Pembangkang sebenarnya takut dengan kuasa Ketuanan Melayu..

Oleh Pak Long.

Pihak pembangkang di negara ini jelas mahu menjahanamkan konsep Ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh UMNO semenjak selepas negara mendapat kemerdekaan dari pihak British lebih 50 tahun yang lalu.

Sudah jelas bahawa UMNO telah berjaya memastikan bahawa kedudukan dah hak-hak melayu dilindungi sepenuhnya didalam Perlembagaan Persekutuan tanpa boleh digugat lagi. Ini patut diterima secara sedar oleh semua pemimpin pembangkang mahupun seluruh rakyat Malaysia.

Semua hal yang berkaitan dengan hak-hak “Ketuanan Melayu”, telahpun dibincangkan dan dimuafakati oleh pengasas-pengasas kemerdekaan dan ia merupakan kontrak yang dipersetujui sebagai perkara asas didalam Perlembagaan Negara.

Tindakan pemimpin-pemimpin pembangkang termasuklah yang berbangsa melayu sendiri mempertikaikan Ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh UMNO adalah merupakan sesuatu cubaan untuk merosakkan Perlambagaan Negara.

Tindakan ini juga dilihat sebagai satu cubaan jahat untuk menafikan hak bumiputera yang menjadi asas keharmonian dan ketenteraman negara selama ini.

Ternyata pembangkang melalui Pakatan Rakyat telah kehabisan modal didalam mempengaruhi pemikiran rakyat didalam usaha mereka menumbangkan kerajaan UMNO dan Barisan Nasional.

Jika dilihat bagaimana pemimpin-pemimpin UMNO terdahulu hinggalah sekarang berusaha memelihara Ketuanan Melayu serta hak-haknya, tiada sebab untuk bangsa melayu berpaling kepada pihak lain yang jelas mahu menghancurkan usaha murni memartabatkan bangsa dan agama serta tanah air ini.

Kerajaan dibawah pemerintahan UMNO dan Barisan Nasional telah berjaya memelihara dan berusaha mengekalkan hak-hak bangsa melayu sepertimana termaktub didalam Perlembagaan. Sebab itulah Tanah Rezab Melayu telah di gazettekan dan dilindungi dibawah Artikel 89 dan 90 Perlembagaan Persekutuan.

Hak-hak melayu didalam sosio ekonomi dan juga kehidupan sosial juga diperjuangkan dari masa ke masa oleh pihak kerajaan. Buktinya, bangsa melayu kini lebih berdaya saing bersaing didalam beberapa bidang perniagaan. Walaupun jumlahnya agak kecil, ia menunjukkan peningkatan yang konsisten dari tahun ke tahun.

Didalam hal pendidikan anak bangsa, pihak kerajaan telah menyediakan semua psarana lengkap dan pembiayaan pembelajaran bagi mereka yang layak tanpa sebarang prejudis. Ini bermakna, pihak yang tak menyokong kerajaan juga menerima segala kemudahan tersebut jika mereka benar-benar layak.

Begitu juga didalam memastikan kebajikan serta hak bangsa melayu terjamin didalam menjalani hidup yang lebih selesa. Bermacam jenis bantuan serta subsidi kepada bangsa melayu dan bumiputera disalurkan oleh kerajaan UMNO/Barisan Nasional didalam hal pembelian rumah, pemilikan harta tanah dan juga bidang keusahawanan.

Apakah ini semua tak mencukupi lagi bagi melayu-melayu yang memihak kepada pembangkang hinggakan mahu menafikan Ketuanan Melayu di dalam negara? Tanah Melayu ini sudah hampir boleh dikatakan menjadi sebuah negara bersubsidi hanya kerana UMNO mahu memastikan hak-hak serta polisi Ketuanan Melayu dijaga sepenuhnya. Apakah bangsa melayu masih belum mahu sedar?

Rakyat harus sedar, mengapa mahu diubah sesuatu perkara yang telah dijalankan dengan sebaiknya? Pemimpin pembangkang hanya mahu menumbangkan kerajaan yang sedia ada sahaja. Sebab itulah mereka terpaksa menggunakan segala isu untuk memastikan mereka boleh berkuasa.

Tetapi, adakah berbaloi mengorbankan sesuatu yang sudah menjadi milik kita hanya kerana kepentingan sorang pemimpin pembangkang berkuasa? Inilah yang patut diteliti oleh seluruh bangsa melayu di negara ini.

88 thoughts on “Pembangkang sebenarnya takut dengan kuasa Ketuanan Melayu..

  • November 30, 2010 at 11:10 pm
    Permalink

    aku tak rasa dia ada guts untuk mansuhkan ketuanan melayu…cakap saja lebey..

    Reply
    • December 1, 2010 at 10:38 pm
      Permalink

      ketuanan melayu tak pernah berlaku ditanah melayu sejak 1511. ketuanan melayu hanya retorik umno untuk meraih sokongan melayu. sedarlah sikit jangan perasan banyak sangat. bersainglah cara sihat. pilihanraya lambat lagi. sejak mac 2008 BN asyik gelabah biawak pehal. kat mesyuarat mca korang bodek cina, kat mesyuarat mic korang bodek hindu, kat umno korang bodek melayu bagai nak rak. tapi projek besar korang kasi cina. melayu dapat hampas je….

      Reply
  • November 30, 2010 at 11:10 pm
    Permalink

    Betul tu..pembangkang takut ketuanan dan kuasa melayu ini juga akan MEMBENAMKAN perjuangan jahat mereka..

    INSYA ALLAH..tunggulah PRU13 nanti..

    Reply
    • December 1, 2010 at 10:51 pm
      Permalink

      Nabi muhammad tak pernah ajar pun ketuanan Arab. tapi orang arab boleh hidup dalam masyarakat majmuk di kota mekah dengan aman. sehinggakan haiwan pun hidup dengan aman makmur. banyak syarikat, orang melayu kerja ngan cina… kedai pun banyak cina punya, mana melayu punya? jawapannya melayu dah jual pada cina. so malaysia ketuanan cina… ha..ha…ha…. tengok penang. angkara umno habis tanah kena jual. orang melayu merempat ditanah milik orang. bila mahkamah suruh keluar taknak, dulu masa jual tanah dah dapat duit banyak lupa akhirat, bila duit dah habis baru ingat tanah dah tergadai. tengok felda bukit cerakah, masa dapat duit jual tanah joli katak beli mers, beli bmw, beli pajero sekarang apa jadi. duit dah habis baru nak ingat tanah melayu. melayu mudah diperbodoh dan mudah dibeli…. sekian sedarlah saudara seagamaku, dunia ni tempat persinggahan sementara, beramal solehlah itulah harta sebenar yang boleh dibawa kemati.

      Reply
      • December 2, 2010 at 1:26 am
        Permalink

        habis tu nk suruh semua org2 umno sokong pr ka, melayu memerintah selama ini pun masih banyak ketinggalan. ini kan pula bila diperintah sekiranya berada dlm pr maka bukan sahaja mundur, hancur terus

        Reply
      • December 2, 2010 at 10:18 am
        Permalink

        Itu salah sapa kalo bukan salah diri sendiri?

        Tu pasal penting kena ada UMNO..sekurang-kurangnya dia pertahankan dan tidak menjadi pak angguk seperti PAS yang tunduk sangat dengan DAP

        Sapa suruh orang felda ni pegi jual tanah mereka?

        Takde sapa yang suruh beb..janganlah ko cuba nak salahkan UMNO pulak..UMNO dah tolong dengan mencipta idea FELDA..bukan PAS tau..tapi UMNO..itu ko kena tau..

        PAS TIDAK AKAN & TIDAK PERNAH pun terfikir dalam kepala otak mereka untuk mencipta FELDA..apa yang mereka tau beri la zakat RM2-3 ratus mcm tu untuk orang kampung..bukannya nak sumbangkan projek atau pembangunan insan dari segi sosial dan ekonomi..

        Memang lah kena fokus pada Agama..Iman itu adalah tahap individu..tiada siapa boleh menilai Iman seseorang itu kecuali ALLAH (SWT) dan para MalaikatNYA.. bukannya dari seorang ahli politik PAS…

        Aku nak tanya ko..Ada tok Imam penah kena tangkap isap ganja..ko nak salahkan sapa? Ko nak salahkan UMNO ke PAS? Atau ko nak salahkan tahap keimanan tok imam tu?

        Pikir lah brader..lu boleh pikirkan..kang aku kata kau bodoh kau marah..tapi kalau Cina kata kau bodoh kau angguk dan mengaku pulak tu yang ko bodoh..

        Wei..cukuplah!! Jangan lah kau jadi melayu bodoh yang menyokong PR ni..dah la ko bising pasal ramai melayu bodoh, malas dan miskin..ni kau nak tambahkan lagi ke melayu bodoh,malas dan miskin ni????

        Reply
    • February 10, 2011 at 9:27 pm
      Permalink

      persoalannya.. siapa yang mentadbir dan memerintah Malaysia? BN atau Pakatan?

      Adakah Pakatan pernah memerintah? Sudah tentu tidak sudah maka semestinya BN memerintah sejak selepas merdeka..

      Jika BN sejak merdeka mereka memerintah, siapa pemimpin dalam BN yang memtadbir dan memerintah negara? UMNO, MIC dan MCA?

      MIC? sudah tentu bukan sejak dulu.. MCA? sudah tentu juga bukan sejak dulu.. Siapa lagi. Tentulah UMNO!! Sebab sejak dulu sampai sekarang perdana menteri dari Melayu…

      Jadi sebab apa melayu masih lagi ‘terbelakang di Malaysia?

      Jadi….maka kita sama-sama pikirlah sendiri!!!

      Reply
  • November 30, 2010 at 11:31 pm
    Permalink

    DIORANK SUDAH GUNA TRUMP CARD. PERGUNAKAN KETUANAN MELAYU DAN LIM KIT SIYAL BAKAL TPM UTK RAIH UNDI. TP JGN CPAT TERPEDAYA SBB PRU13 NANTI DIORANG AKAN TIMBULKAN ISU LAIN. ISU YG KITA X TAU. TP RASENYA NEGERI2 YG MASIH DLM JAGAAN BN KENA TAKE PRECAUTION! MAYBE DIORANG AKAN BONGKAR ISU2 DLM NEGERI2 YG MASIH DI TGN BN TANPA DI DUGA. SO, KENE BN/UMNO KENE BERINGAT SKET!

    Reply
  • November 30, 2010 at 11:33 pm
    Permalink

    UMNO dan BN kena berhati2 dgn perangkap anvar ni. Anvar dah tau benar, pakatan akan kehilangan sokongan orang melayu, mereka skrg lebih rela cuba seberapa daya mendapatkan sokongan bukan melayu terutama pengundi baru cina tak kira apa yg perlu digadai !!

    Reply
  • December 1, 2010 at 12:01 am
    Permalink

    Mendaulatkan ketuanan Islam berbanding ketuanan Melayu
    bukan sahaja lebih mulia, malah mampu mengelak dari permusuhan kaum,

    sekiranya bangsa Melayu mahu ketuanan Melayu,
    sudah tentu bangsa lain juga mahukan bangsa mereka
    di angkat seperti mana bangsa Melayu.

    “Bangsa lain boleh menerima agama (Islam)
    ini berbanding ketuanan Malayu yang hanya
    menunjukkan kepada satu bangsa sahaja,”

    dengan ketuanan Islam tidak akan timbul sikap dengki
    dari bangsa lain sebaliknya diterima baik oleh mereka,
    apatah lagi jika mereka memeluk Islam.

    sikap terlampau mementingkan bangsa wajar dihentikan
    kerana lebih banyak mengundang perbalahan dan
    permusuhan berbanding perpaduan.

    petikan kata2 TGNA

    Reply
    • December 1, 2010 at 12:16 am
      Permalink

      dengan jumlah kerusi parlimen PAS yang ciput tu cukup ke nak ketuai PR. DAP dan PKR setuju dengan ketuanan Islam?. Kalau nak cakap kena ukur baju kat badan PAS dan bukan kat DAP atau PKR. Bila Islam kena pelekeh kenapa PAS menikus. Poorah lah korang pasal kes arak kat Shah Alam tu pun tak bolih nak tegakkan kebenaran. Tu baru betul ketuanan ‘DAP’ yang korang agungkan. dah lah baik berhenti dari menjadi lembu DAP.

      Reply
      • December 1, 2010 at 12:22 am
        Permalink

        bersabit kes arak
        baiklah, ikut kata ko, PAS tu teruk
        bagaimana dngan UMNO ?

        dua kilang arak yang besar ditepi federal highway tu
        tertubuh atas restu siapa ? dibawah pemerintahan
        ker. Neg dan Pusat ketika itu kan UMNO

        so, kedua2 Parti Islam Melayu ni teruk
        kemana Islam Melayu nak pergi ?

        Reply
        • December 1, 2010 at 1:04 am
          Permalink

          ‘kes arak’ – masa BN perintah keadaan terkawal dan ‘arak’ tak bolih dijual di tempat majority penduduk Islam.

          ‘dua kilang arak’ – itu untuk kegunaan bukan Islam dan sama je sekarang macam PAS galakkan ternakan babi pasal nak jaga hati penganut bukan Islam.

          ‘Perpaduan sesama Islam adalah lebih mulia dari memutuskan siratulrahim. Bila ada cubaan nak satukan Melayu Islam siapa yang menentang.

          Reply
          • December 1, 2010 at 8:58 am
            Permalink

            sayung dah sesat lah bai..tak payah layan orang macam tu..dia dah lupa dia tu sapa..melayu atau meloya..kalau dah kata memartabatkan ketuanan melayu tu bermaksud memartabatkan islam jugak..sebab majoriti melayu islam..cuba tanya sayung siapa kawan2 kapir dalam pakatan pembangkang yang menerima islam….dia tu pandai cakap je ..sebeb sebelum cakap dah minum holly water dulu..atauy minum air taik cina..

        • December 1, 2010 at 11:52 am
          Permalink

          Sekarang PR memerintah Selangor, kenapa tak tutup saja kilang arak tu.

          Reply
        • December 3, 2010 at 2:05 pm
          Permalink

          alahai….~~~~~…. sayung… banyak lg sbnarnye yg ko x nmpak… n ko sbnarnye masih x fhm ketuanan melayu 2 sbnarnye untuk ape…. ko kne la slidik balik sejarah…. nak ckap bnyk pon wat skit ati je.. org kpale batu ni susah…

          Reply
    • December 1, 2010 at 11:28 am
      Permalink

      Asal Selangor makin banyak rumah urut PONDAN ek?
      Heran aku

      Reply
  • December 1, 2010 at 12:03 am
    Permalink

    “Ketuanan Melayu adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdaya orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri.

    “Mereka adalah manusia yang melakukan rasuah, korup, pecah amanah dan pelbagai kebejatan lagi,”

    tidak akan ada satu bangsa pun yang akan menjadi agung dan dihormati hanya dengan menggelar diri sendiri sebagai “tuan”.

    “Kitab al-Quran banyak mengisahkan bagaimana Tuhan telah menghancurkan kaum dan bangsa-bangsa yang bermegah-megah konon menjadi ‘tuan’ dan memandang rendah kepada bangsa atau kaum yang lain.

    “Sesungguhnya, semulia-mulia di sisi Tuhan adalah mereka yang paling tinggi taqwanya (amalan baik dan kebajikannya kepada insan lain),”

    petikan kata2 Presiden PKR

    Reply
    • December 1, 2010 at 12:09 am
      Permalink

      ulangan……………………………

      Reply
      • December 1, 2010 at 12:15 am
        Permalink

        supaya ko tau..seperti yg ko tanya sblum ni
        itu “petikan ucapan Presiden PKR”

        dan supaya ko faham ape yg dia madsudkan dngan kata2 nya
        bila ko dah faham, baru lah ko nilai kan

        nilaikan ia dengan serangan dan tuduhan dan pihak satu lagi
        tepat atau tidak tuduhan mereka dengan ape yg
        diucapkan beliau

        satistik menunjukkan
        90% miskin tegar ditanah Malaysia ni
        adalah orang Melayu yg menjulang ketuanan melayu
        yg dicorakkan UMNO

        bukan istilah yg penting
        PERLAKSANAAN paling utama

        Reply
        • December 1, 2010 at 12:20 am
          Permalink

          cuba kau huraikan macam mana kau nak tegakkan ‘ketuanan Islam ala PAS’ tanpa halangan dari DAP. Jangan nak goreng dengan statistic palsu kau yg 90% tu. proof it if you have the fact.

          Reply
          • December 1, 2010 at 12:26 am
            Permalink

            satu waktu, MCA pernah meminta
            ekuti 30% Melayu dihapuskan
            kecoh dalam parlimen
            maka bangkitlah wakil2 UMNO
            kebanyakan nya menteri mempertahankan
            ekuti Melayu, dan dlam tak sedar
            mereka sendiri menyatakan
            Melayu masih mundur
            pendapatan seisi rumah paling rendah
            dan 90% mikin tegar Melayu

            bgaimana pula
            UMNO nak pertegak kan Islam
            sebenar dengan restu semua rakyat

          • December 1, 2010 at 12:29 am
            Permalink

            kahakhak dia pusing pusing tak jawab bodoh ada UMNo hapuskan ka ekuti 30% tu myhahaah depa nak kata apa kata lah UMNO yg ada kata putus, bukan macam PAS terutama munafiq N ajis yg sanggup mengeluarkan fatwa songsang untuk perthnkan kapir harbi cina…

          • December 1, 2010 at 12:40 am
            Permalink

            tadi kau cakap statistic 90% dan sekarang cakap wakil2 UMNO pulak. jangan nak spin ke MCA atau MIC pulak. jangan nak belitkan fact yang kau cedok dari sifat dengki nak menjahanamkan bangsa sendiri. kau sendiri membesar dan menjadi manusia atas usaha pejuang2 Melayu UMNO dan hakikatnya keturunan kau bolih hidup senang di Tanah Melayu. lain lah kalau kau keturunan bangla. sorry bro.

          • December 1, 2010 at 11:59 am
            Permalink

            cuba kau huraikan macam mana kau nak tegakkan ‘ketuanan Islam ala PAS’ tanpa halangan dari DAP.

            bgaimana pula
            UMNO nak pertegak kan Islam
            sebenar dengan restu semua rakyak

            ——————————————————————–

            Jangan nak goreng dengan statistic palsu kau yg 90% tu. proof it if you have the fact.

            satu waktu, MCA pernah meminta
            ekuti 30% Melayu dihapuskan
            kecoh dalam parlimen
            maka bangkitlah wakil2 UMNO
            kebanyakan nya menteri mempertahankan
            ekuti Melayu,

            dan dlam tak sedar
            mereka sendiri menyatakan
            Melayu masih mundur
            pendapatan seisi rumah paling rendah
            dan 90% mikin tegar Melayu

        • December 1, 2010 at 9:00 am
          Permalink

          sebenarnya ko yang tak paham apa itu erti ketuanan melayu…tak payah nak bersyarah..lagi banyak ko bersyarah lagi banyak nampak kebodohan ko …pegi belaja balik kalau nak bersyarah..tapi jangan belaja ngan nuar..nanti ko bersyarah pasal jubo pulak..

          Reply
          • December 1, 2010 at 10:58 pm
            Permalink

            baiklah…aku tak paham
            KETUANAN MELAYU….
            ko plak explain kan

            atau ko nak maksudkan Ketuanan Melayu
            ialah Melayu jadi tuan kat tanah Melayu ooppsss
            silap dulu tanah Melayu skrang Malaysia UMNO dah tukar

            makna nya bangsa lain berada dibawah Melayu lah kan
            sebab Melayu dah jadi “tuan tanah”

            baik, kita pgg pengertian tu

            skrang ko jelaskan plak pengertian
            1(satu) Malaysia yg diperkenalkan oleh APCO oopppsss
            silap lagi diperkenalkan oleh Dato Sri Najib

            bukan ke makna nya “kesamarataan”
            tak kira bangsa..asalkan ada mykad

            so, sekarang camna ni..
            UMNO ada dua pergertian yg jauh berlainan

            kejap cakap Melayu tuan, kejap ckap semua samarata

          • December 2, 2010 at 3:03 pm
            Permalink

            ko kalau orag explain pun bukannya ko faham baik cakap ngan tunggul je..sebab ko dungu otak taik babi..

  • December 1, 2010 at 12:21 am
    Permalink

    definasi ketuanan melayu ialah 1.agama islam agama rasmi (sentiasa dikedudukan tertinggi). 2. kedudukan raja2 melayu. 3. bahasa melayu sbg bahasa kebangsaan 4. hak2 istimewa org melayu/bumiputera. bila umno sering melaungkan ketuanan melayu maka adalah mencakupi ke empat2 perkara tersebut. tdk akan tertinggal walau satu pun. sbb itulah kami org2 umno yakin dgn perjuangan kami sbb ia melengkapi duniawi & akhiri. mungkin penghayatan islam tidak seperti yg diinginkan olh pihak pas. namun secara umumnya agama Allah tdk pernah dikesampingkan dlm perjuangan umno, cuma ia perlu diperbaiki sehingga ke sesempurna yg boleh. sbb itu bila lg rancak pr mahu menghapuskan ketuanan melayu lagi bersemangat kami mempertahankannya. Allah huakbar….inilah laungan semasa umno mula2 ditubuhkan pd tahun 1946 (tunjuk perasaan malayan union) diikuti laungan ‘hidup melayu’. sehingga kini, umno masih konsisten walaupun byk ketidaksempurnaan yg perlahan2 diperbaiki sedikit demi sedikit. tk perlu takbur dan mengumumkan buat itu dan ini hanya untuk mendapat sokongan dan dilihat zuhud

    Reply
    • December 1, 2010 at 12:27 am
      Permalink

      sungguhpun berlaku rasuah, kronisme dan penyelewengan dlm program2 ‘ketuanan melayu’ tentanglah ia bukannya menghapuskan induknya. namun aku masih berpegang…hanya org/kumulan/parti yg bersih sebersihnya dr rasuah/penyelewengan/kronisme shj yg layak berbicara mengenai rasuah. kalau tdk perbaikilah diri dahulu sebelum perbaiki kepincangan org. jgn org buat tk blh tp bila kita buat semua blh. itulah yg paling hina

      Reply
      • December 1, 2010 at 12:55 am
        Permalink

        ajakq: Bagus. Lengkap penerangan anda. Mudah mudahan dapat menyatukan neuron neuron yang tersumbat dalam kepala ahli PR yang kecanduan.

        Reply
    • December 1, 2010 at 12:49 am
      Permalink

      ‘pembetulan’ yang UMNO mula lakukan selalu diperlekehkan olih PAS. Nak cakap PAS tak tau pasal ISLAM tentu mustahil tetapi kalau manusia nak bertaubat pun ALLAH benarkan kenapa tidak pada PAS.

      Reply
    • December 3, 2010 at 2:14 pm
      Permalink

      ajakq : mmg lengkap dan kukuh…

      Reply
  • December 1, 2010 at 12:53 am
    Permalink

    Istilah Ketuanan Melayu patut ditukar kerana bunyinya seakan-akan melayu ini angkuh sentiasa hendak menghambakan bangsa lain. Itulah sebab maka orang bukan melayu jadi tabu bila mendengar istilah Ketuanan Melayu. Apakah istilah yang tepat bagi menukarkan perkataan Ketuanan ? Dalam bahasa inggeris dipanggil Supremacy. Apakah perkataan sesuai untuk dimelayukan bagi ” supremacy ” ?

    Reply
    • December 1, 2010 at 1:17 am
      Permalink

      masalahnya istilah ‘Ketuanan Melayu’ telah di ujudkan semasa zaman British lagi. Kalau nak tukar ke konsep ‘Malaysia’ kenalah diusahakan hanya ada satu cara sahaja. Pendidikan yang mesti dimulakan dengan konsep pembelajaran ala- ‘Malaysia’. Nanti heboh pulak cakap nak hapuskan sekolah2 yang berpaksikan kepada negara China dan India. ni yang pening?

      Reply
  • December 1, 2010 at 2:27 am
    Permalink

    Apa masalahnya dengan Ketuanan Melayu ini sehinggakan Ketua Umum dan Presiden PKR ini begitu fobia dengan perkataan ini? Ketuanan Melayu hanyalah istilah semata-mata dan ia tidak pernah membawa maksud orang Melayu menjadi tuan besar manakala bangsa lain menjadi hamba abdi sebagaimana orang kulit putih Afrika Selatan semasa zaman apartheid. Hakikatnya dalam realiti sebenar orang Melayu kebanyakannya menjadi kuli manakala orang lain tetap menjadi tuan atau tauke yang kaya-raya dan hidup penuh kemewahan.

    Ketuanan Melayu hanyalah untuk mempastikan kuasa pemerintahan kekal di dalam pegangan orang Melayu Islam dan pada masa yang sama hak-hak kaum dan agama lain yang sah di sisi undang-undang dan perlembagaan sentiasa dilindungi. Ini termasuklah kuasa Raja-Raja Melayu, kedudukan bahasa Melayu dan agama Islam dan lain-lain lagi. Adakah selama ini Ketuanan Melayu telah menjadikan bukan Melayu/Islam merempat, menjadi miskin, peminta sedekah, pelarian dan lain-lain lagi?

    Petikan ucapan Presiden PKR yang telah disediakan oleh Ketua Umumnya:

    “Ketuanan Melayu adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdaya orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri.

    “Mereka adalah manusia yang melakukan rasuah, korup, pecah amanah dan pelbagai kebejatan lagi”

    Bagaimana pula dengan sekumpulan kecil ahli politik picisan yang kononnya memperjuangkan Ketuanan Rakyat yang melakukan banyak penyelewengan dan penipuan semasa proses pemilihan kepimpinan partinya sendiri demi memastikan kuasa politik dan kawalan parti sentiasa di bawah pengaruhnya? Tidakkah ahli politik picisan ini nanti akan turut melakukan lebih banyak korupsi, pecah amanah, penyelewengan dan lain-lain lagi apabila diberi kuasa memerintah negara?

    Berdasarkan sejarah sudah banyak kita lihat sama ada di dalam negara atau luar negara pemimpin yang pada mulanya berkobar-kobar memperjuangkan kepentingan rakyat akhirnya melakukan lebih banyak penyelewengan dan penipuan apabila telah mendapat kuasa memerintah.

    Reply
    • December 1, 2010 at 12:18 pm
      Permalink

      DSAI sebenarnya dah desperate sangat..
      kalau Msia nih tergadai pun dia tak keysah

      Reply
    • December 2, 2010 at 10:50 pm
      Permalink

      nuar tu sebenarnya dah gila….sebab banyak sangat main jubo…..kalau dia betul takkan suka main jubo…betul tak kawan2…hehehhe

      Reply
  • December 1, 2010 at 5:25 am
    Permalink

    Ketuanan melayu tak perlu dibahaskan tapi masih menyerang ketuanan melayu yg menyerang tu bukan org lain bangsa sendiri tak usah dipolitikkan ketuanan melayu kenapa harus takut dengan ketuanan melayu adakah kaumlain susah mencari makan dimalaysia ni dari pandangan mata kasar kaum lain lebeh berjaya dari org melayu tapi kenapa harus pertikai lagi ketuanan melayu tak siapa yg rugi malah kaum kaum lain dapat menikmati atas perjungan org melayu sendiri kaum kaum lain tahu bahawa tunggak pemerintahan ada lah melayu tak perlu mereka pertikai yg penting mereka senang cari makan dan berniaga dibumi bertuah malaysia kalau mereka tertekan dengan pemerintah sekarang dah lama mereka tidak mahu berniaga di negara ini kenapa PR terlalu takut dengan ketuanan melayu hanya org politik saja takut ketuanan melayu rakyat biasa tak ambil port hal sebegini malaysia aman tak perlu dikacau rakyat mahu hidup dengan aman antara kaum sudah bagus kenapa harus menghasut satu kaummembenci satu kaum ini kerja org politik politik di malaysia terlalu kotor kerana kuasa dan harta sanggup menikam bangsa sendiri kerana politik kalau macam ni macam mana nak perintah negara sedangkan nak satu kan semua kaum pun tak bolih PR tidak akan satukan semua kaum kalau mereka merintah DAP akan jaga bangsa dia PKR akan jaga Anuar dan kayakan keluarga PAS jaga Nik Aziz dan ulamak yg tak habis belajar supaya bolih buat harta bila mati nanti buat keranda dari emas dan bawa masuk surga Nik Aziz di dunia Nik Aziz dah kaya sampai kesurga pun Nik Aziz bertambah kaya.

    Reply
  • December 1, 2010 at 8:29 am
    Permalink

    1. Bangsa lain kuat mempertahankan hak mereka, bangsa melayu sungguh benar membuang hak istimewa mereka, sudah ada hak istimewa seronok nak dibuang, bila tak ada kuasa esok baru menyesal.
    2. Ilmu yang ada bukan Allah suruh untuk berdebat siapa hebat untuk berhujah tapi disuruh dan dituntuk untuk diamalkan untuk kebaikan semua makhluk di atas muka bumi ini, jangan jadi macam yahudi, satu bangsa yang sangat cerdik tapi sangat sombong dan bongkah, apa jadi kepada dunia atas perbuatan mereka.
    3. Kalau kita dah padai bukannya jadi pembangkang, sepatutnya duduk dengan krjaan bantu kerajaan, guna ilmu yang Allah beri untuk kesejahteraan bersama. Kalau setakat bercakap semua orang boleh, kerja paling senang dalam dunia ialah meosak,meroboh atau menghancurkan, cuba fikir macamana nak bina dan memperkukuhkannya.

    Reply
  • December 1, 2010 at 9:26 am
    Permalink

    sayung tu tak tau niat sebalik tabir cina dan india. tuk dok kata mcm tu. buat malu melayu islam je sayung ni. sekarang ni cina india telah berjaya menggunakan sebaiknya PR dan PKR untuk menjahanamkan melayu dan islam di malaysia. PAS pun dah ikut telunjuk. keluar la dari PR wahai PAS. berdirilah sendiri. sayung, ko tu taksub sampai tak tau strategi bangsa lain. tu la, duduk kat negeri melayu islam, ko tak sedar permainan strategi bangsa lain. dan jangan lupa, bila sebut ketuanan melayu, ketuanan Islam la tu sayung. jangan la ko bodoh sangat. hapuskan ketuanan melayu bagi cina india adalah hapuskan ketuanan islam. ko bagitau kat aku mana pemimpin melayu yg bukan Islam?

    Reply
    • December 1, 2010 at 10:48 am
      Permalink

      sayung sebenarnya dah banyak makan taik cina dan india sebab tu dia menyokong puak2 yang benci ketuanan melayu..tak taulah sayung ni sebenarnya cina atau india ..kalau belayu rasanya tak berfikiran macam ni..kecuali melayu yang main jubo je berfikiran macam ni..

      Reply
      • December 1, 2010 at 1:45 pm
        Permalink

        ahahahaha.. ko nih pun..
        lawak laaa

        Reply
  • December 1, 2010 at 10:58 am
    Permalink

    Sayung,

    1) Cuba kamu jengok melayu di Thailand terutamanya di sebelah selatan seperti di Hatyai dan Narathiwat. Tengok²lah mereka sekali sakala..kemudian tanya

    – Kenapa mereka miskin?
    – Kenapa mereka sekolah pondok saja?
    – Kenapa ramai jadi Imam masjid dan petani saja?
    – Kemanakah perginya pegawai² kerajaan mereka yang beragama Islam?
    – Kenapa melayu thailand dilayan seperti kelas ketiga?
    – Kenapa kerajaan Thailand yang tidak mempejuangkan hak bumiputera, tidak memberi peluang orang² Melayu Islam ini untuk berkongsi agihan ekonomi negara?

    2) Kemudian kamu lihat pula di Singapura

    – Kenapa orang melayu sini boleh ada tatoo dibadan?
    – Kenapa orang melayu disini duduk di flat² murah?
    – Kenapa orang² melayu disini diberikan pekerjaan secara kontrak?
    – Kenapa orang² melayu banyak tinggal di daerah Geylang? Bukan ke Geylang ini tempat sarang pelacuran?
    – Kenapa orang² melayu disana banyak free thinker?
    – Kenapa Islam tidak boleh Azan dengan pembesar suara seperti di Malaysia? 🙁
    – Kenapa banyak anggota kabinet PAP majoritinya satu bangsa saja sahaja? Mcm mana orang Melayu nak bersuara?
    – Kenapa ramai melayu jadi clerk, office boy, dan setakat asst manager jer? Mana pergi yang berpangkat tinggi atau lebih yang boleh memberi decision making? Kenapa tak ramai yer? 🙁
    – Kenapa melayu tidak dibenarkan mengendali jet pejuang tentera udara Singapura? Kenapa tak bagi mengendalikan kereta prisai?
    – Kenapa national service melayu diberikan Prebet Lapok jer?

    Itu lah nasib agama Islam dan bangsa kita dinegara jiran..kesian kan..memang kesian..aku pun kesian..tapi aku bersyukur kerana aku lahir di Malaysia..Hidup Matiku di Malaysia..Aku sayang Malaysia beb..aku sayang agama bangsa aku walaupun sesetengah daripada mereka ini sombong, bongkak, dan perangai mcm setan..tapi aku sayang agama dan bangsa aku..

    Aku tak tahulah kamu (penyokong pembangkang) sayang atau tidak akan Islam dan Bangsa Melayu kamu sendiri..

    Kalau kamu sayangkan Islam dan bangsa kamu..kamu tolonglah diri kamu sendiri baru lah kamu secara tidak langsung menolong Islam dan bangsa kamu..jadi janganlah kamu hendak kata kerana UMNO melayu miskin..itu salah.

    Kamu diberikan otak dan anggota badan yang cukup sifatnya serta tidak ada cacat cela (alhamdulillah)..maka gunakanlah segala yang ada dikemampuan kamu untuk menuju maju ke puncak kejayaan..

    Aku penah jumpa melayu yang dahulu miskin nak minum teh o panas pun takde duit, tapi berkat usaha org melayu itu dan nekad serta hati yang cekal dia berjaya..tidak ada UMNO pun yang bantu SECARA DIRECT, tidak ada PAS atau PKR, atau DAP yang tolong dia..semua hasil titik peluhnya sendiri..tetapi kenapa orang melayu itu tetap menyokong UMNO? Kerana dia tahu UMNO ada banyak membantu secara tidak langsung..iaitu

    – Kerana UMNO, kita boleh lihat ramai anak² melayu berjaya dimenara gading dan mendapat pekerjaan yang selesa

    – Kerana UMNO, kebanyakkan orang² melayu mampu beli rumah

    – Kerana UMNO, sudah ramai orang melayu mempunyai wang lalu boleh ber-urusniaga

    – Kerana UMNO, ramai orang melayu berani menceburi bidang² kritikal seperti ekonomi, sains, dan teknologi

    – Kerana UMNO, sesetengah orang² melayu dapat belajar ke luar negeri

    – Kerana UMNO, kita semua hidup aman dan damai..

    Cubalah ko bayang kalau DAP memerintah dulu..ko rasa kita semua kat mana sekarang?

    Atau

    Cubalah ko bayangkan jika PAS memerintah..ko tak rasa ke kita jadi mcm Afghanistan? Miskin, kotor, barbaraic, kejam, bawak senjata, jadi pegebom berani mati

    Atau

    Cubalah ko bayangkan Anwar jadi PM..ko tak rasa ke banyak projek² Malaysia semua orang² dia atau kroni dia saja yang kaut semua?

    Atau

    Cuba ko tengok UMNO perintah mcm mana..kita boleh lihat sekarang..
    -ada melayu kaya
    -ada melayu sederhana
    -ada melayu kampung tapi boleh mampu hantar anak kesekolah
    -ada melayu berniaga
    -ada melayu yang beriman
    -ada khusus² memperbaiki skill²..
    – dan banyak lagi laaaa…cuma ko kena rajin jer..ko rajin..ko usaha..ko dapat..takde sapa boleh mempertikaikan

    Reply
    • December 1, 2010 at 11:29 am
      Permalink

      tuuuu diahhhh.. hehehe
      Ko baca tak Sayung?
      kalau ko tak sedar2 lagi, aku tak tau la nak cakap apa..

      Reply
      • December 1, 2010 at 1:46 pm
        Permalink

        Panjang lebar, padat dan berguna…tahniah kepada mrskundel….kepada org melayu PKR & PAS dan lebih teruk didlm DAP sedarlah sebelum terlewat!.

        Reply
      • December 2, 2010 at 10:54 pm
        Permalink

        kalau korang cakap ngan sayung benda2 ni…dia kata FITNAH…hehehhe

        Reply
    • December 1, 2010 at 5:34 pm
      Permalink

      alhamdulillah… TQ MrSkundel!
      dah lama aku tunggu komen yang begini.
      mmg UMNO tidak sempurna tapi apa yg di tulis oleh MrSkundel adalah hakikat sebenar!
      Aku rindu zaman Che Det……

      Reply
    • December 1, 2010 at 10:11 pm
      Permalink

      yg nih sayung kena paham,biar celik sket mata dia tuh..

      Reply
  • December 1, 2010 at 1:31 pm
    Permalink

    Apa yg terfikir pd saya Penasihat dan Presiden PKR tak nak slogan Ketuanan Melayu, sebab mereka berpandangan jauh mengikut aliran songsang mereka sendiri. Pd ‘mereka’ selagi ada perkataan Melayu yg synonym dgn malas, mundur,tak bebas bercakap, kampungan, tak boleh bergaul bebas lelaki dgn perempuan, perempuan dgn perempuan dan lelaki dgn lelaki. Stratigi mereka terutama Penasihatnya mana tahu kalau2 tercapai hasratnya jadi PM, mudahlah nak gubal undang2 sesuai dgn kehendak dan keperluannya, tetapi selagi ada nama Melayu yg kuat berpegang pd adat, adat berpaksi pd agama, payahlah sangat nanti nak kena rujuk pd Ketua Adat/Kampung, Majlis Fatwa dan Raja, jika nak gubal undang2. ‘Mereka’ bercinta sangat kalau boleh nak tukar kulit jadi Mat Salleh supaya soal2 adat dan hukum agama tak jadi penghalang agenda mereka. Mereka mahu hak kebebasan ‘hak asasi manusia’ yg mutlak boleh dilaksanakan di negara ini tanpa kongkongan adat dan hukum agama yg dinuti kuasa Melayu yg menjadi asas dan tunggak Perlembagaan Malaysia.

    Reply
  • December 1, 2010 at 2:57 pm
    Permalink

    Mereka semua itu sebenarnya sudah bosan di gelar Melayu. Kerana musuh besar mereka ialah orang sebangsa dan seagama mereka iaini Melayu. Maka mereka berfikir apakah cara terbaik untuk keluar dari kemelut ini.

    Kita bolih syorkan dia orang semua itu convert jadi kafir laknat. Jangan jadi Melayu kalau dah hati tak seMelayu orang Melayu.

    Kalau mereka pilih untuk menderhaka apa yang bolih kita buat.

    Reply
  • December 1, 2010 at 3:51 pm
    Permalink

    ketepikan idealogi pas, BN dan ape ntah….sbnr ini la yg diingin kan musuh2 kita diluar, mahu lihat org kita berpecah…. sesungguhnya Rasulullah amat sedih melihat umatnya berpecah belah..kembalilah kita kepada Al-Quran dan as-Sunnah..Disitulah segala-galanya dpt diselesaikan….renung2kan……..

    Reply
  • December 1, 2010 at 6:36 pm
    Permalink

    KAH KAH KAH
    KAH KAH KAH
    KAH KAH KAH

    woit.. BERAPA KALI NAK BAGI TAHU….kah kah kah..

    woit… KETUANAN MELAYU TAK ADA DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN…. kah kah kah..

    kah kah kah… KONTREK SOSIAL PUN TAK ADA… kah kah kah…

    woit… BERAPA KALI NA BERI TAHU DAAAAAA….. kah kah kah..

    woit… LU PEKAK BADAK KE ?…. LU TAK PANDAI BACA KE?…. kah kah kah

    kah kah kah…. RAJA GOPAL NAK BERTEGAS MACAM MANA?…. kah kah kah

    woit… PERANGAI RAJA GOPAL PUN TAK SENENEH ARAH…. kah kah kah..

    kah kah kah.. MAIN GOLF BUKAN BOLA HILANG TAPI CADDY HILANG… kah kah kah..

    kah kah kah… GADUH DALAM KELAB MALAM… PAKAI PISTOLI… kah kah kah

    kah kah kah… NAK ORANG MELAYU SOKONG MACAM MANA?…. kah kah kah..

    woit… INGAT MELAYU BODOH MACAM TELOOO…. kah kah kah

    Reply
  • December 1, 2010 at 6:38 pm
    Permalink

    KAH KAH KAH
    KAH KAH KAH
    KAH KAH KAH

    woit… INI BETUL BETUL MENIPU…. kah kah kah..

    woit… TANAH TUDM ITU KENAPA BAGI PADA CHINA… TIDAK PADA BUMIPUTERA…kah kah jkah..

    woit… TANAH PENJARA PUDU ITU BETUL KE BAGI PADA VINCENT TAN?…. kah kah kah..

    kah kah kah… TANAH ORANG MELAYU DI BEREMBANG KENAPA BAGI PADA CUKONG…. kah kah kah..

    woit… TANAH DI JALAN PEEL…. KENAPA BAGI PADA CUKONG?…. kah kah kah..

    woit… TANAH RATUS HEKTAR DI SENTUL PASAL APA BAGI PADA YEO TOK LEY… kah kah kah..

    woit… BUKIT DAN GUNUNG PASAL APA BAGI LIM GOH TONG… kah kah kah

    woit… CAKAP KETUANAN MELAYu… TAPAI CUKONG YANG KAYA…. kah kah kah..

    kah kah kah… CUKONG DAPAT TANAH… MELAYU DAPAT KETUANAN… kah kah kah..

    kah kah kah…. BOLEH REBUS KE KETUANAN MELAYU INI JIKA LAPAR?…. kah kah kah

    Reply
  • December 1, 2010 at 6:40 pm
    Permalink

    KAH KAH KAH
    KAH KAH KAH
    KAH KAH KAH

    woit… DAH BOSAN DENGAN KETUANAN MELAYU… kah kah kah..

    woit… ORANG MELAYU SENDIRI DAH BOSAN… kah kah kah..

    kah kah kah… YANG NAK JADI TUAN INI… SEMUA MALAS KERJA… kah kah kah..

    woit… NAK MASUK UNIVERSITI…. DENGAN MARKAH RENDAH…. kah kah kah..

    woit… NAK JADI NAIB CANSELOR… TAK PERNAH TULIS BUKU… kah kah kah..

    woit… MINTA KONTREK… BUKAN NAK BUAT KERJA ..TAPI NAK JUAL KONTREK…. kah kah kah..

    kah kah kah… NAK JADI KAYA… TAPI MALAS KERJA…. kah kah kah..

    kah kah kah… BILA ORANG RAMAI MARAH TUDUH ORANG RAMAI NAK LAWAN PERLEMBAGAAN… kah kah kah..

    kah kah kah… BILA ORANG RAMAI MARAH… TUDUK ORANG RAMAI NAK LAWAN RAJA…. kah kah kah

    Reply
    • December 2, 2010 at 12:08 am
      Permalink

      ADAKAHANDA SEDANG MABUK? BERHATI2 JIKA MEMANDU!

      Reply
  • December 1, 2010 at 6:42 pm
    Permalink

    sorryyy bukan gua tulis ..gua cilok dari tukar tiub………….190 ribu melayari tukar tiub sehari..

    Reply
  • December 1, 2010 at 7:10 pm
    Permalink

    Jelas PERKASA ini pun tak paham apa itu ketuanan Melayu. Di sini aku perturunkan makna sebenar ketuanan Melayu supaya jangan ada lagi yang tidak paham.
    Ketuanan Melayu bermakna UMNO terus pegang kuasa politik di Malaysia
    Paham tak?

    Reply
  • December 1, 2010 at 7:11 pm
    Permalink

    sorryy bukan gua tulis..gua cilok..dari blog midin…biar tgok ketuanan melayu dari sudut berbeza..baru otak boleh fikir

    Reply
  • December 1, 2010 at 7:12 pm
    Permalink

    Seperti dinyatakan tadi apakah keuntungan masih ada dengan konsep ketuanan Melayu? Kalaulah konsep itu boleh memberi keharmonian, kepuasan kepada semua orang, kenapa Umno perlu takut. Umno perlu memperkuatkan konsep ketuanan Melayu. Biarlah PKR dengan konsep ketuanan rakyat. Berlaga dan berlumbalah untuk menunjukkan konsep siapa yang lebih berkesan dan memberi kebaikan. Jangan menuduh orang khianati kita walhal kita yang bebal.

    Reply
  • December 1, 2010 at 7:13 pm
    Permalink

    gua cilok dri blog merah ttta…lagi satu pandangan ketuanan merapu..opps ketuanan melayu..fikirrrrrrr

    Reply
  • December 1, 2010 at 7:15 pm
    Permalink

    PKR dan PAS ni memang tak boleh harap. 53 tahun memerintah Malaysia, entah apalah yang dibuat agaknya?

    Temasik sudah jadi Singapura. Diberi begitu saja kepada Lee Kuan Yew.

    Pulau Batu Putih, PAS dan PKR main2 di Mahkamah Dunia (Hague) sehinggakan Singapura sekali lagi memalukan kita semua.

    Persekutuan Tanah Melayupun PAS dan PKR gadaikan dan kini namanya dah bertukar kepada Malaysia.

    Punyalah celaka PAS dan PKR, dipindanya perlembagaan negara pada tahun 1983 dan 93 yang melibatkan Raja-raja Melayu. Kuntut dah kuasa Duli2 Tuanku Raja-raja kita dek kerja jahat PAS dan PKR. Patutlah Sultan Selangor murka.

    Entah apalah yang PAS dan PKR buat selama 53 tahun? Nama saja parti melayu dan islam. Statistik terakhir menunjukkan peratus miskin tegar negara yang paling tinggi adalah milik orang melayu rupanya. 96.7% peratus yang hidup di paras kemiskinan ialah orang melayu.

    30% sasaran ekuti untuk bumiputera masih tidak upaya dicapai setelah 53 tahun merdeka. Dari RM54b ekuiti dan saham bumiputera, hanya RM2b sahaja masih kekal milik mereka. Siapa kebas? Dah tentulah PAS dan PKR.

    Habis dah bahasa melayu dan Utusan Melayu ditongganglanggangkan….ini sapa punya kerja kalau bukan Anwar dan Hj. Hadi?

    Siapa yang menghancurkan sistem kehakiman negara kalau bukan PAS dan PKR? DAP jangan ceritalah. PKFZ jadi rugi berbillion2 RM tu kerja sapa kalau bukan Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng.

    Khalid Ibrahim yang asalnya cuma bomoh siam jadi kaya raya buat rumah sampai RM24juta. Habis diangkut bibik2 dan tukang gunting rambutnya ke Disneyland guna duit rakyat masa jadi MB. Kalau tak jatuhkan dia…habis perbendaharaan Selangor.

    Sehari semalam aku boleh tulis kat sini pasal kedurjanaan PAS dan PKR. Tapi lu orang fikirlah sendiri ya…

    53 tahun di bawah PAS dan PKR (walaupun baru ditubuhkan 12 tahun yang lalu), memang jahanam orang melayu. Patut sangatlah kita semua pakat2 mengundi UMNO pada pilihanraya akan datang. Itupun orang melayu tak sedar2.

    Cheh!!

    Reply
  • December 1, 2010 at 7:15 pm
    Permalink

    ketuanan melayu selama 53 tahunnnnnnn

    Reply
  • December 1, 2010 at 7:22 pm
    Permalink

    Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang partinya, PKR menolak konsep Ketuanan Melayu berkata konsep itu hanya mencerminkan hubungan ‘tuan’ dan ‘hamba’.

    Katanya, isu itu dieksploitasi oleh Umno dan BN melalui lidah rasminya, Utusan Malaysia dengan memutarbelitkan fakta berhubung isu ketuanan rakyat yang dibangkitkan oleh Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada persidangan kongres PKR minggu lalu.

    “Dalam Agenda Ekonomi Malaysia yang kita perkenalkan, kita menolak Dasar Ekonomi Baru (DEB) kerana ia hanya menguntungkan segelintir walaupun permasalahannya adalah terdiri daripada majoriti masyarakat Melayu / Bumiputera dan di kalangan orang Cina dan India miskin yang menjadi teras program kita.

    “Jikalau kita lihat maksud ‘tuan’, ia bermakna yang berkuasa atau yang memiliki, jadi bagaimana pula tentang kedudukan orang Iban, Kadazan, Cina dan India?

    “Kita menolak ketuanan yang cuba diputarbelitkan Umno-BN dan Utusan sebagai cuba menolak Perlembagaan Negara,” kata anwar di lobi parlimen hari ini.

    Menurut Anwar yang juga ketua umum PKR, apa yang jelas adalah setiap ucapan dan pendirian PKR dan Pakatan Rakyat mengenai isu bahasa Melayu, Islam sebagai agama persekutuan, hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera serta kedudukan Raja-raja Melayu tidak pernah dipertikaikan. Malah, katanya, ia dipertahankan.

    “Yang tuan itu adalah kedudukan Raja dan sebab itu disebut Yang di-Pertuan Agong, Yam Tuan Negeri Sembilan. Kedudukan itu kita tidak dipertikaikan.

    Justeru, beliau berharap agar isu tersebut tidak dipolitikkan.
    ——————————————————————————————————————————————-

    kalau aku post ikut pngertian aku
    korang kata aku spin
    skang korang baca pe yg DSAI cakap….
    paham dan analisis…

    kalau rasa salah tolak…..
    cuma harap2 korang kasi peluang
    bukak minda baca dan faham

    Reply
    • December 1, 2010 at 10:29 pm
      Permalink

      nahhh sayung,skang turn ko pulak baca nih..

      “Konsep Ketuanan Melayu bermakna negeri yang dahulu dikenali sebagai Persekutuan Tanah Melayu ini adalah dibawah pemerintahan, kedaulatan dan naungan Raja-Raja Melayu. Itu sahaja. Dan bagi maksud itu, Perlembagaan memberi hak dan keistimewaan kepada Raja-Raja Melayu, orang Melayu dan umat Islam.

      Tidak timbul soal bangsa Melayu lebih superior dari bangsa lain. Ini adalah kerana dengan sifat kemurahan dan bertolak ansur yang sangat tinggi bangsa Melayu, kita menganggap kaum lain adalah sama dengan kita, sebab itu kita berikan mereka kewargenegaraan. Pemberian kewarganegaraan itu satu pengiktirafan dari bangsa Melayu bahawa kaum lain adalah rakanwarga kita. Tetapi kedudukan Kesultanan Melayu dan hak istimewa bangsa Melayu tetap dipertahankan. Itu sahaja.

      Kalau dilihat dari segi ekonomi dan kekayaan, ianya adalah pengetahuan umum bahawa kaum bukan Melayu khususnya kaum Cina yang menguasai kekayaan negara. Mereka menguasai hampir semua industri dan perdagangan dalam negara ini. Barisan individu terkaya di Malaysia, teramsuk disenaraikan diperingkat dunia adalah kaum bukan Melayu. Jadi tidak timbul soal bangsa Melayu lebih superior daripada kaum bukan Melayu dalam negara ini! ”

      ini adalah petikan daripada bingkisan Zulkifli Noordin.
      Bekas Peguam Bela Anwar yg sanggup susah payah dgn Anwar dulu.
      Last2 dia tinggalkan Anwar atas nama AGAMA dan BANGSA.

      Harap2 ko akan sedar.
      amin.

      Reply
      • December 2, 2010 at 5:54 pm
        Permalink

        ianya adalah pengetahuan umum bahawa kaum bukan Melayu khususnya kaum Cina yang menguasai kekayaan negara. Mereka menguasai hampir semua industri dan perdagangan dalam negara ini.

        aku tmbah skit, 90% miskin tegar adalah melayu

        ————————————————————————–
        so, berapa puluh tahun lagi kah UMNO prlukan masa
        nak letak Melayu ni kaya raya melebihi kaum2 lain ?

        dah lebih 50 tahun…nape lembab bebeno UMNO
        ni nak angkat ekonomi melayu ?

        pe kata kita tukar pada PAS pulak angkat ekonomi Islam Melayu Malaysia

        Reply
        • December 3, 2010 at 7:14 am
          Permalink

          Betulkah? Kelantan sudah 20 tahun di bawah pemerintahan PAS sudah selesaikah masalah kemiskinan di Kelantan? Hendak dapat air bersih pun kena tunggu sehingga 2017 baru boleh selesai.

          Sebenarnya sudah bermacam program dan usaha yang kerajaan lakukan untuk menaikkan ekonomi Melayu di negara ini. Namun jika orang – orang Melayu (tidak kira dari parti mana sekalipun ) tidak serius dan bersungguh-sungguh serta menghargai bantuan yang diberikan oleh kerajaan untuk meningkatkan ekonomi mereka maka selama itulah ekonomi orang Melayu akan ketinggalan. Kalau diberi baja subsidi dijualnya baja subsidi. Diberi gerai atau tapak berniaga bukan digunakan untuk berniaga tapi disewakan kepada pendatang asing. MARA bagi pinjaman perniagaan bukan diguna untuk berniaga tapi guna untuk benda lain dan kemudian liat nak bayar balik hutang. Dapat kontrak kerajaan tapi dialibabakannya. Semuanya kerana hendak untung cepat. Namun bukan semua orang Melayu begini. Yang betul-betul guna bantuan dan sokongan kerajaan dan berjaya di dalam perniagaan pun ramai juga. Tetapi itulah sikap negatif yang membelenggu segelintir orang Melayu bukan sahaja Melayu di dalam UMNO tetapi juga Melayu PAS dan PKR juga.

          Dengan menukar parti pemerintah sahaja belum tentu ekonomi Melayu akan dapat meningkat andaikata sikap dan pemikiran orang Melayu terhadap ekonomi dan perniagaan tidak diubah. Lebih-lebih lagi sekarang PAS memang di bawah pengaruh dan ikut cakap DAP mana mungkin PAS boleh membantu Melayu secara berlebihan kerana pastinya kaum Cina di dalam DAP akan membantah kerana ini akan menggugat kepentingan ekonomi mereka dan ia juga akan dianggap tidak selari dengan prinsip kesamarataan yang amat dijunjung oleh DAP dan Pakatan Rakyat secara keseluruhannya.

          Oleh itu bagi meningkatkan kuasa ekonomi Melayu peranan NGO Melayu khususnya yang berkaitan dengan ekonomi adalah amat penting seperti Persatuan Pengguna Muslim, Dewan Perniagaan dan Perindustrian Melayu (DPMM) dan lain-lain lagi bagi merebut setiap peluang yang disediakan kerajaan untuk memaksimumkan pencapaian ekonomi orang Melayu.

          Satu pertanyaan ikhlas dan terbuka kepada semua orang Melayu sama ada di dalam UMNO, PAS atau PKR berapa peratus kah daripada perbelanjaan bulanan anda yang anda gunakan untuk membeli barangan atau perkhidmatan yang dijual atau ditawarkan oleh peniaga Melayu/Muslim? Kalau bukan orang Melayu/Muslim sendiri yang membantu perniagaan peniaga Melayu/Muslim maka sukar jugalah perniagaan mereka hendak berkembang.

          Reply
  • December 1, 2010 at 7:34 pm
    Permalink

    kesimpulan yang diambil..Ketuanan melayu hanyalah bayangan kepada ketuanan Umno..tidak lebih daripada itu…sekian

    Reply
  • December 2, 2010 at 12:45 am
    Permalink

    “Temasik sudah jadi Singapura. Diberi begitu saja kepada Lee Kuan Yew.”

    Temasik telah bertukar nama menjadi Singapura kerana Sang Nila Utama yang menukarkan nama Temasik menjadi Singapura dan ini telah berlaku lama sebelum UMNO ditubuhkan.

    Singapura telah terlepas dari tangan orang Melayu bukan semasa Lee Kuan Yew tetapi semasa zaman Stamford Raffles lagi. Keadaan ini berlaku kerana Pemerintah Melayu Singapura pada masa tersebut gilakan kuasa, kesenangan dan tidak berpandangan jauh. Dan tidak mustahil satu hari nanti seluruh Malaysia akan terlepas daripada tangan orang Melayu dan kaum bumiputera yang lain seandainya ada pemimpin Melayu yang gilakan kuasa seperti Anwar Ibrahim dan konco-konconya yang akan sanggup lakukan apa sahaja demi mendapat kuasa memerintah.

    Apabila Lee Kuan Yew mendapatkan kemerdekaan Singapura daripada British pada masa itu kaum Cina telah pun menjadi majoriti manakala kaum Melayu menjadi monoriti. Apabila Singapura bergabung dengan Malaysia Lee Kuan Yew menyebarkan fahaman Malaysian Malaysia ke seluruh Malaysia. Apabila tindakan Lee Kuan Yew ini didapati boleh menggugat kedudukan orang Melayu dan kaum bumiputera yang lainnya maka Tunku Abd. Rahman tiada pilihan selain memisahkan Malaysia daripada Singapura.

    Reply
    • December 2, 2010 at 5:56 pm
      Permalink

      Apabila tindakan Lee Kuan Yew ini didapati boleh menggugat kedudukan orang Melayu dan kaum bumiputera yang lainnya maka Tunku Abd. Rahman tiada pilihan selain memisahkan Malaysia daripada Singapura.
      —————————————————————————————————————————

      makna nya ko setujulah kan..
      UMNO penyebab Singapura keluar dari malaysia

      nape lembab bebeno UMNO ni
      orang tu main politik terus je kasi satu Singapura

      Reply
      • December 3, 2010 at 12:18 am
        Permalink

        Tunku Abdul Rahman ini pun satu pemimpin Melayu yang bersikap agak terbuka terhadap kaum lain. Namun dengan tahap liberal dan keterbukaan yang luar biasa yang ada pada Anwar Ibrahim dan Nik Aziz maka kepentingan Melayu dan Islam akan lebih cepat terhakis pada kadar yang lebih pantas.

        Kalau satu hari nanti Pulau Pinang akan mendapat kuasa autonomi atau mungkin juga keluar daripada Malaysia maka siapa pula yang harus dipertanggunjawabkan. Agaknya sebab itulah Persatuan Sejarah Kedah sudah mula menuntut Pulau Pinang di kembalikan kepada Kedah kerana Pulau Pinang dahulu adalah sebahagian daripada negeri Kedah yang telah dipajakkan oleh Sultan Kedah pada abad ke 17 yang lalu kepada Syarikat Hindia Timur British. Agaknya mereka sudah dapat mencium sesuatu yang kurang menyenangkan akan berlaku.

        Reply
        • December 3, 2010 at 2:43 pm
          Permalink

          ko jangan layanlah sayung ngan keling mabuk tu..dia sama2 dah makan taib bai..sebab tu goblok…goblok songo..akal satu nafsu sembilan..

          Reply
      • December 3, 2010 at 2:41 pm
        Permalink

        SAYUNG : sbnye ko yg lembap… hahahaha…. g la balik sane.. bace balik buku sejarah… law perlu amik exam.. amik la exam…. haih… payah kira betoi..

        Reply
  • December 2, 2010 at 1:13 am
    Permalink

    Melayu harus bersatu. Ini kerana kesatuan Melayu akan mengukuhkan bangsa kita sendiri. Jangan kita ulangi kesalahan nenek moyang yang berpecah sehingga menyebabkan negara terjajah.

    Reply
  • December 2, 2010 at 2:06 am
    Permalink

    utk sayong. sila rujuk definasi ketuanan melayu yg telah ditulis sebelum ini. namun kalau pkr mempunyai definsai yg tersendiri itu terpulang. namun jgn marah sekiranya kami pula memberikan definasi tersindiri mengenai ketuanan rakyat. kerana bg kami ketuanan rakyat akan menjadikan semua kaum hak sama rata. ini bertentangan dgn perlembagaan dan asas penubuhan negara. mmg ketuanan melayu tiada dlm perlembagaan. kerana ketuanan melayu adalah gabungan perkara2 dlm perlembagaan yg menyentuh mengenai agama islam, bhs melayu, kedudukan raja2 melayu dan hak istimewa bumiputera. dicantumkan keempatnya dan barulah digunakan dgn istilah ketuanan melayu. bukanlah bermaksud ‘tuan’ dan ‘hamba’ spt yg pr fobia kan.

    utk chow ravi hendra. sapa kata program2 ketuanan melayu amat sempurna, tentulah ada kelemahan. ttp program2 ketuanan rakyat akan memberi kesan yg lbh teruk kpd melayu. tk ada siapa marah kalau anda tk sukakan ketuanan melayu, teruskanlah dgn perjuangan anda, dan kami teruskan dgn perjuangan kami. kami pun tk akan menyalahkan bangsa lain kalau tdk menyukainya kerana ketuanan rakyat yg direkabentuk smmgnya tdk menjamin keselamatan dan kemajuan bangsa melayu. ini kerana ketuanan rakyat telah bertapak di singapura sejak berpuluh tahun dahulu, kesannya pd org melayu singapura hari ini menyebabkan kami menolak 100% ketuanan rakyat. sediakan hujah2 anda sekiranya anda tdk bersetuju bahawa konsep ketuanan rakyat adalah asalnya dari pemerintah PAP di singapura. sekiranya konsep ketuanan melayu sejak 50 tahun menyebabkan ekonomi dikuasai cina, yg pakai honda dan bmw adalah cina, yg tinggal dirumah mewah adalah cina, yg akaun banknya ratusan ribu adalah cina…itu adalah mungkin kelemahan pemimpin & program2 ketuanan melayu, namun ketuanan rakyat bukan sekadar membawa kelemahan malah ia akan membawa kehancuran kpd melayu. utk perhatian saudara chow ravi hendra jg, melayu merupakan nama bagi satu rumpun bangsa bukannya mewakili satu suku atau kaum. olh itu melayu adalah merujuk kpd melayu, jawa, banjar, iban, kadazan, india & cina muslim, mindanou, pattani,… dll (tk pyh taip semua la)

    Reply
    • December 2, 2010 at 9:14 am
      Permalink

      habis skrg di bawah ketuanan melayu di bawah UMNO selama 53 tahun..orang melayu masih lg mengusai 18%..bayangkan hanya 18%…kenapa kerajaan tidak buat hyper market utk produk2 bumuputra..knp kerajaan di bawah agensi ekonomi tidak membeli lot2 kedai utk di sewa kpd bumiputra, knp kerajaan suruh bumiputra kerja makan gaji tidak suruh berniaga..knp FAMA, BERNAS tidak mampu mengangkat ekomoni orh melayu..kenapa FELDA tipu kos tanaman semula kpd peneroka….knp kerajaan suka org melayu jadi kuli ..senang nk kontrol kpla otak diorang..

      Reply
      • December 2, 2010 at 6:00 pm
        Permalink

        sbb ekuiti tu, hanya tuk geng2 pemerintah je
        rasukan emosi tu di hanya tuk menipu melayu
        yg sedia ditipu

        Reply
    • December 2, 2010 at 5:59 pm
      Permalink

      kerana bg kami ketuanan rakyat akan menjadikan semua kaum hak sama rata
      —————————————————————————————————————
      so, tak sama ke ketuanan rakyat tu dngan 1 Malaysia yg diperkenalkan
      Dato Sri Najib a.k.a APCO ?

      atau ko sbnar nya nak smbur Presiden UMNO
      sbb buat kesamarataan rakyat tanpa mengira kaum

      Reply
  • December 2, 2010 at 3:00 am
    Permalink

    “Dari RM54b ekuiti dan saham bumiputera, hanya RM2b sahaja masih kekal milik mereka. Siapa kebas?”

    Ini adalah satu perkara yang menarik juga untuk dibincangkan. Daripada mana fakta ini diperolehi?
    Daripada mana kaum bumiputera ini memperolehi ekuiti dan saham bernilai RM54billion? Kebanyakannya adalah daripada IPO saham yang akan disenaraikan di Bursa Malaysia (amat jarang rasanya dibeli di pasaran terbuka). Katalah harga semasa IPO adalah RM2.00 bila dah disenaraikan di Bursa Malaysia katalah harganya naik RM3.00 maka berduyun-duyunlah para pelabur individu bumiputera yang akan jual saham yang mereka perolehi pasal mahu untung cepat. Yang tidak jual mungkin di kalangan pelabur bumiputera yang memang banyak duit atau yang harga sahamnya jatuh di bawah nilai harga terbitannya. Sebab itulah daripada dahulu saya bependapat bahawa peruntukan saham bumiputera bagi saham syarikat tersenarai di Bursa Malaysia hendaklah diberikan kepada pelabur institusi bumiputera seperti Permodalan Nasional Berhad, Tabung Haji dan lain-lain agar pegangan saham milik bumiputera ini boleh dikekalkan. Manakala individu bumiputera yang berminat untuk melabur mereka bolehlah melabur melalui PNB, Tabung Haji dan lain-lain lagi. Jadi soal ketirisan atau kehilangan saham dan ekuiti milik bumiputera akan dapat diminimumkan kalaupun tidak akan dapat di atasi sepenuhnya. Saya rasa di dalam soal ini Anwar Ibrahim amatlah memahaminya kerana semasa beliau menjadi Menteri Kewanganlah pemberian saham kepada pelabur buiputera individu melalui IPO terbitan awam adalah yang paling aktif sekali.

    Reply
    • December 2, 2010 at 6:02 pm
      Permalink

      “Dari RM54b ekuiti dan saham bumiputera, hanya RM2b sahaja masih kekal milik mereka. Siapa kebas
      —————
      aku sokong prkara ni di bincangkan…

      Reply
      • December 3, 2010 at 12:30 am
        Permalink

        Perbincangan apa yang hendak disokong?

        Awak sokong idea saya semua saham terbitan IPO yang diperuntukkan kepada bumiputera hendaklah diberi kepada pelabur institusi milik bumiputera sahaja manakala pelabur individu bumiputera hendaklah membelinya di pasaran terbuka? ( tetapi kena tolaklah kaunter judi, arak dan Nirvana Memorial Park ) .

        Kalau DAP ( atau mungkin juga MCA ) mempertikaikan kenapa perlu ada peruntukan equiti bumiputera untuk saham terbitan IPO adakah awak juga sanggup mempertahankannya?

        Reply
  • December 2, 2010 at 5:13 am
    Permalink

    ” Persekutuan Tanah Melayupun PAS dan PKR gadaikan dan kini namanya dah bertukar kepada Malaysia.”

    Persekutuan Tanah Melayu bertukar nama menjadi Malaysia apabila Semenanjung Tanah Melayu bergabung dengan Sabah, Sarawak dan Singapura (kemudian berpisah ) membentuk Persekutuan Malaysia pada 1963. Walaupun perkataan Tanah Melayu sudah tiada namun kata dasar Malay masih ada pada perkataan Malaysia. Kalaulah negara ini masih bergelar Persekutuan Tanah Melayu saya rasa dengan sentimen Kemelayuan yang kuat jika ada kalangan bukan Melayu yang membuat onar seperti hari ini sudah tentu akan ada di kalangan orang Melayu yang akan memperhambat mereka keluar dari Tanah Melayu ini. Namun dengan nama Malaysia ini maka sekurang-kurangnya orang Melayu dapat bersikap lebih rasional dan waras cuma mereka agak lantang bersuara kebelakangan ini kerana ada pihak-pihak yang mempertikaikan hak-hak mereka dan mempersenda dan memperlekehkan mereka. Tidak mustahil jika Ketuanan Rakyat memerintah negara ini nama Malaysia pun mereka akan tukar kepada satu nama yang ada unsur kecinaan sebagaimana mereka membuat pertandingan memberi nama bandar Sibu di dalam bahasa Cina apabila DAP menang pilihan raya parlimen Sibu tahun lalu.

    Reply
    • December 2, 2010 at 6:06 pm
      Permalink

      Singapura dah berapa lama LKY and son perintah…
      nama nya tetap gak Singapura..

      P.Pinang lepas Gerakan skang DAP…
      ok je nama nye P.Pinang…

      Tanah Melayu je tukar jadi Malaysia
      mcam ko ckap….
      gadai perkataan Melayu demi jaga ati bangsa lain
      sapa buat….UMNO jugak

      kalau nak buat “TOHMAHAN” mmg cukup pandai ngko ni

      Reply
      • December 2, 2010 at 9:18 pm
        Permalink

        Belum boleh tukar lagi sebab belum jadi PM. Kalau sudah ada kuasa barulah boleh tukar nama. Apa yang berlaku di Sibu itu sudah memberi gambaran awal.

        Yang kata gadai perkataan Melayu itu bukan saya tetapi sahabat anda Chow.

        Reply
      • December 3, 2010 at 12:04 am
        Permalink

        Satu yang saya suka pasal LKY ini apabila dia kata meritokrasi@ketuanan rakyat ini dia hapuskan semua sekolah-sekolah Cina di Singapura dan cuba meminimumkan unsur-unsur kecinaan di Singapura. Oleh itu mungkin sebab itulah dia tidak perlu tukar nama Singapura tidak ditukar kepada nama kecinaan.

        Pulau Pinang belum lagi mendapat kuasa autonomi. Kalau sudah dapat kuasa autonomi mungkin namanya pun akan bertukar juga. Namun yang pasti sebaik sahaja Pakatan Rakyat menang di dalam PRU12 di Pulau Pinang memang rancaklah usaha memasukkan tulisan Cina pada papan tanda nama jalan. Itu tanda-tanda awal lah tu.

        Reply
  • December 2, 2010 at 9:21 am
    Permalink

    TIADA ISTILAH KETUANAN MELAYU DALAM PERLEMBAGAAN HANYA KETUANAN RAJA , KATA PAKAR – minsider

    Istilah ”Ketuanan Melayu” tidak perlu dibahaskan kerana ia tidak wujud dalam perlembagaan negara, kata pakar sejarah Profesor Emeritus Dr Khoo Kay Kim.

    KAH KAH KAH
    KAH KAH KAH
    KAH KAH KAH

    woit… SIAPA PAKAR INI ? KURANG AJAR…. kah kah kah..

    kah kah kah….. TANGKAP PAKAR INI!….. kah kah kah…

    kah kah kah…. PENJARAKAN PAKAR INI!…. kah kah kah…

    woit… GUNA KAN ISA UNTUK PAKAR INI!….. kah kah kah..

    woit… APA JADI DENGAN BELIA BAHLUL BANGANG BODODOH DAN BIOL… kah kah kah..

    kah kah kah… MANA BELIA BAHLOL SUDAH SENYAP… kah kah kah..

    kah kah kah… TAN KAN SUDAH KAU TIM DENGAN PAKAR INI ?… kah kah kah..

    nota:
    sila baca perlembagaan bukan sahaja
    tak ada ketuanan melayu – kontrek sosial pun tak ada
    semua drama untuk tipu melayu
    macam macam dibuat untuk
    tipu melayu kah kah kah

    Reply
  • December 3, 2010 at 12:00 am
    Permalink

    UMNO tidak pernah menyuruh atau mengajar orang melayu menjual harta ( milik melayu ) mereka orang cina ,

    Tapi banyak orang melayu suka menjual kerana itu adalah CARA MUDAH yang di ajarkan oleh ANWAR IBRAHIM semasa menjawat jawatan Menteri Kewangan.

    Lepas tu bila duit dah banyak dia nak tumbangkan Tun Dr Mahathir Mohamed dengan undi tak percaya di dalam Perhimpunan Agung UMNO.

    Selepas di PECAT dari Umno dia gunakan segala HARTA ROMPAKAN untuk menubuhkan Parti KEADILAN.

    Dan hari ni bila dirinya terhimpit , dia kata HAPUSKAN KETUANAN MELAYU .

    Cuba kita fikir…………..

    – Siapakah ANWAR IBRAHIM bila dia aktif di dalam ABIM ( orang melayu ). Apakah yang dikatakan olehnya untuk merai sokongan.

    – Siapakah ANWAR IBRAHIM bila dia menjawat jawatan Ketua Pemuda UMNO , apakah yang DIUCAPKAN olehnya untuk merai sokongan ahli UMNO ( orang melayu )

    – Siapakah ANWAR IBRAHIM bila dia menjawat jawatan MENTERI KEWANGAN , mengagihkan kekayaan kepada kroni ( majoriti berada dalam Parti KEADILAN akhirnya )

    – Siapakah ANWAR IBRAHIM bila dia menjawat jawatan KETUA PEMBANGKANG , dia berkata HAPUSKAN KETUANAN MELAYU

    Rakyat Malaysia FIKIR pada hari ni lebih BAIK daripada TIDAK BERFIKIR

    ” Sesal dahulu berpendapatan , Sesal kemudian tidak berguna “

    Reply
  • December 3, 2010 at 6:24 pm
    Permalink

    Anjing gila sahaja yang takut kepada tuannya. Kalau anjing jinak, sentiasa dijaga tentu dia sayang pada tuannnya. Macam itulah rakyat Malaysia. Dalam setahun dua ini dah banyak anjing gila di Malaysia, lidah terjelir….air lior meleleh nak makan tulang, tapi belum dapat-dapat lagi…….Biasanya di negeri China atau Hong Kong anjing gila hukumnya tembak, sebab suka mengganggu orang ramai……….dahlah bawa penyakit anjing gila, banyak kurap pulak tu. Disetengah-tengah tempat di negeri China dia orang buat sup anjing…….Nasib baik anging gila tak gila kuasa di Malaysia…..orang kata baru nak mercau !!!.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *