Muktamar PAS 2011: Negara Kebajikan BUNUH Negara Islam!

Cuba lihat tajuk buku yang Harun Din pegang..!!!

Saya rasa terpanggil untuk mengulas ucap dasar Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, yang berkata mengenai penubuhan “negara kebajikan”. Dia kemudiannya menegaskan di dalam kenyataan akhbarnya bahawa PAS kini menumpukan fokusnya terhadap negara kebajikan berbanding penubuhan “daulah Islamiyah” yang selama ini dilaung-laungkan oleh PAS sejak zaman penubuhan parti itu.

Kebetulan, saya melalui rakan PAS yang bertugas di Muktamar PAS kali ke-57, berjaya lolos masuk ke sidang media tersebut. Terkejut sungguh saya apabila Hadi menyatakan bahawa penubuhan “negara kebajikan” adalah lebih penting dari penubuhan “negara Islam”! Sebab itulah maka mungkin PAS kini melupakan agenda utamanya untuk menubuhkan negara Islam. Saya yakin, sekiranya Harun Din ada bersama ketika PC tersebut, tentunya kepala Hadi sudah kena “luku” dengannya!



Menurut Hadi, PAS kini tidak mengutamakan negara Islam kerana agenda itu berada di dalam agenda negara kebajikan. Hadi kata, Islam wujud di dalam lingkungan dan merupakan sebahagian dari kebajikan! Pelik betul kenyataannya kali ini.

Pada saya, kebajikanlah yang berada di dalam Islam. Sekiranya menubuhkan negara Islam, sudah tentu negara kebajikan akan terlaksana secara tak langsung kerana kebajikan itu sebahagian dari Islam! Bukannya Islam itu sebahagian dari kebajikan! Kenyataannya itu terbalik dan songsang sama sekali.Tak masuk dek akal pemikiran seorang muslim!!!

Cetek benar kefahaman Hadi tentang Islam. Apakah dia fikir hanya kerana memberikan alasan “tahalluf siyasi” maka PAS dibolehkan mengenepikan Islam dan meng”aula”kan kebajikan? Saya fikir, Hadi mungkin terdesak untuk menjawab begitu ekoran di asak wartawan berbangsa Cina yang bertanyakan tentang negara Islam tadi. Mungkin dia tertekan dan tak perasan bahawa dia telah tersalah beri kenyataan!

Mungkin juga Hadi berkata demikian untuk siaran akhbar Cina dan PAS ingin menarik undi bangsa Cina pada PRU13 kelak. Dengan mengutamakan agenda penubuhan negara kebajikan dan melupakan agenda negara Islam, maka mungkin Hadi fikir dia sudah bijak untuk membeli jiwa pemimpin DAP dan bangsa Cina yang turut hadir ketika dia menyampaikan ucapan dasarnya pagi tadi.

Pada hemat saya, mungkin Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Karpal Singh, Anwar, Azmin dan Eli Wong sedang berdekah-dekah ketawa mendengar kenyataan Hadi ini. Mungkin mereka sedang mentertawakan PAS yang berpresidenkan seorang yang “bodoh” dan tentunya orang-orang PAS akan mudah dipermainkan lagi selepas ini.

Memang benar pun PAS bodoh, sekiranya tidak, masakan mereka yang selalu jadi balaci pencacai keldaian PKR dan DAP selama ini! Siapa yang sanggup tidur atas jalan sambil pegang bendera? Pencacai PAS, bukan? Untuk pengetahuan pembaca semua, rakan-rakan PAS saya sangat malu dengan perbuatan bodoh itu dan mereka sendiri turut menggelar penyokong parti yang bersifat begitu sebagai “bodoh”, “tolol” dan “pencacai pengangkat najis DAP dan PKR”!

Justeru itu, secara tidak langsung, maka kini sudah sah bahawa PAS sudah melupakan agenda penubuhan negara Islam dan mendaulatkan Islam di negara ini. DAP dan PKR pastinya bersorak sakan. Rakan-rakan PAS saya menggetap bibir marah! Baguslah begitu.

