Ketuanan Rakyat Atau Ketuanan Anwar?

Dalam nak menunjukkan PKR sebagai sebuah parti berbilang bangsa, Presiden PKR, Wan Azizah dalam ucapan perasmian Kongress Nasional PKR ke 7 semalam menggesa agar ketuanan Melayu dihapuskan dan digantikan dengan ketuanan rakyat.  Ketuanan rakyat ini bukanlah satu isu baru, ia isu lama dan telah digunakan Anwar sejak Pakatan Rakyat ditubuhkan lagi.  Malah Anwar dalam ucapan penutupnya juga bercakap tentang menghapuskan ketuanan melayu yang mana dia dahulu antara pendukung yang paling tegar.  Orang yang lama dalam UMNO ketika itu pun tak setegar Anwar dalam mempertahankan ketuanan melayu demi menjaga perasaan kaum lain.

Ketuanan melayu yang kita semua faham ialah merujuk kepada Perkara 153 Perlembagaan Malaysia dan  insitusi beraja yang mana tiada bangsa lain boleh menjadi raja atau sultan melainkan yang terdiri daripada berdarah raja berketurunan melayu.  Bila Wan Azizah minta dihapuskan ketuanan melayu ini adakah ia bermaksud menghapuskan hak keistimewaan orang melayu dan institusi beraja?  Ini sesuatu yang perlu pihak-pihak berkuasa tengok dan kaji jika ada unsur-unsur hasutan.

Balik pada isu ketuanan rakyat tadi.  Jika PAS berselindung di sebalik retorik mengenai Islam (hudud, negara Islam), Wan Azizah pula menggunakan pendekatan yang sama, tinggal lagi berselindung di sebalik rakyat.  Pendek kata, kalau sesiapa cuba menyanggah gaya kepimpinan dalam PKR maka si polan itu akan dituduh sebagai cuba menafikan hak rakyat.  Sebenarnya apa yang ‘ketuanan rakyat’ sangat dalam PKR kalau semua benda pun ditentukan Anwar, malah Azizah sebagai Presiden PKR pun tidak berperanan sebagai mana presiden parti politik yang lain.  Kedudukkan Anwar bukannya ditentukan oleh ahli sebaliknya oleh dirinya sendiri, jadi apa yang hebat pasal ketuanan rakyat yang cuba diperjuangkan Azizah?

Tambah mengejutkan lagi, jawatan Anwar tidak disebut dalam perlembagaan PKR!!!  Ini bukan kita cakap tapi oleh ketua wanitanya sendiri, Zuraida ‘komodo’ Kamarudin yang menggesa supaya jawatan Ketua Umum itu dirasmikan dalam perlembagaan. Cuma hari ini sahaja Zuraida mengendurkan gesaannya itu dan menyalahkan media kerana ‘menyibuk’.  Yang dia boleh masuk sampai celah apa kain orang, bila media sebut tentang gesaannya, dia kata menyibuk pula. 

Itu baru bercakap tentang jawatan Anwar, lihat pula barisan kepimpinan PKR.  Organisasi dalam PKR penuh dengan orang-orang yang diketahui mempunyai hubungan kekeluargaan dan teman rapat kepada Ketua Umum.  Keputusan pemilihan PKR 2010 (yang ditentukan kurang 10% daripada 400,000 ahli PKR) menyaksikan Azmin sebagai Timbalan Presiden dan Nurul Izzah sebagai Naib Presiden dengan undi tertinggi.  Tien Chua seorang lagi Naib Presiden PKR juga diketahui mempunyai hubungan panjang dengan Anwar, begitu juga dengan Fuziah Salleh.  Jadi dimana ‘rakyat’ nak diletakkan?

Jadi kita beranggapan ketuanan rakyat yang disebutkan Azizah dan Anwar hanyalah satu retorik semata-mata, cakap sebelum nak dapat lah katakan, bila dah dapat habuk pun tiada.  Dalam PKR, Anwarlah yang menjadi tuan.  Buktinya, Anwar seperti diktator dalam partinya, menentukkan siapa yang patut dan tidak memegang jawatan-jawatan penting parti.  Dengan sedemikian rupa amalannya, tiada ketuanan rakyat, yang ada hanya ketuanan Anwar.

Penulis menyeru agar rakyat tidak terpedaya dengan dakyah Anwar.  Anwar seperti chameleon yang boleh berubah warna mengikut keadaan dan kesesuaian.

27 thoughts on “Ketuanan Rakyat Atau Ketuanan Anwar?

  • November 28, 2010 at 10:29 pm
    Permalink

    anwar sebenarnya memang dah gila kuasa sampaikan tergamak mengadaikan maruah bangsa melayu demi memancing sokongan bangsa lain…yang peliknya melayu2 dalam PKR adakah dah dihitamkan hati dan pemikiran sehingga sanggup mengiyakan apa saje yang disebut oleh anuar…

    Reply
  • November 28, 2010 at 11:07 pm
    Permalink

    KETUA ANUWAR..TUAN ANUWAR..BKN MELAYU DAN BERDARAH YAHUDI..SELAIN DARIPADA TU ADALAH AHLI2 PKR PENCACAI PENGANGKAT NAJIS KEHKEHKEH >|D

    Reply
  • November 29, 2010 at 12:23 am
    Permalink

    Kesihan benar saya melihat gelagat Wan Azizah, beliau benar-benar sudah menjadi patung. walau bagaimana pun, kalaulah ini merupakan perjuangan dan dasar PKR, saya menjadi semakin kesian dengan Orang-Orang Melayu yang maseh menyokong PKR. Sebuah parti yang berjuang untuk menlucutkan keistemewaan bangsa mereka sendiri disokong, parti yang tidak mahu mempertahankan maruah Bangsa mereka juga disokong, saya benar-benar tidak faham manusia jenis apakah mereka ini? Ini tambah mengaibkan kerana mereka sanggup dibuli oleh Orang seperti ALJuburi menodai dan menelanjangi Bangsa mereka sendiri dan turut sama berbuat demikian. Species Bangsa Melayu keturunan dari mana mereka ini? Kesian… Kesian… Kesian

    Reply
  • November 29, 2010 at 1:22 am
    Permalink

    Maksud Wan Azizah Ketuanan Melayu bermaksud Kediktatoran Melayu dibawah kelolaan Anwar.

    Reply
    • December 1, 2010 at 12:41 pm
      Permalink

      Kak Wan nak buat negara Republik kot? hehe

      Reply
  • November 29, 2010 at 2:35 am
    Permalink

    Wan Azizah mahu hapuskan ketuanan melayu bermakna raja raja melayu dan islam telah di serang olih Wan Azizah keran ingin menarik sokongan kaum lain menyokong PKR kerana melayu ada lah klass ketiga dari sudut pandangan Wan Azizah mereka tak perlu undi org melayu pada PRU akan datang itu pun riwayat PKR masih ada nampak sangat pkr kan mati kerana Wan Azizah berani serang hak org melayu habis habisan dan pada penyokong pkr dari kalangan melayu harus keluar dari pkr kerana parti pkr tidak akan membela nasib org melayu terang terang mereka mahu hapuskan hak hak org melayu dan raja raja melayu serta ugama islam itu sendiri.

    Reply
  • November 29, 2010 at 11:27 am
    Permalink

    aiyoooo dlm Utusan Msia arini, PKR cakap DAP boleh jadi TPM?
    susah hati aku membacanye. Belom lagi dapat kuasa, tengok lah ape yg jadi kat Pulau Pinang tuh.
    Melayu nih tak serik-serik lagi ker? Tak belajar dari kesilapan lampau??

    PKR sekarang nih dah tahap meroyan. Semua statement yang mereka keluarkan adalah untuk menutup kes Zaid. Mereka dah malu, sebab dah terkantoikan. Sekarang nih, masa untuk cover balik semua kesilapan mereka lah. Mereka sedar sokongan dari kaum Melayu makin berkurangan, jadi PKR kene dapat sokongan dari kaum lain lah. Tapi, kaum lain pandai (khususnya DAP), jika PKR inginkan sokongan DAP, they want SOMETHING!!

    Anwar ni pulak tak sedar diri lah sanggup memberikan jawatan TPM kepada party itu jika beliau sebagai PM negara ini. Diulangi “jika beliau menjadi PM”.. mane motto utama PKR? yang kononnya mengutamakan rakyat? Itu pun orang PKR ni tak boleh buka mata ker? Anwar tuh nak jadi PM je. Dia tak heran pun pasal issue2 rakyat ni. Yang penting bagi beliau adalah untuk menjadi Perdana Menteri. Selepas beliau jadi BOSS BESAR, itu jam jahanam la negara ni.

    Reply
  • November 29, 2010 at 12:08 pm
    Permalink

    Dulu aku sokong PAS kerana nampak benar2 memperjuangkan islam….sekarang melebihkan poltik dari islam…..lebih bila sama sama nak kuburkan melayu…..kalau melayu tak bantu melayu sapa lagi……cubala tgk singapura tu Nik Aziz oiiiiii…..berapa kerat melayu tinggai dah……

    Reply
  • November 29, 2010 at 2:43 pm
    Permalink

    Kalau seorang melayu sanggup meliwat bangsanya agar pupus di bumi negara ini boleh dianggap ibu yang hebat, ibu-ibu dalam Pakatan Komponen Rosak(PKR) punya laaa seronok. Tak tau lahhh apa nak dikatakan lagi. Tak lama lagi ada laaa pulak agenda baru agar Pm jadi Presiden, maka hilanglah darjat bangsa melayu. Bagi aku Azizah pun bukan melayu dia adalah HAPRAK..melayu murtad…t5ak ada bangsa. Bagitu hinanya raja raja melayu di mata keluarga AAA. Macam nih punya pemimpin pun boleh orang melayu benngong,benak, sasau gila meroyan boleh sokong! Aku ingat puak-puak di Amazon sana pun boleh nilai. Melayu PKR tak gheti nak kaji.

    Lepas nih kalau PKR bungkuihhhhhhhh…cepat-cepatlah 3AAA pi lari ke israel repat dan cium zerta jilat yahudi di sana agar bantu dan tolong parti cap 3 ayam nih. Mana nak tau kot duit boloeh masuk kat tambah johor..haaaa mana nak tau kaannnnn….
    Kepada rakan-rakan tak kira di dalam UMNo atau mana mana parti marilah kita kasi HANCUR PKR dalam apa jua cara. Inilah jihat politik bangsa kita. kalau dulu kita berjuang bersama Tok Janggut Tok Bahaman dan Mt Kilau serta datok Onn..ini adalah masa kita membenam tenggelam sebuah pertubuhan yang bergunakan nama keadilan ke dalam tanah sedalam-dalam nya. Biar tidak akan tinggal apa=apa di atas muka bumi melayu ini hatta sekeping kerta tertulis nama PAKATAN KONPONEN ROSAK…itu lagi

    Reply
  • November 29, 2010 at 4:17 pm
    Permalink

    “Ketuanan Melayu adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdaya orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri.

    “Mereka adalah manusia yang melakukan rasuah, korup, pecah amanah dan pelbagai kebejatan lagi,”

    tidak akan ada satu bangsa pun yang akan menjadi agung dan dihormati hanya dengan menggelar diri sendiri sebagai “tuan”.

    “Kitab al-Quran banyak mengisahkan bagaimana Tuhan telah menghancurkan kaum dan bangsa-bangsa yang bermegah-megah konon menjadi ‘tuan’ dan memandang rendah kepada bangsa atau kaum yang lain.

    “Sesungguhnya, semulia-mulia di sisi Tuhan adalah mereka yang paling tinggi taqwanya (amalan baik dan kebajikannya kepada insan lain),”

    Reply
    • November 29, 2010 at 9:41 pm
      Permalink

      alahai sayung…penat aku tgk kebebalanmu di sini… belajar dulu maksud ketuanan melayu tu. Bukannya bermaksud bangsa lain jadi hamba. Ini berkaitan simbol kekuasaan Raja-Raja Melayu yg menjadi payung rakyat tanpa mengira kaum. Faham?

      Reply
    • November 29, 2010 at 11:32 pm
      Permalink

      ekeleh ko lagi buat andaian macam puki babi…kalau ko tak minat jadi melayu ko boleh tinggal kat cina atau india sana..ni dalam negeri sendiri nak hapuskan ketuanan plak…kan bodo tu namanya…ko tak blaja ke…dalam islam kita diwajibkan mempertahnkan maruah …maruah bangsa tu maruah jugak..fardu kifayah tu kalau kita pertahankan…ko ni pernah blaja agama ke tidak…atau sekolah kat pondok…kalau sekolah kat pondok tak payahlah ko nak bual pasal agama…ko bual je pasal buah ke atau ayam ke….tak lah menyesatkan orang…ko asal mana yek…boleh bingai tahap babi macam ni sekali…

      Reply
      • November 30, 2010 at 12:18 pm
        Permalink

        Sayung nih dah termakan kata2 Anwar..
        Kalau ko dgr ceramah Anwar memang berapi2..
        Semata2 nak jadi PM Msia kan.. Sanggup menabur janji-janji tuh..
        Walaupun akan merosakkan bangsanya sendiri..

        Reply
    • November 30, 2010 at 1:13 am
      Permalink

      Melayu tu ‘tuan’ dan ‘kuli’. Cuba ‘sayung’ fikirkan kenapa ramai askar dari kaum Melayu yg berugama Islam paling ramai terkorban mempertahankan negara. berapa ramai lain2 kaum yg sanggup berbuat demikian.

      “Kitab al-Quran banyak mengisahkan bagaimana Tuhan telah menghancurkan kaum dan bangsa-bangsa yang bermegah-megah konon menjadi ‘tuan’ dan memandang rendah kepada bangsa atau kaum yang lain.”

      ayat ni kau reka sendiri atau cedok dari suratkhabar ‘rocket’ atau ‘harakah’?

      Reply
      • November 30, 2010 at 9:18 am
        Permalink

        dia blaja dari ulamak dia lah.” .ular mamak..”.

        Reply
      • November 30, 2010 at 12:23 pm
        Permalink

        Sekarang nih PKR sedar sokongan dari kaum bumiputra khususnya Melayu makin berkurangan disebabkan kes Pulau Pinang dan Zaid tempohari. Mereka sekarang nih akan melakukan apa saja untuk mengaut undi kaum bukan bumiputra. Jadi bermacam-macam janji la sanggup dilakukan. Barisan Nasional juga tidak boleh mengambil sikap sambil lewa, walaupun PKR agak goyah sekarang ini, kerana PAS & DAP masih menjadi sekutu rapat mereka. Kerajaan BN perlu mengabil ikhtibar atas kesilapan yang Pakatan Rakyat lakukan, dan jangan ulanginya. Ini kerana “kuasa rakyat” amat besar buat masa ini. Barisan Nasional (khususnya UMNO) perlu berhati-hati untuk mempertahankan sokongan Melayu. Ini kerana kaum lain sebenarnya lebih ‘favor’ Pakatan kerana mereka ingin melihat Melayu tumbang di M’sia ini.

        Reply
    • November 30, 2010 at 1:54 pm
      Permalink

      Walaupun berbeza aliran/fahaman, rumpun Melayu dibumi berdaulat ini ada banyak persamaan. Kita SAMA dari segi asas:
      1. Allah Maha Esa adalah Tuhan kita
      2. Islam adalah Agama kita
      3. Tanah Melayu adalah Negara kita
      4. Adat resam Bangsa kita

      53 tahun kita merdeka, kerajaan membuktikan kemampuan mentadbir negara ini dgn baik.
      Rakyat semakin bijak menilai. Perubahan & pembetulan kepada kekurangan & kesilapan harus dilaksanakan agar Negara kita bertambah baik & maju demi kesejahteraan rakyat yg berbilang kaum.

      Jadi kepada penyokong2 PKR tu, elok-elok la berfikir secara waras agar tidak mendatangkan kerosakan kepada Negara. Janganlah mudah terpedaya dengan cerita2 kosong dari insan seperti DSAI itu. Dia hanya mengejar angan-angannya sahaja. Usah dipertikaikan Ketuanan Melayu dibumi ini.

      Reply
    • December 1, 2010 at 10:59 pm
      Permalink

      sayung.. adakah dasar kerajaan skrg dari awal merdeka spai skrg menidakkan hak2 kaum lain?.. Maksud ketuanan melayu… menjaga hak org melayu n bumiputra yg telah termaktub dlm Perlembagaan… adakh kaum lain miskin n merempat dlm negara ini?… Jika sayung malu mengaku melayu x apalh… tukar sj status saudara dlm ic dgn bangsa lain.. Hak kaum lain kita x boleh sentuh walau dgn 1 ayat… sekolah 1 aliran, 1 bahasa… !.. x ada pun dlm dlm perlembagaan yg ditulis dgn nyata..saudara suruhlh ketua saudara bincang hal itu sj… x payahlh nk sibuk hal org2 melayu… saudara pun bkn suka jd melayu.

      Reply
  • November 30, 2010 at 3:04 am
    Permalink

    Anuar mahu org melayu hancur dibumi malaysia ini tiada lagi ketuanan melayu tiada lagi raja raja melayu itu yg Anuar bangsat ni mau kalau allah tak izinkan buat lah macam mana pun takakan menjadi keluarga Anuar telah menghina org melayu dan islam serta raja raja melayu org melayu negara ini patut memulau keluarga 3A ni biar dia jadi kera sumbang kepada org melayu PKR pesanan aku balik lah kepengkal jalan anda semua dah salah masuk lorong Anuar tidak akan membela nasib org melayu dalam pkr belum dia berkuasa kalau sudah berkuasa anda semua akan ditnggalkan tiada cacat nya kalau anda menyokong BN kalau nak ikut kaya pemimpin PKR lagi kaya rembat duit rakyat selangor berjuta juta jangan dengar pembohongan pemimpin pkr mereka semua tiada akai membohong rakyat terutama org melayu mereka semua mahukan undi saja tak lebeh dari itu lepas dapat undi nak minta bantuan persekolahan anak pun susah macam ni pun ada ka lagi nak hapuskan hak hak org melayu akai ada ka.

    Reply
  • November 30, 2010 at 10:58 am
    Permalink

    PKR ini lebih kepada parti anak beranak dan dah terdesak sangat demi meraih sokongan sehingga sanggup utk menghancurkan hak hak org melayu, kepada org melayu yg didlm PKR bukalah mata dan berfikirlah secara waras kerana parti yg dinaungi oleh keluarga ANUWAR nie adalah golongan yg CRAZY POWER dan sanggup mengadai apa saja demi kuasa…..banggalah jd bngsa MELAYU dan jagalah hak hak org melayu yg telah terkunci rapat ini. Bangsa pendatang mmg tamak dan jgnlah pulak kerana kuasa sanggup menjadi barua mereka dan janganlah jadi pengkhianat bangsa sedarlah wahai org melayu didlm PKR, PAS. fikir fikirkan.

    Reply
  • November 30, 2010 at 12:32 pm
    Permalink

    Saja nak share, hehehe:
    http://www.pribumiperkasa.com/?p=3799

    SHAH ALAM, 29 Nov — Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini bertitah baginda sedih dan dukacita kerana ada segelintir individu yang berhijrah ke negeri itu, terutama orang Melayu, sanggup mempersoalkan peranan institusi Raja Melayu serta kedudukan dan hak keistimewaan bangsa Melayu.

    Baginda bertitah golongan itu turut mempersoalkan kerelevanan institusi Raja Melayu serta peranannya dalam sistem pemerintahan negara ketika ini.

    “Matlamat mereka agar sistem Raja Berperlembagaan ini disemak dan dikaji semula atas alasan negara telah menjalani arus pemodenan, dan sistem yang diamalkan sekarang ini sudah tidak bersesuaian, adalah amat tidak bertepatan,” titah baginda pada majlis pembukaan Wacana Raja Berperlembagaan — Perspektif Sejarah, Kini dan Masa Depan di sini.

    Sultan Sharafuddin bertitah terdapat juga suara lantang di kalangan orang Melayu sendiri yang meminta perkataan “Melayu” dihapuskan daripada ungkapan “Raja-Raja Melayu”.

    Titahnya, baginda percaya perbuatan itu dilakukan golongan berkenaan untuk kepentingan diri sendiri atau kepentingan politik mereka. — Bernama

    Reply
    • November 30, 2010 at 3:18 pm
      Permalink

      Betol tu…ketuanan melayu….yg dapat hanya nama melayu..sapa bagi tanah melayu kt chukong masa zaman BN merintah…mesti Pas..sapa bagi tanah sentol kt Chukong..mesti PKR..Sapa bagi tanah berembang kt Chukong..mesti PAS..sapa bagi tanah kg Abdullah Hukum kt Chukong mesti PAS DAN PKR..sioolllll betul…..habis tanah melayu hilang selama 53 tahun memerintah angkara PAS,PKR DAN DAP…insaf lah..sokonglah BN…..

      Reply
      • December 1, 2010 at 1:21 pm
        Permalink

        Sebenarnya, pihak Pakatan tidak seharusnya membangkitkan isu ketuanan Melayu.
        Kaum lain tidak akan berani mempertikaikan isu ini secara menyeluruh, jika bukan kita (Melayu) sendiri yang memberi laluan untuk mereka berbuat demikian.

        Sekarang PKR boleh la cakap pasal penghapusan ‘ketuanan’ melayu, kerana MELAYU masih lagi mempunyai kuasa dibumi ini. Kesannya masih belum jelas kelihatan, kerana kita masih lagi ‘berkuasa’. Tapi, jika satu hari nanti ditakdirkan M’sia jatuh ke tangan Pakatan Rakyat, alamatnya tiada lagi lah hak istimewa orang Melayu/Bumiputra.. Ianya akan dihapuskan secara berperingkat. Maka jadi lah kita KULI sepanjang zaman..

        Reply
  • November 30, 2010 at 1:31 pm
    Permalink

    Demi Bangsa (Melayu) dan Negaraku sesiapa saja yang nak cuba hilangkannya akan berdepan dengan tentangan dari kami yang sentiasa berjuang untuk memertabatkan bangsa baik dari segi Politik, Ekonomi, Pendidikan, Agama dan Sosial….Yang tak suka berbangsa Melayu tu alamat akan duduk atas rakitlah nanti, apa nak dibanggakan, Bangsa tiada, saudara pun tiada negerinya pun kalau ada dah kat tangan org lain…….tenguk sajalah akhir kalamnya……

    Reply
  • November 30, 2010 at 9:18 pm
    Permalink

    Nama yang lebih sesuai ialah ketuanan peliwat.

    Reply
  • December 1, 2010 at 12:55 pm
    Permalink

    Sama samalah kita benamkan PKR/PAS/DAP lahanat di PRU13 nanti.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *