Pluralisme: Bukan saja suka seks songsang, fahaman songsang pun dia sokong!

Penulis fikir, Anwar Ibrahim hanya tertarik pada seks luar tabi’i atau songsang sahaja. Namun ternyata jangkaan penulis meleset. Rupa-rupanya Anwar Ibrahim juga tertarik dan mengamalkan fahaman agama songsang yang membawa ke arah murtad! Ini sudah jadi kes berat. Ini soal akidah dan kepercayaan. Namun, itulah hakikat yang perlu kita tahu tentang perjuangan Anwar yang turut sama membawa fahaman songsang “pluralisme” di Malaysia.

Fahaman Pluralisme boleh ditafsirkan sebagai sebuah fahaman yang membawa maksud “kesamarataan di dalam agama”. Fahaman “toghut” Pluraslisme ini dipelopori oleh John Hick, yang juga merupakan seorang ahli falsafah barat yang bukan beragama Islam. Fahaman ini menjurus kepada bahaya akidah umat Islam kerana ianya bercanggah dengan ajaran Islam yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W.

Dr. Muhammad ‘Uthman El-Muhammady menjelaskan tentang fahaman Pluralisme pada sebuah program pembentangan kertas kerja yang bertajuk ‘Beberapa Isu Dalam Pluralisme Agama – Satu Pengamatan Ringkas’ pada wacana Membanteras Gerakan Pluralisme Agama dan Pemurtadan Ummah di Masjid Wilayah Persekutuan semalam.

Tokoh cendekiawan Islam negara itu menggesa agar fahaman Pluralisme ditentang dari diamalkan di Malaysia demi menjamin masa depan akidah umat Islam. Di dalam penghujahan beliau, beliau menerangkan bahawa “mereka yang terpengaruh dengan pluralisme agama menyatakan baik agama Islam, Kristian, Yahudi, Sikh dan Hindu mempercayai adanya `kebenaran yang lebih tinggi’ serta mengatasi amalan lahiriah dan ibadat”. Justeru itu “kalaulah pendirian yang demikian dianggap jalan kebenaran di sisi Tuhan, maka perjuangan Rasulullah SAW mendepani agama penyembah berhala, agama Yahudi dan Kristian pada zaman Baginda adalah tidak bererti. Sedangkan, pernyataan sedemikian tidak benar dan tidak berasas serta tidak pernah wujud di dalam ajaran Islam”.

Selain itu, Pensyarah Kulliyah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Yusri Mohamad di dalam program yang sama turut menggesa agar Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa mengharamkan fahaman Pluralisme serta melarang segala amalan yang berkaitan dengannya. Dr. Yusri juga mengesyorkan agar individu dan kumpulan yang menyebarkan fahaman ini diberi nasihat serta teguran, dan jika mereka ingkar tindakan undang-undang perlu dikenakan.

Apa kaitannya Pluralisme dengan Anwar Ibrahim?

Menurut Dr. Yusri, Anwar Ibrahim dalam satu siri ucapannya di London pada 18hb. Mac 2010 membawa tajuk yang berbunyi Relogion and Pluralisme in a Divided World. Jelas sekali dalam ucapan Anwar itu, dia begitu mendokong fahaman pluralisme.

Selain itu, Institut Kajian Dasar (IKD) yang begitu sinonim dengan Anwar begitu mengagungkan perjuangan Jaringan Islam Liberal yang berpengkalan di Indonesia. Jaringan ini diterajui oleh Ulil Absar Abdullah yang juga seorang pejuang fahaman Pluralisme yang kuat di sana. Hasil kerjasama Anwar dan Ulil Absar Abdullah ini, maka tertubuhlah Pusat Graduan Timur (EGC) dibawah kelolaan IKD.

EGC telah menerbitkan beberapa buah siri buku yang menyokong kuat fahaman Pluralisme seperti “Islam dan Pluralisme”, “Agama dan Kebebasan Berfikir”, “Hukum Barat Pun Islam” dan “Kahwin Campur Antara Islam dan Bukan Islam”. Menurut Dr. Yusri, fahaman yang dibawa oleh buku-buku terbitan EGC ini sangat merbahaya untuk dibaca oleh umat Islam di Malaysia, di mana ianya mampu menggugat fahaman Islam sebenar dan menggoyah akidah para muslimin dan muslimat.

Selain itu, tindakan Anwar juga sangat menjurus ke arah fahaman Pluralisme. Sebagai contoh, isu penggunaan kalimah Allah. Anwar dengan jelas melepaskan hak eksklusif umat Islam Malaysia dengan membenarkan penggunaan kalimah “Allah” oleh golongan bukan muslim. Itu tandanya Anwar menerima dengan baik dan mengamalkan fahaman Pluralisme di dalam kehidupan sehariannya. Apakah Anwar sedang menuju ke arah murtad?

Sesungguhnya agama Islam adalah agama yang tertinggi martabatnya. Tiada yang lain melainkan Islamlah yang paling suci berbanding agama-agama lain di dunia ini. Itulah yang sepatutnya menjadi pegangan semua umat Islam di negara ini. Dengan berputiknya fahaman Pluralisme yang mendokong aliran kesamarataan agama yang dibawa oleh Anwar ini, maka dikhuatiri akidah umat Islam di Malaysia akan terancam dan terpesong.

Penulis merakamkan setinggi penghargaan kepada para panel program wacana “Membanteras Gerakan Pluralisme Agama dan Permurtadan Ummah” kerana telah berjaya membongkar sebuah agenda jahat yang dipelopori oleh anasir-anasir musuh Islam. Malangnya fahaman songsang ini dibawa oleh seorang penggemar seks songsang yang sedang menghadapi dakwaan jenayah songsangnya di mahkamah. Jelas sekali Anwar songsang segala-galanya!

83 thoughts on “Pluralisme: Bukan saja suka seks songsang, fahaman songsang pun dia sokong!

  • December 15, 2010 at 10:02 pm
    Permalink

    apa saja ajaran songsang si PUNAI nak bawak mesti nak bawak masuk ke Malaysia…

    kalau dia songsang sorang2 tak per la jugak..PASrael pun ikut sama jadi songsang!! apa la nak jadi dengan Pakatan Syaitan ni..

    Reply
  • December 15, 2010 at 10:21 pm
    Permalink

    Patutlah dia ni pelik semacam. Rupa-rupanya suka yang songsang. Orang yang suka yang songsang ni sebenarnya otak senget sikit.

    Reply
    • December 16, 2010 at 2:23 am
      Permalink

      Oooo senget otak juburi ni…patut la suka lubang kunyit…Muka pun dah takde iman aku tengok…macam syaitan si juburi…

      Reply
  • December 15, 2010 at 11:28 pm
    Permalink

    asyik crita anwar ja kt mykmu. skit2 anwar. skit2 anwar. takut sangat umno kt anwar.
    tak dak bahan cerita lain kaaaa asyik ANWARRRRR ja cerita dia ni la tu la ni la tu la. BOSAN LA.

    cerita la bab ekonomi ka, itik ka, ayam ka, ni bukak ja mykmu ANWAR. bukak web TKO ANWAR.
    adoooh. korg jgn la asyik anwar2, duk sabo dia propa dia last2 takut sabotaj byk sgt jdi backfire.

    cari la strategy lain plak.

    skit2 ANWAR ANWAR ANWAR. takuuut sgt kt dia. org semua dah jadi muak denga crita dia. tolong la. buat la cerita lain. orang semua mmg dah PAHAM perangai dia. yg x phm tu mmg x bleh bg pham dah tahap bebal lembu. nak explen apa lagi??

    apa kata bukak artikel pasal isu2 semasa pembangkang dok guna mcm isu penyelewengan ka, rasuah ka, berkaitan BN or umno. sangkal la benda ni. ni x sangkal. yg tau cerita ANWAR. adoooh.

    Reply
    • December 16, 2010 at 7:32 pm
      Permalink

      Awat hang bosan, pasai apa terasa kot. he he

      Reply
    • December 16, 2010 at 10:57 pm
      Permalink

      lu bosan..lu blah..pegi lubuk kaum jubo ko sana jadi taklah bosan sebab asik nak kutuk kerajaan…puikkkkkk…bodo…

      Reply
    • December 18, 2010 at 9:18 pm
      Permalink

      laah bro..
      sbb Anwar tu RAJA penyelewenganlah
      kita kena dedahkan setiap masa

      ko pun xkisah ke kalau Islam jd songsang?
      maknanya ko pun dh kena penyakit Anwar lah
      pluralkan agama..rasa xkisah..
      so itulah dkyah puak2 sesat ini
      yg difokuskan ialah RASUAH..
      RASUAH dlm PR lg berlambak
      itu belum perintah negara..
      so.. kalau akidah dan syariat betul
      RASUAH atau PENYELEWENGAN akn hilang
      ada faham ke???

      Reply
  • December 16, 2010 at 2:08 am
    Permalink

    tuduhan Pluralisme…….
    berat tuduhan ni…., bukan kah lebih elok sebelum menuduh,
    panggil mereka2 itu memberi penjelasan
    kan itu diajarkan Islam kepada kita

    Ya, pluralisme adalah suatu ancaman kepada Islam,
    tetapi tuduhan melampau ini amat berbahaya kepada
    keharmonian antara umat beragama di Malaysia.

    bezakan di antara sikap menghormati kebebasan pegangan agama
    orang lain yang diakui oleh Islam dengan hakikat maksud pluralisme

    Surah al-Kafirun memberikan ruang memperakui hak penganut
    agama lain dalam mengamalkan kepercayaan mereka,
    manakala Surah al-Mumtahanah menyuruh orang Islam
    berbuat baik dengan penganut bukan Islam.

    Erti ruang toleransi dan saling menghormati hak sesama
    manusia untuk hidup secara harmoni itu diakui oleh Islam
    dan bukannya satu ciri penganut pluralisme

    bukankah Nabi Muhammad SAW sendiri pernah menerima
    rombongan penganut Kristian Najran di dalam masjid Nabawi ?

    Bahkan baginda membenarkan mereka melakukan ibadat
    agama mereka di dalam masjid kedua paling suci itu.

    Bukankah Nabi Muhammad SAW pernah bangun bagi
    menghormati jenazah seorang penganut Yahudi yang lalu di hadapannya ?

    Bukankah Omar bin al-Khattab RA sewaktu membuka
    Palestin memberikan kebebasan dan penghormatan yang
    amat luar biasa kepada Patriach Kristian di sana dan mengunjungi Gereja Nativity ?

    Apakah Nabi SAW dan Omar RA ini juga penganut pluralisme ?
    Sudah tentu tidak!

    dengan itu formula dan kaedah pihak yang gelojoh
    ini juga salah dan amat berniat jahat

    agaknya inilah kecenderungan beberapa pihak dari
    kalangan ahli akademik dan agamawan menggunakan
    isu akidah untuk tujuan mewujudkan permusuhan di kalangan
    ahli politik

    malah menggunakan isu akidah untuk menyesatkan
    dan memurtadkan orang politik yang tidak sebulu dengan mereka.

    Hal ini akan menjurus kepada pegangan yang amat melampau
    dan boleh mencetuskan kekecohan antara agama di Malaysia.

    Akibat sikap seperti ini, banyak pihak akan disesatkan
    dan dipertikaikan akidah mereka

    formula mereka yang melampau ini akan menimbulkan
    salah tafsiran terhadap sikap harmoni kerajaan Persekutuan
    kepada penganut berbilang agama di Malaysia.

    bersikap jujur dan adil dalam memperkatakan soal Islam dan
    terutamanya dalam soal hubungan dengan agama lain.

    Islam tidak memerlukan mereka yang berpemikiran pelampau,
    kolot dan amat konservatif bagi membela agama suci ini

    satu lagi,
    kalimat ALLAH s.w.t tu kan ke digunakan semua agama langit
    ISLAM YAHUDI dan NASRANI …… kenapa nak kelirukan pemikiran
    orang2 Islam terutama remaja Islam dan non muslim yg mula2 nak berjinak dngan Islam ?

    patut diceritakan bagaimana kaitan agama YAHUDI dan NASRANI dengan ISLAM
    dan dimana ditelak dan diguna kalimat ALLAH s.w.t

    Reply
    • December 16, 2010 at 11:24 am
      Permalink

      Liwat ialah melakukan persetubuhan di dubur, sama ada dubur lelaki atau dubur perempuan walaupun dubur isterinya sendiri.

      Melakukan persetubuhan didubur hukumnya adalah haram dan sama seperti bersetubuh difaraj perempuan yang bukan isterinya, dan juga sama hukumannya dengan berzina. Mereka yang melakukan liwat, wajib dikenakan hukuman hudud, iaitu direjam sehingga mati, jika orang yang berliwat itu muhsin. Dan dikenakan hukuman sebat 100 kali sebat dan buang negeri selama setahun, jika berliwat dengan bukan muhsin.
      (Kifayatul Ahyar juzuk 2 muka surat 111-112)

      Reply
      • December 16, 2010 at 8:19 pm
        Permalink

        benar…….aper yg ko taip
        tapi dah sabit ke kesalahan orang tu ?
        aku harap kalau sabit salah nya
        Ker.Persekutuan laksanakan hukuman dari langit (hukum hudud)
        jngan kasi kesian…..ada berani ker ..?

        Reply
        • December 17, 2010 at 12:28 am
          Permalink

          sayung…

          saya rasa awk perlu mengaji terlebih dahulu..tentang cara bagaimana nabi muhammad s.a.w membentuk kerajaan madinah… bila dan bagaimana langkah-langkahnya…soalnya sekarang adakah akidah dan pegangan agama umum malaysia sudah mantap?

          Reply
          • December 17, 2010 at 12:58 am
            Permalink

            tq bro……
            cuma kalu dah tau akidah dan pegangan agama tak kukuh
            maka kukuh kan lah……

            bgaimana cara nya….itu yg ptut diambil perhatian

            ni, cuba ko tngok sndiri….
            hal2 berkaitan akidah pun…kata2
            mufti ….alim ulama…..tuan2 guru….. pling terakhir
            media nak lapor brbanding kata2 orng2 politik

            dah tu camna nak kukuh….
            bila rakyat dah mula bertelagah berkaitan agama sndiri
            jadi lah haru biru…yg halal jdi haram…yg haram jadi halal

          • December 18, 2010 at 1:01 am
            Permalink

            kerajaan selangor kau tak nak tutup kilang carlsberg yg korang cakap haram tu. skrg dah halalkan ke?

        • December 23, 2010 at 7:32 am
          Permalink

          macam mana nak sabit, kalau kes manjang kene tunda jek.. ANUwar tuh yang penakot sebenarnya.. dah songsang tu, songang jek laa.. Jangan laa satu Negara nak disongsangkannya!

          Reply
    • December 16, 2010 at 12:14 pm
      Permalink

      kau lupa ke dalam islam pun ada mengatakan kapir tu terbagi dua..mana yang boleh kita kawan atau mana yang kita boleh bunuh…ko blaja tak abis tu..jangan nak mengaja org lain pulak..nanti jadi penjubo akhirnya…dulu kecik2 tak g sekolah agama ke..bingai…

      Reply
      • December 16, 2010 at 8:21 pm
        Permalink

        ko spesifik dua2 jenis kapir tu…
        pastu mohon kat ker.persekutuan
        perangi kapir yg boleh kita bunuh mcam ko ckap tu
        kira Syahid lah

        ada berani ker …?
        kalu tak berani….kasi sbb mngapa

        Reply
        • December 16, 2010 at 9:42 pm
          Permalink

          tak berani ke nak bukak blog sendiri. setakat nak gebang kosong bolih poorah.

          Reply
          • December 17, 2010 at 12:44 am
            Permalink

            si sayung ‘dajal’ ni bertuhankan si kapal sing dan lim kit siang. syahid si sayung hanya utk dap komunis.j ahanam lah lu sayung.
            —————————————————————————–

            pe ke hal nya ko melalak tak tentu kira….
            ape msalah ko sbnar nya ?

            1. ni bukan blog engko….
            2. ikut aku pnya suka lah nak post ape pun….
            3. tuduhan ko bertuhan dan bersyahid tu
            agak melampau….
            4. ko sebok suruh aku buat blog pe hal nye….
            kalu ko nak buat….tak yah nak sebok hal orang
            5.kalu nak bincang….kluarkan pendapat dan reply
            berkaitan yg dibicara…
            6. kalu tak bleh bak jwab….jngan reply…atau…taip bende
            lain yg melalut ke laut…..

            sekian semoga takbai berlapang dada

          • December 18, 2010 at 12:58 am
            Permalink

            cakap macam bagus2 je. ni pun dah nampak sifat2 yg keji dalam diri kau. bila reply kau akan spin, spin, spin, spin, spin, macam gasing dan last2 tukar topik dan tak jawab lansung. bodoh kan namanya.

        • December 16, 2010 at 11:02 pm
          Permalink

          lancau lah lu cakap banyak plak…dahlah bodo …cakap banyak plak…aku kalau perang lawan kapir insyaallah aku tak undurlah….bukan pasal cari mati syahid macam ko cakap tu…ko ni ntak paham ke tidak syahid tu apa..cakap plak…blaja dulu baru boleh cakap pasal benda ni…

          Reply
          • December 17, 2010 at 12:30 am
            Permalink

            si sayung ‘dajal’ ni bertuhankan si kapal sing dan lim kit siang. syahid si sayung hanya utk dap komunis.j ahanam lah lu sayung.

          • December 17, 2010 at 1:00 am
            Permalink

            kapir yg mana kat Malaysia ni’kita bleh perangi
            jihad fisabilillah ?

            kasi crita skit

          • December 18, 2010 at 12:59 am
            Permalink

            si kapir ngor tu dgn kau sama je.

    • December 16, 2010 at 12:18 pm
      Permalink

      ko tak payah nak berbual pasal benda yang ko sendiri tak faham..inilah yang dikatakan..di akhir zaman nanti orang2 yang tak pandai pasal agama sebuk bercerita pasal agama…ni pertunjuklah duni dah mengakhiri zaman….aku cakap kat ko..kalau ilmu tak cukup jangan nak sembang pasal agama…..ko pegi blaja dulu ilmu tauhid ..ibadat..tu penting..kalau tiba2 ko blaja tasauf macam nilah jadinya pemikiran ko…baik jangan sembang dulu nanti kalau ada sesiapa yang lebih bingai dari ko akan menjadi semakin bingai…

      Reply
      • December 16, 2010 at 8:22 pm
        Permalink

        MasyaAllah…..
        semua tu dari Mufti Perlis……

        ko lebih hebat dari Murti ker ?
        mohon je tukar Mufti perlis tu
        kalu dia salah

        Reply
        • December 16, 2010 at 9:40 pm
          Permalink

          posting pun nak copy mufti punya. bukan taraf haprak kau untuk huraikan tulisan mufti tu. ada ke kau setaraf mufti. kau tu hanya macai dap, pkr dan pas je. ni lah ‘lembu punya susu, sapi nak dapat nama. eeeeee malu nya……..

          Reply
          • December 17, 2010 at 12:49 am
            Permalink

            bro…ko bleh ckap pe ko suka…

            aku ambik ape yg mufti ckap supaya ko bleh berlapang dada dan berfikir secara rasional…
            sbb beliau seseorang yang dianggap lebih tinggi martabat

            bnding kan dari 2 sudut…bukan telan je dari satu pihak

            aku tak malu lah ambik ape yg Mufti ckap….
            sbb mufti kan ketua Agama setiap negeri….

            tak kan aku nak ikut ckap ko….
            yg entah sape2……

            lain lah kalu ngko pun mufti gak

        • December 16, 2010 at 11:05 pm
          Permalink

          ko paham tak apa aku cakap…apa plak ngan mufti perlis plak…bingai punya budak…puikkk

          Reply
          • December 16, 2010 at 11:07 pm
            Permalink

            aku bukan persoalkan kenyattan mufti ke apa..yang aku persoalkan ko ni..bingai…kalau ko tak tau ujung pangkal jangan nak sembang…ni bukan sembang pasal jubo..boleh suka2 ati sebut…puikkkk

          • December 17, 2010 at 12:31 am
            Permalink

            patutla ..ank buah mufti2 perlis sayung nie…nasihat hamba…baca blog aqidatul tanzih…dan rujuk sama jakim… kita rakyat awam di malaysia hanya ikut syariat yg dipertanggungjawabkan oleh pemegang haknya…

          • December 18, 2010 at 9:15 pm
            Permalink

            betul tu saudara Pemuda Melayu

            blog Aqidatul Tanzih kupas mcm2 isu aqidah songsang wahbiyyah dan yahudi..

            org2 muda skrg yg baru 2-3 hari menjadi ‘muriid’
            telah berlagak sebagai ulamak
            padahal martabah kita hanyalah ‘orang awam’
            ada konsep ketaatan kepada Ulul Amri
            yang tidak menyeleweng

            bukan taat kepada KUFFAR mcm LGE pemakan babi tu

            puak2 PAS kena mengaji lah
            puak WAHABI pulak mengaji akqidah yg soheh Ahlil Sunnah Wal jamaah dr sanat yg soheh lah..
            jangan mai tibai je dgn istilah ‘tajdid’..
            rosak aqidah nnt..
            wal’iyyazubillah..

    • December 16, 2010 at 12:30 pm
      Permalink

      Sayung. Aku rasalah. Kau ni dah tiga suku atau gila macam Al Jub tu.

      Reply
      • December 16, 2010 at 7:35 pm
        Permalink

        saya setuju dengan natasya. Agaknya wong joo macam AlJub kot

        Reply
        • December 16, 2010 at 11:08 pm
          Permalink

          sorylah kak …wong joo woo bukan specis al jubo…ni main depan punya..akak nak try bole…..puikk..

          Reply
          • December 17, 2010 at 1:03 am
            Permalink

            uish…ade hati nak try gak tu ?

          • December 18, 2010 at 12:52 am
            Permalink

            tak baik bersangka buruk.

    • December 19, 2010 at 5:11 pm
      Permalink

      adakah kaedah memanggil utk memberi penjelasan diamalkan dlm kalangan pr. adakah semua fitnah dan aib mengenai peminpin2 umno dibuat selepas mereka menerima penjelasan dr tuan punya badan. kenapa nasihat ini tdk ditujukan kepada semua pihak tanpa mengira latarbelakang politik?. dalam forum pluralisme di masjid wilayah persekutuan telahpun mendesak dan sebenarnya telah menegur pihak2 yg menyokong agenda pluralisme. dalam forum ini telahpun mengeluarkan definisasi, pendekatan dan kesan yang sgt jelas mengenai pluralisme. ini merupakan langkah terbaik berbanding memanggil terus pihak2 yang disyaki mengamalkan pluralisme, kerana ia akan menjatuhkan maruah dan mengaibkan golongan yang disyaki. penjelasan forum ini sudah memadai kerana setelah diperjelaskan ttp masih gagal dibendung maka sudah tentu majlis fatwa akan mengambil tindakan sepatutnya.

      surah al kafirun, Surah al-Mumtahanah, kisah Nabi Muhammad SAW dan Omar bin al-Khattab RA adalah menunjukkan agama islam amat bertoleransi dan menghormati dalam kebebasan beragama, ttp jauh sekali menyama ratakan agama islam dgn agama2 lain. jadi saya berharap saudara jgnlah menyalahgunakan dalil dan kisah2 tersebut utk diselitkan dlm komen saudara kerana pembaca semuanya telah pun faham mengenai definisi pluralisme, iaitu kesamarataan agama.

      satu lagi nama Allah digunanakan YAHUDI dan NASRANI adakah sama dgn penganut agama yg menuntutnya di mahkamah di negara kita. sudah dikajikah tujuan tuntutan itu, sekiranya diteliti mengikut tafsiran agama mereka dan mungkin mengambil contoh negara2 islam yang secara akidahnya sama dgn kita ttp mempunyai beberapa perbezaan pd perkara2 lain. sunnah wal jamaah sememangnya berpandukan kepada alquran dan hadis namun ‘jamaah’ merujuk kepada tafsiran ulamak agar ia bersesuaian utk dipakai mengikut keadaan zaman dan masyarakat setempat. ini bukanlah beerti anutan kita disini tdk 100% mengikut sunnah dan alquran ttp ianya merupakan penafsiran sunnah dan alquran itu dgn tepat olh golongan yg layak, dan tdk sewenang2nya ditafsir olh sapa2 saja dan terus buat pengumuman utk diguna pakai. sekiranya sesuatu fatwa itu tlh diputuskan maka, perlukah kita mencari jalan agar dpt menyangkal jgk fatwa tersebut demi kepentingan kumpulan kita. apakah cetek ilmu mereka, apakah songsang tujuan mereka yang terlibat dlm mengeluarkan satu2 fatwa.

      Reply
  • December 16, 2010 at 8:47 am
    Permalink

    Sahlah si Sayung ni sama pendirian dan pegangan seperti Anwar Ibrahim. Saya tak perlu komen pendirian Sayung, yg menimbulkan persoalan bagi saya mengapa org2 yg merasa diri mereka terlebih pandai dari org lain boleh terjerumus ke jalan songsang itu. Dah tu nak marah ahli2 fikir agama yg mengutuk perbuatan mereka yg meliberalisasikan agama dan menuduh pula mereka yg bercakap secara ilmiah dan berkhemah tidak bertoleransi. Kalau kita tidak mahu terima pandangan ahli2 fikr Islam yg ada hari ini, kita mahu rujuk kpd siapa lagi? Saya anggap merekalah pewaris Nabi yg sedia menjunjung perintah Allah melalui Nas Al-Quran dan Syariat Nabi. Takkan kita nak pegang fatwa2 songsang dari ulama2 yg tak muktabar dan mengharubirukan umat manusia diakhir zaman ini. Nas2 yg dihujahkan oleh Sayung mmg tidak ada cacat-celanya begitu juga dgn riwayat2 rasullullah dan sahabat2 yg dipetik diatas, tetapi kena faham bahawa itu adalah toleransi Nabi dan Sahabat2 dalam bab menghormati penganut agama lain, malah kita pun disarankan bersikap begitu asalkan tidak menjejaskan akidah dan ibadat kita. Dalam masa yg sama tak ke Sayung meletak hukum dan fatwa atas Nik Aziz yg bersikap sentiasa menganggap org lain semua salah dia saja betul apabila menuduh ahli UMNO kafir ahli PAS saja masuk syurga, bagaimana pula hukumnya menyamakan sifat2 Allah dengan manusia apabila beliau menyatakan yg Allah lebih samseng dan Allah pun mencarut….apakah maknanya tu..Saya pun masih jahil agama tapi sangat keliru dgn pendirian agama Penasihat PKR dan Musyidul PAS, lebih2 lagi apabila mereka menghalalkan penggunaan kalimah Allah oleh org2 bukan Islam. Pada saya kalau kita dah kenal ‘Allah’ tak timbul pertikaian dalam hal ketidaklayakan penggunaan kalimah tersebut oleh penganut2 agama selain Islam. Disitulah kita memahami dan membezakan letak-duduknya martabat antara manusia sebagai hamba yg dijadikanNya dgn sifat ‘Allah’ sebagai penciptaNya.

    Reply
  • December 16, 2010 at 3:51 pm
    Permalink

    yeahhhhh…harga ron97, 95, diesel, gula naik lagi..satu lagi hadiah kerajaan bn buat rakyat spt kami..thx, kami syg kamooo bn…tolong naikkan tarif air & elektrik juga pasni..ok ^^

    Reply
    • December 18, 2010 at 12:49 am
      Permalink

      uruskan jenazah sekarang ni pun dah rm150. tak de free lagi atau turun harga bai.

      Reply
  • December 16, 2010 at 9:34 pm
    Permalink

    anwar dah kena gantung selama 6 bulan dari menghadiri sidang parlimen. bolih lah dia tumpukan kepada kes liwat dia. lama dah tangguh. kalau lama2 sangat nanti ramai yg di liwatnya.

    Reply
    • December 16, 2010 at 11:09 pm
      Permalink

      baik gantung je kat bawah jambatan pulau pinang tu…bagi umpan mancing…heehh

      Reply
  • December 17, 2010 at 12:23 am
    Permalink

    “bukankah Nabi Muhammad SAW sendiri pernah menerima
    rombongan penganut Kristian Najran di dalam masjid Nabawi ?”

    sama ke dengan PAS membenarkan Teresa Kok masok ke masjid tanpa menutup aurat.

    “Bukankah Nabi Muhammad SAW pernah bangun bagi
    menghormati jenazah seorang penganut Yahudi yang lalu di hadapannya ?”

    sama ke dengan cara Nizar menghormati jenazah TBH dgn memegang lilin sambil bertafakur bersama komunis2 DAP.

    “Bukankah Omar bin al-Khattab RA sewaktu membuka
    Palestin memberikan kebebasan dan penghormatan yang
    amat luar biasa kepada Patriach Kristian di sana dan mengunjungi Gereja Nativity ?”

    sama ke dgn cara PAS yg berbangga dgn komunis2 DAP yg menggunakan ayat2 Al-Quran utk kepentingan politik. pada aku ni penghormatan yg paling bodoh pernah dia buat.

    “Apakah Nabi SAW dan Omar RA ini juga penganut pluralisme ? Sudah tentu tidak!”

    Anwar yg sememangnya penganut ” pluralisme “. tujuan utama supaya Islam di lihat sama taraf dengan agama lain.

    ‘Sayung’ sekarang aku pun dah guna cara sama macam kau spin cerita kat sini. tetapi hanya utk posting ni sahaja, sebab aku bukan manusia ‘ dajal’ seperti kau.

    Reply
    • December 17, 2010 at 1:02 am
      Permalink

      bro…copy paste bende yg baik
      bagi rujukan lain2 pmbaca tu….”dajal” ke..?

      kata2 Mufti tu kata2 “dajal” ke ?

      Reply
      • December 18, 2010 at 12:38 am
        Permalink

        woi bahlol nak spin lagi. kau yg ‘dajal’ dan skrg nak kaitkan mufti pulak. kau jawap je apa yg aku posting. jangan jadi pondan, bila tak bolih nak jawab spin pulak ke mufti perlis.

        Reply
        • December 18, 2010 at 12:56 pm
          Permalink

          hoii mangkok…..aku ckap yg aku post tu
          dari kata2 mufti…..nak jwab ape nye yg ko taip tu…?

          ko copy dri yg aku post dan tmbah pndangan ko
          dlam setiap perengan….

          sengal wal bebal al sebal lah ngko ni

          Reply
          • December 18, 2010 at 9:22 pm
            Permalink

            bebal benor manusa nick sayung ni yer
            hebat tarbiah ko..
            dh bkwn dgn mufti mane pulak ni?
            ko ahli wahabiyyah ke?
            nk bg caca marba lagi rakyat Malaysia?
            xcukup lg ke PAS dh sesatkan ramai manusia
            dlm PAS lagi celaru
            ada SYIAH ada WAHABIYYAH..
            ada SUNNAH..tp SUNNAH yg jd SYAITAN BISU
            dlm PKR xyh ckplah
            for them..Islam nothing..human rights n pluralism is 1st!!

            (semoga Allah jauhkan kami dr gologan sesat ini…ameen!!)

    • December 17, 2010 at 6:24 pm
      Permalink

      puak2 sayung tuan, t.geduk (babbi), shamsul etc..mmg otak spin dajjal
      aku dh test cara diaorg brhujah
      sebijik mcm konsep zionis
      tp paling aku geram sgt diorg suka guna ayat2 Al-Quran sbg sheild n benteng kejahatan mereka
      inilah penghinaan terhadap Islam dan konsepl pluralisasi agama yg berjaya dibawa oleh Anwar dan puak2 PKR dalm PAS!!

      Reply
  • December 17, 2010 at 6:27 am
    Permalink

    aku setuju dengan pedapat yg umnototok berikan….sekarang bila para cendekiawan islam yg mengkritik pihak pembangkang semuanya akn dikatakn salah dan melampau..tapi jika juak2 diorg kritik pihak kerajaan mesti betul dan xdapat disangkal lagi…aku sedang tunggu si sayung jwb bab nik ajis,haji hadi dan byk lagi la yg penah kuarkan fatwa songsang…adakah suma tu x mengkucar kacirkn akidah umat islam?…jgn kita dengan mudah katakan ilmuwan agama negara yg tidak sebulu dengan perlakuan mereka(pembangkang) maka diorag ni suma adalah dr parti politik kerajaan….

    p/s:sejak pas menang kerusi dun bachok(tempat aku skng ni) xpenah lg aku tgk si adunnya tunjuk muka….selisih pon x penah kat mana2…yg aku nampak kemajuan ketara kat sini skng ni puak pas ni bukak kilang pelupusan sampah terbesar kat kelantan disini,jalan mkn berlobang2….hampeh tol…dulu masa adun bn….slalu je dia dtg lawat kg aku…bleh kata rutin jadual dia 1 kali seminggu msti datang minum kedai kopi kat kg aku tanya mslh penduduk…byk kemajuan yg dia dah bwk msk kwsn bachok ni sampaikan dr kwsn kg mundur jd bandar yg maju dah..tp skng dh nk jd mundur blk hasil kerja pas…aku nk ucapkan ribuan terima kasih pada bekas adum kwsn aku ni DATO ILYAS HUSSIN kerana smp skng pon msh amik berat ttg kami…HIDUP BN!!!

    Reply
    • December 17, 2010 at 6:26 pm
      Permalink

      saudara
      pembangkang PAS DAP PKR mempraktikan konsep politk ZIONIS
      mereka berjuang bkn berdasarkan kebenaran
      tetapi berpaksikan matlamat..xkiralah baik atau kotor
      asalkan matlamat tercapai..

      dan ANWAR dalah pendokong pemikiran ZIONIS di ASIA

      Reply
    • December 18, 2010 at 12:48 am
      Permalink

      mp bachok tu skrg sibuk kat facebook je.

      Reply
  • December 18, 2010 at 4:17 pm
    Permalink

    SAYUNG BERKATA,
    tuduhan Pluralisme…….
    berat tuduhan ni…., bukan kah lebih elok sebelum menuduh,
    panggil mereka2 itu memberi penjelasan
    kan itu diajarkan Islam kepada kita

    Ya, pluralisme adalah suatu ancaman kepada Islam,
    tetapi tuduhan melampau ini amat berbahaya kepada
    keharmonian antara umat beragama di Malaysia.

    OKAY BAGUS TAK SUKA PLURALISME TETAPI SINI TERDAPAT CONTRADICTION OLEH SAYUNG SENDIRI :

    satu lagi,
    kalimat ALLAH s.w.t tu kan ke digunakan semua agama langit
    ISLAM YAHUDI dan NASRANI …… kenapa nak kelirukan pemikiran
    orang2 Islam terutama remaja Islam dan non muslim yg mula2 nak berjinak dngan Islam ?

    patut diceritakan bagaimana kaitan agama YAHUDI dan NASRANI dengan ISLAM
    dan dimana ditelak dan diguna kalimat ALLAH s.w.t

    AKHIRNYA BAIK PUNYA BAIK RUPA-RUPANYA NAK SOKONG PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH OLEH GEREJA KATOLIK KRISTIAN. APA KE BODOH KAU SAYUNG ! ADA PERNAH TERLIBAT DENGAN ILMU COMPARATIVE RELIGION. KRISTIAN KATOLIK ADALAH TRINITARIAN YG MEMPERCAYAI TUHAN ADA ANAK DAN TUHAN MENDATANGANI MARIAM UNTUK PROSES TERSEBUT , KAU NAK BAGI NAMA ALLAH DIGUNAKAN DLM KITAB BIBLE. INGAT BIBLE BUKAN INJIL DAN HANYA UNITARIAN KRISTIAN SAHAJA KALAU ADA SEPERTI JEHOWAH WITNESS YG ADA KELAYAKKAN DIPANGGIL AHLI KITAB.BIBLE KJV YG DIGUNAKAN AHLI KRISTIAN KATOLIK ADALAH SATU PENGHINAAN KEPADA TAUHID AGAMA SAMAWI. SP FAR TAKDE ORGANISASI YAHUDI YG NAK MINTA KEGUNAAN ALLAH DLM TORAH.

    Reply
    • December 18, 2010 at 10:42 pm
      Permalink

      di sini aku ada sedikit kekeliruan pada perlaksanaan Ker. Persekutuan
      dlam penggunaan Kalimah ALLAH,

      di semenanjung rata2 penyokong Ker. MENGHARANKAM kan
      penggunaan kalimah ALLAH

      tapi di sabah Dato Sri Nazri MEMBENARKAN
      pihak GEREJA menggunakan nya

      1. adakah berbeza GEREJA di semenanjung dan GEREJA di sabah ?
      2. apakah kelayakan Dato Nazri membenarkan sebahagian dan mengharamkan
      sebahagian penganut kristian menggunakan kalimah ALLAH ?
      3. apakah justifikasi Dato Nazri berbuat begitu ?
      4. apakah kitab Zabur Taurat dan Injil yg masih berada dlam simpanan
      mereka tiada kalimah ALLAH ?
      5. apakah mereka hanya dibenarkan menggunakan Kalimah ALLAH
      setelah memeluk Islam ?

      Dalam surah al-Zumar ayat 3, Al-Quran merakamkan ucapan orang-orang musyrik yang menjustifikasikan perbuatan mereka menyembah berhala.

      Mereka berkata
      “Kami tidak menyembah atau memujanya (yakni berhala)
      melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada
      Allah sedamping-dampingnya”(al-Zumar : 3).

      mereka menggunakan kalimah Allah seperti yang dirakam sendiri oleh al-Quran. Dalam ayat di atas, al-Quran tidak menegah mereka menggunakan perkata Allah dalam ucapan mereka itu.

      Sebaliknya, al-Quran hanya menyebut dalam sambungan ayat di atas
      “Sesungguhnya Allah akan menghukum di antara mereka
      (dengan orang-orang yang tidak melakukan syirik)
      tentang apa yang mereka berselisihan padanya.
      Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk
      kepada orang-orang yang tetap berdusta, lagi sentiasa kufur”(al-Zumar :3)

      Rujukan kepada nas menemukan kita bahawa, pada zaman Nabi s.a.w, orang-orang bukan Islam bukan sahaja menggunakan kalimah Allah dalam ucapan mereka. Bahkan mereka menggunakan ucapan Bismillahirrahmanirrahim!.

      Bismillahirrahmanirrahim

      Dalam surat Raja Mesir, Muqauqis yang beragama Kristian kepada Nabi SAW, beliau memulakannya dengan “Bismillahirrahmanirrahim! Kepada Muhammad bin Abdullah (SAW) dari Muqauqis, pembesar Qibti…”(Ibnu Qayyim dalam Zadul Ma’ad, jilid 3, ms.61 & Ibnu Hisyam dalam Sirah Ibnu Hisyam, jilid 2, ms.359).

      Tidak terdapat pula sebarang kenyataan yang menunjukkan Nabi SAW membantah penggunaan Bismillahirrahmanirrahim oleh Muqauqis itu.

      Di samping nas-nas syarak yang dinyatakan, kenyataan para ulama juga sangat jelas berhubung soal ini. Contohnya, jumhur ulama mensyaratkan Ahli Kitab (penganut Yahudi dan Kristian) menyebut nama Allah ketika menyembelih binatang bagi menjadikannya halal dimakan oleh orang Islam (lihat tafsiran ayat 5 Surah al-Maidah dalam Tafsir al-Qurtubi).

      Justeru, bagaimana boleh dikatakan, orang bukan Islam terutamanya Ahli Kitab, tidak boleh menggunakan kalimah Allah?

      Penggunaan nama Allah oleh bukan Islam begitu luas pada zaman kegemilangan Islam, sehingga mereka menggunakannya dalam nama-nama mereka, tanpa ada bantahan dari ulama Islam.

      Sebagai contoh, Hibatullah bin Tilmiz, yang merupakan salah seorang cendiakawan bukan Islam pada zaman Abbasiah (Ghair al-Muslimin Fi al-Mujtama’ al-Islami, ms.53). Hibatullah adalah gabungan dua perkataan, iaitu Hibah dan Allah.

      Berhadapan dengan nas-nas syarak dan fakta-fakta ini, bagaimana orang Islam yang membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah, dilabel sebagai menyokong fahaman pluralisme!

      Bagi mengelakkan munculnya ‘pandangan-pandangan yang menghairankan’ ini, kembalilah kepada metodologi penentuan hukum dalam Islam. Rujuklah al-Quran dan Sunah terlebih dahulu, sebelum merujuk kepada sumber-sumber perundangan lain yang diperakui.

      Reply
      • December 19, 2010 at 2:54 am
        Permalink

        Ya Allah makhluk sekor ni
        tak habis2 nak menyesatkan manusia

        ko suruh org rujuk penentuan hukum
        tetapi ko yg awal2 lagi mcm istimbath hukum
        mcm ko nu muhadissin dan mufassirin..

        aku takut ko mati nnti mulut xboleh nk ucap kalimah Allah kot
        yg ko nk songsangkan pemahaman awam bg keliru kenapa?
        Ko ni sesatlah sayung
        ko sesat ko nk menyeatkan manusia lain pula
        inilah jelmaan syaitann

        Ko amik hukum ikut kepala hotak ko kemudia buat justifikasi

        ko tahu tak apa maksud ‘illat??
        ko tahu tak megapa pihak kuffar beria2 nk gunakan istilah ALLAH??
        ko ni mmg bengap lg tuli lah..
        ALLAH yg nk diperjuangkan oleh gereja kathilok itu sbb nak bolehkan missionari kristian tarik bg ramai murtad
        ko pndai takwil UMNO mcm2 buruk
        tapi ko dgn ularmak2 PAS tuli utk kenal dkyah musuh

        ko faham tak apabila kalimah Allah diberikan agama lain yag tidak beriman dgn ALLAH itu guna
        maka secara automatik kita menghalalkan ALLAH yg ESA itu disekutukan!!
        ko paham tak wahai paderi sayung..
        Aqidah dan iman ko relakah mempersekutukan ALLAH yng ESA YANG MAHA AGUNG itu dengan konsep TRINITY syaitan dalam Kristian???
        ko bayangkan apa akan terjadi di masa depan
        lepas kita semua mati..
        anak cucu kita sedar2 celik mata
        ALLAH ISLAM dan ALLAH kristian suduh wujud
        apa akan jadi kepada Aqidah mereka? dan serangan dakyah gereja untuk memurtadkan mereka???
        dimanakah esklusifnya “AL ISLAM YA’LU WALAA YU LAA ALAIHH”??
        di mana?? jawablah?? aku rasa nak paggil ko BAHLOL..tp..tk gamak lah pulak
        Aduhh kenapalah ada makhluk jahat lagi bodoh mcm ko sayung..

        Reply
      • December 19, 2010 at 3:01 am
        Permalink

        Ni aku nk nasihatkan ko
        xpayah bawak masuk nas dan dalil2 entah dari mana ko cedok
        sebab disini bukan ruang untuk perbicangan hal2 ijtihad dan istmbath
        ko jgn tambah dosa menyesatkan manusia yg salah faham

        YANG PENTING SEKARANG IALAH APA IJTIHAD KO??
        KO JAWAB AYAT INI DAHULU??
        KALAU KO BAWAK SERIBU KITAB MUKTABAR PUN
        KALAU NIAT KO NK TWIST PUTAR BELIT..
        KITAB DAN DALIL TADI HANYA SEBAGAI PERHIASAN
        DAN SENJATA JAHAT KO!!

        KO SURUH ORG RUJUK KITAB DAN IKUT METODOLOGI HUKUM
        TAPI KO SLAMBER BADAK BUAT HUKUM AKAL BODOH KO
        TENTANG HAL AQIDAH PULAK TU!!
        HAL YANG AMAT BERAT!!!
        TOLONGLAH PADERI SAYUNG..KO JANGAN BUAT HAL LEBIH2 KAT SINI
        AKU PANASS NI TGK KO MAIN2 SEDAP2 HAL HUKUM

        Reply
  • December 18, 2010 at 4:44 pm
    Permalink

    SAYUNG THE MAYUNG BERKATA,

    ko spesifik dua2 jenis kapir tu…
    pastu mohon kat ker.persekutuan
    perangi kapir yg boleh kita bunuh mcam ko ckap tu
    kira Syahid lah

    ada berani ker …?
    kalu tak berani….kasi sbb mngapa

    kAFIR ADA 2 – IAITU KAFIR DHIMMI DAN HARBI.

    KAFIR DHIMMI ADALAH ORANG KAFIR YG BAYAR JIZYAH YG DILINDUNGI OLEH KERAJAAN ISLAM . MEREKA MENGIKTIRAF PENTADBIRAN KERAJAAN ISLAM DAN KEDUDUKAN AGAMA ISLAM SERTA MEMPUNYAI OBLIGASI UNTUK SETIA DENGAN KERAJAAN ISLAM.

    KAFIR HARBI ADALAH ORANG BUKAN ISLAM YG BOLEH DIPERANGI DAN DARAHNYA HALAL KERANA MEREKA MEMUSUHI KERAJAAN ISLAM DAN AGAMA ISLAM.
    PERSOALANYA DIMANA CINA DAP DAN PENYOKONG MEREKA BERADA ? AKU RASA DAP INI SEPATUTNYA DIKATOGERIKAN HARBI KERANA :

    1)BAYARAN CUKAI PENDAPATAN DI NEGARA INI BUKAN JIZYAH KERANA NISBAH HISABNYA BERBEZA SO MEREKA TAK LAYAK DIPANGGIL DHIMMI.

    2)MEREKA SECARA TERANG MENOLAK SEBARANG BENTUK ISLAMISASI TERMASUK MENENTANG HUDUD YG SEBENAR (BUKAN VERSI PAS)

    3) MEREKA MEMPERTIKAIKAN KEISTIMEWAAN AGAMA ISLAM DI MALAYSIA APABILA PERLEMBAGAAN 153 DIPERSOALKAN.

    4)KONSPIRASI MENJATUHKAN DAN MENETANG ULUL AMRI BERAGAMA ISLAM DENGAN BANTUAN PIHAK KHAWARIJ IAITU PAS DAN PKR.

    5)PEMIMPIN AGUNG MEREKA SEPERTI KARPAL SINGH MENOLAK NEGARA ISLAM SERTA

    6)LIM KANINABO SIANG PERNAH MENETANG SERUAN AZAN DI PARLIMEN PADA 2006 SAYA RASA INI MERUPAKAN SATU FAKTA KUKUH DAP MENENTANG ISLAM.

    7)DAP PERNAH TERLIBAT DLM PEMBUNUHAN ORANG AWAM ISLAM YG TAK BERDOSA SEPERTI WANITA DAN KANAK DLM 13 MEI SERTA DENGAN TERANG MENYOKONG GERAKAN PKM PIMPINAN CHIN PENG YG JUGA MEMERANGI ORANG ISLAM PADA 1945 DI BATU PAHAT JOHOR,

    8)SO AKU PELIK KENAPA ORANG ISLAM YG BERAKAL MCM KAU NAK BERKAWAN DENGAN MEREKA TETAPI MENOLAK PENDAMAIAN UMNO.

    Reply
    • December 18, 2010 at 4:51 pm
      Permalink

      BUKAN ISU BERANI TAK BERANI ?

      KAU DATANG SINI SAYUNG KAU NAK CABAR PENYOKONG BN DAN ORANG MELAYU MUSLIM SECARA TERANGAN KE ?
      ALLAH TIDAK SUKAI PEPERANGAN IA ADALAH JALAN TERAKHIR DAN ALLAH JUGA MEMBENCI MEREKA YG MEMULAKAN PEPERANGAN TETAPI INGAT INI BUKAN BEERTI KITA TAKUT CUMA MASIH ADA CARA LAIN UNTUK MENYELAMATKAN ISLAM DI BUMI INI TANPA KAEDAH PERTUMPAHAN DARAH. TAPI BILA BERLAKU KITA AKAN LIHAT SIAPA YG AKAN LARI MENINGGALKAN MEDAN PEPERANGAN.

      Reply
      • December 18, 2010 at 11:02 pm
        Permalink

        ya, Allah juga membenci perceraian…tapi ia masih halal
        jika benar golongan2 tu KAFIR yg layak diperangi
        kenapa Melayu Islam UMNO pemerintah….tidak bertindak ?

        dah terang2 halal darah mereka seperti dakwaan saudara kan

        atau pun….bicara2 saudara hanya gimik politik murahan
        yg membangkitkan setimen perkauman dan keagamaan

        henti2kan lah retorik politik mcam ni

        Reply
        • December 19, 2010 at 2:15 am
          Permalink

          Hello Sayung (aku xnk bg salam kepada munafik)

          ko masuk sini tolong jelas dulu
          ko bawak ijtihad ape?
          senang kami nk handle
          harap ko jgnlah jadi syaitan yang menjelma sebagai Abid pulak
          mcm si nick Shamsul tu

          mmm..manisnye bunyii..
          sedap je kan..mcm org warak jer..
          tk suka sentimen perkauman?? wow sejak bila tok guru ajis ajar akhlak pulak nie??

          ni bro.. PAS dh hancurkan sepenuhnya ukhwah sesama Islam
          kerana ideologi politik..xrase itu politik jijik lagi murah ke???
          manusia dalam PAS dan PR tidak berimanpun dgn ayat Allah Surah Al-Hujurat :10 tentang persaudaraan
          mengapa tiba2 pula meloncat2 untuk menjaga hubungan antara agama??

          ko ni sesat lah bro.. bertaubatlah..
          ko masuk sini bape PAS bayar?? duit haram bro bg makan anak bini

          Reply
    • December 18, 2010 at 10:59 pm
      Permalink

      salam saudara yg dihormati

      1. betul…mereka tidak membayar jizyah, adakah kerana mereka ENGGAN ?
      atau mereka tidak diminta berbuat begitu ?
      2. adakah ko melihat karpal tau lim kit siang berperang cuba mengharamkan
      mahkamah syariah ? (contoh)
      3. apakah keistimewaan Islam dlam perlembagaan yg mereka pertikai kan ? spesifik
      4.ulul amri yg zalim…..inilah antara ‘budaya tahrim’, iaitu budaya suka mengharam sesuatu secara melulu.
      Akibatnya, mendoakan kesejahteraan keduniaan kepada bukan Islam, haram.
      Mendoakan keburukan kepada orang-orang Islam yang dianggap zalim, haram.
      Bukan Islam masuk ke dalam masjid, haram.
      Menyedekahkan hasil judi kepada fakir miskin, haram…
      5. adakah pemimpin agong MIC dan MCA menghalalkan Negara Islam ?
      adakah setelah 50 tahun merdeka ada usaha2 konkrik dari pemerintah memperjuangkan Negara Islam ?
      6.jika benar ada penentangan seruan Azan….kenapa tidak diambil tindakan konkrik secara Islam seperti dakwaan saudara ? bukankah UMNO yang memerintah
      hukum Lim Kit Siang tu secara Islam UMNO, jngan sekadar jadikan modal politik
      dahulu lagi aku prnah dngar ada menentang Azan malah dari MIC pun
      7. prtama, jika SAH DAP yng membunuh orang ISLAM,…kerajaan Islam UMNO pasti bertindak…atau Islam UMNO ni bacul ? takut hingga msih membenarkan DAP
      bergerak bebas dan bertnding dlam Pilihan Raya ?
      dan rujuk pula kes Memali, siapakah pembunuh orang2 Islam disana ?
      bukan kah orang2 islam juga ……..

      so, aku pelik kenapa orang bijak sperti ko ni, masih berfikir dari satu sudut ?
      tak mahu berlapang dada membuka minda dan mendengar dari semua pihak
      sebelum menghukum ?

      Reply
      • December 19, 2010 at 2:34 am
        Permalink

        Hmmm…mamat sekor nih..
        beria2 nk membela kejahatan kafir harbi DAP ni yer

        emm..skrg ni aku nk tnye ko wahai Sayung..
        PAS ke Islamik atau UMNO?
        jika PAS itu Islamik..ko xpayahlah bawak soalan2 bodoh bahlul kat atas itu
        untuk berdebat2 di ruang ini..
        bawaklah isu2 itu untuk diselesaikan diperingkat SYURA PAS..

        ok..jika UMNO yg perlu selesaikan.. bermakna tidak perlu ada PAS lagi lah
        buat apa undi PAS sedangkan UMNO lebih Islamik dan Ulul Amri UMNO tidak bersalahan di taati, maka wajiblah di taati..

        so.. saraf memutar belit mcm ko bawak dkt atas tu mmg sudah biasa dijumpai
        sebab ilmu2 penganut2 PAS ni hanya didapai di ceramah2
        ceramah2 PAS ini adalah majlis2 Syaitan
        kerana memperdayakan manusia untuk kesesatan dalam beragama dan bernegara..

        isu Tahrim..setahu aku yg cetek ini makruh tahrim ialah menghampiri yang haram..
        menghalalkan sesuatu yang haram mmg kufurlah jawabnya
        seperti yg di ckpkan oleh Nikcy Ajiz menyamakan najis lembu dengan najis babi adalah sama..kerana hendak menegakkn isu membenarkan babi dibela di negeri pakatan rakyat..

        tetapi isu masuk masjid, mendoakan org kafir ini isu bodoh yang sengaja dilumat2kan oleh makhluk2 jahil dalam PAS..
        kedudukan uruf di Malaysia ini yang tiba2 menjemput Cina penentang Islam Komunis DAP laknat masuk masjid..adalah di ‘ilatkan seperti menjemput musuh Islam masuk mencemarkan kemuliaan Masjid..
        sedangkan berlambak2 lagi umat Islam dan pemimpin Islam yang tidak di doaakan
        mengapa secara tiba2 PAS tergedik2 nak doa kepada Cina pemakan babi LGE itu??
        sedangkan juga tiada dalam rukun mahupun sunat khutbah yang mnyuruh kita berdoa untuk KAFIR HARBI..
        si ustd bodoh PAS tu bukan doakan hidayah pd KAFIR HARBI CINA LGE tu
        sebaliknya pula doa SEJAHTERA..ini BIDA”AH DHOLALAH yng NYATA!!!
        ko buta ke sayungg???
        jadi ko nak instimbath hukum baru pula kah untuk halalkan kejahatan parti pujaan ko tu??

        Reply
  • December 18, 2010 at 9:27 pm
    Permalink

    ANWAR.. isu pluralism..

    sape2 cuba singkap dan ingat kembali
    bila si JUBORY ni kena kurung kt Sungai Buloh dulu
    paper penyebar fitnah negara, HARAMKAH
    ada siapkan satu ruang buat JUBORY
    kalau tk silap “Warkah dari Sungai Buloh”
    aku selalu baca runag ini
    sebb nak lihat sejauh mana JUBORY punya luahan itu ada keinsafan atau Islamiknya
    malangnya..
    setiap ayat yang dituliskan oleh JUBORY
    di cetak oleh penyebar fitnah negara, HARAMKAH..
    (kalau UTUSAN cetak mmg penganut2 PAS akan tolak lah)
    begitu banyak ayat2 yang JUBORY tulis
    merujuk kepada tokoh2 falsafah barat
    yg aku rasa cukup pelik
    manusia kalau benar2 tersiksa dlm kurungan
    mestilah Allah dan rasul shj akan jadi bahan bualan
    sb itulah bezaknya kita dan kafir..
    tp itulah Anwar JUBORY
    dr dlm penjara pn susah terlihat
    siapa beliau..
    beliau bukan pembela Islam
    tetapi menentang ISLAM..

    Reply
  • December 18, 2010 at 11:16 pm
    Permalink

    Saya sangat sedih dan terkilan dlm kita dok berforum bab ‘pluralisme dlm Islam’ khuatirkan akan wujud gulungan2 org yg sudah menganggap Islam boleh dileberalkan, dan khuatirkan akan ramai org akan terpengaruh dgn perlakuan kebebasan seks diluar tabie, dsb…tiba2 tertera dlm fb, petikan dari ‘Utube’ seorang penganut ‘seksualitimerdeka’ bernama Azwan Ismail, disokong oleh seorang bernama Peter Ong, pengamal anutan yg sama, membuat pengakuan sebagai seorang ‘gay’ dan mengaku telah mengenal dirinya setelah mendapat kefahaman tentang maksud ‘mengenal diri’ dari kata2 Shahnon Ahmad. Saya rasa inilah hasilnya apabila org2 yg berpengaruh dikalangan satu kumpulan dipihak yg tak suka dgn Kepimpinan dan Kerajaan BN telah memberi tafsiran dan memotivasikan generasi baru dgn fikiran dan pandangan mengikut selera mereka tanpa berlandaskan hakikat iman dan Islam yg sentiasa berdandarkan pd Alquran dan Hadis Rasullullah. Nanguzubillah, saya rasa pengakuan secara terangan ini adalah merupakan secebis dari apa yg berlaku diluar sana. Ya Allah…lindungi negaraku dari malapetaka sebagaimana yg Engkau turunkan keatas umat nabi Luth…Adakah ini petunjuk bahawa ‘Dajal’ dan konco2nya telah benar2 wujud dikalangan kita di Malaysia ini? Sungguh malanglah kita dan generasi kita terlalu dekat dgn cubaan dan godaan yg sangat2 kita cuba hindarkan, rupa2nya turun juga ‘Laknatullah’ dikalangan kita jua.
    ‘Ya Allah ya Tuhanku, ampunkanlah dosa2 kami, dan lindungilah diri kami, anak2 dan seluruh keturunan kami dari malapetaka akhir zaman ini…..’ .’mereka’ telah sampai rupanya…..berwaspadalah saudara2ku dalam Islam, sesungguhnya kita sedang menghadapi musuh2 sebenar yg terdiri dari gulungan2 ‘syaiton2 yg bertopengkan manusia’ dan ‘Dajal’ yg bersekongkol dgn Iblis’. Allahuakbar!!!

    Reply
    • December 19, 2010 at 2:43 am
      Permalink

      AMEEENN YA ROBB

      memang amat khuatir isu ini
      jika kita berada di bandar2 dan lihatlah gelagat2 anak muda skrg
      unsur2 pluralism memang sudah nyata
      dari segi pemikiran dan pergaulan
      penampilan dan kini melarat kepadaa sexual

      kita sekarang ‘berperang’ secara psikologi
      melawan musuh2 Islam yg nyata seperti kafir
      melawan budaya2 non-islamic yg sedang meresap pantas ke jiwa anak2 muda generasi pelapis negara..

      dan paling merbahaya ialah golongan politik yg mendokong puak2 ini
      seperti yg wujud dalam parti2 politik PAS PKR-PR dan mgkin juga UMNO
      cuma yg bezanya UMNO tidak menyatakan itu ‘halal’ wpun biarkan
      berbanding PAS dan PKR telah halalkan dan menyokong pula..wpun PAS dikatakan tergedik2 untuk menegakk Islam semasa era lalu..
      tidakkah ini satu ancaman besar dari ancaman perperangan fizikal

      kita mesti berubah dari sekarang..
      mesti kita perangi habis2an dakyah puak2 ini..

      Reply
  • December 19, 2010 at 9:10 am
    Permalink

    Sayung berkata,

    1. adakah berbeza GEREJA di semenanjung dan GEREJA di sabah

    Gereja yg mana kau maksudkan ? Kristian ni banyak mazhab. Tetapi biar aku tolong kau dlm isu ini yg terlibat adalah gereja katolik krsitian. Secara akidahnya(merujuk kristian katolik) memang tiada beza .Iman mereka adalah trinitarian.Tetapi yg menjadi unik di borneo adalah penggunaan Allah dlm Al-kitab iaitu versi bible Bahasa indonesia yg diterjemahkan oleh mubaligh kristian Belanda pada kurun ke 17 dengan agenda dapat memurtadkan ramai muslim nusantara. tidak wujud perkataan Allah dlm mana2 penterjemahan bible termasuk versi bible bahasa Arab sebelum 1860 (Versi Van Dyck ) .Sebenarnya perkataan tuhan dlm bible Arab adalah al- ilaah iaitu perkataan tuhan dlm bahasa Arab. Bagi masyarakat kristian semenanjung mereka menggunakan kitab KJV versi bahasa inggeris yg juga tiada perkataan Allah.

    2. apakah kelayakan Dato Nazri membenarkan sebahagian dan mengharamkan
    sebahagian penganut kristian menggunakan kalimah ALLAH ?
    3. apakah justifikasi Dato Nazri berbuat begitu ?

    Soalan ini berkaitan so kita gabungkan ya, apa yg Dato Nazri buat adalah mewujudkan status quo mewujudkan semula keadaan sebelum isu herald ditimbulkan. Bagi isu kelayakkan ia sebenarnya bukan isu disini kerana tindakan beliau adalah berdasarkan nasihat pihak Jakim sendiri yg mengeluarkan kenyataan secara official untuk tidak menyokong penggunaan perkataan Allah dlm herald. Jangan lupa ketika perbicaraan Isu herald ini beberapa Jabatan Islam Negeri telah bangkit secara suka rela untuk mempertahankan tindakan kerajaan.

    Bagi masyarakat krsitian borneo pula yg telah sekian lama menggunakan Al-KiTAB iaitu bible versi Indonesia dlm sermon2 mereka . Memandangkan isu ini telah dipolitikkan oleh PAS dan PKR serta organisasi Catholic church adalah lebih baik satus quo terlebih dahulu dicapai bagi mengelakkan persilisihan agama.Apa yg perlu sekarang adalah ahli teologi kristian dan Islam bertemu untuk menyelesaikan isu ini secara aman tanpa pengaruh politik jahat golongan edrogan PAS dan Anwar Ibrahim. Dan jangan lupa masih ada ulamak PAS yg menentang juga penggunaan Allah oleh Herald pergi tengok u-tube.

    4. apakah kitab Zabur Taurat dan Injil yg masih berada dlam simpanan
    mereka tiada kalimah ALLAH ?
    5. apakah mereka hanya dibenarkan menggunakan Kalimah ALLAH
    setelah memeluk Islam ?

    Hanya al-kitab sahaja iaitu translasi KJV dlm bahasa Indonesia yg memang objektifnya untuk memurtadkan orang muslim di nusantara itu sebab perkataan itu perkataan Tuhan,Elohim atau god (lord) ditukar kepada Allah. Yg ditentang disini adalah penggunaan atau substitute perkataan tuhan dlm Ayat -ayat bible dengan ALLAH. Dialogue teologi diperlukan di sini kerana di Indonesia sendiri telah timbul satu kumpulan besar orang kristian yg menentang penggunaan ALLAH dlm AL-KITAB.

    1) Soalan saya mengapa Katolik Church Di Rome dan Pope tidak menggunakan Perkataan Allah ?
    Sedangkan konsep trinitarian yg diikuti oleh semua masyarak kristian di dunia telah terbit dari
    Rome.

    2) Mengapa dlm translasi pertama Bible ke bahasa arab yg berlaku pada kurun ke 9 iaitu zaman kegemilangan Islam tidak ada penggunaan perkataan Allah ?
    .

    Reply
  • December 19, 2010 at 9:22 am
    Permalink

    Ini adalah satu petikan dari Arabic bible on line yg telah menceritakan kesilapan translasi Perkataan god dlm bible kepada Allah dlm setengah versi bible arab selepas 1860 tetapi dlm versi arabic terbaru online ia telah ditukarkan kembali pada Yahweh.

    Now Let’s Talk About Islam
    Islam deals with the god/God issue as well. The general term for a god is “ilaah”. This Arabic word is a common noun, and can either refer to any supposed god, or may also refer to the unique one. This is universally accepted among all Arabic-speaking peoples. Next, we can talk about the proper noun, or his actual Arabic name. The name universally accepted among Muslims that refers to the deity of Islam is “Allah”. There is a swirl of controversy these days about the linguistic origins of that name, but the fact remains that there is no controversy whatsoever about what Islam’s deity is named. “Allah” is his proper name, the name that he calls himself, and expects others to call him. If someone would like to contest this claim, let him consider the words of Edward William Lane, the sole author of the Arabic-English Lexicon. This eight-volume authoritative series not only took thirty years to compile, but is said to far surpass every lexicon ever produced in any language. Concerning the word “Allah”, Lane says that according to the most correct opinions of Arab grammarians, which are more than thirty in number, Allah “is a proper name”. Also, Abdul Mannan Omar, the editor of the Encyclopedia of Islam, and translator of the Qur’an into English, says directly that Allah “is not a common noun” and, like Lane, declares it to be a “proper name” (The Dictionary of the Holy Qur’an p.28, 29).

    We immediately face a dilemma. The Hebrew Scriptures tell us that the eternal proper name of the one true deity is YHWH, while Islam and the Qur’an itself tells us that the eternal proper name of the one true deity is Allah. We must make a choice; it cannot be both. There is no room for fence-sitting here. The word “ilaah” is the universally accepted Arabic name for “a god”. That’s why it is called a common noun. However, our problem is not there, but rather in the decision of what proper name to use for the eternal deity. Remember, the Hebrew Scriptures clarify who this is: He is the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob. And the New Testament also reinforces the Old Testament revelation, that God still identifies Himself with these three men, by virtue of an eternal covenant. In fact, Jesus himself reminds the Samaritan woman that “Salvation is of the Jews” (John 4:22). How should we think about this? Could it be that when we talk about YHWH and Allah, we are actually talking about two different “gods”? One god who may identify himself with Abraham, but certainly not Isaac, and absolutely not Jacob (Israel); and the other who unquestionably identifies Himself as the God of all three. Their personal names with which they identify themselves are clearly different (note that YHWH is never even mentioned in the Qur’an); and it is likewise obvious that even their character and actions are different, so why do we insist that they must be the same?

    Perhaps we are making more of this “Abraham, Isaac and Jacob” thing than we should? Perhaps God’s identifying Himself with all three of these men is not so important? But like it or not, this is what He calls Himself, and whether it’s in the Biblical Hebrew of the Old Testament or the Koine Greek of the New Testament, both clarifications makes sure that we do not mistake Him for the god of any other nation. It turns out that indeed this is a critical distinction, because in the Psalms, it tells us who the gods of all the other nations actually are:

    For all the gods of the nations are (worthless) idols:
    but the LORD (YHWH) made the heavens.
    Psalm 96:5

    Reply
  • December 19, 2010 at 9:51 am
    Permalink

    ya, Allah juga membenci perceraian…tapi ia masih halal
    jika benar golongan2 tu KAFIR yg layak diperangi
    kenapa Melayu Islam UMNO pemerintah….tidak bertindak ?
    dah terang2 halal darah mereka seperti dakwaan saudara kan
    atau pun….bicara2 saudara hanya gimik politik murahan
    yg membangkitkan setimen perkauman dan keagamaan
    henti2kan lah retorik politik mcam ni

    MY RESPONSE,

    JANGAN ARGUE MCM BUDAK2 AWAK NAK BANDINGKAN PEPERANGAN DENGAN PERKAHWINAN. DAN DLM PERKAHWINAN SEKALI PUN PENCERIAN MERUPAKAN LANGKAH TERAKHIR BILA SUDAH TIADA CARA LAIN UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH DLM PERKAHWINAN. BAGI MEMBENDUNG DAP INI AMAT MUDAH JANGAN BAGI MEREKA MEMPERLUASKAN PENGARUH MEREKA DAN BERI MEREKA KUASA. TETAPI YG PELIKNYA JEMAAH KHAWARIJ PAS YG KONONNYA BERJUANG ISLAM KINI YG MEMBANTU MEREKA MENCAPAI OBJEKTIF MEREKA. PERNAHKAN DAP MENYOKONG SEBARANG LANGKAH ISLAMISASI YG DIBAWA BN MAHUPUN PAS ? MEMANG TIADA. BUKAN SEBAB TAK FAHAM TETAPI KERENA SENTIMEN GOLONGAN DAP INI YG DAH LAMA WUJUD. BUANG SEKALIPUN KELEBIHAN BANTUAN EKONOMI KEPADA MELAYU MUSLIM MEREKA AKAN DATANG PULA UNTUK MENCABAR KEDUDUKAN ISLAM.

    SEDIH APABILA ISU MEMPERTAHANKAN AGAMA ISLAM DILABELKAN SEBAGAI GIMIK POLITIK MURAHAN OLEH GOLONGAN YG KONONYA BERJUANG KERANA AL-QURAN DAN HADIS. TETAPI INILAH JEMAAH KHAWARIJ.
    SEPERTI MANA STATEMENT SAYA SEBELUM INI ADA CARA LAIN UNTUK MEMBENDUNG DAP IAITU JANGAN BAGI MEREKA KUASA DAN MELUASKAN PENGARUH. OLEH ITU KITA PERLU BERSATU UNTUK TIDAK MENGUNDI MEREKA.

    RASULLAH SAW. APABILA SEBELUM MEMSUKI MEKAH KERANA ORANG QURIASY MELANGGAR PERJANJIAN MEMBERI OPTION KEPADA ABU SUFIAN UNTUK MENYERAH MAKKAH SECARA POLITIK. BAGINDA BUKAN SEPERTI APA YG DICADANGKAN OLEH SAYUNG THE KHAWARIJ UNTUK TERUS MEMBUNUH MEREKA WALAUPUN OPTION ITU BOLEH DIBUAT. KENAPA SALAHUDDIN AL- AYUBBI MELEPASKAN PENDUDUK SERTA ASKAR CRUSADER YG MEMPERTAHANKAN JURUSALEM WALAUPUN MEREKA SEDANG BERPERANG ? KERANA ISLAM ADALAH AGAMA YG MENGUTAMAKAN KEAMANAN. AGAKNYA SAYUNG NI DAH BANYAK TERPENGARUH DENGAN AJARAN SESAT FAHAMAN QUTUBIYAH YG MUDAH MENHALALKAN PERTUMPAHAN DARAH. ITU PASAL BANYAK JEMAAH KHAWARIJ AKHIRNYA AKAN JADI TERORRIS DAN MEMUSNAHKAN NAMA BAIK ISLAM.

    Reply
  • December 19, 2010 at 10:34 am
    Permalink

    Alhamdulillah aku bersyukur ada org seperti Al-Zarqawi yg dapat mengupas delima dan permasaalahan dlm blog ini. Saya sentiasa memberi sokongan yg tak terhingga atas pendirian Al-Zarqawi dlm menangani persoalan yg kadang2 tak mampu dijawab oleh org yg tak cukup ilmu seperti saya.. Semuga jawapan Tuan dpt menyedarkan Sayung di mana duduknya ‘kebenaran’.
    ….dan selepas ini Tuan harus dapat memberi huraian mengenai ‘hakikat mengenal diri’ dari pelbagai skop dan khususnya yg selaras dengan pegangan kita sebagai seorang individu Muslim.
    Isu ini ada hubungkait dgn pengakuan seorang ‘gay’ bernama Azwan Ismail dlm YouTube, facebook dan hari ini dlm Harian Metro. Tahniah!!..teruskanlah kerja Tuan, semuga ianya dpt membendung kepincangan dan kehancuran umat Islam di muka bumi ini dan Allah sentiasa bersamamu. Allahuakbar3….

    Reply
    • December 19, 2010 at 11:28 am
      Permalink

      INSYALLAH KITA SAMA2 BERJUANG UNTUK TERUS MENEGAKKAN PANJI ISLAM DI BUMI MALAYSIA INI.

      Reply
      • December 19, 2010 at 11:44 am
        Permalink

        Salam Saudara

        Teruskan usaha2 mulia ini
        menentang kebathilan dahsyat
        puak2 penyesat Agama ini
        Semoga boleh ditarbiah untuk pembaca2 lain
        lebih memahami hal yg sebenar
        dari diputar belit oleh musuh2 Islam ini..

        Saudara layak berhujah dengan detail kerana kelayakan ilmu
        Insya Allah..

        Reply
        • December 19, 2010 at 1:12 pm
          Permalink

          INSYALLAH TUAN. MARI KITA SAMA2 TERUSKAN USAHA MENENTANG GELOMBANG KHAWARIJ YG TELAH MERACUNI IMAN DAN MINDA GENERASI MUSLIM SEKARANG.

          Reply
  • December 19, 2010 at 11:19 am
    Permalink

    1. betul…mereka tidak membayar jizyah, adakah kerana mereka ENGGAN ?
    atau mereka tidak diminta berbuat begitu ?

    SEKIRANYA DISURUH JIZYAH SEKALI PUN GOLONGAN DAP INI AKAN MENENTANG KERANA JIZYAH BUKAN SATU BAYARAN UNTUK SEMUA RAKYAT TETAPI KHAS UNTUK LELAKI BUKAN ISLAM SAHAJA TERMASUK BUMIPUTRA SABAH DAN SARAWAK. PIHAK DAP AKAN MUDAH MELABELKANNYA SEBAGAI PENJAJAHAN KEPADA ORANG BUKAN ISLAM DAN MEMPERLUASKAN PENGARUH POLITIK MEREKA. SEDANGKAN PERKATAAN KETUANAN MELAYU DIPOLITIKKAN APAKAH JIZYAH YG MELAMBANGKAN KETUANAN ISLAM TIDAK AKAN DIPERTIKAIKAN ?
    SELAGI DI SEMENANJUNG KHAWARIJ DLM PAS DAN PKR ENGGAN BERSATU DASAR ISLAMISASI SUKAR DILAKUKAN.

    2. adakah ko melihat karpal tau lim kit siang berperang cuba mengharamkan
    mahkamah syariah ? (contoh)
    3. apakah keistimewaan Islam dlam perlembagaan yg mereka pertikai kan ? spesifik

    YG DIPERTIKAIKAN DISINI ADALAH DAP DAN BAHAGAIN PKR NON MUSLIM BUKAN HANYA LIM KIT SIANG DAN KARPAL SINGH. JANGAN CUBA NAK PENDEKKAN SKOP DI SINI.
    ADAKAH PENENTANGAN PADA ISLAM ITU HANYA PADA TINDAKAN MENGHARAMKAN MAHKAMAH SYARIAH ? SAYA RASA SESEORANG ITU KOLOT DAN PENDEK AKAL KALAU NAK MELETAKKAN SYARAT DIATAS SEBAGAI SATU SYARAT PENENTANGAN MEREKA PADA ISLAM.
    TETAPI SEBAGAI CTH DLM BAB MURTAD DAN KEBEBSAN BERAGAMA BANYAK PEMIMPIN DAN AHLI DARI 2 ORGANISASI INI MENCABAR KEDAULATAN MAHKAMAH SYARIAH DLM MENGURUSKAN ISU AGAMA ISLAM YG BERKAITAN DENGAN ARTIKEL 3 .

    NAK CTH SPESIFIK :

    Mahkamah Tinggi Shah Alam 6 Julai menolak permohonan V.Suresh untuk mendapatkan perintah HABEAS CORPUS bagi membebaskan isterinya Siti Fatimah Abdul Karim (yang nama Hindunya adalah M. Revathi) dari tahanan di Pusat Pemurnian Akidah, Baitul Aman di Batang Kali, Selangor.

    Hakim Datuk Su Giok Yam menolak permohonan itu yang dikemukakan oleh peguam Karpal Singh atas alasan Siti Fatimah telah pun dibebaskan dari pusat tersebut.

    Pada 23 Jun 2006 Siti Fatimah telah mengemukakan permohonan di Mahkamah Tinggi Syariah Melaka untuk keluar dari Islam dan menukar namanya dari nama Islam ke nama Hindunya atas alasan beliau tidak lagi menganut Islam, telah berkahwin dengan V. Suresh menurut agama Hindu dan kini mempunyai seorang anak Diviya Dharhini hasil dari perkahwinan itu.

    Mahkamah walau bagaimanapun telah mengeluarkan perintah menahan Siti Fatimah untuk 100 hari mulai 8 Januari tahun ini (dan kemudiannya dilanjutkan ke 80 hari lagi) di Pusat berkenaan dan perintah tersebut disahkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Selangor yang diberi kuasa ke atas responden memandangkan pusat tersebut berada di Selangor.

    Perintah tahanan ini telah mendapat liputan hangat media bukan Melayu termasuklah media antarabangsa.

    Menurut turutan kesnya Siti Fatimah lahir dalam sebuah keluarga Muslim dan dibesarkan mengikut ajaran Islam oleh ibu-bapa kandungnya. Pada tahun 2004 beliau telah lari dari rumah dan berkahwin dengan Suresh.

    Semalam (6 Julai) juga Siti Fatimah telah dibawa ke Mahkamah Syariah Melaka yang telah membebaskan beliau dengan syarat beliau dan anaknya mestilah tinggal bersama ibu-bapa kandungnya dan tidak boleh lagi tinggal dengan suaminya yang beragama Hindu.

    Reply
  • December 19, 2010 at 11:27 am
    Permalink

    4.ulul amri yg zalim…..inilah antara ‘budaya tahrim’, iaitu budaya suka mengharam sesuatu secara melulu.
    Akibatnya, mendoakan kesejahteraan keduniaan kepada bukan Islam, haram.
    Mendoakan keburukan kepada orang-orang Islam yang dianggap zalim, haram.
    Bukan Islam masuk ke dalam masjid, haram.
    Menyedekahkan hasil judi kepada fakir miskin, haram…

    SAYA RASA SAHABAT -SAHABAT YG LAIN SEPERTI PAS DAP LAKNAT DAN UMNO TOTOK TELAH JAWAB PERSOALAN INI UNTUK SAYA. TERIMA KASIH SAHABAT SEPERJUANGANKU.

    AKU RASA SAHABATKU PAS DAP LAKNAT DAN

    Reply
  • December 19, 2010 at 11:55 am
    Permalink

    5. adakah pemimpin agong MIC dan MCA menghalalkan Negara Islam ?
    adakah setelah 50 tahun merdeka ada usaha2 konkrik dari pemerintah memperjuangkan Negara Islam ?

    PERSOALAN YG PATUT DIJAWAB KENAPA ORANG ISLAM PAS ITU SENDIRI TIDAK MENERIMA KONSEP NEGARA ISLAM YG DIBAWA OLEH UMNO. TUN MAHATHIR MEMBUAT DEKLERASI MALAYSIA NEGARA ISLAM SIAPA YG TENTANG ? MCA KE? MIC KE ? BUKAN TAPI DAP DAN PAS YG MENENTANG.
    BILA TUN ABDULLAH NAK BAWA ISLAM DLM BENTUK ISLAM HADHARI SIAPA YG TOLAK ? TERUS PEMIMPIN PAS MENOLAKNYA SEBAGAI BIDAAH TANPA BERMESYUWARAH DULU DENGAN KERAJAAN BN. SO SIAPA YG HIPOKRIT DI SINI.

    6.jika benar ada penentangan seruan Azan….kenapa tidak diambil tindakan konkrik secara Islam seperti dakwaan saudara ? bukankah UMNO yang memerintah
    hukum Lim Kit Siang tu secara Islam UMNO, jngan sekadar jadikan modal politik
    dahulu lagi aku prnah dngar ada menentang Azan malah dari MIC pun

    Di Dewan Rakyat, 10 April 2007 semasa sesi penggulunggan perbahasan usul titah ucapan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bagi Jabatan Perdana Menteri.

    Satu
    “Saya meminta pengurusan masjid supaya tidak terlalu kuat ketika azan Subuh kerana mengganggu kanak-kanak dan mereka yang bekerja syif sedang tidur,” – Dr Tan Seng Giaw (DAP-Kepong)

    Sumber: Harian Metro 11 April 2007

    INI ADALAH KESILAPAN UMNO ZAMAN PAK LAH YG MANA TERLALU MENGAMBIL MUDAH ANCAMAN ANTI ISLAM DAP TETAPI YG PALING PELIK WALAUPUN KEJADIAN INI BERLAKU PAS MASIH SANGGUP NAK JATUHKAN BN DAN UMNO DENGAN BERGABUNG DENGAN DAP KENAPA AGAKNYA ? BAGI UMNO TINDAKAN YG PALING EFEKTIF ADALAH MENUKAR PUCUK PIMPINAN BN YG TELAH BERLAKU. TAKTIK PAS YG NAK EDUCATE DAP TENTANG ISLAM BAGI SAYA GAGAL KERANA SAMPAI HARI INI KEDUA-DUA PEMIMPIN AGUNG DAP KARPAL SINGH DAN LIM KANINABO SIANG MASIH MAHU NEGARA INI SEKULAR.

    Reply
  • December 19, 2010 at 12:37 pm
    Permalink

    7. prtama, jika SAH DAP yng membunuh orang ISLAM,…kerajaan Islam UMNO pasti bertindak…atau Islam UMNO ni bacul ? takut hingga msih membenarkan DAP
    bergerak bebas dan bertnding dlam Pilihan Raya ?
    dan rujuk pula kes Memali, siapakah pembunuh orang2 Islam disana ?
    bukan kah orang2 islam juga ……..
    so, aku pelik kenapa orang bijak sperti ko ni, masih berfikir dari satu sudut ?
    tak mahu berlapang dada membuka minda dan mendengar dari semua pihak
    sebelum menghukum ?

    SAYA RASA TENTANG DAP SAYA DAH JAWAB DLM PERBINCANGAN SAYA SEBELUM NI. TETAPI DLM ISU MEMALI JANGAN ASYIK SEBELAH PIHAK SAHAJA . IBRAHIM LIBYA YG KAU ORANG ANGGAP MATI SYAHID TU SEBENARNYA YG MENUMPAHKAN DARAH DAHULU APABILA DIA MENHASUT PEMUDA , WANITA DAN KANAK UNTUK MENANGKAT SENJATA MENENTANG KERAJAAN DAN INI DILARANG KERAS DLM ISLAM. JANGAN LUPA KEMATIAN ANGGOTA POLIS YG PERUT TERBURAI DITETAK PENDUDUK MEMALI PADA PERMULAAN KONFKLIK BERSENJATA. KALAU NAK MENYOKONG GERAKAN SENJATA MENENTANG PIMPINAN MUSLI SILA LIHAT NAS2 DI BAWAH.

    3.Dari Adi bin Hatim radliyallahu ‘anhu berkata, kami berkata : “Ya Rasulullah, kami tidak bertanya padamu tentang sikap terhadap penguasa-penguasa yang bertakwa/baik. Akan tetapi penguasa yang melakukan ini dan itu (disebutkan kejelekan¬kejelekan).” Maka Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda : “Bertakwalah kalian kepada Allah, mendengar dan taatlah kalian.” (HR. Ibnu Abi Ashim dan dishahihkan Al Albani dalam Adz Dzilal)
    4.Dari Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhu, dia berkata bahwa Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Barangsiapa yang melihat Amirnya berbuat sesuatu yang dia benci, maka hendaklah dia bersabar karena tidak ada seorangpun di kalangan manusia yang keluar dari sulthan sejengkal, kemudian dia mati atas perbuatannya ini melainkan dia MATI JAHILIYAH.” (Bukhari 4/313 dan Muslim 3/1478)

    Reply
  • December 20, 2010 at 12:48 pm
    Permalink

    Dr.Dzulkefly Ahmad
    Ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan Ahli Parlimen Kuala Selangor.

    Saya amat insaf isu penggunaan kalimah “Allah” oleh penganut Katolik Kristian di negara ini bakal menimbulkan pelbagai reaksi buruk seandainya penganut Islam dan penganut agama lain khususnya Kristian gagal mengawal emosi dan tidak faham isunya yang sebenar.

    Perasan tersebut menghantui penulis, selaku ahli Lujnah Politik PAS Pusat ketika melangkah masuk ke dewan mesyuarat, Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut pada malam Isnin, 4 Januari 2010. Silap haribulan, dalam PAS pun boleh berlaku kebrentakan.

    Bermain di minda penulis adalah kesan impak dan senario, akan akibat keputusan yang bakal diambil. Berlatarbelakangkan demografi negara atau kependudukan dan pengundi yang bersifat 60-40 atau “Mixed”, kesan “senjata dua mata” atau “double-edged sword” ini tidak dapat dielakkan. Sementara ada yang suka dan menyokong, tentunya ada yang akan kecewa dan marah. Itu cabaran politik plural yang mesti didepani.

    Namun, penulis berazam dan mahukan keputusan yang bakal dicapai adalah satu yang dirumuskan dengan segala pertanggungjawabannya. Ya betul perhitungan politik yang bijak dan waras itu penting, tetapi dasar yang berpaksikan hujjah dan sandaran Al-Quran mesti jelas dan teguh dahulu.

    Penulis benar-benar menarik nafas lega dengan keputusan. Keputusan lujnah telah pun diumumkan dan tentunya penulis tak boleh menceritakan apa yang yang berlaku di sebalik dewan tertutup itu untuk hampir tiga jam. Berikut adalah penulisan secara ilmiah sebagai perkongsian untuk tatapan umum.

    Kerana kekangan ruang, isu ini wajar dilihat penulis dari 2 aspek penting.
    i. Perspektif Al-Quran atau Hukum dan
    ii. Perspektif Pentadbiran atau Perundangan dan kalau sisi pandang PAS apa yang dikatakan sebagai perkiraan Siasah Syariah atau Siasah dari kacamata Syariah atau tegasnya kesan baikburuk mengikut pandangan Syariah.

    Isu ini timbul kerana pengharaman yang dibuat oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) terhadap penerbitan mingguan Herald Katolik yang menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya dalam Bahasa Malaysia. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah membuat keputusan bahawa KDN salah dalam pengharaman itu berdasarkan peruntukan Perlembagaan Persekutuan. Saya cuba huraikan kemudian secara ringkas.

    Untuk pengetahuan umum, penganut agama Kristian Katolik di Sabah dan Sarawak telah menggunakan kalimah “Allah” sejak 150 tahun lalu. Kalimah Allah juga digunakan oleh penganut-penganut Sikh Gudwara. Dalam konteks negara timur tengah dan negara umat Islam lain, penggunaan nama “Allah” oleh penganut lain, tidak menimbulkan masalah sejak berzaman.

    Persoalan penting yang ummat Islam di negara ini perlu faham ialah, Apakah Al-Quran mengizinkan kalimah Allah digunakan oleh penganut selain Ummat Islam? Dan apa pula pendirian ulama-ulama besar terkini atau kontemporari terhadap isu ini, khususnya dalam konteks Islam dalam dunia kini?

    Jawapan ini penting dan dapat mengelakkan isu ini dipolitikkan bahkan diekspolitasi sehingga mengeruhkan suasana perhubungan baik antara-agama dan antara-budaya.

    Para Ulama kerap merujuk kepada beberapa ayat di dalam Al-Quran yang menyebutkan bahawa Allah SWT sendiri mengiktiraf, bahawa orang-orang muskrik (yang menyembah berhala) pun mengakui bahawa Allah adalah Rabb atau Tuhan yang Mencipta atau Al-Khaliq. Bermakna mereka menerima Tuhan Yang Menjadikan Semesta Alam ini (Tauhid Rububiyah). Islam secara lengkapnya dalam bab Keimanan atau Aqidah Tauhid menerima Allah selaku Pencipta (Ar-Rububiyah) dan Pentadbir/Pemberi Hukum (Al-Uluhiyah).

    Contohnya ayat dalam Surah Luqman ayat 25 : “Dan jika (Muhammad) tanyakan mereka siapa yang menjadikan langit dan bumi?”, Tentu mereka akan jawab “Allah”. Katakanlah “Segala Puji bagi Allah, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui”.

    Tegasnya mereka mengiktiraf Allah tetapi hanya dari sifat “Rububiyah”(Pencipta) dan tidak selengkapnya termasuk Allah selaku Yang Mentadbir dan Memberi Hukum (Tauhid Rububiyah).

    Saya merujuk kepada pandangan dua tokoh besar ulama terkini, Sheikh Yusuf Qardhawi, penerima anugerah Tokoh Maal Hijrah 1431H dan Sheikh Dr Wahbah Zuhaili Tokoh Maal Hijrah 1429H. Kedua-dua berpandangan bahawa penggunaan nama “Allah” adalah dibolehkan kepada penganut-penganut agama Nabi Allah Ibrahim yakni Islam, Kristian dan Judaism.

    Kedua-dua berpandangan bahawa ia adalah baik untuk menjalinkan kesatuan dan perpaduan di peringkat “persaudaraan agama samawiyat”, paling tidaknya. Mereka tidak mengambil sikap sempit macam sesetengah orang Islam di negara ini, bahawa Allah hanya untuk orang Islam secara eksklusif dan penganut lain tak boleh guna nama Allah atau macam suruh cari Tuhan lain pulak. Berapa banyak Tuhan yang ada? Bukankah Islam menganjurkan semua ummat manusia mengiktiraf Tuhan itu Esa atau Satu.

    Perhatikan ayat di seterusnya ini. Allah sebutkan dalam Al-Quran: “….kami beriman kepada Kitab-kitab yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu, Tuhan kami dan Tuhan kamu, satu dan hanya kepadanya kami berserah diri”…..Surah Al-Angkabut:46.

    Bukankah lebih baik, mengikut logik akal waras, di samping hujah dari al-Quran dan kata Ulama tadi, supaya kita galakkan mereka juga menerima “Allah”, walaupun Tauhid dan Aqidah mereka tak sempurna macam kita. Memanglah, itulah sebabnya mereka Kristian atau Yahudi atau selainnya.

    Kalau mereka percaya macam aqidah kita tentang Allah, jadilah mereka orang Islam, bukanlah lagi Kristian dan Yahudi. Namun bolehkah kita paksa Aqidah kita itu kepada mereka? Tentunya tidak. Tidak ada paksaan dalam Islam.

    Setelah mengizinkan agama lain menggunakan nama “Allah”, maka yang lebih penting adalah supaya tidak menyalahgunakan nama “Allah” itu. Ini perlu diberikan peraturan dan keterangan seperti yang ditegaskan oleh keputusan PAS, supaya jangan ada yang menyalahgunakan perkatan Allah.

    Hal ini juga dibangkitkan oleh bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri (gambar kiri). Ini aspek pengurusannya atau Siyasah Syariahnya, supaya dijaga maslahahnya dan dijauhkan mafsadah atau kemudharatanya. Jelasnya begitu.

    Sebenarnya, perkara itulah yang dimaksudkan dengan Perkara 11(4) dan 11(5) dalam Perlembagaan Persekutuan supaya di pihak berwajib menjaga pentadbiran kebebasan bergama supaya tidak timbul huru-hara dan ketidakstabilan dan dikekalkan keharmonian. Pada waktu yang sama agama lain tidak boleh berdakwah kepada orang Islam seperti Perkara 11 (4). Ini wajib dijaga dan perlu juga peraturan. Adakan peraturan. Jangan haramkan penggunaan nama Allah, tak selesai masalah.

    Sebab itu juga keputusan PAS menekankan supaya jangan ada pihak yang terlalu agresif dan melakukan provakasi sehingga mencetuskan huru-hara dan menjejaskan keharmonian antara agama dan konflik antara kaum-budaya.

    Itu saja. Mengapa sampai nak berperang? Mengapa sampai nak berdemonstrasi? Kata 1-Malaysia? Mengapa perlu menimbulkan kesangsian dan syak wasangka sehingga menjejaskan keharmonian antara agama? Siapa yang mempolitikkan isu ini?

    Dari sekadar memperjuangkan isu penggunaan eksklusif nama “Allah” itu, adalah lebih penting untuk ummat Islam memperjuangkan Apa yang Allah perintahkan ke atas kita, yakni menganjurkan kebaikan dan melarang kemungkaran termasuk membenteras rasuah, salah guna kuasa, pembaziran, membasmi kemiskinan, keruntuhan moral dan akhlak serta kezaliman yang diinstitusikan.

    Dengan mempertegaskan sikap dan pendirian yang jauh berbeza dengan Umno, PAS telah benar-benar membawa kesedaran rakyat dalam “Politik Baru’ bahawa Agama mampu menyatukan dan tidak memecahkan ummat manusia. Andainya PAS konsisten dan terus iltizam dengan kerangkan pemikiran (fikrah) ini, maka tajribah atau pengalaman ini jelasnya adalah satu penampilan baru dalam “Political Islam” yang sekaligus akan meletakkan PAS dan Gerakan Islam dipersada politik global, bagi menyumbang kepada kebangunan semula tamaddun manusia yang berteraskan nilai moral serta integriti yang tinggi dan bersendikan tuntutan agama dan wahyu.

    Reply
  • December 20, 2010 at 1:32 pm
    Permalink

    cis nk termuntah aku dgr statement PAS dan Gerakan Islam!!
    PAS bukan gerakan Islam
    PAS ialah parti sesat lagi meyesatkan manusia
    di luar mcm Islamik
    cuba joinlah masuk rasa cmne
    penuh dengan kotoran!!

    berhujah lagi tentang isu kalimah ALLAH ini semata2 untuk menyesatkan lagi rakyat
    rakyta dan generasi muda skrg berada pada nyawa 50-50 tentang penghayatan Islam
    Tiba2 di bawa pula isu jahat ini semata2 untuk meraikan puak anti Islam
    Aqidah melalui cabang Uluhiyyah, Rububiyyah sifat ALLAH memerlukan pengajian yg khusus dari ulamak yang mushtahid
    bukan sesedap perut ahli politik PAS yg jahil murokab ini
    akibtnya ramai yg sesat dan pluralisi agaam berlaku dengan pantas..
    menolak penggunaan nama Allah di gereje atau agama lain bukan kerana menjaga sensitiviti rakyat
    itu iman yg salah
    sebaliknya kewajipan memlihara sifat rububiyyah Allah itu dalah kerana Islam itu AGAMA YANG TINGGI dan ALLAH ITU ESA, tidak bersamaan dengan mana-mana makhluk yg digambarkan seperti Kristian-konsep TRINITI-TUHAN ANAK-TUHAN BAPAK

    tolong jangan pandai2 bawak kekeliruan yg memesongkan Aqidah
    PAS gerakan penyesat Islam yg amat merbahaya ketika ini!!

    Reply
  • December 21, 2010 at 2:06 pm
    Permalink

    Aku masih jahil ilmu agama, tetapi aku tak mahu keliru dalam membuat keputusan untuk menentukan samada menerima hakikat bahawa Allah pun boleh diguna oleh org2 bukan Islam.
    Dalam suatu keadaan jika seorang pekerja Islam bersama2 beberapa rakan2 bukan Islam yg sedang mengadap hidangan makanan yg ‘jelas’ tidak halal disisi Islam, sewaktu mereka hendak memulakan makan seorang dari mereka berkata, ‘mari kita sama2 makan hidangan ini, selepas kita membuat kerja bersama2, dan berdoalah kpd Tuhan “Allah” berterima kasih kerana mengurniakan makanan ini. Apakah pekerja Islam tadi, boleh terus makan?’
    Dalam keadaan lain, anak kita sedang menjalani kuliah bersama peserta dari pelbagai agama. Sdg Penceramah bukan Islam menyampaikan kuliahnya, azan Asar pun berkemundang, dan kuliah akan berterusan dijangka sehingga luput waktu Asar. Apabila anak kita mohon minta diri utk menunaikan Solat Asar, Penceramah pun berkata, ‘anda tak perlulah risau untuk tidak bersembahyang kerana Tuhan kita pun Allah juga, bagi kami dan yg lain2, tak perlu sembahyang
    pun dan Tuhan takan marah, anda pun serupa juga mcm kami, sila duduk ditempat anda, dan sama2 kita meneruskan kuliah. ‘ Adakah anak kita akan terlepas dari kewajipan Solat??
    Dalam keadaan lain seorang anak remaja dlm sebuah sekolah jenis kebangsaan Methodist, dlm keadaan delima untuk mempastikan anutan agama mana yg patut diikut. Dalam kawasan sekolahnya ada sebuah surau dan sebuah gereja. Apabila sampai waktu murid2 Islam bersolat di surau, dan pd waktu yg lain murid2 kristian bersembahyang di gereja. Yang menjadi keliru, masing2 tempat ibadat meletakan lambang kalimah Allah di pintu masuknya, dan masing2 penganut menyatakan mereka lebih berhak bertuhankan Allah, dimana yg Islam sudah tentulah akan mempertahankan kebenaran dgn Rukun Islam yg diimani, menakala yg penganut kristian akan menyatakan kelebihannya dgn keringanan beribadat tanpa mematuhi rukun2 seperti murid2 Islam disekolahnya.
    Dapatkah kita mengekalkan keharmonian jika pertikaian murid2 tadi berlanjutan??
    Dapatkah kita memantapkan keimanan anak2 kita dgn pertikaian2 yg disebutkan tadi??
    Pengistiharan dlm dua kalimah syahadat, bagi saya, jelas bermaksud, ‘tiada Tuhan’ ..tiada Tuhan, yg menyamai tarafNya, melainkan ‘Allah’. Mustahil ada yg menduai Dia, kerana Dia yg bersifat Maha Pengasih, Maha Terpuji, Maha Besar. Maha Bijaksana, Maha Pencipta…dan sifat2 lain dalam Asmaul-husna…
    … dan sekiranya ada org Islam sendiri yg boleh berkompromi untuk berkongsi kalimah Allah dgn penganut2 Yahudi, Buddha, Kristian, Majusi, dlll… semata2 kerana sebab2 yg lain selain dari Allah…’kebebasan’ adalah ditangan anda sendiri. Wallahuaklam……

    Reply
  • December 22, 2010 at 12:30 am
    Permalink

    Kita cuma perlu ikut perkara yang jelas dan nyata untuk dijadikan pedoman. Kita tidak perlu kupaskan fakta yang berat dan berbelit yang kita sendiri pun susah nak paham.

    Rukun iman yang 6 itu jelas dan rukun islam yang 5 itu pun jelas. Tak perlu kita lebihkan kajian yang bolih buat kita serabut. Kita akui adanya wali adanya golongan sofi. Mereka capai mertabat itu kerana dekatnya diri mereka dengan Allah. Mereka sentiasa mengerjakan suruhan tepat pada waktu nya dan melakukan dengan jumlah yang banyak dengan penuh tawadduk dan keikhlasan. Mereka tidak pernah melaku keburukan. Mereka tidak berdusta dan tidak bermuka2.

    Kita akui menutup aib manusia lain dengan tidak menghebahkan nya adalah dituntut tetapi dengan terus berdiam diri tanpa menegur dan menghukum adalah subahat. Tetapi alangkah dangkalnya bunyi bila ada seorang yang digelar tok guru mengistiharkan bahawa dosa seorang yang lain yang telah didakwa melakukan dosa telah pun dimaafkan Allah dan tidak perlu siasatan atau apa apa tindakan diambil. Bahawa pernyataan keampunan segera itu diperolihi dari sembahyang istiharah yang dikerjakan semalam kemudian. Nauzubillah.

    Apakah ini dalil sesatnya seorang ummah……. ???

    Reply
  • December 22, 2010 at 11:22 pm
    Permalink

    LABU BARKATA
    Kerana kekangan ruang, isu ini wajar dilihat penulis dari 2 aspek penting.
    i. Perspektif Al-Quran atau Hukum dan
    ii. Perspektif Pentadbiran atau Perundangan dan kalau sisi pandang PAS apa yang dikatakan sebagai perkiraan Siasah Syariah atau Siasah dari kacamata Syariah atau tegasnya kesan baikburuk mengikut pandangan Syariah.
    Contohnya ayat dalam Surah Luqman ayat 25 : “Dan jika (Muhammad) tanyakan mereka siapa yang menjadikan langit dan bumi?”, Tentu mereka akan jawab “Allah”. Katakanlah “Segala Puji bagi Allah, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui”.
    Tegasnya mereka mengiktiraf Allah tetapi hanya dari sifat “Rububiyah”(Pencipta) dan tidak selengkapnya termasuk Allah selaku Yang Mentadbir dan Memberi Hukum (Tauhid Rububiyah).

    MY RESPONSE,
    MEMANG ADA DUA PENDAPAT TENTANG TENTANG PENGGUNAAN NAMA ALLAH DLM DUNIA ISLAM ADA YG KATA BOLEH TERUTAMANYA KALAU GOLONGAN AKADEMI ISLAM DARI MESIR TETAPI JANGAN KITA LUPA MAJILS FATWA DAN ULAMAK ARAB SAUDI DI MEKAH TELAH MENGHARAMKAN PENGUNAAN NAMA ALLAH OLEH AGAMA LAIN KERANA SIFAT TUHAN YG DISEMBAH OLEH GOLONGAN BUKAN ISLAM ITU TIDAK SAMA DENGAN ALLAH UNTUK UMAT ISLAM. TIADA DLM SIFAT 20 ALLAH KONSEP TRINITARIAN YG DIPEGANG OLEH
    ORANG KATOLIK. KENAPA AGAKNYA PAS TERUS INGIN MEMBAWA UMAT ISLAM KEPADA KONSEP BARU PLEURALISME. SAHABAT2 KU JANGAN TERPERANGKAP DENGAN ARTIKEL YG DIBAWA TUAN LABU INI, KERANA SALAH SATU OBJEKTIF PLEURALISME ADALAH UNTUK MENYATUKAN SEMUA AGAMA TETAPI BUKAN DENGAN CARA ISLAM.APA GUNANYA KITA BANGGA YG KRSITIAN KATOLIK MENYEBUT NAMA ALLAH TETAPI IMAN MEREKA SEBENARNYA MENYUTUKAN ALLAH DENGAN MENGATAKAN ALLAH TERBAHAGI KEPADA TIGA .
    SATU LAGI YG SAYA INGIN KATAKAN DI SINI PENGGUNAAN ALLAH ADALAH SATU TAKTIK YG AKAN MERUGIKAN UMAT ISLAM DLM JANGKA MASA PANJANG KERANA BUKAN SEPERTI DI TIMUR TENGAH MUSLIM DI MALAYSIA BUKAN SEMUANYA YG FASIH DENGAN AL-QURAN DAN BAHASA ARAB. MAKA LEBIH MUDAHLAH GERAKAN KRISTIANISASI UNTUK MENUSUK IMAN ORANG ISLAM DENGAN PENGGUNAAN TRANSLASI BIBLE DAN ALQURAN. KENAPA DR ZULKIFKY TAK NAK RUJUK PENDAPAT ULAMAK2 DI MEKAH DAN MADINAH TENTANG PENGGUNAAN ALLAH ? KENAPA HANYA RUJUK PENDAPAT SHEIKH YUSUF AL-QADRAWI ?
    KENAPA PULA BILA SHEIKH AL-QADRAWI MENGIKTIRAF ISLAM HADHARI PAS TAK NAK IKUT ? SIAP ULARMAK PAS KATA ISLAM HADHARI ITU BIDAAH. SAYA NAK TANYA KEPADA SAUDARA LABU DAN SAYUNG TERIMAKAN PAS KALAU DIGELAR BERFIKIRAN SEMPIT ?
    ULAMAK ADALAH PEWARIS NABI BUKAN PENGGANTI NABI, PENDAPAT MEREKA BANYAK ITULAH SEBABNYA PERLU ADA MAJLIS FATWA DIMANA RAMAI ULAMAK BERBAHAS DENGAN PENDAPAT MASING2 BAGI MENGELUARKAN SESUATU FATWA. SAYA SYORKAN BACA PENDAPAT SAUDARA ZULKIFLY NORDIN DLM BAB NAMA ALLAH KERANA BELIAU TELAH LAMA TERLIBAT DENGAN BAB MENENTANG KRISTIANISASI.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *