Tarif Elektrik: Isunya Bukan TNB Tapi Subsidi

Beberapa hari lepas penulis ada menulis mengenai harga minyak yang tidak naik dan apa yang dilakukan pembangkang mengenainya, sama ada nak puji kerajaan atau apa.  Tapi dalam penulisan tersebut, penulis ada mengatakan bahawa kalau minyak tak naik akan ada benda lain yang naik untuk menampung perbelanjaan subsidi kerajaan.

Dan buktinya, tarif elektrik pulak naik semalam.

Penjelasan kerajaan, untuk rakyat (pengguna domestik) yang menggunakan elektrik lebih 3ookw sebulan, akan ada kenaikan, untuk yang tidak menggunakan tenaga sebanyak itu, tidak berlaku kenaikan langsung.  Tapi siapa yang peduli?  Yang mereka tahu asal saja ada yang naik, akan adalah bantahan, lebih lagi bila pembangkang masuk campur.

Sudahlah selama ini pun pembangkang sering memainkan isu subsidi kerajaan kepada IPP yang dikatakan menjadi punca TNB sering menaikkan harga tarif.  Kebenaran disebalik dakwaan itu masih tidak terbukti dimana-mana kerana jikapun ada subsidi kepada IPP, ia untuk rakyat juga akhirnya kerana dengan subsidi itu IPP menjual tenaga yang lebih murah kepada TNB dibanding tanpa subsidi.

Personaliti yang sering jadi sasaran ialah Vincent Tan (melalui Berjaya Group) yang dikatakan kroni orang tertentu tapi ramai tak tahu, selain Vincent Tan ada ramai pengusaha IPP lain yang dimiliki bumiputera antaranya Jimah Power di Negeri Sembilan.

Yang ada otak fahamlah, yang tiada otak bagaimana?

Berbalik pada isu kenaikan tarif ini, banyak pihak nak menuding jari kepada TNB walaupun TNB sendiri terikat kepada kerajaan.  Sebagai GLC yang dimiliki sebahagiannya oleh Khazanah Holding Bhd – sayap pelaburan utama kerajaan dibawah Kementerian Kewangan, TNB tidak punya autonomi untuk menaik atau mengurangkan tarif sesuka hati.

Sama halnya dengan syarikat utiliti lain milik kerajaan seperti TM, PLUS dan Pos Berhad (kini milik Tan Sri Syed Bukhari).

Ramai rakyat yang tidak tahu bahawa peranan kerajaan di dalam selia kawal syarikat berkaitan kerajaan ialah “Hands Off, Eyes On”.  Maksudnya dalam banyak hal berkaitan operasi GLC, kerajaan tidak akan masuk campur kecuali bila ia berkaitan dengan caj perkhidmatan yang dikenakan.

Dalam hal ini, kenaikan tarif elektrik.

Jadi suka atau tidak, ini (kenaikan tarif) memang sebenarnya keputusan kerajaan, bukan TNB  dan apakah pertimbangan kerajaan bila menaik atau menurunkan tarif TNB?  Tidak lain dan tidak bukan subsidi.

Bagi menghasilkan tenaga, IPP dan TNB sendiri (bukan semua) menggunakan gas asli dimana gas asli ini dijual oleh Petronas pada kadar RM 10.70 bagi setiap mmbtu (BritishTermal Unit) berbanding harga sebenar.

Bagi IPP yang menghasilkan tenaga menggunakan arang batu, kerajaan tidak memberikan subsidi kerana arang batu yang digunakan untuk menghasilkan tenaga di Malaysia diperolehi dari luar negara yang harganya tidak dikawal oleh kerajaan, disamping penggunaannya yang mencemarkan alam sekitar.

Untuk gas asli saja kerajaan (melalui Petronas) telah memberikan subsidi sebanyak hampir antara 71-77 peratus bagi setiap mmbtu dan dalam keadaan sekarang, jumlah ini semakin hari semakin meningkat.  Pengiraan mudah, bagi setiap RM 10.00 kerajaan menanggung subsidi antara RM 7.

And again, bila membicarakan tentang subsidi, sudah tentu pertimbangannya ialah bagaimana bijak kerajaan menguruskan subsidi agar negara tidak jatuh bankrap dalam masa yang sama.

Soal subsidi tenaga memang soal yang sangat berat, sebab itu tiada parti yang mampu menulis di manifesto pilihanraya untuk mengekalkan harga murah pada setiap masa dan selamanya.  Dalam soal BN, walaupun tak tulis, kita beri juga dan kaji dari masa ke semasa.

Gunung yang ditakik setiap hari pun akan jadi tanah rata juga akhirnya.

Kalau boleh penulis memang mahu semua benda murah, minyak murah, letrik murah, air murah, gula murah, beras murah, bukan setakat murah saja tapi kekal murah sampai bila-bila.  Tapi kebenarannya kita semua tahulah – itu tidak akan berlaku sampai bila-bila pun walau siapa pun menjadi kerajaan di Malaysia ini, setakat cakap sebelum dapat bolehlah.

Yang boleh kita buat ialah mengawal penggunaan tenaga, mana yang tidak perlu padamkan, jangan dibazirkan bagi mengelakkan penggunaan tenaga melebihi 200kw sebulan.  Gunakan juga peralatan elektrik yang mesra alam dan tidak menggunakan tenaga yang banyak.

Itu jelah pilihan yang ada, apa lagi yang boleh dibuat?

sumber Bernama

101 thoughts on “Tarif Elektrik: Isunya Bukan TNB Tapi Subsidi

  • May 31, 2011 at 12:16 am
    Permalink

    konsep dari hujung rambut sampai hujung kaki nak murah lepas tu membazir (amalan syaitan) inilah yg dihendak diperjuangkan oleh Pakatan Bohong Rakyat..
    itu kalau mereka tiada kuasa terhadap sesuatu sumber.
    tp kalau sesuatu sumber itu di bawah mereka.. cm sumber air.. asal boleh masuk duit pump-in utk makan sesama lembaga pengarah beratus peratus pun ok.. jd wktu ini rakyat akan ‘dididik’ jimat cermat, tk boleh bazir, kena terima harga air naik.. sedangkan air ialah keperluan asas, dan negara kita kaya dgn sumber air tawar.
    tp kalau gula yg bwk risiko kesihatan naik di canang2 bahawa BN zalim.. akan didoktrin hari dlm HARAMKAH BN=brg naik, sedangkan yg menaikkan brg itu network tokeh2 Cina yg sememangnya mahu BN cpt lingkup.. akhirnya rakyat semua rugi!!
    so..inilah politik destructive PR!

    Reply
    • May 31, 2011 at 1:04 am
      Permalink

      hahahaa….banggang nyer lah statment laknat ni

      rujuk 1————->
      cm sumber air.. asal boleh masuk duit pump-in utk makan sesama lembaga pengarah beratus peratus pun ok.. jd wktu ini rakyat akan ‘dididik’ jimat cermat, tk boleh bazir, kena terima harga air naik.. sedangkan air ialah keperluan asas, dan negara kita kaya dgn sumber air tawar…..(laknat sindir SYABAS & Ker. Persekutuan kes terlebih bayar)

      rujuk 2 ———->
      sedangkan yg menaikkan brg itu network tokeh2 Cina yg sememangnya mahu BN cpt lingkup.. akhirnya rakyat semua rugi!! so..inilah politik destructive PR!!
      —– (laknat menunjukkan tahap kebodohan nya)

      hahahaha…hehehee….huhuhuh…..KAH KAH KAH KAH

      Reply
      • May 31, 2011 at 12:14 pm
        Permalink

        ABU bahlol n laknat..
        ko tu yg bongok, kepala batu.. ko lupe atau buat2 bodoh yg si LGE tu naikkan elaun ahli lembaga PBA PP, jatuhkan perolehan..pastu buat risalah pujuk rakyat penang supaya kena faham kos dan surcaj..kepala HOTAK lah anjing komunis LGE weii! bape banyak ko dh tlen air kencing DAPig ABU weii?

        pastu di Kedah pulak, tarif air naik berganda hampir 24-44%..bapak ko ajar ke 24% tu banyak mane? dan skrg ko pegi check di ‘bandaraya’ Alor Setar.. kp egi surveylah secara bebas (bebas mcm bapak OMEGA ko ajar..) apa kata org Kedah dgn masalah air, kualiti dan maslh tekanan yg teruk

        kalau dah bodoh dan bebal mcm ko ni ABU..ko xyhle pandai2 sgt nk menjilat lebih2..
        ko pikir dulu..pegi siasat dulu..

        Reply
        • May 31, 2011 at 12:59 pm
          Permalink

          haha.. meroyan tak abis.. maki hamun..

          cam sial la kau ni

          Reply
          • May 31, 2011 at 2:52 pm
            Permalink

            Tarif Letrik kegunaan Awam Tak sepatutnya dikaitkan dengan bahan api coz empangan hidro cukup nak cover yang tak cukup adalah untuk industry.Persolannya ? mengapa rakyat plak kena tanngung.? Jangan Cuba kencing rakyat .sekarang maklumat dihujung jari …Klau terus macam tunggu piliharaya ada yang 4 kaki kat atas..

          • June 2, 2011 at 8:35 pm
            Permalink

            apa kabar awak sehat ke.barang tak naik tapi pelarasan je.pening nak beritahu murid aku

      • June 1, 2011 at 12:00 pm
        Permalink

        tmpng ketawa kah kah kah kah kah kah kah kah kah

        Reply
    • May 31, 2011 at 11:42 am
      Permalink

      dia memang sejak azali lagi laknat bai… statement tak matang..otak tumpul cam tu la..

      Reply
      • May 31, 2011 at 12:09 pm
        Permalink

        bapok gila..hahaha pengecut beb.. masuk celah ketiak ‘mama’ die…
        mama ko stay kt lorng aji taib ke..

        Reply
        • May 31, 2011 at 1:00 pm
          Permalink

          woo..wooo BAPOK tanjung malim pengecut bersuara…!!

          Reply
          • May 31, 2011 at 4:08 pm
            Permalink

            wa hahaha……..aku stuju ngan pndangan ko terhadap dia
            mmg otak singkat sejak lahir kot

          • June 1, 2011 at 12:05 pm
            Permalink

            oo br tau laknat ni bapok tnjng malim kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah

    • May 31, 2011 at 11:44 am
      Permalink

      pasdaplaknat memang sentiasa mempamerkan kebodohan dia…
      mentaliti out..sebab suka sangat mencarut maki hamun… bodoh punya orang

      Reply
      • May 31, 2011 at 12:15 pm
        Permalink

        hahaha mama ko kt lorong aji taib selalu maki org ke?
        sbb tu dpt anak sial mcm ko..bodoh pastu samseng bapok!
        blahh la ptuihhh..

        Reply
        • May 31, 2011 at 1:00 pm
          Permalink

          haha,, masalah mental ker.?

          Reply
  • May 31, 2011 at 12:45 am
    Permalink

    persoalannye knp kerajaan tak tarik subsidi yg diberikan pada ipp sbyk 19bilion.. knp subsidi rakyat yg ditarik??? dan knp harus diberi subsidi… xuntung ke ipp 2 saban taun… disini yg rakyat nk tahu… ko paham x laknat

    Reply
    • May 31, 2011 at 1:02 am
      Permalink

      mana boleh tarik subsidi IPP, nanti sykt IPP tarik balik pulak komisen kat BN utk menghadapi PRU 13 nanti! Kalau IPP x sponsor mana BN nak korek duit be!!

      Reply
    • May 31, 2011 at 1:10 am
      Permalink

      ko sruh laknat tu baca berulang2 kali dan pahamkan ni

      Mungkin ramai masih ingat kejadian gangguan bekalan elektrik berlaku di seluruh negara pada 1996. Ada dakwaan ia sengaja dilakukan bagi mengizinkan kelahiran syarikat pengeluar tenaga bebas (IPP).
      Pengerusi Tenaga Nasional Bhd (TNB) ketika itu, Tan Sri Ani Arope menjadi mangsa apabila dihentam secara terbuka Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Dan akhirnya membawa perletakan jawatan Ani.
      TNB juga menjadi mangsa apabila dipaksa membeli tenaga daripada IPP dengan harga mahal.
      Petronas juga diarah menjual gas dengan harga lebih murah kepada IPP biar pun membeli mahal daripada Indonesia dan kawasan JDA Malaysia-Thailand.
      Bekas akauntan Petronas, Rafizi Ramli mendakwa Petronas membeli satu barrel dengan harga RM40 dan dijual pula kepada IPP dengan harga RM10.
      TNB juga dipaksa membeli kuasa dibekalkan penjana bebas milik kroni Dr Mahathir dengan harga mahal.
      Berdasar kepada perjanjian yang berat sebelah tersebut menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung subsidi sehingga RM21 bilion untuk IPP milik bukan Melayu yang rapat dengan Dr Mahathir.
      IPP diwujudkan sebagai usaha menjaga kroni pemimpin Umno dengan berselindung di sebalik gangguan bekalan elektrik pada 1996
      belum pun kerajaan mengumumkan kenaikan tarif elektrik secara rasmi, bil terbaru yang diterima pengguna sudah tercatat kadar tarif baru.
      ramai terkejut menerima bil bulanan terbaru mereka apabila tercatat kenaikan tarif elektrik biar pun kerajaan belum mengumumkan secara rasmi.
      mengikut perancangan awal kerajaan BN, harga Petrol RON95 akan dinaik kepada RM2.25 sen seliter menjelang hujung tahun hadapan.
      Bagaimanapun kerajaan tidak berani melakukan sekarang kerana dibantah orang ramai.
      Namun sepanjang 18 bulan lalu kerajaan menaikkan harga gula lebih 58 peratus dan petrol RON97 sekarang melonjak kepada RM2.90 seliter.
      Harga petrol boleh dikurangkan apabila rakyat memberi mandat kepada Pakatan memerintah Putrajaya nant

      Reply
      • May 31, 2011 at 11:45 am
        Permalink

        pasdaplaknat..baca berulang kali.. makin jadi bebal la dia bai…

        kau tgk la.. ayat maki hamun dia keluar lepas ni..

        Reply
        • May 31, 2011 at 12:17 pm
          Permalink

          hahaha.. ko sbnye trauma ekkk?
          sbb ko ni BAPOK..BAPOK bongok, ko trauma dgn aku?

          so..follow lah aku..
          kalau ko xbrani kt luar..ko follow aku kt sini..
          kaki betina mcm ko mn ade kekuatan.. hidup xberkat beb!

          Reply
          • June 1, 2011 at 9:57 am
            Permalink

            len pulak jawapan dia……. bodonyeeeeeeeeee… kahx3

          • June 1, 2011 at 12:15 pm
            Permalink

            belit jgn xbelit wahai bapok tnjng malim kah kah kah kah kah kah kah spin jgn xspin kah kah kah kah kah kah

          • June 1, 2011 at 12:33 pm
            Permalink

            haha bapok ni duduk tanjung malim cakap bergegar.. tapi penakut.

      • May 31, 2011 at 1:12 pm
        Permalink

        mana paham, mangkuk ni foot soldier je…ada SRP, itu pun kalau dia amik. Kalau ada degree pun, ITM. Village idiot foot soldier. Moron ni aku consider entertainment…hahahha macam retarded circus bear hahahha.

        Reply
      • May 31, 2011 at 1:29 pm
        Permalink

        komen kosong tak ada kualiti.. Komen dari mulut anwar aljuburi ke tangan abu

        Reply
        • June 1, 2011 at 12:20 pm
          Permalink

          alamak komen ko sngt brkualiti kah kah kah kah kah kah kah

          Reply
    • May 31, 2011 at 9:29 am
      Permalink

      Tak sedar2 lagi zach bengap ni. Banyak dengar ceramah Anwar Pungkoq kot. Tak pun banyak dengar ceramah MuShitDol AmPas Nik Najis…buta hati n buta kayu betul…

      Reply
      • June 1, 2011 at 9:59 am
        Permalink

        sorry sket ea… kt mane yg bengapnye.. ko bg tahu la kejap.. tarik la insentif 19bilion tok ipp 2.. knp xboley ke??

        Reply
        • June 1, 2011 at 11:29 am
          Permalink

          zach..ko tak pyh le nasihat kat iblis..nanti iblis tu kata apa..weh ko sape pandai2 nak nasihat kat aku..ko tahu kerja aku apa..penjilat beb..hehehe

          Reply
        • June 7, 2011 at 8:25 pm
          Permalink

          Sbb ikut cara macam nilah kelantan kena saman sampai RM800j oleh Timbermine Sdn Bhd. Sebab ikut cara inilah Terengganu bwh hadi awang kene saman RM1 bil oleh Riyapadu Sdn. Bhd.
          Jadi kesimpulannya kalau ikut cara PR, tak payah 2019 malaysia linkup, esok lusa pun boleh register.

          Reply
    • May 31, 2011 at 1:26 pm
      Permalink

      komen bodoh ipp keluar lagi dari penjilat guan eng dan karpal.. Jilat jgn tak jilat

      Reply
      • May 31, 2011 at 4:13 pm
        Permalink

        aku rase ko ni yg “pnjilat”
        sbb orang tekan ko ngan kenaikan harga bahan api dan tenaga
        ko terima je bulat2…..tak nak kaji dulu hak ko sbgai penguna/rakyat

        jebat2 sian kat ngko..brpe ko dpat dari prjanjian IPP tu ?
        rase nyer tokey2 IPP tu non-Melayu pnyer
        kalu ade pun sorang jer…..BILLIONAIRE….melayu
        lain2 melayu mcam ko asyik kene tipu jer

        Reply
        • May 31, 2011 at 4:49 pm
          Permalink

          aku guna elektrik bukan mcm ko.. Bayar jarang sekali dlm setahun yg lain aku dpt free.. Yg ko pegi guna byk2 tu wat pe? Ko bisnes karaoke ke disco kat umah ko.. Aku nak cina doll satu.. Nak sondol bontot mcm tuan ko anwar..

          Reply
          • May 31, 2011 at 5:02 pm
            Permalink

            hahahahaa……aku dah agak jwapan singkat akal mcam ni…..kalu ko nak tau…kesan sbnar dari kenaikan tarif elektrik
            bila kerjaan naikkan tarif elektrik bermakna industri mmproses makanan, brg keperluan trpaksa menaikan hrga brg2 sbb nk cover kenaikan tarif elektrik ….
            secara xlangsung rakyat akan berdepan dengan kenaikan hrga brg pulak lepas nie….

            so sape yg nk kene tnggung semua tu…rakyat jugak la yg kene tnggung…..Inflasi ???? sndiri mau ingatlah

          • June 1, 2011 at 10:02 am
            Permalink

            i2 kmi tahu sbb ko jebat… pakai keris je mcm org2 umno kt umah.. ko pakai pelita.. xpakai lampu.. skunk rakyat kne byr ekstra rm3 sbb bil gne pos… paham x

  • May 31, 2011 at 12:58 am
    Permalink

    Elektrik naik 7%, gas asli akan diapungkan

    Mei 30, 11 5:20pm
    Kongsi 4289 orang sukakan in
    – haha…..giler rmai respon tak smpai 1 hari tu…berguni2 gomen kene kutuk

    antaranya
    Hussaini Abdul Karim · University of Wisconsin–La Crosse

    Malaysia: Harga Petrol : RM 2.90;
    Malaysia pengeluar ke-27 di dunia.

    Qatar: Harga Petrol : RM 0.75;
    Qatar pengeluar ke-22 di dunia.

    Oman : Harga Petrol : RM1.00;
    Oman pengeluar ke-28 di dunia.

    Egypt @ Mesir : Harga Petrol : RM 1.06;
    Egypt pengeluar ke-29 di dunia.

    Iran : Harga Petrol : RM 0.35;
    Iran pengeluar ke-8 di dunia..

    Terima Kasih Muhyidin~! RAKYAT DIDAHULUKAN…Tahniah Najib Razak,
    Kerana berjaya memperbodohkan rakyat yang dah semakin cerdik !!!
    Tipu tipu Malaysia!
    Salaam.

    Reply
    • May 31, 2011 at 12:19 pm
      Permalink

      ABu bahlol..
      senang giler die bodohkan pembaca dgn compare bohong cmtu..
      ko xkira ke bape jumlah penduduk..bape subsidi yg salurkan..
      ini smpai gula pn bg subsidi..
      so ko bermbuslah pegi duk IRAN atau QATAR..

      Reply
      • May 31, 2011 at 4:14 pm
        Permalink

        ko ni mmg bodoh sejak azali ker…?
        dah mlas mngkaji lpas tu nak tnjuk bijak…

        Reply
        • June 1, 2011 at 12:38 pm
          Permalink

          silaknat kena lg kah kah kah kah pngcaicai umno yg lain xnk backup ke?gen2 felda mana prg kah kah kah kah kah woit laknat mmg sah ko ni bodoh kah kah kah kah kah aww bapok tnjng malim kah kah

          Reply
  • May 31, 2011 at 1:12 am
    Permalink

    Petronas juga diarah menjual gas dengan harga lebih murah kepada IPP biar pun membeli mahal daripada Indonesia dan kawasan JDA Malaysia-Thailand.
    Bekas akauntan Petronas, Rafizi Ramli mendakwa Petronas membeli satu barrel dengan harga RM40 dan dijual pula kepada IPP dengan harga RM10.
    TNB juga dipaksa membeli kuasa dibekalkan penjana bebas milik kroni Dr Mahathir dengan harga mahal.

    Reply
    • May 31, 2011 at 1:54 am
      Permalink

      Demi kroni semua boleh, Rafizi cakap IPP kebanyakannya kroni nonbumi Tun M. tapi macai2 karat merah apa pun tak tau, dia kata Tun M ultra melayu jugak…

      Reply
      • May 31, 2011 at 11:47 am
        Permalink

        macai2 UMNO otak dah set untuk makihamun bela UMNO sampai mati..

        itulah FAKTA

        Reply
        • May 31, 2011 at 12:25 pm
          Permalink

          ellooo..BAPOK..BAPOK yg BONGOK..
          ko tu bagus sgt ke?
          ape posting ko yg best sgt yg ko meroyan cm bagus??
          then..ko kencing meleleh2..meludah ke langit..pastu jatuh ke muke ko sebijik2..ko tk sedar ke?
          ko mencarut..maki hamun, zina pun ko mengaku.. ko takmalu ke BAPOK.. ko ni lebih hina dr najis barbies..plsss ko suluh le muke ko bapok bdoh weii..

          cmne nak suloh? ok ko pegi amik besen..ko kencing dlm tu..then ko tgk muke berok ko dlm besen tu…
          hahaa bodoh punye pencaci PR..hidup destructive..

          Reply
          • May 31, 2011 at 1:02 pm
            Permalink

            hahah… kesian hidup BAPOK tanjung malim meroyan..

            pengecut telor kecik

          • May 31, 2011 at 8:36 pm
            Permalink

            ko pengecut nakmampos..hntr voice mail maki mencarut je..
            kalo lu njantan..call tnye aku lah aku kt mane..ini main tipu beb.. siallah ko ni

      • May 31, 2011 at 1:33 pm
        Permalink

        abu…bujuk…zach.. Td kan aku tengok lori telur omega tersadai kat tepi jalan.. Aku teringat jam omega anwar aljuburi la.. Aku nak tengok..

        Reply
      • May 31, 2011 at 7:04 pm
        Permalink

        tanya anwar byk mana dah dia makan duit rakyat masa jd tpm.. Kroni kaya raya.. Korang diperbodohkan anwar je la.. Dah nama pemimpin tak kira bn ke pakatan haram ke sama je klu bab duit.. Jgn jadi munafik la

        Reply
        • June 1, 2011 at 10:05 am
          Permalink

          yeke?? xtahu la pulak…. sbb xpnh sabit kes rasuah… sabit kes fitnah je

          Reply
  • May 31, 2011 at 3:01 am
    Permalink

    Salam. Kita dapati ada beberapa fakta yang diberikan oleh komenter tidak betul dan tidak diketahui dari mana sumbernya. Kejadian bekalan elektrik terputus diseluruh negara sebenarnya adalah sebahagian daripada langkah keselamatan negara. Perkara ini tidak dapat dituliskan secara terperinci kerana ia berkaitan keselamatan negara. Berkenaan dengan kenaikkan tarif elektrik ini selagi penjanaan kuasa menggunakan tenaga diesel selagi itu kenaikkan tidak dapat dielakkan apabila harga bahan bakar itu naik diperingkat global. Maka dengan itu ada cadangan dari kerajaan untuk membina loji nuklear bagi menghasilkan tenaga nuklear bagi menjana elektrik. Pada saat ini diperingkat perbincangan dan kajian menyeluruh kerana ia melibatkan keselamatan penduduk setempat. Tatkala pulak kejadian bencana alam di negara Jepun telah menjejaskan keselamatan penduduk dengan berlakunya kerosakan, letupan dan kebocoran radiasi loji nuklear. Perbandingan harga minyak petrol negara dengan negara-negara Arab pada kadar RM2.90 itu adalah tidak adil kerana kita ada minyak yang dijual dengan harga RM1.90. Malaysia sebuah negara benua Asia Tenggara yang menjual harga minyak dengan kadar RM1.90 boleh dikira terbaik kerana kita masih mengimport minyak. Kita perlu mengambil kira kos import minyak negara-negara teluk ini berbanding dengan kita. Negara-negara sekitar Arab kos import mereka murah kerana menggunakan kenderaan lori atau batang paip. Mereka berjiran. Tetapi untuk menghantar minyak kesini menggunakan kapal dan kuantiti minyak adalah tidak cukup dengan hanya menghantar satu kapal. Ini bererti kos import kita adalah lebih tinggi dari mereka. Persoalan kita disini ialah apakah jaminan Pakatan Syaitan mampu menurunkan harga minyak sedangkan tarif air dinaikkan?

    SUDAHKAH ANDA MENDAFTAR SEBAGAI PENGUNDI? Jika belum… DAFTARLAH SEKARANG DENGAN SPR.

    BELILAH BARANGAN BUATAN MELAYU DIKEDAI MELAYU

    BOIKOTLAH BARANGAN CINA DAN KEDAI CINA

    Reply
    • May 31, 2011 at 4:15 pm
      Permalink

      kenaikan tarif elektrik boleh dianggap sebagai ‘rompakan di siang hari’ kerana ia hanya menguntungkan kapitalis dan membebankan rakyat
      apa yang berlaku sebenarnya adalah kenaikan kos yang ditanggung oleh pembekal tenaga bebas akan dipindahkan kepada TNB yang kemudian menyalurkannya kepada pengguna.
      mekanisme baru itu juga akan menyaksikan tarif elektrik dinaikkan sebanyak dua kali kerana kos arang batu dan gas yang digunakan bagi menghasilkan tenaga akan disemak setiap enam bulan.
      Kedudukan kewangan TNB pada status quo, rakyat yang menanggung kenaikan tarif dan IPP langsung tidak menerima sebarang kesan daripada langkah ini kerana kos bahan api disalurkan melalui mekanisme itu.

      Reply
      • June 1, 2011 at 10:06 am
        Permalink

        btol2… ipp spe yg punya???

        Reply
    • May 31, 2011 at 4:20 pm
      Permalink

      BROTHER_BORAK…ko bleh msuk MAHARAJA LAWAK lah beb
      HAHAHAAA…..HEHEHEEEEEEE………
      kalu nak ampu pon carik lah fakta yg betul
      bukan pakai pemikiran ko yg dah diliwat tu

      Reply
      • June 1, 2011 at 12:35 pm
        Permalink

        hahaha… tumpang gelak gak..

        Reply
    • May 31, 2011 at 4:59 pm
      Permalink

      brother gua respek sama lu.. Hujah mcm ni la yg kita nak.. Berfakta.. Abu,farid,bujuk ko kene belajar lg..

      Reply
      • May 31, 2011 at 5:04 pm
        Permalink

        Kejadian bekalan elektrik terputus diseluruh negara sebenarnya adalah sebahagian daripada langkah keselamatan negara.

        ————– ini yg ko kata berfakta ? hahahahaaa tu baru satu aku copy paste

        Reply
        • June 1, 2011 at 12:57 pm
          Permalink

          Kejadian bekalan elektrik
          terputus diseluruh negara
          sebenarnya adalah sebahagian
          daripada langkah keselamatan
          negara.kah kah kah kah kah kah kah kah ada jgak org mcm ni kah kah kah kah kah ko umur brp masa 2?kah kah kah kah kah dh lupa lps padam 2 sibuk nk bt prjek bakun nk salur kt smnjng???dh lupa lsp padam 2 stsn janakuasa milik tnb kt paka ditukar milik kpd YTL???KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

          Reply
  • May 31, 2011 at 8:22 am
    Permalink

    penghasilan tenaga adalah berdasarkan kepada sumber yang mahal… PR boleh janjikan dunia dan langit tetapi hakikatnya adalah berbeza dari aper yang diaorang cakapkan… nanti biler memerintah, lain pulak ceriternya… janji2 kerajaan negeri PR pun tak boleh ditepati, inikan pula janji2 kalu jadi kerajaan pusat… kalu betoi lar PR boleh janji dan rakyat terima, memang bodoh lar rakyat kerana termakan janji2 kosong… janji2 buku jinggay pun kalu diteliti dengan mendalam pun boleh bankrapkan Malaysia… tenaga mesti digunakan dengan baik dengan penuh bertanggungjawab…

    Reply
  • May 31, 2011 at 9:25 am
    Permalink

    Aslkm, cuba kalian faham betul betul apa PR cuba sampaikan… IPP dapat subsidi RM21bilion danTNB dipaksa beli letrik dari dia orang ni… dan lagi satu…kita selalu baca kat UTUSAN MALAYSIA setiap tahun bahawa LAPORAN KEWANGAN :TNB UNTUNG RATUSAN JUTA ?? walaupun dipaksa beli dengan harga mahal ataupun harga barang mentah makin maha, TNB TETAAP UNTUNG RATUSAN JUTA?? … masih tak nazak atau rugi so… kenapa nak naik kan tarif lag??? MANA LOGIKNYA

    Reply
  • May 31, 2011 at 9:59 am
    Permalink

    Pakatan Rakyat memang boleh janji apa saja spt manifesto PRU12 dulu, tapi setakat ini apa janji2 yg mereka telah tunaikan sehingga takut bubarkan DUN didalam tahun ini.

    Berkaitan dgn subsidi minyak, barang dan letrik ini, biasalah pembangkang tetap akan ambil kesempatan, ialah dari sejak azali lagi memang kerjanya membangkang sahaja, kerja membangkang dan kerja berjanji memang senang.

    Apa yg teman ingin cadangkan…bukan kah kerajaan2 PR yg ada sekarang ini mempunyai dasar negeri berkebajikan…apa kata kerajaan mereka spt diSelangor, Penang, Kedah dan Kelantan keluarkan bujet mereka utk memberikan subsidi setidak2 10 bilion setahun utk membantu rakyat dinegeri2 yg mereka perintah supaya dapat mengurangkan beban kenaikan semua harga barang2 sekarang ini yg disebabkan harga mentah melambung dipasaran dunia.

    Ada berani ka?.

    Reply
    • May 31, 2011 at 4:22 pm
      Permalink

      hahahahaa……….lawak UMNO tegar……….
      cdangan bodoh dari Anak_Nogori

      Kerajaan negeri PR keluarkan bujet mereka utk memberikan subsidi setidak2 10 bilion setahun utk membantu rakyat dinegeri2 yg mereka perintah…

      Reply
  • May 31, 2011 at 10:01 am
    Permalink

    Tarif elektrik dijangka naik setiap enam bulan?

    Tarif elektrik di negara ini akan dinaikkan setiap enam bulan bagi tahun-tahun berikut supaya selaras dengan kenaikan harga gas asli yang dijual Petronas kepada pengeluar tenaga.

    Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Peter Chin berkata kerajaan pada dasarnya telah bersetuju mematuhi mekanisma ‘Fuel Cost Pass Through’ (FCPT) yang akan menentukan kadar tarif pada masa hadapan.

    “Kuantum kos bahan api (cent/kW unit) akan disalurkan kepada pengguna berdasarkan harga sebenar bahan api iaitu gas dan arang batu yang digunakan bagi menghasilkan tenaga bagi tempoh enam bulan,” kata Chin di Putrajaya semalam.

    Beliau berkata demikian ketika menjelaskan arahan kerajaan kepada Petronas supaya menaikkan harga gas asli daripada RM3 setiap mmBtu bagi setiap enam bulan sehingga ia mencecah harga pasaran menjelang tahun 2016.

    Pada sidang akhbar berasingan di Kuala Lumpur, Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Bhd (TNB) Datuk Che Khalib Mohamad Noh (bawah, tengah) berkata FCPT bermakna pengguna terpaksa menanggung kos.

    Reply
    • May 31, 2011 at 10:33 am
      Permalink

      Bro..saya punya ramai member dlm PR nie..mereka sedang tunggu sahaja nak dapat business kontrak..kebanyakkan kawan² saya ni..bapak diaorang adalah orang² Anwar dpd MCKK hinggakan ke Anwar jd PM..mereka ini bukan golongan miskin..mereka cuma terpaksa ikat perut buat sementara waktu..kerana mereka TIDAK sabar menunggu Anwar jd PM..kerana apa???

      Kerana mereka mau kaut balik keuntungan yg mereka pernah dapat suatu ketika dahulu..

      Ini bukan rekaan..ini ialah kenyataan..tunggu sahaja

      Reply
      • May 31, 2011 at 11:55 am
        Permalink

        ya betul… gua manyak setuju… sape yang naik pasti diekori oleh spesis2 pengampu untuk dapat bisnes kontrak…

        gua pun ramai geng2 kontraktor bumiputera yang dapat kontrak dari kementerian2…
        dan golongan inilah setiap hari gelisah.. takut BN jatuh ke tangan PR.. dan golongan inilah..siang malam berusaha bersama-sama menjatuhkan Pakatan Rakyat…

        sebab apa..sebab mereka tak mahu jadi seperti rakan2 mereka di Selangor..dimana ramai glung tikar jatuh bangkrup sejak Pakatan perintah Selangor.. sebab apa..? sebab mereka ini sepanjang masa mengharap busines kontrak dari BN.. mereka ini ada kabel besar…

        hahah…. semua sama jer bai… sesapa naik atas.. mesti ada tukang kipas jubo kat belakang..

        hahahah

        Reply
        • May 31, 2011 at 12:00 pm
          Permalink

          yang menanti anwar jadi PM ni semua kes nak sapu kontrak la…

          diorang pedulik apa anwar liwat ker main china doll.. ada diorang kesah..?
          janji.. pakatan perintah ..bisnes dapat………

          yang lingkup… kotraktor tegar BN… hahahahah

          semua sama jer la….

          aku dulu kontraktor dapat projek BN dulu.. bila selangor PKR pegang.. aku ikut PKR plak.. sebab aku ada kabel besar… peduli ape perjuangan politik diorang.. janji… duit Masyukkkkkkkkkk… haha

          kalau BN menang kat selangor balik… aku ada kabel algi……….

          hahahahhah… korang yang beria2 pertahan parti politik masing2 apa dapat…penat menaip jer…

          korang nak bisnes kontrak korang kena pegang dua2… BN & Pakatan… kasi support mana yang naik dulu…

          skang aku duk kipas PKR la..sebab bisnes aku kat selangor..

          Reply
          • May 31, 2011 at 12:40 pm
            Permalink

            samelah dgn pencacai2 N.AJIS dan Ariffahmi anak menantu penggondol hutan dan ladang rakyat hahah
            itupun balaci2 bodoh PAS masih tenganga..
            so kalau begitu same je lah kan..
            sbb selagi tidak ikhlas itulah masalah mana2 parti..
            akhirnya rakyat yg jd mangsa..

            cuma statemnt di atas utk manusia2 yg jenis makan projeklah.. mcm rkyat biasa mana terlibat..
            cuma kalau BN dulu kasi projek..50 kontraktor bumi dpt..
            manakala PRompak 60 projek tp 10 je bumi..itu melingkuplah lah namanya..baiklah kipas BN..

          • May 31, 2011 at 12:51 pm
            Permalink

            cayalah bro…. hehehehehe
            kat sini satu geng jilat buntut anwar…satu lagi buntut Najib
            ko pulak tibai dua2 skali… janji masyukkkk

          • May 31, 2011 at 5:04 pm
            Permalink

            anak bapak.. Halal ko sebat haram pun kau sebat..syurga ko masuk neraka pun ko masuk.. Ha..haa.haa bagusla ko pornorogol..

      • May 31, 2011 at 5:22 pm
        Permalink

        dah tu ko ingat kontraktor2 kelas A
        trmasuk penjana kuasa IPP
        tokey judi tokey Maxis tokey Astro
        dan lain2 tokey2 BILLIONAIRE tu kroni saper ?

        brape bnyak dorang mentekedarah ?
        duit gomen dorang buat mcam duit mak napak dorang jer

        salah ke kontraktor melobi ?
        jika kerja2 tu mmg mereka pnya kepakaran ?
        atau bekalan brang mngikut kehendak ?

        yang penting harga yg ditawarkan munasabah
        tiada unsur korup bagi mndapatkan projek
        tiada tekanan dari tngan2 ghaib mewahyukan
        penganugerahan/pembelian terus tanpa melaui proses tender

        kdang2 aku tngok pelbagai prasyarat/kaedah dibuat
        dan kaedah tu bagus…..malang nya mereka2 sndiri yg buat
        undang2 dan mereka sndiri yg langgar

        Reply
  • May 31, 2011 at 11:18 am
    Permalink

    Sebelum puak anwar kaut puak mader pak lah dan najib dah timba separuh kering apa nak dibanggakan mrSkandal ? cerita kaut mengaut ni akan berlaku terus tapi kaut lah tinggal sama kat rayat.Tak boleh samakan semua puak akan kaut sama kadarnya.Tuhan pun buat jari kita panjang pendek.Puak anwar dan puak najib ada perbezaannya samalah dgn puak Nik aziz .

    Puak najib dah hantar wakil 5 kali pujuk nik azizi tapi dia tetap tolak jawatan menteri .Tu lah bezanya puak puak yg berpegang pada tauhid dan kekayaan .

    Reply
  • May 31, 2011 at 12:36 pm
    Permalink

    waawaaahh..bijak giler pencacai anjing2 PR ini sedang melalak..
    weeii aku skrg ni nk tnyelah..kalu UMNO/BN punya dasar xbetul..
    mana dia dasar mesra rakyat di negeri Pakatan Haram tu?? sejahtera? rompak hasil balak, pasir, rumah urut, judi kuda, import masuk GRO byk2.. buat rumah mewah byk2..kos rendah xmau buat..
    hahaha itu ke ‘jasa’ Pakatan Lanun?

    harga petroleum yg mahal skrg bukan isu malaysia lagi..dgn jgn buat le comparison bodoh.. negara pengeluar dgn harga petrol.. jumlah penduduk bape juta tu xpyh kira ke?
    subsidi perubatan, gula, gas, beras, pendidikan semua tu jatuh dr langit ke??

    Reply
    • May 31, 2011 at 1:05 pm
      Permalink

      BAPOK Tanjung Malim.. meroyan tak habis..

      cepat..cepat reply balik post aku ni..

      senang pancing anak khinzir ni…

      tgk dia reply

      l
      l
      l
      l
      l
      V

      Reply
      • May 31, 2011 at 1:13 pm
        Permalink

        i feel sorry for your mother, at least kalau dilahirkan retarded, paham jugak. hahaha.

        Reply
      • May 31, 2011 at 3:18 pm
        Permalink

        emm..anak syaitan perosak manusia sedang meroyan..

        Reply
        • June 1, 2011 at 9:15 am
          Permalink

          anak khinzier reply ler… ahhahah

          lagi..lagi anak khinzir… reply lagi

          l
          l
          l
          V

          Reply
          • June 1, 2011 at 2:50 pm
            Permalink

            mak ko pelacor ekk? sbb tu ko penzina..ko bape kali pegi ‘overseas’ (siam n indon) sebulan cr pelacor luar ekk?
            BAPOK GILA

  • May 31, 2011 at 1:39 pm
    Permalink

    seronok tgk pas perintah kelantan.. Dah berpuluh tahun perintah air masih kotor, buat ladang rakyat bg ke saudara mara je, lembu berkeliaran kat kota bharu.. Membangun bersama islam..

    Reply
  • May 31, 2011 at 1:43 pm
    Permalink

    PUTRAJAYA, 23 Mei (Bernama) — Harga bahan api bagi menjana tenaga elektrik oleh Penjana Kuasa Bebas (IPP) tiada kena mengena dengan bayaran daripada Tenaga Nasional Berhad (TNB) kepada IPP berkenaan.

    Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Peter Chin Fah Kui Selasa berkata elemen bahan api adalah neutral dan ia bukan sebahagian daripada kiraan bayaran daripada TNB kepada IPP.

    “Malah, IPP tidak menerima apa-apa keuntungan sekiranya harga gas dinaikkan (atau diturunkan),” katanya.

    “(Kos harga bahan api itu) sedikit pun tiada memberi kesan kepada mereka. Kos bahan api bagi penjanaan kuasa hanyalah “pass through cost,” katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika diminta mengulas dakwaan sebuah parti pembangkang yang mendakwa kerajaan memberi subsidi RM19 bilion kepada IPP.

    Parti pembangkang itu mahu kerajaan menghapuskan terlebih dahulu pemberian “subsidi” RM19 bilion kepada IPP sebelum menghapuskan subsidi bagi gula, diesel dan petrol untuk rakyat.

    Sehubungan itu, adalah tidak benar sama sekali bahawa IPP menikmati subsidi gas berjumlah RM19 bilion setahun dari kerajaan, katanya.

    Katanya RM19 bilion adalah “keuntungan” yang terpaksa “dilepaskan” oleh Petroliam Nasional Bhd (Petronas) kerana terpaksa menjual gas pada di bawah harga pasaran, iaitu pada RM10.70 bagi setiap Juta Unit Termal British (MMBtu), yang ditetapkan kerajaan kepada Petronas kepada IPP dan TNB untuk menjana kuasa serta sekaligus memastikan tarif elektrik yang rendah.

    “Harga pasaran bagi gas ketika ini pula jauh lebih mahal iaitu pada paras RM40 bagi setiap MMBtu,” katanya sambil menyatakan ia merupakan salah faham untuk menyatakan bahawa subsidi diberikan kepada IPP dan menjadikan IPP kaya.

    “Saya telah menjelaskan perkara ini beberapa kali termasuklah di Parlimen tetapi tetap ia mahu dipolitikkan. Ia tidak baik untuk Rakyat,” katanya.

    Malah, katanya harga RM10.70 bagi setiap MMBtu itu juga telah diturunkan berikutan semakan semula oleh kerajaan pada Mac 2009 di mana harga gas ditetapkan RM14.31 bagi setiap MMBtu sebelum itu.

    Chin berkata IPP menjana kos pelaburan di dalam pembinaan loji dan ini diambil kira di dalam Perjanjian Pembelian Kuasa (APP).

    “Apa yang mereka perolehi setiap bulan adalah berkaitan dengan pembayaran bagi pelaburan mereka dan dimeterai di dalam APP tetapi tidak ada kena mengena dengan harga gas atau arang batu sekalipun.”

    Ketika mengulas lanjut, Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Tenaga Ir Ahmad Fauzi Hassan berkata setiap bulan TNB membayar kepada IPP beberapa perkara yang berkaitan pelaburan mereka membina loji termasuklah kadar faedah daripada pinjaman yang mereka ambil.

    “Ia juga termasuk operasi loji dan senggaraan,” katanya.

    “Tetapi bahan api tidak termasuk di dalam perjanjian. Ia 100 peratus ditanggung oleh TNB. Jika harga bahan api turun, kos pada TNB adalah kurang dan sebaliknya,” katanya.

    Katanya harga elektrik yang dibeli oleh TNB daripada IPP juga adalah bergantung kepada kapasiti di mana makin besar loji, makin besarlah keupayaan penjanaan dan tentunya kos pembelian lebih tinggi.

    Ir Ahmad Fauzi berkata IPP menjana kira-kira 60 peratus daripada keperluan elektrik negara, manakala 40 peratus lagi dijana oleh TNB.

    — BERNAMA

    Reply
  • May 31, 2011 at 3:04 pm
    Permalink

    tolong cek bil air tiap-tiap bulan yang dibayar oleh rakyat kedah kepada SADA samada bayarannya naik atau turun atau kekal .Jika faham kedudukan ini,kemudian barulah buat komen mengenai kenaikan harga barang-barang termasuk elektrik yang difokuskan itu.Pelajarilah finomena peningkatan perbelanjaan hidup masa kini secara rasional dan hindarkan emosional jika mahu kepada kebenaran.

    Reply
  • May 31, 2011 at 7:37 pm
    Permalink

    Kita kena berkorban apa saja..sebagai penyokong UMNO/BN biarlah kita PAPAKEDANA, MEREMPAT, KEBULURAN dan MENDERITA asalkan pemimpin UMNO/BN yang kita sanjungi hidup MEWAH, SENANG LENANG ..orang melayu mesti sanggup jadi miskin asalkan pemimpin melayu dari UMNO hidup dengan penuh kekayaan.. Inilah dia perjuangan melayu/UMNO sebenarnya…

    Reply
    • May 31, 2011 at 9:17 pm
      Permalink

      Aslkm, sungguh murni lagi mulia pengorbanan sedara demi UMNO… saya sangat setuju… biarlah kita rakyat MENDERITA asalkan pemimpin UMNO kita SENANG.. kita dapat seposen biarlah mereka dapat singgit..kita patut bersyukur kerna mereka kan pemimpin… mereka tarak tipu kita punya….

      Reply
      • June 1, 2011 at 1:13 pm
        Permalink

        hahahahaah……………. DERITA sungguh para penyokokng UMNO rupe nya yer…

        hahahhahah……….. sedih baii…

        Reply
  • May 31, 2011 at 9:26 pm
    Permalink

    anuwar yg tak pegang jawatan menteri dan bekas banduan hidup senang lenang. anuwar patut bersyukur sebab tak ada penembah beliau yang pertikaikan kekayaan serta kemewahan beliau anak beranak. Untungnya jadi ketua umum, anak buah jugak yg dok melalak.

    Reply
    • June 1, 2011 at 10:10 am
      Permalink

      ktmane yg mewah nye 2?? syarikat aku GM gaji 20k… pn aku tgk mewah jgk.. tp xlah sampai ader harta berjuta2

      Reply
    • June 1, 2011 at 12:37 pm
      Permalink

      kau pergi carik sumber.. kalu ko rajin lah..

      anwar di jemput ceramh di luar negara.. berapa depa bayar sejam..

      memang lah dia kaya….

      kalau dia tak pikir pasal perjuangan rakyat… dia dah boleh goyang kaki dah..

      Reply
  • June 1, 2011 at 11:15 am
    Permalink

    Personaliti yang sering jadi sasaran ialah Vincent Tan (melalui Berjaya Group) yang dikatakan kroni orang tertentu tapi ramai tak tahu, selain Vincent Tan ada ramai pengusaha IPP lain yang dimiliki bumiputera antaranya Jimah Power di Negeri Sembilan.

    ooo ramai lagi kroni rupenye…

    Reply
  • June 1, 2011 at 12:03 pm
    Permalink

    Tujuan IPP ditubuhkan bertujuan untuk menangani krisis tenaga yang pernah berlaku sebelum tahun 1998..

    Bayangkan sekiranya bekalan eletrik terputus selama 15 minit, berapakah kerugian yang bakal ditanggung oleh pihak industri ??

    Dengan subsidi gas yang diberikan oleh pihak petronas kepada pihak IPP dan TNB – secara tidak langsung ia membantu mengawal beban harga tarif eletrik yang disalurkan kepada pihak industri dan rakyat ..

    Isunya sekarang – kalau diberi subsidi kepada IPP dan TNB – salahkan pihak kerajaan kerana kononnya mengkayakan kroni, kalau tarik, salahkan kerajaan kononnya tidak menjaga kepentingan rakyat..

    Ape daaaaaaaaaaaa…

    Tok sah pening2 aaaa.. 2015, tarikh konsesi akan ditamatkan..

    Pada masa itu – bersiaplah untuk membayar tarif eletrik berdasarkan harga semasa bekalan bahan tenaga untuk penjanaan eletrik.. (market driven – bukannya subsidy driven)

    Mungkin lebih murah ???

    mungkin juga mahal ??

    Siapa yang tahu ??

    Terpulang bagaimana cara kerajaan menangani keadaan tersebut dan berdasarkan keadaan semasa, samada mahu terus bergantung kepada bahan2 yang tidak boleh diperbaharui atau bahan yang boleh diperbaharui untuk menjana bekalan tenaga eletrik seperti Hidro, suria, biomass dll.

    ——————

    Malaysia’s IPP experience, in consideration of the policy and developmental goals of the
    government of Malaysia, should be considered as a qualified success.

    The government’s highest priority, installation and management of adequate generation capacity to facilitate high economic growth, was achieved. Moreover, the privatization of Tenaga and the local financing of the IPPs contributed to the development of local financial markets. This success is blemished by the fact that the contracts were probably too rich for the IPP sponsors.

    Consequently, a higher than necessary cost of power resulted in financial losses to the government controlled utility, higher prices to consumers, and arguably an inefficient allocation of society’s resources.

    But this defect should not be overemphasized: timely expensive power is a far superior outcome than blackouts that discourage FDI and domestic investment, and stunt economic growth. Additionally, if
    someone is going to reap exorbitant profits, it is probably better from a political standpoint that
    they be domestic investors, as they were in Malaysia, rather than foreigners.

    Reply
  • June 1, 2011 at 12:08 pm
    Permalink

    kesian mental rpnye kah kah kah kah kah kah kah kah kah

    Reply
    • June 1, 2011 at 12:38 pm
      Permalink

      tumpang gelak bai… gelak kat pencacai umno… kah kah kah kah…

      p/s : kau ni dah terpengaruh dgn gelak isham rais kot… kah kah kah kah kah

      Reply
      • June 1, 2011 at 1:07 pm
        Permalink

        pandai ko.kah kah kah kah kah kah kah kah

        Reply
      • June 1, 2011 at 8:38 pm
        Permalink

        jangan jadi anjing dap dahla.. Najis siot..

        Reply
  • June 2, 2011 at 12:43 pm
    Permalink

    Apa yg pasti sebarang kenaikan tarif elektrik ke, gula ker…minyak ker….semuanya menyusahkan dan membebankan rakyat di mana hanya mengntungkan golongan kapatalis sahaja…..Apa tanggungjawab pemerintah???

    Mana slogan rakyat didahulukan??? Yang pasti pemerintah sekarang hanya retorik sahaja lebih. Non Action Talk Only……Hahahahhaa….RAKYAT DIHULUKAN………….

    Reply
    • June 3, 2011 at 2:57 pm
      Permalink

      aku heranlah balaci2 PR especially kaki putar alam guna Islam-PAS..
      bongoknyre pemikiran sampai hanya mencari yg negatif..
      tidak bula berok2 ni mahu bandingkan dengan persekitaran ekonomi dunia..
      USA, UE dan terbaru yg paling mengejutkan..
      CHINA.. cepat2 menaikkan tarif elektriknya sejurus selepas beberapa hari Malaysia umumkan kenaikan..

      wahai BAHLOL2 PR seperti bujuk(penjilat PAS bongok), vinn (setan keje gelak), Farid (gabenor bank sewel).. itu keje UMNO jugak ke? kt CHINA?

      CHINA TOO RAISES ELECTRICITY TARIFFS DUE TO RISING COSTS
      (cited: (aku amik dua..sb klu BERNAMA sje nnt puak2 berok ni ckp UMNO punya media)

      http://my.news.yahoo.com/china-too-raises-electricity-tariffs-due-rising-costs-110828638.html

      http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=590523

      kadang2 manusia2 yg berkaidah PAS/PR ini meletakkan segala buatan itu dtgnya dr UMNO.. seolah2 UMNO ni naga besar..UMNO ni SUPER POWER..
      mana dia yg meletakkan ini semua kuasa Allah dan mungkin peringatan buat manusia2 yg lalai, TK RETI BERSYUKUR..ANGKUH..CAKAP PANDAI??

      jadilah manusia2 yg keras dan sombong hati pada manusia dan TUHAN >> PR!

      Reply
  • June 3, 2011 at 3:06 pm
    Permalink

    aku heranlah balaci2 PR especially kaki putar alam guna Islam-PAS..
    bongoknyre pemikiran sampai hanya mencari yg negatif..
    tidak bula berok2 ni mahu bandingkan dengan persekitaran ekonomi dunia..
    USA, UE dan terbaru yg paling mengejutkan..
    CHINA.. cepat2 menaikkan tarif elektriknya sejurus selepas beberapa hari Malaysia umumkan kenaikan..

    wahai BAHLOL2 PR seperti bujuk(penjilat PAS bongok), vinn (setan keje gelak), Farid (gabenor bank sewel).. itu keje UMNO jugak ke? kt CHINA?

    CHINA TOO RAISES ELECTRICITY TARIFFS DUE TO RISING COSTS
    (cited: (aku amik dua..sb klu BERNAMA sje nnt puak2 berok ni ckp UMNO punya media)

    http://my.news.yahoo.com/china-too-raises-electricity-tariffs-due-rising-costs-110828638.html

    http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=590523

    kadang2 manusia2 yg berkaidah PAS/PR ini meletakkan segala buatan itu dtgnya dr UMNO.. seolah2 UMNO ni naga besar..UMNO ni SUPER POWER..
    mana dia yg meletakkan ini semua kuasa Allah dan mungkin peringatan buat manusia2 yg lalai, TK RETI BERSYUKUR..ANGKUH..CAKAP PANDAI??

    jadilah manusia2 yg keras dan sombong hati pada manusia dan TUHAN >> PR!

    Reply
  • June 3, 2011 at 3:20 pm
    Permalink

    aku heranlah balaci2 PR especially kaki putar alam guna Islam-PAS..
    bongoknyre pemikiran sampai hanya mencari yg negatif..
    tidak bula berok2 ni mahu bandingkan dengan persekitaran ekonomi dunia..
    USA, UE dan terbaru yg paling mengejutkan..
    CHINA.. cepat2 menaikkan tarif elektriknya sejurus selepas beberapa hari Malaysia umumkan kenaikan..

    wahai BAHLOL2 PR seperti bujuk(penjilat PAS bongok), vinn (setan keje gelak), Farid (gabenor bank sewel).. itu keje UMNO jugak ke? kt CHINA?

    CHINA TOO RAISES ELECTRICITY TARIFFS DUE TO RISING COSTS
    (cited: (aku amik dua..sb klu BERNAMA sje nnt puak2 berok ni ckp UMNO punya media)

    kadang2 manusia2 yg ‘bertuhankan’ PAS/PR ini meletakkan segala buatan itu dtgnya dr UMNO.. seolah2 UMNO ni naga besar..UMNO ni SUPER POWER..
    mana dia yg meletakkan ini semua kuasa Allah dan mungkin peringatan buat manusia2 yg lalai, TK RETI BERSYUKUR..ANGKUH..CAKAP PANDAI??

    jadilah manusia2 yg keras dan sombong hati pada manusia dan TUHAN >> PR!

    Reply
  • June 3, 2011 at 3:22 pm
    Permalink

    *mohon maaf MODE-double posting

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *