Kes Bunuh Feb 2010 Dah Selesai, Kes Liwat 2008 Tak Selesai Lagi

Keadilan ditegakkan dan pembunuh dalam kes kematian kanak-kanak berusia 3 tahun, Syafiah Humaira telah pun dijatuhkan hukuman gantung sampai mati.  Walaupun si pembunuh, Mohd Azri Jamil boleh merayu ke peringkat Mahkamah yang lebih tinggi sehingga ke tahap Lembaga Pengampunan Diraja (dalam erti kata lain belum selesai sepenuhnya) tapi proses yang sepatutnya telah diselesaikan di Mahkamah Tinggi.  Kita memang mengharapkan agar proses keadilan berjalan seperti mana sepatutnya supaya perhatian dapat diberikan kepada kes-kes lain juga.  Pemindahan kes tertuduh dari Mahkamah Majistret Kuala Kubu Baru ke Mahkamah Tinggi Shah Alam juga berjalan dengan lancar tanpa ada timbul masalah.

Inilah yang kita katakan proses keadilan di negara kita memang lancar dan tidak ada masalah sebenarnya, yang buat jadi masalah bila ada pihak-pihak yang memanipulasi undang-undang sehinggakan ada kes liwat yang berlaku pada 2008 pun tidak selesai lagi proses perbicaraan di Mahkamah Tinggi sehingga sekarang, jangan cakaplah soal nak merayu ke peringkat yang seterusnya.  Perbicaraan yang sering terganggu dengan permohonan-permohonan tertentu sebagai alasan untuk melewatkan proses bicara ini adalah sebenarnya perkara yang perlu menjadi keutamaan pihak berkaitan.  Nak memindahkan kes ke Mahkamah Tinggi dari Mahkamah lebih rendah yang tidak ada masalah dalam kes-kes lain juga (seperti contoh kes di atas) tiba-tiba menjadi masalah besar dalam kes yang SATU ini.

Jika dalam kebanyakkan kes-kes lain, Mahkamah yang lebih tinggi terlibat dalam hal berkaitan rayuan ke atas hukuman yang sudah dijatuhkan oleh Mahkamah yang lebih rendah sahaja, ada satu kes di Malaysia yang mana hebatnya, hukuman belum dijatuhkan (sebab bicara pun belum habis) tetapi sudah ada perkara-perkara di dalam kesnya yang dirujuk ke peringkat Mahkamah yang lebih tinggi untuk penentuan, seterusnya melewatkan perbicaraan kerana mahkamah lebih rendah (dimana kes dibicarakan) tidak mahu membuang masa meneruskan perbicaraan, mana tahu jika Mahkamah yang lebih tinggi menerima rayuan tersebut.

Rakyat sebenarnya menuntut perubahan dalam bidang kehakiman terutamanya dalam kes-kes dimana pesalah dilepaskan atas sebab perkara-perkara yang berkaitan dengan teknikal.  Contohnya, dalam satu kes liwat, walaupun para hakim percaya kegiatan liwat memang berlaku tetapi kerana tarikh-tarikh yang diberikan mangsa tidak konsisten, maka pesalah dibebaskan.  Malangnya, ada beberapa kejadian bila mana pesalah yang dibebaskan ini mengulangi semula kesalahannya.  Tidak tercapai maksud keadilan yang sebenarnya jika perkara-perkara ini sering berlaku dalam sistem kehakiman kita.  Mangsa, setelah melalui proses turun naik mahkamah yang panjang tiba-tiba mendapati pelaku dalam kesnya dilepaskan hanya kerana tarikh yang tidak konsisten lantaran perkara yang telah berlaku beberapa lama. Dalam masa yang sama, ada pula diantara panel hakim sama yang berpendapat tarikh dan masa kejadian bukanlah sesuatu yang mandatori dalam membuat penentuan atas kesalah berkaitan liwat dan rogol.

Tindakan melengah-lengahkan proses keadilan ini juga mampu menyebabkan para saksi yang terlibat, hilang tumpuan dalam memberi keterangan.  Jadual hidup dan kerja mereka mungkin menjadi huru hara akibat pertukaran tarikh-tarikh perbicaraan ini.  Pihak pendakwaan mungkin tiada masalah sebab itu memang sudah kerja mereka, begitu juga dengan pihak pembelaan tetapi para saksi yang biasanya terdiri daripada orang biasa ini memang akan mendapat kesulitan tersendiri.  Bukan sedikit kes-kes yang sepatutnya kuat tetapi menjadi lemah kerana keterangan saksi yang tidak meyakinkan, tidak konsisten dan sebagainya sedangkan lain pula halnya semasa kes diperingkat siasatan oleh pihak polis.

Jadi tercapaikah maksud keadilan itu jika kes kalah di mahkamah hanya kerana saksi terlupa atau tertekan?

Kita yakin, sebahagian besar rakyat tidak berapa faham dengan proses undang-undang yang penuh kerumitan ini.  Pada mereka, yang penting hanyalah keputusan yang dibuat hakim sama ada bersalah atau tidak, bebas atau menerima hukuman, itu saja.  Jarang adanya yang mengambil  masa meneliti alasan-alasan perundangan yang ditulis secara panjang lebar oleh para hakim bagi menjustifikasikan keputusan yang dibuat mereka.

Kita akui kebelakangan ini memang banyak kes-kes yang berjaya diselesaikan dengan cepat oleh pihak mahkamah selepas pengenalan peraturan-peraturan baru yang lebih sistematik melalui perintah Ketua Hakim Negara dan sebagainya, keadilan bagaimanapun tidak akan tercapai sekiranya terdapat ‘loop hole’ yang boleh digunakan para manipulator undang-undang ini bagi melengahkan kes.  Atas alasan ‘terikat kepada undang-undang’ pula kebanyakkan kes-kes ini dibenarkan para hakim untuk penangguhan.  Walaupun penangguhan dipohon oleh peguam tertuduh tetapi yang akan disalahkan kerana memanjangkan kes ialah para hakim kerana membenarkan penangguhan tersebut.  Kita banyak lihat ini dalam kes-kes berprofil tinggi yang melibatkan pemimpin politik tertentu.

Kita harap kementerian yang bertanggungjawab  dan Menterinya dapat meneliti perkara ini agar tidak berlaku lagi masa mahkamah dihabiskan dengan mendengar permohonan-permohonan yang melambatkan proses keadilan berlangsung.  Tugas ini sepatutnya menjadi keutamaan jika dibandingkan dengan peranan membela parti/kerajaan di dalam parlimen yang dibanggakan sangat Menteri terbabit, sehingga lupa bahawa ada tanggungjawab berat lain, sesuai dengan jawatan dalam kabinet.  Serahkanlah tugas bertegang urat di Parlimen ini kepada MP lain yang tidak mempunyai jawatan dalam kabinet.  Lagipun dalam satu tahun bukan hari-hari pun parlimen bersidang.

Jika perlu menukar sistem keadilan sekarang yang lebih mirip kepada amalan-amalan perundangan yang dilaksanakan di Britan dan Komanwel, lakukanlah ia dengan penuh bijaksana.

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

47 thoughts on “Kes Bunuh Feb 2010 Dah Selesai, Kes Liwat 2008 Tak Selesai Lagi

  • September 23, 2010 at 3:38 AM
    Permalink

    Inilah yang dikatakan kejam dan tak adil bagi seorang bekas PM yang hobinya meliwat lelaki jambu.

    Reply
    • September 25, 2010 at 2:39 PM
      Permalink

      PEMBETULAN DIA TU BUKAN ‘BEKAS PM’…….MALAYSIA….TAK ADA HARAPAN PUN NAK JADI PM…TARAF DIA SAMA DGN DOLLAH@SAMDOL DENGAR SUARA PEMBANGKANG…..NAJIB KENA TEGAS.. TAPI MALANGNYA KERA JAAN YG D SERAHKAN KEPADA NYA OLEH DODOLWI DA ‘TENAT’

      Reply
      • September 27, 2010 at 4:20 PM
        Permalink

        sebenarnya yang jadi lambat sebab kes itu tidak benar..dan akan dilanjutkan sehingga tiba tarikh pilihanraya..maka DSA tidak akan dapat bertanding…laaa

        Reply
    • September 27, 2010 at 4:51 PM
      Permalink

      bekas PM ??? siapa ? Tunku Abd Rahman ? Tun Abd Razak ? Tun Hussein On ? Tun Mahathir ? Tun Lah ?

      Reply
    • October 17, 2010 at 10:53 PM
      Permalink

      Mohd_Aimel, anda pernah ber PM kan peliwat ke ? Tahun bila tu. Not in my wildest dream man. Mungkin 16/9 tak ? Yang tahun nya pun kita dah lupa bila. Tapi tahun yang berkenaan memang dia telah jaja cerita marut lagi mual dan meloyakan itu yang dia akan jadi PM selepas merampas dari Umno. Dia hantar wakil dia untuk memujuk YB Umno/Bariasan yang pergi lawatan KeTaiwan. Memujuk tentu nya ada elemen rasuah. Tapi yang kuat rasuah kerajaan sekarang kata nya bukan dia.

      Itu lah irama lagu si peliwat dan konconya. Kalau anda kurang arif dengan sejarah, Azmin itu berkongsi bini dengan peliwat, Shamsidar namaya. Nama ini muncul dalam Sodimi 1. Sebab itu Azmin dipanggil madu Anwar kerana perkongsian mereka. Sebab itu Anwar sanggup bergadai nyawa sekali pun untuk pertahan Azmin sebab mereka semenganya bermadu.

      Maka saya harap silap lain anda bolih buat, tapi silap mengaku peliwat pernah jadi PM… tolonglah ye…

      Reply
  • September 23, 2010 at 8:56 AM
    Permalink

    pertama kali penjenayah liwat diberi keistimewaan yang lebih oleh mahkamah di malaysia…bar council diam membisu apabila peliwat ini manipulasi sistem kehakiman Negara

    Reply
    • September 27, 2010 at 4:24 PM
      Permalink

      bukan sebab pertama kalilaa…sebenarnya kes itu tak berlaku pun…hanya fitnah semata-mata…kenapa suka fitnah…mana buktinya….mana saksinya…kalau anda orang islam…tampilkan saksi dan bukti…

      Reply
      • September 29, 2010 at 5:52 PM
        Permalink

        BERANI kerana BENAR,
        Takut kerana LIWAT,
        LAWAN tetap LAWAN,
        LEWAT tetap LEWAT,
        TANGGUH tetap TANGGUH,
        Liwat tetap LIWAT.. hahahhaa

        Reply
  • September 23, 2010 at 10:42 AM
    Permalink

    sebab dia tak ada kepentingan politik…peguam meka bayar entah cukup atau tidak..lagi lama kes d tangguh lagi banyak fee dikenakan kecuali ada udang sebalik mee…lu fikir la sendri…

    Reply
    • September 25, 2010 at 2:41 PM
      Permalink

      DIA INSAN BIASA.. PEGUAM DIA AMBIL PUN MUNGKIN BAYAR CUKUP MAKAN…TP SI JUBUR FREE AJA FEE SEBAB ADA UDANG SEBALIK MEE MAGGI

      Reply
    • September 25, 2010 at 10:56 AM
      Permalink

      Kalau diikutkan memang Azmin Ali layak sangat untuk jawatan itu, sbb mengikut pencapaian akademik beliau pun macam bagus jah. He obtained his Bachelor of Science degree in Mathematics and Economics from the University of Minnesota. Then, he received his Master of Education in Mathematics and Economics from the same university *Meks taste dgn jejanz yang pandai Maths ni uols*.. tuuu diahhhh, tak nak kalah hahaha 😀

      Tapi mengapa Datin Seri Wan Azizah & YB Nurul Izzah begitu menentang pencalonan beliau ya? *sessswatuuu sangatttt kan uols.. mak suke dengar gossip2 nih.. Ada sapa2 taw ke, noks? *hiks! 😛

      Reply
  • September 23, 2010 at 12:40 PM
    Permalink

    Kepada penyokong PKR, Zaid ataupun Azmin ni mcm antu-raya..
    kalau tak dibela, dia makan tuan hahaha 😛

    Reply
  • September 23, 2010 at 3:52 PM
    Permalink

    TAKTIK PENANGUHAN NI MEMANG NAK CARI KESILAPAN TEKNIKAL..MCM SAKSI SALAH CAKAP SBB LUPA…DAH LAMA MAA…MANA BOLE INGAT…
    BIJAK KE ORG2 YG ADE KENA MENGENA NGAN TANGUNGJAWAB NIH..
    MAKAN GAJI BUTA…PENIPU…
    ADIL KE..MAHKAMAH MACAM NIH..
    KECIAN ORG MISKIN NAK LAWAN ORG KAYA DEMI CARI KEADILAN…

    Reply
    • September 23, 2010 at 6:45 PM
      Permalink

      Itu kena tanya dgn Majlis Peguan Negara lah. Kenapa manjang delay je kes nih huhuhu. Ke dah ramai Lawyer dlm Majlis tu dah jadi org PR <– wahahha, matilaa aku ni kuat spekulate kan? 😛

      Tapi apa2 pun aku yakin satu hari kisah *main belakang* DSAI akan diketahui ramai juga, walaupun beliau dah try mcm2 cara nak sorok. Tuhan Maha Adil.. takan terlepas dia walau sedikit pun. Now, kita semua dah nampak mengapa isteri & anak beliau begitu hebat menentang pencalonan Azmin, sedangkan DSAI sebagai tunggak utama parti PKR menyokong hebat 'buah-hati' nya! hahaha *opocot!.. bulu mata palsu mak terjatuh uols* 😛

      Reply
      • September 24, 2010 at 1:52 PM
        Permalink

        sebab paling tepat..adalah kerana daripada budak pejabat hinggalah hakim – hakim tengah pening macamana nak buktikan benda yang takder bukti..bahalol betul la korang..itupun takleh pikir..tu lah banyak sangat makan benda subsidi..heheh

        Reply
        • September 25, 2010 at 3:51 AM
          Permalink

          Nak bukti kukuh kena tanya hero hindustan karpal Khan tu,, dia memang tau semua pasal kunyit ni..maklum ler loyo beruk ..

          Reply
          • September 25, 2010 at 10:06 AM
            Permalink

            pakyeop.. karpal khan tu memang nak tgk sangat Melayu kat Msia ni tumbang…

        • September 25, 2010 at 9:47 AM
          Permalink

          sudah laa kau…
          engko tuh je yang buta-tuli..
          kalau ade bukti pun org mcm ko nih tak reti nak pk..
          sbb dah bodoh sangat kan hahahahahaha

          Reply
        • September 25, 2010 at 10:49 AM
          Permalink

          Melayu tak boleh bergantung kpd PAS/PKR yg jelas sanggup bertuankan DAP dlm usaha mereka mengekalkan kuasa di beberapa negeri tertentu.. Contohnya Perak.. Menteri Besar Perak hanyalah boneka DAP!

          Reply
    • September 27, 2010 at 4:27 PM
      Permalink

      ye kee….bukan sebab apa…kes ini tak penting sebab ia direkacipta saja….kalau betul dan ada bukti..dah selesai lama dah.

      Reply
      • September 30, 2010 at 8:34 PM
        Permalink

        alahai kalau xder bukti la lagi senang la nak diselesaikan….berani kerana benar…

        Reply
  • September 23, 2010 at 10:08 PM
    Permalink

    berani kerana benar.

    Reply
  • September 23, 2010 at 10:24 PM
    Permalink

    kes PKFZ lg lame sejak 2000 sampai skang tak setel, dengar cerita seluruh menteri kabinet BN termasuk PM kena tipu dgn ling liong sik….kahkahakh

    Reply
    • September 25, 2010 at 2:35 PM
      Permalink

      Kau pun kena tipu dgn mat jubur sejak 1998…

      Reply
    • September 27, 2010 at 4:29 PM
      Permalink

      Betul…..macam kes bakun dan kes VK. Linggam… senyap sunyi walaupun suruhanjaya siasatan diraja dah sabitkan kesalahan tersebut kepada ehem…ehemmm.

      Reply
    • September 27, 2010 at 4:55 PM
      Permalink

      PM dan menteri kabinet kena tipu… tapi akhirnya dah diketahui kena tipu

      veterenUMNO n the geng.. kena tipu dengan aljuburi sejak 1998, sampai sekarang masih kena tipu dan sehinggalah akan datang tak tahu bila nak sedar

      Reply
      • September 28, 2010 at 10:54 AM
        Permalink

        DSAI memang kaki tipu..

        Reply
  • September 23, 2010 at 11:00 PM
    Permalink

    patutnya loye2 ni kena ada KPI…
    bila pegang kes kena lakukan ngan betol..bukan nak spin..bukan nak lewat2kan..dan juga bukan datang lewat..
    yg merudum performance…macam kapal tunde tu patut dtarik balik tauliahnya..
    x layak pon..

    Reply
    • September 25, 2010 at 11:13 AM
      Permalink

      Sepatutnye peguam2 ni tak boleh terlibat dalam politik.. Mereka patut stay-neutral.. pilih antara dua.. Nak stay as Lawyer ataupun ahli politik.

      Kalau peguam pun join politik secara aktif (mcm si KArPAL TUNDA tu).. mesti laa ada Conflict of Interest (COI).. sure huru hara..

      Reply
  • September 24, 2010 at 10:08 AM
    Permalink

    PKR tidak/bukan utk perjuangkan org Melayu:-
    1. Hanya utk merealisasikan cita2 peribadi pemimpin mereka utk menjadi perdana menteri. (maklum laa dulu tak sempat nak naik stage pakai crown wahaha :P)
    2. Perjuangannya bukan untuk bangsa, agama dan negara tapi utk jadi perdana menteri.
    3. DSAI menggunakan pakatan utk merialisasikan cita-citanya utk jadi perdana menteri.

    *Kepada rakyat MALAYSIA yang bijak pandai, janganlah kamu terpedaya dgn ape yg dilakukan oleh PR. Bukalah mata/telinga anda besar2. Mereka hanya utk menjatuhkan BN dari tampuk pemerintahan negara. Sayangilah bumi berdaulat ini, sebelom ia terlambat!!

    Reply
    • September 27, 2010 at 4:31 PM
      Permalink

      cita-cita ditu betul…apa salahnya sebahagian lagi rakyat Malaysia mahukan dia dijadikan PM…macam orang UMNO mahukan Najib jadikan PM…ingat otak UMNO saja betul…pigidah.

      Reply
      • September 28, 2010 at 11:10 AM
        Permalink

        PKR mmg tak layak nak memerintah Msia.
        Pemimpin PKR hanyalah sisa-sisa buangan yang tidak mendatangkan faedah kepada rakyat Msia.. huhu

        Reply
      • September 28, 2010 at 4:24 PM
        Permalink

        Masyarakat Melayu di Msia, bukanlah masyarakat serpihan di negara berdaulat ini. *tuu diaa intro.. 😛

        Heyyy tiongsat,
        Kumpulan etnik Melayu adalah kump. induk yg mewarisi negara ini sejak dr zaman turun temurun lagi . Ada kau dengar nama-nama mcm Tan Choong Hau atau Lim Pei-Pei dalam sejarah penentangan British di Tanah Melayu? Yang enko ni bingai sangat duk menghina Melayu Umno ni, kau kenapa??

        Gagasan utk kemerdekaan negara ini bukan ditubuhkan dari orang2 Melayu yg lahir dari longkang! Mereka adalah kumpulan rakyat Melayu satria-berjiwa-kental yang bangkit menentang penjajahan demi utk menyelamatkan BANGSA MELAYU KITA!! Jadi, tak perlulah enko nak tunjuk STAR menghina orang sana sini..

        Reply
    • October 18, 2010 at 4:18 PM
      Permalink

      Niat serta cita cita PKR memang jelas. Mereka hanya hendak topple BN dan tawan Putra Jaya dengan apa cara sekali pun. Saperti yang anda cakap dia tak sempat ketahta itu dulu kerana lawan toke. Tertubuhnya PKR pun semua orang tahu. Parti ini ialah parti sdn. bhd. milik satu keluarga yang bercita cita menggunung walau pun kemampuan tak ada.

      Yang menghairankan dia miliki pengikut yang cukup taat memperjuangkan cita cita pemimpinnya. Pengikut pengikut nya menjadi terlalu fanatik dan sentiasa memuja pemimpinnya bagai seorang dewa .

      Fakta fakta sebenar yang saban hari keluar mengisahkan perilaku anih, pelik lagi ganjil pemimpin mereka yang satu itu seolah olah tidak memberi kesan pada mereka dan tidak pernah diambil peduli sedikit pun tentang kesohihan nya.

      Reply
  • September 24, 2010 at 2:53 PM
    Permalink

    cam mana nak selesai… asik duk tangguh je…

    Reply
    • September 25, 2010 at 11:14 AM
      Permalink

      tunda-tunda.. lama2 org pun lupa..

      Reply
  • September 25, 2010 at 2:40 AM
    Permalink

    x pyh ckp kosong r ,

    Reply
  • September 25, 2010 at 11:12 PM
    Permalink

    hanya melayu umngok je yg bodo n tolol…otak letak kat pale lutut….

    Reply
    • September 27, 2010 at 4:56 PM
      Permalink

      balik2 ayat ‘copy paste’

      takde ayat lain ke bro ?

      Reply
  • September 27, 2010 at 4:35 PM
    Permalink

    Biarkanlah kes ini ditangguhkan sehingga ke PR 13…tak pentingpun..hanya ciptaan saja…

    Reply
    • September 30, 2010 at 8:42 PM
      Permalink

      tangguhkan la sampai ajal datang menjemput..

      Reply
  • September 30, 2010 at 2:48 PM
    Permalink

    kalau ciptaan, buktikanlah dimahkamah apa yang dicipta?

    Reply
  • October 17, 2010 at 10:41 PM
    Permalink

    Saperti yang kita tahu si benggali tua peguambela peliwat itu pernah mengatakan bahawa untuk mereka menang dalam kes ini terlalu tipis dan mereka hanya mengharapkan kelemahan segi teknikal pendakwa saja yang akan memberi mereka harapan.

    Maka mereka akan gunakan segala idea, peluang dan kelompongan undang undang yang ada dalam muka bumi ini untuk mereka memohon penangguhan, di ikuti dengan rayuan kepada penangguhan dan selepas itu rayuan lagi diatas rayuan yang telah dibuat.

    Proses meminta penangguhan ini diharapkan untuk membuatkan semua pendakwaan keliru, lupa / lupus fakta , kejemuan dan akhirnya kes ini mungkin digugurkan. Yang penting juga pada peliwat ini ialah biar kes ini berlarutan selepas PRU13 yang mana dia berangankan kemenangan. Selepas menang dia bakal memegang tompok kuasa lalu segala kes ini akan dipindahkan pada orang lain. Mungkin dia pindahkan pada Nor Mohd ke atau Hishamuddin Hussein atau sesiapa saja musuh dia untuk di dakwa sebagai peliwat menggantikan dia. Untuk babitkan Najib PM kita atau TPM agak sukar sikit.

    Ini adalah kerja peliwat , kita pun semua tahu. Peliwat sekarang di bantu olih sibenggali tak sedar diri yang bumi kata pergi kubur kata mari. Benggali ini dulu dalam tahun 1998 mendesak pendakwaan dipercepatkan untuk menyumbat sipeliwat dalam siri SODOMI 1. Siri kedua dia yang terlibat di pihak pembela, maka semua irama diubahkan, di olah menjadi satu irama sumbang yang lebih menjijikan dari semua yang jijik didalam dunia ini.

    Tetapi kita yakin peliwat yang mengaku dirinya teraniaya tetap diadili sebaik mungkin dan akhirnya dia akan tersumbat kedalam juga. Mana ada orang benar dan tak bersalah takut proses pengadilan dimahkamah. Mana ada orang yang tak bersalah takut untuk bersumpah.

    Sama sama kita layang kerenah mereka. Tak akan kemana akhirnmya.

    Reply
  • October 26, 2010 at 2:12 PM
    Permalink

    kapal kena denggi pulak, tangguh lagi…bila la nak sudah ni ooi..

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.