Mazlan Aliman akan dimalukan dalam tempoh seminggu!

Kebodohan Mazlan Aliman memang bertimpa-timpa. Ekoran itulah dia sering dilihat macam orang tak cukup akal bila menyalak pada perkara yang dia sendiri tidak faham. Lagaknya bagai orang kurang siuman sangat bersesuaian dengan bertuankan kepada pakatan haram!

Terbaru, Mazlan menyalak lagi. Kali ini dia suruh Felda jelaskan pinjaman sebanyak RM6 billion yang dipinjam dari KWSP. Katanya, Felda pakai duit RM6 billion itu untuk membeli kilang gula milik Robert Kuok. Lebih kurang begitulah dia menyalak kali ini.

Saya terfikir. Siapa Mazlan Aliman untuk bertindak meminta hutang bagi pihak pengurusan KWSP? Sejak bila Mazlan Aliman jadi “peminta hutang” kepada KWSP? Sejak bila pula Mazlan Alima bekerja dengan KWSP? Mazlan Aliman tahu tak apa yang dia salakkan kali ini?

Saya percaya, Mazlan Aliman tidak ada kena mengena dengan pengurusan KWSP. Kalau ada kaitan pun, mungkin Mazlan Aliman atau anak isteri, atau sanak keluarga sahabat handainya saja yang mencarum di KWSP. Dan Mazlan Aliman juga bukan ahli lembaga pengarah KWSP pun. Jadi siapa dia untuk menyalak?

Pada hemat saya, tentunya pihak KWSP dan Felda ada mengikat satu MoU atau perjanjian mengenai pinjaman tersebut. Itupun jika betullah Felda ada pinjam RM6 b dari KWSP. Takkanlah KWSP nak suka-suka pecah amanah tiba-tibanya nak berikan pinjaman pada Felda begitu saja. Tentulah ada term and conditionnya!

Saya pasti, pinjaman tersebut dilakukan atas dasar “win-win situatuion” di mana KWSP dan Felda akan mendapat keuntungan dengan cara masing-masing. It’s a business matters, no hard feeling.

Habis tu, apsal pulak Mazlam Aliman menyalak-nyalak macam anjing kurap? Dia bagi tempoh seminggu pada Felda untuk jelaskan pinjaman tu pada KWSP! Mamat ni apahal? Dah gila ke apa? Apsal dia tak menyalak kat semua peminjam dan perniagaan yang KWSP laburkan?

Salaklah lagi! Menyalaklah lagi, saya nak tengok sampai mana dia nak menyalak pasal isu bodoh ni. Benda ni tak ada isu pun, tapi sengaja dia buat isu! Saya nak tengok dia buat laporan polis dalam masa seminggu. Saya nak tengok macamana dia akan dimalukan oleh lawyer-lawyer Felda dan KWSP dalam hal ni!

Saya cabar dia buat laporan polis dalam masa seminggu. Kalau dia tak buat laporan polis, maka Mazlan Aliman bolehlah dianggap sebagai “anjing kurap yang bodoh” dan jika jadi manusia pun memang dia kufur pada nikmat Allah sebab tidak menggunakan akal yang diberik dengan baik!

27 thoughts on “Mazlan Aliman akan dimalukan dalam tempoh seminggu!

  • May 26, 2011 at 5:41 pm
    Permalink

    Biasalah kalu juak Pas semua otak kacang…..kahkahkah

    Cuba cari tokoh pemimpin Pas yg berjaya dlm dunia,mana ada!

    Yg ada cuma jaguh kaki fitnah,kaki khalwat,kaki bawa lari anak dan bini org semua yg tak baik ada pada Pas…

    Pas melacurkan islam tuk parti….

    Takdirrrrrrrr!!! 3x

    Reply
  • May 26, 2011 at 6:22 pm
    Permalink

    dukeofmontecristo….ko ni mmg pakar putar belit lah
    dasyat gila lah……..

    Reply
    • May 26, 2011 at 7:25 pm
      Permalink

      saya terpaksa memutar belitkan apa yang telah diputar belitkan oleh pemimpin yang kamu dewa-dewakan supaya rakyat dapat melihat kebenaran dan menafikan kebatilan. Itu saja.

      Reply
    • May 27, 2011 at 4:37 pm
      Permalink

      peneroka bukan bodoh untuk ditipu setakat dengan mamat ni. anwar dok burukkan felda.
      die tau ape pasal felda. dulu yang buat fitnah felda bankrup. akhbar pembangkang jugak yg buat. tak agak2.

      Reply
  • May 26, 2011 at 7:15 pm
    Permalink

    Sebab ada menesia di dalam PAS yang bersekolah tapi tak belajaq inilah menyebabkan PAS tak boleh nak perintah MALAYSIA. Kalau depa Allah nampak teraaa..dah lama dah Allah pilih depa dok di putrajaya…(erkkk dulu depa nak juai putrajaya..heheh) laaaaa nih dok angan angan nak pi situ. Berbalik kepada cara bersekolah…kita buleh agak dahhh…kempen ceramah si polan nih layak untuk bebudak yang dok bercangkung di bawah pokok kelapa sawit saja,,,tuh saja layaknya. Selebihnya..si polan sahih kena gelak sampai subuhhh!! Lawakkk sungguhhhh “BUAT PALAAAA” kata budak kampong Kola Sanglang…heheh

    Reply
    • May 29, 2011 at 2:37 pm
      Permalink

      Ceramah macam tu pon, FRU datang bertrak2, polis datang tangkap dalam premis persendirian. Dah la tu, untuk lawan ANAK, BN tubuh BAPAK. Tapi masalah felda tak selesai jugak. Untuk pengetahuan tuan2 ANAK dah banyak tolong orang felda, paling tidak masa PRK di Johor aritu banyak peruntukan k’jaan bagi pada peneroka. Sebelum ada ANAK jangan harap peneroka dapat…

      Reply
      • May 29, 2011 at 5:17 pm
        Permalink

        apa yg.peneroka tak dapat sebelum nih?

        Reply
  • May 26, 2011 at 9:06 pm
    Permalink

    Mahfuz yang jadi guru Mazlan Aliman. kalau guru pun takat SRP camner nak ajar murid.
    Can Mahfuz speak fluently in English?. faham2 jer la.

    Reply
  • May 27, 2011 at 8:50 am
    Permalink

    Jgn dengarlah cakap puak penipu balaci anwar nie

    Reply
  • May 27, 2011 at 11:40 am
    Permalink

    usah dilayan org x der otak tu…

    Reply
  • May 27, 2011 at 11:53 am
    Permalink

    Adalah lebih untung jika felda mengunakan wang sendiri untuk apa juga tujuan ….sebab meminjam dari mana pun kena bayar bunga……………..Kata felda ada banyak Duit……….Dan kepada KWSP kena lah ikut kadar feadah yang setara dengan bank perniagaan………..baru boleh untung dan feadahnya pencarum yang dapat…….betul tak itulah yang dikatakan win win ……Dalam kwsp kerajaan tak ada kena mengena pun ………sebab wang itu adalah wang pencarum dan wang majikan ……………peranan kerajaan cuma sebagai pembuat dasar dan menentukan arahan dan dasar dipatuhi ………Cuba cita dimana wang kerajaan didalam KWSP?

    Reply
    • May 27, 2011 at 5:49 pm
      Permalink

      tubir.. Siapalah ko nak ajar orang urus duit berbilion?? Uruskan kewangan ko dulu biar sentiasa ada lebihan tiap2 bulan. Janganlah perbelanjaan sendiri pun defisit kemudian nak ajar orang yg lebih bijak.. Selagi kwsp tak bawa masalah kpd pencarum apa nak bising.. Feldapun dah berbagai bentuk pertolongan dari buat rumah sampai menyediakan beras utk mengalas perut disediakan. Apa lagi yg tak cukup. Seluruh dunia pun hairan mcm mana felda boleh berjaya meningkatkan ekonomi berjuta rakyat malaysia ko pulak sbg rakyat dok melalak nak pertikaikan felda. Inilah contoh keluaran kerajaan pakatan haram. Selagi sedar kerja dia membangkang je..berhenti masa tido ngan mati je.. Lim kit siang membangkang dapat elaun ko membangkang dapat apa? Jilat la jubur lim kit siang tu..

      Reply
      • May 27, 2011 at 10:52 pm
        Permalink

        itu semua dibayar balik oleh peneroka selama bertahun tahun ………….hasil jualan kelapa sawit dan getah termasuk juga koko disatu masa dulu…..felda membeli dengan harga yang rendah (penipuan)Rujuk saman peneroka terrhadap felda……..peneroka telah menang terhadap saman tersebut ………..Saya ingat lagi masa tun razak melawat lKTP tempat saya tingal …..Saya merasa bagaimana susahnya masa itu ………kami menerima bantuan dari PBB……..sehingalah pokok k sawit besar dan mengeluarkan hasil……….harga yang diberi oleh felda lebih rendah jika dibandingkan dengan kilang swasta…..felda semakin kalut sehinglah keluar cadangan untuk mengapung didalam pasaran ………dimana peneroka bertindak sebagai pemegang saham …..kepada tanah peladangan milek merika …………nasib cadangan tersebut tidak jadi dilaksanakan .banyak peneroka membantah dan rayaat yang perihatin juga turut memberi pandanga …….Jika tidak mau tergadai semuanya ….ialah saham…..buatlah lapuran rugi memanjang …….
        Memang serata dunia memuji dan kagum dengan felda …….Ramai anak anak peneroka telah berjaya dan belajar dimenara gading diluar dan didalam negara…….termasuklah saya sendiri .kami tau apa yang terjadi …..kami bukan mendengar cerita orang ……..kami merasaai sendiri …

        Reply
        • May 27, 2011 at 11:51 pm
          Permalink

          aku simpati dengan ko.. Tp aku heran dengan masyarakat felda terlalu manja. Kebun sawit 10 ekar diserahkan kpd felda uruskan. Peneroka hanya lepak kedai kopi tunggu duit hasil masuk. Ini lah org melayu yg tak tau untung. Walaupun sawit dah diusakan berpuluh tahun sampai 3 generasipun tak boleh nak usaha sendiri. Bila serah org lain buat takkan lah kita nak 100% hasil. Felda bukannya jabatan kebajikan diorang bisnes. Kena faham lah law bisnes. Bila hutang tak habis bayar dok melalak. Tak bersyukur ke tanah dah dapat, rumah tak kena sewa berbanding dgn masyarakat kampung. Sebagai generasi ke2 dan ke3 biarlah ada anjakan paradigma jgn mewarisi kemiskinan dan kesusahan. Pastu mula lah salahkan felda, umno dan kerajaan. Start ari ni balik felda tarbiah kpd peneroka bahawa kita perlu berubah..

          Reply
          • May 28, 2011 at 12:22 am
            Permalink

            nampak sah kau tak faham isu sebenar orang felda ………tapi tak apa lah aku pun dah tingalkan felda tu ……kami adik beradik dah tak tingal disana lagi …….masing masing dah berjaya dalam kerjaya dan bisnes sendiri………….hanya tingal kenangan……….dan sekali sekala balik zirahi pusara ayah dan ibu………..hanya tingal kenangan……….walaupun ada yang meminta bantuan dan inginkan kami pulang untuk memimpin genarasi kedua ……buat masa ini biarlah dulu…….ingat kami tidak mintak hak orang ……….tapi orang ambil hak kami …….kami tak sokong pembangkang pas pkr atau sewaktu dengan nya ……kerana kami ingat jasa tun razak ……….tapi kami benci pada tangan tangan yang rakus ……………..

        • May 28, 2011 at 12:51 am
          Permalink

          Seeloknya mak dan bapak kau dulu jangan masuk atau terima atau buat permohonan menyertai rancangan felda. Dah tahu felda akan menyusahkan keturunan kau, maka seeloknya mak bapak kau termasuk kau memohon keluar dari rancangan felda. itu sebaiknya, jenis kau akan mengatakan hak rakyat, habis tu kalau kerajaan tak pilih mak bapak kau bukan kah itu pulak hak kerajaan. sepatutnya felda kena pilih mereka yg sanggup menerima syarat yg ditetapkan oleh felda saja. Cik tubir, inilah jenis manusia termasuk mak bapak kau yang hanya tahu menyalak dan menyalahkan pihak felda sedangkan masa mula2 mak bapak kau nak join felda main sanggup saja terima semua syarat. bebal nak mampus.

          Reply
          • May 29, 2011 at 1:06 am
            Permalink

            en tubir..
            ko ingt tnah y korg dpt tu murah ke?umh korg dl tu da kire besaq kl nk bnding ng umh setinggan..xd mende free dlm dunia ni..what u take,u must pay n also the consequences..
            pelis la..ak tw ko da jd org bjaye..tlg la peneroka2 y len kl ko bpihak y benar..
            tp jgn lupe..ko bjaye sbb ko blajar..ko blajar sbb duit ayh ko byr yuran..ayh ko byr yuran duit dr felda..berterima kasihlah

          • May 29, 2011 at 2:44 pm
            Permalink

            kau memang siamang, tak faham maksud Tubir. takpa aku mudahkan.
            Rancangan felda ni baik pada asalnya tapi sekarang UMNO buat taik nak cari untung atas angin dengan memangsakan peneroka… faham?

          • May 29, 2011 at 5:19 pm
            Permalink

            bujuk…wahhh..sedap cara ko cakap…Cuba ko explain’ UMNO buat taik nak cari untung atas angin dengan memangsakan peneroka’…

        • May 28, 2011 at 9:20 am
          Permalink

          mmg la peneroka kene bayo balik. tp, sikit-sikit laa… klu x, ko nk duduk tanah mana? dok free je? bapak aku pn bayo, mmg bertahun2 tapi ada tanah ladang, ada rumah, ada kebajikan, ada kemudahan. mmg ada potongan itu ini tapi utk khairat n mentenen..
          harga felda lg rendah dr kilang lua? kilang lua bg famly ko tanah? kilang lua uruskan penempatan ko? zaman bapak2 kite dulu stok baja kilang yg uruskan? kilang lua bg saguhati ko masuk U? kilang lua bg tuisyen free kat ko dlu? kilang lua sediakan asrama khas untuk anak felda?
          saman felda? jgn silap.. kes mcm ni mmg berlaku… tp adakah salah felda sepenuhnya.. atau pegawai felda yg bermasalah..? cube lihat balik dasar felda, ket mana dasar dia yg salah… masalahnya, kdg2 pelaksana dasar tu yg cuai o pecah amanah.. cm felda tmpat aku, pegawai kautim dgn kilang tipu timbangan.. kantol.. nk salahkan felda 100% kes mcm ni x tepat laa..
          lg 1 kes klua felda nk planting sendri.. masalahnya, byk kes termasuk kes yg ko sebutkn(munkin), bukn salah felda.. salah peneroka.. nk planting sendri, tapi sibuk nk amik ladang bile felda da uruskan tebang pokok n tanam.. pastu nk klua gitu2 je tapi xnk bayar kos yg felda da uruskan.. byk kes mcm ni berlaku.. amik jalan mudah.. pastu bile harga buah rendah, nk pulang balik kat felda (sbb felda bagi rm1500+lebihan harga jualan)..
          dan kes yg ko sebut ni, bukn peneroka tu menang solid.. dorang menang bersyarat iaitu dibenarkn klua felda, tapi mesti bayar kos yg felda da klua kn.. n felda mmg xde masalah nk lepaskn klu ikut saluran yg betul..

          LADANG RAKYAT berani wat camni? ada pihak lua datang tgk kemajuan ladang rakyat.. ? famly ko patut join ladang rakyat, bukan felda.. sbb org cam ko ni kompom dipulaukn klu kat felda aku, menyusahkan n ganggu perpaduan penerokadlm blok..

          Reply
  • May 28, 2011 at 2:46 pm
    Permalink

    Salam. Siapa dia ni? Kita perlu berhati-hati dengan dia ni. Dia nilah orang yang bertanggungjawab memecahkan belahkan warga Felda. Felda dulu dikatakan sebagai bangkrap. Felda kata tidak dan Felda saman akhbar itu. Begitu juga dengan KWSP. KWSP pernah difitnahkan sebagai telah habis duit semasa kes pemecatan Anu..War. Tetapi pencarum-pencarum masih boleh mencarum duit mereka. Tidak ada satu kes pun masa itu pencarum yang mencarum tidak dapat duit. Itu semua pembohongan pembangkang. Daripada Felda ke KWSP. Sekarang ini Felda di fitnah lagi dengan menyatakan pinjam duit untuk membeli kilang gula. Betul atau tidak kita pun tak tahu. Apa yang kita nampak disini ialah perkara-perkara yang positif. Pertamanya ialah dengan meminjam wang dari KWSP itu bererti Felda telah membantu KWSP menjana pendapatan dari pinjaman tesebut. Hasilnya akan dinikmati oleh pencarum-pencarum. Keduanya ialah dengan membeli kilang gula itu pula membuktikan Felda tidak bankrap kerana keupayaan untuk membayar balik. Ketiganya ialah dengan membeli dari seorang saudagar cina dengan itu kita dapat menghalang dominasi satu kaum dari perniagaan gula. Untungnya nanti orang Felda juga melalui jualan gula sepertimana jualan minyak masak. Felda sebenarnya ingin mengembangkan perniagaan berteraskan pertanian. Hari ini minyak masak, esok gula dan mungkin akan datang kopi, teh dan sebagainya.

    SUDAHKAH ANDA MENDAFTAR SEBAGAI PENGUNDI? Jika belum… DAFTARLAH SEKARANG DENGAN SPR.

    BELILAH BARANGAN BUATAN MELAYU DIKEDAI MELAYU

    BOIKOTLAH BARANGAN CINA DAN KEDAI CINA

    Reply
    • May 29, 2011 at 2:49 pm
      Permalink

      Kalau k’jaan telus semua pencarum sepatutnya dapat melihat audit tahunan perbelanjaan wang KWSP. kemana dibelanjakan, berapa keuntungan dan sebagainya seperti pemegang saham. Kenapa k’jaan tak bentangkan laporan kewangan KWSP? ada sapa2 boleh jawab.

      Reply
      • May 29, 2011 at 3:58 pm
        Permalink

        laporan kewangan pkr tak nak tengok ke dr sumber mane? Kemana dibelanjakan.. Pasti menari..

        Reply
      • May 29, 2011 at 5:31 pm
        Permalink

        DR. ROSLAN A. GHAFFAR… Saiz dana KWSP akan mencecah setengah trilion ringgit pada tahun 2017.

        ——————————————————————————–

        SOALAN: Ramai pencarum yang mengetahui peranan KWSP tetapi tidak ramai yang memahami ke mana perginya wang caruman mereka. Secara ringkas, boleh saudara jelaskan mengenainya?

        JAWAPAN: KWSP ada dana yang besar dan kalau dikira diperingkat dunia, kita berada di tempat ke 28. Sejak tahun 1999, KWSP menerima bayaran caruman melebihi RM1.2 bilion sebulan tetapi ia bukan bermakna, kita menggunakannya untuk dilabur secara sesuka hati.

        KWSP ditadbirkan oleh Akta KWSP 1991, jadi ia hanya dibenarkan melabur dalam instrumen pelaburan yang diluluskan kerajaan seperti Sekuriti Kerajaan Malaysia, ekuiti, pinjaman, debentur, pasaran wang dan hartanah.

        Daripada kesemua dana yang dimilikinya, sejumlah 75 peratus caruman yang diterima dilabur dalam instrumen pelaburan tetap manakala 25 peratus dalam ekuiti. Melalui pelaburan yang sebegini kita mengurangkan risiko kerugian dan juga meningkatkan jumlah pulangan.

        S: Sejauh mana kebenaran pelbagai dakwaan tentang cara KWSP membuat keputusan pelaburan di mana ketelusannya dipertikaikan?

        J: KWSP adalah sebuah institusi yang bertanggungjawab seperti mana institusi lain. Kita mengamalkan standard amalan terbaik antarabangsa termasuk memperkenalkan ketelusan dalam pelaburannya. Kita mengeluarkan kenyataan suku tahun, laporan tahunan yang tertakluk kepada pengauditan Ketua Audit Negara. Malah, apa yang kita buat adalah menyamai dengan mematuhi keperluan ketat sebuah syarikat senaraian awam biarpun kami bukannya sebuah syarikat awam.

        S: Kenapa timbulnya tuduhan wujudnya invisible hand dalam keputusan pelaburan KWSP?

        J: Sebenarnya apa yang berlaku adalah secara kebetulan dan kerana timbulnya peristiwa-peristiwa tertentu. Dulu, KWSP dikatakan cuba menyelamat pasaran saham ketika harga-harga saham di pasaran merudum tetapi sebenarnya kami mahu mendapatkan pulangan yang baik.

        Dalam pelaburan, kita patut membeli ketika harga rendah dan menjual ketika harga tinggi. Disebabkan kita membeli dengan kadar jumlah yang besar berbanding dengan pelabur runcit biasa kita dilihat sebagai menyelamatkan bursa saham.

        S: Jadi saudara mengatakan tidak timbul isu bahawa wujudnya sebarang campur tangan luar?

        J: Tidak sama sekali. Kalau arahan daripada atas, kita jamin memang tidak ada. Timbulnya persepsi yang sebegini disebabkan oleh pelaburan KWSP berada dalam syarikat-syarikat pegangan kerajaan.

        Begitu juga, apabila kita dikritik sebagai mahu menyelamat Time dotCom, sedangkan ia tidak benar sama sekali. Kita tidak membeli saham syarikat itu semasa ia disenarai (di Bursa Saham Kuala Lumpur) tetapi pegangannya adalah melalui pertukaran sebahagian pinjaman KWSP kepada Time Telecomunications Holdings Bhd., anak syarikat Time Engineering Bhd.

        Kita mempunyai hak ke atas hasil penyenaraian Time dotCOM sebagai penjelasan pinjaman yang kemudian dibuat secara tunai (50 peratus) dan saham dotCom (50 peratus) kerana krisis ekonomi. Sebenarnya, kita tidak pernah `lari’ daripada peranan utama KWSP iaitu memastikan caruman yang disimpan pekerja dilabur untuk menyediakan simpanan yang mencukupi untuk hari tua. KWSP ada 20 ahli lembaga pengarah yang bebas menyuarakan bantahan sekiranya ia mencurigakan.

        Keputusan KWSP ke atas mana-mana pelaburan adalah bebas daripada sebarang arahan kerajaan. Apabila kita melabur dalam syarikat-syarikat milik kerajaan, kita tidak boleh dikatakan telah mendapat arahan.

        S: Kenapa KWSP perlu terbabit dalam projek kerajaan?

        J: Kita masuk dalam projek kerajaan kerana mahu berbuat demikian setelah mengkaji risikonya, lagipun bank-bank tempatan tidak mempunyai dana besar untuk membiayai projek-projek bernilai berbilion ringgit. Bagi kita projek kerajaan juga menjamin pulangan yang baik kepada KWSP. Sebagai contoh, KWSP memberi pinjaman kepada Pelabuhan Tanjung Pelepas, pinjaman yang diberikan itu menawarkan kadar faedah enam peratus untuk tempoh tujuh hingga 10 tahun lagi dan ini lebih baik daripada apa yang boleh kita dapat daripada pelaburan dalam institusi kewangan di negara ini.

        S: Bagaimana pelaburan KWSP dapat dipastikan selamat?

        J: Ketika kita melabur dalam saham, kita akan buat kajian melalui jabatan khas yang mempunyai pegawai-pegawai untuk menyelidik dasaran syarikat yang dilabur, prospek pendapatan dan kenaikan harga saham. Memang adakalanya kita `miss’ juga, tetapi ia adalah risiko yang terpaksa kita ditanggung ketika melabur.

        Begitu juga dalam memberi pinjaman. Kita melihat daripada segi kekuatan mereka yang meminjam untuk membayar balik. Kita tidak berikan apa-apa keistimewaan kepada mana-mana pihak. Kalau kita meragui keupayaan peminjam, kita akan minta sandaran (collateral). Dari dulu hingga sekarang, itulah cara kita.

        Pada masa ini, pihak pengurusan tertinggi KWSP menjadikannya satu amalan untuk melawat syarikat-syarikat yang kita labur terutamanya syarikat-syarikat bermasalah. Kita mahu memastikan pengurusannya dibuat secara betul dan tiada penyelewengan. Bukan itu sahaja, para pegawai pelaburan kita juga berbuat demikian untuk menganalisis syarikat-syarikat itu.

        S: Tetapi terdapat sejumlah syarikat yang dilabur KWSP merupakan syarikat PN4 yang menghadapi masalah kewangan dan mungkin dinyahsenaraikan.

        J: Kita akui bahawa KWSP ada saham dalam syarikat-syarikat PN4. Kita melabur dahulu kerana syarikat-syarikat ini menunjukkan potensi untuk menawarkan pulangan yang baik berdasarkan dasarannya yang kukuh dan boleh maju.

        Secara sepontan, saya tidak dapat menyatakan jumlah yang tepat. Bagaimanapun, KWSP tidak bimbang kerana ia hanya melibatkan satu jumlah yang sangat kecil daripada pelaburan KWSP. KWSP telah membuat peruntukan ke atas pelaburan berkenaan sekiranya kita gagal untuk mendapatkan kembali pelaburan itu.

        Kita juga gembira ada syarikat-syarikat PN4 ini telahpun disusun semula dan menunjukkan keupayaan untuk pulih seperti Syarikat Televisyen Malaysia Bhd. (STMB) atau TV3 dan sebagainya.

        S: Bersandarkan dengan perkembangan semasa, apakah cabaran yang dihadapi oleh KWSP dalam meraih pulangan yang tinggi ke atas pelaburannya?

        J: Masalah kita sekarang adalah dana KWSP telah menjadi semakin besar tetapi peluang untuk melabur dan mendapat pulangan yang tinggi dalam negara menjadi terhad. Pada masa ini, memiliki dana yang kecil lebih mudah untuk melabur. Masalah kita adalah KWSP tidak boleh melabur di luar negara seperti calPERS di atas alasan-alasan tertentu. Pelaburan KWSP kini hanya menjurus kepada pasaran dalam negara yang menawarkan pulangan daripada kadar faedah yang rendah manakala prestasi BSKL pula kurang menggalakkan.

        S: Bagaimana jangkaan prestasi pulangan KWSP?

        J: Kita tidak menjangkakan pelaburan KWSP akan mencatatkan prestasi yang baik. Ekonomi dunia dan negara memainkan peranan penting dalam menentukan hasil pulangan KWSP.

        Lebih baik ekonomi lebih tinggi pula hasil pulangan yang kita dapat dan tinggilah dividen untuk para pencarum. Jika perang Amerika Syarikat dengan Iraq meletus, ekonomi dunia akan terus terjejas, sekaligus ini bukannya berita baik untuk KWSP dan pelaburan kita.

        S: Adakah ini bermakna pencarum KWSP patut bersedia untuk menerima kenyataan bahawa dividen yang bakal diterima mungkin rendah?

        J: Ya, seperti yang kita nyatakan tadi, KWSP akan terjejas. Ekonomi dunia yang merosot akan menyebabkan pulangan yang rendah dan potensi pulangan kita daripada syarikat-syarikat yang dilaburkan akan terjejas dengan hasil dividen yang rendah.

        Para pencarum tidak boleh lagi mengharapkan dividen yang tinggi seperti sebelumnya. Dividen tinggi diperoleh melalui hasil pulangan yang tinggi. Tetapi dengan pulangan kadar faedah yang rendah dan BSKL yang kurang memberangsangkan, pulangan KWSP juga rendah.

        Katakan dulu, kalau kita labur dalam Sekuriti Kerajaan Malaysia dan Simpanan Tetap, kadar faedahnya adalah sekitar 6 hingga 7 peratus tetapi sekarang ia sekadar tiga hingga empat peratus. Keadaan sememangnya berbeza. Tambahan pula, sejumlah 75 peratus daripada aset kita, pulangannya bergantung kepada arah kadar faedah semasa.

        S: Bagaimana KWSP mahu mengalihkan kesedaran ramai bahawa KWSP bukan penjana dividen tetapi melindungi orang ramai ketika mereka pencen?

        J: Untuk meningkatkan kesedaran orang ramai, kita kena melaksanakan komunikasi yang konsisten dengan para pencarum. Kita mahu sedarkan bahawa misi KWSP adalah menyediakan keselamatan sosial pada usia tua mereka.

        Kita mahu apabila para pencarum tua nanti, nilai wang yang mereka pegang tidak terhakis tetapi sekurang-kurangnya sama untuk menikmati hari tua. Sebagai contoh, kalau sekarang mereka ada simpanan RM100,000 dan 10 tahun lagi, nilai itu tetap RM100,000 dan bukan menjadi RM10,000. Ini antara sebab kita sentiasa memastikan syarikat-syarikat yang dilabur tidak mengalami kerugian tetapi sebaliknya memberikan pulangan yang tinggi.

        S: Apakah tumpuan pelaburan KWSP sekarang?

        J: Kita mempunyai pelan peruntukan (allocation) aset yang strategik dan taktikal. Dengan menjadikannya sebagai panduan, dana kita akan ditempatkan semula secara taktikal bergantung kepada kadar pulangan dan profil risiko setiap kelas aset dan analisis jangka pendek dan sederhana ekonomi dan keadaan pasaran.

        Peruntukan pelaburan dalam pendapatan tetap lebih banyak ditumpukan kepada instrumen jangka pendek dan sederhana, bukan jangka panjang. Ini kerana daripada segi strategi ketika rejim kadar faedah rendah, portfolio pendapatan tetap yang dilabur untuk jangka pendek dapat kita tukar kepada instrumen berkadar faedah tinggi apabila kadar faedah meningkat.

        S: Apakah rancangan masa depan KWSP?

        J: Di bawah struktur pelaburan sedia ada KWSP, kita menjangka pada tahun 2017 saiz dana KWSP akan mencecah kepada setengah trilion ringgit. Kita juga akan terus menilai pelaburannya dan meneliti nilai pelaburan yang dibuat. Kita akan terus menerokai bidang-bidang pelaburan yang baru untuk meningkatkan lagi hasilnya berdasarkan cadangan-cadangan yang dikemukakan kepada pengurusan atasan tanpa terdedah kepada risiko yang tinggi. Kita juga akan terus mengurus dananya dengan cara lebih selamat dan berhemat, selain melindung nilai modalnya untuk faedah masa depan para pencarumnya.

        Reply
  • May 30, 2011 at 3:43 am
    Permalink

    jelaskan=memberi penjelasan, bukan maksudnya suruh byr utang..
    kalau betul pinjaman tu dibuat, logikla Feld a kena bg penjelasan kpd peneroka (as their stakeholder) dan orang laen yg terlibat sbg shareholder, sbb jumlah pinjaman terlalu besar..sekiranya berlaku apa2 masalah nanti, kesan berantai yg mungkin terjadi adalah peneroka akan “absorb” pinjaman tersebut

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *