SPR atau Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS yang sempit otak?

Tindakan Suruhajaya Pilihan Raya (SPR) melarang lambang parti dan gambar pemimpinnya yang tidak bertanding dipamerkan dianggap sebagai berfikiran sempit. “Mengapa SPR terlalu sempit cara berfikirnya?” soal ketua penerangan pemuda PAS, Suhaizan Kaiat. Menurutnya, calon atau wakil calon sepatutnya diberi hak menentukan bahan kempen pilihan mereka. “Jika calon atau wakil calon beranggapan bahawa lambang dan gambar pemimpin PAS, DAP, PKR sebagai bahan kempen mereka. SPR sepatutnya menghormati hak kebebasan ini,” katanya. Suhaizan berkata perkara 24B(4) Akta Kesalahan Pilihan Raya tidak meletakkan syarat hanya parti bertanding sahaja boleh meletakkan lambang dan gambar pemimpin mereka. Beliau mengulas kenyataan Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Omar semasa taklimat kepada kakitangan dan wakil parti-parti bertanding di Pejabat Majlis Daerah Labis bagi persiapan menghadapi pilihanraya kecil Tenang. -Malaysiakini.

Petikan di atas diambil dari Malaysiakini. Terima kasih penulis ucapkan pada Malaysiakini kerana mempamerkan KEBODOHAN dan KEDANGKALAN PEMIKIRAN TAHAP JUMUD Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS “buih pepsi cola”, Shuhaizan Kaiat. Shuhaizan jelas sekali tidak memahami tujuan dan taklimat pilihanraya yang diberikan oleh pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR). Dan kebodohannya dizahirkan pada PRK DUN Tenang ini.

Untuk pengetahuan Shuhaizat, tujuan SPR menggariskan panduan berkempen pilihanraya yang hanya membenarkan lambang dan gambar pimpinan parti bertanding sahaja dipamerkan supaya rakyat tidak keliru ketika memilih calon wakil mereka ke Dewan Undangan Negeri atau Parlimen. Selain itu, mempamerkan lambang dan gambar parti lain yang tidak bertanding hanya akan “menyemak”kan lagi proses kempen pilihanraya yang diadakan. Apatah lagi Pakatan parti PAS, PKR dan DAP adalah merupakan sebuah pakatan HARAM yang tidak didaftarkan!

Fahamkah Shuhaizan tentang perkataan “HARAM”? Sememangnya ianya tidak ada kena mengena dengan hukum hakam Islam. “HARAM” yang maksudkan penulis adalah yang tidak sah disegi undang-undang kerana tidak didaftarkan. Oleh kerana ianya tidak didaftarkan dan “HARAM” pula statusnya, ianya tidak diiktiraf oleh pihak SPR untuk maksud digunapakai di mana-mana pilihanraya di dalam Malaysia. Fahamkah? Tak faham jugak? Sahlah Shuhaizan memang “bengap”…

SPR menggariskan panduan pilihanraya itu untuk dipatuhi oleh semua parti bertanding. Undang-undang menyatakan begitu. Perkara ini tidak timbul sebelum ini kerana PAS, PKR dan DAP belum pernah mewujudkan pakatan HARAM. Shuhaizan diingatkan disini supaya janganlah cuba “menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal”. Patuhilah undang-undang itu kerana hanya hidup tanpa undang-undang adalah jelas tidak bertamadun! Shuhaizan bertamadun atau tidak? Kalau ke tahap ini Shuhaizan masih tak faham, memang sahlah dia dungu…

Shuhaizan mahu supaya PAS diberikan kebebasan untuk mempamerkan poster, lambang dan gambar kepimpinan parti mana yang dia suka? Sayugia begitu, lambang apakah yang Shuhaizan nak tampal? Lambang parti “Likud” sekutu Anwar “bin Ubai” itu, kah? Shuhaizan nak tampal gambar Wolfowitz, AlGore atau Soros? Kenapa tak tampal saja lambang “illuminati” yang menjadi sumber inspirasi kepada lambang PKR?

Ternyata permintaan Shuhaizan ini hanyalah permintaan bodoh yang tak perlu dilayan.

Sebenarnya, jika Shuhaizan bijak dan cerdik, sudah dari awal lagi dia akan menggesa PAS, PKR dan DAP mendaftarkan “Pakatan Rakyat” sebagai sebuah parti sepertimana yang dilaksanakan Barisan Nasional. Jika “Pakatan Rakyat” didaftarkan, maka lantaklah dia nak tampal gambar siapa sekali pun. Tampallah gambar Anwar “bin Ubai”, Lim Kit Sial atau Koperal Singh di mana yang dia suka. Nak tampal dijamban pun boleh! Perkara semudah itu pun Shuhaizan tak boleh fikir? Macam mana boleh terlantik jadi Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS pun tak tahu. Menang sebab rasuah macam KJ jugak ke???

Masalahnya pada Shuhaizan sekarang ialah “mahukah Anwar “bin Ubai”, Wan Jijah, Koperal Singh, Kit Sial, Pok Nik dan Hadi daftarkan pakatan PAS, PKR dan DAP secara sah”? Shuhaizan fikir PAS, PKR dan DAP sepakat sangat? Dey thambiyy..Mereka tak daftarkan pakatan busuk kamu tu sebab mereka sememangnya tak sepakat dari awal! Mereka hanya menipu kamu! Buat lambang Pakatan, tapi “HARAM”. Apa faedahnya? Kamu hanya ditipu oleh lakonan pimpinan kamu saja. Bodoh betul kamu bila difikir-fikirkan…

13 thoughts on “SPR atau Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS yang sempit otak?

  • January 23, 2011 at 4:53 PM
    Permalink

    lambang tak berdaftar ada hati kata orang lain berfikiran sempit…apalah Pas ni..dunggu angkara arak lah ni

    Reply
  • January 23, 2011 at 5:18 PM
    Permalink

    Dah slamanya gitu le. Mereka sahaja yang betul. Mereka sahaja yang Islam.
    Mereka sahaja yang masuk syurga.

    Reply
  • January 23, 2011 at 5:23 PM
    Permalink

    kalau nak lambang PKR dan DAP sekali dalam pilihanraya yang ditandingi PAS, rasmikanlah gabungan itu…ini macam pakat2 orang kawin, mana SPR nak benarkan

    Reply
  • January 23, 2011 at 5:54 PM
    Permalink

    Parti PAS tak bodoh, cuma pemimpinnya yang bodoh, bengap dan bodoh sombong!. Dah tu pulak tak boleh berfikir mana betul, mana salah!. Lebih baik pegi belajar lagi. Orang masuk politik, dia nak masuk politik tapi hampeeeh!!!. Hehehehe!

    Reply
  • January 23, 2011 at 6:27 PM
    Permalink

    yg bodoh budak2 terencat akal dlm kemut ni… lain yg BERSIH mintak lain yg dia buat..dah berdekad parti2 pembangkang memohon untuk dibuang undi pos atau perbaharui system dan baru2ni minta diwajibkan dakwat jari itu pun tak buat… tapi yg dia buat undi proxy.. giler apa… so kalu aku malas aku boleh minta kawan aku tolong undikan untuk aku?
    untuk daftar parti yg bersatu perlu ada sekurang2 7 parti komponen.. dicipta oleh kerajaan supaya parti2 yg membangkang sukar untuk bersatu… pecah dan perintah taktik british … mcm mana nak daftar mangkuk kalu tak cukup syarat.. undang2 dicipta masa penubuhan Barang Naik

    Reply
    • January 23, 2011 at 8:38 PM
      Permalink

      si bodo ni lagi… camni je la, yang bertanding tu ialah B.N dan PAS (bukan DAP atau PKR) yang bayar untuk bertanding ialah B.N dan PAS aje yang lain tak bayar… jadi senang je konsep yang biasa kita guna logik akal ..LU BAYAR LU PAKAI LA (kata apek kat kedai runcit kat tempat aku kata tadi)… Macam KAU BELI RUMAH ATAS NAMA KO TAPI ADIK BERADIK KO DUDUK KAT RUMAH TU SEBAB MEREKA BER BIN DAN BINTI KAN BAPAK YANG SAMA, KO RASA PUAS ATI KE… itu pun tak leh nak pikir… ada ati nak bodokan orang lain , tak yah main kat sini lagi la meluat aku tengok si bodo macam ko ni.. anak sapa la ko ni!
      LEPAS TU KO KATA NAK ADA 7 PARTI BARU NAK DI BOLEHKAN DI DAFTARKAN.. BODO LA KO NI PECAHKAN JE LA PEMUDA PKR SATU, PEMUDA DAP SATU, WANITA PAS SATU, WANITA DAP SATU, WANITA PKR SATU, PEMUDA PAS SATU, ATUK PAS SATU, PAS SATU, PKR SATU, DAP SATU…. HAA dah lebih pun… KALAU NAK SERIBUDAYA KALAU TAK MAMPU TU SERIBU ALASAN!! (contoh kat atas tu aku bagi sebab ko orang mana sepahaman pun …. lawak la ko ni)

      Reply
      • January 24, 2011 at 12:27 AM
        Permalink

        kalo tak cukup juga, pecahkan lagi satu – Parti Bapuk Tua…

        Reply
        • January 26, 2011 at 4:29 AM
          Permalink

          Parti Punai atau Parti Kote?

          Reply
  • January 24, 2011 at 10:28 PM
    Permalink

    Aku dok heran kenapa la semua pemimpin dan penyokong PAS ni bodo sangat samapi tak tau pakai akai bila bercakap. Contoh lagu ni macam mana rakyat nak percaya kalau depa ni memerentah kelak pasal undang-undang depa tak tau pasai ekonomi lagi depa sasau bercakap pasai agama pun kadang-kadang bingai macamm keladai.

    Reply
  • January 24, 2011 at 10:52 PM
    Permalink

    nanti pak2 lebai pas kompius plak mana lambang parti dia..heheh

    Reply
  • January 24, 2011 at 11:24 PM
    Permalink

    PAS terutamanya sejak dari dulu telah memakai ‘tag’ yang terlalu synonym dengan nama dan tujuan perjuangan mereka. Selain dari jubah dan ketayap dan warna pujaan mereka, mereka juga dikenali sebagai kumpulan yang ganas atau sentiasa bertindak ganas tiap kali ada P/raya.

    Perarakan mereka perarakan ganas diiringi laungan ganas. Mereka akan membuang bendera lawan. Membakar atau mengoyakkan. Apa saja.

    Dalam pada itu mereka menggelar mereka parti Islam. Parti yang menjamin syurga kepada yang memilih calun mereka. Mana asasnya. Mana letaknya akal. Memang ada segelintir orang akan makan umpan ini. Tapi sebahagian besar rasa jijik, rasa jelak dengan tempo politik sebegini sejak dari dulu hingga kini.

    Berubah lah. Hentikan pembohongan. Hentikan hipokrit. Jangan tidor dengan bini orang. Tak kan ini pun tak tahu. Tak akan tak paham dosa pahala.

    Reply
  • January 25, 2011 at 3:37 PM
    Permalink

    Daftarkan dulu pakatan haram tu. Ini tidak, Anwar pun masih belum jadi ahli PKR.

    Reply
  • January 25, 2011 at 8:51 PM
    Permalink

    Pembangkang di Malaysia hidup dengan isu. Mereka perlu mencari isu baru untuk disensasikan kerana orang ramai ada tendency untu dengar isu yang disensasikan. Jika ketiadaan isu baru mereka samaada singkapkan isu lama diolah dan diberi nafas baru supaya menjadi baru. Atau pun mereka cipta isu palsu untuk disensasikan. Janji sedap didengar tak kira betul ke, salah ke yang penting mereka ada isu yang hendak dicemuhkan, dijebekkan, mereka pun rasa besar dan berjaya.

    Dalam mana mana ceramah, kempen atau perhimpunan umum pembangkang apa yang mereka perlu cuma 3 orang atau 4 orang paling ramai , pengikut tegal mereka. Sitegal yang sudah tentu bebal ini ditempatkan disudut/lokasi lain lain. Penceramah akan mulakan satu isu yang selalunya merupakan cemuhan. Sitegal lagi bebal yang duduknya dipenjuru kanan ditengah2 orang lain akan memekik kuat nyatakan sokongan. Kawan tegalnya yang duduk dikiri atau tengah akan menyahut dengan laungan juga. Apabila ini berlaku maka orang lain pun akan ikut memekik terlolong menyatakan sokongan. Ini semua diatur untuk memberi ‘life’ pada ceramah mereka yang tentunya akan hambar kerana orang ramai selalunya dapat rasa sesuatu pembohongan yang dilaungkan kerana ianya tanpa fakta. Tetapi olih kerana sorakan semangat sitegal yang dirancang tadi selalunya menyemerakkan suasana dan membuatkan orang lain yang innocent terikut dengan lolongan bebal mereka sedbagai satu effect talian atau gemaan. Sama maxam kita memekik dalam gua suara kita akan bergema.

    Ini adalah merupakan pengakuan seorang bekas calun pembangkang dizaman semangat 46 dulu. Sekarang dia sudah pencen kerana kempennya tak bolih dibeli dan tak pernah menang bertanding hinggakan semangat 46 pun sudah dikapan tanpa dimandi dulu. Hiduplah dia kini sebagai orang biasa mengikut arus air dan pastinya hidupnya lebih aman, tenteram dan gembira.

    Sebentar lagi kita bakal tengok satu parti yang tak kurang palsunya dengan ’46 itu bakal dikuburkan juga. Ini kerana 90% orang yang bertanggungjawap melahirkan nya dan menjadi pengasas awalnya telah angkat punggung kerana sudah sedar diri. Sudah rasa bosan dan menyampah dengan perjuangan yang sia 2.

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.