Manikavasagam – Ahli Parlimen Malaysia ke India?

Kes kematian tragis Dato Sosilawati Lawiya dan 3 yang lain ibarat magnet kepada pemimpin pembangkang untuk ‘inter-frame’ dalam apa keadaan yang boleh.  Tidak terkecuali juga adalah si S. Manikavasagam, ahli Parlimen Kapar yang tak habis habis dengan kontroversi, daripada ugutan keluar PKR  pada 2009 sehinggalah kepada isu pasir yang membawa kepada penyimbahan cat di rumahnya.  Disebalik kejadian tragis yang menimpa 4 orang melayu itu, Mike (nama glamor untuk Manikavasagam), memilih untuk ‘membela’ warga India, S. Usharani yang kehilangan suaminya dikaitkan dengan suspek utama pembunuhan Dato Sosilawati.

Kononnya Usharani ada menerima panggilan telefon daripada suspek dan seseorang yang mengaku sebagai pegawai polis daripada Bukit Aman bernama ASP Suresh yang menuntut RM 1 juta sebagai syarat pembebasan suaminya – seorang jutawan India bernama  A. Muthuraja.  Macam biasa, bila ada kes yang boleh dikaitkan dengan pasukan polis, pembangkang akan cepat ambil peluang untuk mempolitikkan isu ini. 

Yang kita tertarik itu adalah, Mike telah pun menyediakan ‘beberapa’ orang peguam pemerhati bagi membantu Usharani memantau perjalanan kes kehilangan Muthuraja yang dipercaya dibunuh suspek utama kes Dato Sosilawati.  4 orang melayu yang hampir sah telah meninggal dunia dibunuh ini tidak pula mendapat khidmat bantuan guaman daripada Mike atau mana-mana parti pembangkang, warga India yang masih belum pasti hidup ke matinya pulak yang mendapat pembelaan Mike.  Adakah kebetulan atau memang sudah dirancang bahawa Mike (seorang India) membela Usharani (seorang India yang lain)?

Ini menunjukkan perkauman di kalangan PKR ini adalah jauh lebih tebal dari buku panduan telefon.  Dimana logiknya melayu yang kena bunuh tidak dapat khidmat peguam pemerhati dari pembangkang, warga negara asing pulak yang mendapat keistimewaan tersebut?  Sudahlah Usharani ini sendiri dikelilingi pelbagai isu berkaitan kedudukkannya sebagai isteri kedua Muthuraja seperti didedahkan oleh adik Muthuraja,  Dr Kasi Viswanathan disini.

Kita juga ragu-ragu dengan rakaman panggilan telefon yang didakwa adalah pegawai polis daripada Bukit Aman itu.  Bagaimana pula Usharani boleh tahu apa yang nak dirakam dan apa yang tidak? Kenapa bukti rakaman tidak diserahkan lebih awal kepada polis atau abang Muthuraja yang membuat lapuran pada Mac 2010?  Bukankah ia nanti mampu membantu siasatan?  Tapi tak mengapalah, kita serahkan saja kepada pihak polis untuk menyiasat sama ada panggilan itu benar atau direka cipta pembangkang bagi memburukkan polis.

Semua ini bagaimanapun tidak menjelaskan tindakan Mike untuk membela Usharani lebih daripada 4 orang yang dibunuh dalam peristiwa tragis ini sebab sebagai MP di Malaysia tanggungjawab itu sepatutnya lebih kepada rakyat Malaysia, bukan rakyat negara lain.  Kita yakin, pihak Kedutaan India boleh membantu jika Usharani memerlukan bantuan guaman, Mike tidak perlu masuk campur.

Sehingga itu, apa motif Mike terhegeh-hegeh untuk membantu rakyat negara asing seperti Usharani, masih menjadi persoalan.  Tapi sehingga dijelaskan sebaliknya, kita merasakan bahawa ia ada kaitan dengan cubaan pembangkang untuk mendapatkan akses kepada perbicaraan kes nanti dan mempolitikkannya dimana yang perlu.  Tindakan pembangkang ini yang sememangnya suatu yang hina dan terkutuk dan politik sedemikian perlu ditolak oleh seluruh rakyat Malaysia..

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

33 thoughts on “Manikavasagam – Ahli Parlimen Malaysia ke India?

  • September 26, 2010 at 11:08 AM
    Permalink

    SEKARANG NI KITA SEDANG MELIHAT DRAMA LIVE FILEM BOLLYWOOD..
    dari yg.kena tuduh,yg.menuduh,yg.membela,yg.interframe semua india…mangsa melayu macam prop produksi je..Harap bila keadilan tertegak nanti, tak timbul isu perkauman atau penghapusan etnik bila ade yg.kena gantung sampai mati..
    BAGI PENGUNDI KAPAR, JIKA ADE SEDARA MARE ANDA KENA BUNUH,,JANGAN RISAU,AHLI PARLIMEN ANDA AKAN BERADA DISISI ANDA !!

    Reply
    • September 27, 2010 at 9:57 AM
      Permalink

      hahaahha.. lawak laa komen saudara..
      tapi btol apa yg saudara ckp.. derang ni bela kaum dia jek..
      itu pun org2 PKR/PAS tak nampak lagi tuh..

      Reply
      • September 27, 2010 at 12:05 PM
        Permalink

        tuhh habaq kat LIM KITA SIANG2 tu..sapa racist..
        dlm Facebook dia hentam hari2 isu2 Melayu..
        celaka punya pendatang!!

        Reply
  • September 26, 2010 at 12:11 PM
    Permalink

    Sememang nya sejak isu kematian Sosilawati lagak si pundek sekor ni persis lagak hero filem tamil sejati .bermula dari menjemput si ushrani dari KLIA kemudian mengayak perempuan India tu kehulu kehilir.kita tak tau apa motif si Ane ni yang AMAT BAIK mehu menolong si ushrani ni kot kot ada udang udang disebalik mee goreng tak ?Maklum lah si ushrani ni janda kaya, muda lagi,agak cun jugak.Tapi tindakkan dia membawa perempuan India tu pi merayau kat lokasi siasatan polis .seolah olah tidak menghormati tugas polis.Pun begitu sememang nya segala tindakan dan kenyataan beliau dia punya kerok tu memang kalau boleh cuba mengait kan polis dalam pembunuhan ini

    Reply
  • September 26, 2010 at 2:22 PM
    Permalink

    biasalah kalau MP keling karam PKR ni…semuanya kena nampak real…walhal tak real….

    Reply
    • September 29, 2010 at 12:42 PM
      Permalink

      tu pasai org dulu habaq… paria kita bantai dulu… wakaka

      Reply
  • September 26, 2010 at 2:48 PM
    Permalink

    Hahahahahaah…..terang lagi bersuluh. Sikit punya wayang dilakonkan oleh YB nih sebijik seperti dalam filem filem dari Madras. Dengan sekilat pantas YB nih menjelma seperti ULTRAMAN menjadi hero kepada orang dari India sana. Lagi Kiah pelik ada jugak puak-puak melayu yang buata hati dan akai punyalah berbangga dengan “watak YB dari Kapar” nih. YB pesen sesumpah laaaaa tuhhhhhh!. Tunggu hari nanti tengok laaa dia nak buat apa aksi lagik…tungguuuuuu…..hasil dari ketaksuban filem-filem kacang putih!!!

    Reply
  • September 26, 2010 at 6:17 PM
    Permalink

    dia ni kan peminat janda kaya… kita tunggu apa kata si bangang P.R sat nanti

    Reply
  • September 26, 2010 at 8:52 PM
    Permalink

    Apa punya bangang artikel kat atas tu, tolong salah, tak tolong pun salah. Bila pemimpin pembanhkang seperti anwar dan nizar tak sentuh isu kes bunuh peguam durjana, dituduh pula anwar dan nizar tak ambul peduli dan ambil berat terhadap mangsa bunuh. Tapi bila ada pula MP pembangkang yg nak tolong mangsa, dtuduh pula isu perkauman.

    Semua benda dibuat tak kena, minda fikiran admin MyKMut mcm sampah. Tak berguna langsung.

    Nak tanya ahli UMNO dlm MyKMut pernah bela ke mangsa bunuh bernama altantuya dibunuh dgn kejam? hahah

    Reply
    • September 27, 2010 at 9:58 AM
      Permalink

      ko tau tak Altantuya tuh sapa?
      hahahaahha

      Reply
    • September 27, 2010 at 10:12 AM
      Permalink

      balik2 atantuya….dia tu sedara seagama ngan ko ke? si nuar juburi yg.dok sibuk fitnah najib ngan atantuya tu sampai sekarang tak berani bagi bukti atau sekurang2 nyer sumpah muhabalah…Kalau ko benci pemimpin tak serupa bikin yg.ade kes jenayah,,sepatutnyer mat sabu dan mahpOooozd tu korang tak pilih dan ta’t sebagai ketua bahlol !!!

      Reply
      • September 28, 2010 at 9:19 PM
        Permalink

        opps ! bukti dia ada oiii…..tu gambar super imposed yang tian chua tu buat….tu bukti apa….hehe,,,gambar tu la orang pas dok usung segenap kampung….hehe…depa ingat orang kampung tu bingai macam depa….

        Reply
    • September 27, 2010 at 11:59 AM
      Permalink

      hahaha tgk2 geng2 PAS dah ketaq lututt..
      depa yang duk buat benda tu lama dah..twist tunggang tebalik.. semua UMNO atau org lain buat salah..
      laaa hangpa rasa la weii puak2 PAS Bahlol!!

      MyKMU sampah? hang masuk buat apa? jadi hang tu taik sampah lah?
      tu HARUKAH.net tu…? najiss..najis membusuk yang keluaq hari2..tu pun seluruh ahli PAS ENAK MENJILAT DAN MENIKMATI KEBUSUKAN HARAKAH @ HARUKAH

      Reply
      • September 27, 2010 at 4:42 PM
        Permalink

        aku nak nasihatkan sampah2 dlm mykmu kuar dr tong sampah mykmut…ahahhaha

        Reply
        • September 27, 2010 at 7:09 PM
          Permalink

          baik ko nasihatkan penganot pas bertaubat dan kembali bersatu dalam satu ukhuwah..berhenti jilat lim guan eng dan bakar harakah…aku jamin,,lepas sebulan ko tak baca harakah,,ko pasti insaf..amiinn

          Reply
        • September 28, 2010 at 4:49 PM
          Permalink

          nasihat aku pada bangang2 PAS ni…..sedargla sikit ….hampa tu penungu pintu neraka….tungu al juburi jemput aja…..hah…hah…hah.

          Reply
  • September 26, 2010 at 9:21 PM
    Permalink

    setakat ni disahkan mangsa adslah 4 melayu, yang totok india tu belum jadi mangsa lagi, awatm kera hutan disusukan anak dirumah mati kelaparan? duit sapa yang menanggung Usharani sepanjang disini? nak kata dia kaya, handphone pun retak cerminnya….lawak..duit kerajaan Selangorlah tu, apa lagi…takkan duit Manikavasagam, dia nak pasang cctv kat rumah dia pun harap sumbangan tokei cina.

    Reply
  • September 27, 2010 at 12:32 AM
    Permalink

    Manikavasagam. Nampak keling dan ular, taulah apa patut dibuat.

    Reply
    • September 27, 2010 at 12:01 PM
      Permalink

      katok kepala depa..katok dgn Nik Ajis, Mat Sabu dgn Mahposs nk Mamposs..
      dosa dep apenyesat Agama

      Reply
  • September 27, 2010 at 8:27 AM
    Permalink

    aku tk suka bunyi bising

    Reply
  • September 27, 2010 at 10:13 AM
    Permalink

    Yang pelik dengan si mike ini bagi alasan ada masalah dalam report yang dibuat oleh wanita india itu tertulis dia berwarganegara malaysia tapi mengapa mike tak bawa dia kebalai polis tapi pandai pandai bawa pi tempat kejadian,sebab apa nak tunjuk pandai,ada udang sebalik batu,

    Reply
  • September 27, 2010 at 11:00 AM
    Permalink

    biasalah kaum parial ni nak cari publiciti yang murah cam ketuanya aljuburi

    Reply
  • September 27, 2010 at 12:03 PM
    Permalink

    plot baru.. ASP Suresh?? kelinngg jugakkk..adoiii..berbelit2 lg la kes ni!!

    Reply
  • September 27, 2010 at 12:53 PM
    Permalink

    hehe..besa la tu..sekarang dah terbongkar semua ni..sampai ke lobang cacing diaorg siasat..

    Reply
  • September 27, 2010 at 2:21 PM
    Permalink

    Aku harap episod india paria niii akan berakhir dgn cepat….dan puak nii semuanya kantoi…ha a ha.

    Reply
  • September 27, 2010 at 3:32 PM
    Permalink

    tapi masalahnya geng paria ni lah ramai jadi ‘pengamal undaeng-undaeng’..
    so..byklah helah dan putaq belitnya nnt..

    *di Kedah, India yang beragama hindu di panggil HINDU PARIA, tapi di Selatan/Tengah depa dipanggil KELING kn?

    Reply
  • September 28, 2010 at 1:33 AM
    Permalink

    di trganu cara mengira duit adalah begini
    1. RM1 = serial
    2. RM2 = 2rial
    3. RM3 = 3rial
    4. RM4 = “parial”

    Reply
  • September 28, 2010 at 2:26 AM
    Permalink

    boleh tahan gak minaci india tu, bukam macam keling kat msia.. patut ler manikavasagam tu beriaya sangat.. janda pulak tu. serampang 3 mate kot. salah satu mengena jugak…

    Reply
  • September 28, 2010 at 11:30 PM
    Permalink

    mcm mane UMNO dan menang pilihanraya, asyik guna hujah perkauman saje…

    Reply
    • September 29, 2010 at 12:25 AM
      Permalink

      yang perkauman tu dap/pkr la banggang..bodo puye pas

      Reply
      • September 29, 2010 at 4:14 AM
        Permalink

        PAS MEMANG BANGANG CELAKO! CELAKO! CELAKO!!!

        Reply
        • September 29, 2010 at 2:40 PM
          Permalink

          Itu la yang susahnya kalau orang gila kuasa nakkan kuasa.Janji dapat..Apatah lagi orang melayu ni senang kena kelentong..tak fikir panjang terus pecaya…kalau melayu berterusan berperangai macam PAS/PKR,yakinlah suatu hari nanti orang melayu hanya ada nama je.Kalau kat Kelantan dapat Pasir je Masnya dimonopoli bangsa asing…Itu pun tak paham2 lg…Makin kuat iman makin senang terpengaruhnya….Tuhan beri kita akal untuk berfikir.Memang betul orang UMNO bukan malaikat,tapi UMNO tak perlu guna hadis,tak perlu gadaikan bangsa sendiri untuk diri sendiri.Dalam semua parti politik ada budak nakal,tapi dalam Pas & PKR bukan budaknya yang nakal tapi Bapaknya yang nakal….Jadi Fikir-fikirlah kalau anda semua sayangkan Bangsa Melayu.

          Reply
  • September 29, 2010 at 11:02 AM
    Permalink

    Si sepet, si kaki botol: MCA mahu BTN dirombak

    MCA hari menggesa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) supaya menyiasat dan bertindak ke atas timbalan pengarah Biro Tata Negara, Hamim Husin jika terbukti beliau mengeluarkan kata-kata yang berbaur perkauman terhadap masyarakat Cina dan India.

    “Jika perlu, polis harus mendakwa Hamim mengikut Akta Hasutan 1960 kerana menghina masyarakat itu.

    “Sudah tiba masanya menghentikan tindakan bongkak dan tidak bertolak ansur di kalangan fanatik itu,” kata timbalan ketua biro publisiti MCA, Loh Seng Kok dalam satu kenyataan hari ini.

    Menurut Loh, MCA terkejut seorang pegawai kanan kerajaan yang tanggungjawab utamanya untuk memupuk semangat patriotik di kalangan rakyat boleh menjadi sebegitu rasis dan provokatif terhadap komuniti minoriti di negara ini.

    “Apabila masyarakat berkembang, adalah memalukan seorang kakitangan awam yang digajikan oleh Biro Tata Negara yang melatih bakal kakitangan awam sanggup menggunakan kata-kata menghina seperti ‘si sepet mata dan ‘si kaki botol’ ke atas rakyat Malaysia berbangsa Cina dan India.

    Hamim semasa sesi tertutup dengan Puteri Umno semalam dilaporkan oleh portal berita the Malaysian Insider sebagai berkata adalah menjadi hak Melayu untuk memerintah negara dan menggesa mereka untuk bersatu mempertahankan hak mereka.

    “Hak Melayu adalah untuk memerintah negara. Melayu mesti bersatu menghadapi anacam,” katanya.

    Hamim didakwa berkata: “Melayu tidak boleh memerintah sendirian. Sebab itu kita berkawan dengan MCA dan MIC.

    “Si mata sepet tidak pernah menjejak ke masjid atau surau tetapi mempunyai satu undi. Si botol hanya tahu naik dan turun ke Batu

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.