Nampaknya UMNO lebih pantas dan lebih cerdik untuk mengisytiharkan negara ini sebagai negara Islam. Meskipun tidak mengamalkan perundangan Islam sepenuhnya, sesungguhkan Kerajaan kita sedang menuju ke arah itu dan cuma mengambil masa yang lebih sedikit ekoran tidak ada kerjasama dari PAS sendiri. Namun, dari segi dasarnya, UMNO bertahun-tahun membuktikan bahawa dasarnya terhadap Islam lebih sederhana, fundamental dan realistik berbanding PAS yang hanya cakap saja lebih!

35 thoughts on “Muktamar PAS 2011: Negara Kebajikan BUNUH Negara Islam!

  • June 4, 2011 at 12:15 AM
    Permalink

    Al FATIHAH untuk PAS.

    Reply
  • June 4, 2011 at 12:34 AM
    Permalink

    kalu pemimpin dah kalut, memang AlFathah lar utk PAS… kita kena anggap parti PAS seperti Parti
    Sosialis bukannya parti yang berdasarkan agama Islam… minggu depan kita tahlil bagi tanda penghormatan dan satu ingatan PAS yang sudah arwah…

    Reply
  • June 4, 2011 at 12:59 AM
    Permalink

    Alah…depan Lim Kit Siang dia kater camtu tapi bila balik tganu..citer lain lak kat org kampung..

    Reply
  • June 4, 2011 at 7:08 AM
    Permalink

    Sokong kata ‘Spin 1001’ PAS memang dah jadi parti Sosialis, matlamat perjuangan lain tak tak payah nak ucap lagilah….
    Dan satu hal lagi pelik pulak bila baca kata2 Hassan Ali, “PAS tak payah nak bubar untuk masuk UMNO”, persoalannya, bila masa DS Najib ada sebut gitu??? Malah DS Najib ada sebut PAS tak perlu nak masuk UMNO pun, untuk tujuan ‘perpaduan Melayu Islam’, asalkan PAS biarlah jadi sebuah parti yang punya prinsip perjuangan yang tulin seperti asal penubohannya, dan sama2 memperjuangkan kepentingan bangsa Melayu Islam untuk membangunkan Negara disamping tidak mengenepikan kaum2 lain yang berbilang agama. Payah sangat kah???!!!

    Reply
  • June 4, 2011 at 9:16 AM
    Permalink

    ahli politik diibaratkan penjual ubat. Masing2 mempromosikan ubat mereka lah yang paling mujarab.. Penjual ubat ada yg kaki temberang. Bercakap amat mudah kerana bermodalkan air liur. Seperti juga pas begitu mudah menuduh umno gagal dlm memerintah.. Apakah PR begitu berjaya mentadbir negeri2 yg mereka menang.. Hanya mereka yg boleh menjawab.. Jawab la secara jujur demi rakyat

    Reply
    • June 4, 2011 at 10:39 AM
      Permalink

      Cakap dgn jujur Demi rakyat? Hahaha…tunggu kucing bertanduklah jawabnya.

      Reply
  • June 4, 2011 at 12:46 PM
    Permalink

    PAS ada lah ……Parti Agama Sosialis……..harap sebarkan kan…………..

    Reply
  • June 4, 2011 at 12:49 PM
    Permalink

    DAP is a SOCIALIST PARTY + PKR = PARTY AGAMA SOCIALIS ( PAS )

    Reply
  • June 4, 2011 at 12:59 PM
    Permalink

    I sincerely hope that Pas will change to PARTI AGAMA SOSIALIS. This is inline with present PAS political struggle and aspiration of the party. …….JANGAN PERMAINKAN ISLAM!!!!!!!!!!!!!!………….don’t make islam as a tool for your persoal struggle……..

    Reply
  • June 4, 2011 at 1:26 PM
    Permalink

    Aslkm, releks la bro,sis… pendekatan yang di ambil PAS sekarang ni tak ler bercanggah dengan syariat… ini semua gara gara nonMuslim menjadi sangat trauma dan takut sangat dengan Islam akibat mainan wayang UMNO.. pendekatan sekarang ni adalah untuk membetulkan pesepsi bahawa PAS sebagai ekstremis… nampaknya Alhamdulillah ramai nonMuslim makin faham dan lebih terbuka dengan agama Islam selepas diberi penerangan dan kekerapan berinteraksi sendiri dengan pemimpin PAS..

    Kita ni nak beri kefahaman pada mereka tu betapa indahnya cara Islam.. jangan ler gelabah UMNO ooi… kami masih sedar perjuangan kami… cool beb

    Reply
    • June 4, 2011 at 7:41 PM
      Permalink

      Ramai cina makin faham Islam pasai PAS ??? Bagi bukti la bang. Yang pasti, perkara yang bodoh dan janggal dibawak oleh Islam PAS untuk pancing undi cina. . Bawak amoi masuk dalam masjid tak tutup aurat dan berdiri di saf paling depan adalah contoh cara PAS nak bagi cina faham Islam.Tak ada bukti langsung yang cina dah faham islam dengan pi masuk masjid macam tu, melainkan pak lebai PAS pun teringin nak stim tengok amoi tak tutup aurat dok depan mata dalam masjid.Dia mintak nak masuk dalam masjid ke atau PAS yang terhegeh-hegeh jemput dia??? . Ceramah PAS tak jemu-jemu heret cina pi bagi cermah sam depan orang PAS, tapi ceramah DAP tak pulak jemput lebai PAS bagi ceramah sama depan orang cina.Jadi siapa yang pengaruh siapa??? Faktanya orang cina sokong PAS bukan pasai terpengaruh dengan Islam amalan PAS, tetapi sebagai sebagai berterima kasih kepada PAS yang sanggup b ekerjasama dengan Cina untuk “bunuh”bangsa melayu sendiri. Susah nak cari orang yang bodoh macam PAS, pasal tu lah cina undi PAS. Bodohnya PAS. Bagi PAS untuk menegakkan Islam mestilah dengan “membunuh” bangsa melayu sendiri. Bodohnya tok-tok sami PAS serta sekalian pengikutnya.

      Reply
    • June 6, 2011 at 4:33 PM
      Permalink

      PAS betulkan persepsi kafir harbi terhadap Islam? Hahahahaha….Boleh tak jangan buat lawak macam ni lagi? Hahahahahaha…adoi…adoi…Nak pecah perut aku gelak. Cakap guna fakta bang. Tak sedar lagi ker apa perancangan DAP? Tak nampak lagi ke apa babi harbi rakus ni nak buat kat Islam & Melayu? PAS HANYA JADI BABI TUNGGANGAN DAP HARBI….diulangi – PAS HANYA JADI BABI TUNGGANGAN DAP HARBI. Buktinya, PAS bekerja keras di PRN Sarawak, DAP menang besar. PAS hanya dapat telo cam telo Nik Najis. Lagi? Time krisi politik Perak dulu, Nijar jahanam dari PAS hanya jadi boneka DAP. Sebelum tu DAP memberontak pulaukan majlis angkat sumpah MB dari PAS sebab tak bersetuju MB bukan dari DAP. Then, Nizar babi hanya jadi barua DAP. Sampai tahun 2009, 3 orang beralih sokong BN (asalnya taktik Anwar pungkoq), n PAS barua banyak buat demonstrasi. Apa DAP buat? Gelak tengok babi2 bodo PAS baring atas jalan halang kereta Sultan Perak. Hahaha…adakah itu antara cara Islam PAS nak tunjuk kat DAP? Aku paling tak setuju ko cakap PAS nak beri kefahaman pada DAP cara Islam. Adakah dengan maki-hamun orang? Kalau nak diikutkan, banyak lagi nak list out. Tapi tak cukup page plak nanti. Insaf-insaflah wahai neutron. Sesungguhnya orang kafir memang tidak pernah redha dengan agama Islam dan seboleh-bolehnya umat Islam akan dibawa bersama mereka untuk masuk ke neraka. Wallahualam….

      Reply
  • June 4, 2011 at 6:22 PM
    Permalink

    pas makin jauh dari kepimpinan ulamak.. Yang tinggal ular dalam semak ngan dewan ulamak.. Ulamak2 dah tersingkir.. Tahniah pas..

    Reply
    • June 6, 2011 at 9:11 AM
      Permalink

      Apakah UMNO pertahankan Ulama?
      Berapa ramai ulamak dalam saf kepimpinan UMNO. Setidak2 PAS masih perpresidentkan Ulamak dan Mursyidul Ulamak dan sentiasa di naungi oleh majlis Ulamak dalam setiap tindakan.
      Malah kesemua pemimpin PAS adalah lebih berilmu dan tegas memperjuangkan Islam daripada Ulamak UMNO.

      Reply
      • June 6, 2011 at 11:29 AM
        Permalink

        alah. ulama yang jadi boneka je wat pe. ulama yamg diguna untuk menghalalkn care.

        Reply
      • June 6, 2011 at 11:33 AM
        Permalink

        “Malah kesemua pemimpin PAS adalah lebih berilmu dan tegas memperjuangkan Islam daripada Ulamak UMNO.”? jgn nak perasan la. pas tak konsisten dlm perjuangan. sekarang dah nampak dah tanda2 kehancuran PAS. name je parti islam, tapi para ulama kecundang. yang naik budak2 pro-anwar. pas nak tubuh negara kebajikan? cakap kat mulut je boleh la. nak bagi rebat cukai tanah kat institusi ilmiah pun payah. kebajikan konon.

        Reply
      • June 6, 2011 at 7:01 PM
        Permalink

        dalam setiap tindakan mu kata….tapi kenapa masih bersekongkol dengan Anwar Al-juburi yang nyata telah melanggar hukum Allah…tak caya..suruh dia bersumpah laknat dulu….

        Reply
  • June 4, 2011 at 10:12 PM
    Permalink

    Tahniah mat sabu kalahkan Nasha, Tahniah Hadi Awang dah tinggalkan negara islam pindah pada negara berkebajikan, hanya harapkan UMNO saja yang pertahankan Islam, lepas ini akan lebih banyak lebai-lebai akan tumbuh mercup dalam UMNO dan diharapkan lebai-lebai ni tak akan jual islam untok dapatkan undi dari cina dan india.

    Reply
  • June 4, 2011 at 10:30 PM
    Permalink

    Tahniah Mat Sabu tewaskan Nasha, tahniah Hadi Awang tinggalkan negara islam pindah ke negara berkebajikan, lenyaplah prinsip penubuhan PAS, harap UMNO teruskan perjuang negara islam, dan mudah-mudahan lebih banyak lebai-lebai lahir untok teruskan dakwah menyibarkan syiar islam, Dan mudah-mudahan Allah permudahkan UMNO memertabatkan islam, amin….

    Reply
  • June 5, 2011 at 12:30 AM
    Permalink

    Inilah pembalasan Tuhan terhadap PAS-parti ajaran SYAITAN..
    segala apa yg pernah ditohmah pd UMNO 10 tahun dulu skrg telah ‘ditunaikan’ kembali kepada PAS!
    SUBHANALLAH..mmg kaffarah Allah Ta’ala atas MUNAFIKnya PAS benar2 terjadi..
    yg terpilih untuk memimpin PAS ialah golongan yang kotor.. yang bukan golongan pendokong gerakan Islam atau pun warak.. akhirnya PAS akan lebih kotor dan jijik dr UMNO lepas ini..

    TAHNIAH buat penyokong PAS.. perjuangan anda benar2 telah ditunggangi ejen2 SYAITAN!!!

    TAHLIL DAN TALKIN UNTUK KEMATIAN PAS!!

    Reply
  • June 5, 2011 at 12:34 AM
    Permalink

    paling ditakuti selepas ini ialah penyokong bongok PAS akan bertembung dengan pejuang UMNO yg benar untuk Islam dan Melayu…

    bongok2 PAS akan semakin sesat dgn cacamarbanya PAS.. elemen SYIAH dan KHAWARIJ akan subur dlm PAS selepas ini.. mgkin perkaderan PAS akan fikir utk lahirkan lebih ramai SAMSENG2 untuk menumbangkan UMNO!

    SYABAS PASNGOK!!

    Reply
    • June 6, 2011 at 12:28 PM
      Permalink

      Aslkm, geli dengar korang kata ” pejuang UMNO yang benar untuk Islam dan Melayu” … masalahnya saya ni pun dulu kira penyokong kuat UMNO( zaman sebelum internet ler)… ikhlas cakap ler nak cari 10% pejuang yang benar untuk Islam dalam UMNGOK kira susah betul… yang ada 90% berjuang untuk Melayu … Saya taknak le kutuk UMNO lebih lebih sebab jasa UMNO tu adalah jugak… tapi kalau korang perangai setan jangan kata berjuang untuk Islam le… buat geli telinga mualaf je…

      Reply
  • June 5, 2011 at 10:06 AM
    Permalink

    PAS erdogan bakal menerajui Islam Liberal tajaan Anwar pandikutty….awas.

    Reply
  • June 6, 2011 at 8:57 AM
    Permalink

    HAH!!!!!! NEGARA ISLAM, HUDUD & QISAS SEMUA ITU HANYA TIPU DAYA PAS
    SEJAK BERZAMAN LA RUPANYA……………….. DAH TAU PUN CUMA YG BENGAP
    JE TAK PAHAM-PAHAM…PAS NI DLM AGSMA PUN AUTA!!! INIKAN PULA POLITIK

    Reply
  • June 6, 2011 at 9:19 AM
    Permalink

    Negara Islam adalah negara Kebajikan, adakah anda semua menolaknya?
    PAS dalam masa menarik semua kaum untuk mengenal Islam mengubah cara kerana UMNO telah merosakkan islam itu dengan tuduhan2 yang melampau seperti hukum hudud kolot, islam potong tangan, tidak mesra rakyat kerana tidak bersalam lelaki & perempuan. Apakah UMNO masih menafikannya?
    Jadi PAS terpaksa bermula semula supaya semua orang paham apa itu islam yang memberi rahmat kepada sekelian alam.
    UMNO tak perlu kecoh kalau benar UMNO iklas pertahankan Islam… teruskan usaha anda.

    Reply
    • June 6, 2011 at 11:41 AM
      Permalink

      “Pada saya, kebajikanlah yang berada di dalam Islam. Sekiranya menubuhkan negara Islam, sudah tentu negara kebajikan akan terlaksana secara tak langsung kerana kebajikan itu sebahagian dari Islam! Bukannya Islam itu sebahagian dari kebajikan! Kenyataannya itu terbalik dan songsang sama sekali.Tak masuk dek akal pemikiran seorang muslim!!!”

      -kalau tubuh negara islam, mestilah dengan secara tak langsung kebajikan itu akan turut serta, tapi kenapa ttibe terbalik pulak skrg ni? dan bile mase UMNO buat tuduhan macam2 kat hukum hudud tu? kesian pas. lepas ni lagi senang lah untuk diperkudakan.
      aku nak tengok ape perubahan lepas ni yang mampu PAS buat dengan “perjuangan baru” ni.

      Reply
    • June 6, 2011 at 7:03 PM
      Permalink

      tidak mesra rakyat kerana tidak bersalam lelaki & perempuan

      Calon PAS di tenang hari tu…ape citer….dia salam ke tidak?

      Reply
  • June 6, 2011 at 2:28 PM
    Permalink

    Tak sabar nak tengok PAS tumbang dan merayu nak masuk BN lepas PRU-13 nanti. Masa tu kita sepak terajang muka Nik Najis…kita ludah puak2 extremist PAS bahlol ramai2. Bodoh sangat bermain palat dengan DAP kafir harbi.

    Reply
  • June 6, 2011 at 7:06 PM
    Permalink

    Kepada pengikut PAS yang sayangkan Islam, sekarang berfikirlah secara rasional..jika salah langkah ketua mu..kamu ikut juga ke neraka….

    Reply
  • June 6, 2011 at 7:20 PM
    Permalink

    Faham sangat stratigi ‘pecah perintah’ dia orang. Mula2 bagi lingkup dulu negeri kah atau negara kah, kemudian nanti rakyat akan mencarilah belas ikhsan dan merayu2 bagai pengemis, kemudian datanglah puak2 PAS ni bagai ‘superman’ hulur nasi bungkus kah, mee segera kah, kemudian bila rakyat nak lagi keperluan mereka akan merayu2lah pada puak2 berkuasa ni, kalau kena sembah kaki pun tak apa.
    Masa itulah baru ‘pemimpin2’ mereka benar2 bagaikan ‘Raja’, yang beraja dimata dan bersultan dihati!!!!! Rakyat nak sesuatu kena ikut cara dan kehendak Pemimpin puak2 peDajal ni.
    Itulah dia impian Raja Negara Kebajikan……mirip2 macam dalam pemerintahn ‘komunis’ jugalah…
    Yang aku nampak perkembangan terkini adalah bagaimana ‘puak2 Pakatan’ di Selangor, yang sekarang ni dok penghabis wang2 Kerajan Negeri, termasuklah yang ada pada Yayasan2, Perbadanan2 Negeri. Tak tahulah berapa ‘baki’ dalam ‘Kumpulan Wang Disatukan’ yang ada hari
    ini.
    Asset2 Negeri ada dah yang tergadai dan terjual. Itu kerja2 puak yang satu lagi yang sewaktu dengannya.
    Kalau pengundi2 yang dah berdaftar, tak nampak juga petanda2 malapetaka yang menanti di hadapan dan kalau tak memilih dengan betul, tenguklah lepas PR13 ini nanti. HANCUSSSSS!!!!

    Reply
  • June 7, 2011 at 12:12 AM
    Permalink

    pas ni memang celako ,celako, celako, celako.mari kita ramai ramai cakap PR ni celako sukup40 kali lelakolah pr tu

    Reply
  • June 7, 2011 at 12:56 PM
    Permalink

    Maaf ye! tulisan saudara melambangkan kejahilan saudara terhadap Pas..’ bodoh sombong’ boleh juga. begitu juga komen-komen utuk tulisan saudara. Lambang orang UMNO malas fikir, malas buat kajian .maklumat yg diperolehi telan buta-buta. Cuma nak ingatkan saudara…semua akan mati..akan dihitung segalannya..biarlah kita ADIL dlam menilai. Allah suka orang yg berlaku adil.

    Reply
  • June 8, 2011 at 8:03 PM
    Permalink

    kesian kat korang semua ni kan…sedih woooooooo….

    Reply
  • November 12, 2012 at 9:17 PM
    Permalink

    Salam sejahtera kepada pembaca Sekalian. Menurut pandangan saya dan apa yang telah kami membuat kajian dalam soal politik dan Islam,terdapat pencanggahan pendapat diantara ulama, ustaz mahupun yang mahir tentang hukum hakam bahawa Islam hanya sebagai agama dan tidak lagi sebagai peraturan hidup. Kalaulah mereka benar benar faham tentang Islam pasti umat Islam tidak berpecah belah. Disebabkan ada kepentingan diri maka mereka sembunyikan kebenaran dan akhirnya aqidah pada diri mereka telah Allah gelapkan. Mereka cenderung kepada siapa yang benar dan siapa yang salah, tiada kecenderungan untuk bersatu dalam memikirkan perlaksanaan hukum Allah. Apabila ada diantara kita sedar akan tanggungjawab dalam mendirikan Negara Islam maka mereka dikaitkan dengan parti PAS sedangkan sunnah rasulullah tidak pernah mengaitkan untuk berparti parti. Ketika zaman jahiliyah, terdapat 4 golongan yang perlu disatukan oleh rasulullah iaitu yahudi, nasrani, quraisy dan milah ibrahim. Akhirnya 3 golongan yang dapat disatukan kecuali kaum quraisy yang memerintah Mekah ketika itu. Kebenaran telah datang kepada mereka tapi oleh kerana 3TA, takhta, harta dan wanita, mereka sanggup menyekutukan Allah dan menolak seruan rasulullah. Bagaimana 3 golongan itu bersatu dan berhijrah bersama-sama? Dengan kebajikan yang dibawa oleh rasulullah. Namun bukan dengan cara sistem demokrasi dan pilihanraya. Maka bagi pembaca dan pemberi komen, janganlah kita menghukum, menghina, mengherdik kepada mereka yang ingin mengembalikan nubhuwah kenabian sekiranya kebenaran itu belum sampai kepada kamu. Kebenaran hanya hadir apabila kita berkondisi seperti mana firman Allah dalam surah ali imran ayat 190 dan 191. Janganlah kita mengikut hawa nafsu dalam membicarakan agama Allah. Bersederhanalah kita sebagai hamba yang serba kekurangan. Ya Allah ampunkanlah hambamu ini dalam menyampaikan pendapat kerana aku bukan hamba yang berhak untuk menyampaikan disisi mu ya Allah ya robb ul alamin.

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.