Realiti Di Singapura (Dan Malaysia Jika DAP Memerintah)

Ini realiti di Singapura sekarang (Kiblat DAP)

  • ISA Dilaksanakan Begitu Keras Dengan Tahanan Paling Lama Cecah 23 Tahun (Chia Thye Poh-tahanan politik).  Kebanyakkan yang masuk ISA ialah aktivis politik, pemimpin kesatuan dan pelajar.
  • Badan Kehakiman Dikawal Kerajaan
  • Kesatuan Pekerja Kebangsaan dipengerusikan Menteri Kabinet Singapura (tidak bebas).
  • Semua Stesen TV Dan Suratkhabar Adalah Milik Kerajaan
  • Pihak Yang Cuba Bantah Kerajaan PAP Akan DiSaman Sampai Bankrap Dan Tidak Ada Mana Hakim Yang Berani Buat Keputusan Menentang Kerajaan.
  • Rakyat Diberikan Saham Yang Boleh Ditukar Dengan Wang Tunai Sehari Sebelum Pilihanraya Umum 2001 (rasuah)
  • Penduduk di Kawasan Perumahan Yang Tidak Menyokong Kerajaan, Tidak Akan Mendapat Khidmat Penyelenggaraan yang Sempurna pada  PRU 1997 (ugutan)
  • Kaum Melayu tidak dibenarkan berkhidmat sebagai juruterbang dan Komando Angkatan Tentera.
  • Hanya ada seorang saja Jeneral India Muslim yang berkhidmat dengan SAF, yang lain semua cina.
  • Pemilikkan rumah orang melayu di Bedok dan Geylang dikawal dan dihadkan oleh Housing and Development Board (HDB) untuk menyekat pengembangan orang melayu dan digantikan dengan orang cina yang dibawa masuk dari Negara China ( ethnic residential quotas 1989)
  • Diskriminasi kaum dalam bidang pekerjaan dengan kebanyakkan syarikat meletakkan syarat fasih berbahasa Mandarin dan mengutamakan pekerja asing (gaji murah) daripada bangsa Minoriti Singapura.  Ada sesetengah kes bilamana calon kaum minoriti berjaya membuktikan kefasihan bercakap dalam bahasa Mandarin, mereka akan diminta menulis dalam bahasa cina pula.
  • Kebanyakkan pemilik rumah (cina) tidak membenarkan orang india menyewa rumah mereka.
  • Kerajaan Singapura memberi biasiswa sebanyak  S$500 sebulan kepada kanak-kanak dari Tanah Besar China (terutama Hunan dan Hubei) untuk belajar di Singapore.  Keistimewaan sama tidak diberi kepada kanak-kanak dari Malaysia mahuoun India
  • Bahasa kebangsaan Singapura pada 1965 ialah bahasa Melayu tetapi telah ditambah kepada bahasa-bahasa lain berikutan penurunan populasi melayu.
  • Racial Harmony Day dirayakan setiap 21hb July tiap tiap tahun bagi memperingati rusuhan kaum yang berlaku pada 1964 yang berlaku antara etnik cina dan melayu.  Rusuhan kaum ini adalah antara punca kenapa Singapura dikeluarkan dari Persekutuan Malaysia 1965 bila ia dijadikan alasan oleh LKY untuk menuntut hak kesemarataan dari Tunku  untuk semua rakyat dalam Persekutuan Malaysia.

Jadi, jika anda ingin memangkah DAP dalam pilihanraya umum akan datang, ingatlah apa yang sedang berlaku di Singapura sekarang akan turut berlaku di Malaysia.  Hari ini sebagai pembangkang, mereka boleh cakap pasal apa sahaja termasuk penghapusan ISA dan soal kesamarataan tetapi percayalah, apabila mereka berkuasa, mereka akan memperkenalkan dasar-dasar yang menindas orang melayu seterusnya membangkitkan tindak balas orang melayu dan ketika itulah mereka akan memperkenalkan ISA semula atas alasan keselamatan negara.

Di Singapura, LKY juga bercakap mengenai kesamarataan tapi hakikatnya tidak ada yang samarata sebaliknya diskirminasi yang nyata.

Mungkin kalau ada pun yang PAP boleh belajar daripada DAP ialah  bagaimana nak menggunakan duit judi lumba kuda untuk jadi sumbangan kepada fakir miskin, nak nak yang beragama Islam…..hehehe..

sumber: Mr. Google

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

27 thoughts on “Realiti Di Singapura (Dan Malaysia Jika DAP Memerintah)

  • October 1, 2010 at 7:34 AM
    Permalink

    Satu peringatan yg sangat bernas untuk org2 Melayu yg selalu membangga2kan dsr Kerajaan S”pura. Kena ingat dan perlu tahu keluasan tnh S”pura lebihkurang size P. Carey, di K. langat,aje, so, penguatkuasan apa2 undang2 pun bolehlah dibuat mcm penguatkuasaan undang dlm Bandar S Alam ke atau KL aje, bolehlah kalau nak tanghkap selalu org campak sampah tepi jalan ke atau nak tangkap org buang cewing gam kat lift ke atau kat bus stop. Kite kena fikir lebih jauh dari tu – jgn sampai nanti org Melayu jadi pelarian di negara sendiri, kemana nak gi org Melayu bandaraya kalau sampai nak niaga sewa premis berbelas/puluh ribu ringgit sbulan, nak beli tak cukup duit, nak balik kampung tak pandai bertani, tnh pun takda, nak niaga gerai kena roboh, nasib baik skrang ni adalah Pasar Tani, kalau tak ada duit sikit laburlah kat pelaburan Ganda Wang Anda, leburlah wang anda jadinya. Last2 dok tunggu hari kaunter KTM (Kuda Toto Magnum) dibuka kumpul geng2 cai nombor, sampai tualah tunggu nasib bagai mengharap bulan jatuh keriba. Kalau org kite yg dah jadi ahli Koperat ingat nak tolong bangsanya takpa gak kalau tak … lu pikirlah sendiri…

    Reply
  • October 1, 2010 at 8:43 AM
    Permalink

    jgn dh terhantuk baru nk tergadah..dgr lah nasihat yg benar nie

    Reply
  • October 1, 2010 at 10:17 AM
    Permalink

    khalifah LGE DAP tu lidah biawak… org2 melayu harus berjaga jaga ngan DAP tu….kita lihat skrg ‘klau tak menipu taklah namanya cina’…. jadi mrk akan menipu selagi agenda mrk tak tercapai.

    Reply
  • October 1, 2010 at 10:22 AM
    Permalink

    Undi Pembangkang bermakna anda menyokong agenda DAP

    Reply
  • October 1, 2010 at 11:01 AM
    Permalink

    Saya cadangkan orang Melayu buat laman web berita yang mantap, disokong belakang tabir oleh Umno dan NGO2 macam Perkasa. Buat bahasa Inggeris la, boleh faham satu dunia.

    Bangsa lain menkritik pempimpin Melayu dengan begitu berkesan (dan memasukkan berita2 yang menyokong pendrian mereka) tanpa kita dapat mengatakan mereka itu betul2 DAP, PKR atau MCA. Contohnya Google.com.my News.

    Baling batu sorok tangan memang bidang professional mereka yang kita kena counter..

    Reply
  • October 1, 2010 at 11:52 AM
    Permalink

    Itulah yang dibuat oleh komunis nanti kalau mereka diberikan peluang jadi pemerintah di peringkat persekutuan.

    Reply
  • October 1, 2010 at 11:57 AM
    Permalink

    Semua kenyataan dalam rencana diatas adalah 100% benar belaka .ini kerana DAP dan PAP ni bak kata mat salleh two faces from the same coin .Harus kita semua ingat parti cap roket ni adalah anak kandung,wakil,penerus perjuangan, sekaligus talibarut dan agent PAP di negara ini.Dalam berpolitik mereka pandai brmuka muka .Tapi apabila dapat kuasa apa yang mereka retorikkan dengan apa yang mereka praktikkan BAK BUMI DENGAN LANGIT.Cubalah tanya kepada warga melayu singapura apa rasanya berada dibawah pemerintahan parti ultra kiasu & ultra rasis ni.

    Reply
  • October 1, 2010 at 1:14 PM
    Permalink

    Peringatan yg amat berguna kepada semua org Melayu tak kira apa jua fahaman politik sedarlah kerana parti DAP tersangat ingin memerintah Malaysia dan sanggupkah kita lihat anak cucu kita hidup susah kerana kelalaian dan ketamakan kuasa dikalangan orang Melayu….percaya pabila mereka menguasai negara ini tiada peluanglah lagi untuk orang Melayu memilikinya….tekanan terhadap org melayu pasti berlaku jika mereka memerintah….lihat saja syarikat yg majority perkerjanya bangsa cina pasti berlaku ketidak adilan dlm apa jua seperti pemberian gaji, bonus, kenaikan pangkat dll kerana priority pasti kepada bangsa mereka Semoga peringatan begini selalu diwar warkan agar akan ada kesedaran dihati orang Melayu…..mana yg belum membuat pendaftaran sebagai pengundi pergilah mendaftar kerana undi kita penentu masa depan anak bangsa kita…renunng renungkan.

    Reply
    • October 3, 2010 at 9:07 PM
      Permalink

      LKY pernah beri amaran pada rakyat singapork bahawa jika mereka tidak dapat bersaing dengan malaysia dan ketinggalan dari segi ekonomi, maka mereka berkemungkinan terpaksa masuk malaysia semula…ITU DULU..

      KINI,,lky dah nampak bahawa mereka tak perlu masuk malaysia..Mereka hanya perlu lemahkan melayu dan perintah malaysia melalui proksi mereka si anak haram dog and pork parti…IRONI NYA DAP DIPELUK DAN DIDUKUNG PIS Si pelacor agama…

      Reply
  • October 1, 2010 at 2:05 PM
    Permalink

    UMNO dengar ckp MCA…PR dengar ckp DAP..Undi UMNO dgn PR sama saja sbb keputusannya kita undi cina..dah tak de parti politik lain ke?macam malaysia ni ketandusan pemimpin berkaliber…

    Reply
    • October 3, 2010 at 9:10 PM
      Permalink

      Umno memimpin dalam BN.
      Pas kasta rendah dalam fuck-katan..

      melayu masih ada peluang memilih…

      Reply
  • October 1, 2010 at 3:55 PM
    Permalink

    nazkas; ada bezanya tu, UMNO teraju BN, parti komponen termasuk MCA yg sama menyokong perlembagaan negara, perlu dihormati terutama yg duduk dlm majoriti pengundi org2 Cina dlm bandar dan kaw2 kg baru Cina sebahgian besar mereka berniaga dan kurang mengharapkan bantuan Kerajaan. w/bagaimana sebahgian generasi tua dan muda yg suka keamanan dan mudah mendapat peluang perniagaan sebagai pembekal mesin dan bahan binaan kpd kontrektor2 Bumi. yg mendapat kontrek Kerajaan mereka sokong BN, masaalah sekarang sebahgian mereka yg sokong DAP sudah terasa kuat kerana sokongan undi org2 Melayu dlm PR. Mula2 org2 Melayu PR beri undi, kemudian sokong bantahan mereka atas dasar Kerajaan BN kerana mereka rasa terpinggir sedangkan selama ini pun mereka dah menguasai ekonomi; meliputi perniagaan besar seperti binaan, perkilangan, perladangan, pemborongan, peruncitan dan lain2 yg tak cukup tempat nak disenaraikan. Sekarang ni bila ada sokongan dari org Melayu sendiri utk menguasai politik malah dah terbukti pun di negeri2 yg diperintahnya, bak kata kita “bagai mata mengantuk disorong bantal”, “why not”, apatah lagi bertambah rakuslah strategi mereka lebih2 lagi org kita sendiri memberi laluan,selain sokongan undi diberi pula kemudahan ,masuk mesjid dan surau; (ingat dulu masa YB BN berkuasa mereka hanya diberi penghormatan bawah kenopi saje,utk satu2 acara dan mereka akur secara terhormat juge). Yg sebenarnya jika org2 Melayu bersatu hati memberi undi kepada Calun2 Melayu dan Calun2 Komponen BN kita tak bergantung sepenuhnya undi bukan Melayu. Kita kena menyedari dgn dasar Kerajaan BN dan Perlembagaan yg ada semua rakyat menikmati kemakmuran, hakikatnya org cina yg memang asas kehidupannya berniaga lebih berjaya, org Melayu nak berjaya kenalah belajar dari mereka, kalau ikut sejarah pun org Melayu ni yg betul2 berniaga dgn asas ilmu perniagaan dari bapa, datuk atau nenekmoyangnya, ada berapa kerat sangat, yg ramai setakat cuba2 kerana ada peluang tanpa ilmu pengurusan perniagaan, ilmu pemasaran dan ilmu pengurusan kewangan, payah org Melayu nak jadi kaya dgn berniaga. Lebih teruk lagi pihak yg menggalak sperti Jab. dan Agensi Kerajaan atau Institusi Kewangan pun tak reti berniaga mcmana org kita nak berjaya, tak caya buatlah kajian sendiri, buat penghabis duit Kerajaan je…kitalah sebahgian punca org kita muflis kerana hutang bank tak dpt bayar perniagaan/perusahaan tah kemana… habis mana tak; buat kertas kerja projek rm250k mohon pinjaman bank (GLC) dapat rm120k – rm20k ditahan utk jaminan bayaran utk 6 bln pertama dgn rm100k projek dimulakan. bina tempat operasi dan beli mesin habis rm60k nak sediakan utiliti dan pengangkutan habis l/kurang rm40k tinggal rm10k mcmana nak pusing modal. ingat.. cadangan yg ideal asalnya kos projek rm250k. last2 projek hancus, hutang tergantung jadi liabiliti, apa yg menanti kalau bukan mencari pinjaman lain, muflis jugelah yg dah tentu.Wahai saudara2 ku org2 Melayu bersatulah; no. wahidnya kekalkan kuasa yg ada, pertahankan per. 153 Perlembagaan ; yg pandai tunjukajarlah yg bodoh dlm hal perniagaan, yg dah kaya jadilah mentor kpd yg betul2 berminat dan bersungguh utk berniaga; jgn salahkan org lain kerana gagal dan akhirnya org Melayu jgnlah berhasat dengki sesama bangsa dan agama; jgn tamak kuasa nanti “bagai pak kadok menang sorak kampong tergadai”.

    Reply
    • October 1, 2010 at 6:11 PM
      Permalink

      Aku SOKONG 100%
      mulakan gerakan kesedaran mulaui sekarang bro..
      Islam dan Melayu itu satu entitiyang sama
      jangan termakan serang psikologi Ajis Nicky yang sedang memisahkan Islam dan Melayu..
      kita warisi nikmat Islam itu melalui takdir bangsa Melayu..
      itu hikmah dn ketentuan Allah SWT..
      jika kita tolak dan nafi mcm Ajis Nicky bererti kita melawan kuasa Allah SWT (Nauzubillah)
      perkukuhkan Melayu..Insya Allah Islam kekal bersama kita untuk didakwah ke bangsa2 lain..
      AMINN!!

      Reply
  • October 1, 2010 at 6:03 PM
    Permalink

    Gerakan kesedaran ini mesti digerakkan segera..
    Sepatutnya peranan PEMUDA UMNO menjadi sayap kanan perjuangan
    malangnya PEMUDA telah menjadi pondan..atau ejen pihak lain..
    rakyat perlu disedar dan dididik..
    wujudkanlah saluran media yang matap dan hebat
    dari segi penyampian, dengan melatih jentera penggerak media ini dengan kefaham gerak saraf
    pemantauan feedback yang berkesan supaya relevan dengan suasana rakyat
    usah di bohongi rakyat dengan perpaduan BASI..yang memualkan..

    Sekarang ini, Timbalan PM lebih dilihat lantang, berkesan membaca isu berabnding PM sendiri
    Tan Sri Muhyiddin Yassin dilihat lebih jelas ideologi politik dan ke melayuannay berbanding dati Seri Najib

    Dato Seri Najib mesti keras terhadap pertikaian bangsa Cina, seperti MCA kerana konsep 1Malasyia sepatutnya mendokong kesetian 1Perlembagaan..
    bermakna mempertikaikan keistimewaan Bumiputera, atau hal2 berkaitan seperti melanggar rukun 1Malaysia..
    maka tindkan wajar keras kepada beruk NAMEWEE babi itu juga tidak kelihatan..maka imej Najib terus merudum bersama menteri pondan..dan menteri botak talibarut komunis..
    maka..tuailah hasilnya pada PRU13 nanti apabila rakyat terlalu bosan dengan kedua2 PR dan BN..
    kemungkinan rusuhan kaum berlaku tidak dapat dinafikan..
    cubalah PM fikirkan kaedah yang real-time..bukan cosmetic..or retorics..
    kaedah pamer dlm paper2..menteri cina makan sama menteri melayu..
    itu menmbahkne kebencian rakyat..sedngkn org Cina cakap Melayu macam itik.. begitu bodoh dn keras lidah..tapi mahu menguasai kekayaan dan kuasa org Melayu..SUNGGUH JAHAT!
    sbb dilihat realiti sebenar Cina sedang ‘memakan’ hak Melayu..

    oleh itu kerajaan DS Najib juga dilihat mewarisi kelemahan Tun Abdullah..
    tiada beza sangat melainkan slogan..slogan 1Malaysia..Melayu dipaksa tnduk pada Cina..
    Cina pula diberi gula2 yang bnyk..
    so..whwt would be the next?? may be letusan ‘bom perkauman’ yang dhsyat..??
    beware of that..unpredictabel circumstances..

    Reply
  • October 1, 2010 at 10:21 PM
    Permalink

    Terima kasih PASDAPlaknat; saya selalu beri peringatan dlm mesyuarat Cawangan, wakil Bahagian pun ada; bila kita menekankan ketuanan Melayu bukan bermakna sekadar laungan, rebut jawatan dlm parti kemudian mengepak bagaikan UMNO dia punya walhal segala perkembangan semasa hanya dibincang dikalangan kem masing2 ditahap Bahagian. Wahai Kepimpinan UMNO di semua peringkat!! bagi menentukan kuasa yg ada yg semakin terancam ni kita kena ingat bahawa penentuannya adalah ditangan pengundi BUKAN ditangan ahli2 UMNO . Kalau dah AJK UMNO dok syok sendiri dgn jawatan dan geng2nya saja, kalau ahli2 biasa boleh meluat mcmana pulalah nak menambat pengundi2 Melayu diluar parti. Jgn asyik memikirkan peluang peribadi saja,takkan tak terasa sekarang betapa peritnya berada dibawah naungan Kerajaan PR.
    (1) Kepada org2 Melayu dlm UMNO teruskan perjuangan; kekalkan kuasa yg ada dan tawan balik negeri2 yg jatuh ke tgn PR. Kena ingat memertabatkan kuasa dan ketuanan Melayu bermakna, kita wajib memertabatkan penguasaan Pendidkan; Ekonomi; Sosial; Politik, d.l.l. bukan setakat slogan!!. ( 2) Kepada org2 Melayu bukan ahli UMNO dptkanlah maklumat lebih tepat dari mereka yg lebih arif tentang dasar Kerajaan BN; Perlembagaan Negara; Dasar Pembangunan; Sejarah Kemerdekaan dan penubuhan UMNO; kpd yg lebih muda cuba dptkan maklumat dan fakta sejarah kemerdekaan; penubuhan UMNO dan Perikatan kini Barisan Nasional, dan ambil tahu sejarah2 hitam di zaman penjajahan British; Jepun; Kong San Tung; Perjuagan Datuk Bahaman; Mat Kilau; Tok Janggut; Kiai Salleh dan lain2 lagi. (3) Kepada org2 Melayu dlm PR kita tak dpt nak cakap lebih pun, sbb mereka lebih arif dlm bab agama, lebih arif dlm politik; cuma kita nak harap2lah sikit agar mereka boleh berilah sedikit keutamaan2 dlm memilih suatu ketetapan; bagi kitalah apa2 pun kalau dari segi agama keutamaan tentulah kpd yg berkiblat sama dgn kita; kalau dari segi bangsa kita tentulah beri keutamaan kpd saudara terdekat; jiran terdekat; kwn terdekat; barulah beri tempat utk yg lainnya. Sebusuk2 daging dicincang2 dicicah dimakan jua, dan bila kita dah jadi “arwah” nanti saudara2 sebangsa/seagama juga yg menguruskan mayat kita dari memandikan sampailah keliang lahat, sama aje tanah juga yg kita dakap….assallammualaikum…

    Reply
    • October 1, 2010 at 11:15 PM
      Permalink

      kau patut mulakan bicara dengan Teriak ‘TAKE BEER” 3x “Carlsberg” kuat-kuat2 baru bersemangat skit utk berhujah….maklumkan kpd semua puak2 dungu hamPAS tu

      Reply
    • October 3, 2010 at 1:55 AM
      Permalink

      Alhamdulillah..
      teruskan perjuangan bro..
      UMNO akan kukuh dn kekal relevan, jika titik perubahan digerakkan dr sekarang
      terapkan nilai Islam sebenar..bukan versi sesat PAS..
      usah gentar atau takut dgn tipu daya Islamik manusia2 dlm PR-PAS..
      mereka hnya ‘alim’ pd bab tertentu yg UMNO lemah..prcayalah mereka adalah manusia jahil dan munafik kebanyaknny..
      perbanyakkn majlis2 pertemuan
      peringatan berterusan..
      tanah Melayu ini adalah amanah Allah buat kita..
      tadbirlah sebaikn dan seluhurnya..
      Semoga diberkati..Insya Allah..

      Reply
  • October 2, 2010 at 12:05 AM
    Permalink

    Lee Kuan Yew yang melaungkan kesamarataan…macam DAP sekarang, dan lihatlah apa yang jadi pada Pulau Pinang…sama aras dengan tanah menidas melayu …bukannya samarata….bila mana gerai melayu jauh dari jalan dirobohkan atas alasan gangguan, gerai cina atas jalan diberi keistimewaan…itu belum lagi cerita peluang kerja dan kontrak…agaknya melayu Pas dah kaya raya kot….

    Reply
  • October 2, 2010 at 12:04 PM
    Permalink

    Melayu PIS ni dia ingat dengan bersekutu dengan DAP boleh menjatuhkan UMNO tapi sayang orang Melayu sudah makin membenci sikap talam 2 muka PIS. LGE hanya guna PIS untuk pecahbelahkan Melayu saja. Pada LGE PIS 1 sen pun tak guna tapi untuk jangka masa pendek terpaksalah bersekutu tupun bertujuan untuk lawan UMNO. Kalau orang PIS nak pergi kerja dengan syarikat Cina dia orang akan layankah … jauh panggang dari api..

    Reply
  • October 2, 2010 at 6:54 PM
    Permalink

    memang pun pembangkang ni bangang10x..asyik nak mengata orang lain jer..tp parti sendiri pun terbarai..kalau lah DAP dan singapore bersatu hancus la malaysia ..sbb mereka sama bangsa ia itu cina

    Reply
  • October 3, 2010 at 2:06 AM
    Permalink

    UMNO WAJIB berubah SEKARANG!!
    ini adalah PELUANG terakhir buat UMNO..
    jika tidak..
    lanskap politik negara kita tercinta ini akan berubah sepenuhnya..
    formula politik yang terbentuk semasa PERIKATAN 1956 akan musnah
    apabila sistem PR yg dirasakan ‘manis’ oleh Cina India telah berjaya di implementasi
    selepas PRU13 nanti..
    jangan haraplah mereka akan terkenang lagi formula konsep UMNO mengetuai PERIKATAN
    maka secara automatiknya BN akan hancur musnah..
    UMNO akan jadi parti tunggal..itupun jika pemimpin UMNO masih setia pd perjuangan
    sanggup berjuang dlm amat lemah..

    UMNO WAJIB abaikan bangsa lain ketika ini..
    UMNO wajib kembali kepada core bussinessnya..iaitu Melayu Islam
    sbb Cina dan India tiada jaminan lagi untuk dijaga oleh UMNO
    buat masa ini atau selepas PRU13..
    Melayu atas pagar akan lihat UMNO ikhlas pada Melayu dan tanah air
    seteruk mana Melayu..mereka tetap akan letak bangsa Melayu jika terancam di perjudikan dengan bangsa lain
    kecuali bangsa PAS..

    Reply
  • October 5, 2010 at 2:47 PM
    Permalink

    siapa yang beri singapura pada cina?

    Reply
  • October 5, 2010 at 3:30 PM
    Permalink

    Ini memang benar belaka. Izinkan saya berkongsi pengalaman semasa saya berada di Thailand iaitu di pulau Koh Phangan. Ianya berlaku 2 tahun yang lalu ketika itu saya ingin melancong ala backpackers jadi telah membuat keputusan untuk melancong ke Thailand. Pulau Koh Phangan merupakan pulau dimana ramai pelancong eropah dan amerika serta kaum yahudi Israel mengadakan pesta bulan mengambang atau fullmoon party. Saya akur saya juga kesana kerana ingin menyertai pesta keramaian tersebut.

    Tetapi itu bukan hal sebenar yang saya hendak cerita kan disini. Saya ingin berkongsi pengalaman saya ketika bertemu dan berbual dengan beberapa orang melayu rakyat Singapora. Mereka juga seperti pelancong lain, yang datang kesana untuk merayakan sambutan Fullmoon tersebut. Oleh kerana saya orang melayu Malaysia jadi senang sikit untuk berbual dengan melayu Singapora ini.

    Orang melayu singapura ini ada yang beragama Islam dan ada yang free thinker. Mereka mempunyai tatoo tulen bukan yang tampal² atau lukisan tetapi tatoo kekal atau permanent. Jadi pada satu petang itu saya lihat kumpulan melayu singapora ini sedang bersantai dengan arak sambil berborak-borak kosong. Maka itu saya pun menyertai mereka berborak bersama. Saya akur saya juga melakukan perbuatan haram disisi agama Islam kerana turut serta meminum minuman keras bersama golongan Melayu Singapora ini.

    Dalam kami semua tengah melayan berborak, tertimbul pula soal politik diantara Malaysia dengan Singapora. Tersentap saya mendengarnya apabila mereka kata Melayu Malaysia harus pertahankan hak yang sedia ada dan jangan jadi sampai seperti Singapora.

    Mereka kata orang melayu disekat daripada menjawat jawatan² penting didalam syarikat² besar atau konsesi kerajaan. Atas dasar merit atau layak sahaja.

    Mereka juga kata orang melayu yang dimasukkan kedalam National Service akan hanya ditempatkan atau dikatogorikan di bahagian sentry dan kawad sahaja. Pendek kata latihan untuk prebet sahaja. Mereka tidak dibenarkan memandu kapal terbang atau kereta kebal atas alasan seandainya Singapora diserang oleh Malaysia atau Indonesia, Singapora khuatir melayu singapora akan berpaling tadah.

    Orang melayu tidak dibenarkan biasiswa kerana quota sudah mencukupi serta atas dasar merit/layak.

    Graduan orang melayu dari Luar Negeri juga tidak akan ditawarkan bekerja junior exec tetapi harus bermula di peringkat kerani atau clerical.

    Paling tinggi jawatan yang diberikan pun hanya sebagai Pengurus (manager) atau Pen. Pengurus (Asst Manager). Itu pun harus ditapis habis-habisan. Maaf saya tidak dapat bertanyakan apakah maksud sebenar ditapis itu. Tetapi yang saya faham salah seorang daripada Melayu Singapora itu memberi tahu ini adalah kerana mereka (cina Singapora) khuatiri dengan adat organisasi (Organisation Culture) tidak setara dengan agama dianuti oleh Masyarakat Melayu iaitu Islam.

    Azan tidak dibenarkan menggunakan pembesar suara malah hanya boleh didengari didalam kawasan masjid sahaja. Ini atas dasar gangguan bunyi dan juga mereka (Kerajaan Singapora) menganggapkan sebagai umat Islam seseorang itu wajib tahu bila masuk waktu. Jadi tak perlulah ada Azan.

    Orang melayu juga tidak dibenarkan menggambil subjek² penting didalam Universiti Singapura seperti Engineering, Commerce, Economy, Science Politic dan sebagainya. Malah mereka hanya diberi khusus subject sarjana English Literature, Mathematics, dan sebagainya.

    Geylang dijadikan kawasan pelacuran sah kerana ramai Melayu tinggal disana. Ini adalah atas dasar tiada tempat lain untuk ditempatkan kawasan pelacuran. Secara tidak langsung akan mempengaruhi masyarakat melayu disana.

    Berbalik kepada perbualan saya dengan Melayu Singapura itu, akhir kata daripada mereka sebelum kami beredar membuat haluan masing² ialah “Dude, you should be proud of Malaysia. Love your country and always protect us (Malays)..anyway Malaysia is the only land that belong to us (Malay). Cheers to Malaysia!!!” sambil mereka togak arak. Itu adalah kata yang serupa 100% dan saya akan sentiasa ingat.

    Sekian

    Reply
  • October 5, 2010 at 5:51 PM
    Permalink

    Nanguzubillah!! semuga Allah lindungi Malaysia dari malapetaka itu…
    Aku sangat terharu…… terima kasih atas cerita kamu “mrSkundel”.

    Kepada “Komen je”;…cuba click: ” Singapura – Kenapa keluar dari Persekutuan Malaysia”.
    Kita perlu punya pemimpin yg betul-betul: berpendidikan; berkarisma; kuat; jujur dan amanah; dan tentu sekali perlu pegangan agama dan berkredibiliti. Kalau tak bagaimana nak menyelesaikan masalah yg kritikal seperti tu. Aku tak yakin PAS/PKR ada pemimpin Melayunya yg sampai ketahap menyelesai masalah sekritikal tu, menghancurkan rasanya bolehlah???

    Reply
  • October 9, 2010 at 1:31 AM
    Permalink

    UMNO sekarang tak macam dulu!.UMNO dulu sanggup berkorban demi Agama, Bangsa dan Negara. UMNO sekarang sanggup berjuang untuk diri sendiri!!!. Diharap UMNO boleh berubah. UMNO didahulukan, pencapaian diterjemahkan!!!. Kalau mahu UMNO terus relevan dikalangan orang Melayu khasnya dan BN amnya!!!!

    Reply
  • May 12, 2014 at 8:23 PM
    Permalink

    Maaf mungkin agak tersingong nanti. Sepertimana MB pon boleh d ubah PM najib pon undur la jika rakyat perlukn PM yg baru , cuba beri laluan Muyhidin….. kita tengok cama mana, beliau pernah ‘berjirian’ dgn singapore dan lantik anak Tun jadi Timbalan PM so amacam boleh ke….?

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.