Undi kaum India berjaya di”putih”kan, bagaimana pula kaum Cina?

Share


Penulis mendapat khabar bahawa Barisan Nasional (BN) tidak menghadapi banyak masalah bagi mengekalkan kemenangan di DUN Merlimau dan Kerdau pada dua siri PRK kali ini. Menurut khabar semuanya berada di dalam keadaan “tenang” seperti di PRK DUN Tenang sebelum ini, yang menyaksikan BN menang selesa di sana.

Sebenarnya, sebelum hari penamaan calon di kedua-dua DUN itu lagi, sudah ramai rakan-rakan penulis yang sudah “berkampung” di Merlimau dan Kerdau. Apatah lagi setelah kempen bermula, tentulah lebih ramai rakan-rakan seperjuangan penulis di sana. Meskipun lagi sehari dua tempoh berkempen akan tamat, penulis masih tidak berkesempatan untuk ke sana dek kerana dihimpit tuntutan kerjaya. Apapun, rakan-rakan di sana tidak putus-putus menyampaikan kepada penulis tentang perkembangan dari semasa ke semasa tentang kedua PRK di sana.

Menurut khabarnya, saingan tidaklah sesengit mana. BN mampu menang mudah di kedua-dua PRK. Mereka menyatakan bahawa, insyaAllah, BN menerima undi yang banyak dari pengundi berbangsa Melayu. PAS tidak mendapat sambutan di kedua-dua DUN meskipun mereka membawa Nik Aziz ke sana. Kaum India di sana juga menjanjikan undi tidak berbelah bagi kepada BN. “Kaum India di Merlimau dan Kerdau telah berjaya diputihkan“, kata mereka.

Penulis bertanyakan kepada mereka tentang undi dari bangsa Cina. Apakah mereka akan memberikan undi kepada BN? “No comment”, jawab rakan-rakan penulis. Namun, penulis ada menonton Buletin TV3 yang memaparkan seorang wakil MCA yang menjanjikan undi yang besar dari kaum Cina di kedua-dua DUN tersebut.

Boleh percayakah janji itu? Seingat penulis, janji sebegitu juga pernah diucapkan oleh wakil MCA pada PRU 2008, dan janji itu juga diulang pada PRK DUN Tenang baru-baru ini. Namun, apa yang dijanjikan itu tidak pula dizahirkan dalam bentuk bilangan undi. Undi dari kaum Cina merosot teruk pada PRU ke-12 dan masih ditakuk yang sama pada PRK DUN Tenang. Itu faktanya, bukan sangsi prejudis.

Penulis sebenarnya ingin sekali melihat bilangan undi kaum Cina di kedua-dua PRK DUN Merlimau dan Kerdau. Penulis tertunggu-tunggu untuk mengetahui peratus bilangan undi yang bakal “dihadiahkan” oleh bangsa Cina. Apakah mereka akan memberikan undi pada BN, atau itu sekadar sebuah lagi episod “wayang” dari MCA. Penulis pernah tertipu pada PRK DUN Tenang sebelum ini, dan penulis enggan ditipu sekali lagi pada PRK DUN Merlimau dan Kerdau kali ini.

Penulis sangsi dengan “janji MCA” pada kedua-dua PRK kali ini. Maafkan penulis. Jangan salahkan penulis di atas kesangsian ini. Kesangsian penulis berasas. Kesangsian itu hadir kerana apa yang dijanjikan MCA sebelum ini tidak terzahir pada PRU ke-12 dan PRK DUN Tenang yang lalu. Justeru itu, adalah penting untuk MCA membuktikan bahawa “janji” mereka itu ditunaikan melalui bentuk bilangan undi di kedua-dua PRK kali ini.

Kita telah diberitahu oleh pucuk pimpinan MCA yang diketuai oleh Chua Soi Lek bahawa kaum Cina sudah berubah dan pemikiran mereka tidak seperti dahulu. Mereka kini lebih bijak, katanya. Soi Lek juga ada menggariskan beberapa perkara dan isu di mana menurutnya tidak relevan lagi untuk digunakan. Isu itu termasuklah tentang “ketuanan Melayu” dan sebagainya.

Baiklah. BN tidak menggunakan isu-isu sebegini pada PRK DUN Tenang tempohari, dan undi dari kaum Cina tidak juga diperolehi. Tak mengapalah. Mungkin baru merancang strategi baru untuk memenangi hati kaum Cina.

Namun kali ini, isu-isu yang dilarang oleh Soi Lek itu juga tidak digunakan oleh jentera BN di PRK DUN Merlimau dan Kerdau. Dan penulis fikir, jika undi kaum Cina di kedua-dua PRK itu juga gagal diperolehi atau meningkat, maka MCA perlu menyediakan jawapan yang realistik dan “reasonable”. Soi Lek terutamanya, perlu menjawab lebih kerana dia Presiden MCA yang mewakili “majoriti” kaum Cina.

Penulis bukannya mengugut sesiapa atau mana-mana parti komponen BN. Tapi penulis ingin pucuk pimpinan BN mengukur sejauh manakah komitmen dan kesungguhan yang dipamerkan oleh semua parti komponen. Dahulu mereka menyalahkan UMNO kerana parti Melayu Islam ini lemah dek kerana Presiden dan menantunya. UMNO terima dan sedia berubah! Dan kini UMNO semakin kuat, kukuh dan semakin digeruni oleh pihak pembangkang!

Bagaimana pula MCA? MIC sudah membuktikan komitmen mereka pada PRK DUN Tenang tempohari, dan khabarnya kaum India di Merlimau dan Kerdau juga telah di”putih”kan. Kini tinggal MCA sahaja membuktikan undi dari kaum Cina. Mampukah MCA membuktikannya?

Apapun, kita tunggu saja keputusan kedua-dua PRK kali ini. Tidak mengira siapa, undi dari kaum mana yang merosot, pastinya isu itu akan diperbincangkan selepas PRK di kedua DUN tersebut. Jika undi Melayu kurang, maka UMNO akan “menjawab”. Jika undi kaum India yang merosot, maka MIC perlu sediakan jawapan. Dan jika undi bangsa Cina yang merudum tidak meningkat, maka Soi Lek harus hentikan sindrom “salahkan orang lain” dan perlu akui kelemahan pada dirinya.

Selamat berjuang untuk UMNO, MIC dan MCA. Zahirkan kekuatan masing-masing pada undi dari rakyat, bukan “janji” sahaja. Itu yang terbaik pada pandangan penulis.

Wallahua’alam.



34 thoughts on “Undi kaum India berjaya di”putih”kan, bagaimana pula kaum Cina?

  • March 5, 2011 at 7:19 am
    Permalink

    Apakah yang dimaksudkan ‘ mereka sudah bijak itu saperti dakwaan CSL ? Apakah dengan bertambah bijaknya mereka, maka mereka mula menolak kerajaan ? Mereka berpihak melawan arus setelah bertambah bijaknya mereka ?

    CSL perlu berkata yang kaumnya sendiri telah bertambah bijak dan pandai memilih siapa yang patut memmipin parti yang mewakili bangsa mereka. Mereka menolak kerjaan kerana mereka pada hakikatnya menolak pucuk pimpinan parti mereka.

    Justeru, CSL harus cepat menilai dan jika benar dia ditolak dia harus berundur dengan memberi laluan pada pemimpin yang bolih direrima. Apabila ada penerimaan maka mereka akan mula memberi sokongan.

    Seharusnya begitu ??? Bukan ??

    t

    Reply
    • March 5, 2011 at 4:30 pm
      Permalink

      MCA Gerakan termasuk PPP
      ni semua Pari penumpang je dlam BN
      baik di nyah kan supaya tidak menjadi beban
      heheee……..

      Reply
      • March 6, 2011 at 2:55 am
        Permalink

        PAS dan PKR parti penumpang je dalam PR.. baik dinyahkan supaya tak jadi beban hehehe..

        Reply
      • March 7, 2011 at 3:31 am
        Permalink

        cina dalam BN diterajangpun tak mau keluar sebab jadi talibarut dap. tapi kalo cina keluar dari bn rasanya nik aziz ler yg dulu sambut.itupun kalo umo dia masih panjang ler..

        Reply
        • March 8, 2011 at 9:58 pm
          Permalink

          Salah tu Pakyeop.. klu cina keluar BN, aku kompom nik najis lari berguling kat BN. Insyaallah..sempat lagi nik najis tu sampai PRU akan dtg.

          Reply
  • March 5, 2011 at 8:59 am
    Permalink

    tolak anwar pangkah najib

    Reply
    • March 5, 2011 at 10:05 am
      Permalink

      Kita kena pastikan brader.
      Kita tak mahu menerima hukuman dari Yang Maha Kuasa kerana tersalah pilih pemimpin.
      Kita lihat negara2 yang telah hancur. Kehancuran mereka olih kerana mempraktikkan kemungkaran dan membiarkan kemungkaran terus berlaku.

      Reply
      • March 6, 2011 at 1:03 am
        Permalink

        ni ada bnyi2 mcam tak suka najib
        tapi rasa2 mungkin sbb rosmah mansur

        Reply
  • March 5, 2011 at 4:42 pm
    Permalink

    1.36 juta(34%) dari 4 juta pekerja di Malaysia dibayar kurang dari RM 700 sebulan,
    manakala 40% dari keseluruhan rakyat Malaysia hanya menikmati pendapatan isi rumah kurang dari RM 1500

    erkk…duduk kat bandar gaji 1,500 mane nak cukup
    kalu anak 4 isteri plak suri sepenuh masa
    dpat ke mereka mnyimpan bagi pendidikan anak atau kesihatan atau kecemasan ?

    kalu yg bwah 700 tu, lagi lah parah
    mane nak bayar rumah utiliti bil ansuran kenderaan
    petrol dan lain2 lah….

    terima kasih PM

    Reply
    • March 5, 2011 at 10:27 pm
      Permalink

      Tentang mana kerajaan bersalah dalam hal ini ? Orang kelantan kena keluar dari negeri mereka untuk cari makan dimerata negeri dlm Msia, perlu tak kita salahkan Nik Ajis dan PASnya. Atau BN juga yang bersalah dlm masaalah orang PAS ?

      Anda copy paste thoery Mat Sabu. Fakta ini disebut banyak dan berulang2 dalam setiap kempen pilihan raya dan bukan benda baru yang menarik untuk dibahaskan.

      Anda semua buat Mat Indon dan Mat Bangla ketawa terbahak2. ‘Msia hebat sekali. Siapa yang tidak cukup makan disini, orang malas’ …….. sepatah kata Mat Indon sebagai kesyukuran mereka betapa makmurnya negara dimana mereka adalah pendatang. Dan mereka terlalu mensyukuri rahmat dan peluang yang diberi untuk mencari makan disini dan terus berada disini. Dan Mat Indon yang pernah meluah rasa hatinya itu mengaku sudah ditangkap lebih 3 kali dan dipenjara kerana masuk secara haram. Dibebas, dihantar balik tapi tetap mahu kembali kesini kerana disinilah terdapatnya semua peluang yang tak mahu direbut olih golongan berat tulang yang hanya mahu berpolitik tetapi pemalas.

      Reply
      • March 6, 2011 at 1:02 am
        Permalink

        Bro…ade ke ko baca aku taip menyalahkan sesape ?

        ko kate orang kelantan kene keluar dan mencari rezeki di negeri lain
        ko tak pernah terpikir ke berapa ramai plak rakyat negeri selain kelantan yg nerantau mncari rezeki di negeri2 lain
        (ko sng kenal orng kelantan sbb dialek mereka bro)
        atau pling menonjol skang rakyat Malaysia yang bijak2 cari rezeki di negara orang ? ape komen ko ?

        yang aku minta….mereka yang merasakan diri
        bertanggungjawab….ambil perhatian
        buat sesuatu….bertindak segera
        jngan kuasa politik menjadi keutamaan sehingga rakyat terbiar

        kalu masalah rakyat ni…..
        ko nak buat mcam cerita bangau oh bangau sampai bila pun tak habis

        tak kesah aku copy paste dari mana atau kata2 sape
        yang penting isi nya…..

        ye mad indon dan mat bangla berpusu dtang malaysia
        so, cari lah sbb nya kenapa rakyat Msia berasa susah
        setakat gaji 1,500 ?

        ko kata sbb mereka2 ni malas….sebijik jwapan ala2 pak pandir
        ko prnah pikir yg keje kilang bngun 5.30 pgi blik 9.00 mlm sbb smbung overtime cukup bulan dpat 1,500 ?
        atau pengawal keselamatan dah lah gaji pokok rm400
        cuti 1 ari mcam2 elaun kene potong
        ckup bulan dapat 700 je…..

        pikir2 kan bro

        Reply
        • March 6, 2011 at 2:41 am
          Permalink

          hanya manusia yang bodoh saja suka meniru. hihihihi ‘mr. cut & paste’.
          mengaku pulak tu. hihihihi nasib badan…eeeeh salah should be kaki bontot.

          Reply
        • March 7, 2011 at 9:48 pm
          Permalink

          Pas sibuk nak jadi kerajaan di Kelantan, kena bertanggungjawablah sediakan peluang pekerjaan untuk rakyat. Jangan cari alasan, berdaleh2 dah 21 tahun.

          Kesian rakyat tak berdosa dah jadi mangsa politik Pas.

          Reply
  • March 5, 2011 at 4:49 pm
    Permalink

    Wang skim tanam semula (SES) berjumlah RM13,000.00
    syarat bayaran balik RM650 selama 20 tahun yang dikenakan,
    bermakna peneroka membayar RM156,000 iaitu 12 kali ganda dari jumlah yang dipinjam.

    Datuk Ahmad Maslan ketika berkempen di Felda di Kerdau berjanji akan membuat bayaran RM13,000 itu pada hari Isnin, 7 Mac ini iaitu sehari selepas hari mengundi.

    Ia bukan shaja cubaan memancing undi tetapi mengaut keuntungan berganda dngan memperbodohkan peneroka yang akan mengundi esok

    RM13,000 kena bayar balik dekat RM200,000, baik pinjam bank je.

    dah mcam lintah darat a.k.a along

    Reply
    • March 5, 2011 at 10:54 pm
      Permalink

      itu ko kata …sebenarnya ko yang AMAT bangang sebab ko tak tau apa itu SEC.
      jangan tulis kalau tak tau … nanti orang yang duk tengah2 kata NI KER TARAF PEMAHAMAN PEMBANGKANG YANG NAMPAKNYA MAKIN JADI BANGANG…
      aku sendiri anak dan menantu orang FELDA, maka aku tau banyak mana kerajaan tolong dan banyak mana PEMBANGKANG membangangkan manusia melayu yang mudah lupa (nyanyuk)..
      bro… DENGAR BOLEH ,PERCAYA ? SORYY BEBANYAK… AKU BUKAN BODO NAK TULIS DAN NYOKONG PARTI YANG NAK MEMBANGANGKAN TAPI TAK NAK TUNJUK APA YANG PATUT LEBIH BAIK UNTUK DI BUAT!!
      bro.. bila nak tobat!?

      Reply
      • March 6, 2011 at 12:48 am
        Permalink

        woi bladigol….
        kalu ko betul2 pandai dan tau taip je kat sini…jelaskan
        biar semua pembaca tau dan paham

        setakat menantu felda tu ko ingat dah tau semua ke ?
        banggang pnye bladigol

        ni lah mentaliti puak UBN….berkokok mcam ayam jantan
        tapi habuk pun tarak

        Reply
        • March 6, 2011 at 2:42 am
          Permalink

          berkokok setakat ‘cut&paste’. kahkahkah si luncai

          Reply
        • March 6, 2011 at 1:36 pm
          Permalink

          tak tau tanya la bebaik senang aku nak bg tau kat ko kaki cut n paste..
          untuk ko aku bagi penerangan paling ringkas seringkasnya.. sebab nanti kalau panjang berjela ko jadi bengong lak…
          SKIM TANAM SEMULA TU KALAU SESAPA NAK JOIN NGAN FELDA AKAN DI URUSKAN OLEH TECHNOPLAN FELDA .. PADA YANG TAK NAK SEBAB NAK URUSKAN SENDIRI TAK YAH NAK MOHON MENDAPATKAN DARI FELDA (TECNOPLAN), MAKA MEREKA AKAN MENGUSHAKAN SENDIRI NGAN MODAL SENDIRI,
          MAKA BONUS DAN BENIFIT YANG AKAN MEREKA DAPAT JUGA AKAN BERBEZA KERANA KOMITMEN MEREKA DENGAN FELDA, SEBAGAI CONTOH JIKA MEREKA MENJUAL BUAH SAWIT TU DIRECT KE KILANG FELDA KONSISTENT SEPANJANG TAUN MAKA BONUS DAN BENIFIT MEREKA DAPAT AKAN LEBIH DARI MEREKA YANG TAK KONSISTENT SEBAB MEREKA BOLEH MENJUAL HASIL MEREKA KELUAR DARI FELDA TANPA SEKETAN SEBAB ITU HAK MEREKA…
          SELEPAS HUTANG NGAN FELDA HABIS MAKA HASIL DARI TANAH MEREKA TU ADALAH HAK MUTLAK MEREKA,..APA SAHAJA MEREKA NAK USHAKAN MEREKA BOLEH USHAKAN TERMASK BELA AYAM SECARA BESAR BESARAN…YANG PENTING MEREKA BEBAS TANPA SEKATAN!!!!
          AKU NAK NASIHATKAN KO KAT SINI TAK TAU JANGAN NAK CUT N PASTE SEBAB BERIBU ORANG BACA KAT SINI TAPI YANG KOMEN HANYA SIKIT JE, YANG BERIBU TU AKAN MENILAI KEBANGANGAN PEMAHAMAN KO….
          BRO BILA NAK TOBAT ?

          Reply
          • March 8, 2011 at 10:08 pm
            Permalink

            Ooo…mcm tu ke citer nya Zumazore. Ko apa lg Abu. Nak gak dgr fakta apa yg ko dpt pasal projek ni. Niat aku cuma nak tau je apa sebenarnya pasal projek ni. Zumazore dah bg simple explaination, jd aku nampak fakta mcm x selari ngan fakta ko Abu. Ikut pemahaman aku dr apa yg Zumazore ckp ni, npk mcm membawa kebaikan je projek ni. Tp apa2 hal aku nak tgu lak Abu nya explaination. Maklumla, abu ni banyak fakta2 yang bernas je aku baca. Tp betul ke x tu Allah je yg tau. Cuciter-cuciter ya en Abu…

  • March 5, 2011 at 6:57 pm
    Permalink

    Mereka sebenarnya tgh memasang cita2 utk menguasai Malaysia almaklumla…P Pinang dah dlm gengaman mereka….ni…semua psl anwar pengkhianat tu…janji macam2 kat depa…biasala…depa ni..”.dah diberi betis nak paha pulak…” tak guna betul

    Reply
    • March 6, 2011 at 1:41 am
      Permalink

      hidup kene ada cita2 terutama demi kebajikan rakyat kebanyakan
      sebab itu akan ditanya di akhirat

      lagi pun Rakyat merasakan mereka diperbodohkan oleh kerajaan.
      seperti:-

      1. Saman ekor yang tidak masuk akal itu menyusahkan rakyat.
      2. Pembahagian projek kepada kroni, diskriminasi dan penindasan secara ‘berpelembagaan’ masih terus berlaku.
      3. Kenaikan harga barang yang sesuka hati tanpa sebab dan kawalan berpatut.
      4. Pengangguran yang ramai dan tidak ada usaha mengatasi masalah ini.
      5. Untuk mengatasi masalah penganggur kerajaan ambil mereka sebagai kakitangan kontrak kemudian bila cukup tempoh setahun atau dua tahun dihentikan begitu saja tanpa diserap ke jawatan tetap.
      6. Ketirisan dalam sistem pembahagian subsidi dan peruntukan kepada rakyat. Kontrak hanya diberi kepada ‘lembu jambu’ dan ‘gajah biru’ saja.
      7. Tidak ada pembaikian terhadap sistem pilihan raya.
      8. Ketidak tegasan dalam tindakan undang-undang dan berlakunya pendakwaan terpilih masih berlaku. Perwujudan SPRM dan pembaikian sistem kehakiman hanya gimik saja.
      9. Kian banyaknya berlaku penyelewengan dalam sistem pentadbiran, demokrasi dan sebagainya.

      pikir2 kan lah Nor

      Reply
      • March 6, 2011 at 2:44 am
        Permalink

        this comment was from the previous posting. just a ‘cut&paste’ without substance.
        kah….kah….kah.

        Reply
  • March 5, 2011 at 8:08 pm
    Permalink

    Apasal salah kah PR memerintah? Anwar mengkhianat kat mana? Habaq sikit? Macam kat Libya skg, salah rakyat kah bila rakyat memberontak?

    Pemimpin umno semua kaya2 belaka. Semua or tahu apatah lagi bila keja kat kL ni. Tapi ceramah, pemimpin Umno kata jagn dengar semua itu, itu fitnah. Yg jahat ialah Anwar. Aku nak tanya fitnah lat mana? Kalau harta dah melimpah ruah, saampai kr anal2 pun mewah, harta sampaio ke luar negara. Boleh lah kalau kita trace baik mcm mana dapat kkayaan itu. Terus ahli2 Umno diperbodoh2 kan.

    Reply
    • March 5, 2011 at 11:04 pm
      Permalink

      HAJI farid RM14K…
      bodo rupanya ko ni… anuar tu mengkhianat kat mana? semua orang kat luar negara yang pernah dengar dan merakam kan apa yang anuar ucapkan itu bukti anuar tu mengkhianati rakyat MALAYSIA dengan menabur dan memburukkan negara sendiri..
      orang yang sama taraf macam ko je yang akan jadi bangang sokong orang yang penuh dosa dan putar belit,.. APA YANG ADA KAT DALAM OTAK KO AKU PUN TAK TAU LA, orang yang suka najis macam tu pun ko sokong nak jadi pemimpin… apa2 je la perjuangan ko ni…
      BRO BILA NAK TOBAT?
      ESOK AKU TAK SABAR2 NAK BOOOO KAT KO NI..

      Reply
      • March 6, 2011 at 1:06 am
        Permalink

        hahaha……
        siapa “SEMUA ORANG KAT LUAR NEGARA TU” ?
        stakat ckap twist spin semua orang boleh….bukti tarak

        APCO pe cerita….bukti dah nampak tu

        Reply
        • March 6, 2011 at 2:45 am
          Permalink

          jawab la pakai ‘cut&paste’. hihihihihihi

          Reply
        • March 6, 2011 at 1:57 pm
          Permalink

          KAN ANUAR TAKUT NAK TUNJUKKAN KAT PARLIMENT TAPI GUNA KERTAS A4 KOSONG SAMBIL GOYANG2 SIKIT KAT DEPAN PENYOKONG MEREKA SEMASA WAKTU MALAM YANG SAMAR2 SEBAB TAKUT KENA CEK DENGAN UMI HAFILDA … huhuhuuu
          kalau ada bukti sekotak besar , dia dah berikan pada rakyat MALAYSIA bukti tu tak payah nak beri alasan je..
          BAK KATA MP DATUK ZAHRIN MOHANED HASHIM (P52 BAYAN BARU) NYAWA PKR SAMPAI HUJUNG TAUN NI JE…yang penting bukan aku cakap… aku sokong sebab , semua bukti hanya di mulut je tapi bila nak di tunjukkan bukti fizikal maka mereka akan menjawab “ADA MASALAH TEKNIKAL”… ba ba ba ba bangang punya jawapan!.. itu pun ada yang nyokong si najis tu.. nanti kalau nak bersihkan najis dia kena pakai air bercampur tanah tau abu… (tahap najis berat)
          ABU.. BILA NAK TOBAT?

          Reply
    • March 6, 2011 at 9:16 pm
      Permalink

      aku sampaikan hajat aku ni nak BOOOOOOOOOOOOO DOH KAN KO!!
      BN menang lagi tahun ni.. 3-0…
      HAJI FARID RM14K (KONONYA) BILA NAK TOBAT????
      BOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO SEKALI LAGI.. T.Q

      Reply
  • March 5, 2011 at 8:21 pm
    Permalink

    Saya punya andaian,memandangkan undi dari kaum cina menjadi perhatian dan perkiraan.Maka kali ini undi bagi kaum cina di Merlimau dan Kerdau, akan memihak kepada BN.Saya berandaian demikian kerana kita ketahui dan kenal cara org cina berpolitik yg penuh dgn strategi.Ini nak menunjukkan kononnya undi Kaum cina sudah kembali kepada BN,padahal ini wayang semata.Kaum Cina tahu jika undinya diberikan kepada calun PAS,undinya tidak akan memberikan makna apa2. Kerana PAS tetap akan kalah,lebih lagi jika statistik menyatakan undi dari kaum India sudah putih. Lebih baik dibiarkan BN/UMNO shok sendiri.Nanti boleh lah dia mencanang bahawa kaum Cina sudah sedar dan menerima dasar2 kerajaan.Mudah lah nanti nak lenyapkan persepsi yg menyatakan Kaum Cina tak kira dari MCA,Gerakan atau pun DAP sebenarnya bersatu nak dptkan tampuk kuasa. pemerintahan Negara.PRU 13 itu banckmark baginya.
    Jangan Melayu lalai.

    Reply
    • March 5, 2011 at 11:41 pm
      Permalink

      aku sokong pendapat ko bro..cina ngan india biasa main wayang je..kita sesama melayu ni patutnya jangan leka..cina dan india sepakat tak mengira parti..orang melayu dibodohkan dengan mainan wayang dia..

      Reply
    • March 6, 2011 at 11:47 am
      Permalink

      Aku setuju dengan andaian hang. Aku pun buat analisa sikit dan aku pernah baca satu artikel. Untuk menjatuhkan kuasa politik Melayu di Malaysia ialah dengan melagakan orang Melayu sesama sendiri dengan isu-isu dimana orang Melayu akan bertelingkah dan berpecah belah- sekarang dah pecah 3.Disamping itu recognize 1 atau 2 peminpin Melayu yang boleh ditungang sebagai peoples champion cutting across all races – liberal & pluralism etc. Bila sampai masa, depa jump ship.We can easily read their mind. Kawan-kawan aku yang bukan Melayu dan bukan Islam, depa avoid debate perkara ni. Depa suka berdiam aje, depa senyum je bila aku tanya – they have their plans. Itu pasal Najib cuba approach 1 Malaysia, nampak ada impact jugaklah dari face value. Kita berdoalah semoga pemimpin yang ikhlas dan beriman pada Allah akan berkuasa.Kerana Allah berjanji dalam Alquran, pemimpin yang beriman nescaya akan menjaga ugamanya(ugama Allah). Wallaualam.

      Reply
  • March 6, 2011 at 10:02 pm
    Permalink

    Salam. Ya, saya setuju dengan Azman Fi juga. Apa yang kita dapat simpulkan disini ialah BN belum jumpa lagi ‘buku dengan ruas’. Setakat Pas ini kacang je. Kita hemPas je habis berkecai. Sebelum ini pun rekod menunjukkan pertemuan BN vs Pas dalam PRK kita menang 100%. Tapi kita belum jumpa lagi lawan sebenar kita. BN vs babi akan menunjukkan secara jelas undi kalangan babi ini. Memang betul apa yang dituliskan oleh rakan komen blog, mereka-mereka ini sedang merancang sesuatu dan mereka ini selalu bersetuju dengan satu perkara yang melibatkan bangsa mereka. Mereka tidak pernah berbalah dalam isu bangsa mereka ini. Sememangnya mereka inginkan supaya kita berpecah belah seperti apa yang sedang berlaku sekarang. Dalam komen blog kita dapat melihat bahawa kita menghentam sesama kita. Sampai satu peringkat yang mereka inginkan ialah kita umpama ‘berpatah arang’. Dah tak boleh tengok lagi dah mesti berpaling muka. Ini adalah satu kejayaan bagi mereka dalam diam. Jika kita perhatikan betul-betul kita tidak jumpa satu kenyataan yang babi ini menghentam babi yang lagi satu seperti mana kita menghentam sesama kita. Dalam hal ini kita perlu renung-renungkan bersama. Siapa yang mendapat keuntungan dari perkara macam ini? Kepada blogger juga kita mengharapkan ada isu dari parti babi ini untuk kita paparkan dan kita lapah kulit mereka. Kita belum terlambat untuk bersatu. Bersatulah Wahai Melayu.

    SUDAHKAH ANDA MENDAFTAR SEBAGAI PENGUNDI? Jika belum… DAFTARLAH SEKARANG DENGAN SPR.

    BELILAH BARANGAN BUATAN MELAYU DIKEDAI MELAYU

    BOIKOTLAH BARANGAN CINA DAN KEDAI CINA

    Reply
  • March 9, 2011 at 4:10 pm
    Permalink

    Pengundi india telah berjaya di putihkan tapi siapa yang memutihkan………..MIC oh…tidak,BN yang memutihkan,mereka lebih rela memakai baju BN dan 1 malaysia dari baju MIC kerana presiden nya masih kuncu DS Samy Velu yang masih melaksanakan wasiat mantan presiden MIC…..Pengundi cina pun begitu,selagi Dtk Chua SL menjadi presiden jgn mimpi lah kaum cina akan kembali apa lagi nak melepakkan nya.isu moral bukan keutamaan kaum cina tp mereka cina malaysia yang masih berbudayakan bangsa melayu masih melihat moral presiden MCA telah hancur punah dari kacamata orang cina. percaya dan yakin lah kalau DS Najib masih memberi mereka peluang samada MIC dan MCA,BN akan mengalami masalah besar nanti,pasti di kawasan majoriti melayu mereka tidak akan mendapat tempat. renung renungkan lah
    DRP:PENGUNDI AKAR UMBI

    Reply
  • March 9, 2011 at 11:32 pm
    Permalink

    Mati hidup semula saya tidak percayakan MCA………….Wayang cina ………dia orang akan sokong BN kalau dalam perkiraan DAP dan gabungannya(PR)akan kalah.MCA dan DAP dan gerakan adalah sepisis yang sama …….MCA dan gerakan Main wayang didalam BN………Mintak itu dan ini ……..DAP gasak ddari luar…..tapi kalau dikumpul dan diteliti secara halus tuntutan merika adalah sama saja……cuma berlainan nada.Contohnya diPRK merlimau ada satu temuramah dengan orang cina ……..bila wartawan tanya ada masalah ……dia jawab……tentang sekolah cina….jika kerajaan bantu dia orang mungkin undi BN……..Kan sial tu namanya ……….kerajaan jangan bantu sekolah cina ni kerana melangar peruntukan didalam perlembagaan .

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *