Kebuluran di Rumah Terbuka MB Kedah!

Memang lapar! Memang “kebulur” dan lagaknya macam “berpuasa setengah tahun tanpa henti! Begitulah yang boleh digambarkan penulis tentang suasana Open House MB Kedah di Sri Mentaloon baru-baru ini. Penulis sempat singgah untuk melihat suasana Hari Raya “orang PAS” di kediaman rasmi Menteri Besar Kedah itu. Bukan apa, saja nak masuk tengok “perangai orang-orang PAS” di Kedah.

Baru saja dipintu masuk Sri Mentaloon, penulis terkejut dengan gerai-gerai jualan di luar pintu. Kenapa pula ada yang berniaga diluar pintu masuk kediaman MB Kedah ini? Tak cukupkah makanan dan minuman yang disediakan di dalam? Yang hairannya, ada satu gerai yang menjual mercun terang-terangan! Tidak diambil tindakan pula oleh pihak polis. Mungkin Pakcik tersebut dapat “lesen besar” dari MB kot???

Penulis menuju ke arah khemah yang disediakan. Gerai-gerai bersusun dan orang ramai berkerumun macam “pelarian rohingya” berebutkan makanan. Penulis yang sebetulnya agak lapar kerana sudah masuk waktu makan tengahari beratur di gerai murtabak. Aduh! Penulis ditolak disebelah kiri oleh seorang Pak Lebai, dan ini menyebabkan penulis tersinggung seorang budak yang baru mengambil murtabak di sebelah kanan. Apalagi, maka jatuhlah murtabak itu ke tanah! Budak itu selamba mengambil murtabak yang jatuh dan beredar. Kasihan dan rasa bersalah pula penulis pada budak itu. Pak Lebai itu hanya buat muka “selamba”.

Akhirnya, berjaya juga penulis mengambil murtabak tersebut. Itu pun hanya secebis! Penulis hanya sempat menjamah secebis “murtabak tak cukup sifat” dan segelas air oren. Nak ambil sate? Jangan haraplah boleh lepas dengan “tangan-tangan” orang-orang PAS yang mungkin tak pernah jumpa sate! Penulis bukanlah bermaksud untuk menghina “orang-orang PAS” ini, namun penulis agak ralat dengan ketidak sopanan “pak-pak lebai”, “mak-mak aji” dan penyokong-penyokong PAS yang sanggup bertolak sesama sendiri untuk mengambil makanan dan minuman. Depan rezeki Allah pun buat perangai tak senonoh!

Tidak cukup dengan itu, ramai juga golongan yang meng”tapau” juadah hidangan itu. Penulis tidak salahkan penganjur atau Azizan Razak, namun penulis kesal dengan sikap “orang-orang yang mengaku sangat Islam” ini membawa pulang berpinggan-pinggan juadah yang disediakan. Hasilnya, tapai habis dalam masa sejam, murtabak yang menggunung pada awalnya habis dalam 1 1/2 jam, dan gerai sate telah mengalami kesesakan dan tidak terkawal. Yang malangnya ialah tetamu-tetamu yang datang kemudian, hanya dapat minum air oren saja!

Bosan melihat telatah orang-orang PAS yang bagaikan “kebuluran” itu, penulis mengambil keputusan untuk beredar untuk makan tengahari di kedai saja. Penulis enggan berebut-rebut dan turut sama berkelakuan seperti pelarian di Afrika di kediaman rasmi MB Kedah itu. Tak senonoh betul kelakuan orang-orang PAS menyerbu makanan di rumah terbuka MB Kedah tersebut. Sebelum beredar, penulis sempat mengerling seorang ustaz & ustazah PAS yang mengusung dua pinggan sate, murtabak, nasi dagang dan minuman ke kereta mereka!

40 thoughts on “Kebuluran di Rumah Terbuka MB Kedah!

  • September 18, 2010 at 4:14 AM
    Permalink

    Tak civilised.Takde culture yang boleh dibanggakan.Buat malu Islam aje.

    Reply
  • September 18, 2010 at 4:49 AM
    Permalink

    Salam..
    Astgahfirullah..
    inilah akhlak parti ‘selam’..
    kalau nk makan pun huduh perangai..tamak lupa diri..akhlak..
    apatahlg klu hal2 besaq lain..
    mcm mana bila pegang kuasa..memerintah negara…ld dhsyt pa dr UMNO..
    tu kata tarbiah palsu.. Islam hnya bhn mainan politik..
    insaflah…wahai org2 PAS..

    Reply
  • September 18, 2010 at 5:53 AM
    Permalink

    PENULIS BARU TAHU KER.. MEMANG MACAM TU LER PERANGAI ORANG PAS SEJAK AZALI LAGI.. USAHKAN MAJLIS PAS..MAJLIS ANJURAN BN PON DORANG SAPU BERSIH TERUTAMA YANG DAPAT KAIN PELIKAT DAN DUIT RAYA..SELAGI ADA YANG BERNAPAS KAT RUMAH SEMUA PEGI AMBIL DUIT RAYA ..SIAP SEWA KERETA LAGI… SAPE YANG TAK TAHAN BAU KETIAK MESTI KEBULUR ..

    Reply
    • September 18, 2010 at 2:15 PM
      Permalink

      ya betui2..
      sy sendiri pernah dgr depa kata..
      “bagi kita amik..tunggu lagi..pangkah kita pangkah hak kita lah..(PAS)”
      soalnya..bukan hal pangkah..xkisah lah nak pangkah sapa itu hak demokrasi masing2..
      tapi soalnya MUKA TAK MALU..
      depa nak sedut hasil untung atas dasr UMNO BN..walau kain pelikat sehelai pun itu adalah dari dasar dan pemimpin UMNO jgk..
      macam Ramadhan tahun ini..seluruh Pulau Pinang, Kedah tiada lagi majlis Khatam Al-Quran seperti yang di amalkan semasa BN perintah dahulu, yang mana setiap masji-masjid seluruh negeri akan di berikan penghargaan dan hadiah kain pelikat/ kain batik hasil daripada kejayaan menjalankan Taddarus Al-Quran..

      Inilah bezanya sedikit demi sedikit budaya manis dan bertepatan dgn Islam di hakis satu pesatau oleh Pakatan Rakyat..oleh pimpinan PAS sendiri..kerana apa? kerana DUIT..TAMAK..bukan rakyat yg diutamakn..tetapi ‘perut temolok’ depa…

      lebih manis lg bulan Puasa dulu di zaman UMNO perintah..

      Reply
      • September 29, 2010 at 2:55 PM
        Permalink

        Itulah ISLAM PAS.Bayangkanlah mereka kata, kalau tak sokong PAs tak Islam betul ke macam tu….Tak masuk akal langsung…..Kalau macam tu orang orang yang pergi haji tu bukan islam la yek.sebab dalam berjuta tu berapa kerat je orang pas…Fikir2 lah sahabat.

        Reply
    • September 18, 2010 at 8:55 PM
      Permalink

      yer la..alamak xsangka yer..agak-agaknya dia org nie xpenah makan makanan cam 2 kot..

      Reply
  • September 18, 2010 at 7:47 AM
    Permalink

    isunya tu bukan sebab makannya sangat, tapi sebab ego, maklumlah, open house oleh MB Kedah PAS, maka itu dia rasa dia boleh buat sesuka hati dia..yang dia lupa berapa ramai orang macam dia kat majlis open house tu, semua pun nak tunjuk ego, macamlah majlis orang PAS (walhal open house)

    Reply
  • September 18, 2010 at 9:54 AM
    Permalink

    mane penulis tau org pas yg kebulur tu ? ade check ke? xbaik fitnah….

    Reply
    • September 18, 2010 at 2:19 PM
      Permalink

      mmg org PAS jnis kebuluq..
      ye ke takbaik fitnah? sudah insaf ka org PAS? bukan fitnah dan caci maki tu jadi ‘makanan’ rasmi orang PAS? lidah rasmi Haramkah tu bukan ejen fitnah terbesar ka?

      Alhamdulillahla org pas dah mula sedar..

      Reply
  • September 18, 2010 at 9:58 AM
    Permalink

    kalau betul citer nie sangat memalukan…..

    Reply
    • September 18, 2010 at 9:00 PM
      Permalink

      2 baru tengok dia orang makan belum gie tengok dia org bawak kete..kopiah atas kepala tp bawak kete macam sakai..hehehe

      Reply
      • September 18, 2010 at 9:18 PM
        Permalink

        Betul tu! pernah tengok kereta zup sana zup sini… ingatkan anak muda mat rempit ke… rupanya pak lebi pakai kopiah… tak taulah pas ke bukan tapi fesen macam pas…

        Reply
  • September 18, 2010 at 11:31 AM
    Permalink

    Salam penulis . dah tahu majlis tu ramai dikunjungi “ORANG PAS ” kenapa u ikut serta adakah sekadar untuk mencari kesalahan orang lain . Tak baik buat FITNAH macam ni. Org yg pergi ke sana pun melayu dan Islam juga . Kata apa2 pun sama macam penulis juga. Jadi x usah lah mencari kesalahan orang . Muhasabah Diri sendiri sebelum menulis keburukan orang lalin yg seagama dan sebangsa denganmu.

    Reply
    • September 18, 2010 at 2:26 PM
      Permalink

      ni pakcik..
      sebb apa bila libatkan org PAS pakcik nak jadi ‘warak’ ‘tawadhu’ semacam ja..
      yang PAS duk fitnah org Melayu jugak..bergaduh dgn saudara Islam juga.. mengkafirkan saudara se Islam kerana parti politik..awat tk teguq?
      kan depa selama ni org PAS kaki perburuk dan memburukkan orang lain..
      jadi dah depa saja yang betui..org lain salah..
      sudah tntu la org nk tgk baguih sgt ka akhlak depa..

      nak suruh muhasabah suruh org PAS dna pemimpin PAS dulu muhasabah..
      jangan ajaq ahli PAS bermusuh dgn saudara se Islam tp berkasih dgn kafir harbi
      tkmau bg org mengata..jangan kata kat org..

      duk jaja Islam merata2..tp akhlak huduh..buat apa..

      Reply
      • September 19, 2010 at 12:43 AM
        Permalink

        Lalalalalalala…itu inti penganut PIS.

        Bila kena kat dia….baru teringat se”agama”…baru teringat se”bangsa”.
        Baru sebut pasal muhasabah diri..jgn cari kesalahan org lain..walaupun dia tahu memang salah…

        Lalalalalala………….

        Reply
    • September 18, 2010 at 2:27 PM
      Permalink

      Astaghfirullahaladzimm..
      hasil didikan PAS PKR DAP..

      Reply
      • September 18, 2010 at 9:42 PM
        Permalink

        lalalalalalala…

        Hasil pendidikan dari Kitab SHIT yang di “endorse”kan oleh NICKY.
        So aku tidak terkezut pun perangai Penganut PIS sekor nie!!

        Lalalalalalalala

        Reply
    • September 18, 2010 at 3:50 PM
      Permalink

      Salah seorang yang hadir ke Majlis Kebuloq Raya rumah MB Kedah. Sdra David Villa. Orang PAS ni harapkan jubah dan kopiah saja, adap langsung tak ada. Aku anak kedah dah masak dengan segelintir puak kebuloq PAS nie. Kat kampung aku ramai yang macam tu

      Reply
    • September 18, 2010 at 10:32 PM
      Permalink

      Baguih la tu…..MEMB***kan orang, MEMB***Hkan orang mengata orang dan macam2 yang tak baik la kiranya….semuanya AJARAN PAS kat hang pa ka????? Patutla orang2 PAS ni belajaq tinggi2 tapi tak cerdik2…..Insaf la sebelum terlambat…Nanti tergadai Negeri baru hang pa tau……

      Reply
    • September 18, 2010 at 11:45 PM
      Permalink

      bro mak bapak lu ke ajar mcm 2 kat org… atau lu pi belajar kat si nik ajes n geng yang suka mencarut 2. lu punya keturunan dah rosak dah!

      Reply
  • September 18, 2010 at 1:01 PM
    Permalink

    Orang-orang agama PIS ni memang muka tak malu. Semua yang orang UMNO bagi ambik, tapi undi tetap tak bagi.

    Kalau dah undi tak mau bagi, jangan jadi orang tak bermaruah, terhegeh-hegeh ambik apa orang bagi.

    Jenis manusia tak sedar diri memang macam tulah.

    Reply
  • September 18, 2010 at 1:13 PM
    Permalink

    memang perangai orang pas mcm ni,,,, bukan fitnah tapi hakikatnya begitu…pakai purdah tapi sopannya kurang,,,, tu di negeri kedah ,,aku pernah tengok orang pas ni angkut budak sekolah dengan van vinette (jenama nissan ) dah la pintu van itu nak tercabut muatannya penuh dia orang ni tak fikir langsung tentang keselamatan,, kalau kemalangan pasti salahkan pihak lain…( di van itu siap ada pelekat lambang pas dan logo memnangun bersama islam )…..

    Reply
  • September 18, 2010 at 1:41 PM
    Permalink

    Perangai jelek ini menggambarkan taraf sosio-ekonomi sesuatu kaum yang rata-rata miskin dan melarat. Fenomena ini tidak terbatas pada etnik melayu sahaja,ia juga berlaku pada bangsa cina yang digahkan sebagai kaum hebat,rajin & kaya. Cuba kita lihat perilaku kaum cina miskin di negara ini senario sama sahaja dengan sikap pengikut totok PAS di rumah terbuka MB Kedah. Saya pernah menghadiri beberapa mesyuarat agung tahunan sebuah syarikat tersenarai dalam Bursa Malaysia di Subang Jaya. Majoriti yang hadir adalah kaum cina cuma beberapa orang dari etnik melayu & india. Anehnya begitu ramai kaum cina yang hadir bukan pemegang saqham syarikat berkenaan. Mereka berkumpul di dewan makan menunggu makanan dihidangkan. Orang lain berada di dalam dewan mengikuti mesyuarat. Bila sessi meyusarat selesai dan masing-masing keluar ke dewaqn makan didapati kaum cina haprak yang tidak terlibat denganmesyuarat berebut-rebut sehingga sanggup memotong Q untuk mendahului mendapatkan makanan. Saya lihat kedua-tangan belah tangan mereka memegang pinggang yang membumbung penuh dengan beraneka juadah. Sudahlah begitu sanggup mengambil makanan dengan menggunakan tangan. Betapa rakus & tamaknya mereka terhadap material sehingga sanggup menafikan hak orang lain yang beratur di belakang. Sudahlah begitu saya mereka membawa plastik untuk ditapau bawa pulang. Mereka datang membawa datuk,nenek,anak & cucu masing-masing sehingga bekalan makanan tidak mencukupi. Ramai para hadirin kecewa tidak dapat makanan yang menjadi hak kepada setiap ahli mesyuarat pemegang saham kerana ketamakan & mementingkan diri sendiri kaum cina miskin ini. Ramai kaum cina berpendidikan tinggi menggeleng-geleng kepala melihatkan perilaku bangsa mereka haprak yang memalukan bangsa mereka sendiri.

    Inilah gambaran sebenar kaum miskin yang sentiasa kebuluran nafsu tidak mengira batas kaum. Mereka sama sahaja. Puncanya adalah tahap sosio-ekonomi yang rendah & tidak berpendidikan. Tidakkah para pemimpin hierarki politis DAP,MCA,Gerakan & NGO cina ultra kiasu mahu menerima senario realiti begini ?

    Reply
  • September 18, 2010 at 2:32 PM
    Permalink

    org kedah kata apa..
    Jenis puak kebuloq..
    pantang benda free..depa boleh sapu..
    aku pi majlis Aidilfitri re-union di Alor Seat yg majorii org UMNO
    tertib ja ambil makan..beratur
    makan plak tkdk la duk cerita hal org..mengutuk umpat org
    mcm makan dgn puak PAS di mentaloon..
    duduk meja makan ja..terus keluaq dr mulut depa..
    ni dlu ni kalau UMNO perintah..bla..bbla..
    pastu melelh puji pemimpin PAS..puji plak exco2 yg muka pn xpnh nmpk buat kerja..
    karut jaa..
    ada saja bnda nak kutuk org wpun tgh RAYA..
    inilah sikap PAS..
    dr pemimpin sampai ahli pecacai totok..

    Reply
  • September 18, 2010 at 4:37 PM
    Permalink

    sekurang2nya bagila tetamu tu makan minm.. pnt2 dtg dr jauh..

    Reply
  • September 18, 2010 at 5:30 PM
    Permalink

    Kebuluran di Rumah Terbuka MB Kedah!

    dah tak de isu ke whai puak2 UMNO/BN
    hahahaaaa…..kalau takat mcam ni
    mmg punah lah korang PRU 13 nanti

    Reply
    • September 18, 2010 at 9:17 PM
      Permalink

      mmg la akan punah kalau ada jenih manusia macam org pas nie ..yg org bagi ambik tp pas 2 xtau lak nak beterima kasih..

      Reply
    • September 18, 2010 at 10:38 PM
      Permalink

      Sayung..sayung….sapa yang musnah…tak sedaq2 lagi ka??? dulu bila aku balik kampung/Kedah aman…nyaman…syok saja nak balik sana….la ni???? meluat nak balik dah…mandi pun ayaq dah kaler merah…basuh baju putih pun dah tukaq kaler jadi merah…hang pa orang2 PAS/PIS tak sedaq2 lagi ka….ka buta pasai DOA NIK AJIS nak butakan mata orang2 UMNO dulu dah pi kena kat hang pa????? kesian…..

      Reply
    • September 18, 2010 at 11:49 PM
      Permalink

      apasat lu malu ka pasai isu ni keluaq… dah betui tu ngaku je la.. x de sivik langsung.. wat malu melayu je

      Reply
  • September 18, 2010 at 6:36 PM
    Permalink

    TAK MENGHAIRANKAN ! ! ! ! !.TENGOK SAJA CARA MEREKA BERPOLITIK ,CARA MEREKA BERCERAMAH SAMBIL MEMAKI HAMUN.MENJUAL KESUCIAN MARUAH AGAMA KEPADA KAFIR HARBI DAP.JADI DALAM BAB MAKAN NI TAK PELIK KERANA ITULAH CERMINAN PERANGAI DAN FEEL SEBAHAGIAN BESAR DARIPADA MEREKA.

    Reply
  • September 19, 2010 at 12:44 AM
    Permalink

    politik PAS..politik melahaq..kebuloq.. (ayat org Kedah)
    tu jd hamba pencacai kapiaq lakna DAP
    kaki seks mcm Eliz.Worm (virus terbaru) tupn dipeluk cium..dibelai2.. hbih ceghita laa.. kotoq punya PAS.. amik pengotoq seks jadi kawan..
    TOLAK PAS!!!

    Reply
  • September 19, 2010 at 1:06 PM
    Permalink

    mmg mcm tu ahklak pemimpin Dan Balaci PAS…kulit jer alim tapi perangai cam hantu..

    Reply
  • September 19, 2010 at 2:59 PM
    Permalink

    negeri makin mundur, orang2 kedah banyak dah kena buang kerja, tu ka kalau ada rumah terbuka, pakat serbu habih… jgn jadi macam rumah terbuka kat indon dah la, sampai sanggup mati sebab nak dapat duit raya tak sampai RM5 dari SBY…

    Reply
  • September 19, 2010 at 7:16 PM
    Permalink

    Hmmmm biasa la tu….mahzab PAS…kalau hati dah busuk satu badan melentong baunya…
    eiiii…geli,geli,geli.

    Reply
  • September 20, 2010 at 11:28 PM
    Permalink

    terlanjur cerita pasal kebuluran….boleh tak sentuh pasal songkok….
    di masjidil haram panji dan sebarang logo diharamkan….sbbnya masjid adalah penyatuan dan tuhan dan rasul yg sama…..

    iran ke iraq ke malaysia ke indonesia ker semua sama bila tiba dalam masjid….

    saya sembahyang di masjid kg baru dan ada jemaah yg pakai songkok putih dan tepi dia ada lambang PAS….bukankah itu satu bentuk perpecahan dalam masjid…tapi apa ckp pun tk guna…

    jadi saya rasa saya nak beri cadangan…nanti kalau dah mati org pas bolehlah taruk batu nesan lambang pas….kalau nak lepas soal jawab kubur bolehlah pakai kain kapan yg ada logo pas juga….

    kalau mungkar nangkir tanya jawab jer….kamu tak kenal nik aziz ker….????

    Reply
  • September 21, 2010 at 9:02 AM
    Permalink

    …ada ustaz2 PAS dah habaq..puak PAS totok akan masuk syurga….ada nombor keahlian kot 🙂 apa punya bingai la depa ni….

    Reply
  • September 21, 2010 at 5:58 PM
    Permalink

    inilah hasil org yg menganut PAS….pemimpin mereka juga sama 2 kali 5….macam mana nak buat hukum islam kalu makan pun taktau beratur bak kata penulis mcm pelarian uhukkss…
    jangan ceritalah tentang perjuangan islam kalu mkn pun rebut rebut….mmg ni sikap penganut PAS sudah diajar oleh Ulama ulama mereka….buat malu je mcm tak makan seminggu,mari kita sama sama saksikan gelagat Penganut PAS apabila ada rumah terbuka anjuran PAS…..saksikanlah…..harap take beer je kuat,sampah merata rata tak tahu masuk tong sampah.

    Reply
    • September 23, 2010 at 4:53 PM
      Permalink

      Walaupun org PAS dikatakan kebuluq…biaq pi kat dia la sebab dia pun manusia…ingat orang PAS pun alim semua ke…yang pakai lebai x semestinya dia orang PAS… cuba bersangka baik sekali-sekala..la ni kopiah putih lagi murah dari songkok hitam….. ingat pesan PM !! klau dok tengok dan cari kelemahan orang pastu dok syok sendiri kata DIRI dah kuat balik last..last tengok bukan setakat rebah… terus koma dan terus tak boleh nak rasa nikmat lain-lain…lu pikiaq la sendiri!!!

      Reply
  • December 12, 2010 at 3:10 PM
    Permalink

    salam….semoga kita SEMUA diberi hidayah melihat KEBENARAN….tak guna hina-menghina, menambah dosa…kan lebih BAIK muhasabah diri, cari bekalan untuk hidup abadi di sana nanti…

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.