PARTI DAP ADALAH KAFIR HARBI…SEDARLAH WAHAI AHLI-AHLI PAS!!!

Share


Secara ringkasnya Kafir Harbi adalah merujuk kepada orang bukan Islam yang terlibat dalam peperangan membunuh orang Islam di dalam wilayah yang bergolak. Pada masa ini, mimbar amat meyakini terdapat ejen-ejen kafir harbi yang bergerak secara senyap menimbulkan perpecahan atau pun menggunakan isu-isu agama di negara Islam. Contoh jelas ialah apa yang berlaku di beberapa negara Asia Barat.

Manakala orang Kafir Dzimmi pula merujuk kepada orang bukan Islam yang menetap dalam negara Islam, mendapat kerakyatan, membayar cukai yang ditetapkan dan mendapat jaminan keamanan daripada pemerintah Islam berdasarkan perjanjian yang dipersetujui.

Persoalan besar timbul ialah apakah jenis status orang bukan Islam yang terdapat di negara kita samada digolongkan sebagai Kafir Harbi atau Kafir Dzimmi? Berdasarkan pemerhatian, status orang bukan Islam di negara ini digolongkan sebagai ahli Dzimmi kerana pada prinsipnya mereka mentaati dan mengakui untuk tunduk kepada perjanjian kontrak sosial yang diwujudkan di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Salah satu persetujuan penting dalam perlembagaan itu ialah mengakui Islam adalah agama Persekutuan yang membuka jalan Islam menjadi agama yang berkuasa di negara ini. Pada masa yang sama Yang Dipertuan Agong dan Raja-Raja Melayu sekaligus menjadi Ketua Agama Islam dan pelindung memartabatkan Islam di negeri-negeri yang berkaitan. Selari dengan kontrak sosial itu mereka tinggal aman damai, tinggal bersama dalam masyarakat Islam sebagai jiran tetangga, menjadi rakan sekerja, rakan kongsi berpolitik, rakan sepermainan dan menjadi rakan sekolah. Malah mereka diberi peluang pula berkongsi menyumbangkan tenaga memerintah negara ini.

Mesyuarat Jemaah Menteri juga memain peranan besar dalam menentukan ketinggian Islam dalam Perlembagaan. Pada 16 Mei 1986, Mesyuarat Jemaah Menteri memutuskan kalimah Allah adalah termasuk antara beberapa kalimah yang dilarang penggunaannya oleh mereka bukan beragama Islam. Malah pada 3 Jan 2008 Jemaah Menteri sekali lagi mengulangi bahawa orang bukan Islam dilarang menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan agama mereka. Malah sepuluh buah negeri telah menguatkuasakan Enakmen Kawalan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam yang bertujuan melarang orang bukan Islam menggunakan secara bertulis atau lisan atas perkataan yang dilarang. Semua peraturan ini dibuat bagi menjamin keharmonian hidup beragama dan perlu ditaati oleh pihak berkaitan.

Menurut prinsip hukum Islam, memberi perlindungan dan layanan baik kepada ahli Dzimmi adalah wajib. Firman Allah SWT dalam surah al-Mumtahanah, ayat 8, Maksudnya:

“Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agamamu, dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berlaku adil”.

Menurut al-Quran, orang Islam dikehendaki mengadakan hubungan mesra dan baik dengan ahli Dzimmi serta bersikap adil selagi mereka tidak menentang dan menindas orang Islam atau menghalang penyebaran Islam. Islam adalah agama yang membawa rahmat kepada manusia sejagat. Saidina Abu Bakar As- Siddiq pernah berpesan kepada kaum muslimin sebelum berangkat ke medan perang dengan mengingatkan tenteranya supaya jangan berbuat khianat, membunuh bayi, membunuh orang tua, membunuh kaum wanita, menyembelih binatang ternakan, menebang pokok, menghancurkan rumah penduduk, membakar ladang pertanian, mengganggu orang beribadat , merosakkan rumah ibadat, dan menyerang mereka pada waktu subuh untuk mengelak kaum wanita dan kanak-kanak menjadi panik.

Kisah Saidina Umar Al-Khatab yang memasuki gereja Yahudi ketika Baitulmaqdis ditawan juga tidak menyuruh tenteranya membakar gereja, buku bible dan salib bahkan membiarkannya sahaja. Berdasarkan ajaran al-Quran dan tindakan bijak pemimpin Islam di zaman Rasulullah SAW jelas kepada kita bahawa menzalimi dan memusuhi orang bukan Islam adalah bukan ajaran Islam. Dengan demikian perbuatan membakar gereja dan rumah ibadat orang bukan Islam menyalahi bercanggah dengan hukum Islam. Islam juga mengajar kita jangan terikut-ikut dengan emosi liar.

Bagaimana pun diingatkan kepada umat Islam sekalian bahawa mengadakan hubungan baik dengan orang bukan Islam bukanlah bermakna kita lupa tanggungjawab kita kepada Islam. Islam menetapkan bahawa persoalan iman dan ibadat tidak ada toleransi. Oleh itu apabila masuk waktu solat ketika melaksanakan program bersama dengan orang bukan Islam, kita utamakan bersolat, apabila kita makan pastikan apa yang kita makan itu adalah halal. Jika terdapat aktiviti yang bercampur halal dengan haram maka kita hendaklah jauhi. Apa yang lebih malang lagi dalam menjayakan toleransi itu kadang kala kelihatan penampilan akhlak orang Islam itu sama dengan tabiat orang bukan Islam.

Perlu diingatkan bahawa apabila kita ditekan dan dituntut oleh pihak tertentu untuk memenuhi tuntutan mereka, maka hendaklah kita terus berpegang kepada ajaran Islam supaya kita tidak mudah hilang pedoman. Firman Allah SWT dalam Surah al-An’aam ayat 153, Maksudnya:

”Dan bahawa sesungguhnya inilah jalan-Ku yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut jalan-jalan (lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah. Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.”

Diseru semua umat Islam sekalian agar berwaspada dengan muslihat ejen-ejen kafir harbi ini dan jangan sekali-kali kita menggadai akidah, menggadai jati diri muslim, menggadai integriti demi untuk menjaga ketinggian agama Islam di negara ini.

Maksudnya : “Katakanlah wahai Muhammad: Hai orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku.” (Surah Al-Kaafirun: 1-6)

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

ULASAN GENERATION CYBER:-

Jelas telah dinyatakan di dalam al-Quran mengenai golongan orang kafir yang ada di negara ini, sama ada Kafir Harbi atau Kafir Dzimmi. Selain itu, turut dinyatakan juga golongan orang Kafir yang mana boleh didampingi atau dibuat sahabat oleh orang-orang Islam.

Jika kita mengaitkan definisi Kafir Harbi dan Kafir Dzimmi dengan parti politik seperti MCA, MIC dan DAP yang didominasi oleh kaum Cina dan India di negara ini, jelas bahawa MCA dan MIC merupakan golongan Kafir Dzimmi dan DAP pula merupakan Kafir Dzimmi. Kerana apa saya katakan sedemikian? Ini kerana, MCA dan MIC sentiasa taat di bawah pimpinan YAB Perdana Menteri yang beragama Islam dan patuh kepada ‘Perjanjian Kontrak Sosial’ di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Berbeza dengan pimpinan DAP, yang menimbulkan beberapa isu terhadap Islam seperti Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi yang mengaitkan syariah Islam sebagai ekstremisme sementara Exco Selangor, Ronnie Liu telah campur tangan dan mempertikaikan tindakan pihak berkuasa tempatan merampas arak di kedai serbaneka di kawasan penduduk majoriti Islam.

Sebagai sebuah parti yang kononnya memperjuangkan Islam, sepatutnya ahli-ahli PAS sedar dan mengetahui kerana kamu semua lebih arif mengenai hal ini…..Salam!!!



10 thoughts on “PARTI DAP ADALAH KAFIR HARBI…SEDARLAH WAHAI AHLI-AHLI PAS!!!

  • October 27, 2010 at 9:14 pm
    Permalink

    benda tu memang fakta, apa yang PAS nak pertikaikan? aku tengok PAS cukup bengang dengan satu poster di Galas yang menulis sedemikian, apa nak bengang pulak? betula tu

    Reply
  • October 28, 2010 at 8:18 am
    Permalink

    hahahhaa…sendiri makan cili…sendiri terasa pedas la…kekeke…

    Reply
  • October 28, 2010 at 8:47 am
    Permalink

    Jika kita mengaitkan definisi Kafir Harbi dan Kafir Dzimmi dengan parti politik seperti MCA, MIC dan DAP yang didominasi oleh kaum Cina dan India di negara ini, jelas bahawa MCA dan MIC merupakan golongan Kafir DZIMMI dan DAP pula merupakan Kafir DZIMMI. Kerana apa saya katakan sedemikian? Ini kerana, MCA dan MIC sentiasa taat di bawah pimpinan YAB Perdana Menteri yang beragama Islam dan patuh kepada ‘Perjanjian Kontrak Sosial’ di dalam Perlembagaan Persekutuan.

    ————————

    Silap taip tu…kih3 ;P

    Reply
  • October 28, 2010 at 7:55 pm
    Permalink

    kes arak kat Shah Alam tu sampai la ni PASpig tak berani komen. Takut dengan DAPig atau ALLAH?

    Reply
  • October 29, 2010 at 3:15 pm
    Permalink

    kuasa lebih penting, Agama letak tepi dulu. tapi PAS lupa kalau PK berkuasa, PAS bukannya dapat apa.

    Reply
  • October 29, 2010 at 6:47 pm
    Permalink

    kalau ikut takrifan PAS pulak

    Islam = PAS

    maknanya..
    kafir dzimmi = sokong PAS
    kafir harbi = menentang PAS

    Ini dapat dibuktikan apabila
    1) UMNO dikatakan menolak Islam (sebenarnya menolak PAS)

    2) mereka menyokong DAP yang terang2 menolak Islam (maknanya mereka menganggap DAP adalah kafir dzimmi)

    3) penyokong2 PAS mengaitkan MCA dan MIC apabila DAP dikutuk sebagai kafir harbi. (sebab MIC dan MCA menentang PAS)

    4) Mereka membantah apabila UMNO bersekutu dengan MCA dan MIC.. tetapi mereka bersekutu dengan DAP (maknanya… ?)

    Reply
  • November 2, 2010 at 12:38 am
    Permalink

    SALAH TYPE NI BRO.. CUBA TGK BALIK BAHAGIAN AYAT YG KATA DAP KAFIR DZIMMI..

    “Jika kita mengaitkan definisi Kafir Harbi dan Kafir Dzimmi dengan parti politik seperti MCA, MIC dan DAP yang didominasi oleh kaum Cina dan India di negara ini, jelas bahawa MCA dan MIC merupakan golongan Kafir Dzimmi dan DAP pula merupakan Kafir Dzimmi. “

    Reply
  • November 9, 2010 at 9:03 am
    Permalink

    2 x 5 je apalah korang, hindu, budha semuanya kafir mereka ni dipanggil orang musryk/musrykin tak kira lah mereka menyertai PAS atau umno kafir tetap kafir.

    Reply
    • March 28, 2012 at 6:45 pm
      Permalink

      “”komen je says:
      2 x 5 je apalah korang, hindu, budha semuanya kafir mereka ni dipanggil orang musryk/musrykin tak kira lah mereka menyertai PAS atau umno kafir tetap kafir.””

      Ades…
      Memang la kafir tetap kafir…
      Tetapi dalam Agama Islam, Kafir ni terbahagi kepada 4Jenis…
      Dan diterangkan lagi bahawa kafir ni ada yg kita boleh berkawan dan ada yg harus diperangi…
      =D

      Reply
      • June 4, 2012 at 2:08 am
        Permalink

        pas punye perjuangan sangatlah bodoh kerana berkawan dengan dap,dap ni kafir harbi sedangkan perjuangan umno teramat mulia biarpun berkawan dengan mca dan mic mereka kafir dzimi yg mane kite leh berkawan………….DAP(PEMBAWA SIAL,PIG,CRAZY,N XSEDAR DIRI LEBIH2 LAGI KARPAL SING SI CACAT….TUIHHH DAP

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *