Kalau Dah Kesatuan Tu Maksudnya Pembangkanglah

Tindakan Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) yang baru, Hata Wahari menyerang cara kerja dan etika Ketua Pengarang dan Pengarang Kanan Akbar Kumpulan Utusan membuktikan kebimbangan selama hari ini bahawa politik pembangkang telah menguasai sebahagian besar Kesatuan Sekerja di negara ini (kalau tak semua).

Bukan satu rahsia bahawa pemimpin-pemimpin PKR dan DAP memenuhi saf kepimpinan kesatuan sekerja di Malaysia ini dengan yang paling menonjol ialah Presiden MTUC Syed Shahir Syed Mohamud, merangkap Ketua Cabang PKR Kelana Jaya.  Taktik meluaskan pengaruh dan pandangan melalui kesatuan sekerja seperti yang dibuat pembangkang hari ini adalah sama dengan taktik komunis semasa era darurat pertama.

Alasannya, Hata berasakan Utusan terlalu dipengaruhi politik kepartian dan tidak bebas.  Jika Hata (yang juga wartawan Utusan) beranggapan Kumpulan Utusan sudah tidak mengamalkan etika kewartawanan yang konon menjadi pegangannya sebagai wartawan profesional, kenapa dia masih terus bertugas di dalam organisasi tersebut dan hanya menyuarakan pendapatnya melalui platform sebagai Presiden baru NUJ?

Apa pula komen Hata mengenai wartawan media cetak dan elektronik lain terutama yang berpaksikan pembangkang, adakah mereka bebas dan beretika?  Kenapa Utusan juga yang dipilih untuk dihentam?

Kenapa tidak cari saja makan sebagai ‘wartawan professional’ seperti yang dilaungkan, kenapa masih lagi bekerja dengan Kumpulan penerbitan yang pada pandangannya tidak beretika?

Sikap bermuka-muka Hata memang jelas apabila kecaman sama tidak dilontarkan kepada Ketua Pengarang akbar cina, akhabr india dan  The Star yang sering menimbulkan kegelisahan kaum di negara ini dengan pelbagai artikel yang menanam kebencian antara kaum.  Jarum halus yang dimainkan akhbar-akhbar ini dipercayai antara punca kepada beberapa kejadian melibatkan ketegangan kaum di negara kita kebelakangan ini.  Dimana Hata dalam mempertikaikan etika Ketua Pengarang akhbar yang dinyatakan di atas?

Sokongan Penasihat DAP atas kecamannya kepada Utusan juga menunjukkan bahawa sememangnya Hata sudah menjadi alat kepada pembangkang tetapi berselindung di atas kedudukkannya sebagai Presiden NUJ.

Hata juga dengan bangga memberitahu sebuah portal berita pembangkang bahawa dia sedia dikenakan sebarang tindakan kerana menyuarakan ‘pendapatnya’ sebagai Presiden NUJ, wah, berlagak sekali, maklum, sudah sedia peluang menunggu sebagai balasan pengkhianatannya kepada Utusan.  Jika dia yakin benar dengan tindakannya, kenapa pula dia perlu takut dikenakan tindakan?  Jika pun ada tindakan dikenakan, bukankah Akta Perhubungan Industri 1967 memberikan hak kepadanya untuk membuat represntasi di Mahkamah Perusahaan?

Kita semua tahu, Utusan memang sentiasa berada dibawah mikroskop pembangkang terutama Anwar Ibrahim dan DAP. Ini kerana Utusan sering menjadi penyelamat maruah orang melayu dan bumiputera yang diinjak-injak kumpulan penerbitan akbar cina dan The Star.  Tindakan Utusan memuatkan kolum khas yang memetik kandungan-kandungan akbar cina, mendatangkan kemarahan kepada kaum tersebut kerana selama ini mereka bebas menanam kebencian kepada orang melayu sesama mereka tanpa ada gangguan dari pihak lain.

Tindakan saman dan publisiti buruk oleh pembangkang terhadap Utusan, tidak berjaya mengganggu gugat akhbar tersebut.  Mereka mencari jalan lain pula dengan menjatuhkan Utusan dari dalam dan takdir membawa melayu tak guna seperti Hata Wahari kepada mereka.  Kita jangkakan, jika inilah wajah pemimpin kesatuan yang membela nasib kakitangan Utusan, tindakan-tindakan piket atau lebih teruk mogok akan mewarnai Kumpulan Utusan sepanjang Hata Watari memimpin.

Tidak pernah berlaku dalam sejarah, NUJ bertindak luar dari bidang kuasanya sebagai kesatuan sekerja yang bertujuan membela nasib para pekerja yang berada dibawah naungannya.  Usahlah lagi untuk mempertikaikan etika pemilik syarikat (atau dalam kes Hata, Ketua Pengarang Utusan), Kesatuan Sekerja tidak dibenarkan untuk mencampuri urusan dan bagaimana perniagaan sesebuah syarikat di jalankan.  Kesatuan Sekerja hanya berperanan menjaga hal ehwal ahli-ahli kesatuannya sahaja. 

Jika Utusan berasakan dengan berkonfrontasi dengan parti-parti politik pembangkang atau pemimpin kerajaan mampu menjana keuntungan syarikat seterusnya kesejahteraan kepada kakitangannya, siapa Hata untuk menghalang?

Penulis bukanlah ingin mengajar tetapi dengan undang-undang menetapkan hanya kakitangan bukan pengurusan (kecuali kakitangan keselamatan, Sumber manusia dan yang terlibat dalam hal kerahsiaan) sahaja yang dibenarkan menyertai kesatuan sekerja, kenapa tidak pengurusan Utusan melantiknya ke jawatan yang bersifat Pengurusan seterusnya menyelamatkan satu-satunya akhbar melayu di Malaysia yang masih tingal ‘dara’ daripada dicemarkan oleh anasir pembangkang.

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

72 thoughts on “Kalau Dah Kesatuan Tu Maksudnya Pembangkanglah

  • September 24, 2010 at 5:54 PM
    Permalink

    Salam..

    Ya Allah..UTUSAN pun depa dh mula nk kuasai secara halus..
    hbislah apa lagi wadah yang ada lepas ni..
    semoga terpelihara dari kejahatan pembangkang menyelinap masuk ke UTUSAN..

    Kenapa soal etika dan professionalisme hanya terpakai untuk bg pejuang Melayu, Islam dan Negara seperti UTUSAN? Sebab apa paper2 SAMPAH BERACUN seperti HARAKAH, THE SUN, THE STAR, CHINA PRESS, SIN CHEW JIT POH, SUARA KEADILAN..dan lain2 lagi sampah2 yang jahat lagi biadab bebas dikritik soal cengkaman PERKAUMAN CINA dan TAKSUB POLITIK PAS??

    Malaysia ni makin berjaya dirosakkan oleh gabungan golongan2 celaka… singkirkanlah walaupun dengan cara tidak demokrasi manusia2 bertopeng komunis dan sosialis ini..mereka ini ejen Yahudi dan SYAITAN!!

    semoga Allah SWT selamatkan UTUSAN menjadi wadah kekuatan bangsa Melayu dan umat ISLAM!! AMENN..

    Reply
  • September 24, 2010 at 5:58 PM
    Permalink

    Mana ada media yang bebas. Bullshit la kalau ada bebas. Yang dilaung2kan kebebasan oleh U.S pun bullshit – semua ada agenda politik masing2 kalau dah CNN, AF, dll ada agenda tersendiri.

    Kalau bebas 100% pun akan jadi malapetaka contohnya nak siar berita pembantu rumah kena dera baru2 ni buat apa, mengeruhkan hubungan diplomatik M’sia – Indon aje. Berita2 bodoh macam ni patut kena gag order. Editor berkaitan memang tak bertanggungjawab dalam sensitiviti berita.

    Balik kampung la Hata Wahari.

    Reply
    • September 24, 2010 at 6:24 PM
      Permalink

      ya tak ya jg..krn kes dera tu ja sentimen anti Malaysia marak balik
      tp puak2 ‘bebas’ tu memang suka tgk kita jahanam..
      sbb tu guna alasan kebebasan media..

      Guan Enggang Cina tu lagi tk bebas..disekatnya wartawan UTUSAN masuk ke pejabatnya.. perangai bapak dengan anak komunis..sama saja.. paihtu pandai plak duk puji Hata ni..

      Hata ni elok disingkirkan..jadi barah dlm perjuangan..

      Reply
  • September 24, 2010 at 7:07 PM
    Permalink

    Hahahahahaah…….aku nak terberak bila baca “ketulenan” etikan kewartawanan Hatta membuat komen kepada kepimpian@tenaga kerja editorial Utusan Malaysia baru baru ini. Hebat tapi hebat hanya kerana ingin menyatakan”aku yg terbaik”. Mengapa hari ini baru bercakap.Semasa di bawah kerusi dahulu sinag malam dia menyalak mencari bahan sama sahaja seperti wartawan utusan yang lain. mengapa saat itu dia tak khabarkan cerita “tidak memihak” kepada parti politik ? Mengapa..sebab masa itu dia TAKUT! sebab tak ada pangkat!

    Kalau berani cuba dia pi komen malayskakini.com,harakah,dan berlimbun suara-sura nyamuk addes yang lain yang 90% adalah meraka yang hanya ada satu prinsip. Prinsip “lawan kerajaan”. Kiah kenai puak-puak ini,termasuk Hata sendiri.

    Hata boleh war-warkan apa sahaja etika kewartwanan yang dia faham. Sebab dia baru nak faham setelah menjadi presiden sebuah NGO. Hata boleh tolong tulis ada berapa akhbar di dunia ini yang benar-benar tidak berselindung di bawah payung organisasi. Hata tau…saja buat-buat tak tau.

    Hata boleh menyerang orang melayu@kerajaaan atau akhbar yang hata pernah jilat kakinya. Kerana pada Kiah Hata tidak ada nilai sebesaq mana pun kepada masA DEPAN NEGARA atau akhbar UTUSAN MALAYSIA. tanpa ada Hata pun kami tak rasa apa-apa kehilangan.kalau ada pun tak ada apa pun kemegahan. Cuma Hata boleh berbangga dengan kumpulan yg menyerang bangsa melayu,yang menyenteng negara sendiri atas politik jumut,kotor dan jijik.

    Apa hendak ditunggu lagi wahai UTUSAN MALAYSIA..jangan bagi ada musang berbulu ayam lagi. Sebelum satu gheban musang akan kunyah biarlah musang ini dilempar jauh…

    Reply
    • September 25, 2010 at 3:38 AM
      Permalink

      Sokong apa yang kiah cakap tu..yeop rasa budak hata ni memnag tak guna ler..tengok pada nama dia saja pun dah tahu talibarut nuar brain….

      Reply
      • September 27, 2010 at 12:35 AM
        Permalink

        pak yoab sebelum hanya pandai bercakap ada baiknya pak yeop siasat sendiri apa yang berlaku pada kakitangan utusan itu sendiri yang berjumlah 1000 orang itu. pada saya hata wahari hanya menjalankan tanggungjawabnya untuk membela nasib rakan rakan meraka di utusan. saya dah ke pejabat utusan saya tahu bagiamana suasana disana. jangan hanya pandai memberi komen tapi tak tahu berfikir. jangan menjadi melayu bachol.

        Reply
  • September 24, 2010 at 7:50 PM
    Permalink

    malaysiakini pun tak bebas…cerita berat sebelah.
    hata ni patut ditendang keluar saja. simpan buat apa.

    Reply
  • September 24, 2010 at 10:57 PM
    Permalink

    Kita sedia maklum berita2 di utusan meloya hanyalah utk melacurkan berita utk UMNO dan BN. Mereka langsung tidak berpegang kpd etika kewartawanan. Sebagai contoh bila MP DAP drpd non muslim masuk masjid terus dikata menghina dan mencemar kesucian masjid. Berbakul2 utusan kutuk, siap minta komen pengerusi Jawi Khusrin hadas besar menyatakan org bukan Islam tak boleh masuk masjid sbb berhadas besar. Siap letak komen konon Sultan Selangor pun murka kerana membenarkan ahli politik masuk masjid. Bahkan Sultan Selangor ntelah mengarahkan agar Masjid dan Surau bebas drpd program politik seperti kes MP DAP bg sumbangan kpd Masjid dan Surau.

    Tapi bila kes ustaz dr MIC Kamalanathan masuk masjid bg sumbangan cek, mana dia berita kritikan dr utusan? Mane komen Khusrin hadas besar? Manekah dia titah Sultan Selangor agar Masjid bebas drpd program org politik?

    Nahh bukti utusan meloya adalah akhbar murahan melacurkan berita hanya utk sebelah pihak.

    Tetapi

    Reply
    • September 24, 2010 at 11:09 PM
      Permalink

      Weiih PENCACAI PAS Laknat yang BAHLUL..

      Paper Haramkah tuh melacurkan Agama Islam dan segala isi Al-Quran sejak aku di lahirkan sampai sekarang tu ko nk sembunyi mane bodoh??

      Nicky Ajisy Wally Najisy wat statement thn 2008 di paper anal luar nikah HARAMKAH = SIASAH mngatakan najis lembu sama kotor dengan najis babi di kampung2 Melayu tu apa kisahnye wahai pembahlul2 PAS??

      Ko tahu tak wahai pencacai PAS Bahlul..org yg tahu hukum wpun die xbuat tp dia lafaz mengubah hukum iku sedap mulut die..sudah jadi KAFIR!! ko tahu tak Nikcy Ajisy Wally Najisy tu sudah lafaz beribu2 ayat yang mempertikai, mengubah, hukum Tuhan, samekan Tuhan perbuatan makhluk yg lemah ini spt mencarut, maki dsbgnye..masya Allah!! (sial sungguh Nik ajisy nih..)

      Paper2 SIAL PAS HARAMKAH , SIASAH bersekongkol menyiarkan statement2 sesat ini siap dengan putar belit spin yg dahsyat..lum kire bape ribu fitnah paper haram sial ni taburkan sesatkan umat Islam..

      Reply
    • September 25, 2010 at 10:10 AM
      Permalink

      alahaiiii veteran sengal nih..
      nko kalau tak power sangat psl agama.. sudah2 laa tuh..
      enko dgn ketua PAS enko sama je..
      suka masuk kan isu agama untuk meraih undi..
      ape pasal ketua PAS enko tak suruh jek DSAI bersumpah untuk membuktikan kalau beliau tak bersalah.. alahhh Nik Aziz pun tau yang DSAI tuh ‘serong’.. it just masing2 ader simbiosis relationship jek.. PKR gunekan pengaruh PAS.. PAS pulak tau yang DSAI ada ramai penyokong yang buta lagi tuli hahahaha… tapi kan.. kalau PR ni menang lah.. actually yang menang bukan Melayu (PKR/PAS) tau.. Yang menang DAP!!!! bodoh lah ko ni..

      Reply
  • September 24, 2010 at 11:18 PM
    Permalink

    Weii..Pencacai2 PAS Tolol..

    masih ko nak spin n cakap bohong lagi di sini..ko ni memang teranglah anak didik TOK GURU SIAL ko..pemutar fakta..
    Kamanalathan tu masuk masjid ke bangang?? ko jawab betul2 n tnnjuk gambar masjid mane yg die pijak masuk?

    Si pelacur DAP betina makan babi tu masuk mane? depan mihrab imam..pijak sejadah..pakaian sexy, ketat, tudung xpakai, terbeliak mata mamat yg berjubah tu renung., pastu die masuk dengan TUJUAN KHIANAT..betine tu kasi ‘tazkirah’ untk ape? xckup ustz Islam ke nk kasi tazkirah atas bumi nih?? sebab itulah untuk menjaga MASLAHAT UMAT ISLAM ditambah pula sebab betina babi tu ANTI ISLAM dengan JELAS!! sama dengan BAPAK KOMUNIS BABI DAP Kit Siang n SOns tu..maka amat tepat sekali tindakah Pengerusi Jawi itu wahai Pentotok PAS BANGANG!!

    ko ni bodoh 7 keturunan ler..nk spin isu basi lagi jijik!!
    pengerusi Jawi tu tak jual agama n bodoh macam Ajis Keldai tu..ko sedar sikitt!!

    Reply
    • September 25, 2010 at 12:29 AM
      Permalink

      hahha bengap masjid pun tak tau.
      tempat kamal berdiri ada tile jingga. Bukankah tile jingga tempat makmum solat dalam masjid? sah tak pernah gi masjid…bodohh bahlul masjid pun tak tahu…hhaha

      Reply
      • September 25, 2010 at 1:09 AM
        Permalink

        weihh anjing kurap PAS..
        ko tu lah yang bahlul murakab..
        xpnh ade pun hukum binaan masjid tile jingga ke biru ke hijau tu tmpt solat..
        bapak paderi agung ko kuar fatwa bru ke utk masjid penganut2 Agama Parti Ajaran Sesat haaa????
        ko tu jadi nk jadi anak BABI DAPigs menyondol2 dlm isu betina DAP tu apesal hahh?? DAP byr ko bape sen?

        pokoknye skrg sama ada Adun MIC tu masuk masjid atau diluar masjid TIDAK SAMA mcm BETINA CINA PELACUR DAP tu masuk surau wahai veteranPAS yang banggang bengapp bahlul!!
        aku doa satu hari ko akn diberikan petunjuk Allah..sama ada pedih atau lembut biar ko rase..ko insaf..ko brani main2 lidah untuk membela kejahatan musuh ISLAM.. Insya Allah ko dgn puak2 ko bersama Nik Ajis akn bertemu dgn balasan TUHANN..AMINNNNNN!!!

        Reply
        • September 25, 2010 at 8:38 AM
          Permalink

          weiii bodoh mcm lembu, kalau tanya bdk darjah satu pun dia kata kamal berada dlm masjid, sebab tempat kamal berpihak ialah tempat makmum bersolat, kalau kamal berucap dalam khemah di perkarangan masjid barulah dikata kamal di luar masjid.. org sebok berjemaah kat masjid kau pulak sebok menyundal kat luar, mana tau rupa masjid mcm mane…hahaha

          Reply
        • September 28, 2010 at 4:18 PM
          Permalink

          tak sama apo pulok dua-dua tu kafir…jgn bilo keno kat kito tak samo tp dkt org lain riuh sekampong…weh…sapo lo yang rasa nak kena balasan tu…org yg menuduh kot…

          Reply
        • September 29, 2010 at 7:32 PM
          Permalink

          ooii barua anjing isreal…..mak bapak kau pelacur isreal ke?

          Reply
  • September 24, 2010 at 11:30 PM
    Permalink

    VeterenPAS..hang bwk2 mengucaplah sama..
    sudah2lah byk sgt muhong dan spin isu untk lemahkan umat ISLAM sebenarnya..

    Aku tgk puak pencacai PAS putaq belit muhong kering is skrg..

    buat fitnh kering pembohong nak kuasai minda rakyat..

    Wakil MIC datang bg hadiah di luar tempat ibadah.. UMNO xkan buat keje bodoh mcm PAS buat!!
    Wakil MIC tu tksentuh pun ruang solat mcm si Cina DAP tu buat..dan beliau juga tak bagi ‘tazkirah’, dia juga tidak ada kaitan dengan sentimen jelas anti Islam seperti DAP berulang2 kali lafaz..
    hang sedaq lah xdkguna pn hang menegakkan isu bodoh, benang basah ni..
    awat hangpa PAS gila sangat kat DAP ha??? jawablah awat ada perintah Allah SWT mana yang kita kena ubah supaya taat pada pemimpin kafir laknat nie???

    Tapi isu DAP masuk masjid ini amat BAHAYA dan berkait dengan KEMASLAHATAN AQIDAH UMAT ISLAM.. nk di uraikan halusnya serangan saraf untuk bagi ahli pas yg bodoh2 ni nampak sama saja antara Islam dan bukan Islam..
    takdak sempadan! takdak beza mulia atau hina,
    MATLAMAT MENGHALALKAN cara yang HARAM…inilah konsep perjuangan PAS

    sebab itu paper Harakah ka Siasah ka xtakut xkisah sama ada dosa atau pahala atau kesan terhadap umat akibat laporan menipu, fitnah dan sampah..malah wartawan HARAKAH cukup dhsyat buat serangan saraf dengan laporan mereka..wpun soal hukum dan ancaman umat..

    jadi bg pencacai PAS..sedarlah diri..paper UTUSAN tidak pernah lapor spin menipu dahsyat seperti Harakah dan ejen2 nya buat.. jelaslah paper HARUKAH inilah pelacur PAS dan perosak agama..

    Reply
    • September 25, 2010 at 12:31 AM
      Permalink

      ni lg sekoq bahalul. tempat kamal beridiri ada tile warne jingga? buat apa dia buat tile warna jingga kalau bukan utk solat? Betullah kamal beridiri di atas tile warne jingga tempat org solat.

      mangkuk hayun UMNO ni hati dah gelap tak tau mcm mane bentuk masjid…..hahaha

      Reply
      • September 25, 2010 at 12:53 AM
        Permalink

        ehhh anak BABI DAPigs menyalak2 lagi nk menuntut bela..
        memang dasar babi betullah pentotok PAS DAPigs nih..

        nikcy ajis najisy ajor ko klu tmpt orang Islam solat tu warna jingga ke?
        ke ni nape ko ni maha sesat nak mampos..ko ingt kuil hindu budha ke main ikut kaler2..

        Si betina pelacur DAP tu pijak sejadah belakang imam.. betina woii..
        kalau MIC tu laki2..pakaian sopan..xde ucap2 ape..just bg replika..itu bru blh ckp dkwah pd die..
        tapi si betina cina pelacur ni masuk surau mewakili sape? parti anti Islam le bangangg!!
        lepas tu apa aktiviti die masuk surau tu bodohh bahlul woii? ‘bertazkirah’!!! ajaran Islam mn yg benarkan kafir anti Islam bg tazkiran utk org Islam? ko nak halalkn jg ke? ko nk jd ahli neraka??

        ko tk perasan ke cmne die pakai bahlul PAS??
        macam pelacur kelas atasan.. ketat..sendat..singkat..
        pastu yg paling syok gilerr..tuhh..yg pakai jubah putih tuh..imam ke bilal totok PAS..meleleh air liur terbeliak mata tgk betina tu.. bulan Ramadhan pulak tuh..
        Astaghfirullah..mmg betullah ko dgn paderi agung ko kt kelatn tu dh kena siall..

        BODOHH punye pencacai PAS..
        xde maruah..bodoh hina lebih dr anjing babi lg..
        biar org kafir hina Islam cr terancang!!!

        Reply
        • September 25, 2010 at 9:23 PM
          Permalink

          kepala bapak kau ustaz kamalanathan tak berucap apa2, kau tgk blog ketua UMNO bahagian hulu selngor ada gambar ustaz kamal berucap, kau ni x tau apa2, shuh2

          Reply
      • September 25, 2010 at 1:19 AM
        Permalink

        Hang lah BAHLUL TOLOL !!

        Situasai Adun MIC dgn Kafir2 Cina DAP jauh beza sama ada dr segi syariat atau dr segi ruh..DAP Kapiaq tu masuk dgn sebagai penentang Islam.. masuk untuk hasut Melayu lihat Islam itu sama saja dengn agama lain..sebb tu xkisah lah nak pakai bikini pun tkpa lama2 nanti..

        Insya Allah kami tak gelap hati mcm pentotok pencacai PAS..
        kami boleh bezakan mana satu yg betui mana yang salah..denga berkat doa mohon petunjuk Allah.. pemimpin yg tkbetui kami boleh tegur dan ubah..
        hangpa PAS..pemimpin hangpa sesat pun hangpa taat..hangpa pun sesat sama2…hangpa xboleh beza lagidah mana satu haq..mana satu bathil..
        nampak sama tapi tk serupa..mcm tulah kes DAP masuk surau masjid dengan MIC dijemput bagi hadiah..replika cek

        cukuplah wahai org2 PAS..hangpa tk menang apa..hngpa jadi bodoh jalaa jadi penjilatt Cina DAP..tengoklah satu hari nanti DAP akan pijak hngpa sehina-hinanya.. Allah Maha Berkuasa!!!

        Reply
        • September 25, 2010 at 9:25 PM
          Permalink

          YB teo bg sumbangan rm1000, ustaz kamal dr MIC pun bg replika cek, YB teo bg sedikit ucapan, ustaz kamal pun bg ucapan, YB teo beridiri di atas ruang solat, ustaz kamal pun beridri atas ruang solat, kau tolol x tau apa2, shuh2

          Reply
    • September 25, 2010 at 8:41 AM
      Permalink

      kepala bapak kau kamal berada di luar tempat ibadah. tanyalah budak tadika pun tau tempat kamal beridiri ialah tempat makmum solat, hahhaha

      kalau kamal berucap dlm khemah di perkarangan masjid barulah dikata di luar masjid. tu la org sebok berjemaah mengimarahkan masjid kau pulak dtg masjid setahun sekali, mana nak tahu rupa masjid mcm mane?

      hahha

      Reply
      • September 26, 2010 at 3:20 PM
        Permalink

        KEPALA BAPAK HANG LAH VETERANPAS AL-MUNAFIKK!!

        Yang hang nak buktikan sangat YB MIC tu duk dalam masjid ka luarq masjid ka kenapa?? awat hang jadi syaitan bisu pulak bila DAP bagi rasuah kat masjd RM1000 duit judi haram tu??

        Yng BETINA PELACUR DAP yang masuk surau pakai seksi tu awat hang tak menyalak kt pemimpin hang suruh buat kluaq fatwa??awat hang takberani sebut??

        hang nak tenyehh UMNO tang benda yang hang boleh twist..salak macam anjing kurapp semata2 nak bela kafir laknat DAP tu??? itulah modai KOTOQ politik PR..politik jijik..memecah belahkan umat Islam dan org Melayu..

        Hang dgn pemimpin celaka parti hang tu dah tau DAP ni berulang kali ucap anti Islam, anti undang-undang Islam..azan masjid pun depa label NOISE POLLUTION.. YB DAP Laknat sendiri yang ucap..habih tu awat yang hangpa bg depa masuk masjid surau umat Islam??? nk sangka baik apa lagi?? awat hang tak hingaq pun..duk berdiri atas sejadah pakai macam PELACUR..

        paihtu klu dh betui iYB MIC tu masuk masjid..bguih la..hangpa pun buat..hangpa buat lagi awai.. hngpa buat takpa awt org lain buat xboleh??awat yg YB MIC tu masuk masjid jadi salah pulak??? jadi..masjid..surau..Islam..hudud tu semua hak ekslusif PAS bangang tu ja la??? cmtu??

        MIC belum pernah lagi dgr YB2 nya lantang tentang Islam, zahirkan anti-Islam mcm DAP pemakan babi tu duk buat smpai la..
        ..wahai bangangg..klu MIC buat cmtu UMNO xkn jmput la dia la PAS bodoo oii.. UMNO xbodo mcm PAS.. depa panggl YB MIC tu nk tgk pemimpin hangpa melatah reta mana..
        PAS n ahli2 dia mmg bodoo..bodoo bahlul dari keldai..keldai bijak dr depa lagi..

        Reply
        • September 26, 2010 at 8:55 PM
          Permalink

          Bodoh, katak bawah tempurung

          hang pernah dgr ka samy vellu kata: itu al-Quran boleh bikin lebuh raya ka?

          Reply
          • September 27, 2010 at 12:14 PM
            Permalink

            Hang lah BODOH BAHLUL..
            hang dh dengaq Karpal Singh kata ‘langkah mayat saya dulu jika mau buat Negara Islam..”

            awat hang diam? sebb hang tu pejuang agama syaitan..Parti Sesat Lagi Menyesatkan..
            org lain buat salah..hangpa buat semua betuii..

            hang dgn pemimpin hang sama JAHAT sama BODOH!!

  • September 25, 2010 at 1:35 AM
    Permalink

    Dah tau pembangkang guna cara tu, kerajaan pun boleh guna cara tu juga.

    Reply
  • September 25, 2010 at 2:49 AM
    Permalink

    x elok gadoh sama mlayu ,kite carot same carot diorang di atas rilek jumpe bertegur sapa ,cubalah matang , cari solution bukan trouble

    Reply
  • September 25, 2010 at 3:45 AM
    Permalink

    Lorr..cmna nihh..Nikcy Wally Ajis Najisi ajar kite mencarott..
    nnt klu xikut die xleh masuk syurga plak..
    sbbb die je yg blh tau sape masuk syurga ke tak..
    ni sebahagian dr Ajaran Agama Parti Sesat Se Malaysia lah..
    diorg xde mufti..sbb mufti semua jahat..
    yg betul Nicky Wally tu jer..

    huhuhuu..

    Reply
    • September 25, 2010 at 10:37 AM
      Permalink

      jgn tak tau.. pemimpin PAS nih suka-suka mengKAFIRun kan org lain..
      seolah2 dia dah nampak Syurga nya!
      Semua yang tak menyokong PR, kafir katanya~

      Reply
    • September 28, 2010 at 4:20 PM
      Permalink

      sebab ko tu tak belajr habis…faham sekerat-kerat…pastu pakai terima je…akai takda ke..

      Reply
      • September 29, 2010 at 4:57 PM
        Permalink

        PEMBANGKANG = PENIPU!!! huhuhu

        Reply
  • September 25, 2010 at 8:43 AM
    Permalink

    mangkuk hayun UMNO semua ni tak reti rupa masjid mcm mane, dtg masjid pun setahun sekali, tu pun kalau pergi.

    lihat tempat kamal beridiri ada tile memanjang warna jingga dibuat khusus utk makmum luruskan sof utk solat. tapi org yg tak pernah dtg masjid mcm UMNO bengap ni kata tu bukan tempat utk solat…hahahhaha

    Reply
    • September 25, 2010 at 2:29 PM
      Permalink

      weiii sudah2 lah bahlol PAS weihh..
      yg ko marah sgt YB Kamalanathan tu nape?
      Betina pelacur DAP tu hina surau nape ko x sebut pon?
      Jantan DAP msuk masjid utk perdaya makmum sokong KAFIRR tu nape ko xsebut same?
      ko ni same jahat mcm HARAMKAH, same putar beli mcm NICKY WALLY AJIS NAJISY!!
      org lain buat semua salah..semua bdosa..
      korang buat wpun salah wpun bdosa..blh jadi elok dn halal..
      esok2 DAP bwk masuk babi jamu dalam masjid pn ko cakap xpe..
      BODOHHH penjilat PAS nih.. cm die je kenal masjdi..
      xhabis2 dgn tile jingga2..ko taksub dgn jingga tu apesall???
      ko org2 PAS rampas masjid jadi hak korang..
      ust lain xleh masuk..ust pro PAS je blh masuk..
      sbb tu ko kenal masjid tile jingga je..
      org lain semua masjid adalah rumah ALLAH..
      Masjid ada adabnye..ADUN MIC tu masuk dgn kawalan adab..
      bukan biadab mcm CINA BETINA KAPIR DAP pujaan korang tu

      BODOHH SIAL la org2 PAS bangangg nih..kecik2 xmo mengaji besar2 jdi penyesatt

      Reply
      • September 25, 2010 at 9:28 PM
        Permalink

        wei ko tau ke rupa masjid mcm mane? kalau ruang yg dibina utk makmum solat pun kau kata bukan di dlm masjid, alamat gelap la hati kau tak kenal masjid, bodoh bahlol.

        Reply
        • September 26, 2010 at 12:21 AM
          Permalink

          nampaknya kau dan kawan-kawan kau dalam P.R yang bodo.. sebab kau patut rasa bangga sebab orang B.N tiru macam kau orang buat, ni tak kau pi membodo sana membodo sini… yang jelas kau ni dah berak makan balik… sedih tengok kau ni yang dah SANGAT ROSAK jiwanya

          Reply
  • September 25, 2010 at 10:32 AM
    Permalink

    Melayu (UMNO/PAS/PKR) mesti sedar-diri skit.. hentikan lah bertelagah!!
    Tiada gunanya.. nanti yang mengaut keuntungan ialah kaum lain!!
    Sedar-sedar laa sikit!!

    Melayu tak kiralaa mana2 Parti pun akan gagal mempertahankan kedudukan Melayu sekiranya pihak yg tak bertanggungjawab ini semakin berjaya memecahkan kedaulatan negara iaitu PERPADUAN! Inilah yg mahukan oleh pihak yg tak bertanggungjawab tersebut. Bila Melayu lemah, mudah la mereka menjatuhkan kita! BERSATU lah Melayu..

    Reply
    • September 25, 2010 at 2:36 PM
      Permalink

      PAS lah punca perpecahan Melayu dan Islam di negara kite ni sejak berpuluh tahun..
      kita ckp gini die putar belit gitu..
      kita ckp gitu diorg spin gini..
      org lain smua kapir..die dgn sekutu dia je btul..masuk syurga..
      so cmne nk ajar puak mangkok baghal bodoh bahlul nih??
      sblm ade bloq anti PAS..ski ati ku tgk blog2 PAS anti Melayu Islam ini mengutuk org UMNO.. mendewa2 kn paderi agung die..
      so smpai bile org Melayu nk kukuh bersatu klu kite tak perangi keangkuhan kejahatan PAS dn sekutu haramnye..???

      bayangkn..klu die wt bnde baik selari je dgn org lain..
      kita pn xnk bising2..
      ini tup2..melarat gune masjid utk sebar dkyah jahat die..
      klu kite xrse nk marah..kite pn jd sme jht mc die jg..
      mengiakan mungkar dlm masjid..

      Reply
      • September 27, 2010 at 8:13 AM
        Permalink

        Sbb itu diingatkan agar Melayu bersatu..
        diharapkan UMNO dapat merapatkan lagi jurang sesama Melayu..
        INGAT! Skung Msia ni khususnya golongan muda, ramai dah jadi Melayu Liberal. W’pun derang tak sedar ape impactnye..

        Blog2 pro UMNO/BN perlu lebih proactive dan memberikan komen2 intellectual (atau idea2 bernas) untuk menyaingi blog2 pro pembangkang dimana cara penulisan mereka dapat menarik ramai ahli2 intellectual.. pedulikkan lalat2/balaci PR yang hinggap di page ini.. PAS/PKR/DAP akan melakukan apa saja demi meraih undi. Kerana golongan yg tidak bertanggungjawab inilah yang menyebabkan Melayu lemah.. ingat Melayu pernah lemah ditahun 1511.. Jangan ulanginya semula..

        Reply
        • September 27, 2010 at 12:12 PM
          Permalink

          Kadang2 bila berhadapan dengan pencacai PAS DAP ni kita xboleh atasi putar belit dan loyar burok depa melainkan dengan posting gaya depa jugak..
          sampah mana blh layan mcm barang berharga..so kdg2 kena ajaq dengan kami hamun, kesat..bg depa tau rasa cmna bila depa duk maki dan kutuk org lain ikut sedap perut depa..

          Apapn budaya intelektual tetap dipegang apabila kita berada dlm saf perjuangan.. tiada siapa lagi yang akan membela tanah air tercinta ini, bumi yang dilimpahi Rahmat Allah SWT, rezeki dan keindahan..Islam adalah darah daging kita, Melayu adalah bangsa dan pewaris kita..

          Insya Allah lawan tetap lawan..moga kita kembali ke perjuangan sebenar..

          Reply
          • September 27, 2010 at 3:20 PM
            Permalink

            Ya, saya sedar akan itu.. tetapi sikap rempit yang dipamirkan telah menyebabkan golongan muda berpaling kepada blog pro pembangkang.. I’ve seen that a lot.. Si balaci/pencacai PAS/PKR/DAP sengaja je masuk nak membakar-bakar and making fun of us.. kadang2 yg tak boleh blah, depan org sokong BN, tapi bile dlm blog sokong PR.. bole jek check IP kan huhuhu 🙂

            So those low-end-grade people mcm si penyokong PR ni tak payah dilayan.. Kerajaan BN buat perkara baik pun tetap dipandang hina oleh mereka.

            Walaubagaimanapun, saya tetap UMNO dulukini&selamanya =)

  • September 25, 2010 at 12:38 PM
    Permalink

    Lihat bagaimana kita sesama islam bergaduh, demi mempertahankan kepercayaan politik.

    Reply
  • September 25, 2010 at 12:51 PM
    Permalink

    beginilah caranya bagaimana orang kafir memecah belahkan orang islam dan supaya kita bergaduh sesama kita dan menjelang pru 13 mereka akan bersatu dan akan mengambil aleh pemerintahan negara, pada masa itu pun kita akan masih bertelagah,

    Reply
    • September 27, 2010 at 8:17 AM
      Permalink

      betul! Setuju dengan kamu..
      inilah yang dimahukan oleh kaum bukan Melayu.. Mereka mahu Melayu lemah.. bile lemah dah bertelagah, mudah la bagi mereka menguasaai tampuk pemerintahan. UMNO tidak pernah rasist seperti yang digembar gemburkan oleh pihak pembangkang. Hak keistimewaan kaum peribumu TIDAK boleh disentuh. Selama ini pun, Melayu tidak pernah menindas kaum lain di Msia ini. Hanya media barat dan pihak2 yg tidak bertanggungjawab yg memberi liputan meluas bahawa Melayu Msia tidak adil..

      Reply
  • September 25, 2010 at 3:17 PM
    Permalink

    UTUSAN MELOYA = PEROSAK MINDA RAKYAT
    dari dulu kini dan ……………………

    Reply
    • September 25, 2010 at 4:48 PM
      Permalink

      HARAKAH= PELACOR AGAMA,PENJUAL BANGSA
      nas dan hadis diputar belit demi halalkan politik pas..jual bangsa bila rela jadi balaci kasta rendah dap

      Reply
      • September 26, 2010 at 3:34 PM
        Permalink

        HARAKAH/HARUKAH = PENYESAT AKIDAH UMAT-PENYEBAR FITNAH UTAMA-PEMUTAR BELIT FAKTA.. dulu..kin..dan akan datang..

        Awas : Pembeli HARAKAH/HARUKAH, setiap sen akan disumbangkan ke tabung Parti Alam Sesat SeMalaysia.. jauhi kita dari menyumbangkan setiap sen kepada pertubuhan sesat Akidah terrancang ini!!

        PERINGATAN BUAT SEMUA
        PAS FOR ALL = ISRAEL FOR ALL = PROXY ZIONIS

        Reply
      • September 29, 2010 at 7:37 PM
        Permalink

        kau tu barua n anjing isreal

        Reply
  • September 25, 2010 at 8:21 PM
    Permalink

    Wahai Wahi, kamu ni boleh dianggap KADUK NAIK JUNJUNG. Dah ada kuasa, besar kepala. Kamu cari makan dengan akhbar Utusan untuk berikan makan pada anak bini kamu. Kini kamu bolehlah dianggap PENDERHAKA kerana menentang boss kamu sendiri atas platform Presiden NUJ. Pada pandangan saya kamu memang tak layak lagi mencari rezeki di akhbar Utusan. Oleh itu dengan ikhlas hati saya mencabar kamu supaya MENINGGALKAN atau dengan bahasa halus BERHENTI makan gaji di akhbar Utusan. Itu pun kalau kamu anak jantan yang ada telur 2 biji!!!!

    Reply
  • September 25, 2010 at 10:50 PM
    Permalink

    pencacai pas bodoh ni mcm baru lepas makan taik jer….bodoh nak mampos!!

    Reply
    • September 29, 2010 at 7:36 PM
      Permalink

      kau tu anjing isreal pak leman……BARUA isreal…ANJING!!!

      Reply
  • September 26, 2010 at 2:40 AM
    Permalink

    hahaha…
    umno bangang …yang pas pun nak ikut bangang.
    tapi pas memang confirm maximum bangang.

    takpa, pilihanraya lepas ni generasi aku dah bleh mengundi. Kami akan undi umno dan kami bisa merubah daripada baik kepada yg lebih baik. bukan macam pas …depa dah tau benda tu tak elok, tapi depa buat lebih maksimum celaka! …celaka 3x!

    Reply
    • September 27, 2010 at 8:25 AM
      Permalink

      PAS akan memutar-belit dalil dan fakta..
      PAS/PKR dibawah pengaruh DAP..
      diharap generasi muda UMNO seperti kamu boleh membuat perubahan kpd negara ke arah yang lebih baik, tanpa membelakangkan generasi lama.. Siapa lah kita tanpa mereka 🙂

      Reply
  • September 26, 2010 at 3:39 PM
    Permalink

    PAS = PARTI PEMBELA SEKS BEBAS SEMALAYSIA..
    PAS = PARTI PENCINTA SAMA JENIS SEMALAYSIA
    PAS = PARTI PENYAYANG BABI SEMENANJUNG
    PAS = PARTI PENYESAT LAGI PEMUTAR BELIT AGAMA
    PAS = PARTI PENJUAL UBAT SEKS SEMALAYSIA (rujuk paper haramkah..bny gilerrr)
    PAS = ISRAEL FOR ALL..

    JAUHI PAS UNTUK KESEJAHTERAAN HIDUP KITA DI DUNIA DAN AKHIRAT!!!
    ALLAHUAKBARRR!!

    Reply
    • September 28, 2010 at 4:23 PM
      Permalink

      Ayo..yo..pentafsir ni hati karat giler…

      Reply
      • September 29, 2010 at 7:40 PM
        Permalink

        kalu dhh barua isreal tu…BARUA LA JGK NAMA NYE….. penjilat LUBANG JUBUR ISREAL pasdap ni rupanye!!!

        Reply
  • September 27, 2010 at 12:38 AM
    Permalink

    nampak gayanya orang yang memeberi komen kat sini cuba untuk mencari perhatian dari pemimpin tertingi Umno. tidak nampak keiklasan dalam memberi komen. kalau beginilah bangsa aku yang berbangsa melayu. sesunguhnya aku malu.bilakah bangsaku ku ini akan berubah menjadi bangsa yang amat boleh dibangakan.

    Reply
    • September 27, 2010 at 11:10 AM
      Permalink

      Salam bro..
      ikhlas atau tidak Allah jua maha Mengetahui dari kalangan yang bg komen2 untuk melawan musuh Islam dan Melayu..
      kalau nak cerita bab bangsa berubah..sila lihat orang2 PR..
      adakah mereka itu berubah?
      dasar rapuh mereka yang berubah2.. tegurlah pemimpin mereka jika berani
      sekurang2nya UMNO boleh ditegur, diubah pemimpinnya..
      bukan seperti PAS yang pegang kuasa seumur hidup
      bukan seperti DAP yang DIKTATOR CAUVANIS RASIS pemimpin berisfat REGIM
      bukan seperti PKR yang berjuang sebab sekoq dua manusia..meletakkan kroni keluarga sebagai berkuasa..

      si.. awak takrasa malu kah dengan puak2 ini??
      sila lihat portal web dan blog2 mereka..
      apakah lunak bahasa mereka??

      Reply
      • September 30, 2010 at 12:03 PM
        Permalink

        begilah AnakKedah, jika PKR dan PAS Mengamalkan cara hidup begitu adakah kita juga kena ikut cara? jika begitu apa bezanya saudara dengan mereka. dalam islam ada menyatakan jika musuh melakukan kezaliman kita hendaklah bersabar. dan bijak dalam melawan musuh. lihat ketika Nabi Muhammad melawan musuhnya, adakah baginda mengunakan cara yang digunapakai oleh musuh. dan lihat juga hasilnya. kat malaysia ni mudah saja. kalau nak melayu bersatu, kita kena memilih pemimpim yang mampu untuk membawa kesemua kepala politik melayu untuk bersatu dengan cara yang paling bijaksana dan penuh kesabaran. yang selebih kita sebai pengudi yang menentukan halatuju negara kita juga. lagi satu. lihat bahasa Al-Quran. adakah mengunakan bahasa yang kesat. itulah panduan dan asas dalam kita menyampaikan sesuatu pendapat.peringatan dan kemarahan. Kajilah ayat dan Isi kandungan Al-quran, pasti peroleh maanfaat. sekian.

        Reply
    • September 28, 2010 at 10:25 AM
      Permalink

      Salam luar dalam,
      Kami tidak gilakan perhatian pihak tertinggi seperti kebanyakan penyokong PR yang tak ubah seperti lalang pendiriannya. Pendapat-pendapat yang kami coretkan hanya untuk membuka mata masyarakat agar sayangkan keharmonian Negara yang sama2 kita kecapi dari dulu. Menyapa perlu diperjudikan masa depan Negara demi ‘kebahagiaan’ beberapa pemimpin pihak pembangkang yang tidak pernah ikhlas dalam mempertahankan kedaulatan Negara? INGAT!.. yang rugi bukan mereka.. Mereka dah tua.. entah brapa tahun je boleh hidup lagi. Yang rugi nanti adalah generasi muda serta anak cucu kita.

      Reply
  • September 27, 2010 at 9:23 AM
    Permalink

    kena tukar sikit peribahasa ni
    – dulu “kalau jumpa ular dan keling, pukul keling dulu”
    – sekarang “kalau jumpa ular dan pas, pukul pas dulu”
    – tambah lagi sikit “kalau jumpa keling dan Pas, pukul dua-dua”

    Reply
    • September 27, 2010 at 11:12 AM
      Permalink

      heheh keling dgn PAS..rasanya PAS la dh lebih keling dr keling..
      cabang 7 lidah mereka..
      keling tk main2 dgn agama..
      PAS agama, raja, bangsa tanah air, bendera Malaysia pn jadi permainan sempit mereka

      Reply
    • September 27, 2010 at 1:34 PM
      Permalink

      tak tepat tu….kalau jumpa pas dan keling…kena pukul keling dulu…lepas keling kena pukul…pas akan lari…tanpa keling, apalah pas !

      Reply
  • September 27, 2010 at 5:41 PM
    Permalink

    PASDAPlaknat….*Babi*masa depan mu terjamin

    Reply
  • September 28, 2010 at 1:20 AM
    Permalink

    HamPAS tebu dan HAMpas nyoir sama jer dibuang utk ternakan..sama dengan akal pemimpin dan dunggu PAS

    Reply
  • September 28, 2010 at 12:08 PM
    Permalink

    Utusan….mmm, dah lame tak beli dah, kot bace pun sesekali dikedai makan sementare nunggu Tomyan ngan kangkung goreng belacan siap, cerita memang sume kerajaan buat betui,..pembangkang salah.. Melayu betui,,Cina salah, Najib betui… Anwar salah, Zamri betui…Nizar salah, Anak Toyo betui..Khalid salah, kome tak perasan ke, takkan sume kerajaan betui takde yang salah. Pembangkang sumenye salah takde ke yang betui… ntahler kome nilai le sendiri.

    Reply
  • September 29, 2010 at 10:32 AM
    Permalink

    habis camne plak dengan Harakah? kamu tak perasan ke, takkan sume kerajaan buat salah takde yang betui. Pembangkang sumenye betui takde ke yang salah… ntahler kamu nilai le sendiri pulak.

    Reply
    • September 29, 2010 at 12:39 PM
      Permalink

      dikedai tomyam takde pulok diletok Harakah, jadi memang le teman tak perasan…lagipun dikampung teman ni payoh nak dapat nih…mungkin yela kot utk PAS counter balik dan bagi maklumat pada ahli dia. Tapi kan itu hanya untuk ahli PAS saje, tapi utusan takde pulok tulis untuk ahli sahaja kat muka depan.

      Reply
    • September 29, 2010 at 4:59 PM
      Permalink

      Penyokong PR semuanya dah BUTA-HATI hahahaha

      Reply
  • September 29, 2010 at 10:59 AM
    Permalink

    Si sepet, si kaki botol: MCA mahu BTN dirombak

    MCA hari menggesa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) supaya menyiasat dan bertindak ke atas timbalan pengarah Biro Tata Negara, Hamim Husin jika terbukti beliau mengeluarkan kata-kata yang berbaur perkauman terhadap masyarakat Cina dan India.

    “Jika perlu, polis harus mendakwa Hamim mengikut Akta Hasutan 1960 kerana menghina masyarakat itu.

    “Sudah tiba masanya menghentikan tindakan bongkak dan tidak bertolak ansur di kalangan fanatik itu,” kata timbalan ketua biro publisiti MCA, Loh Seng Kok dalam satu kenyataan hari ini.

    Menurut Loh, MCA terkejut seorang pegawai kanan kerajaan yang tanggungjawab utamanya untuk memupuk semangat patriotik di kalangan rakyat boleh menjadi sebegitu rasis dan provokatif terhadap komuniti minoriti di negara ini.

    “Apabila masyarakat berkembang, adalah memalukan seorang kakitangan awam yang digajikan oleh Biro Tata Negara yang melatih bakal kakitangan awam sanggup menggunakan kata-kata menghina seperti ‘si sepet mata dan ‘si kaki botol’ ke atas rakyat Malaysia berbangsa Cina dan India.

    Hamim semasa sesi tertutup dengan Puteri Umno semalam dilaporkan oleh portal berita the Malaysian Insider sebagai berkata adalah menjadi hak Melayu untuk memerintah negara dan menggesa mereka untuk bersatu mempertahankan hak mereka.

    “Hak Melayu adalah untuk memerintah negara. Melayu mesti bersatu menghadapi anacam,” katanya.

    Hamim didakwa berkata: “Melayu tidak boleh memerintah sendirian. Sebab itu kita berkawan dengan MCA dan MIC.

    “Si mata sepet tidak pernah menjejak ke masjid atau surau tetapi mempunyai satu undi. Si botol hanya tahu naik dan turun ke Batu

    Reply
  • September 29, 2010 at 5:30 PM
    Permalink

    memalukan sungguh!!!!asyik dok berkelahi sesama Islam….A kata B jahat, B kata A jahat…padahal dua-dua ngaku Islam…sedarlah sikit, orang bukan Islam makin maju dari semua aspek. Orang Islam kita apa ada?? berjuanglah demi Islam, jangan jumudkan minda dan akal hanya kerana bangsa yang xseberapa ini… Semuanya kerana Islam….

    Reply
  • September 30, 2010 at 11:02 AM
    Permalink

    mana hatta sekarang? boleh sesiapa tanya apa etika wartawan malaysian insiders menyamar masuk dalam majlis tertutup Puteri UMNO?

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.