Hormati rumah ibadat: Mahkamah Seremban perlu beri mesej jelas

Besok Mahkamah Kanak-Kanak Seremban akan mengumumkan hukuman ke atas tiga anak muda berbangsa Cina berumur 16, 17 dan 18 tahun yang telah membaling botol arak berisi cat merah ke arah sebuah surau di Sikamat, Seremban. Kesalahan yang mereka hadapi adalah dibawah Section 34 dan 427 Penal Code.

Amat bersyukur, masyarakat Islam Melayu setempat menunjukkan kematangan dengan tidak beremosi dan membesar-besarkan perbuatan biadap dan kurang ajar ini.

Mereka bersedia menerima jalan aman yang diusahakan oleh MCA. Ibu bapa anak-anak yang terlibat telah meminta maaf dan MCA telah membantu masyarakat setempat memperbaiki surau mereka. Satu jamuan berbuka pusa antara kaum telah diadakan.

Walaupun usaha rakan Barisan Nasional itu dihargai berbanding dengan sikap yang ditunjukkan oleh pihak pembangkang yang suka membesar-besarkan dan menaikkan emosi sebarang insiden yang melibatkan kaum bukan Melayu dan bukan Islam, pihak Mahkamah tidak boleh bersikap tolak ansur. Sudah ada khabar-khabar angin, kes ini digugurkan atau dibuang.

Kerosakkan terhadap surau tersebut tidaklah seteruk kerosakkan yang dihadapi oleh gereja Metro Tabernacle, Taman melawati Kualsa Lumpur hingga kerajaan perlu menderma RM500,000. Namun begitu, akibat dari kerosakkan itu, kaum Muslimin setempat yang sedang menjalankan ibadat puasa sebulkan bulan Ramadhan terganggu amalan ugama dan penggunaaan surau tersebut.

Kesalahan merosakkan rumah ibadat adalah kesalahan jenayah dan tidak boleh diambil mudah. Keamanan dan hubungan baik antara kaum dan agama adalah sesuatu yang perlu dipelihara dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia.

Ini juga peluang untuk pihak Mahkamah Seremban menyokong ketegasan Hakim SM Komathy Suppiah, Mahkamah Rendah Kuala Lumpur yang telah mengenakan hukuman tegas penjara 5 tahun di bawah Seksyen 436 Penal Code kepada dua adik beradik, Raja Muhammad Faizal Raja Ibrahim and Raja Muhammad Idzham Raja Ibrahim, yang didapati salah membakar gereja Metro Tabernacle.

Nampaknya hukuman Mahkamah Rendah Kuala Lumpur yang baru dijatuhkan pada Ogos 13hb tidak menjadi sempadan dan pedoman kepada ketiga-tiga anak muda Cina untuk merosakkan surau orang Islam.

Tidak berapa hari hukuman dijatuhkan ke atas dua pemuda Melayu yang membakar gereja tersebut, ketiga-tiga anak muda telah menyimbah botol-botol arak berisi cat merah dan seterusnya merosakkan surau penduduk Sikamat Seremban.

Perbuatan ini bukan perbuatan tidak disengajakan tetapi disengajakan, dirancang dan diatur. Mereka memilih botol-botol arak, yang mana minuman ini haram kepada orang Islam. Botol itu diisikan dengan cat merah dan dibaling supaya tebaran cat merah itu tersebar dan merosakkan dengan teruk surau tersebut.

Walaupun ketiga-tiga mereka telah mengaku salah, dan penyelesaian masyarakat setempat adalah baik, ketiga-tiga mereka tidak harus dilindung disebalik Mahkamah Kanak-Kanak.

Jika dua pemuda Melayu itu tidak mengaku salah dan memilih untuk dibicara berbanding dengan tiga anak muda Cina itu yang mengaku di mahakamah, ketiga-tiga anak muda itu tidak meminta maaf kepada masyarakat Islam setempat dengan terbuka.

Undang-undang perlu dihormati dan sifat sejagat menghormati ugama lain perlu jadi amalan. Dalam keadaan negara bergolak dengan tindakan kurang sensitif pihak pembangkang dan aktivis haluan kiri, Mahkamah Seremban perlu menghantar mesej yang jelas kepada semua bahawa keharmonian dan sensitiviti antara kaum dan ugama bukan perkara mainan.

12 thoughts on “Hormati rumah ibadat: Mahkamah Seremban perlu beri mesej jelas

  • September 21, 2010 at 7:38 PM
    Permalink

    Ghani Patail dah terlalu lama sebagai AG. Mungkin dah sampai masa untuk beliau bersara

    Reply
  • September 21, 2010 at 8:46 PM
    Permalink

    hukuman wajib dilaksanakan…jgn kerana nak jaga hati komunis cina dan penganas keling paria…mahkamah berat sebelah, lihat sahajalah kes bunuh dato sosilawati, betapa kaum komunis cina dan keliang paria tamil elam..memperlekehkan .

    sampai bila orang melayu wajib bersabar sedangkan had kesabaran mereka kerap dianjak sehingga pijak kepala dan membunuh…

    Reply
  • September 22, 2010 at 12:20 AM
    Permalink

    Seronok jadi komunis cina dan pengganas keling paria. Jadi Melayu jugak tak seronok sebab cepat sangat ambik tindakan. Kalau dengan komunis cina dan pengganas keling paria, sampai depa mampus pun takde tindakan.

    Reply
  • September 22, 2010 at 1:06 AM
    Permalink

    SATU TINDAKAN YANG KURANG ARIF DARI YANG ARIF SEBAB SERINGKALI MEMAKSA ORANG MELAYU MEMENDAM PERASAAN DENGAN TERLALU BANYAK. BIMBANG KALAU PERASAAN YANG TERPENDAM SELAMA INI MELETOP..MEMANG DAHSYAT NANTI…

    Reply
  • September 22, 2010 at 7:42 AM
    Permalink

    Asik-asik melayu aja kena. Cina ?

    Reply
  • September 22, 2010 at 8:23 AM
    Permalink

    masuk jail lagi baik

    Reply
  • September 22, 2010 at 8:54 AM
    Permalink

    walaupun pelaku tu kategori kanak-kanak tapi perlu diingat bahawa kalau tak dibendung dari sekarang, tindakan tu boleh menjuruskan kepada perkara yang lebih besar di masa akan datang…kalau jam tu nak bertindak, mungkin dah lambat.

    Reply
    • September 22, 2010 at 8:36 PM
      Permalink

      aku rasa kalau kanak2, pasti takat baling batu je…tapi siap copy cat taktik along baling cat dan ketajaman akal mereka terhadap benda haram disisi islam seperti botol arak tu,,patut mereka dihukum ikut undang2 sivil biasa bukan kanak2..Bersatulah melayu….kita dah tak larat terus dihina begini…buanglah paS dan pkR si penjual bangsa dan peliwat agama itu..!!!

      Reply
  • September 22, 2010 at 11:48 AM
    Permalink

    org-org mcm ni lebih baik kita buang jer di laut cina selatan buat makan ikan yu daripada diberi muka dan menjadi warga negara Malaysia…kaum sepet ni mmg tak mengenang budi…haramjadah..

    Reply
  • September 23, 2010 at 5:01 PM
    Permalink

    sapa yang pegang MAJLIS PEGUAM ???

    Reply
    • September 24, 2010 at 2:57 PM
      Permalink

      kaum pundek la…

      Reply
  • September 24, 2010 at 9:19 PM
    Permalink

    Kalau lah Hakim tu Kelly Ng (Keling) dah sah-sah ketiga-tiga mereka hanya akan diberi Amaran sahaja dan didapati tidak bersalah kerana di bawah umur. Percayalah hukuman tidak akan menyamai hukuman yang pernah dikenakan kepada Pemuda-Pemuda Melayu yang kini merengkok di Penjara untuk selama 5 tahun.

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.