap?

          • July 20, 2011 at 3:42 pm
            Permalink

            hmm…itu semua side factors…mungkin aku bersetuju dengan kau…mungkin…

            tapi….yang di julang tetap hak melayu dan agama Islam….ianya akan tetap dijadikan sebagai main core untuk negara ini……

          • July 21, 2011 at 12:22 am
            Permalink

            Sebab sekarang bangsa lain belum ramai, bagaimana bila dah ramai..? Apakah masih sesuai untuk perjuang hak melayu saja? Contoh melayu sabah(plus orang asal) sekarang dah dapat kerusi Naib Presiden yg. satu masa dulu melayu semenanjung tak fikir pun nak serah kerusi tersebut pada UMNO sabah bukan?
            Sebab tu kami di PAS tak terlalu taksub pada bangsa… kami biarkan siapa yg. mampu mendaulatkan Islam dan mendapat sokongan majoriti menjadi pemimpin. Ramai pemimpin PAS dari kalangan yg. baru aktif parti, tapi kerana kelayakan yg. dia ada mereka duduk diatas. UMNO belum mampu buat begitu kecuali dengan sokongan atasan seperti kes KJ yg. duduk diatas tampa restu dibawah….

      • July 21, 2011 at 3:08 am
        Permalink

        Memang UMNO la ni tidak lagi parti melayu tapi setiap ahli nya walau pun bukan bangsa melayu jati depa tu bercakap melayu,beragama islam dan mengamal kan budaya dan istidat melayu. Tu la definasi melayu ikut Perlembagaan. Ada pula melayu tapi dah jadi inggeris kerana tak mau cakap melayu dengan anak bini di rumah walau pun agama depa tu islam tetap di anggap tak lagi melayu jati. Jadi hang anggap UMNO bukan lagi parti politik untuk melayu aku setuju kerana dah ramai ahli celup melayu kerana wajah depa tetap sawo matang tapi berjiwa inggeris rambut tak juga perang…!!!

        Reply
  • July 19, 2011 at 5:00 pm
    Permalink

    Hahaha begini lah jadinya apabila orang Islam sendiri menghalalkan orang bukan Islam untuk menggunakan Al-Quran bagi kepentingan politik..sampai bile² pun nanti orang bukan Islam akan menggunakan Al-Quran bagi mengawal orang Islam baik dari segi ilmuan, politik, dan juga ekonomi..

    Elok sangatlah tu..

    Reply
    • July 20, 2011 at 12:27 am
      Permalink

      Apa masalah ko kalau mereka guna Al-Quran….?
      Ko tak pernah guna kata2 ahli falsafah yg. lain selain tokoh Islam dan ayat Al-Quran ke?

      Reply
      • July 20, 2011 at 4:54 pm
        Permalink

        ko x ble samakan ayat Al-Quran dgn kata2 ahli falsafah la saudara….
        ayat Al-Quran tu Kalam Allah…

        Reply
        • July 21, 2011 at 12:31 am
          Permalink

          Masalahnya boleh ko bawakan Nas atau Hadis yg. melarang puak kafirun petik ayat Al-Quran….?
          Kalau ada kita sama2 kutuk tindakan salah ni, tapi kalau takda kita sama2 terima Allah tak halang puak kafir guna ayat Allah ni kerana setau aku ayat Quran ni ada yg. diturunkan pada Muslimin, munafikun dan kafirun. Jadi bagaimana ko kata mereka tak boleh petik ayat Quran sedang ada ayat yg. diturunkan sebagai peringatan dan ancaman pada mereka.
          Sepatutnya bila mereka berhujah guna Al-Quran kita kena jawab mereka dengan Al-Quran juga supaya mereka sedar disana ada lebih banyak ayat Quran yg. membantah dan mengecam orang kafir yg. menolak Allah sebagai Rabbulalamin.

          Reply
  • July 19, 2011 at 6:45 pm
    Permalink

    habistu yang kafir laknatullah di amerika pijak Al Quran tak pula orang hingaq ? berapa banyak supermarket dan kedai kafir yang jual ayat al Quran buku agama Islam ? boleh pulak astro milik kafir ambik untung atas program yang berunsur Islam dan Ayat Alquran macam imam muda ?
    hangpa tau dak berapa ramai yahudi yang jadi pensyarah kuliah pengajian Islam di universiti dekat Negara kafir anti Islam macam amerika dan britain ? dan yahudi-yahudi ini hafal Al Quran !
    tapi itulah Islam dan Seluruh Alam ini Bergantung pada Hidayah ALLAH kalau baca Berhujah gunakan Ayat ALLAH iaitu Al Quran dan Hadis Rasullullah S.a.w tapi tak dapat Hidayah dari ALLAH tak bermakna apa2

    ataupun umno “malu” dekat musyrikin dap yang boleh hujah dengan Quran dan Hadis Rasul tapi umno boleh hujah dengan kitab suci utusan malaysia saja ……

    nak tanya pulak bolehkah najib dan “ulama” pi jumpa mengadap pope paderi kristian di vatican ?

    Reply
    • July 19, 2011 at 9:54 pm
      Permalink

      Woi tolol, abis kerajaan kutuk paderi yang bakar Al-Qur’an dulu tu apa? Keluar mediabagai. Bukan memprotes? Hang punya hujah kat atas sikit pun tak menjawab isu kafir harbi baca Qur’an@hadis. Apa yang sebenarnya hang nak cakap? 1 thing, Yahudi hafal Qur’an sebab diorang percaya, tapi mereka tak beriman sebab ego. Kafir babi PR baca Qur’an@hadis sebab nak undi, sebab politik. Ko ni buat2 bodo @ semulajadi keturunan bodo? Buka mata sikit la barua oi…najib jumpa pope sebab nak jalinkan hubungan diplomatik la sial. Apa kena mengena dengan isu kafir durjana PR durjana baca hadis@Qur’an? Tak payah la hang menegakkan benang yang basah. Dah sah2 kafir PR mempergunakan Qur’an@hadis untuk tujuan politik diorang. Haiwan2 PR macam ang ni ja bodo & nak sangat jadi barua kafir harbi. Hang fikir la, kalau tak faham jugak, bagush ang minum racun paraquat jer sebab manusia bodo macam hang ni tak layak idup atas muka bumi ni. Jangan sampai nak mempertahankan rakan kafir laknatullah harbi hang tu, hang jadi kafir tanpa hang sedari….

      Reply
      • July 20, 2011 at 12:32 am
        Permalink

        Mana hang tau Najib jumpa pope untuk hubungan diplomatik? Pope tu ketua agama kristian bukan ketua negara. Percayalah Najib tak jumpa Pope jika bukan untuk tujuan politik, untuk tarik semula undi puak kristian yg. dah tinggalkan BN. Banyak sikit membaca….

        Reply
        • July 20, 2011 at 12:43 am
          Permalink

          masaalahnya bujuk ianya di gunakan untuk menghayalkan orang-orang macam hang ni…dan seterusnya merelakan apa saja…..

          Reply
          • July 20, 2011 at 3:16 am
            Permalink

            Allah kurniakan kita akal fikiran, salah sendirilah kalau tak guna akal fikiran yg. Allah bagi hanya pada manusia.

    • July 20, 2011 at 11:13 am
      Permalink

      abu bakar assiddiq r.a jumpa paderi nasrani….rasa ko la salah tak? pi baca balik tawarikh islam..pemerintahan khalifah abu bakar assiddiq

      Reply
  • July 19, 2011 at 9:43 pm
    Permalink

    Woi puak2 anak haram jadah PR, kalau betul kafir laknat durjana cina@india yang baca Qur’an @ hadis betul2 percaya/beriman kat Qur’an@hadis, mereka dah masuk Islam. Bodo! Tolol! Bangang sial punya Melayu PR babi…benda ni sangat sensitif…hanya babi tolol saje macam korang yang boleh terima. Otak jangan jadi jumud bodo khinzir sangat. Sampai agama pun korang jual, tu namanya nak mampus!

    Reply
    • July 19, 2011 at 11:54 pm
      Permalink

      Depa yang haprak tu cuma ambik separoh yang sesuai dengan kehendak depa dan abai kan yang lain yang menghalang niat busuk tu macam zina,liwat,riba,tipu sana sini,pecah amanah bikin fitnah. Perangai depa bukan islam tu sama saja dengan muslim leluhur yang langsung tak paham makna islam. Tengok pemimpin & penyokong totok hamPAS tu apa kurang nya..!

      Reply
    • July 20, 2011 at 12:39 am
      Permalink

      La kan dah bagitau,rahib dan pendeta pun baca Al-Quran. Malah aku pun baca jugak Injil baru untuk mengetahui isi kandungannya. Malah tokoh2 Islam, Yahudi dan Kristian membaca semua kitab2 agama berbeza untuk berhujah. Apakah kalau ko baca Injil, bermakna ko nak jadi kristian?
      Aku tau korang marah sangat sebab tak boleh terima Cina kafir ajar Al-Quran pada korang kan, apatah lagi bab politik. Korang tak kesahpun kalau cina kafir tu cerita bab zakat ke, haji ke… kan…

      Reply
      • July 20, 2011 at 12:44 am
        Permalink

        Ni hang ada baca injil depan orang kristian ke ?….pas tu orang kristian tepuk tangan kat hang….

        jawab soalan aku…ada ke tidak ?

        Reply
        • July 20, 2011 at 3:23 am
          Permalink

          Aku bukan ahli politik atau sapa2. Aku hanya orang biasa, tapi aku pernah jugak berdebat atau bertukar fikiran dengan orang kristian. Bab tepuk tangan ni aku tak faham maksud hang… kalau tepuk tangan sebab apa yg. dia baca betul dan benar apa masalah?
          Macam ni lah sekarang Gobala yg. korang marah sebab petik ayat Quran dah masuk geng korang, kita tunggu mungkin dia akan petik ayat Quran lagi masa PRU nanti. Waktu tu kita sama2 saksi apa Utusan tulis ok.

          Reply
          • July 20, 2011 at 3:51 pm
            Permalink

            bab tepuk tangan ni berlaku selepas PRU 12 yang lalu…..semasa kecoh peralihan kuasa dari DAP balik ke BN di Perak….

            ahli parlimen DAP mr ngeh-ngeh….bercakap dalam satu ceramah di kawasan simpang, Taiping…baca ayat AL-Quraan…..entah ayat apa-apa…main sebut jer…..

            aku tahu dia pun tak faham….siapa pun tak faham…adalah bunyi arab badwi sikit-sikit…

            siap tepuk tangan tu….dan aku juga tahu yang tepuk tangan tu pun tak faham ayat apa yang dia baca…….

          • July 21, 2011 at 12:35 am
            Permalink

            Takpa kita tunggu adakah puak UMNO akan marah dan baling Gobala bila dia baca Quran depan kalian masa PRU13 nanti, atau akan tepuk tangan dan angkat ibujari nilah pemimpin kami..

      • July 21, 2011 at 2:50 am
        Permalink

        Tu sebab nya kerajaan beria ia nak ada kan Dialog Antara Kepercayaan/Interfaith Dialogue dengan penganut islam,keristian,hindu,buddha,confuciuos,tao dll di negara ini supaya rakyat pelbagai penganut agama paham tentang agama agama dan hormati agama penganut lain yang di anggap suci. Tapi orang agama kita yang pikiran sempit & jumud tak mau terima kunun kita nak anggap agama depa tu sama dengan islam. Kalu penganut agama agama dalam negeri ni dah paham akan agama tak lah ada lagi perasaan curiga. Kita bukan nak anggap agama depa tu sama dengan kesucian islam tapi sekurang kurang ada jugak nilai nilai & etika murni daka agama kristian,hindu,buddha sama seperti islam larang zina,liwat,curi,rompak,rasuah,fitnah,buat muhung dll walau pun ada tiga tuhan dalam satu kita mesti tolak punya..!!!!

        Reply
  • July 20, 2011 at 12:31 pm
    Permalink

    Ya Allah, Tuhan yang memiliki hati-hati kami, tetapkanlah hati-hati kami kepada agamamu (ISLAM)..wahai saudara-saudara islam sekalian, bersatulah……saya x kesah saudara-saudara dari parti mana atau dari negari mana ataupun dari negara atau republik mana…just satu jer, bersatulah…krn dgn bersatu baru lah islam akn jadi kuat..dan dengan bersatu barulah islam akan terus gah di bumi Allah…dalam dunia nie, umat islam adalah antara yang paling ramai, tp kerana tidak ada perpaduan dan bersatu, islam telah dipersenda..mengenai isu di atas, saya malas nak komen coz yang berbalah di sini adalh umat islam juga..berbalah sehingga mereka tidak sedar bahawa mereka telah mempersendakan agama..ingatlah, jagalah kata-kata saudara..coz kerana kata-kata juga kita boleh jatuh murtad tanpa kesedaran kita…sebab itu kita diwajibkan sembahyang lima waktu, coz pada waktu solat kita akan mengucap kalimah syahadah sebanyak 9 kali..itu dlm solat..mgkn diluar solat juga kita ada mengucap dua kalimah syahadah dan rugilah bagi mereka yang tidak mengerjakan solat dan gagal mengingati Allah..ingin saya tegaskan, Al-Quran boleh dibaca untuk mempelajari atau memahami..tidak kira mereka islam atau tidak…tetapi membaca Al-Quran bukan untuk menunjuk-nunjuk didepan orang ramai ataupun membaca kerana ingin dapatkan sesuatu untuk kepentingan diri…boleh dibaca untuk tujuan pembelajaran atau ceramah agama, atau boleh dibaca untuk bersama-sama memperbaiki bacaan seperti (MAJLIS TILAWAH AL-Quran)…satu je pesan saya, walaupun orang islam yang membaca Al-Quran tetapi niat untuk bertanding (PERTANDINAGAN), maka perbuatan itu adalah berdosa krn Al-Quran bukan untuk dipertandingkan …kalau perbuatan tersebut sudah berdosa apatah lagi semata-mata untuk menunjuk-nunjuk dan kerana kepentingan peribadi…Saya tidak larang orang bukan ISlam membaca, tapi jgn la belajar dan membaca semata-mata nak menunjuk-nunjuk di depan orang ramai (PUBLIC), membaca untuk belajar rasanya tidak sesuai di dalam majlis-majlis di depan public atau politik apatah lagi orang bukan islam yang membacanya..tetapi kalau didalam majlis-majlis ilmu dimana penceramah nya adalah orang islam dan pendengarnya juga majoriti islam , yes, saya setuju..cuma kadang-kadang jgnlah mentafsirkan sesuatu ayat berdsarkan akal semata-mata..bahay tu…saya rasa dalam tajuk yang lain saya ada menegur saudara bujut kerana saya kurang senang dengan tafsiran ayat yang dia buat…jagalah kesucian Kalam Allah…Segala yang baik datang dari Allah, dan kekurangan dan kesilapan adalah dari kelemahan diri saya sebagai hamba Allah…Maaf andai saya mengguris perasaan mana-mana pihak..kerana saya sebagai manusia biasa dan sentiasa ada kekurangan…

    Reply
    • July 21, 2011 at 12:49 am
      Permalink

      Terima kasih tuan, harap dapat terus mengingati dan membetulkan kasalahan saya. Sebagai manusia kekadang terlebih emosi dan sebagainya jadi mungkin tak sedar melakukan kesilapan. Apapun saya setuju pendapat tuan….
      Masalahnya orang kafir tidak terikat dengan dosa dan pahala, mereka hanya mengejar kepentingan dunia. Pada saya mereka boleh memetik ayat Quran selagi tidak menyimpang makna dan tafsir sebenar. Mungkin kita boleh tengok debat antara agama dimana agama2 berbeza akan saling menyerang atau membacakan kitab suci agama berlainan untuk mencari kelemahan. Dan mereka juga saling mempertahankan hujah dengan tafsiran sebenar kitab mereka. Ini yg. perlu dilakukan saya rasa… jika ada pihak kafir guna ayat Quran, inilah masa yg. tepat untuk kita jelaskan maksud sebenar ayat tersebut dengan harapan mereka akan tertarik pada Islam.

      Reply
  • May 30, 2012 at 1:01 pm
    Permalink

    Ibnu Umar RA mengatakan bahwa Rasulullah SAW bersabda

    لا تُكْثِرُوا الكَلاَمَ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللهِ؛ فَإنَّ كَثْرَةَ الكَلاَمِ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللهِ تَعَالَى قَسْوَةٌ لِلقَلْبِ ! وإنَّ أبْعَدَ النَّاسِ مِنَ اللهِ القَلْبُ القَاسِي

    “Jangan banyak bicara selain dzikir kepada Allah, karena banyak bicara selain dzikrullah dapat menyebabkan seseorang berhati keras, dan sejauh-jauhnya manusia dari Allah adalah orang yang berhati keras”.
    (HR. At-Tirmidzi)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *